Asus julkisti vakuuttavalla raudalla varustetun kolmannen sukupolven ROG Phone -pelipuhelimensa

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 986
asus-rog-phone-3-otsikko-220720.jpg


Juha Kokkonen kirjoitti uutisen/artikkelin:
Asus on julkaissut juuri uuden kolmannen sukupolven version ROG Phone -pelipuhelimestaan. Uutuusmalli jatkaa samoissa jalanjäljissä vuosi sitten julkaistun ROG Phone II:n kanssa. Muotoilu on pysynyt hyvin samankaltaisena kuin edeltäjässä, mutta pieniä viilauksia on silti tehty - valmistaja kertoo tehneensä muodoista hieman yksinkertaisemmat. Fyysiset mitat ovat kasvaneet edeltäjästä aavistuksen leveyden ja paksuuden osalta. Takakuoressa on RGB-valaistu ROG-logo, jota voi käyttää myös ilmoitusvalona.

AMOLED-näytön koko on pysynyt samassa 6,6-tuumassa kuin edeltäjässä ja sen ylä- ja alareunassa on edelleen stereokaiuttimet sisältävät kaistaleet. Näytön virkistystaajuus on nostettu 144 hertsiin ja Asuksen mukaan näytön kosketusviive on kutistettu 25 millisekuntiin ja pyyhkäisyviive 18 millisekuntiin.

Suorituskyvystä ROG Phone 3:ssa vastaa uunituore Snapdragon 865+ -järjestelmäpiiri, joka toimii perusversiota korkeammilla kellotaajuuksilla. Piiriä jäähdytetään grafiittikerroksen, höyrykammion ja metallisen jäähdytyselementin avulla ja valmistajan mainospuheiden mukaan se ei throttlaisi lainkaan pelikäytössä. X55-modeemipiirin avulla puhelin tukee myös 5G-yhteyksiä alle 6 GHz:n taajuusalueella sekä jopa Cat.20-nopeusluokan LTE-yhteyksiä (Strix-versiossa heikommat speksit). Järjestelmäpiirin parina on muhkeat 12 tai 16 Gt LPDDR5 RAM -muistia sekä jopa 512 Gt UFS 3.1 -tallennustilaa.

Sisällä on 6000 mAh akku, joka Asuksen mukaan latautuu 30 W teholla 70 %:iin (4510 mAh) noin kolmessa vartissa. USB Type-C -liitännät löytyvät sekä pitkältä että lyhyeltä sivulta, joten puhelinta voi ladata luontevasti myös pelaamisen aikana. Kamerapuolella on tarjolla 24 megapikselin etukamera sekä kolme takakameraa. Päätakakamera käyttää Sonyn 64 megapikselin IMX686-sensoria f1.8-laajakulmaobjektiivilla. Sen parina on 13 megapikselin ultralaajakulmakamera sekä viiden megapikselin makrokamera.



Puhelimen oikeaan kylkeen sijoitetut ultraäänitekniikkaa käyttävät AirTrigger 3 -olkanäppäimet on nyt jaettavissa kahteen osaan ja ne tukevat lisäksi myös pyyhkäisyjä ja pitkää painallusta. Puhelimen myyntipakkauksessa toimitetaan AeroActive Cooler 3 -aktiivijäähdytin, joka tarjoaa myös 3,5 mm ääniliitännän. Lisävarusteena on saatavissa pelitarvikkeita, kuten Kunai 3 Gamepad ja Controller -peliohjaimet, Gaming Clip -kiinnike Xbox- tai PS4-ohjaimelle, Lighting Armor Case 3 -valosuojakuori sekä toisella 6,6-tuumaisella näytöllä varustettu TwinView Dock 3 -näyttötelakka. Myös edellisen sukupolven lisätarvikkeet ovat yhteensopivia ROG Phone 3:n kanssa.

Puhelimessa on Android 10 -käyttöjärjestelmä ja käyttäjä voi valita pelihenkisen ROG UI- sekä kevyemmän Zen UI -käyttöliittymän väliltä.

Asus ROG Phone 3:n tekniset tiedot:
  • Ulkomitat: 171 x 78 x 9,85 mm
  • Paino: 240 grammaa
  • Rakenne: Alumiinirunko, Gorilla Glass 6 edessä, Gorilla Glass 3 takana
  • 6,59” AMOLED, 2340 x 1080 (19,5:9), 144 Hz, HDR10+, 270 Hz kosketuksentunnistus, 650 nits
  • Qualcomm Snapdragon 865 Plus -järjestelmäpiiri
  • 12 tai 16 Gt LPDDR5 RAM-muistia
  • 128, 256 tai 512 Gt UFS 3.1 -tallennustilaa (NTFS-tuki ulkoiselle USB-kiintolevylle)
  • 5G-tuki, SA & NSA, Sub 6 GHz (N1, N2, N3, N5, N28, N41, N66, N71, N77, N78, N79) (Strix-versiossa N41, N77, N78, N79)
  • LTE Cat.20/13 (2000/150 Mbit/s) (Strix-mallissa Cat.18/13), 6CA, 4x4 MIMO
  • 802.11 a/b/g/n/ac/ax (2×2 MIMO), Bluetooth 5.1, Wi-Fi Direct, NFC
  • GNSS GPS(L1/L5), Glonass(L1), Galileo(E1/E5a), BeiDou(B1/B2a), QZSS(L1/L5), NavIC(L5)
  • Takakamera:
    • 64 Megapikselin IMX686 (0,8 µm pikselikoko), f1.8, 2x1 OCL PDAF
    • 13 megapikselin 125° ultralaajakuva, f2.4
    • 5 megapikselin makrokamera, f2.0
    • Videotallennus: 8K 30 FPS, 4K 60 FPS & 120 FPS (slo-mo)


  • Etukamera: 24 megapikseliä, 0,9 um pikselikoko, f2.0, 27 mm polttoväli
  • 6000 mAh akku, USB 2.0 Type-C, 30W -pikalataus (USB PD 3.0, Quick Charge 4.0 & ASUS HYPERCHARGE)
  • Puhelimen kyljessä erillinen USB Type-C 3.1 Gen 2, DisplayPort 1.4
  • Eteenpäin suunnatut stereokaiuttimet erillisillä NXP TFA9874 -vahvistimilla, GameFX & Dirac HD Sound -tuki
  • Android 10, ROG UI & Zen UI

ROG Phone 3:n ennakkotilaukset alkavat Suomessa välittömästi jälleenmyyjien (ASUS eShop, Verkkokauppa, Elisa, Power & Gigantti) kautta. Hinnat alkavat 8 & 256 Gt:n Strix Edition -version 829 eurosta ja päätyvät 16 & 512 Gt:n version 1099 euroon.

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Ilolla toivotan tällaisen teknologisen kokeilun tervetulleeksi. Ties vaikka tästä konseptista valuisi massamarkkinoille jotain konkreettista innovaatiota.
 
Ilolla toivotan tällaisen teknologisen kokeilun tervetulleeksi. Ties vaikka tästä konseptista valuisi massamarkkinoille jotain konkreettista innovaatiota.
Olen ihan samoilla linjoilla. Vaikka en ehkä olisikaan tuotteen kohderyhmää, niin on mukava nähdä että välillä tehdään asioita hieman eri tavalla.
 
Miksihän tuola Asuksen eshopissa näyttää Strixin hinnaksi 799e?

 
Miksihän tuola Asuksen eshopissa näyttää Strixin hinnaksi 799e?

Sieltä sen saa tuohon 799€ hintaan. Powerilla esim hinta on 829€
 
Nämä asuksen pelipuhelimet on tekniseltä toteutukseltaan tosi mielenkiintoisia toki. Hauska nähdä miten överiksi puhelimen ominaisuudet voi kellottaa ja miten pitkälle kännykkäpelit voi venyttää.

Käytännön puolella nämä Asuksen ROG luurit on vähän ongelmaisia sen suhteen, että Androidiin ei tule montaa päivitystä ostopäivästä. Edelliseenkin ROG 2:n tuli yksi päivitys jonka jälkeen ei edes Asuksen asiakaspalvelusta saanut selkeää vastausta mihin asti android tuki jatkuu. Eli nämä on käytännössä aika pitkälti tämmöisiä markkinointi brändi -luureja.

Sen lisäksi nämä ROG:t on täynnä kaikenlaista puoliksi toimivaa lisäohjelmaa ja ominaisuutta jotka on useimmalle käyttäjälle täysin yhdentekeviä. Ehkä joku päivä puhelimilla pelataan ihan tosissaan, ilman että se on vain joku pitkälle vedetty vitsi.
 
Strix versiossahan näyttäisi olevan "vain" Snapdragon 865 järjestelmäpiiri, eikä sitä kellotettua plussa-mallia.
Eli Strix- ja normi-version välillä on enemmänkin eroja kuin pelkästään muisti/ram-kapasiteetti ja 5G-tuen laajuus.

Aikamoista markkinointikusetusta, harvemmin kuluttajat tajuavat että SD865 ja SD865+ ovat kaksi eri tehoista piiriä.
Tosin samalla voisi kyllä myös todeta että koko + mallisto on myös markkinointikusetusta, minkä eroja eivät kuluttajat erottaisi käytännössä normimalliin :rolleyes:
 
Ehkä joku päivä puhelimilla pelataan ihan tosissaan, ilman että se on vain joku pitkälle vedetty vitsi.
Mobiilipelaaminen on kehittynyt parin viime vuoden aikana hurjasti enkä kutsuisi sitä vitsitki. PC:ltä tuttuja pelejä on alettu kääntämään mobiilille ja nykyään on saatavilla esimerkiksi virallinen Nintendo 3DS emulaattori Androidille. Lisäksi pilvipelaaminen tuo täysin uuden ulottuvuuden älypuhelimelle pelaamiseen.
Rant: Smartphone gaming is no longer a joke

If you consider yourself an avid gamer on console or PC, then you’re probably wary of mobile gaming. Mobile games have a bad rep, and that’s not undeserved. Gacha mechanics, microtransactions, and simplified gameplay are hated by hardcore gamers. I’ve recently come to re-evaluate my own views on smartphone gaming, and it’s not because mobile games themselves have gotten substantially better. Rather, it’s everything else that’s gotten better.

Cloud gaming services are now a viable way to enjoy many new titles in high-quality. Processors have become much more powerful in the last few years while retro game console emulators have also vastly improved in performance. An Android smartphone is both the best portable emulation machine you can buy while also the most accessible gateway to cloud gaming. For example, I recently started playing Valkyria Chronicles, a PS3 title ported to PC, on my phone via NVIDIA’s GeForce NOW. I also use Moonlight to stream Persona 4: Golden from my PC to play on my phone from the comfort of my couch. I’ve even used Moonlight to stream Pokémon Sword (emulated via Yuzu Emulator) to the ROG Phone 3.
Jos ei omista PC:tä eikä kotoa löydy konsolia, niin älypuhelin on ihan näppärä väline satunnaiseen pelailuun.
 
Mobiilipelimarkkinoiden liikevaihdoksi arvioidaan tänä vuonna 77 miljardia dollaria, joista älypuhelimien osuus 64,6 miljardia. Tämä on 48 % koko pelimarkkinoiden liikevaihdosta ja se on jatkuvasti kasvussa. Tästä syystä myös pelipuhelimille löytyy nykyään kysyntää - toistaiseksi enemmän Aasiassa, mutta myös kasvavissa määrin Euroopassa.
 
Mobiilipelaaminen on kehittynyt parin viime vuoden aikana hurjasti enkä kutsuisi sitä vitsitki. PC:ltä tuttuja pelejä on alettu kääntämään mobiilille ja nykyään on saatavilla esimerkiksi virallinen Nintendo 3DS emulaattori Androidille. Lisäksi pilvipelaaminen tuo täysin uuden ulottuvuuden älypuhelimelle pelaamiseen.

Kyllä mobiilipelaaminen on kehittynyt hurjasti kuten myös liikevaihto sillä saralla. Valtaosa peleistä on kuitenkin massoille suunnattuja mikromaksu pelejä, joiden pyörittämiseen tällainen ROG -phone on luonnollisesti täysin ylilyöntiä.

Sitten on toki näitä nykymittapuulla ihan passelin näköisiä fps -moninpeli räiskintöjä, jotka vaativat kuitenkin optimoinnit erikseen kuhunkin peliin. Tuo ROG 3:n näytön 144Hz -virkistystaajuus menee hukkaan monessa pelissä, joka ei tue kyseistä virkistystaajuutta lainkaan optimointien puutteessa.

Pilvipelaaminen luurilla on vielä nykyisessä vaiheessa aivan täysi vitsi omien kokemusten mukaan. Puhelimella siitä hommasta ei tule useimmiten yhtään mitään, paitsi kiinteällä wlan -yhteydellä kotona ehkä.

Aasiassa tosiaan on suurin populaatio maailmasta ja sikäläisillä ihmisillä ei yleensä ole varaa/aikaa/mahdollisuutta edes omistaa PC:tä, joten kysyntä siirtyy automaattisesti mobiilipuolelle. Nykyään kehittyvissä teollisuusmaissa etenkin hieman vähävaraisimmillakin on vähintään edes jonkinlainen älypuhelin, jolla voi siis mm. Pelata.

Nintendo switch on hyvä esimerkki siitä mitä jo kohtuu vanhahkolla mobiilitekniikalla voidaan saada aikasiksi. Witcher 3:n kääntymistä Switchille pitäisin jo jonkinmoisena sankaritekona. Ei sitä kumminkaan voi mobiilipeliksi laskea, kun kyseessä on siis käsikonsoli.

Mutta tosiasia on se, että mobiilipelaaminen (siis kännykällä) ei ole vieläkään tosissaan otettava pelimuoto. Ei ole mitään isoja liigoja tai pelejä, jotka vetäisivät maton alta joltain ison AAA:n konsoli/pc peleiltä oikein vieläkään. Suurin rajoittava tekijä tässäkin on varmaan se että vähän kuin jokaiselle laitteelle pitää optimoida jokainen peli erikseen.

Useimmat kännykät myös ylikuumenevat raskaimmissa peleissä, mikä viittaa siihen ettei luurit varsinaisesti ole tarkoitettu sellaiseen käyttöön, paitsi tällainen tuiki harvinainen ROG -luuri.

Omasta mielestä pitäisi luoda joku standardi tällaisten pelipuhelimien kehittäjien kesken, ettei asiakaskunta tunne itseään petetyksi huonon optimoinnin ja puuttuvien päivitysten takia vuoden tai parin jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mobiilipelaaminen on kehittynyt hurjasti kuten myös liikevaihto sillä saralla. Valtaosa peleistä on kuitenkin massoille suunnattuja mikromaksu pelejä, joiden pyörittämiseen tällainen ROG -phone on luonnollisesti täysin ylilyöntiä.

Sitten on toki näitä nykymittapuulla ihan passelin näköisiä fps -moninpeli räiskintöjä, jotka vaativat kuitenkin optimoinnit erikseen kuhunkin peliin. Tuo ROG 3:n näytön 144Hz -virkistystaajuus menee hukkaan monessa pelissä, joka ei tue kyseistä virkistystaajuutta lainkaan optimointien puutteessa.

Pilvipelaaminen luurilla on vielä nykyisessä vaiheessa aivan täysi vitsi omien kokemusten mukaan. Puhelimella siitä hommasta ei tule useimmiten yhtään mitään, paitsi kiinteällä wlan -yhteydellä kotona ehkä.

Aasiassa tosiaan on suurin populaatio maailmasta ja sikäläisillä ihmisillä ei yleensä ole varaa/aikaa/mahdollisuutta edes omistaa PC:tä, joten kysyntä siirtyy automaattisesti mobiilipuolelle. Nykyään kehittyvissä teollisuusmaissa etenkin hieman vähävaraisimmillakin on vähintään edes jonkinlainen älypuhelin, jolla voi siis mm. Pelata.

Nintendo switch on hyvä esimerkki siitä mitä jo kohtuu vanhahkolla mobiilitekniikalla voidaan saada aikasiksi. Witcher 3:n kääntymistä Switchille pitäisin jo jonkinmoisena sankaritekona. Ei sitä kumminkaan voi mobiilipeliksi laskea, kun kyseessä on siis käsikonsoli.

Mutta tosiasia on se, että mobiilipelaaminen (siis kännykällä) ei ole vieläkään tosissaan otettava pelimuoto. Ei ole mitään isoja liigoja tai pelejä, jotka vetäisivät maton alta joltain ison AAA:n konsoli/pc peleiltä oikein vieläkään. Suurin rajoittava tekijä tässäkin on varmaan se että vähän kuin jokaiselle laitteelle pitää optimoida jokainen peli erikseen.

Useimmat kännykät myös ylikuumenevat raskaimmissa peleissä, mikä viittaa siihen ettei luurit varsinaisesti ole tarkoitettu sellaiseen käyttöön, paitsi tällainen tuiki harvinainen ROG -luuri.

Omasta mielestä pitäisi luoda joku standardi tällaisten pelipuhelimien kehittäjien kesken, ettei asiakaskunta tunne itseään petetyksi huonon optimoinnin ja puuttuvien päivitysten takia vuoden tai parin jälkeen.
Mobiilipelaaminen ei ole missään nimessä syrjäyttämässä PC:llä ja konsoleilla pelaamista. Mielestäni siitä on tulossa hyvää vauhtia yksi pelimuoto muiden rinnalle. PC tarjoaa erinomaiset puitteet esimerkiksi kilpapelaamiseen mutta satunnaiseen pelailuun puhelin on oiva väline, kun ei tarvita kummoisia laitehankintoja. Pelkällä puhelimella pääsee jo vauhtiin mutta ohjain on hyvä lisäosa.

Se on totta, että pelipuhelimien ominaisuuksia ei pääse vielä hyödyntämään kaikissa peleissä mutta 144 FPS:ää tukevien pelien määrä kasvaa koko ajan. Alla olevassa XDA:n testissä Red Magic 5G kykeni pyörittämään Real Racing 3, Bullet Force, Dead Trigger 2 ja Vainglory pelejä yli 145 FPS:n lukemissa vähintään 95%:n vakaudella.
Snapdragon 865 piirissä alkaa myös olla vääntöä emulointiin raskaissakin peleissä.
Star Wars Rogue Leader has remained a fairly difficult game to emulate for even the most powerful of devices. The last time when we tried out this game on the Qualcomm Snapdragon 855-powered Xiaomi Mi 9, it was close to unplayable. But here we see a marked improvement over the Xiaomi Mi 9 and the performance boost of the Qualcomm Snapdragon 865 is clearly noticeable. The audio parts in the opening credits are still choppy and there are some serious frame drops during the gameplay from time to time, but for the most part, it’s still playable.
Ei se pelaaminen tietenkään täysin ongelmatonta ole mutta ihan validi vaihtoehto kuitenkin.
 
Ajatuksia puhelimeen ja mobiilipelaamiseen liittyen:

- Näyttötelakka on siitä veikeä, että sen avulla voit pelata esim. PUBG:ia hiirellä ja näppäimistöllä, näyttivät tätä GSMArenan arvostelussa. Viimeistään tuolla lailla jonnet kellistyy alta aikayksikön. Telakka herättää myös ajatuksen, että olemmeko siirtymässä ainakin ns. peruskäyttäjien suhteen aikaan, missä pääasiallinen tietokone on mobiililaitteesi, eli kotona ei odotakaan enää keskusyksikkö, vaan telakka mihin helposti napsautetaan juurikin puhelin. Sitten vain hiiri ja näppis kätösiin ja hoitamaan asioita Android-käyttöjärjestelmällä tai vastaavalla, mikä muuten venyy jo nykyään monenlaiseen käyttöön.
Ikävä puoli tällaisessa kehityksessä olisi puhelimen hajoamisen herkkyys, kerran jos siitä on riippuvainen, sekä iän ikuinen akun ikääntyminen, jos sitä ei voi vaihtaa itse.

- Mobiilipelaamisen hyvä puoli on siinä että on helppo mennä pelaamaan kaverin luokse tai johonkin kaverin kanssa. On hienoa nähdä että pelataan läsnä toisen kanssa, mitä esim. Nintendo Switch mainoksissaan korostaa. Hienompia pelejä kuitenkin kaivataan, mitä voisi siivittää vaikka Nvidian uudistettu Tegra-piiri, millainen käsittääkseni voisi toimiakin isomman puhelin sisuksissa. Voisikohan myös jonkinlainen Vega-piiri toimia? Missä isot näyttistekijät?

- Koko on ongelma, mikä voidaan ehkä ratkaista taittuvilla näytöillä. On hauska että pelilaite on mukana missä vaan, muttei hauskaa että se on liian iso. Laittaakohan aasialainen asiakas puhelimensa aina reppuun tai laukkuunsa? En usko eurooppalaisten tällaisesta innostuvan. Tällä hetkellä kuten jo miljoona kertaa mainittu panostetaan vain yhteen kokoon mikä on ISO, eikä ajatella että puhelinmarkkinan voi helposti jakaa pienempiä käyttäviin perinteisiin asiakkaisiin ja toisiin. Todella lyhytnäköistä kaikkiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Telakka herättää myös ajatuksen, että olemmeko siirtymässä ainakin ns. peruskäyttäjien suhteen aikaan, missä pääasiallinen tietokone on mobiililaitteesi, eli kotona ei odotakaan enää keskusyksikkö, vaan telakka mihin helposti napsautetaan juurikin puhelin. Sitten vain hiiri ja näppis kätösiin ja hoitamaan asioita Android-käyttöjärjestelmällä tai vastaavalla, mikä muuten venyy jo nykyään monenlaiseen käyttöön.
Tuskin, onhan noita erilaisia puhelintelakoita ollut jo vuosia.
Lumia 950:n mukana taisi saada jopa kaupan päälle jossain välissä (tai ainakaan en muista siitä mitään maksaneeni)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 836
Viestejä
4 485 329
Jäsenet
74 004
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom