Asus Strix GTX 970 musta ruutu pelatessa

Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
76
Hei

Päivitin muutama viikko sitten MSI GTX 760:n Asus Strix GTX 970:aan. Samalla alkoi ilmetä ongelma, jossa näyttö menee aivan yhtäkkiä yllättäen mustaksi kesken pelin, ja näyttöön tulee ilmoitus "ei signaalia". Joskus pelin äänet jäävät kuulumaan taustalle, joskus taas mustan ruudun yhteydessä pelin äänet jäävät hetkeksi junnaamaan surraavasti (vaikea selittää), ja loppuvat sitten kokonaan. Yhtä kaikki, kone pysyy silti käynnissä, ja ongelmasta selviää vain sammuttamalla koneen painamalla virtanäppäintä pohjassa.

Toistaiseksi ongelmaa on ilmennyt ainakin seuraavien pelien kanssa

Star Wars Battlefront
Batman: Arkham Knight
FIFA 17

Sen sijaan Quantum Breakia pelatessa ongelmaa ei ole tullut vastaan. Battlefrontin kanssa taas esimerkiksi eilen pystyin pelaamaan 15 minuuttia, ja heti iski mustan ruudun. Käynnistin koneen ja pelin uudelleen, ja taas noin 15 minuutin kuluttua sama ongelma.

Olen kokeillut viimeisimpiä ja viimeistä edellisiä NVIDIA:n ajureita. Kahdella eri näytöllä on myös kokeiltu, ja sama ongelma molempien kanssa, joten näytöstä ei pitäisi johtua.

Tässä vielä vähän koneen muita speksejä

Windows 7 pro 64-bit
i7-4770
Asus Z87-K
8 GB RAM
Antec High Current Gamer 620W

Uusi näytönohjain ostettu käytettynä (vuoden verran ollut käytössä edellisellä käyttäjällä), enkä ole kellottanut sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 067
Aja joku näytönohjaimen testiohjelma, takkaile lämpötilaa ja jos pystyt niin jännitteitä.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
76
MSI afterburnerilla olen lämpötilaa tarkkaillut, eikä ole noissa edellä mainituissa peleissä juuri koskaan yli 70 C kohonnut. Yleensä lämmöt siinä 60-65 astetta. Pitää sitten varmaan jonkin testin kanssa tarkkailla.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
76
Päivitetään nyt tänne, että vedin vajaan tunnin session Battlefrontia Afterburner päällä, ja lämpötila kävi max 70 astetta, core clock oli max 1316 MHz ja core voltage korkeimmillaan 1,200V. Minä itse en osaa noita mitenkään sen kummemmin analysoida, ovatko ihan normaaleja lukemia? Tällä kertaa ei heittänyt mustaa ruutua, mutta hyvin sattumanvaraisesti tuota ongelmaa onkin ilmennyt.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
115
Kannattaa ottaa se viransäästö pois päältä ja muistaakseni joku asetus kanssa NVIDIA ajureissa.
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
179
Millä piuhalla sinulla on näyttö kiinni? Jos DP -piuhalla, niin kokeile DVI tai HDMI piuhaa. Itellä oli aikoinaan ongelmaa varsinkin lepotilasta palatessa ja välillä myös pelatessa DP piuhan kanssa.

Edit: omat ongelman korjautu alustavasti vaihtamalla dp -> DVI ja lopullisesti kun kokeilin eri DP piuhaa, eli siis mikä vaan piuhan vaihto saattais auttaa sinua
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
76
@Lonelyrider HDMI-piuhalla on kiinni. Vaihdoin tuossa jokin aika sitten myös virtalähteestä tulevan PCI-E-virtaliittimen toiseen ja ajelin puoli tuntia Unigine Heaven benchmarkia, eikä tullut mustaa ruutua. Itse asiassa ongelmaa ei ole tainnut ilmetä tuon PCI-E vaihdoksen jälkeen, jos oikein muistan. En sitten tiedä voiko tuollainen vaikuttaa, mutta ainakin toistaiseksi ongelma on pysynyt poissa.
 
Liittynyt
13.01.2018
Viestejä
11
Vanhaa ketjua nostetaan, mutta itsellä ilmennyt aivan samaa ongelmaa kuin alkuperäisessä viestissä. Päivittelin muun koneen juuri uusiksi ja nyt on alkanut peleissä ilmetä ongelmia.

Eli musta ruutu, äänet hetken aikaa taustalla, näyttö ilmoittaa että signaalia ei ole. Mikään muu ei auta kuin sammuttaa kone virtanapista. Näytönohjaimena juuri Asus Strix GTX 970. Ajelen juuri FurMarkkia, lämmöt tasaantuu n. 70 asteeseen, voltit tasaiset 1,150V, core 1300MHz, mem 3500MHz, GPU power 108% TDP, Windows 10 on juuri asennettu ja uusimmat NVidian ajurit myöskin. Näyttö on kiinni DVI-piuhalla.

Jonkin verran lueskellut että tämä musta ruutu on melkein ominaisuus jossain Nvidian korteissa, mutta olisi kyllä kiva kuulla jos kellään olisi ollut vastaavaa ongelmaa ja saanut sen ratkaistua.

kokoonpano muuten:
Asus ROG Z370-F Gaming
Intel i7-8700K
16GB RAM
Seasonic 650W Focus+ Gold
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
76
Minulla kyseistä ongelmaa ei ole enää esiintynyt viimeisimmän viestini jälkeen, eli johan siitä on 9 kuukautta kulunut. Muuta syytä ongelman korjaantumiseen en keksi kuin tuon PCI-E-virtaliittimen vaihdon. Tietysti samat oireet eivät takaa, että ongelmien taustalla ovat samat syyt, mutta voihan tuon PCI-E:n tarkistaminen olla vaivan arvoista.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
606
Kortin biosin uudelleenasennusta voi myös harkita jos muu ei auta.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
45
Mulla meni kaksi 970 strixia takuuseen aikanaan saman vian takia. Palo hermot ja hankin tilalle Radeonin. Tuntuu monilla 970 strixseissä olevan samaa vikaa.. Nyttemmin palasin ratukasta takaisin vihreään leiriin
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 180
Mulla meni kaksi 970 strixia takuuseen aikanaan saman vian takia. Palo hermot ja hankin tilalle Radeonin. Tuntuu monilla 970 strixseissä olevan samaa vikaa.. Nyttemmin palasin ratukasta takaisin vihreään leiriin
Mullakin hyväksyttiin jimmsin RMAhan vastaavan vian vuoksi 970. Onneksi tosin testasin ensin broidin koneella sitä ennenkuin lähetin. Vian aiheuttikin vanha näyttöni Dell U2311H ja speedfan -ohjelma -kombo :D

edit. eli tällainen ongelma oli itsellä: U2311h takes 1+min to turn on and menu button is p... - Dell Community
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 296
Viestejä
4 197 145
Jäsenet
70 887
Uusin jäsen
Veev1

Hinta.fi

Ylös Bottom