ASRock B650M Pro RS + 7800x3d

Liittynyt
22.03.2024
Viestejä
17
Onko ASRock B650M Pro RS järkevä emolevy 7800x3d +4080s pelikoneeseen. Itse en emolevyistä paljoa tiedä ja netistä en löytänyt arvosteluja
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
323
Kyllä. Tuota kyseistä emolevyä on tälläkin foorumilla suositeltu aika moneen konepakettiin.
Ei se huono emolevy ole, mutta se mitä suositellaan kai ilman m kirjainta, eli normi atx kokoinen. Tuossa matx laudassa asrock tinkinyt vähän virransyötössä, niin ei ole ihan niin hyvä. Tuollaisilla komponenteilla ei kai konkurssia tekisi sijoittaa gigabyten aorus eliteen tai msi mortariin. Niissä tosin vain kaksi m2 paikkaa, niin jos se kolmas on tärkeä, niin ehkä asrockin riptide.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 112
Ei se huono emolevy ole, mutta se mitä suositellaan kai ilman m kirjainta, eli normi atx kokoinen. Tuossa matx laudassa asrock tinkinyt vähän virransyötössä, niin ei ole ihan niin hyvä. Tuollaisilla komponenteilla ei kai konkurssia tekisi sijoittaa gigabyten aorus eliteen tai msi mortariin. Niissä tosin vain kaksi m2 paikkaa, niin jos se kolmas on tärkeä, niin ehkä asrockin riptide.
Nimenomaan tuo matx kokoinen on se jota on melkein joka konepaketti ketjussa.
 
Liittynyt
22.03.2024
Viestejä
17
Ei se huono emolevy ole, mutta se mitä suositellaan kai ilman m kirjainta, eli normi atx kokoinen. Tuossa matx laudassa asrock tinkinyt vähän virransyötössä, niin ei ole ihan niin hyvä. Tuollaisilla komponenteilla ei kai konkurssia tekisi sijoittaa gigabyten aorus eliteen tai msi mortariin. Niissä tosin vain kaksi m2 paikkaa, niin jos se kolmas on tärkeä, niin ehkä asrockin riptide.
Multa löytyy valmiina jo mAtx kotelo niin joutuisin ostamaan uuden atx kotelon

Mutta onko tolla virransyötön karsimisella jotain merkitystä käytännössä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
455
7800x3d kanssa ei ole merkitystä, sille prossulle riittää enemmän kuin hyvin, sitten kun laitetaan 24/7 raksuttamaan 7950x tappiin viritettynä johonkin kenkälaatikkokoteloon missä ei ole tuuletusta sillä alkaa olla väliä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Mutta onko tolla virransyötön karsimisella jotain merkitystä käytännössä?
Ihan riittävä se on. Tosin jännää, kun B650 Pro RS on 14 powerstagea (tai vaihetta lukee valmistajan sivuilla) ja B650M Pro RS on 8 powerstagea. Eli se täysikokoinen on paljon parempi emolevy.

Riittää kyllä hyvin 7800X3D asti, ja varmaan paremmillekin, mutta itse ostaisin niille vähän paremman emolevyn, esim. sen täysikokoisen B650 Pro RS:n.

Virransyötön ongelmat tulevat eteen, kun ajat 4:n powerstagen emolevyllä jotain 65W TDP prosessoria parempaa ja juuri nyt ei tule mieleen yhtään noin huonoa emolevyä AM5.
 
Liittynyt
22.03.2024
Viestejä
17
Näiden kommenttien perusteella kyseinen emolevy vaikuttaa ihan sopivalta minun käyttööni, eli pelaamiseen? Huonoina puolina siis vähemmän powerstageja, mutta sillä ei pitäisi olla vaikutusta minun käytössä? Kuumenee siis vain vähän enemmän? Onko muita huonoja puolia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Näiden kommenttien perusteella kyseinen emolevy vaikuttaa ihan sopivalta minun käyttööni, eli pelaamiseen? Huonoina puolina siis vähemmän powerstageja, mutta sillä ei pitäisi olla vaikutusta minun käytössä? Kuumenee siis vain vähän enemmän? Onko muita huonoja puolia?
Kuumeneminen vaan on tapa sanoa, että ei toimi niin hyvin. Kun sitä hankala mitata, niin mittaavat lämpöjä. Ei se kuumeneminen ole se paha asia, vaan ne asiat, jotka tulevat siinä samalla. Tässä on kuitenkin nuo asiat kunnossa.

Käytännössä se virransyöttö kertoo, kuinka kovan prosessorin voi huoletta laittaa. Tuolle emolle laittaisin max. 7800X3D:n , vaikka ne 16-ytimet voivat olla virallisesti tuettuna. Jos ostat absoluuttisesti huonoimman emolevyn (vrm), en laittaisi siihen 7500F:ää parempaa, mutta se kyllä varmaan toimisi ihan hyvin.

Lisäksi tuossa on jäähy (eli pala alumiinia) VRM:lle, niin ne mosfetit käyvät vähän viileämpänä ja toimivat vakaammin.
--

Huonoista puolista:
Se on mATX, eli pienempi..
Siinä on halvempi äänipiiri, halvempi verkkopiiri ja wifi puuttuu (mallista riippuen).
Se ATX-kokoinen versio on niin paljon parempi, että jos luet testejä, niin tämä ei ole ihan niin hyvä.
--

Hyvistä puolista:
Siinä on 3 m.2 -paikkaa..
Siinä on kaikki modernit liitännät, kuten etupaneelin USB-C ja ARGB.
Se on kauniin valkoinen.
 
Liittynyt
22.03.2024
Viestejä
17
Kuumeneminen vaan on tapa sanoa, että ei toimi niin hyvin. Kun sitä hankala mitata, niin mittaavat lämpöjä. Ei se kuumeneminen ole se paha asia, vaan ne asiat, jotka tulevat siinä samalla. Tässä on kuitenkin nuo asiat kunnossa.

Käytännössä se virransyöttö kertoo, kuinka kovan prosessorin voi huoletta laittaa. Tuolle emolle laittaisin max. 7800X3D:n , vaikka ne 16-ytimet voivat olla virallisesti tuettuna. Jos ostat absoluuttisesti huonoimman emolevyn (vrm), en laittaisi siihen 7500F:ää parempaa, mutta se kyllä varmaan toimisi ihan hyvin.

Lisäksi tuossa on jäähy (eli pala alumiinia) VRM:lle, niin ne mosfetit käyvät vähän viileämpänä ja toimivat vakaammin.
--

Huonoista puolista:
Se on mATX, eli pienempi..
Siinä on halvempi äänipiiri, halvempi verkkopiiri ja wifi puuttuu (mallista riippuen).
Se ATX-kokoinen versio on niin paljon parempi, että jos luet testejä, niin tämä ei ole ihan niin hyvä.
--

Hyvistä puolista:
Siinä on 3 m.2 -paikkaa..
Siinä on kaikki modernit liitännät, kuten etupaneelin USB-C ja ARGB.
Se on kauniin valkoinen.
Netin perusteella molemmissa atx ja matx ainakin sama äänipiiri verkkopiiri (jos oikein ymmärsin).
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 176
Onko ASRock B650M Pro RS järkevä emolevy 7800x3d +4080s pelikoneeseen. Itse en emolevyistä paljoa tiedä ja netistä en löytänyt arvosteluja
Ihan riittävä se on. Tosin jännää, kun B650 Pro RS on 14 powerstagea (tai vaihetta lukee valmistajan sivuilla) ja B650M Pro RS on 8 powerstagea. Eli se täysikokoinen on paljon parempi emolevy.

Riittää kyllä hyvin 7800X3D asti, ja varmaan paremmillekin, mutta itse ostaisin niille vähän paremman emolevyn, esim. sen täysikokoisen B650 Pro RS:n.

Virransyötön ongelmat tulevat eteen, kun ajat 4:n powerstagen emolevyllä jotain 65W TDP prosessoria parempaa ja juuri nyt ei tule mieleen yhtään noin huonoa emolevyä AM5.
Tuossa halpojen emojen testidataa
Screenshot_20240413_152118~2.jpg


Ja tuossa lisää. Tulokset ei ole vertailukelpoisia.

Screenshot_20231016_191511~2.jpg

Näiden kommenttien perusteella kyseinen emolevy vaikuttaa ihan sopivalta minun käyttööni, eli pelaamiseen? Huonoina puolina siis vähemmän powerstageja, mutta sillä ei pitäisi olla vaikutusta minun käytössä? Kuumenee siis vain vähän enemmän? Onko muita huonoja puolia?
Jos atx emo mahtuu ja olet huolissasi virramsyötön lämmöstä vielä edellisten kuvien jälkeen, niin ota b650 eagle. Ainoa huonopuoli siinä on 1 gb lan. Normikäytössä ei merkitystä, mutta jos on jotain kotipalvelinta, yms kotona, niin itse kattelisin vähintään 2,5 gigan lanilla olevan emon. Toisaata voihan tuohon laittaa haluessaan vaikka 10 gb lan kortin pcie paikkaan.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Netin perusteella molemmissa atx ja matx ainakin sama äänipiiri verkkopiiri (jos oikein ymmärsin).
Ja se on molemmissa semmoinen keskiverto, mutta ei paras. Voi ne molemmat olla tuossa suhteessa rampautettuja, mutta älä nyt emolevyä äänipiirin perusteella osta.

Ja tuossa lisää. Tulokset ei ole vertailukelpoisia.
Juuri sitä olin sanomassa: ATX-kokoisessa on paljon parempi VRM.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 176
Juuri sitä olin sanomassa: ATX-kokoisessa on paljon parempi VRM.
Kyllä, mutta lainasin viestiäsi pitkälti sun vikan kappaleen takia.(olisi pitänyt lainata vain se, mutta ei jaksanut enään editoida) Tuo alin lauta on kyllä aika kehno. Toki myös muut on surkeita, ja 7800x3d saattaa olla muillekkin liikaa, mutta en parittaisi tuota 7800x3d:tä alimman laudan kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 296
Lainaten ketjua, itsekin etsin hyvää ja kohtuuhintaista AM5 emoa uuteen konepakettiin 7700X:n kaveriksi. Katselin tuota tässäkin ketjussa mainittua Pro RS atx-versiota, mutta eikö tämä Asrock B650 PG Lightning ole periaatteessa parempi diili ominaisuuksiltaan?


Ainakin paperilla tuo vaikuttaa Pro RS:ää paremmalta liitännöiltään ja on sitä edullisempi. 3x M.2 paikkaa kiinnostaa niin saisi hyödynnettyä nykyisen koneen M.2 asemat myös. Myös noissa ylempänä olevissa testeissä näyttää menestyneen hyvin lämpöjen osalta. Onko tähän hintaluokkaan mitään muita suosituksia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 412
Lainaten ketjua, itsekin etsin hyvää ja kohtuuhintaista AM5 emoa uuteen konepakettiin 7700X:n kaveriksi. Katselin tuota tässäkin ketjussa mainittua Pro RS atx-versiota, mutta eikö tämä Asrock B650 PG Lightning ole periaatteessa parempi diili ominaisuuksiltaan?


Ainakin paperilla tuo vaikuttaa Pro RS:ää paremmalta liitännöiltään ja on sitä edullisempi. 3x M.2 paikkaa kiinnostaa niin saisi hyödynnettyä nykyisen koneen M.2 asemat myös. Myös noissa ylempänä olevissa testeissä näyttää menestyneen hyvin lämpöjen osalta. Onko tähän hintaluokkaan mitään muita suosituksia?
Kyllähän tuo hieman paremmalta vaikuttaa, 20Gbps USB-C Gen2x2, enemmän USB 3.2 Gen1 portteja ja pari enemmän SATA portteja.
Molemmissa on kolme M.2 paikkaa, mutta Lightningissa viimeinen on Gen4x2 kun taas Pro RS Gen3x2.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Lainaten ketjua, itsekin etsin hyvää ja kohtuuhintaista AM5 emoa uuteen konepakettiin 7700X:n kaveriksi. Katselin tuota tässäkin ketjussa mainittua Pro RS atx-versiota, mutta eikö tämä Asrock B650 PG Lightning ole periaatteessa parempi diili ominaisuuksiltaan?


Ainakin paperilla tuo vaikuttaa Pro RS:ää paremmalta liitännöiltään ja on sitä edullisempi. 3x M.2 paikkaa kiinnostaa niin saisi hyödynnettyä nykyisen koneen M.2 asemat myös. Myös noissa ylempänä olevissa testeissä näyttää menestyneen hyvin lämpöjen osalta. Onko tähän hintaluokkaan mitään muita suosituksia?
Osta vaan se PG Lightning. En kyllä keksi suoraan kuvasta, miksi siinä on huonompi virransyöttö kuin B650 Pro RS. Molemmissa pitäisi olla 14 vaihetta. Kuitenkin, tuo kuva on 7950X:llä, joka sekin toimii ihan ok. En olisi ollenkaan virransyötöstä huolissani tuon prosessorin kanssa. Toimisi varmaan ihan hyvin B650M RS Pro:n kanssa myös.

Ostamalla kuitenkin B650 PG Lightning, niin päivitysmahdollisuudet ovat minun mielestäni tällä hetkellä: KAIKKI. Kaikki AM5-kannalle tehdyt prosessorit (virransyötön puolesta).

Itse tosin ostin MSI B650 Tomahawk, mutta pääsyy oli hinta. Nyt, jos moraali kestäisi, ostaisin kolmannen vaihtoehdon, mutta en linkitä tai tarjoa droonikaupan tuotteita.
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
430
Virransyötön ongelmat tulevat eteen, kun ajat 4:n powerstagen emolevyllä jotain 65W TDP prosessoria parempaa ja juuri nyt ei tule mieleen yhtään noin huonoa emolevyä AM5.
Ei mene noin suoraviivaisesti, riippuu ihan siitä minkälaisia ne powerstaget on. Hieman eri juttu, onko ne 40A, 70A vai 110A kiviä. Mulla oli aikanaan ASRockin Z390 PG ITX - emo, jossa oli 5kpl 90A powerstageja - ruokki nätisti rajusti kellotettua prossua joka veti 300W.

Tuo alin lauta on kyllä aika kehno. Toki myös muut on surkeita, ja 7800x3d saattaa olla muillekkin liikaa, mutta en parittaisi tuota 7800x3d:tä alimman laudan kanssa.
No nyt on kyllä täyttä puppua. 7800X3D on erittäin helppo prossu tehonsyötön kannalta, tuntuu että vaikka mitä tuolle tekisi (mulla on direct die vesijäähdytys, LLC8 ja positiivista CO:ta että saa jännitteet pysymään ylhäällä @ 5.3GHz) niin tuota prossua ei vaan yksinkertasesti tunnu saavan viemään edes 100W:ia, ei millään, ei missään testirääkissä.
Sensijaan esim. 7700X saa helposti menemään reilusti toistasataa wattia, tartte kun PBO päälle..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Ei mene noin suoraviivaisesti, riippuu ihan siitä minkälaisia ne powerstaget on. Hieman eri juttu, onko ne 40A, 70A vai 110A kiviä. Mulla oli aikanaan ASRockin Z390 PG ITX - emo, jossa oli 5kpl 90A powerstageja - ruokki nätisti rajusti kellotettua prossua joka veti 300W.
Väittäisin vastaan, mutta en vaan voi mitenkään muuten perustella, että Asrock PG 650 Lightning kuumenee enemmän samalla määrällä powerstageja (14) kuin Asrock B650 Pro RS (14). Kun tuossa on ylempänä malliesimerkki, että 14 powerstagea (tai vaihetta) ei ole aina yhtä hyvä , niin häviäisin tämän väittelyn...

Kuitenkin, sitä enemmän powerstageja , sitä paremmin pärjätään testissä ja sitä paremmin tuetaan virtasyöppöjä prosessoreja ja sitä viileämpänä käydäään - vaikka powerstagejen toteutuksessakin on eroja , jotkut komponentit ovat parempia kuin toiset.

--

Ja tuo VRM-komponenttien paremmuus on semmoinen, että se pitää jostain taulukosta katsella, niin menee taas turhan vaikeaksi maailmassa, jossa on tyyliin 100+ AMD-emolevyä yhdessä kaupassa myynnissä.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 176
Väittäisin vastaan, mutta en vaan voi mitenkään muuten perustella, että Asrock PG 650 Lightning kuumenee enemmän samalla määrällä powerstageja (14) kuin Asrock B650 Pro RS (14). Kun tuossa on ylempänä malliesimerkki, että 14 powerstagea (tai vaihetta) ei ole aina yhtä hyvä , niin häviäisin tämän väittelyn...
Myös niiden vaiheiden jäähdytyksen suunnittelu vaikuttaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 855
Viestejä
4 211 431
Jäsenet
70 969
Uusin jäsen
700e puhelin

Hinta.fi

Ylös Bottom