Ratkaistu Asuksen läppäri jäätyy

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 104
Äitillä tuollanen 3 vuotta vanha (halpis) asuksen läppäri i3 prossulla, 6gt muistia ja ssd asemalla. Kone jäätyilee satunnaisesti, ruutuun jää kuva, mutta esim. hiiren nuoli ei enää liiku, eikä herää kuin käynnistämällä uudestaaan virtanapista.
Kone oli mulla testauksessa ennen joulua samoista oireista, ja asensin windowssin uudestaan sen jälkeen kone toimikin mulla päivän verran ongelmitta. Ongelma ei kuitenkaan hävinnyt, ja toin koneen uudestaan kotiin tutkittavaksi.
Tässä oon nyt koko päivän yrittänyt toistaa tuota jäätyilyä onnistumatta kurittamalla konetta prime95:lla ja ajanut karhu memtestiä (ei virheitä) koko päivän. Lämmöt on kunnossa, mutta purin vielä koneen varmuuden vuoksi ja puhalsin prossutuulettimesta pölyt pois.

Ehdotuksia? SSD vaihtoon ja takaisin kenttätestiin äitille?
 
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
990
oliko sulla uusin win10 media kun asensit, jos oli vanha eikä itse hae päivityksiä windows jonkun ajan päästä lataa sitä uusinta taustalla kuitenkin jos on heikko tehoinen kone tahtoopi takerrella kun prosessori tekee hommia, mutta ei kuitenkaan kaatua pitäis.
Kaatumisesta tuleekohan siitä minidump tiedostoa, tuolla ohjelmalla voi katella näyttääkö se syytä kaatumiseen jos minidump löytyy
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 104
Minidump ei löytänyt mitään.

Tapahtumienvalvonnasta otin tuollaisen listan edellisen jäätymisen kohdalta.

gihfdg.png
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 419
Tuossa alareunassa tehdään jo uutta boottia. Vähän lisää taaksepäin, katso aikaleimoja
 
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
990
tuli yhtäkkiä mieleen voisko olla nettiyhteydessä ongelma kaatumiseen, pitäis siellä äitisi luona määritellä verkkoyhteys uudestaan, nollata modeemi jne: mokkula varsinkin vois tuon aiheuttaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 104
Tuossa alareunassa tehdään jo uutta boottia. Vähän lisää taaksepäin, katso aikaleimoja
Tuota edellinen leima oli 7.12.2020

tuli yhtäkkiä mieleen voisko olla nettiyhteydessä ongelma kaatumiseen, pitäis siellä äitisi luona määritellä verkkoyhteys uudestaan, nollata modeemi jne: mokkula varsinkin vois tuon aiheuttaa.
Tätä minäkin olen epäillyt, koska muuta eroa käyttöpaikoissa ei ole. Kone yhteydessä äitillä wifin kautta. Modeemina Asus 4G-N12. Mutta voiko pelkkä wifi signaali aiheuttaa tuollasia oireita?
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 419
Tuota edellinen leima oli 7.12.2020
No päättyikö se edelliseen jäätymiseen? Sehän juuri olisi kiinnostavaa, onko siellä mitään lokientryjä, jotka kertoisivat jotain jumin syystä. Onko logissa laitteistoon liittyviä virheitä/varoituksia?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 104
No päättyikö se edelliseen jäätymiseen? Sehän juuri olisi kiinnostavaa, onko siellä mitään lokientryjä, jotka kertoisivat jotain jumin syystä. Onko logissa laitteistoon liittyviä virheitä/varoituksia?
Tuossa vielä seuraava sivu. Avaan lisää, jos tuossa on jotain kiinnostavaa. Varmuudella tiedän että 31.12.2020 kone jäätyi kun itse konetta äitillä kokeilin. Muista kerroista ei mitään tietoa.

uus.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 419
Event-logissa pitäisi näkyä dirty shutdownin jälkeisessä bootissa, että Windowsia ei sammutettu normaalisti. En nyt muista, mikä sen event source ja taso on. Tuolla voisi löytää ne ajankohdat, milloin jumi on tapahtunut.

Kun koneessa on vain 6 GB muistia ja jos ei ole virtuaalimuistia konffattu SSD:n eliniän ja kapasiteetin säästämiseksi, niin muistin loppuminen aiheuttaa myös helposti totaalisen freeezen. Itse olen nähnyt noita viimeksi jotain puolisen vuotta sitten, kun 32 GB ei riitänyt. Windows-versio oli vanha 1909
 
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
990
kumpi tässä on, yleisesti nuissa halpis läppäreissä on eMMC Flash kiintolevy ja vieläpä 32Gb koko, mutta on myös normaali SSD koneita. näytönohjaimena varmaan pelkkä tuo intel joka prosessorissa.
jos jossakin komponentissa vika yleensähän siitä tulee virhesanoma ja tulis se minidump tiedosto.
oliko siinä tuulettimessa pölyä ja vaihdoitko lämpötahnat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 104
Normaali 2.5" 128gb sandiskin ssd. Tuulettimessa oli vähän pölyä, mutta lämpöjen kanssa ei ole ongelmia, vaikka kurittaa prime95.

Tuossa vielä crystaldiskinfon dataa levystä.

crystal.png


Konetta täs käytellyt pian 2 vuorokautta, enkä ole saanut kippaamaan. Äitillä kone jumitti pahimmillaan 10s päästä käynnistyksestä pelkällä työpöydällä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.01.2021
Viestejä
24
Hölmö kysymys: koititko perus netin selailua WiFin kautta? Jos on kortissa/ ajurissa vika. Tai onko äidilläsi jokin kiinan "älyvalaisin" ym. vstv. WiFi-verkossa?

Vanha läppäri jäi välillä bootlooppiin epäyhteensopivan WiFi-kortin takia - tosin tämä oli Win7 ajan vanha Samsung RC510.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 419
kone jumitti pahimmillaan 10s päästä käynnistyksestä pelkällä työpöydällä
Tuo tietysti muuttaa vähän käsitystä miten (ja milloin!) ongelma esiintyy. Ehkä ainakaan muistia ei tässä vaiheessa ole kulutettu loppuun.
Yhdessä omassa vanhassa koneessa vähän vertailulukuja SSD:stä: käyttöaika (en. power on hours) < 33,500 h, käynnistyksiä (en. power on count) < 1,800

EDIT: tuo SSD-asemanne on ollut päällä siis alle 28 sekuntia kerrallaan, keskimäärin
EDIT2: Omassa SSD:ssä kunto on 100% (käytössä reilu 5 vuotta?)
EDIT4: Näkyykö eventvwr-logissa jotain disk/Disk-lähteestä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 104
Hölmö kysymys: koititko perus netin selailua WiFin kautta? Jos on kortissa/ ajurissa vika. Tai onko äidilläsi jokin kiinan "älyvalaisin" ym. vstv. WiFi-verkossa?

Vanha läppäri jäi välillä bootlooppiin epäyhteensopivan WiFi-kortin takia - tosin tämä oli Win7 ajan vanha Samsung RC510.
Juuh, koneella olen tässä kotona selaillut nettiä normaalisti ilman ongelmia. Mitään ihme laitteita ei ole äitin verkossa, tuskin osais edes puhelintaan wifiin liittää :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 418
Viestejä
4 332 782
Jäsenet
72 208
Uusin jäsen
Perhana00

Hinta.fi

Ylös Bottom