Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 210
Toukokuun sähkölasku alle 40€. Miten perustelisin paneelit? En keksi
sama sähkölasku täälläkin. Toki lähtötiedot vajaat jne. Mutta tämähän se näissä pointtina on.
Saa osan omasta kulutuksesta katettua omatuotannolla ja ehkä jokusen sentin hyvitystä verkkoon lipsuvasta määrästä.
Toukokuu 2024:
IMG_3254.jpeg
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
6 006
sama sähkölasku täälläkin. Toki lähtötiedot vajaat jne. Mutta tämähän se näissä pointtina on.
Saa osan omasta kulutuksesta katettua omatuotannolla ja ehkä jokusen sentin hyvitystä verkkoon lipsuvasta määrästä.
Toukokuu 2024:
Aiemminkin on tullut tuota itse mietittyö, mutta en keksinyt ratkaisua. Oletko itse saanut laskettua jotenkin tuon sensoridatan tuonne verkkoonmyynnille vai saatko tiedon suoraan sähkömittarilta? Itsellä ei tuota tietoa suoraan ole, mutta kun hetkellinen kulutus on tiedossa, niin HA voisi osata sen laskea -mutta eipä suoraan osaa

Jaa, sit löytyikin googlella tuo kun vielä jaksoi monta ohjetta selata läpi. Nyt näkyy 0:aa, mutta pitäisi osata näyttää oikea arvo, kun aurinko taas ottaa noustaakseen tuotannon yli peruskulutuksen :)
Koodi:
value_template: >
{% set grid_out = (states('sensor.pv_power')|float(0))-(states('sensor.electricity_used')|float(0)) %}
  {% if  grid_out > 0  %}
    {{ grid_out }}
  {% else %}
    0
  {% endif %}
edit. Lisäsin koodiin parit sulkeet, niin toimii
Edit2. Vielä lisäsulkeet, niin nyt todistetusti alkoi toimimaan
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
270
Kesäkäyttöiseen matkailuautoon/-vaunuun saisin perusteltua kannnattavaksi, koska saisin tehdä kaiken itse ja vermeet luokkaa 500€. Pysyvän sähköliittymän päässä olevaan taloon/mökkiin en millään laskukaavalla. Sähkösiirrostakaan ei saa juuri mitään säästöä kun Carunan perusmaksut on niin suuret.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 115
Kesäkäyttöiseen matkailuautoon/-vaunuun saisin perusteltua kannnattavaksi, koska saisin tehdä kaiken itse ja vermeet luokkaa 500€. Pysyvän sähköliittymän päässä olevaan taloon/mökkiin en millään laskukaavalla. Sähkösiirrostakaan ei saa juuri mitään säästöä kun Carunan perusmaksut on niin suuret.
Tällä hetkellä saan n. 8% nettotuoton investoinnille paneeleista. Aika vähissä muut samanlaiset sijoituskohteet. Varsinkin jos osaat itse asentaa niin pääset luokkaa 0,6€/wp hintoihin ja nettotuotto pitäisi olla jopa enemmän kuin minulla.

Toki jos on kaukolämpö ja peruskulutus olematon niin tarina on toinen. Nyt on kuitenkin myynneistäkin saanut ihan OK tuottoa viimevuodet.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 322
Tällä hetkellä saan n. 8% nettotuoton investoinnille paneeleista. Aika vähissä muut samanlaiset sijoituskohteet. Varsinkin jos osaat itse asentaa niin pääset luokkaa 0,6€/wp hintoihin ja nettotuotto pitäisi olla jopa enemmän kuin minulla.

Toki jos on kaukolämpö ja peruskulutus olematon niin tarina on toinen. Nyt on kuitenkin myynneistäkin saanut ihan OK tuottoa viimevuodet.
Haluutko avata vähän laskelmia miten pääsit tuohon lukuun?

Jos 4000e maksaa paketti kaikkineen niin about 320€ nettotuotto per vuosi on 8%. Jos jakaa tuon 8kk (oletus että marras-helmikuu ei tuottoa) niin se olisi 40€/kk, painottuen kesälle.

Monta kertaa miettinyt uskaltaako itse lähteä asentelemaan noita paneeleita, lähinnä mietityttää kuinka pahasti voi onnistua raiskaamaan suht tuoreen peltikaton kun "tein itse ja säästin".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 536
Haluutko avata vähän laskelmia miten pääsit tuohon lukuun?

Jos 4000e maksaa paketti kaikkineen niin about 320€ nettotuotto per vuosi on 8%. Jos jakaa tuon 8kk (oletus että marras-helmikuu ei tuottoa) niin se olisi 40€/kk, painottuen kesälle.

Monta kertaa miettinyt uskaltaako itse lähteä asentelemaan noita paneeleita, lähinnä mietityttää kuinka pahasti voi onnistua raiskaamaan suht tuoreen peltikaton kun "tein itse ja säästin".
Vissiin aalto eikä sauma?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 322
En uskaltaisi itse edes kävellä varsinkin jos lappeella kulmaa vielä :nb:
Sama homma, pieni korkeapaikan kammo. Lappeella ehkä joku 30 asteen kulma.

Lähinnä mietin tuota kattokiskojen ruuvausta kattoon, Pitäisi varmaan tietää että miten ruoteet yms menee pellin alla, onko siellä vaakaruoteet vai jotain muuta.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
267
Sama homma, pieni korkeapaikan kammo. Lappeella ehkä joku 30 asteen kulma.

Lähinnä mietin tuota kattokiskojen ruuvausta kattoon, Pitäisi varmaan tietää että miten ruoteet yms menee pellin alla, onko siellä vaakaruoteet vai jotain muuta.
En itse laittaisi aaltopellille, iso riski että menee kiskojen asennuksessa läpi pellistä ja aluskatteesta.
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
66
Saksasta olisi ostoskorissa 6 paneelin setti microlla. Olisiko kenelläkään suosituksia mistä kiinnikkeet. Musta tiilikuviopeltikatto kyseessä. Joskus luulin nähneeni mustia kiskoja ja kattokiinnikkeitä, mutta ovatkohan jo poistuneet. Toki spraymaalillakin saa jotakin aikaan
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
106
Saksasta olisi ostoskorissa 6 paneelin setti microlla. Olisiko kenelläkään suosituksia mistä kiinnikkeet. Musta tiilikuviopeltikatto kyseessä. Joskus luulin nähneeni mustia kiskoja ja kattokiinnikkeitä, mutta ovatkohan jo poistuneet. Toki spraymaalillakin saa jotakin aikaan
Wisolilta saa mustana, Sonepar jälleenmyy.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
695
Kesäkäyttöiseen matkailuautoon/-vaunuun saisin perusteltua kannnattavaksi, koska saisin tehdä kaiken itse ja vermeet luokkaa 500€. Pysyvän sähköliittymän päässä olevaan taloon/mökkiin en millään laskukaavalla. Sähkösiirrostakaan ei saa juuri mitään säästöä kun Carunan perusmaksut on niin suuret.
21 vuonna ite laitetut 8.3kwp paneelit.. siinä tää tammikuu.. autoa latailee automatiikka ko tuottoajollei sähkö kallista ni si ei ladata vaan myydään.. tukusta ostettu alesta kaikki. Yli 20GW tuotettuna... Nosturin ja yhen apulaisen palkoilla kaikki makso karvan yli 7k€
Vaikka miten laskis ni jopa avaimet käteen paketeilla on perusteltua, jos vaan osaa optimoida kans, mukavuutta säästelemättä jopa (tän kevään helteillä ilpit puski kämpään 18 asteta ko sähkö oli sillon halpaa ja tuli paljon)
Edit sähkön siirto mulle on veroineen yli 9centtiä.. ja autoa lataan vaan kotona aurinkoiseen aikaan(lukuunottamatta talvea) ja en oo vuoden sisällä käyny ko kaks kertaa pikalaturilla.
Edit2: täys sähköauto. Ei mahista töissä ladata
edit3, ja edelleen jaksan kertoa että esim 2022 elokuussa tilille tuli reilusti yli 300€ myydystä sähköstä
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2022
Viestejä
159
Tällä hetkellä saan n. 8% nettotuoton investoinnille paneeleista. Aika vähissä muut samanlaiset sijoituskohteet.
Monissa muissa sijoituskohteissa vaan se pääoma pysyy itsellä kokonaisuudessaan ja tuottoa tulee siihen päälle. Mites paneelien osalta? Onko laskelmissa huomioitu investoinnin poistot?
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
695
Monissa muissa sijoituskohteissa vaan se pääoma pysyy itsellä kokonaisuudessaan ja tuottoa tulee siihen päälle. Mites paneelien osalta? Onko laskelmissa huomioitu investoinnin poistot?
just yllä laitoin omani tietoja.. ja niissä investointi kohta jo kuoletettu, mukaan laskettu kun disel auto vaihtui täys sähköön ja lataus enimmäkseen vain paneeleille( paitsi 3-4kk talvella) soppari viellä ens tammikuuhun et maksan 5c ostetutsta sähköstä ja myyn pörsillä, automatio rankasti mukana, ps tykkään sunoa ja sähkö kiuvas
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 115
Monissa muissa sijoituskohteissa vaan se pääoma pysyy itsellä kokonaisuudessaan ja tuottoa tulee siihen päälle. Mites paneelien osalta? Onko laskelmissa huomioitu investoinnin poistot?
Uudella peltikatolla paneelit nostaa jonkin verran talon arvoa. Aivan samoin kuin muutkin energiaremontit. Suunnitelmani mukaan samat paneelit on edelleen katolla laskemassa energiankulutusta kun jään eläkkeelle. Mahtaako paneeleiden tuotto ehtiä nollaan omana elinikänä :)
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
6 006
Voin illalla pistää kuvia.
Periaatteessahan se on näin, mutta kondensoituminen voi piskotella sieltä alas ja ottaahan se kaaliin kun aluskatteesta on tarkoitettu vesitiivis ja toinen menee sen puhkomaan sopimatta asennustavasta sanallakaan ensin. Myyjä antoi juurikin ymmärtää että tämä on heidän vakiintunut tapa:think:

Edit: tässä kuva siististä aluskatteen läpäisystä, eniten tossa huolettaa kondenssivesi mutta sen lisäksi tietty myräkällä voi viskoa pieniä määriä vettä myös ton aluskatteen päälle kun harjapellin reunalla on ne reikäpellit tuuletusta varten

ja tässä aluskateratkaisusta ettei ihmetytyä tuo eka kuva niin paljoa:
Tulitko asiassa yhtään viisaamaksi, eli saitko korvauksia, korjausta tai mitään? Tuo harjalla oleva aluskatehan on periaatteessa kaikista helpoin ja halvin korjatakin (olettaen että on tilalle parempi läpivientikeino)

Itselle tosiaan kävi Sons of solarin ukot tekemässä samanlaisen homman, eikä asennuksesta nyt muutenkaan kehuja lähde. Taino, ulkoisesti äkkiä katsomalla (esim autosta ohiajaessa) ei asennuksessa puuttaita huomaa -jos nyt jotain pitää kehuiksi sanoa
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 210
Aiemminkin on tullut tuota itse mietittyö, mutta en keksinyt ratkaisua. Oletko itse saanut laskettua jotenkin tuon sensoridatan tuonne verkkoonmyynnille vai saatko tiedon suoraan sähkömittarilta? Itsellä ei tuota tietoa suoraan ole, mutta kun hetkellinen kulutus on tiedossa, niin HA voisi osata sen laskea -mutta eipä suoraan osaa

Jaa, sit löytyikin googlella tuo kun vielä jaksoi monta ohjetta selata läpi. Nyt näkyy 0:aa, mutta pitäisi osata näyttää oikea arvo, kun aurinko taas ottaa noustaakseen tuotannon yli peruskulutuksen :)
Koodi:
value_template: >
{% set grid_out = (states('sensor.pv_power')|float(0))-(states('sensor.electricity_used')|float(0)) %}
  {% if  grid_out > 0  %}
    {{ grid_out }}
  {% else %}
    0
  {% endif %}
edit. Lisäsin koodiin parit sulkeet, niin toimii
Edit2. Vielä lisäsulkeet, niin nyt todistetusti alkoi toimimaan
Ihan Shellyn 3EM hoitaa tätä puuhaa. Tokihan vois vielä laskea vaihenetotettua toteumaa erikseen. Jos jaksais, mutta Caruna hoitelee sen homman siksees hintavalla kuukausimaksulla, että käytän sitä palvelua.
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
96
Muutama noob-tason kysymys näistä:
- Kun paneelit hankkii, lienee fiksuinta hankkia kiinteähintainen sähkösoppari? Näin pääsee hyödyntämään sitten talvella tasaisen hinnat miettimättä sitä, mitä kesällä halvan energian hinnoissa menettäisi?
- Isossa piharakennuksessa olisi katon lape suoraan etelään. Kattokulma tosin on vain 15 astetta. Asennetaanko näitä sitten jollain tuennalla esim 30 asteen kulmaan, vain onko tuo niin oleellista? Äkkiseltään tulisi mieleen, että tuollainen tuenta voisi olla alttiimpi ottamaan ajan oloon damagea sääoloista. Ja oishan se vähän rumakin varmasti :hmm:
 
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
40
Muutama noob-tason kysymys näistä:
- Kun paneelit hankkii, lienee fiksuinta hankkia kiinteähintainen sähkösoppari? Näin pääsee hyödyntämään sitten talvella tasaisen hinnat miettimättä sitä, mitä kesällä halvan energian hinnoissa menettäisi?
- Isossa piharakennuksessa olisi katon lape suoraan etelään. Kattokulma tosin on vain 15 astetta. Asennetaanko näitä sitten jollain tuennalla esim 30 asteen kulmaan, vain onko tuo niin oleellista? Äkkiseltään tulisi mieleen, että tuollainen tuenta voisi olla alttiimpi ottamaan ajan oloon damagea sääoloista. Ja oishan se vähän rumakin varmasti :hmm:
Itsellä 6kwh järjestelmä pöhissyt noin viikon ja miettinyt samaa. Toinen vaihtoehto on laittaa Shelly tai pari sähkötauluun ja konffata Pörssäri toimimaan sen kanssa. Itse laitan Shellyn joka tapauksessa niin saan ohjattua LVV:n ja mahdollisesti lattialämmityksen päälle joko silloin kun paistaa tai pörssisähkö on edullisinta jos sillä päätän ratsastaa.

Paneelit varmaan tuottaa paremmin jyrkemmässä kulmassa. Oma katto on hieman normaalia jyrkempi ja eilen oli hetkellinen piikkituotanto 7251W. Damagesta en tiedä, kai ne siellä menee kun oikein asentaa. Estetiikasta sen verran että suurin jarru itselle paneelien asennuksessa oli juuri se miltä ne sitten näyttävät punaisella tiilikatolla. Mutta äkkiä niihin tottui ja mielestäni näyttävät jopa ihan hyviltä siellä.
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
504
Tulitko asiassa yhtään viisaamaksi, eli saitko korvauksia, korjausta tai mitään? Tuo harjalla oleva aluskatehan on periaatteessa kaikista helpoin ja halvin korjatakin (olettaen että on tilalle parempi läpivientikeino)

Itselle tosiaan kävi Sons of solarin ukot tekemässä samanlaisen homman, eikä asennuksesta nyt muutenkaan kehuja lähde. Taino, ulkoisesti äkkiä katsomalla (esim autosta ohiajaessa) ei asennuksessa puuttaita huomaa -jos nyt jotain pitää kehuiksi sanoa
Ei tuosta tullut mitään korvauksia pyydettyä kun on kerran homma tehty niin annoin olla. Ajattelin suunnitella siihen hyvän ratkaisun ja tehdä itse. Varmaan siihen liittyy jotenkin tuo samainen höyrynsulkuteippi mutta myös jokin mössö tai massa lisänä. Vähän kismittää, mutta samalla aika pieni harmihan tuo lopulta on.
Itsellä 6kwh järjestelmä pöhissyt noin viikon ja miettinyt samaa. Toinen vaihtoehto on laittaa Shelly tai pari sähkötauluun ja konffata Pörssäri toimimaan sen kanssa. Itse laitan Shellyn joka tapauksessa niin saan ohjattua LVV:n ja mahdollisesti lattialämmityksen päälle joko silloin kun paistaa tai pörssisähkö on edullisinta jos sillä päätän ratsastaa.
Shelly ja Pörssäri kiinnostais itseäkin laittaa, ehkä jokin asennuskotelo Niben MLP:n viereen jossain vaiheessa kun Niben ainoa liitos on releohjaus muistaakseni käyrän korotukselle kauttaaltaan tai jotain sellaista.

Paneelit varmaan tuottaa paremmin jyrkemmässä kulmassa. Oma katto on hieman normaalia jyrkempi ja eilen oli hetkellinen piikkituotanto 7251W. Damagesta en tiedä, kai ne siellä menee kun oikein asentaa. Estetiikasta sen verran että suurin jarru itselle paneelien asennuksessa oli juuri se miltä ne sitten näyttävät punaisella tiilikatolla. Mutta äkkiä niihin tottui ja mielestäni näyttävät jopa ihan hyviltä siellä.
Kulmasta tuli mieleen, että myöskin auringon kulma paneeleihin määrittää aika paljon eli monikidepaneelit tuottavat paljon paremmin pitkin päivää epäsuoremmastakin paisteesta. Itsellä on yksikidepaneelit eli sellaiset jotka ei tuota ihan yhtä tasaisesti. Ajatus olisi tulevaisuudessa laajentaa autotallin länsilappeelle ehkä niillä monikidepaneeleilla niin saisi pitkän osan päivästä lisätuottoa ja vieläpä ilta-auringostakin.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 600
Muutama noob-tason kysymys näistä:
- Kun paneelit hankkii, lienee fiksuinta hankkia kiinteähintainen sähkösoppari? Näin pääsee hyödyntämään sitten talvella tasaisen hinnat miettimättä sitä, mitä kesällä halvan energian hinnoissa menettäisi?
- Isossa piharakennuksessa olisi katon lape suoraan etelään. Kattokulma tosin on vain 15 astetta. Asennetaanko näitä sitten jollain tuennalla esim 30 asteen kulmaan, vain onko tuo niin oleellista? Äkkiseltään tulisi mieleen, että tuollainen tuenta voisi olla alttiimpi ottamaan ajan oloon damagea sääoloista. Ja oishan se vähän rumakin varmasti :hmm:
Sähkötalossa asuvana itsellä on kiinteä, koska kesällä (huhtikuusta about syyskuuhun) päiväkulutus on nolla ja loput myyntiin/omaan käyttöön. Mutta tästä on mielipiteitä yhtä monta kuin on käyttäjääkin. Myyt kuitenkin sen sillä pörssihinnalla miinus marginaali (useimmissa yhtiöissä näin ja myynti pitää olla nykyään melkeinpä kaikilla samassa missä osto). Tuo 15 astetta on vähän siinä ja siinä. Itsellä on talon katon kulma 26 astetta ja hyvin ne paukuttaa etelään suunnattuna kesäisin n. klo. 4:30 - 22:30 ajan, toki paras ja oikeasti käytettävin osuus tulee siinä aamukymmenen jälkeen ja kestää sinne iltaysiin. Monikidepaneeleita itse suosin, niin ne ottaa aika hyvin hajavaloa ja pilviselläkin säällä oma 4.88kW systeemi jaksaa jauhaa jotain 2kW edestä tavaraa. Joka tapauksessa noihin telineisiin myös vaikuttaa hieman sijainti ja missä asuu. Jos asut kaava-alueella, niin telineet vaatii mitä todennäköisemmin toimenpideluvan, kun taas paneelit suoraan katolle lappeelle ei vaadi mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 169
Nostaisin paneeleita pystyyn vain jossain pöndellä missä on näkyvyyttä suoraan horisonttiin jonkun pellon tai järven yli ja sitten voikin samantien nostaa 60 asteeseen ja virittelee jonkun systeemin millä saa lumia pois paneeleiden edestä, niin saa sitten jo helmikuun lopullakin tuottoja.

Keskikesän suoran etelän tuottoja ei minusta kannata optimoida, koska silloin se sähkön tarve + hinta ovat alimpana.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
695
Hitto, auto jo 100% ja lvv nostettu tehostettuun lämpöön.. ilppi huutaa sisälle 16 astetta, apk käyny ja pyykkikone, kaikki siten et varttinetto just alta -0 kwh. Ny uimaaltaan pumppu viel huutaa täysiä, ja saunaa aloin lämmittää yhellä vaiheella ko illaks sen kuitenkin laitan.. on tää kovaa ko saa kulutusta tarpeeks aikaseks näillä hinnoilla ja automatioilla.
Pitäiskön autonkin ilmastointi vaan laittaa päälle vaikken sitä enää aja?
Edit rupesinkin harkitsee et saunaan vois laittaakin älykontaktorit viel keskukseen, vaikka mekaaninen kello itse kiukaassa, mut sitä helppo käyr lisääs 4h välein viimeistään.. sit sais hitaasti lämmitettyä tuottoja silmälläpitäen, toki jos sähösauna kauvan kuumana, ni joku kiva pneumatiikalla toimiva sumu sinne sillon tällöin ois pop, kosteus ja lämpötieto sieltä jo tuleekin, ja samalla si sais järjestettyy sinne si sellaiset pehmeemmät sumulöylyt josta tykkään enempi ko niistä selän karrelle polttavista, joka toki viel ois mahista ihan perinteisen kiulunki kanssa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
779
Hitto, auto jo 100% ja lvv nostettu tehostettuun lämpöön.. ilppi huutaa sisälle 16 astetta, apk käyny ja pyykkikone, kaikki siten et varttinetto just alta -0 kwh. Ny uimaaltaan pumppu viel huutaa täysiä, ja saunaa aloin lämmittää yhellä vaiheella ko illaks sen kuitenkin laitan.. on tää kovaa ko saa kulutusta tarpeeks aikaseks näillä hinnoilla ja automatioilla.
Pitäiskön autonkin ilmastointi vaan laittaa päälle vaikken sitä enää aja?
Edit rupesinkin harkitsee et saunaan vois laittaakin älykontaktorit viel keskukseen, vaikka mekaaninen kello itse kiukaassa, mut sitä helppo käyr lisääs 4h välein viimeistään.. sit sais hitaasti lämmitettyä tuottoja silmälläpitäen, toki jos sähösauna kauvan kuumana, ni joku kiva pneumatiikalla toimiva sumu sinne sillon tällöin ois pop, kosteus ja lämpötieto sieltä jo tuleekin, ja samalla si sais järjestettyy sinne si sellaiset pehmeemmät sumulöylyt josta tykkään enempi ko niistä selän karrelle polttavista, joka toki viel ois mahista ihan perinteisen kiulunki kanssa
Pulloja keräämällä tienaisit paremmin ja tulisi liikuntaa.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 072
Toukokuun sähkölasku -5,83€, kulutus 1000kWh.
Siirtolasku 60€ josta perusmaksua 36,90€.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
695
Pulloja keräämällä tienaisit paremmin ja tulisi liikuntaa.
Ai jaa? Pulloilla tienaa niin paljon? Sillä toukokuun sähkölasku kääntyy niin päin että helen maksaa mulle, jopa että saan sillä kuitattua carunan kk maksun, ja autossa ollut sähköä koko ajan yms.. mutta toki jos pullojakeräämällä kannattavampaa niin täytyypä alkaa siihen si
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
779
Ai jaa? Pulloilla tienaa niin paljon? Sillä toukokuun sähkölasku kääntyy niin päin että helen maksaa mulle, jopa että saan sillä kuitattua carunan kk maksun, ja autossa ollut sähköä koko ajan yms.. mutta toki jos pullojakeräämällä kannattavampaa niin täytyypä alkaa siihen si
Sama täällä mutta ei mitään järkeä optimoida noin pitkälle että pohdit jotain auton ilmastoinnin päällä pitoa... Se on pullojen keräilyä...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
753
Ai jaa? Pulloilla tienaa niin paljon? Sillä toukokuun sähkölasku kääntyy niin päin että helen maksaa mulle, jopa että saan sillä kuitattua carunan kk maksun, ja autossa ollut sähköä koko ajan yms.. mutta toki jos pullojakeräämällä kannattavampaa niin täytyypä alkaa siihen si
Eiköhän tuossa viitattu pelkästään tuohon eiliseen voimisteluun, eikä aurinkovoimaan yleisellä tasolla. Normaalikokoisella kotivoimalalla, ilman mitään sen suurempia peliliikkeitä, mahdolliset tappiot olivat euron luokkaa. Jos sen välttääkseen pitää ilmastoinnin 16 asteessa samalla saunaa turhaan lämmittäen ja muut suorittamiset siihen päälle niin ei se kyllä kovin kaukana totuudesta ole, että lyhyt kierros lähipuiston ympäri tuottaa paremmin.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
695
No auton iömastointi oli kyllä vitsi, viitaten ko sähkö miinusta oli ja mihkään oikeen saanu enää kulumaan.
Eikä se sauna turhaan ollut, lämpeni vaan hitaasti, ja ihan kovassa käytössä si illalla oli useamman saunojan voimin. Enhän mä tienata koittanutkaan, vaikka nettovartin pidin just miinuksella. Eipä tarvinnut maksaa siittoja ers carunalle
Edit: niin ja viellä on tammikuun loppuun kiinteähintainen 5c/kwh soppari, ni en hyödy myöskään itse halvasta pörssihinnasta, siksi mielummin käytän kaikkialle mihin vaan tarvee, ilppikin saa sit yön olla hiljaa
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 263
Viestejä
4 287 423
Jäsenet
71 612
Uusin jäsen
MBlondie

Hinta.fi

Ylös Bottom