Asus esitteli uudet Tandem OLED -paneeleilla varustetut ROG-pelinäytöt

NeliYgönen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
02.07.2020
Viestejä
473
Tandem OLED -paneelissa on kaksi päällekkäistä kerrosta, joilla saavutetaan paneelin korkeampi kirkkaus ja pidempi käyttöikä.

asus-gamescom25näytöt-otsikko-210825.png


Asus on Kölnin Gamescom-messujen yhteydessä esitellyt uusia WOLED-pelinäyttöjä (White OLED) ROG-pelituoteperheeseensä. Parrasvaloihin on asetettu kaksi uutuusmallia Swift OLED PG27AQWP-W (otsikkokuvassa) ja Strix OLED XG27AQWMG, joissa on Tandem OLED -paneeli kahdella päällekkäisellä OLED-kerroksella. Teknologian ansiosta paneeli pystyy tuottamaan entistä kirkkaamman ja värikkäämmän kuvan ilman, että sen käyttöikä lyhenee, sillä kirkkaudesta johtuva kuormitus jakautuu kahden kerroksen kesken.

asus-gamescom25näytöt-kuva1-210825.jpg


ROG Swift OLED PG27AQWP-W on ulkoasultaan tyylikkäästi valkoista ja hopeaa yhdistelevä, mitä ei mustaan keskittyvässä pelinäyttötarjonnassa useinkaan nähdä. Näytön takana pieni alue rungosta on läpinäkyvä, mikä tarjoaa silmäyksen näytön komponentteihin. 26,5-tuumainen Swift on varustettu 540 hertsin maksimivirkistystaajuudella ja QHD-resoluutiolla (2560 × 1440 pikseliä), mutta kaksoisresoluutiotuen ansiosta sen voi vaihtaa toimimaan jopa 720 Hz:n virkistystaajuudella 1280 × 720 pikselin HD-tilassa. Teknisesti kyseessä on siis maailman nopein OLED-pelinäyttö. Uuden Swiftin liitäntäpuolelta löytyy tuki tuoreehkolle DisplayPort 2.1a:lle (UHBR20) täydellä 80 Gbps:n tiedonsiirtonopeudella sekä tietenkin myös HDMI 2.1:lle.

Strix OLED XG27AQWMG noudattelee astetta perinteisempää mustaa ulkoasua ja sen jalusta vie pöydältä hieman aiempia XG-malleja pienemmän tilan. Uudessa Strixissä on niin ikään 26,5-tuumainen paneeli QHD-resoluutiolla, mutta kaksoisresoluutiotukea siitä ei löydy. Maksimivirkistystaajuus on 280 Hz. Uutuuden liitännöistä löytyy DisplayPort 1.4 DSC:llä (display stream compression), HDMI 2.1 sekä USB-keskitin.

Lisäksi molemmissa malleissa on mustan syvyyttä parantava TrueBlack Glossy -pinta, VESA DisplayHDR True Black 500 -sertifikaatti, 99,5 %:n DCI-P3-väriavaruus sekä 0,03 millisekunnin gray-to-gray-vasteaika. Kuvan kiinnipalamista ehkäistään myös Neo Proximity -sensorilla, joka tunnistaa, kun käyttäjä nousee tietokoneen äärestä ja pimentää kuvan. Kun käyttäjä palaa takaisin, myös kuva palautetaan. Tunnistusetäisyyttä voi myös säätää mieleisekseen.

asus-gamescom25näytöt-kuva2-210825.png asus-gamescom25näytöt-kuva3-210825.png

Asus esitteli myös Gen 2 -version Strix OLED XG27AQDMG -näytöstään. Toisen sukupolven variantissa on kahden muun uutuuden tavoin uusi TrueBlack Glossy -pinta sekä Neo Proximity -sensori. 26,5-tuumainen WOLED-paneeli yltää 240 Hz:n virkistystaajuuteen QHD-resoluutiolla. Gray-to-gray-vasteaika on niin ikään 0,03 ms ja näytössä on VESA DisplayHDR True Black 400 -sertifikaatti sekä 99 %:n DCI-P3-väriavaruus. Ylempänä mainitun Strixin tavoin liitäntäpuolelta löytyy DisplayPort 1.4 (DSC), HDMI 2.1 ja USB-keskitin.

Asuksen ROG-näyttöuutuuksien hinnat ja saatavuusajankohdat eivät vielä ole tiedossa.

Lähde: Asus
 
Viimeksi muokattu:
Kauheasti vain näitä suoria kapeita ruutuja tulee markkinoille.
 
Testit jo löytyy ja on kirkkauden suhteen parempi.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
16:9 on aivan laatikko kun on kerran tottunut 21:9 monitoriin, paluuta ei ikinä ole. Ihmettelen myös miksi näitä pitää saada koko aika kirkkaammaksi, näkö lähtee tuolla pöydällä olevalla G8 QD-OLED näytöllä jos täysille vetää kirkkauden.
 
16:9 on aivan laatikko kun on kerran tottunut 21:9 monitoriin, paluuta ei ikinä ole. Ihmettelen myös miksi näitä pitää saada koko aika kirkkaammaksi, näkö lähtee tuolla pöydällä olevalla G8 QD-OLED näytöllä jos täysille vetää kirkkauden.
Minulla on työpöydällä 21:9-näyttö enkä kyllä jaa näkemystäsi 16:9-näyttöjen tai edes 16:10-näyttöjen suhteen. Niitä on töissä läppärit täynnä.
 
Minulla on työpöydällä 21:9-näyttö enkä kyllä jaa näkemystäsi 16:9-näyttöjen tai edes 16:10-näyttöjen suhteen. Niitä on töissä läppärit täynnä.
Itse komppaan kyllä Breezeriä. Aina kun pitää mennä toimistolle käyttämään 16:9 näyttöä niin herranen aika kuinka se tuntuu ahtaalta. Sama fiilis kuin ennen 16:9 näytöstä meni 4:3 näyttöön.
 
Mulla on 42" 16:9 tässä. Se korvasi 21:9 -näytön, eikä ole jäänyt ikävä sitä. Laatikko tai ei, mutta tilaa riittää.
 
16:9 on aivan laatikko kun on kerran tottunut 21:9 monitoriin, paluuta ei ikinä ole. Ihmettelen myös miksi näitä pitää saada koko aika kirkkaammaksi, näkö lähtee tuolla pöydällä olevalla G8 QD-OLED näytöllä jos täysille vetää kirkkauden.
Perus työpöytäkäytössä kirkkaudet kyllä riittää vallan mainiosti suht kirkkaassakin valaistuksessa, mutta HDR-sisällön kanssa kirkkautta ei oo näissä vielä liikaa. Varsinkin panel dimming on välillä turhan näkyvää.
 
Perus työpöytäkäytössä kirkkaudet kyllä riittää vallan mainiosti suht kirkkaassakin valaistuksessa, mutta HDR-sisällön kanssa kirkkautta ei oo näissä vielä liikaa. Varsinkin panel dimming on välillä turhan näkyvää.
Minkälaista keinoaurinkoa porukka näistä kaipaa? Oma LG C3 65" telkkari ja MSI MPG 341CQPX 34" on ainakin mun mielestä ihan riittävän kirkkaat. Näyttöä käytän True Black 400 tilassa.
 
Minkälaista keinoaurinkoa porukka näistä kaipaa? Oma LG C3 65" telkkari ja MSI MPG 341CQPX 34" on ainakin mun mielestä ihan riittävän kirkkaat. Näyttöä käytän True Black 400 tilassa.
Miten jos vaikka 400 nittiin pystyisi SDR-tilassa näin alkajaisiksi? Siis isommilla kohteiden koolla. Siihen on pystyneet LCD -näytöt jo iät ja ajat eikä kukaan tarvi aurinkolaseja. Ja HDR-kirkkauttakin saisi olla 1000 nittiä muutenkin kuin 1-2% kohteissa. Ei riitä nykyisten OLED-monitorien kirkkaudet, jos ei säkkipimeässä pelaa.
 
Miten jos vaikka 400 nittiin pystyisi SDR-tilassa näin alkajaisiksi? Siis isommilla kohteiden koolla. Siihen on pystyneet LCD -näytöt jo iät ja ajat eikä kukaan tarvi aurinkolaseja. Ja HDR-kirkkauttakin saisi olla 1000 nittiä muutenkin kuin 1-2% kohteissa. Ei riitä nykyisten OLED-monitorien kirkkaudet, jos ei säkkipimeässä pelaa.
Mihin sä SDR-tilassa tarvit 400 nitsiä? 200 on optimi mihin näytön kirkkaus säädetään. Ja juurikin tuollaista 1000 nitsin keinoaurinkoa en kaipaa. Jos sulle ei muka näytön kirkkaudet riitä niin vika on jossain muussa kuin näytössä.
 
Mihin sä SDR-tilassa tarvit 400 nitsiä? 200 on optimi mihin näytön kirkkaus säädetään. Ja juurikin tuollaista 1000 nitsin keinoaurinkoa en kaipaa. Jos sulle ei muka näytön kirkkaudet riitä niin vika on jossain muussa kuin näytössä.
120 nitsiä yleensä on kirkkaus kalibroituna normaali työhuoneessa monitorissa, silmät sulaisi itsellä 400 nitsissä valkoisella yms. Porukka tuntuu käyttävän monitoreja/telkkareita jossai lasi kopissa suorassa auringon paisteessa, tai sitten näkö on jo lähtenyt.
 
120 nitsiä yleensä on kirkkaus kalibroituna normaali työhuoneessa monitorissa, silmät sulaisi itsellä 400 nitsissä valkoisella yms. Porukka tuntuu käyttävän monitoreja/telkkareita jossai lasi kopissa suorassa auringon paisteessa, tai sitten näkö on jo lähtenyt.
Joo tuo 120 tuntuu olevan kalibrointioppaissa mutta se on omaan makuun jo turhan himmeä :) 200 on toinen usein suositeltu ja siinä itsekin pysyny.
 
Mihin sä SDR-tilassa tarvit 400 nitsiä?
Jos sisältönä on esim. liekkejä nuotiossa, niin onko se sun mielestä aitoa jos ne liekit näyttää himmeältä? Kyllä se lisää immersiota jos esim. dolby visionilla katsoo ja auton valot jne. on kirkkaampia.

200 on optimi mihin näytön kirkkaus säädetään.
Kuka päättänyt että tämä on joku optimi? Taitaa olla sinun mielipide joka pohjautuu vanhoihin jäänteisiin.

Ja juurikin tuollaista 1000 nitsin keinoaurinkoa en kaipaa.
Joo, esim RTINGS-tekijöiden HDR-oppaaseen kannattaa perehtyä. Siihen on syynsä miksi tehdään kirkkaita elokuvia dolby vision jne, eikä vain tasata kaikkea himmeään harmaaseen massaan.

Jos sulle ei muka näytön kirkkaudet riitä niin vika on jossain muussa kuin näytössä.
Tai sitten tässä ei ole yksiselitteisesti eikä faktuaalista oikeaa eikä väärää, mutta automaattisesti oletat että on.

120 nitsiä yleensä on kirkkaus kalibroituna normaali työhuoneessa monitorissa, silmät sulaisi itsellä 400 nitsissä valkoisella yms.
Sulaako silmät jos katsot pilvisellä säällä aurinkoa? Muista käyttää aurinkolaseja, koska auringosta tulee pilvien takaakin moninverroin enemmän kirkkautta. Ei mun silmät sula vaikka katsoisin suoraan aurinkoon, toki ei se miellyttävältä tunnu, mutta tämä silmien sulaminen on typerä kärjistys, ja aurinko vertaukset vailla mitään käyttöä.
 
Jos sisältönä on esim. liekkejä nuotiossa, niin onko se sun mielestä aitoa jos ne liekit näyttää himmeältä? Kyllä se lisää immersiota jos esim. dolby visionilla katsoo ja auton valot jne. on kirkkaampia.


Kuka päättänyt että tämä on joku optimi? Taitaa olla sinun mielipide joka pohjautuu vanhoihin jäänteisiin.


Joo, esim RTINGS-tekijöiden HDR-oppaaseen kannattaa perehtyä. Siihen on syynsä miksi tehdään kirkkaita elokuvia dolby vision jne, eikä vain tasata kaikkea himmeään harmaaseen massaan.


Tai sitten tässä ei ole yksiselitteisesti eikä faktuaalista oikeaa eikä väärää, mutta automaattisesti oletat että on.


Sulaako silmät jos katsot pilvisellä säällä aurinkoa? Muista käyttää aurinkolaseja, koska auringosta tulee pilvien takaakin moninverroin enemmän kirkkautta. Ei mun silmät sula vaikka katsoisin suoraan aurinkoon, toki ei se miellyttävältä tunnu, mutta tämä silmien sulaminen on typerä kärjistys, ja aurinko vertaukset vailla mitään käyttöä.
Sekotat SDR:n ja HDR:n keskenään. Eiköhän tämä ollu tässä. Ei mitään uskottavuutta jutuissa kun ei edes perus termit hallussa.
 
Vähän kyllä itsekin tuen tuon oledin kirkkauden vastalauseita, kun siirty samasungin miniledistä samasungin olediin niin eäh. Mustat juu ehkä mustempia mutta kirkkauden osalta isoa miinusta.
Jos olis samalla koolla ja formaatilla olevat näytöt niin todennäköisesti olisin pysynyt miniledissä
 
Ainoa moite oled näytöissä on se kysymys kuinka kauan kestävät kun sijoittaa 1000€ näyttöön niin pitäisi myös kestää vähintään 5vuotta.
Oled näytöissä pitää ottaa huomioon tuo kirkkaus rajoite eli jos on hyvin valaistu huone ja luonnonvaloa paljon ei ole paras mahdollinen.
 
Tandem OLED -paneeli kahdella päällekkäisellä OLED-kerroksella. Teknologian ansiosta paneeli pystyy tuottamaan entistä kirkkaamman ja värikkäämmän kuvan ilman, että sen käyttöikä lyhenee, sillä kirkkaudesta johtuva kuormitus jakautuu kahden kerroksen kesken.
Tandem OLED ei tarkoita näissä samanlaista kahta emissiivistä kerrosta sisältävää rakennetta kuin LG Displayn kannettavien paneeleissa. Monitoreissa on yhtiön Primary RGB Tandem -nimellä markkinoitu 4-pino WOLED-paneeli, jossa on punainen, vihreä ja kaksi sinistä OLEDia.
By incorporating its proprietary Primary RGB Tandem technology, LG Display’s 27-inch OLED monitor panel delivers the highest peak brightness among existing OLED monitors - 1,500 nits (based on APL 1.5%) and a refresh rate of 280Hz. This technology is the world’s first to stack the three primary colors of light - red, green, and blue - into four separate, independent layers.
LG Display Begins Mass Production of Ultimate Gaming OLED Panelwith 4th-Generation OLED Technology - LG Display Newsroom
 
120 nitsiä yleensä on kirkkaus kalibroituna normaali työhuoneessa monitorissa, silmät sulaisi itsellä 400 nitsissä valkoisella yms. Porukka tuntuu käyttävän monitoreja/telkkareita jossai lasi kopissa suorassa auringon paisteessa, tai sitten näkö on jo lähtenyt.

Tiedät kai että 2000 nitsin monitori on ihan yhtä himmeä kuin 120 nitsin monitori 100 nitsin materiaalilla, elikka normaali toimistokäyttö.
2000 nitsin monitori vain saa enemmän sävy ja kirkkauseroja jos materiaali on tehty 1000 nitsin formaatilla vs se 120 nitsin monitori. Eli se 120 nitsin monitori vetää värit ja kirkkaudet tukkoon. Siinä missä se 2000 nitsin monitori aa kuvan eri osien välille eroja.
Mutta korkeampi nitsi luku ei siis tarkoita, että toinen vetää aurinkosuojakertoimia kun katselee kuvaruutua, vaan että kuva on sävykkäämpää siinä isomman nitsiluvun monitorissa (mutta vain jos materiaali on speksattu korkeammalle nitsi määrälle.

Tuttu vertaus voisi olla vaikka kompressoitu musiikki, jossa hiljaiset voimakkaat äänet on vedetty lähemmäksi toisiaan. Usein käy jopa niin, että se kompressoitu kuulostaa äänekkäämmältä, vaikka muuten ihan kakkaa olisikin.
 
Ainoa moite oled näytöissä on se kysymys kuinka kauan kestävät kun sijoittaa 1000€ näyttöön niin pitäisi myös kestää vähintään 5vuotta.
Oled näytöissä pitää ottaa huomioon tuo kirkkaus rajoite eli jos on hyvin valaistu huone ja luonnonvaloa paljon ei ole paras mahdollinen.
Seuraavana vuonna tulee taas uusi versio ja nämä on SERriä. Toista oli hommata Dellin 30" IPS 2560*1600 vuonna 2007 ja se toimii edelleen toimittaen oikein mainiosti virkaa kalibroituna kuvankäsittelyvehkeenä jos taustavalo suostuu syttymään ja lämpee hetken. Jotain 1500-2000€ paikkeilla pyörivät aikanaan nuo ja sanoisin että oli paras ATK-hankinta ikinä SDR-käyttöön. Vaikee todeta samaa näistä vajailla HDR-spekseillä julkaistuista pelulätysköistä millä ei tee mitään kunnolla tehdyn HDR-kuvan katsomisessa vaikkapa. HDR1000+ alkaa olla vasta riittävä kirkkaus sellaiseen ja tehoa on syytä olla laajalla kuva-alalla. Horisontista ylöspäin tarvitaan valoa.

Ikävä homma kun joku Pixel 9 Pro näyttää HDR-sisällön taskusta paremmin kuin 99% markkinoilla olevista näytöistä. HDR on kuvan tulevaisuus ja siihen tulisi panostaa. Käsittely voidaan tehdä hieman himmeämmässä ja välillä tarkistaa tulos kirkkaammalla teholla, mutta kunnon HDR-kuvan katselukokemus vaatii jytkyä paneelia.
 
Mihin sä SDR-tilassa tarvit 400 nitsiä? 200 on optimi mihin näytön kirkkaus säädetään. Ja juurikin tuollaista 1000 nitsin keinoaurinkoa en kaipaa. Jos sulle ei muka näytön kirkkaudet riitä niin vika on jossain muussa kuin näytössä.
No ei missään tapauksessa ole jos näyttöä käyttää yhtään valoisammassa tilassa.

Kunnolla valaistussa toimistohuoneessa 500nittiä on sellainen sopiva sdr kirkkaus, joten käytännössä kaikkia näyttöjä saa aina ajaa melkein täysiä desktopilla toimistolla.

120 nittiin säädetystä valkoisesta ei näe yhtään mitään jos huoneessa on valoa kunnolla.


Mutta mua ei tietty haittaa jos muut haluavat ajaa näyttöjään 120 nittiin kalibroituna ja huoneita pimennettynä / verhot kiinni. Mutta en kyllä suvaitse että samat henkilöt tulevat sitten kertomaan mulle että miten mun kuuluisi muka näyttöjä käyttää.
 
Mutta mua ei tietty haittaa jos muut haluavat ajaa näyttöjään 120 nittiin kalibroituna ja huoneita pimennettynä / verhot kiinni.
Pimeän tilan referenssi sdr kirkkaus oli muistaakseni 50 nitiä. 120 polttaisi silmät pilalle.

Imax on taas kirkkaalla 80 nitin kuvalla.
 
Viimeksi muokattu:
Pimeän tilan referenssi sdr kirkkaus oli muistaakseni 50 nitiä. 120 polttaisi silmät pilalle.

Imax on taas kirkkaalla 80 nitin kuvalla.
Matalat kirkkaudet toimivat hyvin pimeydessä, mutta jotenkin mystisesti uusimmat älypuhelimet tarjoavat yli 1000nitin sdr:ää, eikä kukaan valita että on liian kirkasta kun luuria käyttää ulkona auringon paisteessa…
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 272
Viestejä
4 897 569
Jäsenet
78 961
Uusin jäsen
Korppiqt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom