Asukselta 16-tuumainen 2560 x 1600 resoluution matkanäyttö 120 hertsin virkistystaajuudella

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 429
Asus on esitellyt uuden ZenScreen MB16QHG -matkanäytön. 16-tuumainen IPS-paneeli tukee 2560 x 1600 pikselin resoluutiota sekä 120 hertsin virkistystaajuutta, DisplayHDR 400 -yhteensopivuutta sekä 100% DCI-P3 -väriavaruutta. Integroitu kääntyvä kickstand-jalka mahdollistaa näytön käytön eri asennoissa sekä tarjoaa 2xUSB-C-, HDMI- ja kuulokeliitännät.

Saatavuudesta ja hinnoittelusta ei ole toistaiseksi tarkempaa tietoa.

Lähde: ASUS ZenScreen MB16QHG|Monitors|ASUS Global
 
Liittynyt
29.03.2019
Viestejä
188
Ei taida tukea VESAa? Toivoisi kyllä vuonna 2023 kuuluvan näyttöjen ominaisuuksiin, kuten useissa muissa vastaavissa näytöissä (en yllättyisi, jos ne jopa käyttää samaa paneelia) ja näistä siis löytyy VESA-tuki:

-120Hz ja pitäisi tietojen mukaan olla "HDR" ja FreeSync (ilmeisesti vain USB-C portin kautta, joka tukee ´DisplayPort over USB-C´ -ominaisuutta) tuki

-144Hz (USB-C, HDMI taitaa olla 120Hz), mutta tietojen mukaan ei "HDR" ja FreeSync tukea, saattaa olla joitain muitakin eroja

-Ja AliExpressistä löytyy useita suunnilleen vastaavilla ominaisuuksilla varustettuja näyttöjä, joissa esim. 144Hz (USB-C / HDMI: 120Hz) ja "HDR" ja FreeSync tuki ja saattaa olla joitain muitakin eroja. Löytyy eri nimillä kuten esim. ZEUSLAP tai ZPIRCD, haku:

Edit:
Näköjään Asus myy siihen omaa jalkaa erikseen:
Harmi kun eivät laittaneet saman tien VESA-tukea, mutta parempi tuo on kuitenkin kun ei mitään jalkatukea. Pitääkin harkita tuota ylimääräiseksi näytöksi, jos hinta tuolle näytölle ja jalalle on siedettävä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Saako tämän Asus rog allyn jatkeeksi? Rupee pennut viihtymään mökkireissuilla. :tongue:
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
Harmi kun eivät laittaneet saman tien VESA-tukea, mutta parempi tuo on kuitenkin kun ei mitään jalkatukea. Pitääkin harkita tuota ylimääräiseksi näytöksi, jos hinta tuolle näytölle ja jalalle on siedettävä.
Mä oon 15" matkanäyttöjen kanssa käyttänyt Magicmount XL:ää reissukäytössä. Ne tulee kiinni liimattavaan metallilevyyn magneetilla. Luulen että 16" menee kanssa ihan ok painon suhteen.

Tyyliin:
1684259755636.png
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 429
Ei taida tukea VESAa? Toivoisi kyllä vuonna 2023 kuuluvan näyttöjen ominaisuuksiin, kuten useissa muissa vastaavissa näytöissä (en yllättyisi, jos ne jopa käyttää samaa paneelia) ja näistä siis löytyy VESA-tuki:

-120Hz ja pitäisi tietojen mukaan olla "HDR" ja FreeSync (ilmeisesti vain USB-C portin kautta, joka tukee ´DisplayPort over USB-C´ -ominaisuutta) tuki

-144Hz (USB-C, HDMI taitaa olla 120Hz), mutta tietojen mukaan ei "HDR" ja FreeSync tukea, saattaa olla joitain muitakin eroja

-Ja AliExpressistä löytyy useita suunnilleen vastaavilla ominaisuuksilla varustettuja näyttöjä, joissa esim. 144Hz (USB-C / HDMI: 120Hz) ja "HDR" ja FreeSync tuki ja saattaa olla joitain muitakin eroja. Löytyy eri nimillä kuten esim. ZEUSLAP tai ZPIRCD, haku:

Edit:
Näköjään Asus myy siihen omaa jalkaa erikseen:
Harmi kun eivät laittaneet saman tien VESA-tukea, mutta parempi tuo on kuitenkin kun ei mitään jalkatukea. Pitääkin harkita tuota ylimääräiseksi näytöksi, jos hinta tuolle näytölle ja jalalle on siedettävä.
Enpä muista nähneeni ainakaan isompien valmistajien matkanäytöissä vesa kiinnityspisteitä, enkä ihan myöskään näe niiden hyötyä tuossa käyttötarkoitusessa. Vesa-kiinnitystähän tarvitaan juurikin kiinteään asennukseen, kun taasen matkanäyttö on tarkoitettu juuri mukana kuljetettavaksi. Nuo vesa-kiinnitykset lisäävät näytön kuorien kokoa, koska tarvitaan lisää paksuutta ja vahvistusta rakenteeseen niitä varten. Tuohon jalustaosaan ei taida kiinnitysreiät pienimmälläkään välillä mahtua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 147
Enpä muista nähneeni ainakaan isompien valmistajien matkanäytöissä vesa kiinnityspisteitä, enkä ihan myöskään näe niiden hyötyä tuossa käyttötarkoitusessa. Vesa-kiinnitystähän tarvitaan juurikin kiinteään asennukseen, kun taasen matkanäyttö on tarkoitettu juuri mukana kuljetettavaksi. Nuo vesa-kiinnitykset lisäävät näytön kuorien kokoa, koska tarvitaan lisää paksuutta ja vahvistusta rakenteeseen niitä varten.
Sinulla ei sitten ole pientä pöytää ja kakkosnäytölle tarvetta?

En nyt laita kuvaa omasta setupista, mutta arvioin, että tuollainen 15"-16" näyttö menisi niin kätevästi pystyyn ykkösnäytön viereen. Olen mitannut, ja jo 20" on liian iso tähän tarkoitukseen.

1684260417236.png


Käytännössä tuolla saisi kakkosmonitorin pitkän sivun suunnilleen samankokoiseksi kuin ykkösmonitorin lyhyen sivun ja mielestäni tämä olisi täydellistä <3

Lisäksi 16:10 olisi luksusta, vaikka minulle riittäisi hyvin 1920x1200.

Olisin valmis maksamaan tuosta näytöstä VESA-tuella 350€. @JepJep? pisti linkkejä Aliexpressiin, josta saa sillä hinnalla näillä ominaisuuksilla näytön. Niitä saa myös Amazon.de , mutta kaikesta huolimatta Asuksen laatu voittaa varmasti kiinalaiset.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 429
Sinulla ei sitten ole pientä pöytää ja kakkosnäytölle tarvetta?

En nyt laita kuvaa omasta setupista, mutta arvioin, että tuollainen 15"-16" näyttö menisi niin kätevästi pystyyn ykkösnäytön viereen. Olen mitannut, ja jo 20" on liian iso tähän tarkoitukseen.



Käytännössä tuolla saisi kakkosmonitorin pitkän sivun suunnilleen samankokoiseksi kuin ykkösmonitorin lyhyen sivun ja mielestäni tämä olisi täydellistä <3

Lisäksi 16:10 olisi luksusta, vaikka minulle riittäisi hyvin 1920x1200.

Olisin valmis maksamaan tuosta näytöstä VESA-tuella 350€. @JepJep? pisti linkkejä Aliexpressiin, josta saa sillä hinnalla näillä ominaisuuksilla näytön. Niitä saa myös Amazon.de , mutta kaikesta huolimatta Asuksen laatu voittaa varmasti kiinalaiset.
Ei kyllä henkilökohtaisesti ole niin pientä pöytää, etteikö 24" kakkosnäyttö ajaisi asiaa. Lenovo matkanäyttö löytyy kyllä, mutta käytän sitä vain työmatkoilla.

Pointtini oli, että harvempi valmistaja tuskin on kiinnostunut lisäämään vesa-kiinnitystä matkanäyttöön, koska siinä joutuu tekemään kompromisseja näytön ensisijaisen käyttötarkoituksen suhteen. En sitä kiellä, etteikö se vesa olisi käyttökelponen tuollaisen pikkunäytön työpöytä-erikoistarpeeseen.
 

Kaakatus

Tukijäsen
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
368
Joku reunoista nappaava tabletteline voisi toimia? K&M 19766 Biobased Tablet Holder
Tarttisin itsekkin telineen, koska näyttö pitää saada järkevälle korkeudelle. Toki kosketuksellekkin olisi käyttöä, mutta kohtuu hinnalla ei tarvitse haaveilla.
 
Liittynyt
29.03.2019
Viestejä
188
Enpä muista nähneeni ainakaan isompien valmistajien matkanäytöissä vesa kiinnityspisteitä, enkä ihan myöskään näe niiden hyötyä tuossa käyttötarkoitusessa. Vesa-kiinnitystähän tarvitaan juurikin kiinteään asennukseen, kun taasen matkanäyttö on tarkoitettu juuri mukana kuljetettavaksi. Nuo vesa-kiinnitykset lisäävät näytön kuorien kokoa, koska tarvitaan lisää paksuutta ja vahvistusta rakenteeseen niitä varten. Tuohon jalustaosaan ei taida kiinnitysreiät pienimmälläkään välillä mahtua.
Joo toki suurimmalle osalle käyttö on ollut just tuollaista niin isot valmistajat eivät aikaisemmin viitsineet laittaa VESA-reikiä.

Mutta mitä itse huomasin Youtubessa kun katselin ASUS XG16 ja XG17 arvosteluita viime vuonna, niin niiden mallien kalliimmassa paketissa tuli jalka mukana ja se oli pikakiinnityksellä. Moni kertoi juuri sen olleen mitä he ovat halunneet, eli kotona mahdollisuus pitää näyttöä jalassa ja sitten kun lähtee esim. töihin/matkalle niin pystyy pikakiinnityksellä irroittamaan näyttö ja jalka, sitten vaan näyttö ja jalka matkalle/töihin mukaan.

VESAn kanssa sekin varmaan onnistuisi, onhan niitä pikakiinnityksiä, en tosin ole tarkemmin tutustunut niihin, tuossa esim. jonkinlainen: Quick Release LCD Bracket | Easily Swap TVs and Monitors | Ergotron

Ja esim. kotona oma teline/jalka pikakiinnityksellä ja sitten toimistossa toinen teline/jalka pikakiinnityksellä ja ottaa aina näytön mukaan.

Toki nuo muut näytöt ovat hieman (noin 3mm) paksumpia,
Asuksen paksuus on 7mm, kun kickstand-tuki kiinni siinä se on siitä kohtaa 20.6 mm.

Uperfectmonitorin 144Hz näyttö on paksuimmasta kohdasta 10 mm

Aliexpressin ZEUSLAP-näyttö on 10mm paksu, mutta sen muut mitat on jopa pienemmät (355mm x 232 x 10 mm) kuin tuossa Asuksessa (359.7 x 247.1 x (7~20.6) mm)
 
Liittynyt
29.03.2019
Viestejä
188
Sinulla ei sitten ole pientä pöytää ja kakkosnäytölle tarvetta?

En nyt laita kuvaa omasta setupista, mutta arvioin, että tuollainen 15"-16" näyttö menisi niin kätevästi pystyyn ykkösnäytön viereen. Olen mitannut, ja jo 20" on liian iso tähän tarkoitukseen.



Käytännössä tuolla saisi kakkosmonitorin pitkän sivun suunnilleen samankokoiseksi kuin ykkösmonitorin lyhyen sivun ja mielestäni tämä olisi täydellistä <3

Lisäksi 16:10 olisi luksusta, vaikka minulle riittäisi hyvin 1920x1200.

Olisin valmis maksamaan tuosta näytöstä VESA-tuella 350€. @JepJep? pisti linkkejä Aliexpressiin, josta saa sillä hinnalla näillä ominaisuuksilla näytön. Niitä saa myös Amazon.de , mutta kaikesta huolimatta Asuksen laatu voittaa varmasti kiinalaiset.
Itse olen just miettinyt tuollaista tai sitten VESA-jalalla esim. Deltaco ARM-0310, halvin hinta 51€ pikku 15"-17" näyttö pystyyn.

Oma käyttö olisi pääsääntöisesti lisänäyttönä pystyssä, mutta kun veljenpojat tai muut vieraat tulee kylään ja haluaa pelata kahdella koneella, niin siirtäisin sen pikku näytön VESA-jalkaan ja sen siirreltävälle pikkupöydälle näppäimistöineen ja hiirineen sekä USB-hub. Eikä tarvitse koneelta vetää kuin 2-3kpl USB-kaapelia pikkupöydälle, joista 1-2kpl USB-kaapelia näytölle ja 1kpl USB-hubille.

15"-17" 120Hz tai 144Hz pikkunäyttö olisi ihan riittävä kakkoskoneelle näytöksi pienimuotoiseen pelailuun silloin tällöin.

Itse voisin ehkä maksaa max 350€ tuosta Asuksen näytöstä ja erikseen myytävästä jalasta yhteensä, jos laatu on selvästi parempi kuin kiinalaisissa, niitä kun saa noin 200€ ja VESA-jalka on noin 50€.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 043
Harmi kun eivät laittaneet saman tien VESA-tukea, mutta parempi tuo on kuitenkin kun ei mitään jalkatukea. Pitääkin harkita tuota ylimääräiseksi näytöksi, jos hinta tuolle näytölle ja jalalle on siedettävä.
Olisin valmis maksamaan tuosta näytöstä VESA-tuella 350€. @JepJep? pisti linkkejä Aliexpressiin, josta saa sillä hinnalla näillä ominaisuuksilla näytön. Niitä saa myös Amazon.de , mutta kaikesta huolimatta Asuksen laatu voittaa varmasti kiinalaiset.
Eiköhän tuohon voi 3d-printata suhteellisen triviaalisti levyn jossa on 75mm tai 100mm vesamount-ruuveille reiät? Sitten vaan pikaliimalla näytön yläosaan - ei ehkä ihan mahdu keskelle kun tuo jalusta pitää taitaa taakse piiloon, mutta sen ei luulisi menoa haittaavan?
 
Liittynyt
20.04.2021
Viestejä
186
Eiköhän tuohon voi 3d-printata suhteellisen triviaalisti levyn jossa on 75mm tai 100mm vesamount-ruuveille reiät? Sitten vaan pikaliimalla näytön yläosaan - ei ehkä ihan mahdu keskelle kun tuo jalusta pitää taitaa taakse piiloon, mutta sen ei luulisi menoa haittaavan?
Ja sit jos ei printtaus maistu niin varmasti netistä löytyy jonkinlainen valmis adapteri vesalle. Esim tämän tyyppinen:
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
214
Kiva nähdä etten ole ainoa kuka haluaa pieniä näyttöjä VESA tuella.
Oma kakkosnäytön käyttö niin pienimuotoista etten valtavan kokoista halua.
(Yhdessä vaiheessa käytössä oli ilmeisesti kassakäyttöön tehty 14 tuumainen mikä olisi ollut sopivan pieni mutta huono TN paneeli pilasi.)
 
Liittynyt
23.12.2019
Viestejä
128
Mä oon 15" matkanäyttöjen kanssa käyttänyt Magicmount XL:ää reissukäytössä. Ne tulee kiinni liimattavaan metallilevyyn magneetilla. Luulen että 16" menee kanssa ihan ok painon suhteen.
Onkohan tommoista mahdollista käyttää sohvalla silleen että saisi suurin piirtein sylissä pidettyä näyttöä? Pientä vaivaa ollut, niin enimmäkseen ollut nyt käsipelikonsoleilla pelailua, mutta jotain tommoista virittelyä mietin kanssa.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
Onkohan tommoista mahdollista käyttää sohvalla silleen että saisi suurin piirtein sylissä pidettyä näyttöä? Pientä vaivaa ollut, niin enimmäkseen ollut nyt käsipelikonsoleilla pelailua, mutta jotain tommoista virittelyä mietin kanssa.
Noissa on aika lyhyet varret, joten riippuu siitä että mihin sen saa kiinni. Itse olen käyttänyt sohvan puista käsinojaa kiinnittämiseen ja sohvapöydän reunaa. Mutta tosiaan se varsi osuus on vaan jotain 20cm, mikä toisaalta tekee siitä tukevan mutta rajoittaa pituutta.
 

Kaakatus

Tukijäsen
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
368
Tuotesivulla mainitaan "1/4" Tripod Socket", eli tuon saisi kiinni kameralle tarkoitettuihin kiinnikkeisiin. Ei siis välttämättä vaadi mitään modauksia tai erikoisia tellinkejä.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 916
Kiva nähdä etten ole ainoa kuka haluaa pieniä näyttöjä VESA tuella.
Oma kakkosnäytön käyttö niin pienimuotoista etten valtavan kokoista halua.
(Yhdessä vaiheessa käytössä oli ilmeisesti kassakäyttöön tehty 14 tuumainen mikä olisi ollut sopivan pieni mutta huono TN paneeli pilasi.)
Et todellakaan ole. Liityn itsekin kerhoon. Jokaiseen käyttöön ei vaan joku 24" ole ok vaikka niitä saakin lähes ilmaiseksi.

Topicin mukainen näyttö on kyllä kiinnostava laite ja jos hinta pysyy maltillisena niin eksynee omallekin pöydälle. Koska ei edes pelkkä usb-c niin sitä varmemmin. Mutta... Silti se ei ole täydellinen.

Eikä noita kassakäyttöön tehtyjä kovin paljoa ole. Voi olla vastaava itselläkin kaapissa. Todella mainio peli satunnaiseen säätelyyn varsinkin laitteilla, joissa ei tulevaisuudessa näyttöä tule kiinni olemaan. Ja juuri tällaiseen satunnaiseen käyttöön laittaisin mieluusti järkevän kokoisen pikkunäytön järkevään telineeseen. FHD riittäisi pitkälle tulevaisuuteen mutta jos VESA puuttuu, menee haastavammaksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 096
Viestejä
4 212 223
Jäsenet
71 010
Uusin jäsen
S0mpa

Hinta.fi

Ylös Bottom