Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
575
HUAWEI PV AKKU HUAWEI LUNA 5KWH + 4KW INVERTTERI PAK | Invertterit ja akut Tämä setti jossa 5kWh akku ja 4kW aurinkoinvertteri maksaa 3085€+ alv kirjautuneille. Ei vielä ole kannattavaa mutta kuitenkin suht pienellä panostuksella pääsee akkuihin kiinni halutessaan. 4kW Paneeleihin vielä tonni + alv niin 5000€ menee kokonaisuuden materiaaleihin.
Rexelillä oli joku kevätkimara 720 + 1750€ ohjausyksiköstä + 5kWh akusta ALV0 hintoja tietty.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
847
Olen tässä miettinyt, että voisiko jossain olla vikaa tmjs vai ylireagoinko jotenkin.
Eli tässä esim. tämän päivän tuotto, joka on siis parhaita mitä olen koskaan näillä vehkeillä saanut.

1715452601459.png


Kyseessä on kuitenkin 4.4 kW invertteri ja 12 x 400 (4800 kWp) paneelit. Tiedän että systeemissä on häviöitä, mutta jotenkin tuntuu oudolta, että kaverillani on 6600 kWp paneelit ja hän saa jopa yli tuon 6600 kW. Itse en pääse ikinä edes tuohon 4400:aan. Joskus pilvivaikutuksella pääsee ehkä 4200 kw piikeihin. Onko vain niin, että kaverini paneelit / systeemi on vain laadukkaampi kokonaisuus ?

Toki olen nuo tuotot hyväksynyt, mutta mietin vain, että voisiko mitenkään olla mahdollista, että joku paneeleista ei esim. toimisi ollenkaan tmjs ?
 
Liittynyt
26.04.2022
Viestejä
82
Olen tässä miettinyt, että voisiko jossain olla vikaa tmjs vai ylireagoinko jotenkin.
Eli tässä esim. tämän päivän tuotto, joka on siis parhaita mitä olen koskaan näillä vehkeillä saanut.



Kyseessä on kuitenkin 4.4 kW invertteri ja 12 x 400 (4800 kWp) paneelit. Tiedän että systeemissä on häviöitä, mutta jotenkin tuntuu oudolta, että kaverillani on 6600 kWp paneelit ja hän saa jopa yli tuon 6600 kW. Itse en pääse ikinä edes tuohon 4400:aan. Joskus pilvivaikutuksella pääsee ehkä 4200 kw piikeihin. Onko vain niin, että kaverini paneelit / systeemi on vain laadukkaampi kokonaisuus ?

Toki olen nuo tuotot hyväksynyt, mutta mietin vain, että voisiko mitenkään olla mahdollista, että joku paneeleista ei esim. toimisi ollenkaan tmjs ?
Jos ns. "täydellinen" keli. Niin kerro teoreettinen tuotto 0.9, niin olet aika lähellä totuutta, mitä saat systeemistäsi ulos. Aika normaalilta luvut näyttää.

Itsellä 4.05kW katolla ja kerran mennyt päivässä 30kWh tuotto rikki.
 
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
111
Melko isot setit teillä. :)

Saako kaverisi siis tällaisena tasaisen tuoton päivänä yli nimellisteho vai pilvisten päivien piikkeinä? Jos ensimmäinen vaihtoehto niin epäilen. Jälkimmäinen on melko normaalia. Oma itä/länsi asennus pääsee tällaisena päivänä 4,8 kW tehoihin 8,1 kWp setillä. Ja piikkeinä hetkellisesti 6 kw invertteri rajoittaa.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
390
Melko isot setit teillä. :)

Saako kaverisi siis tällaisena tasaisen tuoton päivänä yli nimellisteho vai pilvisten päivien piikkeinä? Jos ensimmäinen vaihtoehto niin epäilen. Jälkimmäinen on melko normaalia. Oma itä/länsi asennus pääsee tällaisena päivänä 4,8 kW tehoihin 8,1 kWp setillä. Ja piikkeinä hetkellisesti 6 kw invertteri rajoittaa.
Millainen kattokulma ja viitsitkö laittaa viime päiviltä mitään tyypillistä tuottoprofiilia vuorokaudelta?
 
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
111
Kattokulma on 34 astetta. Lännen puolella puut tulee vielä toistaiseksi varjostamaa noin klo 18 aikoihin. Itään 3,24 kWp ja länteen 4,86 kWp.
Screenshot_20240508_215157_FusionSolar.jpg
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 022
Olen tässä miettinyt, että voisiko jossain olla vikaa tmjs vai ylireagoinko jotenkin.
Eli tässä esim. tämän päivän tuotto, joka on siis parhaita mitä olen koskaan näillä vehkeillä saanut.



Kyseessä on kuitenkin 4.4 kW invertteri ja 12 x 400 (4800 kWp) paneelit. Tiedän että systeemissä on häviöitä, mutta jotenkin tuntuu oudolta, että kaverillani on 6600 kWp paneelit ja hän saa jopa yli tuon 6600 kW. Itse en pääse ikinä edes tuohon 4400:aan. Joskus pilvivaikutuksella pääsee ehkä 4200 kw piikeihin. Onko vain niin, että kaverini paneelit / systeemi on vain laadukkaampi kokonaisuus ?

Toki olen nuo tuotot hyväksynyt, mutta mietin vain, että voisiko mitenkään olla mahdollista, että joku paneeleista ei esim. toimisi ollenkaan tmjs ?
Ylireagoit ;)

Isäukon paneelit tuotti tänään 23,62kWh. 3kWp paneelit, 181-astetta etelään, 22,5-astetta asennuskulma, ei varjoja ja Etelä-Pohjanmaa.
2024-05-11 22 18 13.jpg


Edit: 2019 asennettu ja tuotto on ollut kohtuu tasaista, kelien mukaan tietysti.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 873
Alkaa olla jo sen verran lämmin, että huipputuotto pienenee. Eilen oli omassa voimalassa iltapäivän suorassa paisteessa huiput 2,85 kW ja invertteristä tulee enimmillään 3,03 kW tehot.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
673
Mites muilla on tullut sähköa toukokuun osalta? Täällä tullut toukokuussa 8,2kwp järjestelmällä sähköä nyt yhteensä 558kWh. Parina päivänä päästy tuoton osalta yli 60kwh. Invertteri heräilee n. klo 5:30 ja sammuu 21:30 maissa. Voisi sanoa, että meillä täysin nappisuunnassa paneelit ilman varjostavia puita tms.
 
Liittynyt
07.01.2018
Viestejä
55
Mites muilla on tullut sähköa toukokuun osalta? Täällä tullut toukokuussa 8,2kwp järjestelmällä sähköä nyt yhteensä 558kWh. Parina päivänä päästy tuoton osalta yli 60kwh. Invertteri heräilee n. klo 5:30 ja sammuu 21:30 maissa. Voisi sanoa, että meillä täysin nappisuunnassa paneelit ilman varjostavia puita tms.
8kW invertteri, itä-länsi keski-suomessa 12kWp paneelit. 616kWh. Noin 05-21. 8.5 ja 11.5 parhaat päivät reilu 71kWh.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 002
Pitäisi kaksi paneelia tilata mökille. Aluksi katsoin www.thermosun.fi, mutta ainakin google palautteen mukaan minkäänlaista yhteyttä ei toimittajaan saa... Joka kuulostaa vähän epäilyttävältä. Onko suositella jotain kauppaa josta saa ihan yksittäisiä paneeleita ja tarvikkeita kuljetuksella?
 
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
224
Pitäisi kaksi paneelia tilata mökille. Aluksi katsoin www.thermosun.fi, mutta ainakin google palautteen mukaan minkäänlaista yhteyttä ei toimittajaan saa... Joka kuulostaa vähän epäilyttävältä. Onko suositella jotain kauppaa josta saa ihan yksittäisiä paneeleita ja tarvikkeita kuljetuksella?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
468
Pitäisi kaksi paneelia tilata mökille. Aluksi katsoin www.thermosun.fi, mutta ainakin google palautteen mukaan minkäänlaista yhteyttä ei toimittajaan saa... Joka kuulostaa vähän epäilyttävältä. Onko suositella jotain kauppaa josta saa ihan yksittäisiä paneeleita ja tarvikkeita kuljetuksella?
Thermosun on ihan hyvä kauppa, useampi tilaus tehtynä.
Vain 9,90€ toimituskulut kahdelle paneelille Astronergy TÄYS-MUSTA PERC HC 400W Yksikide - ThermoSunEco Oy
 
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
224
Pitäisi kaksi paneelia tilata mökille. Aluksi katsoin www.thermosun.fi, mutta ainakin google palautteen mukaan minkäänlaista yhteyttä ei toimittajaan saa... Joka kuulostaa vähän epäilyttävältä. Onko suositella jotain kauppaa josta saa ihan yksittäisiä paneeleita ja tarvikkeita kuljetuksella?
Mökkihommissa se isoin raha menee kiinnityksiin tyypillisesti kallioon. Ja pitkiin johtohoihin ja tarvikkeisiin. Unohtamatta laadukasta säädintä jossa pieni oma kulutus että uskaltaa hyvin mielin talven yli. Puhumattakaan kohtuullisesta määrästä akkuja sekä niiden välinen johdotus kunnolla. Samoin miettiä akkujen sijoitusta siellä mökillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 834
mulla on myös hankittuna mökille kaksi 400W paneelia, pitäisi löytää sopiva microinvertteri jossa wifi, että voi seurata toimintaa. Onko kokemuksia, löytyykö asentajia kohtuu hintaan jos paneelit on jo ostettu ja tarvitaan vain invertteri ja sen kytkentä? Talvella joutuu pitämään ylläpitolämpöjä lähinnä ilpin avulla niin nuo voisi vähän jeesata, ne osa asennettu kulmaan joka toimii talvella hyvin, melkein pystyyn.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 473
Pitäisi kaksi paneelia tilata mökille. Aluksi katsoin www.thermosun.fi, mutta ainakin google palautteen mukaan minkäänlaista yhteyttä ei toimittajaan saa... Joka kuulostaa vähän epäilyttävältä. Onko suositella jotain kauppaa josta saa ihan yksittäisiä paneeleita ja tarvikkeita kuljetuksella?
Jos ei ole tarvetta chättäillä myyjän kanssa niin nopeasti tulee tilaukset. 4* tilannut tuolta ja kaikki mennyt ok. 2* 12 paneelia kotio ja oli tyyliin parin päivän päästä pihalla. Jotain pikkusälää hakenut pari kertaa paikan päältä mitkä etukäteen maksanut. En ole yrittänyt soitella.
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
476
Kyseessä on kuitenkin 4.4 kW invertteri ja 12 x 400 (4800 kWp) paneelit. Tiedän että systeemissä on häviöitä, mutta jotenkin tuntuu oudolta, että kaverillani on 6600 kWp paneelit ja hän saa jopa yli tuon 6600 kW. Itse en pääse ikinä edes tuohon 4400:aan. Joskus pilvivaikutuksella pääsee ehkä 4200 kw piikeihin. Onko vain niin, että kaverini paneelit / systeemi on vain laadukkaampi kokonaisuus ?

Toki olen nuo tuotot hyväksynyt, mutta mietin vain, että voisiko mitenkään olla mahdollista, että joku paneeleista ei esim. toimisi ollenkaan tmjs ?
Olisko sinulla yksikidepaneelit ja kaverilla monikidepaneelit? Mulla ainakin yksikidepaneeleilla tullut nyt toukokuulla useampi päivä yli 30kWh tuottoa, mutta ei paljon sen enempään näytä pystyvän 505kWp paketilla. Harvoin on yli 5kW tehoja irronnut ja invertterissä on vielä laajennusvaraakin eli ei rajoita sekään. Tarkoitus laajentaa joskus autotallin katolle lännen suuntaan ilta-aurinkoa varten, ehkä sinne sitten monikidepaneeleja jos niitä voi yhdistää samaan invertteriin (en tiedä).
Mites muilla on tullut sähköa toukokuun osalta? Täällä tullut toukokuussa 8,2kwp järjestelmällä sähköä nyt yhteensä 558kWh. Parina päivänä päästy tuoton osalta yli 60kwh. Invertteri heräilee n. klo 5:30 ja sammuu 21:30 maissa. Voisi sanoa, että meillä täysin nappisuunnassa paneelit ilman varjostavia puita tms.
Mulla 505kWp tuottanut tässä kuussa 345kWh. Paras yksittäinen päivätuotto 32.6kWh.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 473
Olen tässä miettinyt, että voisiko jossain olla vikaa tmjs vai ylireagoinko jotenkin.
Eli tässä esim. tämän päivän tuotto, joka on siis parhaita mitä olen koskaan näillä vehkeillä saanut.



Kyseessä on kuitenkin 4.4 kW invertteri ja 12 x 400 (4800 kWp) paneelit. Tiedän että systeemissä on häviöitä, mutta jotenkin tuntuu oudolta, että kaverillani on 6600 kWp paneelit ja hän saa jopa yli tuon 6600 kW. Itse en pääse ikinä edes tuohon 4400:aan. Joskus pilvivaikutuksella pääsee ehkä 4200 kw piikeihin. Onko vain niin, että kaverini paneelit / systeemi on vain laadukkaampi kokonaisuus ?

Toki olen nuo tuotot hyväksynyt, mutta mietin vain, että voisiko mitenkään olla mahdollista, että joku paneeleista ei esim. toimisi ollenkaan tmjs ?
Et tainnut sanoa mikä invertteri kaverillasi on? Varmaan joku 7kWp tai yli?
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
759
1715590345731.png

Tuossa toissapäivältä melko optimikäppyrää omista vehkeistä. 15kw invertteri. Talon katolla 9kwp etelään ja autotallin katolla länsilounaaseen 5kwp. Käppyrässä näkyy siis tuotto molemmille kentille ja totali. 100kwh vuorokaudessa rikkoutuu muutaman kerran vuodessa.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
847
Et tainnut sanoa mikä invertteri kaverillasi on? Varmaan joku 7kWp tai yli?
Joo yritin tässä lypsää tietoa häneltä. Selvisikin, että invertteri on Sungrow 8.0 RT. Ja paneeleita 18 x xxx Wp. Alunperin piti olla 390Wp paneeleita, mutta ne vaihtui parempiin, mutta hänellä ei ole ylhäällä missään minkätehoiset tuli tilalle. No toki jos kiipeisi kattomaan itse paneelista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 473
Joo yritin tässä lypsää tietoa häneltä. Selvisikin, että invertteri on Sungrow 8.0 RT. Ja paneeleita 18 x xxx Wp. Alunperin piti olla 390Wp paneeleita, mutta ne vaihtui parempiin, mutta hänellä ei ole ylhäällä missään minkätehoiset tuli tilalle. No toki jos kiipeisi kattomaan itse paneelista.
Ei taida edes siinä päälipuolella lukea mitään ihmeemmin, jotta sano, että ottaa vähän työkalua mukaan että saa kurkattua taakse. Toki kaikkia ei vaan kiinnosta tollaset pienet yksityiskohdat kuin mitkä paneelit katolla... Pääasia, että näkyy naapureille :tup:
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 421
Aurinkoisia viikkoja ollut. Mulla jää mökillä kolmannes sähköstä käyttämättä. Pitäisköhän alkaa mainaamaan.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
11
Meillä saatu viikko sitten settti kytkettyä Espooseen. 15kwh invertteri, 16kwh setti paneeleita (31kpl 530W), Eteläänpäin kaikki, noin 30-35 asteen kulmassa. Parhainpina päivinä mennnyt jo 100kwh tuotto ja pilvisinä päivinäkin tulee 30-40kwh päivän aikana (välillä paistaa).

Piikkiteho mitä invertteri mittaa, lähinnä kun pilven takaa kylmälle paneelille paistaa aurinko klo 14 aikoihin noin 15,5kwh, muuten aurinkoisena päivänä peakkaa vajaaseen14kWh jatkuvaan tuottoon muutamalle tunnille. Joten aika hyvällä suhteella modernit paneelit toimivat. Sähkönkulutus tippunut aika mittavasti kämpässä ja lämmitys käyttövesi & lattia siirretty paneeleiden myötä yöajalta päivä-ajalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
476
Meillä saatu viikko sitten settti kytkettyä Espooseen. 15kwh invertteri, 16kwh setti paneeleita (31kpl 530W), Eteläänpäin kaikki, noin 30-35 asteen kulmassa. Parhainpina päivinä mennnyt jo 100kwh tuotto ja pilvisinä päivinäkin tulee 30-40kwh päivän aikana (välillä paistaa).

Piikkiteho mitä invertteri mittaa, lähinnä kun pilven takaa kylmälle paneelille paistaa aurinko klo 14 aikoihin noin 15,5kwh, muuten aurinkoisena päivänä peakkaa vajaaseen14kWh jatkuvaan tuottoon muutamalle tunnille. Joten aika hyvällä suhteella modernit paneelit toimivat. Sähkönkulutus tippunut aika mittavasti kämpässä ja lämmitys käyttövesi & lattia siirretty paneeleiden myötä yöajalta päivä-ajalle.
Onko tuo yksi- vai monikidepaneeleilla?
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
476
Yksikide JA Solar malliset.
Ok, sitten suunnilleen linjassa omankin tuoton kanssa (skaalattuna pienempään järjestelmääni). Mielenkiinnosta ilmoittauduin erään oppilaitoksen tutkimusprojektiin jossa tutkivat paneelijärjestelmien asennusjälkeä ja luovutusta asiakkaalle. Muutamia huomioita tuli mm. paneelien väliset irtokaapelit vähän alttiita putoavalle lumelle ja sähkökuviin tekemättä jätetyt päivitykset mutta kehujakin tuli työn jäljestä. Oli mukava tarjota tutkimuskohde oppilaitokselle ja samalla saada itse vähän rapsaa mitä sähkötöiden johtaja huomioi näissä hommissa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 924
Huomenna olisi oman voimalan asennuspäivä. Onko näkemyksiä, kannattaako paneelit sijoittaa mahdollisimman korkealle, eli yhteen riviin vai mieluummin 2 riviin? Puustoa tai rakennuksia ei ole tekemässä varjostuksia, joten sen puolesta suurta eroa ei pitäisi tulla.

Lähinnä mitä itse keksin muuttujiksi näissä skenaarioissa, niin paneelit voisi kuumentua enemmän kahdessa rivissä (tuotto laskee) ja vastaavasti, tulisikohan lumi paremmin pois päältä, jos ovat kahdessa rivissä (tuotto nousee)?

Naapurilla on lappeet samansuuntaiset kuin itsellä, mutta sain vain yhden kevätpäivän tuottodatan. Kyseessä siis itä-länsi asennus ja kaksirivinen järjestelmä on itään. Ilmeisesti idästä tulee karvan paremmin tuottoja mutta johtuen murretusta harjasta, joka tekee ehkä tunnin-puoli varjoa yksiriviselle paneeliriville
1715675756773.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
264
Huomenna olisi oman voimalan asennuspäivä. Onko näkemyksiä, kannattaako paneelit sijoittaa mahdollisimman korkealle, eli yhteen riviin vai mieluummin 2 riviin? Puustoa tai rakennuksia ei ole tekemässä varjostuksia, joten sen puolesta suurta eroa ei pitäisi tulla.

Lähinnä mitä itse keksin muuttujiksi näissä skenaarioissa, niin paneelit voisi kuumentua enemmän kahdessa rivissä (tuotto laskee) ja vastaavasti, tulisikohan lumi paremmin pois päältä, jos ovat kahdessa rivissä (tuotto nousee)?

Naapurilla on lappeet samansuuntaiset kuin itsellä, mutta sain vain yhden kevätpäivän tuottodatan. Kyseessä siis itä-länsi asennus ja kaksirivinen järjestelmä on itään. Ilmeisesti idästä tulee karvan paremmin tuottoja mutta johtuen murretusta harjasta, joka tekee ehkä tunnin-puoli varjoa yksiriviselle paneeliriville
Yhdestä rivistä tulee lumet paremmin pois. Itä-länsipuolen asennus yhteen riviin on parempi jos invertterissä on kaksi piiriä. Itä-länsi tuottaa vähemmän kuin etelä asennus mutta silloin saa pitempään tuottoa. Nykyään näkyy jo ilmiö että keskipäivällä sähkön hinta menee nollaan, tällöin varhaisen aamun ja myöhäisen illan tuotto on arvokkaampaa.
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
476
Yhdestä rivistä tulee lumet paremmin pois. Itä-länsipuolen asennus yhteen riviin on parempi jos invertterissä on kaksi piiriä. Itä-länsi tuottaa vähemmän kuin etelä asennus mutta silloin saa pitempään tuottoa. Nykyään näkyy jo ilmiö että keskipäivällä sähkön hinta menee nollaan, tällöin varhaisen aamun ja myöhäisen illan tuotto on arvokkaampaa.
Laajennus itelläkin mielessä nimenomaan läntipuolelle, kun illalla ollaan enemmän kotona kuin varhaisin aamulla joten iltatuotto olisi paikallaan. Noiden lumien putoamisen kannalta laittaisin myös mahdollisimman lähelle katon harjaa, jolloin kostea ja painava lumi ei saa kerättyä paneeleihin mennessä yhtä paljon vauhtia pudotessaan eikä paneelien yläpuolelle pääse myöskään kertymään yhtä isoa määrää lunta joka sieltä sitten luisuisi pois.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
230
Jos mahdollista laittaa kahteen eri ilman suuntaan niin ehdottomasti niin. Sillä huipputeholla kun harva tekee mitään, ei sellaisia kuormia löydy monelta kotoa. Tasainen parin kilowatin tuotto läpi päivän olisi parempi.
Sähköauton lataus on yksi mikä syö 11 kW:a tai hitaamminkin ladatessa helposti 4 kW. Riippuu toki voimalan koosta, että osuuko huipputeho tai tasainen tuotto tuohon haarukkaan.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 924
Laajennus itelläkin mielessä nimenomaan läntipuolelle, kun illalla ollaan enemmän kotona kuin varhaisin aamulla joten iltatuotto olisi paikallaan. Noiden lumien putoamisen kannalta laittaisin myös mahdollisimman lähelle katon harjaa, jolloin kostea ja painava lumi ei saa kerättyä paneeleihin mennessä yhtä paljon vauhtia pudotessaan eikä paneelien yläpuolelle pääse myöskään kertymään yhtä isoa määrää lunta joka sieltä sitten luisuisi pois.
Juu, hyvä pointti.

Paneelit on nyt tulossa kahteen eri paneelikenttään, eri lappeille (itä-länsi asennus). Asentajat kertoivat että kannattaa suosia 2:ssa rivissä paneeleita jos mahdollista, sillä silloin lumi tulisi paremmin pois paneelien päältä kun on liukasta pintaa lumen alla. Itsellä on siis tiilikatto, joka kerää lunta aika pahasti -ehkä tilanne olisi eri peltikatolla tms. liukkaammalla?

Eilen näin työkaverin päivätuotannon käyrää, jolla on paneelit etelään, mutta tuotanto on käytännössä aivan erimuotoinen kuin naapurin itä-länsi asennuksella. Täysin symmetrinen se toki oli, enkä tiedä onko työkaverin järjestelmässä jotain viallakin, sillä tuotanto on käytännössä 10-14 välillä täyttä pöhinää ja sitten miltei totaalistoppi muina aikoina. Pitänee paneutua paremmin joku päivä kahvipöydän ääressä asiaan. Josko hänellä on liian matalajännitteiset kentät, jolloin paneeleiden toimiessa vajaateholla kynnysjännite ei nosta/invertteri tippuu tuotannolta. Toki siellä voi olla myös varjostuksia vaikuttamassa asiaan, kun hän ei asu pellolla kuten itse
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 473
Onkos monet täällä kaataneet puita varjojen takia? Itsellä olis 3 isoa pitkää mäntyä joissa ei kovin paljoa ala oksia ole. Leikkaavat ikävästi ilta-aurinkoa. Takapihalta kuitenkin jatkuu metsä niin en koe noilla suurta arvoa, että omalla tontilla nuo puut. Silti en ole raaskinut kaataa niitä :D. Jotenkin se kun tietää, että niillä on mennut ikuisuus kasvaa ja yleensä kaikki istutukset mitä täällä yrittää laittaa niin peurat/ruskot tai myyrät syövät ne ennenkuin ehtivät kasvaa yhtään mihinkään.
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
476
Juu, hyvä pointti.

Paneelit on nyt tulossa kahteen eri paneelikenttään, eri lappeille (itä-länsi asennus). Asentajat kertoivat että kannattaa suosia 2:ssa rivissä paneeleita jos mahdollista, sillä silloin lumi tulisi paremmin pois paneelien päältä kun on liukasta pintaa lumen alla. Itsellä on siis tiilikatto, joka kerää lunta aika pahasti -ehkä tilanne olisi eri peltikatolla tms. liukkaammalla?

Eilen näin työkaverin päivätuotannon käyrää, jolla on paneelit etelään, mutta tuotanto on käytännössä aivan erimuotoinen kuin naapurin itä-länsi asennuksella. Täysin symmetrinen se toki oli, enkä tiedä onko työkaverin järjestelmässä jotain viallakin, sillä tuotanto on käytännössä 10-14 välillä täyttä pöhinää ja sitten miltei totaalistoppi muina aikoina. Pitänee paneutua paremmin joku päivä kahvipöydän ääressä asiaan. Josko hänellä on liian matalajännitteiset kentät, jolloin paneeleiden toimiessa vajaateholla kynnysjännite ei nosta/invertteri tippuu tuotannolta. Toki siellä voi olla myös varjostuksia vaikuttamassa asiaan, kun hän ei asu pellolla kuten itse
Itsellä osuu paras tuotto ~klo 10-17 paikkeille aurinkoisina päivinä ja joinain päivinä jatkuu vähän pienempänä sitten ~klo 18-19 saakka vähän pienempänä tuottona. Asennus etelän suuntaan ihan suoraan. Eli ihan aikaisin auringonnousu on vähän metsän takana mutta sitten pääsee porottamaan koko päivän. Yksikidepaneelit vaan tuntuu heikohkosti ottamaan paisteita idän ja lännen suunnilta.

Itsellä peltikatto ja varmaankin olet ihan oikeassa tuon kahden rivin suhteen lumen kerääntymisen kanssa. Saan olla ahkeraan katolla lumenpudottimen kanssa tulevina talvina kun nuo paneelien väliset kaapelit vähän roikkuu tai sitten pitää käydä niitä teippailemassa tai muuten sitomassa kiinnikkeisiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 471
Sähköauton lataus on yksi mikä syö 11 kW:a tai hitaamminkin ladatessa helposti 4 kW. Riippuu toki voimalan koosta, että osuuko huipputeho tai tasainen tuotto tuohon haarukkaan.
Meillä ainakin ongelma se että päiväsaikaan auto ei ole lähes ikinä pihassa. Jos on niin viime aikoina olen lataillut hitaasti(4-8kw) koko päivän, kun laturista puuttuu vielä auringon ohjaus ja pörssisähkö ollut nollassa niin helpompi vaan valutella akkuun jotain vaikka tuleekin ostettua osa.

Mutta tätä en jaksa näissä asioissa nostella esiin,koska ei niitä sähköautoja jokaisella ole ja monella muulla varmasti sama ongelma että auto on päivät jossain muualla (työpaikalla ja viikonloput menossa). Onhan täällä foorumilla ainakin yksi joka tekee yötöitä ja siten voi autoa ladata päivisin :)
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 924
Itsellä osuu paras tuotto ~klo 10-17 paikkeille aurinkoisina päivinä ja joinain päivinä jatkuu vähän pienempänä sitten ~klo 18-19 saakka vähän pienempänä tuottona. Asennus etelän suuntaan ihan suoraan. Eli ihan aikaisin auringonnousu on vähän metsän takana mutta sitten pääsee porottamaan koko päivän. Yksikidepaneelit vaan tuntuu heikohkosti ottamaan paisteita idän ja lännen suunnilta.

Itsellä peltikatto ja varmaankin olet ihan oikeassa tuon kahden rivin suhteen lumen kerääntymisen kanssa. Saan olla ahkeraan katolla lumenpudottimen kanssa tulevina talvina kun nuo paneelien väliset kaapelit vähän roikkuu tai sitten pitää käydä niitä teippailemassa tai muuten sitomassa kiinnikkeisiin.
Onko sinulla N vai P tyypin paneelit, josko niistä tulee tuollaista jyrkkää laskua tuonne hajavalon alueelle? Jostain syystä en millään meinaa muistaa koskaan kumpi on "parempi", mutta ilmeisesti N tyyppi on parempi ottamaan epäsuoraa säteilyä
Lähde: N- ja P-tyypin yksikidekennojen väliset erot
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
476
Onko sinulla N vai P tyypin paneelit, josko niistä tulee tuollaista jyrkkää laskua tuonne hajavalon alueelle? Jostain syystä en millään meinaa muistaa koskaan kumpi on "parempi", mutta ilmeisesti N tyyppi on parempi ottamaan epäsuoraa säteilyä
Lähde: N- ja P-tyypin yksikidekennojen väliset erot
En itse asiassa osaa etsiä tuota tietoa mistään. Datalehdistä, tukkujen sivuilta, sopparista tai pöytäkirjasta. Materiaalia itse tavaroistahan ei toimitettu joten googlella mennään.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 924
En itse asiassa osaa etsiä tuota tietoa mistään. Datalehdistä, tukkujen sivuilta, sopparista tai pöytäkirjasta. Materiaalia itse tavaroistahan ei toimitettu joten googlella mennään.
Käytännössä itse tuota arvailin vertailemalla eri paneeleiden tuottotakuuta ja päättelemällä paneeleiden valmistustakuun pituudesta. Jos valmistustakuu on alle 20v tai tuottotakuu on alle 85% 25-30v jälkeen, niin kyseessä on P tyypin paneeli (usein myös PERC on mainittu jo mainospuheissa). Muuten TOPCON tai N-type on yleensä nostettu esiin, jos sellaisesta paneelista on kyse -nuo ovat siis molemmat N-tyyppiä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 103
Onkos monet täällä kaataneet puita varjojen takia? Itsellä olis 3 isoa pitkää mäntyä joissa ei kovin paljoa ala oksia ole. Leikkaavat ikävästi ilta-aurinkoa. Takapihalta kuitenkin jatkuu metsä niin en koe noilla suurta arvoa, että omalla tontilla nuo puut. Silti en ole raaskinut kaataa niitä :D. Jotenkin se kun tietää, että niillä on mennut ikuisuus kasvaa ja yleensä kaikki istutukset mitä täällä yrittää laittaa niin peurat/ruskot tai myyrät syövät ne ennenkuin ehtivät kasvaa yhtään mihinkään.
Aamupäivää varjostaa tontin rajalla arviolta 60-vuotias kuusi. Tekisi mieli kaataa se, mutta sen takana on naapurin saman ikäinen, niin ei vielä ihan täydellistä käyrää saisi siltikään. Joulukuuseksi olen sitä kaupungille joka vuosi tarjonnut, mutta vielä eivät ole hakeneet pois :D
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 016
Meillä ainakin ongelma se että päiväsaikaan auto ei ole lähes ikinä pihassa. Jos on niin viime aikoina olen lataillut hitaasti(4-8kw) koko päivän, kun laturista puuttuu vielä auringon ohjaus ja pörssisähkö ollut nollassa niin helpompi vaan valutella akkuun jotain vaikka tuleekin ostettua osa.

Mutta tätä en jaksa näissä asioissa nostella esiin,koska ei niitä sähköautoja jokaisella ole ja monella muulla varmasti sama ongelma että auto on päivät jossain muualla (työpaikalla ja viikonloput menossa). Onhan täällä foorumilla ainakin yksi joka tekee yötöitä ja siten voi autoa ladata päivisin :)
2-vuorotyöläinen pystyy myös lataamaan aamulla tai iltapäivällä. Itse ohjaan aurinkolatausta Synergillä, toimii.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
285
Tuli sitten tilattua 6 kWp järjestelmä 14 kpl 430W paneeleita, kahdelle lappeelle. Kuorma tuli tänään pihalle ja odottelen asentajalta soittoa milloin saadaan katolle. Paketin hinta karvan alle 7k€. Tuli myöskin otettua pari ekstrapaneelia harrastustoimintaan, eli yhteentä 16 kpl, noita paneeleita.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 924
Tuli sitten tilattua 6 kWp järjestelmä 14 kpl 430W paneeleita, kahdelle lappeelle. Kuorma tuli tänään pihalle ja odottelen asentajalta soittoa milloin saadaan katolle. Paketin hinta karvan alle 7k€. Tuli myöskin otettua pari ekstrapaneelia harrastustoimintaan, eli yhteentä 16 kpl, noita paneeleita.
Mistä tilasit? Itselle tuli ihan vastaava paketti Sons of solar:lta, kahdelle lappeelle siis - Goodwe invertterillä ja 16 paneelia, jotka kaikki meni eilen katolle. Hinta oli lopulta tingittynä 6670€. Asentajat sai naapurista myös asennuksen, niin sillä hintaa sai hieman sillä poljettua alaspäin. Kilpailijalta olisi lopulta vielä saanut parisataa pois, mutta SoS firmana herätti enemmän luottamusta ainakin sillä, että omalla asuinalueella on jo 5 heidän järjestelmäänsä valmiiksi ja ovat myös kauemmin näitä asentaneet
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
285
Aurinkomaailma.fi, SoS teki kanssa tarjouksen, hinnat oli melkein samat, muutaman satasen tais SoS olla halvempi, mutta heiltä ei saanut hybridi invertteriä johon myöhemmin lisätä akuston, AM:ltä sain Growatin hybridi-inverterin johon saa lisättyä akuston myöhemmin.

Vattenfall tarjosi kanssa, mutta myyjä dissas heti mun ajatuksen kahdelle lappeelle, kun "ne ei siellä tuota yhtää" eikä osannu tai halunnut ymmärtää että ei niiden tarkoitus olekaan tuottaa keskellä-iltapäivällä mitään, vaan aamupäivällä. Nyt kun oon seurannut noita pörssisähkön hintoja, niin aamusta 7-10 välillä on lähes aina arkisin jonkin sortin hintapiikki, vaikka muu päivä ois plusminusnolla, niin ne on tasottamassa sitä (ja ehkä jopa myyntiin asti hyvään hintaan)
 
Liittynyt
19.02.2019
Viestejä
75
Moro

Otsikon mukaan jos nyt ajattelee niin hukkaan heitettyä rahaa ovat kun huomennakin joutuu maksamaan kun tuoton myy verkkoon,no keskihinta kai asian ratkaisee ja omakäytön osuus.
Kuinka sitten tulevaisuudessa kun aurinkovoima lisääntyy,akut ovat yksi pieni helpotus tosin nekin maksavat mutta hyvällä kelillä kesäaikaan 10kWh:n akkupaketila pärjää yön yli eli ei trvitse ostaa sähköä oikeastaan ollenkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 930
Suurimman hyödyn saisi jos akut halpenee riittävästi että voisi olla sopivat akut ja paneelimäärä, että voisi irtautua sähköverkosta kokonaan. Tähän varmaan menee vielä jonkun aikaa, mutta eiköhän sekin päivä vielä koita.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 924
Mahtaako inverttereistä saada säädettyä tuottotehoa? Asetuksista manuaalisesti saa, mutta saisikohan HA:lla. Voisi siten kuorman mukaan laskea tuotantoja, jos meinaa mennä verkkoon sähköä pörssin ollessa pakkasella

Edit. Saihan sen, hyvinkin helposti löytyi Grid export limit ja pikainen käynti huoltovalikossa, niin ei pääse pörssi juhlimaan :tup:
Screenshot_20240517-203349.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 022
Moro

Otsikon mukaan jos nyt ajattelee niin hukkaan heitettyä rahaa ovat kun huomennakin joutuu maksamaan kun tuoton myy verkkoon,no keskihinta kai asian ratkaisee ja omakäytön osuus.
Kuinka sitten tulevaisuudessa kun aurinkovoima lisääntyy,akut ovat yksi pieni helpotus tosin nekin maksavat mutta hyvällä kelillä kesäaikaan 10kWh:n akkupaketila pärjää yön yli eli ei trvitse ostaa sähköä oikeastaan ollenkaan.
Kaikki on kotiapäin. Itsellä ei ole tosin paneeleita, mutta muutamat ollut asentamassa.

Kaikki on aina siitä omasta kulutuksesta pois. Ei tarvitse siirtoja/veroja maksaa siitäkään vähästä. Nykyään saa niin halvalla asennettuna paneeleita, että jos on irtorahaa, niin katolle vaan. Sitten varsinkin jos pystyy valmiiksi kotiautomaatiolla ohjaamaan, niin aina vain parempi. Itä/länsikatolle paneelit (jos mahdollisuus) niin kannattaa vielä paremmin. Vaikka kokonaistuotto ehkä kärsii, tulee aamulla/illalla paremmin.

Isäukon pieni 3kWp järjestelmä on tänään tuottanut 21,3kWh, tosin vielä näyttää tulevan ~50W. Noh jos tuon nyt vaikka kaikki myisi tappiolla -0,2c/kWh. Hinnaksi tulee ~4,26c koko päivälle pakkaselle.
Siinä ei tarvitse kuin pyykinpesukone laittaa päälle (googlesta vaikka 1kWh/pesu). 1kWh siirtohinta + vero = 4,94c.

Hoplaa.... Eipä ole tullut edes laskettua ikänä miinusmerkkisen hinnan vaikutusta. Asun itse PK-seudulla mistä tuo siirtohinta. Isällä varmaan reilusti enemmän.

Edit: Disclaimer, parit kaljat jo otettu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 528
Viestejä
4 240 470
Jäsenet
71 212
Uusin jäsen
booleee

Hinta.fi

Ylös Bottom