Asuntoauto

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja elmo, 20.05.2018.

  1. elmo

    elmo

    Viestejä:
    191
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Löytyykö kokemuksia? Onko todellisuudessa paljon helpompaa tai halvempaa kuin autolla reissaaminen? Ensisijaisesti kotimaanmatkailu mielessä, mutta ulkomaille olisi tarkoitus suunnistaa myös.

    Kannattanee aloittaa vuokravehkeellä varmaan ensin ja miettiä sen jälkeen pistääkkö porkkanoita kiinni?
     
    Viimeksi muokattu: 20.05.2018
  2. gonzo

    gonzo

    Viestejä:
    12
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kolmas kesä alkamassa 2001 vuosimallisen Defleffsin kanssa, mukavata puuhaa, kesälomat ajeltu ympäri Suomea ja lähikuntien leirintäalueilla viikonloppuisin.
    Kokeile sekä vaunua, että autoa ja mieti tarkkaan kuinka pitkän kauden tarvitset, meille ei sitten talviretkeily sopinut lainkaan, turhaan maksettiin talvivarusteista.
    Auto on parempi jos vaihtaa leiriä ja ajaa paljon, vaunu kivampi jos useamman päivän viettää samassa paikassa, vaunun voi jättää parkkiin ja käydä autolla päiväretkillä ja kaupassa.
     
  3. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    833
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Justiin tuossa viinkoloppuna tuli kuolattu Kaben Travel Masteria. Tosin lähes kaikki tutut on lopulta vaihtaneet auton vaunuun. Ehkä osittain sen takia että haluavat olla enemmän paikallaan nykyään ja siirtävät vaunua vain harvoin.

    Kuluista myös pelotellaan ja jotkut sanoo jopa että halvempi kiertää Suomea taksilla ja yöpyä hotelleissa. Ei omaa kokemusta mistä kulut on muodostunut.
     
  4. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    541
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Asuntovaunu ei sinänsä kovin kallis ole, mutta jos asuntovaunun takia pitää hankkia 50t€ auto, niin tuleehan sillekin hintaa.

    Asuntoautot ovat kyllä melko kalliita laitoksia, myös dieselverot ovat aika kovia, varsinkin kun suomessa ei hyväksytä co2 päästöjä perusteeksi kuin ihan muutamalle mallille*, mutta onneksi ne on helppo laittaa seisontaan. Siitäkin huolimatta, jos asuntoautoa käyttää 3 viikkoa vuodessa, niin tuo taksilla hotellista seuraavalle tulee kyllä halvemmaksi kuin se asuntoauto, mutta harvoin asuntoautoa hankitaan siksi että se olisi edullisin tapa lomailla. Itse matkustaminen on varsinkin lapsiperheessä huomattavasti kivuttomampaa, ja kaikki kaman edestakaisin roudaaminen jää pois.

    Se hyvä puoli matkailuajoneuvoissa on, että ne pitävät kuitenkin hintansa suhteellisen hyvin. Osittain siihen vaikuttaa myös se että niillä ajetaan suhteellisen vähän, mutta siitä huolimatta, niiden hinta ei sula ihan yhtä hullua tahtia kuin moottoriajoneuvojen yleensä. Tietysti jos sen lasikuituhökötyksen onnistuu homehduttamaan se ei ole enää minkään arvoinen.

    E: * Co2 päästö ei tietysti vaikuta dieselveroon, vaan vain siihen ajoneuvovero-osuuteen.
     
    Viimeksi muokattu: 27.05.2018
  5. elmo

    elmo

    Viestejä:
    191
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jotenkin vaunu ei napostele yhtään. Muutamia reissuja porukoiden vaunulla aikanaan tehnyt. Onhan siinä omat puolensa varsinkin hinnan suhteen. Toki alkajaisiksi pitäisi heti asennuttaa koukku enkä taida siitä alta tonnilla selvitä. Toki touhutonni on pientä, mutta kun on jo selvinnyt 3v ilman sitä koukkua kun ei alunperin ollut niin vituttaisi asentaa se nyt :D. Sen sijaan arvoa laskeva auto pihaan kuulostaa paljon järkevämmältä.

    Mitä tässä nyt googlannut niin 30k€ paikkeilla pyörii sellaset autot joita voisi harkita. Kriteerit ilmastointi, vakkari, 2+2 tai 2+1+1 sängyt ilman pöydän taittelemista sängyksi (ettei ole aina pakko purkaa petiä), kääntyvä kuljettajan penkki (joku fiksaatio saada se kääntymään :) ). B-kortilla, koska todennäköisesti menisi yliajat vuokralle (C-kortti karsisi liikaa vuokraajia).

    Halvemmalla saa, mutta jos sillä on tarkoitus mukavasti reissata niin noista on paha tinkiä paitsi nyt ehkä siitä kääntyvästä penkistä.

    Aivan helvetin kallista tuo tuntuu olevan (vakuutukset, verot ja huollot + renkaat yms). Karkeasti 2000€/v + arvonalenema. Toki jos ostetaan yllämainituilla kriteereillä en keksi koska siitä pitäisi luopua varmaan sitten kun hajoaa totaalisesti. Ihan hyvin voisin nähdä reissaamisen jatkuvan samalla pelillä eläkepäiviin asti kunhan auto kestää, joten arvonalenema ei välttämättä näyttele suurinta roolia. Toki jos jos touhu ei nappaa niin takkiin tulee paljon tuon arvonaleneman myötä

    Jos sitä yrittää vuokrata kattaakseen edes osa kuluista mietittyttää pitäisikö sitä varten perustaa toiminimi, jotta saisi vähennyksiin jotain. Mutta sitten mennään taas alueelle mistä ei ole mitään hajua ja pitänee opiskella lisää... " Jos vuokratuloon kohdistuvat vähennyskelpoiset menot ovat suuremmat kuin vuokratulot, menot vähennetään muista pääomatuloista ja alijäämähyvityksen kautta mahdollisesti myös ansiotuloista maksettavasta verosta."

    Miten tuo boldattu realisoituu? Oletettavaa aluksi ainakin on, että ei saa vuokrattua, mutta jos niitä kuluja saa ansiotuloistakin vähennettyä niin aina parempi. Nettikaravaani, tori ja airbnb alustoiksi ja jotku helvetin hyvät vuokraehdot. Silti miten sen etukäteen tietää, että auto on lähdössä ryyppyreissulle jollekkin festarille paskottavaksi kirjaimellisesti. Aika riskaabelia hommaa. Airbnb olisi tuossa mielessä hyvä kun palautteet puhuu puolesta eikä ole ihan sika säkissä hommaa. Ei taida vaan olla kovin suosittu autonvuokraamisessa. Jotain 200-500€ takuumaksuja näytetään harrastavan mikä nyt ei välttämättä kata edes omavastuuta. Riskihommaa kyllä, mutta on se tyhmää seisottaa tollasta pihassakin.

    Sitten olen itse taas niin omistushenkinen, että vuokraaminen vuosittain ei oikein ole vaihtoehto vaikka voisi olla rahallisesti järkevin.
     
  6. puolinudisti

    puolinudisti

    Viestejä:
    60
    Rekisteröitynyt:
    11.06.2017
    Jotkuthan harrastaa tuota autonsa vuokraamista " mökki" käyttöön,eli ajavat autonsa itse johonkin uskovaisten kesäjuhlille tms. Ja asiakas vain asuu siinä.

    Mutta jos hyväksyy että siinä sun " kämpässä" pesii vuodessa useammin joku muu kuin itse ja joka tapauksessa joutuu kaikki omat tavarat sieltä tyhjäämään niin eikö järkevämpi olisi itsekkin vain vuokrata?
    Tulee varmasti halvemmaksi,saa aina reissata uuden puoleisella autolla eikä tarvitse reissujen ulkopuolella ressata moisesta vehkeestä.
     
  7. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    1 615
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nyt kun omat lapset alkaa olla sen ikäisiä että voisi palata taas tähän hienoon lajiin, niin olenkin pohtinut että ostaisin faijalta matkailuautoksi rakennetun Chevy Vanin pois ja restauroin takaisin siihen kuntoon mitä se oli silloin kun itse olin muksu ja kierrettiin Eurooppaa porukoiden kanssa. :)
    Itsellä onkin tuon takia matkailuautoilusta erittäin lämpimät muistot, vaunua en perään ottaisi vaikka pihassa onkin vetoautoksi erittäin hyvin soveltuva Mondeo koukun kera.

    Pitäisi vaan löytää edukas talli jossa tuota laitella kuntoon ja "edullinen" ei Treen seudun hallivuokrasanastoon kuulu..
    Mitään sen kummempaa teknistä vikaa tuossa ei ole, ollut vaan seisonnassa aika kauan ja kaikenlaista pientä on kertyny vuosien varrella laitettavaksi.
    Auto on ostettu uutena -87 pakettiautona ja heti rakennettiin matkailuautoksi. Ulkoapäin näyttää muinaiselta Baron Cruiserilta mutta sisältä täysiverinen matkailuauto 4+2 nukkumapaikalla, keittiöllä ja vessalla. Tuo on myöskin rekisteröity erikoisautoksi joten dieselverokaan ei päätä huimaa.
    Mittarissakin on vain 240tkm joka tuolle 6.2 dieselille on vielä sisäänajoa. :cigar2:
    Viimeiseen 10 vuoteen mittariin on kertynyt varmaan 1000km/vuosi jos sitäkään.

    Mukavia muistoja reissuilta:

    - Barcelonassa autosta pöllittiin radio.
    - Puolassa pakettiauto ajoi perään
    - Turkissa tuli automaattilaatikon turbiinin öljyt pihalle
    - Englannin kapeilla maaseututeillä lähti kuskin peili vastaantulevan rekan matkaan
    - Romaniassa kerjäläiset pölli auton ulkopuolelta antennin ja kaiken muunkin minkä käsin irti saivat, jopa eri maiden tarrat mitä oltiin kerätty siihen mennessä

    + kaikki navigaatio-ongelmat, kun elettiin aikaa ennen mitään GPS:iä ja oltiin paperikarttojen varassa eikä ne ollu aina välttämättä se uusin painos.. :D

    Matkailu avartaa. :geek:
     
    Fozyzy tykkää tästä.
  8. yamppi

    yamppi

    Viestejä:
    8
    Rekisteröitynyt:
    05.12.2016
    Oliko ohjaus oikealla teiän autossa vai miten Englannissa lähtee kuskin peili kohdatessa...?
     
  9. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    1 615
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Voi olla että muistan maan väärin, mutta kuskin peili osui rekkaan.
    Eli tuskin siis tapahtui Englannissa, hyvä huomio. :D
     
  10. elmo

    elmo

    Viestejä:
    191
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016

    Joo eipä tuota vuokrahommelia tosiaan tiedä. Tutuille lainaa jos lainaa. Maksaa ne harrastukset muutenkin.

    Nettiä on tullut kolhuttua useampana päivänä aika monta tuntia ja ykkösenä on tällä hetkellä tämä: Adria Vision i707SG, Renault MASTER 3.0CDI, vaihdossa MP jne.. 2006 - Matkailuauto - Integroitu - Nettikaravaani

    Plussat: Näyttää ulkoa vähän erillaiselta vs. tavalliset puoli-integroidut joita enimmäkseen myynnissä (myönnetään että ei mikään parhaimman näköinen integroitu), sisältä myös premium ulkonäkö (hintaluokassa) vs. kukka/raita penkit ja pyökinväriset mööpelit mitä lähinnä tullut vastaan, 3.0 dci netistä ainakin löytyy hyviä kokemuksia, vakkari, ilmastointi myös asuintiloissa, sisätilajärjestely juuri sellainen mitä hakenut ja isoon boxiin taakse mahtuu enempi kuin tarpeeksi tavaraa pitemmällekkin reissulle.

    Nyt pitäisi keksiä mitä muita miinuksia tuossa on kuin C1-kortti. Sama auto löytyy toisaalta, mutta 3 hlö rekisteröitynä ja B-kortilla. Toki on tossa ikää 12v jo heittämällä, mutta samoissa hinnoissa nuo muutkin. Muuten tuota Vision mallista ei oikein löydy kokemuksia. Iso ja kankea varmaan on. Silmään myös pistää 3 omistajaa ja vain 62tkm. Kakkosena on tämä: Hymer Hymer Hymermobil B 514, Fiat Suuri tavaratila! Suuri kuormauskyky! Supersiisti! 1. omistaja myy 2004 - Matkailuauto - Integroitu - Nettikaravaani ja siinä vain 1 omistjaa ja 128tkm. Toki käyttötarkoitukset muuttuu, mutta oisko Adriassa jotain epämukavuus tekijöitä mitkä johtaneet vähiin kilometreihin ja omistaja vaihdoksiin.

    Melkeen on jo ostohousut jalassa :). OP:lle ja S-pankille laitoin luottohakemuksetkin sisään. Vakuudetonta saisi alkaen 5% korolla, mutta jos noista saisi vakuudellista 2% tai alle niin olis parempi.

    Tämä vuosi kotomaata kiertäessä ja emäntä syksyllä koulunpenkille hakemaan C1 ja ens vuonna eurooppaan tai ruotsiin ja norjaan.

    Yksi mikä tuossa mietittyttää on yli 7m auton(reilun peräylityksen kera) kanssa sorvaaminen pikkuteillä. Itseäni ei ainakaan yhtään houkuta leirintä-alueet ja puskaparkkia tulisi varmaan harrastettua ja mielellään muuallakin kuin jossain asfaltin päällä.

    Hemmetin paljon näitä on kyllä käytettynä myynnissä ja todella paha selata vaikka nettikarvaanilla onkin loistava ilmoituspohja vs. vaikka tori. Silti ihmiset jättää laittamatta kaikkia tietoja ruksitus kohtiin ja sieltä voi mennä autoja ohi mitkä kuitenkin täyttäisi hakukriteerit.

    e: Täältä löytyy suosituksia puskaparkeista: https://www.google.com/maps/d/u/0/v...M&ll=62.61277583351614,16.621405881393684&z=5
     
  11. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 314
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä isolla autolla pieneenkin paikkaan pääsee jos maa on kuiva ja kova, tarkkuutta se vaatii ja kaveri hyvä olla apuna niin ei se peränylitys aiheuta vahinkoja.

    Vahemmilla oli tuollainen Carthago M-liner ja sillä pari reissua tuli heitettyä, iso auto jolla piti oikeasti olla tarkkana, mutta uskomattomiin paikkoihin sekin taipui, toki märällä kaivoi sitten itsensä tasaiselle nurmikolle jumiin vaikka lukot löi päälle.

    Carthago.JPG
     
  12. elmo

    elmo

    Viestejä:
    191
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eiköhän noita tosiaan opi sorvaamaan aika hyvin kokemuksen myötä. Pääsee sitä kuorma-autollakin aika eksoottisiin paikkoihin niissä tosin on useampia vetäviä pyöriä yleensä jos sellaiseen ajoon tarkoitettu. Nuo muovi osat ei varmaan kyllä kestä yhtään osumia niin sen suhteen saa olla tarkkana. Hyvä pilotointi kohde olisi yrittää tolla mökille näkis vähän mihin taipuu kun on kapeeta mutkasta tiettä ja jyrkkiä mäkiä. Kuvista voisi äkkiä ajatella, että on jo pahimmissa kohdissa perä maassa kiinni. Jos jää jumiin niin tietää heti mistä saa hinaus ja nosto apuja ja osaa tulevaisuudessa kiertää vastaavat nurkat kaukaa eikä tartte jäädä jumittamaan jossain keskellä ei mitään.

    Pankista soittivat, että vähän jää vakuudet vajaaksi. Soittelin välittäjän samantien visiitille ja mukavasti arvioi talon arvon 30% ylemmäs mitä 8v sitten oli. Muuttotappio paikkakunta kun tämä on niin vähän epäilytti mitä mahtaa sanoa. Nys saa sitten taas rahhoo pankista vähän halvemmalla. 2,8% ja negatiivinen marginaali laskee eli 12kk euriborilla 2,5%. Ihan ok kulutusluotoksi kaipa sitä vielä pitää yrittää tingata jos vaikka spankista tulisi kilpaileva vastaehdotus tai sitten sieltä ei kuulu yhtään mitään...
     
  13. emviiex

    emviiex

    Viestejä:
    39
    Rekisteröitynyt:
    07.11.2016
    Käytiin Rinta-Joupilla katselemassa tuollaista Roadcaria R540/R600 kun niin kovasti radiossa mainostelevat. Onko tuollaisista pakuun tehdyistä kellään kokemuksia?

    Ummikkona siis ensimmäistä mahdollista matkailuautoa ihmettelemässä. Hakusassa olisi pieni auto kahdelle aikuiselle josta kuitenkin saisi löytyä mahdollisimman paljon herkkuja. Ja nuo valkoiset tiiliskivet ovat ehdottomasti no no.

    Esim tuollainen 5.4metrinen tai max 6metrinen R600
    Roadcar VAN R 540, Fiat 2,3 130 hv Automaatti - Tähän ajoneuvoon nyt rahoituskorko 0%+kulut 2018 - Matkailuauto - Retkeilyauto - Nettikaravaani
    Roadcar R540 -E79779, Fiat 2.3 Mjet 130hv. Automaatti! 2018 - Matkailuauto - Retkeilyauto - Nettikaravaani

    Onkohan tuon 'halpiksen' tekniikka jo vanhaa valmiiksi ja mitenhän tuollaisen Fiatin kestävyys noin yleensäkkään? Kilometrejä olisi varmasti mittariin tulossa reilusti.
     
  14. Kaiser Soze

    Kaiser Soze Johtaja

    Viestejä:
    4 183
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Toki on totakin tullut kokeiltua. Ei oo sen halvempaa kun hotellissa yöpyminen. Jos oot veneilly nii asuntoautoilua voi osittain verrata siihen.
     
  15. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    541
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Se huonopuoli noissa B kortillisissa on että niihin tulee todella helposti ylikuormaa. Juuri noista yksilöistä en tiedä, mutta matkailuauto voi olla lähtenyt tehtaalta esim 4t kokonaispainolla, ja siitä vain kylmästi raapaistaan 500kg pois kantavuutta. Suomessa nuo kuitenkin on melko halvoin puntarilla, sen sijaan keskieuroopassa niitä ratsataan useammin, varsinkin kun tietävät että suomalaisissa asuntoautoissa on yleensä ylikuormaa. Samoin saattavat kirjoitella ylinopeussakkoja kun persuksissa on se 100 kyltti.

    Jos reissaaminen keskittyy ulkomaille tuo yli 3,5t kokonaispaino ei ole merkittävä haitta, koska se 80 nopeusrajoitus on voimassa vain Suomessa - ja käytännössä senkin valvonta on aika vähäistä, käytännössä kiinni jää tietkohtaisesta ylityksestä, jolloin voi bonuksena tulla tuo ajoneuvokohtaisen ylitys lisäksi, mutta en tiedä saako siitä enää mitään ylimääräisiä sanktioita.

    Mä en tiedä miksi ajattelet että tuon toisen auton ~10tkm vuoteen olisi vähän matkailuautolle. Jos autoa ei ole käytetty arkiajoissa, tuo on melko hyvin pelkkiä lomakilometrejä. Tutulla on 40tkm ajettu 7 (tai 8) kesää vanha asuntoauto.

    Pikkutiet ei ole sinänsä ongelmia isommillekaan asuntoautoille - ellei nyt sitten laske jotain alppien kinttupolkuja joissa on joskus ongelmia jo isoilla henkilöautoillakin. Yleensä mitat haittaavat kun tulee mieliteko tunkea se härveli johonkin "hienoon" mestaan leiriytyessä.

    Fiat lienee kaikkein yleisin matkailuautoalusta, ja tekniikassa heikon paikka on perinteisesti ollut vaihteisto, joka rikotaan käyttämällä liian isoja vaihteita. Tuo Fiiun 2,3l dieselin on perusvarma kone, mutta jakohihnan vaihto on kallis. Teknisesti se on ihan moderni vehje, tosin noi Fiatin automaatit on mun tietääkseni robotteja, jotkut niiden kanssa pärjää, joidenkin mielestä ne on ihan perseestä. Kokeilemalla selviää.

    Ainakin edellisen korimallin ducaton suurin ongelma oli se että ne ruostuvat kilpaa mersujen kanssa - sillä erolla että sprinteri ruostuu nopeammin päältä ja ducato alta. Jos retkeilyauto on ollut kesäkäytössä eikä ole suolakylpyjä saanut, koppa lienee kuitenkin kunnossa, mutta mistäpä sen tietää onko sillä ajettu talvisin.
     
  16. elmo

    elmo

    Viestejä:
    191
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eipä se merkillisen vähän ollut kun asiaa pohti vähän tarkemmin. Tosiaan jos on lomakäytössä niin aikapaljon saa normi työssäkäyvä ihminen reisasta, että sillä se 10tkm saadaan mittariin vuodessa. Tuossa hintaluokassa kaikissa vaan oli aika paljon eksoottisempia lukemia. Ks. prissistä jätin näkemättä 35k€ ehdollisen tarjouksen eikä tullut suoraa torppausta, mutta seuraavana päivänä viesti, että joku toinen maksanut varausrahan. Tampereelle jäi toinen vastaava missä pyynti 34k€, mutta en sitten mennyt edes katsomaan vaikka lähempänä tai heittänyt kepillä jäätä tarjousta. Alkoi taas hommaa pyöritellä kerrossänky tuntui parhaalta ratkaisulta. Saa nuo sisarukset (9v tyttö ja 12v poika) oman soppensa, lasten ehdoilla tässä muutenkin reissataan. Poika alotti jo vääntämisen, että hän nukkuu ennemmin lattialla kuin parisängyssä siskon kanssa. Toki sen sinne saisi ja molemmilla olisi varmaan enempi tilaa kuin tarpeeksi.

    Käytiin sitten katsomassa tätä: Rimor transit, Ford Blu camp 2011 - Matkailuauto - Alkovi - Nettikaravaani ja varausraha tuli maksettua juuri :O. 30k€ tarjosin ja se oli vanhemmalle pariskunnalle ok. Ehtona oli vielä, että mittailen pintakosteusmittarilla kaupantekopäivänä, että kaikki ok. Josta päästään siihen, että en ole tollasia häkkyröitä ennen mitannut, mutta eiköhän sieltä ainakin joku kuiva kohta löydy niin saa vertailuarvoa.

    Nyt joutu tinkimään siitä integroidusta korista, kapteeninpenkistä, sisustuskin on mallia perinteinen ja asuintiloissakaan ei ole vielä ilmastointia. Aika näyttää pitääkö investoida siihen. Vastapainona tuli vähemmän kilometrejä, uudempi vuosimalli, alta 3500kg jotta vaimokin saa ajaa sekä 6hlö niin voi napata muksujen kavereita tarpeen tullen mukaan. Uskoisin myös, että tästä pääsee eroon kohtuu helposti jos nyt jostain syystä ei homma nappaa yhtään. Ja jos nappaa niin kalustoa voi päivittää fiinimmäksi siinä vaiheessa kun muksuja ei saa enää reissuun mukaan.

    Töistä löytyy samanmoinen paku transit ja samallla moottorilla vielä. Aika pakettiautomainen on kyllä ajaa, mitat vaan vähän eksoottisemmat, varsinkin korkeus.

    Saas nähä mitä touhusta tulee. Vähän hirvittää jo valmiiksi kun ihan nollilta lähdetään liikkeelle ja nyt sitten 30k€ auton kautta kokeilemaan harrastusta. Jos ei taloa lasketa niin koskaan ostanut mitään noin kallista saati näin lyhyellä mietintäajalla. Jääkö pihalle seisomaan vai tuleeko oikeasti käyttöä...
     
    Viimeksi muokattu: 27.05.2018
    blastermaster tykkää tästä.
  17. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    541
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016

    AIka kova veto kieltämättä. Vellihousu olisi vuokrannut aluksi :)