ASUS TUF GAMING B650-E vianselvittelyä

Hei!

Laitan tänne sotkemasta AM5-ketjua - ja oli minulla myyntiketjukin.

Emolevy aiheuttaa vaan harmaita hiuksia. Vieläkin tekisi mieli vaihtaa se, mutta nyt toimii..
Kokoonpano: 2x16GB EXPO Crucial 6400MHz/Kingston 6000MHz , 9060 XT/RX 6600, Peerless Assassin 120, Asuksen emolevy, WD NVME SSD/SATA SSD.

--

1. Ongelma: BIOS Flashback ei toiminut. Tätäkään en ratkaissut, kun se sitten boottasi varanäytönohjaimella kauniisti ja pääsin tekemään Q-Flashin. Sillä vaan meni päivitys sisään. Tunnisti Q-flash saman muistitikun, ja NTFS-formatoidut SSD:t.
Koetin toki FAT32:lla, ja BIOS-portissa tuota flashbackkia, ja olen muutaman flashbackin tehnytkin , mutta en AM5 vielä(kään).

--

2. Ongelma: Muistit eivät toimineet 6400MHz EXPO. Tätä ei ole vielä ratkaistu, mutta katsotaan. Ei ole kynnyskysymys. Asennukset tein oletusprofiililla. 6000MHz riittää minulle, kunhan toimii.
Siis 6400MHz koetti bootata pari kertaa, ja resetoi sitten nuo takaisin.

--

3. Koetin taas 9060 XT:n kanssa, ei käynnisty enää. Koetin muiden näytönohjaimien (RX 6600) kanssa, toimii hienosti. Säädin 1½h, sitten pistin koneen tietokonepöydälle. Luin netistä: vaihda kaapeli. Kytkin sen työmonitoriin - ja se heräsi eloon -> kaikki toimi niinkuin pitääkin. Nyt olen vähän katsellut netistä, niin nähtävästi moderni näytönohjain pistää bios:ille tiedon, että näyttö on kiinni, kun vanhemmat eivät tee näin. Ja minulla oli asennuksessa käytössä kannettava näyttö (ARZOPA), niin sitä ei 9060 XT vieläkään tunnista. Tämä oli minulle uutta tietoa, niin laitan nyt tänne, jos siitä on jollekin muulle apua.

--

Nyt boottaa ja käy ja kukkuu, niin taidan olla selvitellyt tarpeeksi. Poistin ainakin myynnistä. Lähinnä nyt laitoin selvittelyni tähän, etten sotke AM5-ketjua. Ja ihan sillä mielellä, että näitä kirjoitellessa tulee kerrattua asia - ja niistä voi olla apua jollekin muulle (ja muistin jumppaus voi jatkua, jos jaksan (en jaksa)).

Joissakin näytöissä saa tuon näytön "kytkentätiedon" valittua näytön asetuksista onko se käytössä vai ei. Tai ainakin sai joskus, nykyisitä parista omastsa monitoristani en tuota asetusta ole enää löytänyt, joten valmistaja kaiketi tuon nykyään päättää miten näyttö tunnistuu

Joissakin näytöissä saa tuon näytön "kytkentätiedon" valittua näytön asetuksista onko se käytössä vai ei. Tai ainakin sai joskus, nykyisitä parista omastsa monitoristani en tuota asetusta ole enää löytänyt, joten valmistaja kaiketi tuon nykyään päättää miten näyttö tunnistuu

Onko tämä joku krypto-juttu, kun kone ei edes käynnisty, jos "näyttöä ei ole kytketty"?

Nyt olen vähän aikaa tätä katsellut, niin nähtävästi myös iGPUssa sama - ei tule kuvaa kannettavalle näytölle.

--

En voi olla ainoa, jolla näitä ongelmia on.. Tosin voi olla, että 99% uuden koneen ostajilla on parempi näyttö, mutta ilman varaosia olisin jo heittänyt tuon emolevyn seinään - vaikka vika välttämättä ei ollut siinä. En vieläkäään ymmärrä, mitä hyötyä tästä ominaisuudesta on.. Jos vaan laittaa kuvaa ulos, vaikka näytönohjain ei raportoi liitettyä monitoria? Mikä tästä on haitta?

Onko tämä joku krypto-juttu, kun kone ei edes käynnisty, jos "näyttöä ei ole kytketty"?

Nyt olen vähän aikaa tätä katsellut, niin nähtävästi myös iGPUssa sama - ei tule kuvaa kannettavalle näytölle.

--

En voi olla ainoa, jolla näitä ongelmia on.. Tosin voi olla, että 99% uuden koneen ostajilla on parempi näyttö, mutta ilman varaosia olisin jo heittänyt tuon emolevyn seinään - vaikka vika välttämättä ei ollut siinä. En vieläkäään ymmärrä, mitä hyötyä tästä ominaisuudesta on.. Jos vaan laittaa kuvaa ulos, vaikka näytönohjain ei raportoi liitettyä monitoria? Mikä tästä on haitta?
Enpä osaa sanoa. Ainakin silloin 3000 sarjan aikaan kun itsellä oli muutama kone louhimassa, niin ne toimivat oli näyttö kiinni tai ei. Piirisarjat taisivat tosin olla B450 ja B550 emolevyillä, uudemmista ei ole kokemusta. Ja itsellä oli emomerkkeinä myöskin vain Asrock:ia sekä HP, Lenovo ja Acer pakettikoneita

Mutta tarkennatko vielä, tarkoitatko sitä ettei kone käynnisty ollenkaan ilman näyttöä vai sitä, ettei vain tule kuvaa? Vanhemieni luona on nyt taitaa olla Asuksen AM4 emolevylle perustettu ja jos näyttö ei ole kiinni näytönohjaimessa käynnistysvaiheessa, niin kuvaa ei saa ulos ainakaan ennenkuin windows on käynnistynyt. Eli jos vaikka käynnistää koneen ja hakkaa deleteä, niin kone menee UEFI valikkoon, mutta kuvaa ei saa jos näyttö ei ollut kytkettynä starttihetkellä

Enpä osaa sanoa. Ainakin silloin 3000 sarjan aikaan kun itsellä oli muutama kone louhimassa, niin ne toimivat oli näyttö kiinni tai ei. Piirisarjat taisivat tosin olla B450 ja B550 emolevyillä, uudemmista ei ole kokemusta. Ja itsellä oli emomerkkeinä myöskin vain Asrock:ia sekä HP, Lenovo ja Acer pakettikoneita

Juu, myös omat AM4-koneet toimi ilman mitään ongelmia.

Mutta tarkennatko vielä, tarkoitatko sitä ettei kone käynnisty ollenkaan ilman näyttöä vai sitä, ettei vain tule kuvaa? Vanhemieni luona on nyt taitaa olla Asuksen AM4 emolevylle perustettu ja jos näyttö ei ole kiinni näytönohjaimessa käynnistysvaiheessa, niin kuvaa ei saa ulos ainakaan ennenkuin windows on käynnistynyt. Eli jos vaikka käynnistää koneen ja hakkaa deleteä, niin kone menee UEFI valikkoon, mutta kuvaa ei saa jos näyttö ei ollut kytkettynä starttihetkellä

Kun konetta käynnisti 9060 XT sisässä, se pyöritti ne statusledit VGA-lediin asti ja se jäi päälle. Kuvaa ei koskaan tullut näytölle, niin päättelin vaan, että se ei päässyt Windowsiiin asti. VGA led on valkoinen ja DRAM led keltainen, tiedän sen nyt.. Mutta joku sisälläni käski vaan muistien kanssa säätämään, vaikka se VGA-valo paloi. Se ei koskaan sammunut ja ruutu pysyi mustana.
(olen koettanut myös DP->HDMI adapterilla, mutta ongelma lienee minun kannettavassa näytössä)

Sitten taas RX 6600 sisässä , kaikki ledit meni järjestyksessä ok, kuva tuli ruudulle. Sama homma nyt Dellin monitorin (ja 9060 XT) kanssa, kaikki status-ledit rullaa läpi ylhäältä alas ja ei mitään ongelmaa. Windows kyllä vähän valitti, kun olen käynnistellyt konetta uusiksi , mutta ei ongelmaa.

--

Ensimmäistä kertaa elämässäni , näyttö on syypää ongelmiin. Kaapelit on kunnossa ja voin niitäkin koettaa vaihdella, mutta en usko sen auttavan tähän. Ja ihan oikeasti luulin, että emolevy on syyllinen kaikkeen epäonneeni - ja vieläkin pidän sitä osasyyllisenä.

Statistiikka

Viestiketjuista
304 623
Jäsenet
82 540
Uusin jäsen
obalz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom