Atari VCS -konsoli myöhästyy tehopäivityksen vuoksi

Viestiketju alueella 'Uutisia lyhyesti' , aloittaja Kaotik, 18.03.2019.

  1. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    8 119
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Atarin Linux-pohjainen Atari VCS -konsoli myöhästyy aikataulustaan. Nykyisen aikataulun mukaan toimitukset pyritään aloittamaan Pohjois-Amerikassa vuoden loppuun mennessä.
    Syypääksi myöhästymiseen muodostui päätös vaihtaa vanhentuneeseen Bristol Ridge -arkkitehtuuriin perustuva APU-piiri moderniin Raven Ridge -arkkitehtuuriin perustuvaksi. Excavator-prosessoriydinten ja 2. sukupolven GCN-grafiikkaohjaimen sijasta konsoliin on siis luvassa Zen-prosessoriytimiä ja Vega-grafiikkaohjain (5. sukupolven GCN).

    Lähde: More Power is Coming to the Atari VCS
     
  2. antero

    antero

    Viestejä:
    2 198
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Tämän takia Sonyn ja Microsoftin konsoleissa on uusinta julkaisematonta tekniikkaa, se on joka tapauksessa vanhaa kun konsoli julkaistaan.
    Tuo Atarin tie on suo joka aiheuttaa ettei konsoli koskaan tule valmiiksi kun aina on parempaa tarjolla.
     
  3. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    8 119
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Tosin tässä tapauksessa Bristol Ridge oli vanhaa rautaa jo kun konsolin speksit "varmistettiin" viiime vuonna
     
  4. KVahlman

    KVahlman

    Viestejä:
    27
    Rekisteröitynyt:
    11.02.2019
    Konsolimarkkinat on siitä anteeksiantavia että tänäkin päivänä vuoden 2013 PS4 on vielä targettialustana kun taas harvempi PC peli edes yrittää toimia esim. GTX 760 tason GPU:lla.

    Mutta onhan se toki haastavaa pysyä järkevänä vaihtoehtona softakehittäjille noinkin staattisessa ympäristössä, varsinkin kun koko ajan softapuolella harpotaan eteenpäin tekniikoihin joissa sitä raudan jerkkua sitten oikeasti tarvitaankin.
     
  5. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 102
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Käytännössä kaikki uudet PC-pelit toimivat oikein hyvin GTX 760llä, kunhan vaan ei yritä änkeä resoluutiota 4klle eikä muitakaan kuvanlaatunuppeja kaakkoon.

    Vielä reilu vuosi sitten pelikoneessani oli RX 460 jossa on suurinpiirtein yhtä paljon tehoa kuin GXT 760ssä.

    Kun tiedetään tasan tarkkaan sen raudan nopeus, on helppo kytkeä pois päältä efektit, jotka on sille raudalle liian raskaita. Tai tehdä kenttäsuunnittelu siten, että raudan kapasiteetti varmasti riittää.
     
    omegasupreme, ttjm ja TheMeII tykkäävät tästä.
  6. KVahlman

    KVahlman

    Viestejä:
    27
    Rekisteröitynyt:
    11.02.2019
    Pahoittelen epätarkkaa sanavalintaa. Tarkoitin että uudet pelit eivät yritäkään luvata sulavaa performanssia tuon tason raudalla. Katselin tuossa juuri Metro Exodus performanssivideota GTX 760:lla ja 1080p resoluutiolla FPS tuppasi alkamaan kakkosella (eikä lukemassa siis ollut kolmea numeroa).

    Sinänsä kai ollaan linjassa että PS4:llä tilanne on melko lailla sama, patisi että adaptiivinen resoluutio taitaa siellä pudottaa pitkälle 1080p:n alle silotellakseen pahempia pudotuksia.

    Jep, juurikin näin. Eli lisää työtä ja rajoituksia softan mahdollisuuksille ja tilanne pahenee mitä pidemmälle efektit ja odotukset pelimaailmassa etenee.

    Valitettavasti tämä ongelma koskee sitten myös Ataria siltä osin että jonkun pitäisi innostua pelit sinnekin porttaamaan. Jos peli esim. tulee jo PC:n lisäksi käytännössä neljälle eri konsolille (PS4, PS4 Pro, XBox One S, XBox One X) jotka kaikki tarvitsee omat profiilinsa niin ahdasta on alkaa sinne vielä yhtä tunkemaan varsinkin jos/kun käyttäjämassaa ei ole laskua kuittaamaan myyntivoluumin kautta.

    Toivottavasti onnistuvat, eihän markkinoilla kisailu täysin pahastakaan ole.
     
  7. Kepe

    Kepe

    Viestejä:
    493
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Olenko ymmärtänyt jotain väärin, vai pitikö tuon Atarin konsolin olla lähinnä Linux-pohjainen Steam-kone?
    *tsek*
    Näköjään sille on tulossa ikivanhoja Atarin palikkapelejä, kolmansien osapuolien pelejä jos jotakuta jaksaa kiinnostaa sellaisia tehdä, ja Steamin Linux-yhteensopivat pelit toimii, jos VCS piisaa niiden laitevaatimuksiin.
    Eli todennäköisesti suurin osa moderneista peleistä tulee Steamista.
     
    Kaotik tykkää tästä.
  8. jabbadap

    jabbadap

    Viestejä:
    1 182
    Rekisteröitynyt:
    04.11.2016
    Höäh. Julkaisun piti olla Q1 2019, ja kappas kummaa pari viikkoa ennen deadlinea muutetaan speksejä ja saadaan ~vuosi lisäaikaa. Sanotaanko että melko vituiksi mennyt projekti.