Atari VCS -konsoli myöhästyy tehopäivityksen vuoksi

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 581
Atarin Linux-pohjainen Atari VCS -konsoli myöhästyy aikataulustaan. Nykyisen aikataulun mukaan toimitukset pyritään aloittamaan Pohjois-Amerikassa vuoden loppuun mennessä.
Syypääksi myöhästymiseen muodostui päätös vaihtaa vanhentuneeseen Bristol Ridge -arkkitehtuuriin perustuva APU-piiri moderniin Raven Ridge -arkkitehtuuriin perustuvaksi. Excavator-prosessoriydinten ja 2. sukupolven GCN-grafiikkaohjaimen sijasta konsoliin on siis luvassa Zen-prosessoriytimiä ja Vega-grafiikkaohjain (5. sukupolven GCN).

Lähde: More Power is Coming to the Atari VCS
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 076
Tämän takia Sonyn ja Microsoftin konsoleissa on uusinta julkaisematonta tekniikkaa, se on joka tapauksessa vanhaa kun konsoli julkaistaan.
Tuo Atarin tie on suo joka aiheuttaa ettei konsoli koskaan tule valmiiksi kun aina on parempaa tarjolla.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 581
Tämän takia Sonyn ja Microsoftin konsoleissa on uusinta julkaisematonta tekniikkaa, se on joka tapauksessa vanhaa kun konsoli julkaistaan.
Tuo Atarin tie on suo joka aiheuttaa ettei konsoli koskaan tule valmiiksi kun aina on parempaa tarjolla.
Tosin tässä tapauksessa Bristol Ridge oli vanhaa rautaa jo kun konsolin speksit "varmistettiin" viiime vuonna
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 782
Tämän takia Sonyn ja Microsoftin konsoleissa on uusinta julkaisematonta tekniikkaa, se on joka tapauksessa vanhaa kun konsoli julkaistaan.
Konsolimarkkinat on siitä anteeksiantavia että tänäkin päivänä vuoden 2013 PS4 on vielä targettialustana kun taas harvempi PC peli edes yrittää toimia esim. GTX 760 tason GPU:lla.

Mutta onhan se toki haastavaa pysyä järkevänä vaihtoehtona softakehittäjille noinkin staattisessa ympäristössä, varsinkin kun koko ajan softapuolella harpotaan eteenpäin tekniikoihin joissa sitä raudan jerkkua sitten oikeasti tarvitaankin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
Konsolimarkkinat on siitä anteeksiantavia että tänäkin päivänä vuoden 2013 PS4 on vielä targettialustana kun taas harvempi PC peli edes yrittää toimia esim. GTX 760 tason GPU:lla.
Käytännössä kaikki uudet PC-pelit toimivat oikein hyvin GTX 760llä, kunhan vaan ei yritä änkeä resoluutiota 4klle eikä muitakaan kuvanlaatunuppeja kaakkoon.

Vielä reilu vuosi sitten pelikoneessani oli RX 460 jossa on suurinpiirtein yhtä paljon tehoa kuin GXT 760ssä.

Mutta onhan se toki haastavaa pysyä järkevänä vaihtoehtona softakehittäjille noinkin staattisessa ympäristössä, varsinkin kun koko ajan softapuolella harpotaan eteenpäin tekniikoihin joissa sitä raudan jerkkua sitten oikeasti tarvitaankin.
Kun tiedetään tasan tarkkaan sen raudan nopeus, on helppo kytkeä pois päältä efektit, jotka on sille raudalle liian raskaita. Tai tehdä kenttäsuunnittelu siten, että raudan kapasiteetti varmasti riittää.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 782
Käytännössä kaikki uudet PC-pelit toimivat oikein hyvin GTX 760llä, kunhan vaan ei yritä änkeä resoluutiota 4klle eikä muitakaan kuvanlaatunuppeja kaakkoon.
Pahoittelen epätarkkaa sanavalintaa. Tarkoitin että uudet pelit eivät yritäkään luvata sulavaa performanssia tuon tason raudalla. Katselin tuossa juuri Metro Exodus performanssivideota GTX 760:lla ja 1080p resoluutiolla FPS tuppasi alkamaan kakkosella (eikä lukemassa siis ollut kolmea numeroa).

Sinänsä kai ollaan linjassa että PS4:llä tilanne on melko lailla sama, patisi että adaptiivinen resoluutio taitaa siellä pudottaa pitkälle 1080p:n alle silotellakseen pahempia pudotuksia.

Kun tiedetään tasan tarkkaan sen raudan nopeus, on helppo kytkeä pois päältä efektit, jotka on sille raudalle liian raskaita. Tai tehdä kenttäsuunnittelu siten, että raudan kapasiteetti varmasti riittää.
Jep, juurikin näin. Eli lisää työtä ja rajoituksia softan mahdollisuuksille ja tilanne pahenee mitä pidemmälle efektit ja odotukset pelimaailmassa etenee.

Valitettavasti tämä ongelma koskee sitten myös Ataria siltä osin että jonkun pitäisi innostua pelit sinnekin porttaamaan. Jos peli esim. tulee jo PC:n lisäksi käytännössä neljälle eri konsolille (PS4, PS4 Pro, XBox One S, XBox One X) jotka kaikki tarvitsee omat profiilinsa niin ahdasta on alkaa sinne vielä yhtä tunkemaan varsinkin jos/kun käyttäjämassaa ei ole laskua kuittaamaan myyntivoluumin kautta.

Toivottavasti onnistuvat, eihän markkinoilla kisailu täysin pahastakaan ole.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 248
Jos peli esim. tulee jo PC:n lisäksi käytännössä neljälle eri konsolille (PS4, PS4 Pro, XBox One S, XBox One X) jotka kaikki tarvitsee omat profiilinsa niin ahdasta on alkaa sinne vielä yhtä tunkemaan varsinkin jos/kun käyttäjämassaa ei ole laskua kuittaamaan myyntivoluumin kautta.
Olenko ymmärtänyt jotain väärin, vai pitikö tuon Atarin konsolin olla lähinnä Linux-pohjainen Steam-kone?
*tsek*
Näköjään sille on tulossa ikivanhoja Atarin palikkapelejä, kolmansien osapuolien pelejä jos jotakuta jaksaa kiinnostaa sellaisia tehdä, ja Steamin Linux-yhteensopivat pelit toimii, jos VCS piisaa niiden laitevaatimuksiin.
Eli todennäköisesti suurin osa moderneista peleistä tulee Steamista.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Höäh. Julkaisun piti olla Q1 2019, ja kappas kummaa pari viikkoa ennen deadlinea muutetaan speksejä ja saadaan ~vuosi lisäaikaa. Sanotaanko että melko vituiksi mennyt projekti.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 387
Viestejä
4 200 233
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom