Kyllä tuo kännykkä on aika essentiaalivaruste lenkeilläkin. Vedät lipat johki juuree keskellä metsäpolkua ni siinäpähän konttaat kun ei ole välinettä millä soittaa apua. Mutta muutoin tähän keskusteluun sanoisin näin lenkkeilijänä että itse kyllä suosiolla käytän puhelimia, joissa on jonkun tason veden kesto
Jep juuri tuon takia itselläni on nimenomaan puhelin mukana ei se sen takia ole mukana, että GPS tarvitsen tutuilla reiteillä tai jotain urheilisoftaa varten, mutta kun ulkoilee paljon aina silloin tällöin tulee tilanteita missä puhelinta voi tarvita eikä pelkästään itseä varten. Esim. näkee muita ihmisiä ketarat ojossa sairaskohtauksen saaneena. Mitään apua et voi soittaa jos ei ole puhelinta GSP myös nopeuttaa avun toimittamista, koska sen avulla voi kertoa hätäkeskukseen tarkan paikan missä apua tarvitaan. Varsinkin jos käyttää 112 sovellusta. Itselleni ei ole mitään pahempaa käynyt vaikka olen kaatunut liukkaalla kelillä tai saanut kramppeja, mutta teoriassa tuossakin voi käydä niin, että tarvitsee apua jos ei enää pysty liikkumaan. Mitäs teet jos puhelinta ei ole odottelen tunteja jossain syrjäisellä reitillä?
Näkee viereisessä järvessa lapsia keikkumassa veneessä vaarallisen näköisesti ilman mitään pelastusliivejä. (tiedän kyllä, että moni juoksee betonaamaisena ei-kuulu minulle asenteella tuollaisessa tilanteessa vain ohi mitään välittämättä tai minnekään soittelematta, mutta itse en kuulu heihin) Näkee liikenneonnettumuuksia, näkee rikoksia kuten joku hajottaa autoja potkimalla, teinit hajottaa jotain kylttejä. Kaikkia näitä on 30 vuoden juoksuharrastuksen lomassa nähty, koska käyn juoksemassa erilaisiin vuorokauden aikoihin johtuen vuorotöistä.
Joskus voi mennä vuosiakin, että mitään ihmeempää ei tapahdu ja joskus voi tulla kuukausi milloin tulee 2-3 tapausta missä tarvitsee puhelinta. Riippuu tietysti millaisissa paikoissa juoksee ja miten paljon siellä liikuu ihmisiä.
Viimeksi muokattu: