Assassin's Creed Mirage (Xbox, Playstation, PC)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lare
  • Aloitettu Aloitettu
Tämä on kyllä maistunut. Ei läheskään sellaista loottimäärää ja ähkyä koko maailman laajuudesta, kuten esimerkiksi valhallassa ja taistelu on tässä haasteellista, jos yhtään useampi vihu kimpussa samaan aikaan.

Mielestäni vihdoin nyt ollaan menossa tässä pelisarjassa siihen suuntaan, että jos mahdollinen seuraava tekele tehdään yhtä "kompaktiksi" seikkailuksi rautaisella tarinalla, niin menee jo pre-orderiin osaltani... mitä en ikinä yleensä tee minkään nimikkeen kohdalla. Mielestäni helppo 9/10 ja tunteja parikymmentä takana.
 
Tuntuu että tässä taas tämä pelin perimmäinen tarkoitus eli salamurhaaminen on jotenkin jälleen uskomattoman kömpelöä. Pelasin ennen tätä AC Unityn ja tuntui että se oli jotenkin paljon jouhevampaa. Tämä tuntuu pökkelyydessään vähän ekalta AC:lta.
 
Pitäisiköhän sitä itsekin ostaa tämä. Tekisi mieli jotain avoimen maailman peliä ja ihan hirveästi pelaamattomia vaihtoehtoja ei ole. Starfieldistä piti löytyä kymmeniksi tunniksi pelattavaa, mutta se oli valtava pettymys.

Jos tässä kerran on kompaktimpi maailma kuin edeltäjissä, vähemmän copy-pastea ja edes jossain määrin mielenkiintoiset tarinat ja tehtävät, niin ihan potentiaalinen peli sitten :think:
 
Itselläni peliä nyt noin 1-2 tuntia takana, juuri "tutoriaali" suoritettu ja yhden questin ehtinyt tehdä Baghdadissa. Näin lyhyen ajan perusteella peli tuntuu virkistävältä vaihtelulta pariin aikaisempaan osaan verrattuna. Pelissä on hieman Alan Wake 2:n mielipalatsin valokuvaseinää muistuttava "investigation board" (miten tuo kääntyisi, ajatuskartta, johtolankalauta?), johon meneillä olevan tehtävän johtolangat kerääntyvät (Esim. Tyyppi X on liikuskellut viimeksi satama-alueella). En tiedä vielä miten tuo toimii, kun questit monimutkaistuvat ja onko se vain pintapuolinen lisä, mutta ainakin alkufiilikset on positiiviset ja tuon käyttäminen vahvistaa fiilistä, että olet todella nyt 'assassiini' ja tehtäväsi on ratkaista ongelmat omin neuvoinesi.

En ole ehtinyt kokeilla craftausta, kauppiaita, aseiden päivitystä tai muutakaan, joten niistä ei sen enempää sanottavaa. Baghdad itsessään on kaupunkina hieno ja mielenkiintoinen, sekä historialliseen tarkkuuteen on panostettu. Jälleen, en ole ehtinyt kaupunkia hirveästi tutkia.

Taisin tästä 27€ maksaa Epicissä alennuskupongin kanssa ja alkufiiliksen mukaan peli on juurikin noin kolmenkympin arvoinen. Päivittelen tänne tunnelmia jahka peli etenee, tämä nyt on enemmänkin muiden peliä ohella pelattava sivuprojekti.
 
Viimeksi muokattu:
En jaksa vääntää mitään syvällisempää analyysiä nyt, mutta sen totean, että kun Valhallassa oli saman verran pelitunteja kuin tässä läpipeluun jälkeen, aloin muistaakseni jo hiljalleen kaivata pelin loppumista. Loppumisen sijaan peli sen sijaan jatkuikin vielä niin, että peliaika kaksin-kolminkertaistui. Miragen kanssa samanlaista tunnetta ei tullut, vaan pelin jaksoi loppuun asti ilman (kestoon liittyviä) moitteita. Toki Valhallan tapauksessa jaksamista haittasi varmaan myös tuoreessa muistissa ollut Odyssey, mutta luulenpa silti, että Miragessa rytmitys ja suunnittelu toimivat pelin kestoon nähden oikeastikin paremmin.
 
En jaksa vääntää mitään syvällisempää analyysiä nyt, mutta sen totean, että kun Valhallassa oli saman verran pelitunteja kuin tässä läpipeluun jälkeen, aloin muistaakseni jo hiljalleen kaivata pelin loppumista. Loppumisen sijaan peli sen sijaan jatkuikin vielä niin, että peliaika kaksin-kolminkertaistui. Miragen kanssa samanlaista tunnetta ei tullut, vaan pelin jaksoi loppuun asti ilman (kestoon liittyviä) moitteita. Toki Valhallan tapauksessa jaksamista haittasi varmaan myös tuoreessa muistissa ollut Odyssey, mutta luulenpa silti, että Miragessa rytmitys ja suunnittelu toimivat pelin kestoon nähden oikeastikin paremmin.
Kuulostaa hyvältä. Jo AC Odysseyksessa tuli ähky ja peli tuntui liian isolta. En myöskään ollut ainoa, joka antoi asiasta kritiikkiä. Ihmettelen, miksi Ubisoft päätti silti tehdä Valhallasta vielä Odysseyta isomman. Mutta jospa nyt suunta pysyy oikeana.
 
Näin muutamien ensi pelituntien jälkeen, tämähän tuntuu ihan mainiolta.
Sain 40€ kun oli noita Ubisoft-pisteitä niin pitihän se ostaa.

Pelimekaniikka toimii ja tarina on tarpeeksi kiinnostava. Kykypuu on pidetty simppelinä, mitä kaipasin Valhallan jälkeen.
Pelimaailma tuntuu olevan kompaktimpi kuin edelliset ja tämä ei ole välttämättä huono asia.
Saas nähdä miten tarina pyörähtää tästä kunnolla käyntiin kun nuo työharjoittelut on tehty nyt ja parit ekat oikeat tehtävät suoritettu.

Origins on omassa taulukossa se paras AC peli, tuossa oli kaikki niin täydellistä.
Bayek, origins of the hidden ones, koko taistelumekaniikka ja se tarina. 5/5

Odyssey tulee kovana kakkosena. Vaikka maailma on iso, kykypuu/aseet ja tarina sieppaa mukaansa. Jostain syystä tässä ei tullut peliähkyä itselle, vaikka maailma onkin massiivinen.
Johtuuko sitten siitä että historiallinen aika/paikka oli niin kiinnostava.

Valhallassa tuli kyllä ähky, liian iso maailma, liian vähän tekemistä. Kykypuu ja aseet, tuntuu että millään ei ole mitään merkitystä, hiiviskelyn voi heittää romukoppaan alkumetreiltä lähtien.
Vaikka viikinkimytologiasta nautinkin, niin tästä pelistä ei voi kyllä nauttia loppuun asti. Harmi sinällänsä, koska viikinkiteema on kiinnostava.

Kovat on odotukset tuosta AC Hexe:stä. Myöhäiskeskiaikainen settings liitettynä noitavainoihin.
Toivoa van sopii että päähenkilö ei ole naispuoleinen.
 
Odyssey tulee kovana kakkosena. Vaikka maailma on iso, kykypuu/aseet ja tarina sieppaa mukaansa. Jostain syystä tässä ei tullut peliähkyä itselle, vaikka maailma onkin massiivinen.
Johtuuko sitten siitä että historiallinen aika/paikka oli niin kiinnostava.

Jännä, kun itselle tuli peliähky jo muutaman ensimmäisen tunnin aikana. Tarinaan ei pääse sisään ollenkaan, kun ei mitään vastavoimaa mitä vastaan pelata, vaan pelkkää haahuilua. Suuri osa tehtävistä ihan turhaa täytettä mene sinne ja tapa toi, tai hae viis yrttiä ja kolme kiveä. Luulisi että niistä olisi jo päästy eteenpäin. Eipä tule mitään tarvetta edes vilkaista originsiin tai valhallaan päin, kun ne kai samankaltaista. Mirageenkaan ei uskalla ainakaan rahaa laittaa, mutta katsotaan nyt mitä muut sanoo. Hexe sitten vaikuttaa siltä, että sitä voi ehkä sitten jopa harkita. Mutta nämä third person far cry:t on kyllä jo nähty.
 
Jännä, kun itselle tuli peliähky jo muutaman ensimmäisen tunnin aikana. Tarinaan ei pääse sisään ollenkaan, kun ei mitään vastavoimaa mitä vastaan pelata, vaan pelkkää haahuilua. Suuri osa tehtävistä ihan turhaa täytettä mene sinne ja tapa toi, tai hae viis yrttiä ja kolme kiveä. Luulisi että niistä olisi jo päästy eteenpäin. Eipä tule mitään tarvetta edes vilkaista originsiin tai valhallaan päin, kun ne kai samankaltaista. Mirageenkaan ei uskalla ainakaan rahaa laittaa, mutta katsotaan nyt mitä muut sanoo. Hexe sitten vaikuttaa siltä, että sitä voi ehkä sitten jopa harkita. Mutta nämä third person far cry:t on kyllä jo nähty.
Mirage vertaantuu huonosti noihin suurempiin, kun koko pelin ideahan tässä oli palata taaksepäin tuosta open world -ähkystä.

Ja nythän Mirage on ilmaiseksi kokeiltavissa (30.4. asti), ks. linkki yllä olevassa viestissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 746
Viestejä
4 494 757
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom