Assassin's Creed: Origins (PC, Xbox One, PS4)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lare
  • Aloitettu Aloitettu

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 392
Pistetäänpäs tällekin oma ketju. Huomenna alkavassa E3:ssa varmaankin tulee jotain tietoa pelistä.

Ubisoft ilmoitti pitävänsä välivuoden Assassin's Creedien kanssa Syndicaten jälkeen. Sarjan pelien suosio ja laatu hiipui ja nyt tulevaan peliin on panostettu oikein kunnolla. Huhujen mukaan kartta on kolme kertaa isompi kuin Black Flagissa ja hahmon kehittyminen ei kulje enää tarinan mukana. Tuosta on myös puhuttu, että kooltaan ja tyyliltään se olisi Skyrimin luokkaa. Näillä näkymiin Origins sijoittuu Egyptiin ja voi olla, että myös muihin lähellä oleviin maihin voi matkustaa.

Erittäin mielenkiintoiselta kyllä vaikuttaa, jos huhut pitävät edes jossain määrin paikkansa. Tuo pelisarja kaipaakin täyttä uudistusta. Black Flagista tykkäsin aikanaan todella paljon, mutta Unity oli sen verran tylsä, että sitä en jaksanut yrityksistä huolimatta pelata koskaan loppuun. Syndicatea voisi kokeilla joskus, mutta toivotaan, että uusi AC ei ole pettymys.

Pari kuvavuotoa vielä tähän loppuun:

acoriginsboatleak-640x0.jpg


assassins_creed_origins_target_pre_order_card_3024.0.jpg


Nimestä vielä sen verran, että tulevaksi nimeksi on puhuttu sekä Empireä, Osirista ja nyt tuo Origins tuntuu olevan vahvoilla. Watch Dogs 2:ssa tosin salakuuntelin Ubsioftin työntekijää, joka mainitsi pelit Unity, Syndicate ja Osiris. Itse olisin tuon perusteella väittänyt, että nimi tulee olemaan AC Osiris :bored:
 
Viimeksi muokattu:
Miksi kaikki tuntuvat unohtavan Roque joka mielestäni oli hyvä vaikkakaan ei toki ACIV veroinen.
Unity kikkaretta jaksa muistella koska miljöö ei vain iskenyt.

Syndicatesta pidin juurikin näiden sisarustan kemian takia.
Itse odotan vielä sitä nousen auringon maahan sijoittuvaa AC peliä mutta toivottaan että ubi olisi saanut päivitettyä AC:tä vähän erilaisemaksi vaikka en siihen luota.
 
Brotherhoodin ja Revelationsin aikoihin kiinnostus alkoi hiipua ja vasta tämän vuoden puolella sain kolmosen pelattua, mutta kiinnostus alkaa palata taas. Odotan innolla, mitä tästä tulee. Ainakin vuotojen perusteella vaikuttaa oikein kiinnostavalta. Tosin tärkeistä osista Black Flag, Unity ja Syndicate ovat vielä kokonaan pelaamatta, joten voi mennä tovi ennen kuin pääsen tämän kimppuun. :D Roguen ja Liberationin voinen sentään jättää vähän mihin sattuu, kun eivät ole niin tärkeitä...

Miksi kaikki tuntuvat unohtavan Roque joka mielestäni oli hyvä vaikkakaan ei toki ACIV veroinen.
Mitäs tuosta pitäisi sanoa? En ole vielä ehtinyt pelata, mutta käsittääkseni se oli käytännössä lisää Black Flagia vanhoilla konsoleille samaan aikaan, kun uusille tuli Unity. Rogue jäi siis vanhan uudelleenlämmittelynä samaan aikaan ilmestyneen uutuuden varjoon, missä ei ole yhtään mitään yllättävää.
 
• Started working on game before unity • Brand new fighting system

• New A.I. • No minimap but a elder scrolls type compass at top

• No more sprinting button, speed depends on analog stick

• Crouching is back • Story is being kept a secret • Eagle vision is a subtle pulse that highlights objects not enemies

• Takes place during the ascent and reign of cleopatra

• You can climb everything in the game

• Large and small cities with many landmarks including Memphis and Alexandria

• The controllable eagle leak was true

• NPC's have a day/night cycle and includes time for them to eat, sleep, work, and "answer the call of nature"

• Attack buttons are the right shoulder and trigger

• A.I. does not take turns to attack

• New combat system is more hit-box driven

• As you fight, an adrenaline gauge fills up, and when both attack buttons are pressed powerful attacks are unleashed

• Left shoulder button is lock on

• There are treasures to find in the depths of the water (sunken ships, long-forgotten ruins)

• Stat element of customization is removed

• New gear system where players can improve specific parts of your gear by crafting materials

• Leveling system that has a level cap of 40

• Bayek is not the only playable character in the game but that character is a secret
• There are legendary items to loot in the game

• You can add blocked arrows to your inventory

• You can no longer one hit enemies that are more powerful than you with your hidden blade

• Buttons for free-running up and down are removed

• Puzzles are back but more challenging and less switches

• Much more in depth ability graph with 3 paths (Seer, Warrior, Hunter)

• There are gladiator battles in arenas"

Tämmöistä vuotoa löytyy nyt. Jos nuo pitävät paikkansa, niin tuo on täydellinen uudistus parempaan päin. Julkaisuksi huhutaan lokakuun loppua.
 
Mitenkähän toimii näppis hiiri kombolla?
Tuota mietin myös. Metal Gear Solid V: Phantom Painissa oli myös ongelma, kun näppiksellä oli pakko hiipiä täysillä ja silloin vihollinen huomasi helposti. Ohjaimella pystyi taas hiipimään aivan hiljaa.
 
Hyvältä vaikuttaa. Mikäli tässä saataisiin vielä tuota mahtavaa Syndicatea kopioitua sisaruksilla/kavereilla/whatever, olisi tämä huippu. Syndicate kun mielestäni kuuluu uudistuksineen helposti top 3:een tässä pelisarjassa ja harmillisesti se jäi kantamaan Unityn aiheuttamaa taakkaa harteillaan. Tämä Origins vaikuttanee oikeasti kerrankin siltä, että tässä on opittu jotain. Kunhan tälle ei käy Watch_Dogs 2:t...
 
Hyvältä vaikuttaa. Mikäli tässä saataisiin vielä tuota mahtavaa Syndicatea kopioitua sisaruksilla/kavereilla/whatever, olisi tämä huippu. Syndicate kun mielestäni kuuluu uudistuksineen helposti top 3:een tässä pelisarjassa ja harmillisesti se jäi kantamaan Unityn aiheuttamaa taakkaa harteillaan. Tämä Origins vaikuttanee oikeasti kerrankin siltä, että tässä on opittu jotain. Kunhan tälle ei käy Watch_Dogs 2:t...
Mikäs WD2:ssa oli vikana? Vaikka sivutehtävät toistivatkin itseään, niin itse tykkäsin siitä ja lähes kaikessa se olikin parempi kuin edeltäjänsä :)
 
Mikäs WD2:ssa oli vikana? Vaikka sivutehtävät toistivatkin itseään, niin itse tykkäsin siitä ja lähes kaikessa se olikin parempi kuin edeltäjänsä :)

Tätä tarkoitinkin. WD2 oli paljon parempi kuin sarjan ensimmäinen osa ja hyvin samalla korjasi ison avoimen pelimaailman "ongelmat". Peli kuitenkin "floppasi" mitä tuli myynteihin, koska kuluttajien usko WD1 episodin jälkeen oli mennyt. WD2 oli mielestäni sairaan hyvä peli ja teki WD:lle saman mitä AC2 teki AC1:lle.
 
Far Cry Primal kotkan tähtäys otettu.



 
Viimeksi muokattu:
Vaikuttaa kyllä hyvältä. Sopivan erilainen edellisiin verrattuna ja maailmakin näyttää erilaiselta ja eloisalta.
 
Hyvältä näytti omaan silmään, ympäristö vaikuttaa kiinnostavalta. Paitsi kun sitten tuli tuo "ajatuksen voimalla" ohjattava nuoli, ei hyvä. Graffat näytti laimealta kun oli tuo Metro sijoitettu edelle :)
 
Tosta mikkisoftan tilaisuuden Xbox one x gameplaysta oli kyl 60FPS kaukana... :D

No aikanen versio vasta, mutta teknisesti ei näyttänyt kyllä kovin hyvälle. Tökki aika ikävästi ja varjot hirveetä mössöä.

Laren postaama uudistuslista näytti kyllä lupaavalle, mutta tää:

"• You can no longer one hit enemies that are more powerful than you with your hidden blade"

On kyllä aika pirun outo ja paska muutos, jis pitää paikkansa. Et voi siis enää sneakkailla vahvemman hahmon taakse, tai yllättää piilosta ja eliminoida... :confused:
 
Tätä tarkoitinkin. WD2 oli paljon parempi kuin sarjan ensimmäinen osa ja hyvin samalla korjasi ison avoimen pelimaailman "ongelmat". Peli kuitenkin "floppasi" mitä tuli myynteihin, koska kuluttajien usko WD1 episodin jälkeen oli mennyt. WD2 oli mielestäni sairaan hyvä peli ja teki WD:lle saman mitä AC2 teki AC1:lle.

Kyllä sillä wd2:n teini swägä meinigillä oli varmasti myös osuutta huonoihin myynteihin. Ei itteä ja montaa muuta "vanhempaa" kaveria ainakaan napannut yhtään toi teema. Muuten varmasti olis voinu olla ihan hyvä peli.

toivotaan, että tää uusin AC nyt oikeasti uudistais tätä sarjaa ja olisi myös teknisesti hiottu kunnolla, jotta unityn kaltaselta paskeelta vältyttäisi.
 
Tästä pelisarjasta on minulle jäänyt erittäin hyvä kuva. Tosin arvosteluja lukematta olen ostanut osat 2, Black Flag ja Syndicate joten hyvät versiot on tullut valittua. Nyt on just Syndicate kesken ja kyllähän tämä uusikin kiinnostaa. Mielenkiintoista nähdä mitä saavat aikaiseksi, mutta Egyptin pyramidit olis hieno nähdä pelissä.
 
Julkistuksen jälkeen kiinnostus on ottanut pienen askeleen takapakkia - pääasiassa levelien takia. Leveleissä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta AC:n kaltaisessa pelisarjassa on naurettavaa, ettei hidden blade tapakaan kaikkia kerrasta edes lähestymissuunnan ollessa sopiva ja että nuoli naamaan ei tapakaan vihollista. Salamurhaajalla pelatessa olisi kiva kokea olonsa voimakkaaksi edes silloin, kun oikeasti tekee murhaamisen salaa, mutta jossain on näemmä menty vähän metsään. Muuten odotan kyllä peliä edelleen mielenkiinnolla, mutta tuo häiritsee ja pahasti.
 
Itse tuli pelattua AC1 silloin kun se ilmestyi ja vuosi sitten Black Flag ja vaikka noiden välillä oli todella monta vuotta niin silti tuli flashbackit täysin samanlaisesta pelistä. Tykkäsin kyllä AC:BF mutta jos ne eivät mitään uutta keksi niin täytyy varmaan taas pitää ~5-vuoden tauko ettei tympäänny ihan täysin tuohon sarjaan.
 
Tästä pelisarjasta on minulle jäänyt erittäin hyvä kuva. Tosin arvosteluja lukematta olen ostanut osat 2, Black Flag ja Syndicate joten hyvät versiot on tullut valittua. Nyt on just Syndicate kesken ja kyllähän tämä uusikin kiinnostaa. Mielenkiintoista nähdä mitä saavat aikaiseksi, mutta Egyptin pyramidit olis hieno nähdä pelissä.

Eikö toi syndicate ole se missä ollaan Lontoossa? Ainoa peli mikä on pitänyt poistaa sen takia että meinasin tuhota koko koneen kun meni hermo ihme bugeihin.

Esimerkkinä, juokset kahden talon välissä edessä näkyvää taloa kohti, yrität ottaa koukulla edessä olevasta talosta kiinni niin se ottaa takana olevasta talosta kiinni ja palaa rikospaikalle pahimassa tapauksessa:facepalm:.
 
Esimerkkinä, juokset kahden talon välissä edessä näkyvää taloa kohti, yrität ottaa koukulla edessä olevasta talosta kiinni niin se ottaa takana olevasta talosta kiinni ja palaa rikospaikalle pahimassa tapauksessa:facepalm:.

Xbox Master Racella toimi hyvin.
 


Tämmöistä traileria pukkasi. Näyttää kyllä todella hyvälle.
 
Hyvältä näyttää ja pelin aikakausikin on helkkarin mielenkiintoinen. Mutta kyseessä kuitenkin Ubisoftin tekele, niin vähän skeptisenä odotan mitä sieltä sitten lopulta tulee ulos.
 
Jotenkin kiinnostaisi vielä nähdä uusi AC-peli sijoittuen tuohon ristiretkien/viikinkien aikaan.
 
Minimum

  • OS: Windows 7 SP1, Windows 8.1, Windows 10 (64-bit versions only).
  • Processor: Intel Core i5-2400s @ 2.5 GHz or AMD FX-6350 @ 3.9 GHz or equivalent.
  • Video card: NVIDIA GeForce GTX 660 or AMD R9 270 (2048 MB VRAM with Shader Model 5.0 or better).
  • System RAM: 6GB.
  • Resolution: 720p.
  • Video Preset: Lowest.
Recommended

  • OS: Windows 7 SP1, Windows 8.1, Windows 10 (64-bit versions only).
  • Processor: Intel Core i7- 3770 @ 3.5 GHz or AMD FX-8350 @ 4.0 GHz.
  • Video card: NVIDIA GeForce GTX 760 or AMD R9 280X (3GB VRAM with Shader Model 5.0 or better).
  • System RAM: 8GB.
  • Resolution: 1080p.
  • Video Preset: High.
Ubisoftin mukaan minimivaatimukset ovat 720p 30FPS Low ja suositellut 1080p 30FPS High. Jompi kumpi pielessä, kun GTX 660 ja 760 ero ei iso ole, mutta Ubisoft toki kyseessä.
 
Minimum

  • OS: Windows 7 SP1, Windows 8.1, Windows 10 (64-bit versions only).
  • Processor: Intel Core i5-2400s @ 2.5 GHz or AMD FX-6350 @ 3.9 GHz or equivalent.
  • Video card: NVIDIA GeForce GTX 660 or AMD R9 270 (2048 MB VRAM with Shader Model 5.0 or better).
  • System RAM: 6GB.
  • Resolution: 720p.
  • Video Preset: Lowest.
Recommended

  • OS: Windows 7 SP1, Windows 8.1, Windows 10 (64-bit versions only).
  • Processor: Intel Core i7- 3770 @ 3.5 GHz or AMD FX-8350 @ 4.0 GHz.
  • Video card: NVIDIA GeForce GTX 760 or AMD R9 280X (3GB VRAM with Shader Model 5.0 or better).
  • System RAM: 8GB.
  • Resolution: 1080p.
  • Video Preset: High.
Ubisoftin mukaan minimivaatimukset ovat 720p 30FPS Low ja suositellut 1080p 30FPS High. Jompi kumpi pielessä, kun GTX 660 ja 760 ero ei iso ole, mutta Ubisoft toki kyseessä.


Mutta eihän 760 näyttistä ole 3gb muistilla tietääkseni?
Veikkaisin että noin 60fps saavuttamiseksi pitäisi olla 970/1060 high asetukset.
 
Mutta eihän 760 näyttistä ole 3gb muistilla tietääkseni?
Veikkaisin että noin 60fps saavuttamiseksi pitäisi olla 970/1060 high asetukset.
Samaa mietin itsekin. Vähän alakanttiin nuo suositukset Ubisoftilla. Watch Dogs 2:ssa suositeltavankin prossuna oli vain i5 3470, mutta oma i7 6700 huusi siinä 60Hz näytölläkin hoosiannaa ja oli pakko laskea asetuksia.
 
Samaa mietin itsekin. Vähän alakanttiin nuo suositukset Ubisoftilla. Watch Dogs 2:ssa suositeltavankin prossuna oli vain i5 3470, mutta oma i7 6700 huusi siinä 60Hz näytölläkin hoosiannaa ja oli pakko laskea asetuksia.
Monet pelimoottorit tehdään rahavirtojen tähden 30fps silmälläpitäen ja siten CPU pitää olla överi tehokas jos sitä ei optimoida kunnolla kuten WD2 tapauksessa. Esim mulla 50fps capsin kanssa ei ollut kun satunaista droppailua alle 50 vakio kelloilla mutta stiimi kaveri sitten sanoi että kellotetulla samalla rossulla kun mulla(4.6) ei saanut kirveälläkään pysymään tasaisesti 60 tuntumassa.

Siksi veikkaan että tässä tapauksessa otettu toi 30fps. Joko jompikumpi optimointi kusee mutta voidaan aina sanota niin mehän vaadittiin I7 rossua jo 30fps vaikka konsolit nykii samalla fps lukemalla taskulaskimen cpu:lla.
 
Millaset odotukset peliä kohtaan? Kukaan uskaltanut ennakkotilata vielä? Pelikuva vakuutti sen verran, että pari kuukautta takaperin tilasin itse Discshopilta Gods Editionin PS4:lle. Menee meikäläisellä kastiin vuoden odotetuimmat. Toivottavasti ei Ubi nyt petä. :btooth: PC:llä tämä olisi mukava kokea 4K:lla, mutta aikasemmatkin AC:t pelattu pleikkarilla ja löytyy fyysisenä hyllystä, niin jatketaan sitten tällä linjalla. :p Kenties joskus sitten kympillä PC:lle. Ensimmäinen unboxing tuosta erikoisversiosta, varsin nätti ja yksityiskohtainen tuo patsas. :tup:

 
Millaset odotukset peliä kohtaan? Kukaan uskaltanut ennakkotilata vielä? Pelikuva vakuutti sen verran, että pari kuukautta takaperin tilasin itse Discshopilta Gods Editionin PS4:lle. Menee meikäläisellä kastiin vuoden odotetuimmat. Toivottavasti ei Ubi nyt petä. :btooth: PC:llä tämä olisi mukava kokea 4K:lla, mutta aikasemmatkin AC:t pelattu pleikkarilla ja löytyy fyysisenä hyllystä, niin jatketaan sitten tällä linjalla. :p Kenties joskus sitten kympillä PC:lle. Ensimmäinen unboxing tuosta erikoisversiosta, varsin nätti ja yksityiskohtainen tuo patsas. :tup:
Itse uskon että ubi on nytten yrittänyt täysillä, vaikka syndicate nytten oli perus 8/10 peli omasta mielestäni ja parin muunkin arvostelun mutta sillä oli rasitteena unityn hölmöilyt ja se laski varmasti paremman syndicaten myyntejä ja toki sama pelisarja jne jne.

Niin uskoisin että ubi on laittanut panoksia oikeasti tälle että nytten lähdettään tekee uutta ass creed sarjaa uusilla jutuilla(toki perus omnaisuus tallella) ja sitten saadaan herätettyä vanhat fanit mukaan mutta jos tämä ei nytten nouse n.s ass creed parhaimistoon joka omasta mielestäni on nelonen ja jotkut tykkää kakkosesta niin en kyllä näe tuleivaisuutta enään pelisarjalle olla enään sellainen mammutti teos mitä se vuosien ajan oli jo.

Niille ketkä tykkäs nelosesta niin ostakaa PC:lle halvalla Rogue, vähän samalainen mutta halvempi teos vain ja eikä merirosvo teemaa ja hyvim optimoitu PC:lle kun 960 jaksoi pyörittää täysillä asetuksilla mutta tietty vertailukohtana oli edellisen genin konsolit.
 
Kyllä noi PC speksien 30 FPS kommentit on taas huolestuttava merkki... Miksi ne tommosia tonne laittelis, jos peli pyörisi 60 FPS perus i7 ja GTX 1060 kombolla.

Toki tossa recommended speksissä on ihan naurattva rimpula näyttis, mikä on sekin jo aika outoa. Kyllä tää nyt alkaa pelottavasti taas näyttää sille, että optimointia ei ole ja 60 FPS vaatii suunnilleen nestetypellä jäähdytettyä prossua.

Eli aiemmista fiaskoista on opittu sen verran, että pistetään jo recommended spekseihin 30 FPS, niin voidaan siihen sitten vedota, kun vihaiset PC pelaajat alkaa vaatia päitä vadille.

En kyllä lähtis PC-versiota ostamaan ennakkoon missään nimessä.
 
Millaset odotukset peliä kohtaan? Kukaan uskaltanut ennakkotilata vielä?

Ennakkotilattu God's Edition Xboxille tosin. Kaikki aiemmat Asscreedit löytyy myös CE:nä, joten samalla linjalla jatketaan. Tämän lisäksi tilasin vielä Ayan tuolta Ubin omasta kaupasta (pääsankarin vaimo). Sillä hei, naisassasiineja on liian vähän!). Tää peli ei ihan heti vakuuttanut kun oli pelikuvaa E3:ssa, mutta nyt kun on kattonut lisää, niin aikamoinen hype traini on alkanut. Tätähän työstää tosiaan sama porukka, joka teki Black Flagin, joten ennakko-odotukset ovat melkoisen huikeita.

Tän vuoksi tuli aloitettua pelaamaan Syndicaten Jack the Ripperikin läpi. On muuten mainetta parempi peli tuokin.
 
Mulla taas meni vähän maku Jackin DLC:hen heti alkuun, koska juoni paljasti melkein heti Ripperin henkilöllisyyden, ellei se sitten ole väärä liidi. Tämähän on koko tapauksen suuri mysteeri, että kuka Jack oikeasti oli. Tosin...

Vähän ensin näytti siltä että kaksosista Jacob olisi seonnut ja alkanut murhaileen... ja se olis ollutkin parempi vaihtoehto, eikä joku nevehöödi puolisukulainen. Saa nyt nähdä jaksaako pelata eteenpäin asian vahvistamiseksi.

Plus sitten en kauheesti välittänyt uusista kyvyistä mitä Ripperissä tuli.

Origins sen sijaan kiinnostaa kovin, paremmin assat tuonne antiikin Egyptiin istuu kuin viktoriaaniseen Lontooseen, luulisi? Kaikkia sarjan osia pelanneena oikeastaan suurin imu katosi, kun kaikki mysteerit paljastettiin. Salaliittoteorioissa yms. eniten vetää juuri se ratkaisematon mysteeri. sitten kun salaisuus paljastuu, eipä se ihmeemmin hetkauta sen jälkeen. Eli joko näitä muinaisia jumalolentoja ei olisi kannattanut noin selvästi paljastaa taikka sitten sarja olisi pitänyt päättää jo aikoja sitten. Sinänsä historiaan sijoittuvana pelinä kyllä kiinnostaa vieläkin.
 
Ensikosketus: Assassin's Creed Origins uudistaa tuttua pelisarjaa onnistuneesti | Muropaketti.com

Muropaketti pääsi ainoana suomalaismediana testaamaan lokakuun lopulla julkaistavaa Assassin’s Creed Origins -peliä Lontoossa järjestetyssä ennakkotilaisuudessa. Noin neljän tunnin pelisession aikana saimme hyvin tuntumaa nyt 10 vuotta täyttävän pelisarjan uusimpaan tulokkaaseen. Samalla selvisi, miten Assassin’s Creed Origins uudistaa pelisarjan tuttua ja faneille rakasta konseptia.

Assassin’s Creed Originsin demo ei alkanut tarinan alusta, joten itse juonta on turha lähteä avaamaan sen tarkemmin. Pelin päähahmon, Bayekin, tarina sijoittuu Egyptin Memphisiin, tuoden 3 000 vuotta vanhassa kaupungissa pinnan alla kytevän kaaoksen pelaajan ulottuville. Hieman edeltäjiään vakaamman oloisella Bayekilla on vastassaan sekä mystinen Order of the Ancients että liuta ryntäileviä villieläimiä.

Ubisoftin uutuuspeli tarjoaa aidosti avoimen maailman, ja se ammentaa ahnaasti muinaisen Egyptin kauneutta ja sen mystiikkaa. Kylät pursuavat elämää: sepät takovat aseita, nahkurit metsästävät joen rannassa hyeenoja ja aina silloin tällöin vihollisten joukkio saapuu ratsuilla vaarallisen lähelle torille mellastamaan. Kullankeltaisessa valossa kylpevä maailma suorastaan kutsuu tutkimaan. Assassin’s Creed -pelisarja onkin nyt siirtynyt quest-tyyliseen sivutehtävien tarjoamiseen kannustaakseen vapaata seikkailua päätarinan etenemisen ohessa.

Assassin’s Creedia on uudistettu taidokkaasti, haluten selvästi tuoda pelisarjaa suuremman yleisön pelattavaksi. Osa uudistuksista on hyvin hienovaraisia ja ohjaavat Assassin’s Creedia roolipelimäisempään suuntaan. Questien mukanaolo ja niiden löytyminen helposti valikosta ovat suuri parannus entiseen. Siinä missä ennen eksyin toisinaan AC-peleissä sivupoluille enkä meinannut löytää takaisin juonta edistävään päätarinaan, on questit listattu nyt selkeästi omaksi valikokseen päätarinan mukana.



Listalta valitun tehtävän voi keskeyttää milloin tahansa ja palata siihen uudestaan myöhemmin. Tämä osoittautui hyväksi ominaisuudeksi varsinkin silloin, kun sivutehtävän vastassa olevat vastustajat osoittautuvatkin liian vahvoiksi – eli omalta tasoltaan pari astetta Bayekia korkeamman numeron omaaviksi. Assassin’s Creed Origins ei anna paljon armoa siinä, miten nopeasti ja tehokkaasti ylemmän tason vastustaja pistää sankarin nippuun. Tämän oppii parin kerran jälkeen kovapäisempikin pelaaja. Peli kannustaa Bayekin tason nostamiseen aina kuin mahdollista, ja tätä kautta siirtymään vaativampien tehtävien pariin.

Metodi on tuttu aiemmista peleistä, mutta se tuntuu nyt entistä oleellisemmalta.

Samoilu ja questit ovat tärkeitä, ne kartuttavat tasoa tehokkaasti. Samalla kävi selväksi, että itse taistelutyyli on hieman muuttunut. Taidolla ei niinkään ole väliä, vaan kyse on selkeämmin puhtaasta taktikoinnista ja matematiikasta.

Tason lisäksi aseiden merkitys ja niiden taktinen käyttö on kasvanut. Siinä missä ennen AC-peleissä en ole oikeastaan edes kiinnittänyt huomiota käyttämiini aseisiin vaan porskutin pelin läpi samoilla kamoilla, on nyt aseita parempi päivittää mahdollisuuden koettaessa.

Pitkävartiset keihäät ja moukarit toimivat hyvin nopeampia eläimiä, kuten sakaaleja vastaan, pitäen niiden nopeat hyökkäykset kauempana. Nopeat kaksoisterät ovat erinomaisia lähitaisteluun samanveroisen vastustajan kanssa, mutta harmittavan usein homma menee puhtaaksi miekkataisteluksi. Peliin on tullut huomattavasti enemmän suoraa toimintaa, ja suurimmaksi osaksi tämä on perusliikkeisiin perustuvaa miekkailua, joka on luonteeltaan kyllä sujuvampaa kuin ennen. Väistöt, iskut ja torjunnat toimivat sulavasti, mutta miekkailua on Assassins Creed Originsissa omaan makuuni hieman liikaa. Assassiinien lumo on ollut omalta osaltani paljon hiiviskelyssä sekä korkealta pudottautumisissa, salamannopeissa iskuissa ja joukkoon häviämisessä. Nyt peli ohjaa suoraan toimintaan paljon, vaikka tätä yrittäisikin välttää.



Esimerkiksi kovasti käytetty ja pidetty hidden blade ei yksinkertaisesti toimi vastustajaan, jos tämä on korkeammalla tasolla kuin Bayek. Hieno salamurhaus muuttui omalla kohdallani hetkessä noloksi oho-hetkeksi, kun korkeamman tasonumeron päällikkö vain kohautti olkiaan teräni iskiessä. Jouduinkin yllättäen miekkataisteluun vastustajan kanssa, vaikka olin toivonut sulavaa poistumista paikalta iskun jälkeen.

Hiiviskely ja strateginen eteneminen ovat kuitenkin mahdollisia. Pelin parhaimpia uudistuksia on ehdottomasti Bayekin kotka Senu. Siirtymällä lintuperspektiiviin Senun kyydissä pelaaja pystyy kartoittamaan ympärillä olevaa pelitilaa etukäteen. Senu bongaa alueella olevat vastustajat ja eläimet sekä muita tärkeitä kohteita. Lentotilassa vastustajat pystyy merkitsemään jatkoa silmällä pitäen valmiiksi. Tämä helpottaa huomattavasti etenemistä sotilaiden loistaessa näkökentässä tasonumerokin valmiiksi merkittynä. Linnun voi usuttaa myös häiritsemään tiettyä vastustajaa, tarjoten näin tilaisuuden pelaajalle joko hiiviskellä ohi tai hyökätä kohteen kimppuun tämän ollessa kiireinen Senun kanssa.

Sivutehtävissä ainakin näin alkuun hiiviskely osoittautui melkoiseksi haasteeksi.

Pariin otteeseen tehtävä johti Baeykin leiriin täynnä vihollisia, ja tarkoituksena oli pelastaa häkeissä olevat vangit. Vaikka onnistuinkin hiipimään häkille asti vapauttamaan vangin, päätyi tämä puolitokkurassa samoilemaan keskelle uinuvia sotilaita aiheuttaen näin täyden hälytyksen. Oli sanomattakin selvää, että kaaos oli valmis, ja huolella suorittamani hiippailu meni täysin hukkaan, kun tekoälyn ohjaama hahmo romutti kaiken sekunneissa.



Toisessa tehtävässä halusin hyödyntää häkeissä olevia tiikereitä, ja ajattelin näiden tuovan mukavaa sutinaa sotilasleiriin siksi ajaksi kun hiippailen itse pidemmälle. Häkin avattuani jouduin tiikerin raatelemaksi sekunneissa, joten jouduin suunnittelemaan strategiani uusiksi. Assassin’s Creed Origins opettaa kovalla kädellä pelaajaansa, mutta tuo näin mukanaan myös yllättäviä haasteita ja ahaa-elämyksiä, kuten sen miten häkit oikeasti kannattaa avata.

Assassin’s Creed Origins tarjoaa myös uuden kykypuun, jossa jokainen pelaaja voi kehittää hahmoaan haluttuun suuntaan. Näin peli huomioi paremmin pelaajan preferenssit ja omat valinnat korostuvat mukavasti tarinan edetessä.

Hienovaraisesti uudistettu Assassin’s Creed ei toivottavasti karkota vanhan kaartin faneja pois, vaikka selkärangassa olevat näppäinkomennot ovatkin menneet uusiksi. Uudistukset ovat piristysruiske, jota sarja on kaivannut jo kauan. Assassin’s Creed Originsin kaunis maailma, entistä taktisempi lähestymistapa ja kiehtova tarina pitänevät niin uudet kuin vanhat pelaajatkin tyytyväisinä pitkään. Todella pitkään, sillä itse en päässyt neljässä tunnissa pääjuonessa kovinkaan pitkälle – minulla oli liian hauskaa jo pelkkien sivutehtävien parissa.
 
Eipä tuosta kovin isoja johtopäätöksiä voi vielä vetää, mutta kuulostaa juuri sille, mitä pelkäsinkin: roolipelielementit heittävät hiiviskelyn romukoppaan. Onhan se nyt kumma, jos ei hidden bladella pysty tappamaan enää korkeammalla levelillä olevia vihollisia vaikka kuinka iskisi huomaamatta... Kummallista touhua muutenkin pelisarjan kanssa, kun joka osa tungetaan täyteen taistelua, vaikka taistelu ei ole sarjan peleissä vahvimpia osa-alueita tai edes mitenkään miellyttävää. Toivottavasti Originsin taistelu on ainakin mielenkiintoisempaa...
 
Itseäkin kyllä huolestuttaa, jos pelkäksi taisteluksi menee tämä pelisarja. Todella suuri harmi jos näin on.
 
Onhan se nyt kumma, jos ei hidden bladella pysty tappamaan enää korkeammalla levelillä olevia vihollisia vaikka kuinka iskisi huomaamatta...
Jep. Huoh. Taitaa omalla kohdalla pitkästä aikaa pidättäytyä ostohousujen kanssa kunnes peli on ulkona ja totuus paljastuu. Ylempänä myös mainittu 30FPS cappi pc:llä työntää myös himoja pelata entistä kauemmaksi :(
 
Jep. Huoh. Taitaa omalla kohdalla pitkästä aikaa pidättäytyä ostohousujen kanssa kunnes peli on ulkona ja totuus paljastuu. Ylempänä myös mainittu 30FPS cappi pc:llä työntää myös himoja pelata entistä kauemmaksi :(
Ei 30 FPS capista mitään ole puhuttu. Ubisoft vain mainosti, että järjestelmävaatimukset koskevat 30FPS pelaamista.

Itse odotan tuota innolla. Hiippailun huonontaminen vähän harmittaa, mutta muuten peli vaikuttaa paremmalta kuin edelliset. Vielä en tuota tosin lähde ostamaan, vaan odotan, että hinnat laskevat hieman. Syndicaten voisi kyllä hommata.
 
Onhan nämä viime vuosien assat olleet vallan tappelupainotteisia, aina tuolta merirosvoiluosista lähtien? Kaikenlaista astaloa ja tuliasetta ynnä muuta lisätty. Unity meinas lähteä ihan lapasesta jo, Syndicatessa taasen sai vähän valita hahmon avulla pelityyliä ja painottamalla tiettyjä skillejä. Tosin niitä skill-pisteitä sai siihen tahtiin, että vähän liian helpoksi meni hiippailukin sitten lopulta. Toisaalta tappelu on niin tylsää napinhakkausta unityssä, että toivois tätä puolta parannetun roimasti Originsiin.

Oli kai Unityssäkin jotain levurajoituksia, muistelisin, että oliko jotku pommit vai piikit jotka ei tehonnu kuin tietyn tason hemmoihin? Se LSD-piikki olikin ihan yberhyvä näissä peleissä.

Minusta kannattaa ensin tutustua miten nää piiloterät ynnä muut pelissä toimii, ennen kuin tuomitsee tuommoiset rajoitukset, ehkä siihen on hyvä syy? Tavallaan piiloterällä sen tehtävä nimikohteen nitistäminen oli vähän liika helppoa, varsinkin kun peli stoppasi siihen välianimaatioon ja viimeisiin sanoihin. Ei väliä kuinka monta vihua siinä oli hetki sitten ympärillä.
 
Onhan nämä viime vuosien assat olleet vallan tappelupainotteisia, aina tuolta merirosvoiluosista lähtien? Kaikenlaista astaloa ja tuliasetta ynnä muuta lisätty. Unity meinas lähteä ihan lapasesta jo, Syndicatessa taasen sai vähän valita hahmon avulla pelityyliä ja painottamalla tiettyjä skillejä. Tosin niitä skill-pisteitä sai siihen tahtiin, että vähän liian helpoksi meni hiippailukin sitten lopulta. Toisaalta tappelu on niin tylsää napinhakkausta unityssä, että toivois tätä puolta parannetun roimasti Originsiin.
Melkeinpä alusta asti on ollut helpointa taistella, jos tulee huomatuksi. Joka tapauksessa se ei ole tähän asti ollut mitenkään järkevää pelisuunnittelua. Pelaan näitä uudempia pelejä vähän jälkijunassa ja sain vastikään pelattua Unityn läpi, ja sen kanssa meinasi mennä välillä hermot ja pahasti. Taistelusysteemi oli sarjan huonoin enkä muista ekan murhatehtävän jälkeen olleen välttämättä yhtään murhatehtävää, jossa minua ei oltaisi huomattu huolimatta kärsivällisistä yrityksistä pysyä piilossa. Ehkä olen huono pelaaja, mutta oma mielikuvani on, että hiippailu on tehty näissä liian vaikeaksi. Siinä mielessä hyvä kuulla, että Syndicate saattaa toimia tuolta osin paremmin. :D

Oli kai Unityssäkin jotain levurajoituksia, muistelisin, että oliko jotku pommit vai piikit jotka ei tehonnu kuin tietyn tason hemmoihin? Se LSD-piikki olikin ihan yberhyvä näissä peleissä.
En kyllä huomannut, mutta enpä toisaalta hirveästi testannutkaan. Kaikki kyllä toimi aina testatessa (paitsi cherry bomb, joka ei koskaan tuntunut toimivan vaikka olisi räjäyttänyt melkein vihollisen vieressä).

Minusta kannattaa ensin tutustua miten nää piiloterät ynnä muut pelissä toimii, ennen kuin tuomitsee tuommoiset rajoitukset, ehkä siihen on hyvä syy? Tavallaan piiloterällä sen tehtävä nimikohteen nitistäminen oli vähän liika helppoa, varsinkin kun peli stoppasi siihen välianimaatioon ja viimeisiin sanoihin. Ei väliä kuinka monta vihua siinä oli hetki sitten ympärillä.
Enpä tässä mitään lopullisia tuomioita olekaan vielä jakamassa, mutta tuon ennakon perusteella ei todellakaan kuulostanut lupaavalta. Noin tiukka levelin mukaan rajaaminen on mielestäni hyvin tympeää, ja voisi sentään toivoa, että itsensä voisi haastaa ottamalla liian vaikean tehtävän, josta on tällöin pakko selvitä huomaamatta. Voi sitä onnistumisen tunnetta, kun onnistuisi ottamaan päiviltä itseään selvästi vahvemman vihollisen onnistuneella hiippailulla! Tuo loppuun mainitsemasi ongelma muuten olisi kierrettävissä fiksummalla pelisuunnittelulla: jos vihollisia on ympärillä, olisi aika luontevaa, että ne pystyisivät estämään pelaajan pakenemisen. Aiemmissa peleissä ei ole ollut temppu eikä mikään käytännössä juosta vihollisten läpi.
 
Ai juu, siis tarkoitin että Syndicatessa oli niitä levurajoja, ei UNitysssä... menee aina noi nimet sekaisin.:btooth:
 
Mun mielestä Isommissa linnakeissa hiippailu on aina ollu aika vaikeeta näissä. Sanosinko, että se on ollu melko "realistista" monen muun pelin sokeisiin vartijoihin verrattuna. Mutta toi hidden bladen toimimattomuus yllätettyyn vihuun on perseestä, oli se kuinka korke levunen vaan.

Paljon toimivampi ratkaisu olisi se, että mitä isompi levugäppi sun ha vihun välillä, niin sitä vaikeempaa olis päästä sitä yllättämään hiippailemalla.
 
Paljon toimivampi ratkaisu olisi se, että mitä isompi levugäppi sun ha vihun välillä, niin sitä vaikeempaa olis päästä sitä yllättämään hiippailemalla.
Tälle +1.

Onko muuten tiedossa onko tässä Originsissa sitä nykyaikapaskaa?
 
Onko muuten tiedossa onko tässä Originsissa sitä nykyaikapaskaa?
Tuskin Ubisoft kokonaan kirjoittaa nykyaikatarinaa poiskaan? Aika outoa olisi tehdä niin, ja minun puolestani sitä saa ollakin kunhan se ei tule tielle (ainakin Black Flagissä se oli erityisen puuduttavaa köyhän pelimekaniikan vuoksi).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 450
Viestejä
4 538 404
Jäsenet
74 799
Uusin jäsen
STW1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom