Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
885
Kaikki kennot tulee Kiinasta, Mutta on myös paneeleita jotka kasataan ja testataan euroopassa.
Hyundailla on ainakin kolme tehdasta Koreasta. Mun ei tarvinnut tukea "herrakansaa" taloudellisesti paneelieni kanssa, vaikka henkilökohtaisessa taloudessa tuossa ei välttämättä ollut järkeä - jotain periaatteita miehellä pitää kuitenkin olla.
 
Liittynyt
16.10.2017
Viestejä
91
Huhtikuussa asennetut paneelit, 10 itään ja 6 länteen yht 6.8kwh. Tällaisina kalliin pörssisähkön päivinä kyllä hymyilyttää ostos kun kello on 10 ja kulutuskäppyrät näyttää tälle. :coffee:

1714632896554.png
 
Liittynyt
05.09.2018
Viestejä
134
Huhtikuussa asennetut paneelit, 10 itään ja 6 länteen yht 6.8kwh. Tällaisina kalliin pörssisähkön päivinä kyllä hymyilyttää ostos kun kello on 10 ja kulutuskäppyrät näyttää tälle. :coffee:

se on toki näin, mutta pieniä on silakat joulukaloiksi. Lähinnä tarkoitan sitä, että sähkön hinta kesällä on yleensä tosi matala ja 0,5€ päivätuotot tuntuvat pieniltä tuhansien eurojen investoinnin rinnalla
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
685
IMG_9384.jpeg
Itekin laitan nää poikkeushinnat täysmääräisenä myyntiin, normaalitilanteessa sähkö tule automaatioiden avulla 80%:sti hyödynnettyä itse.

Edit: 6kWp järjestelmä etelään.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
840

Itekin laitan nää poikkeushinnat täysmääräisenä myyntiin, normaalitilanteessa sähkö tule automaatioiden avulla 80%:sti hyödynnettyä itse.

Edit: 6kWp järjestelmä etelään.
Minulla automaatio laskee, koska kannattaa myydä ja koska käyttää itse, joten en tehnyt mitään muutosta tälle päivälle.
Kaikki mahdollinen siis meni myyntiin.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 921
Minulla automaatio laskee, koska kannattaa myydä ja koska käyttää itse, joten en tehnyt mitään muutosta tälle päivälle.
Kaikki mahdollinen siis meni myyntiin.
Onko tuohon jotain valmista sovellusta vai oletko itse koodaillut? Itsellä on paneelit tulossa ja HA jo käytössä, mutta ei oikein helposti tunnu taipuvan taidot siihen, että optimoisi autonlatauksen/lämpimän veden edeltävään yöhön, jos pörssisähkö on hinnoissaan. Tuo olisi kyllä mainio tapa "säästää"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
840
Onko tuohon jotain valmista sovellusta vai oletko itse koodaillut? Itsellä on paneelit tulossa ja HA jo käytössä, mutta ei oikein helposti tunnu taipuvan taidot siihen, että optimoisi autonlatauksen/lämpimän veden edeltävään yöhön, jos pörssisähkö on hinnoissan. Tuo olisi kyllä mainio tapa "säästää"
Itse olen vain HA:n automaatioilla, template ja utilitysensoreilla vääntänyt pikkuhiljaa tuota omaan käyttöön sopivaksi. Ei ole mitenkään jaettavassa muodossa eikä dokumentoitu millään tavoin. Menisi ikuisuus yrittää jotenkin alkaa tuota jakamaan, kun en edes itse muista mitä kaikkea se käyttelee. Sama minulla, ei ole mitään koodauskokemusta.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
597
se on toki näin, mutta pieniä on silakat joulukaloiksi. Lähinnä tarkoitan sitä, että sähkön hinta kesällä on yleensä tosi matala ja 0,5€ päivätuotot tuntuvat pieniltä tuhansien eurojen investoinnin rinnalla
No toki pieni jos vaan yhen kwh:n myi. Ite myin tolla hintaa 3.2kwh.. ja muina tunteina puolin ja toisin lisää..tällä hetkellä päivän myynti näkyy olevan rapiat 33kwh.. ja automatio hoitaa, autokin piuhan päässä mutta ei lataa viellä
Edit yleensä touko syyskuu helen lähettää sähkö laskuja joissa hinta **** merkillä, eli ei maksettavaa, ja viellä tuuppaavat niiltä kuukausilta mun tilille joitain euroja.. eli kyllä niitä kesälläkin kuolletetaan...
 
Liittynyt
14.04.2022
Viestejä
255
Meillä on ollut nyt paneelit n. puolitoista vuotta, eli vuosi 2023 oli ensimmäinen täysi vuosi, jonka ajalta on kokemusta ja dataa. Eipä ole vuosien kevätkuukaudet veljeksiä keskenään. Vuonna 2023 huhtikuussa aurinkoenergiaa tuli 452 kWh, kun tänä vuonna surkeat 226 kWh, eli puolet! Te, kenellä on useammalta vuodelta dataa, kuinka vuosi 2023 vertautuu aikaisempiin vuosiin? Oliko viime vuoden huhtikuu jotenkin erityisen aurinkoinen ja hyvätuottoinen vai oliko tämän vuoden huhtikuu jotenkin todella synkkä (no olihan se!)?

Jos laitteisto lukujen takana kiinnostaa: Varsinais-Suomessa, paneeliteho 3,75 kWh, 3,0 kW invertteri, suuntaus länsi-lounaaseen.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
597
Meillä on ollut nyt paneelit n. puolitoista vuotta, eli vuosi 2023 oli ensimmäinen täysi vuosi, jonka ajalta on kokemusta ja dataa. Eipä ole vuosien kevätkuukaudet veljeksiä keskenään. Vuonna 2023 huhtikuussa aurinkoenergiaa tuli 452 kWh, kun tänä vuonna surkeat 226 kWh, eli puolet! Te, kenellä on useammalta vuodelta dataa, kuinka vuosi 2023 vertautuu aikaisempiin vuosiin? Oliko viime vuoden huhtikuu jotenkin erityisen aurinkoinen ja hyvätuottoinen vai oliko tämän vuoden huhtikuu jotenkin todella synkkä (no olihan se!)?

Jos laitteisto lukujen takana kiinnostaa: Varsinais-Suomessa, paneeliteho 3,75 kWh, 3,0 kW invertteri, suuntaus länsi-lounaaseen.
Siinä toukokuusta 21.. ja muistetaan et esim oliko 22 vai 21 ko esim elokuu oli aika kallis sähkö

Edit elokuu 22 se oli ku kesälläkän suhteellisen kallista
Edit 2, ja turusta 30km pohjoiseenpäin, idässä rapiat 4kwp ja lännessä hiukan vajaa 4kwp
 

Liitteet

Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
597
Ainiin ja tuo toukokuu 21 on vaan puolenkuun, paneelit lähti tulille 15 päivä korjaus. 25 päivä
 
Liittynyt
14.04.2022
Viestejä
255
Siinä toukokuusta 21.. ja muistetaan et esim oliko 22 vai 21 ko esim elokuu oli aika kallis sähkö

Edit elokuu 22 se oli ku kesälläkän suhteellisen kallista
Edit 2, ja turusta 30km pohjoiseenpäin, idässä rapiat 4kwp ja lännessä hiukan vajaa 4kwp
Olin hieman epämääräinen ja tarkoitin omassa viestissäni hyvätuottoisella huhtikuulla hyvää aurinkoenergiatuotantoa ts. puhtaasti kilowattitunteja.

Kyllä viime vuosi oli sinunkin kolmen vuoden huhtikuista selvästi paras aurinkoenergian tuotannon osalta. Ja tämä vuosi kaikkein heikoin. Vuotuiset vaihtelut ovat melko suuria.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
597
Olin hieman epämääräinen ja tarkoitin omassa viestissäni hyvätuottoisella huhtikuulla hyvää aurinkoenergiatuotantoa ts. puhtaasti kilowattitunteja.

Kyllä viime vuosi oli sinunkin kolmen vuoden huhtikuista selvästi paras aurinkoenergian tuotannon osalta. Ja tämä vuosi kaikkein heikoin. Vuotuiset vaihtelut ovat melko suuria.
Toki ne vaihtelee, varsinkin jos tulee välillä huhtikuussa luntakin paneelien päälle :p kylmä mutta aurinkoinen kesä ois paneeleille parasta kuumalla kesällä tuotot pienenee maksimeista, vaikka tunteja tulee lisää. Eli ei se hellekään ole hyväksi pientuottajalle (yleisesti paneeleille)
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
597
Voin mä tuolta kaapata tarkempiakin käppyröitä jos niitä halutaan, ko itseäkin kiinostaa vertailut eri ilmansuuntien kanssa yms.. ois kiva ko tekniikka foorumilla ollaan jos saatain "noin" geo merkattu ja tieto paneelien kw määrästä/ilmansuunnat joku nettisivu mihkä halukkaat voisi jakaa datansa.. vaikka ha:n syöltämä tms
Mulle ois ihan sama vaikka heti jakaa livenä data (shellykin mittaa kokonaiskulutusta ja suuntaa). Ois aika kiva pankki äkkiä paneelien suunitteleville tai laajennusta haluaville
Toki pelkkä paneelien tuotto ois se tärkein, ei mitä oma kulutus si vetää välistä
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 015
Voin mä tuolta kaapata tarkempiakin käppyröitä jos niitä halutaan, ko itseäkin kiinostaa vertailut eri ilmansuuntien kanssa yms.. ois kiva ko tekniikka foorumilla ollaan jos saatain "noin" geo merkattu ja tieto paneelien kw määrästä/ilmansuunnat joku nettisivu mihkä halukkaat voisi jakaa datansa.. vaikka ha:n syöltämä tms
Mulle ois ihan sama vaikka heti jakaa livenä data (shellykin mittaa kokonaiskulutusta ja suuntaa). Ois aika kiva pankki äkkiä paneelien suunitteleville tai laajennusta haluaville
Toki pelkkä paneelien tuotto ois se tärkein, ei mitä oma kulutus si vetää välistä
Semmonen Sunny Portal on olemassa. Tarkemmin en tiedä miten toimii, mut sellaisesta katselin kerran lähes live dataa eri systeemeistä. Pienimuotoisempi kotimainen olis ihan mielenkiintoinen.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
597
Semmonen Sunny Portal on olemassa. Tarkemmin en tiedä miten toimii, mut sellaisesta katselin kerran lähes live dataa eri systeemeistä. Pienimuotoisempi kotimainen olis ihan mielenkiintoinen.
Juuh kotimainen ois juurikin se, ei mua kiinostan etelä epsanjan tuotot :p
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
597
se on toki näin, mutta pieniä on silakat joulukaloiksi. Lähinnä tarkoitan sitä, että sähkön hinta kesällä on yleensä tosi matala ja 0,5€ päivätuotot tuntuvat pieniltä tuhansien eurojen investoinnin rinnalla
Tossa muuten tän päivän kulutus/tuotto klo 19 asti.. eli ei ihan vaan yhtä 50c myyty..
Sinisen eri sävyt on verkosta kulutettu, lilan sävyt on eri vaiheiden verkkoon myydyt, oranssi on itse käytetty paneeli tuotto, tämä niille tiedoksi jotka ole tuttuja HA:n energia sivuun....
Eli kyllä niitä senttejä ropissu jonkun verran...
 

Liitteet

Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
597
Semmonen Sunny Portal on olemassa. Tarkemmin en tiedä miten toimii, mut sellaisesta katselin kerran lähes live dataa eri systeemeistä. Pienimuotoisempi kotimainen olis ihan mielenkiintoinen.
Tuli tastä mieleen et oiskos @Sampsa :lla intressejä laajentaa io-techiä vihreään talouteen ja ottaa jotenkin mukaan forumilaisten paneeli datan? ;) voisi si näyttää kuinka vihreällä ja pinellä co² päästöillä tekkiläiset koittaa mennä :lol:
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
597
Valoisuus anturi puuttuu viellä jonka haluisin ympätä molempien piirien puolelle ha:lle infoksi, mut näyttää siltä et tänkin päivän kokonaisuustuotto jo leikkautui enempi lämpöjen takia paneeleissa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 471
Tossa muuten tän päivän kulutus/tuotto klo 19 asti.. eli ei ihan vaan yhtä 50c myyty..
Sinisen eri sävyt on verkosta kulutettu, lilan sävyt on eri vaiheiden verkkoon myydyt, oranssi on itse käytetty paneeli tuotto, tämä niille tiedoksi jotka ole tuttuja HA:n energia sivuun....
Eli kyllä niitä senttejä ropissu jonkun verran...
Ei nyt ole mitään vinkumista mutta kuinka ilmoitat myynnit verottajalle? Omat paneelit ei tuollaisia määriä tuota, kun koittanut optimoida omaan käyttöön tehot, mutta silti välillä tulee mietittyä että missä vaiheessa verottaja herää.
Ohjeistushan on vissiin edelleen melko mystinen, eli hankinta hinnan saa itse kuollettaa ja vasta sen jälkeen pitää ilmoittaa verottajalle?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 921
Ei nyt ole mitään vinkumista mutta kuinka ilmoitat myynnit verottajalle? Omat paneelit ei tuollaisia määriä tuota, kun koittanut optimoida omaan käyttöön tehot, mutta silti välillä tulee mietittyä että missä vaiheessa verottaja herää.
Ohjeistushan on vissiin edelleen melko mystinen, eli hankinta hinnan saa itse kuollettaa ja vasta sen jälkeen pitää ilmoittaa verottajalle?
Eli verottaja on hommasta kiinnostunut, kun vuosituotanto ylittää oman vuosikulutuksen. Monilla talvikulutus on niin suuri, ettei ylituotantoa vuositasolla pääse syntymään. Mutta vaikka pääsisikin tuottamaan, niin silloin pääsisi tekemään tuotantojärjestelmän hankintahinnasta poistoja, jolloin verotettava osuus olisi taas nollissa useamman vuoden :tongue:

" Kotitalouden omaa käyttöä varten tapahtuvassa pienimuotoisessa sähköntuotannossa oman käytön ylittävän ylijäämäsähkön myynti on arvoltaan vähäistä ja sähköntuotantolaitteiston hankinnasta johtuvat kustannukset ovat suuret. Veronalaisesta sähkön myynnistä ei tämän vuoksi Verohallinnon käsityksen mukaan ainakaan tämän ohjeen antamisajankohdan tilanteessa jää verotettavaa tuloa silloin, kun verovuonna myydyn sähkön määrä on ostetun sähkön määrää pienempi. "
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 166
En löydä mistään talviajan tuottoja paneeleille. Olisiko jollain jakaa dataa millaisiin prosenttituottoihin päästään Suomessa? Olettaen siis että lumia tiputtelee paneelien päältä.

Vanha ylen juttu offgrid kaverista joka nostaa paneelit "talviasentoon" 90 asteen kulmaan ja väittää että tuotto talvella on 50% nimellistehosta (tuotantotunnit toki puolet siitä mitä kesällä). :o

Mietin että olisiko järkeä tehdä säädettävä paneelikulma ja nostaa paneelit pystyyn talveksi. :rolleyes:
Jos mahista niin varmasti auttaa. Ei ois lumessa
 

thy

Liittynyt
02.08.2022
Viestejä
12
Mulla olisi reilun kokoinen autokatos jossa kaipaisin avoimiin seiniin vähän suojaa lumituiskua vastaan. No heräsi ajatus, että siihenhän voisi laittaa paneelit pystyyn. Tilaa olisi toisella puolella n. 6m matkalla ja toisella n. 14m. Eli noita 2m pitkiä paneeleita voisi laitella 3+7kpl. Tila on sen verran korkea, että jos se paneeli on n. metrin korkea, niin maasta jää vielä pari metriä tilaa. Aurinko paistaa tuolle 3 paneelin puolelle eli se on aikalailla länteen. Toiselle puolelle lähinnä aamuaurinko, mutta yhtäläisyyden ja sen lumen tulon vuoksi meinasin sille sivulle riipasta kanssa paneelit.

Mitäs raati tuumaisi, kannattaisi varmaan microinvertereillä tehdä tuon kaltainen systeemi? Aurinkopuolelle varmaan esim. tämä

mutta mites tuo itä puolen paneelit. Minkälainen iverteri niille kannattaisi laittaa kustannustehokkaasti? Mitäs muita kilkkeitä pitäisi hommata valmiikso, jotta sähkömiehen tarvitsisi mahdollisimman vähän sitten omia tuoda mukanaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 080
Eli verottaja on hommasta kiinnostunut, kun vuosituotanto ylittää oman vuosikulutuksen. Monilla talvikulutus on niin suuri, ettei ylituotantoa vuositasolla pääse syntymään. Mutta vaikka pääsisikin tuottamaan, niin silloin pääsisi tekemään tuotantojärjestelmän hankintahinnasta poistoja, jolloin verotettava osuus olisi taas nollissa useamman vuoden :tongue:

" Kotitalouden omaa käyttöä varten tapahtuvassa pienimuotoisessa sähköntuotannossa oman käytön ylittävän ylijäämäsähkön myynti on arvoltaan vähäistä ja sähköntuotantolaitteiston hankinnasta johtuvat kustannukset ovat suuret. Veronalaisesta sähkön myynnistä ei tämän vuoksi Verohallinnon käsityksen mukaan ainakaan tämän ohjeen antamisajankohdan tilanteessa jää verotettavaa tuloa silloin, kun verovuonna myydyn sähkön määrä on ostetun sähkön määrää pienempi. "
Tämähän on siitä hauska toteamus, että jos onnistuu kulutuksen säädöllä ja/tai esim. akustojen avulla ajoittamaan myynnit korkeiden sähkön hintojen aikaan ja ostot halvan sähkön aikaan, niin 5000kWh tuotoilla voi helposti tehdä enemmän rahaa kuin mitä 10 000kWh kulutus maksaa.

Mutta ei anneta verottajalle ideoita...

Tosin - tässä sellainen poikkeus että sähkövarastot on vapautettu sähköverolta. En sitten tiedä miten niiden tuotto on verotuksellista henkilöverotuksessa. Ehkä pääomatuloveron alaista?

Jos saisi sen oikeasti toimivan V2G liitynnän 100kWh akulliselle sähköautolle, niin sillä voisi tehdä jo vuositasolla vähintään satasia jos noita oikeasti kalliita tunteja olisi hajautetusti pitkin vuotta sen verran, että pääsee myymään jollain 30-40snt hinnoilla melko täysiä akullisia.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
575
Amazonista saa hiukan halvemmalla: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B0CXQ4Z7K8

Amazonista kannattaa ottaa samoilla ilmaisilla posteilla välijohdot paneeleille. Kannattaa se toinenkin puoli tehdä samoilla inverttereillä ja Amazonista seurantamokkula samaan konkurssiin. Tuottoja on hauska seurata ja optimoida omaa kulutusta. Kannattaa mittailla paneelin jatkojohtojen pituudet ja kääyttää niitä, sillä inverttereiden välijohdot ovat turkasen kalliita.
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
64
Amazonista saa hiukan halvemmalla: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B0CXQ4Z7K8

Amazonista kannattaa ottaa samoilla ilmaisilla posteilla välijohdot paneeleille. Kannattaa se toinenkin puoli tehdä samoilla inverttereillä ja Amazonista seurantamokkula samaan konkurssiin. Tuottoja on hauska seurata ja optimoida omaa kulutusta. Kannattaa mittailla paneelin jatkojohtojen pituudet ja kääyttää niitä, sillä inverttereiden välijohdot ovat turkasen kalliita.
Tosiaan kannattaa tilata amazonita micro, mutta eikös tuo osannut lähettää tiedot wifiverkkoon jos vaan kantama riittää, ilman mokkulaa. Ac puolen liittämiseen taitaa riittää tuo (jos vaan yksi invertteri) Hoymiles HMS-LIITIN.

Itse Tilasin jo mc4 pihdit ja 50m 6mm2 kaapelia välijohdoiksi. Enää puuttuu leikkimökki jonka harjoille tulee 6 paneelia. Harjoitellaan pienessä mittakaavassa ennen talon kattoa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 469
Suosittelen ennemmin hmt eli 3v invertteriä ellei ole kuormaa juuri jotain tiettyä vaihetta varten. Tosin vaihe netotuksen pitäisi kyllä hyvittää tuo?
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
390
Onko kellään esim talon päätyseinässä paneeleja ilta-auringon suuntaan? Kiinnostaisi tietää paljon voisi saada tehoa 2-4 paneelilla tunneittain länteen ja pystyyn asemoituna tunneittain.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
575
Suosittelen ennemmin hmt eli 3v invertteriä ellei ole kuormaa juuri jotain tiettyä vaihetta varten. Tosin vaihe netotuksen pitäisi kyllä hyvittää tuo?
Ei mitään merkitystä tuolla paneelimäärällä. Netotus hoitaa, eikä maximikuorma per vaihe ylity.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 469
Ei mitään merkitystä tuolla paneelimäärällä. Netotus hoitaa, eikä maximikuorma per vaihe ylity.
Mitä tarkoitat paneelimäärällä? Tosiaan vaihenetotus tuli 2023 pakolliseksi niin eipä tuolla ole enää väliä. Hms:ään ei edes tartte noita kalliita t-nodeja vaan pelkän kympin plugin niin joku 12 paneelin kenttäkin lienee halvempi tehdä 3x hms-1600-4t vs. 2x hmt-2250-6t. Lisäksi saa enempi watteja...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 469
Tässä nyt vissiin keskustellaan 3+7 @thy paneeleista.
Ei kai niitä yhdelle vaiheelle nyt ole järkeä laittaa vaikka netotus olemassa. 3x hms-1600-4t lienee järkevin tällä hetkellä ja jokainen omalle vaiheelleen. Jos haluaa microilla touhuta 12 paneelin setupissa. Eikä tuossa nyt ole täysin selvillä edes vielä mitä hommaa ja miten suuntaa... Joku perus invertteri isompaa kenttää varten jos ei varjoja ja kaveriksi sitten yksi micro.

Tai jos perusinvertterin speksit taipuu niin voihan sitä käyttää sen 3 paneelia toiseen mppt porttiin. Tällöin kannattaa varmistaa, että kynnysjännite riittää härättämään sen toisenkin linjan. Työkaveri asensi 8+4 setin, mutta ei katsellut speksejä ennnenkuin jälkikäteen eikä tuon toisen lappeen 4 paneelin jännite riittä ks. invertterillä herättämään sitä toista mppt linjaa...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
853
Mulla olisi reilun kokoinen autokatos jossa kaipaisin avoimiin seiniin vähän suojaa lumituiskua vastaan. No heräsi ajatus, että siihenhän voisi laittaa paneelit pystyyn. Tilaa olisi toisella puolella n. 6m matkalla ja toisella n. 14m. Eli noita 2m pitkiä paneeleita voisi laitella 3+7kpl. Tila on sen verran korkea, että jos se paneeli on n. metrin korkea, niin maasta jää vielä pari metriä tilaa. Aurinko paistaa tuolle 3 paneelin puolelle eli se on aikalailla länteen. Toiselle puolelle lähinnä aamuaurinko, mutta yhtäläisyyden ja sen lumen tulon vuoksi meinasin sille sivulle riipasta kanssa paneelit.
Tuo vaatii sitten rakennusluvan ja rakennusoikeutta aika nopsaan, jos alat katosta laittamaan umpeen seiniltä ja teet siitä käyännössä tallin. Tuossa tapauksessa tulee myös paloturvallisuusmääräykset eteen, kun ollaan tekemässä autopaikan ympärille seiniä. Kannattaa rakennusvalvonnasta selvittää laillisuus projektille ennen, kun aloitat.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 194
Epäilenpä, että ei tartte suorilta mitään lupaa. Seinä on seinä vasta jos siinä on yli 70% umpinaista pintaa. Lisäksi toimenpideluvalla menee useampi nykyinen muutos, vaihtui just tuossa hiljattain järkevämmäksi noi lupa käytännöt. Se tosiaan kannattaa selvittää, että miten se oikeasti menee ja soveltuu tuohon tapaukseen. Koska Suomalainen maksaa sen satasen, ettei naapuri saa 20€.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 469
Noinhan se menee perinteisesti rakennusvalvontaa ei välttämäti kiinnosta, mutta naapureita kiinnostaa... Odottelen itsekkin koska joku tulee ulisemaan kun pilaan julkisivun paneeleilla :D

Aikaa se teetti kun yksin väkertelee, mutta kyllä tollaset 22kg paneelitkin seinälle saa kun vaan vähän miettii... Vielä tarttis hakea vähän lisää 6mm2 kaapelia ja alkaa napsuttelemaan liittimiä tuolla paneelien välissä.

Perinteisen vittuilunkin uhalla kuva piristimään triidiä.
IMG20240506171721.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 469
Moro

Jaa,eikös tänne kuvia suositella:mad:
Aika vähän niitä uppaillaan... Perinteisesti suurennuslasilla haetaan virheitä yms. niin sitä määräänsä enempää viitsi omia räpellyksiä laittaa toisten ihasteltavaksi :)

Toi oli vaan ihan mielenkiintoinen idea käyttää noita asennuskiskoja ei niin perinteiseen paneelien asennukseen jos joku siitä jonkun vinkin poikasen saa...
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 015
Noinhan se menee perinteisesti rakennusvalvontaa ei välttämäti kiinnosta, mutta naapureita kiinnostaa... Odottelen itsekkin koska joku tulee ulisemaan kun pilaan julkisivun paneeleilla :D

Aikaa se teetti kun yksin väkertelee, mutta kyllä tollaset 22kg paneelitkin seinälle saa kun vaan vähän miettii... Vielä tarttis hakea vähän lisää 6mm2 kaapelia ja alkaa napsuttelemaan liittimiä tuolla paneelien välissä.

Perinteisen vittuilunkin uhalla kuva piristimään triidiä.
Samalla saa sadevesiohjaimen :)
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 714
Tässä kuussa on ihan mukavasti aurinkosähköä tullut. Asutaan tässä pirkanmaan ja hämeen rajalla, ensimmäiset 6 päivää ja 628kWh.. Verrattuna viime kuukauden tuottoon, joka oli 1500kWh niin toukokuu näyttää mielenkiintoiselta! Eilen on tullut uusi huippu, 114kWh/d. Menee aikalailla puolet omaan käyttöön tällä hetkellä ja kun aletaan lähestyä 20c rajaa, alkaa ilmalämpöpumput myös viilentämään.. Toistaiseksi ainakin hyvin tyytyväinen hankintaan :)
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
597
Tässä kuussa on ihan mukavasti aurinkosähköä tullut. Asutaan tässä pirkanmaan ja hämeen rajalla, ensimmäiset 6 päivää ja 628kWh.. Verrattuna viime kuukauden tuottoon, joka oli 1500kWh niin toukokuu näyttää mielenkiintoiselta! Eilen on tullut uusi huippu, 114kWh/d. Menee aikalailla puolet omaan käyttöön tällä hetkellä ja kun aletaan lähestyä 20c rajaa, alkaa ilmalämpöpumput myös viilentämään.. Toistaiseksi ainakin hyvin tyytyväinen hankintaan :)
sulla on aika iso voimala jo? :hmm:
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 714
sulla on aika iso voimala jo? :hmm:
Joo kyllä mulla tossa tollanen pieni kenttä on. Maalla on ylimääräistä tilaa niin iskin tuohon rinteen alaosaan, sopivasti yhtä kalteva rinne kuin nuo paneelit. 32 kpl paneeleita.. hiukan alle 18kWp. On mulla kyllä sitten kulutustakin, lähdin alkuperäisistä kulutuksista eli 45000kWh pienentämään ja nyt viime vuonna saatu erilaisin remontein ja korjaustoimenpitein pudotettua 32500kWh.
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 714
Sen verran tuosta oman voimalan koosta, että näiden paneelien pitäisi käytännössä kattaa kaikki valoisa aika eli maaliskuu-lokakuu, jolloin ostosähkön tarve jaksottuu marraskuusta helmikuun loppuun. Ne onkin pahimmillaan jopa ~~ 4300kWh kuukausia, kuten nyt tammikuu oli. Tässä ajatuksissa on myös ollut se, että jos hommaisin makitalta akkukäyttöisen lehtipuhaltimen, että voisin myös talvella saada marginaalisesti tosin sähköä paneeleista, etteivät ole lumipeitteen alla. Pakkaslumi noissa pysyy, mutta heti kun käydään plussalla ne valahtavat suht jyrkästä kulmasta johtuen alas. Paneelit ovat rintamasuunnalta täysin etelässä ja sellaisella aukealla, että puut eivät ole tiellä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 129
Viestejä
4 226 052
Jäsenet
71 182
Uusin jäsen
SuperKilppari

Hinta.fi

Ylös Bottom