Olen melko varma että myös oma TUF RTX 3070 kärsii ketjussa keskustellusta ongelmasta.
Hankin kortin joulun alla käytettynä ja alkuun kova melutaso jäi ihmettelyn asteelle. Nyt hiljattain jotkut pelit ja 3D-testiohjelmat aiheuttavat kuvan häviämisen (musta ruutu), josta kone ei tokene kuin reset-napilla. Vaikea sanoa onko tämä lämpötilasta vai jostain muusta johtuvaa, mutta vikaa googlailtuani päädyin foorumille näistä ongelmista lukemaan.
Tein muutaman testiajon superposition benchmarkilla, kaikki kortin säädöt vakioina:
Kotelo kiinni:
Kotelon sivupaneeli irti:
- ylin hotspot-lämpötila: 105.4 C
- ylin GPU lämpötila: 87 C
- ylin GPU kellotaajuus: 1950 MHz
- alin GPU kellotaajuus: 1485 MHz
- ylin hotspot-lämpötila: 106.5 C
- ylin GPU lämpötila: 85 C
- ylin GPU kellotaajuus: 1965 MHz
- alin GPU kellotaajuus: 1485 MHz
24s testin alun jälkeen, tuulettimet pyörivät 100% kierroksilla aina sen loppuun asti.
Hiukan ihmettelen miksi jimmsiltä on nyt muutamia takuureklamaatioita tullut bumerangina takaisin, kun tässä toisessa asiaan liittyvässä ketjussa AP:n kortti on vaihdettu takuuseen. Minusta näissä tapauksissa viat ovat tismalleen samat. Linja muuttunut? Minulle lämpötahnojen ja -tyynyjen vaihtaminen ei olisi ongelma, ellei kortti olisi takuussa. Onko näkemystä millä perustein tätä lähteä viemään takuuseen, jos ei kerran korkea lämpötila ole valmistajan mielestä vika? Eikö kellotaajuuksien throttlaus jo ole peruste takuupalautukselle? Eihän kortin suorituskyky vastaa tällaisenaan lähellekään sitä millaisena se on myyty.
Täällä aika lailla samat kokemukset kyseisen kortin kanssa. Lämmöt näyttää hyvin tutuilta ja useat pelit kaatuivat juurikin tuohon mustaan ruutuun josta tokenee vain reset-napilla. Pieni alivoltitus auttoi tuohon mustaruutu-ongelmaan ja olen iloisena sillä pelannut nyt muutaman kuukauden, kun syksyllä sen käytettynä ostin. Eihän se tietenkään normaalia ole että korttia joutuu säätämään että se toimii ilman kaatumisia. Takuuta olisi vielä jäljellä Jimmssille, pitäisikö lähtä kokeilemaan? xD