Asrock X79 Extreme 3 Emolevy ei käynnisty

Liittynyt
27.08.2021
Viestejä
31
Elikkäs Asrock X79 Extreme 3 emolevy ei käynisty eli käynistyspinnien yhdistäminen ei tee mitään. Ongelma alkoi yölliseen herätykseen, kun sammuneena olevan tietokoneen tuulettimet lähtivät yhtäkkiä päälle täysillä. Hetken päästä näyttöön tuli lyhyhkö teksti, jota en siinä puoliunessa kerennyt täysin lukemaan. Vaihtoehdot olivat kuitenkin toisella näppäimällä CMOS reset ja toisella tietokoneen sammuttaminen. Kumpaakaan en noista kerennyt painamaan ennen kuin tietokone sammui. Kiskasin sammumisen jälkeen virtapiuhan seinästä, jotta homma ei olisi toistunut. Seuraavana päivänä vaihdoin emolevyyn CMOS patterin, jonka ajattelin olevan syypää tähän. Ennnen vaihtoa en testannut tietokoneen käynistymistä, mutta sen jälkeen tietokone ei ainakaan enää käynistynyt. Nyt myöhemmin olen koittanut etsiä vikaa ja olen paikallistanut sen omasta mielestä emolevyyn.

Tähän mennessä kokeilutua:
- CMOS patterin vaihto ja erikseen nollaus
- Emolevystä irroitetu kaikki muut komponentit prosessoria myöten
- Kokeiltu prosessorin uudelleen asentamista kantaan
- Yhdellä ram tikulla kaikissa eri muistipaikoissa
- Lisätty lisäksi näytönohjain
- Testattu kahdella eri virtalähteellä. Molemmat todettu toimiviksi toisella tietokoneella.
- Testattu kahdella eri virtapiuhalla. Molemmat todettu toimiviksi toisella tietokoneella.

Toisella prosessorilla en ole voinut kokeilla, koska en omista toista LGA2011 kannan prosessoria.

Näiden perusteella kuitenkin sanoisin, että jokin emolevyssä on vialla. Lisähuomiona sellainen, että normaalisti näytönohjaimen ollessa kytkettynä tietokoneeseen palaisi siinä virtavalo, vaikka tietokone ei olisi päällä. Nyt se ei pala. Emolevyssä ei näytä olevan omaa valoa. Bios kaijutin on ollut myös hiljaa kaikissa eri kokeiluissa.

Yksi mikä minulle tuli mieleen olisi korruptoitunut bios. Koska chippi on irrotettavissa emolevystä olisi se helppo uusia. Hintaakaan sille ei tulisi 15e enempää saksasta. Koska kuitenkaan en tiedä voiko se oirella täydellisenä hiljaisuutena, niin ajattellin kysyä teiltä neuvoa. Myös muita vinkkejä otetaan vastaan mitä voisi vielä kokokeilla ennen kuin levy joutuu kierrätykseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Taidat olla Tampereella?

Siellä olisi tuohon sopiva Xeon myynnissä:

En tunne myyjää ja suosittelen tarjoamaan aluksi 15€. Tai pyytämään lainaan kahvipaketista. Tämä olisi ainakin nopeampi vaihtoehto , kuin Saksasta BIOS-chipin tilaaminen. Tosin hukkaan menisi, jos emolevy on rikki.
 
Liittynyt
27.08.2021
Viestejä
31
Juu, Tampesterissahan sitä asustellaan. Kiitos prosessorin vinkkaamisesta! Sinänsä tuota voisi kokeilla, mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, pitäisi emolevyn "käynistyä", vaikka siinä ei olisi prosessoria kiinnitettynä. Tämä näkyisi (tai tässä tapauksessa kuuluisi) emolevyn bios kaiuttimesta. Tähän voisi joku viisaampi taasen sanoa jotain. Uskoisin jopa, että näytönohjaimessa pitäisi palaa "virtavalo", vaikka prosessoria ei olisi kiinnitettynä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Juu, Tampesterissahan sitä asustellaan. Kiitos prosessorin vinkkaamisesta! Sinänsä tuota voisi kokeilla, mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, pitäisi emolevyn "käynistyä", vaikka siinä ei olisi prosessoria kiinnitettynä. Tämä näkyisi (tai tässä tapauksessa kuuluisi) emolevyn bios kaiuttimesta. Tähän voisi joku viisaampi taasen sanoa jotain. Uskoisin jopa, että näytönohjaimessa pitäisi palaa "virtavalo", vaikka prosessoria ei olisi kiinnitettynä.
Tässä on vaan se, että ole kokeillut jo kaiken muun, mitä itse kokeilisin. BIOS-chipin vaihtoa lukuunottamatta.

Hyvä emolevy, älä vie kierrätykseen, koeta korjata.
 
Liittynyt
27.08.2021
Viestejä
31
Testattu jo kahdella eri virtalähteellä, kuten aloituksessa mainitsin. Tässä koneessa oleva virtalähde testattiin toisessa koneessa ja todettiin toimivaksi. Myös toisen koneen virtalähdettä testattiin tämän X79 emon kanssa eikä levy bootannut.


Tässä on vaan se, että ole kokeillut jo kaiken muun, mitä itse kokeilisin. BIOS-chipin vaihtoa lukuunottamatta.

Hyvä emolevy, älä vie kierrätykseen, koeta korjata.
Täytyy pohtia, jos se on vielä myynnissä ensi viikolla, kun en kerkiä sitä nyt viikonloppuna ostamaan. Toivottavasti joku(tm) kerkiää kommentoimaan tähän sillä välin, jos tietää, että osto on menossa täysin huti.

Eilen löytyi Torista ja viellä Tampereelta Asrock x79 Extreme4 + i7 3820 hintaan 73e. Harmikseni tuo kombo oli kerennyt jo mennä. Olisi ollut mielestäni aika hyvä diili.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 315
Viestejä
4 214 607
Jäsenet
71 037
Uusin jäsen
rekola_

Hinta.fi

Ylös Bottom