Asiat joita artikkeleissa ja ohjeissa kannustetaan tekemään, mutta kukaan ei koskaan tee

Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 359
Esimerkki:

"Kun edessä on muutto uuteen asuntoon, kodin lukot kannattaa sarjoittaa uudelleen."

Käsi ylös kuinkas moni on oikeasti toiminut noin? Veikkaan että ei tainnut kovin montaa kättä nousta.

Aina silloin tällöin vastaavista jutuista saa lukea, eli kehotetaan tekemään jotain jota todellisuudessa ehkä 1% ihmisistä tekee.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 384
Auton rengaspaineiden tarkistaminen. Pitäisi kai tehdä kerran kuussa, mutta valtaosa tarkistaa vain renkaidenvaihdon yhteydessä.

Ja kaikki ohjeet muotoa "tee asia x jokaisen käyttökerran jälkeen". Takkakin kai pitäisi puhdistaa tuhkista joka pesällisen jälkeen. :)
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 359
Aaah, autot. Noista noita löytyykin loputtomasti.

Jostakin googlella löytyneestä artikelista:
"Tarkista nämä asiat ennen lähtöä – moni matka katkeaa omaan huolimattomuuteen"
"Testaa tai testauta akun kunto asianmukaisella akkutesterillä."

Tuo testataan merkkihuollon/vuosihuollon yhteydessä. Jos erikseen ajaa akkuliikkeeseen, irrottaa akun, kävelee sisään, ja pyytää vain testaamaan et onks tää viel hyvä, niin veikkaan et vähän varman päälle pelaajana pitävät. Melkein tuntuisi siltä että jos akun kesto askarruttaa niin helpompi vaan suoraan vaihtaa uusi kuin alkaa mittailla. Ei ne niin kalliita ole.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 447
Useinhan artikkeleissa myös tuollaiset vinkit on jonkun asiantuntijana haastatellun suusta, jolla on intressi myydä jotain tuotetta/palvelua mahdollisimman paljon. Esim. jos lukkoliikkeen edustaja suosittelisi lukkojen vaihtoa.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
707
Kuukausittain testaan märkätilojen vikavirtakytkimet, en myöskään koskaan jätä pyykinpesukoneen hanaa auki sekä lisäksi imuroin kaikkien kylmäkoneiden taustat ihan säännöllisesti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
440
Aina ennen liikkeellelähtöä tarkistan auton öljyn ja muut nesteet... Renkaat ja valot myös...

Noita valoja saisivat ihmiset kyllä oikeasti tarkistella edes kerran puoleen vuoteen...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 694
Jos erikseen ajaa akkuliikkeeseen, irrottaa akun, kävelee sisään, ja pyytää vain testaamaan et onks tää viel hyvä, niin veikkaan et vähän varman päälle pelaajana pitävät.
Niin tai saitana tai muuten vähän mazdamiehenä. Luulisi niiden sanovan tuohon, että "kyllä mekin voitais, olisit ny vaan ajanu halliin".
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 648
Auton rengaspaineiden tarkistaminen. Pitäisi kai tehdä kerran kuussa, mutta valtaosa tarkistaa vain renkaidenvaihdon yhteydessä.
No uusissa autoissa on sentään tuota varten varoittimet jos ne alkaa tyhjeneen.

Renkaisiin liittyen se että aina rengasliikkeessä sanovat renkaidenvaihdon jälkeen "100km jälkeen kiristä pultit". Jumalauta, en muista kertaakaan että yksikään pultti olisi käsipelillä hievahtanutkaan sen 100km jälkeen niinä muutamina kertoina kun olen oikeasti vaivautunut yrittään tuota kiristystä.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 959
No uusissa autoissa on sentään tuota varten varoittimet jos ne alkaa tyhjeneen.

Renkaisiin liittyen se että aina rengasliikkeessä sanovat renkaidenvaihdon jälkeen "100km jälkeen kiristä pultit". Jumalauta, en muista kertaakaan että yksikään pultti olisi käsipelillä hievahtanutkaan sen 100km jälkeen niinä muutamina kertoina kun olen oikeasti vaivautunut yrittään tuota kiristystä.
Tasan kerran on yhdessä duunipakussa liikkunu noin pari astetta muutama pultti kun käyny läpi renkaat parin sadan kilsan jälkeen. Eli veikkaan että toi pulttien kiristys uudestaan on vaan hyvä muistutus tsiigata onko jääny ajatushäiriössä tms kiristämättä kun laittanu kiinni. Voin olla väärässä toki ja ehkä ne voi löystyäkkin jos "kirii kiinni" kun auto maassa ja siitä suoraan ajoon.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 428
Tasan kerran on yhdessä duunipakussa liikkunu noin pari astetta muutama pultti kun käyny läpi renkaat parin sadan kilsan jälkeen. Eli veikkaan että toi pulttien kiristys uudestaan on vaan hyvä muistutus tsiigata onko jääny ajatushäiriössä tms kiristämättä kun laittanu kiinni.
Mulla oli kans niin että aina silloin tällöin muistin tarkastaa, ja koskaan ei pultti liikahtanutkaan kuin muutaman millin... Sitten yksi kaunis kevät alkoi kesänakkien vaihdon jälkeen kuulua alustasta jotain ihme kolinaa, pyöräytin huoltiksen pihaan tarkastamaan, ja kun alustasta ei näkynyt mitään irtonaista niin tsekkasin pultit, toisen etupyörän kaikkia viittä pystyi pyörittelemään sormilla :rofl:

Mut veikkaan että tuossa on käynyt just niin että siinä on käynyt rengasliikkeellä käpy ja yksi pyörä on jäänyt kokonaan kiristämättä. Oli niin tai näin, kannattanee tarkastaa...
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Aika monessa kämpässä liesituuletin on olennainen osa ilmanvaihtoa ja sen pitäisi olla koko ajan päällä ja mielellään ei alimmalla teholla, mutta en oo ikinä nähnyt että kukaan tekis näin
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 959
Mulla oli kans niin että aina silloin tällöin muistin tarkastaa, ja koskaan ei pultti liikahtanutkaan kuin muutaman millin... Sitten yksi kaunis kevät alkoi kesänakkien vaihdon jälkeen kuulua alustasta jotain ihme kolinaa, pyöräytin huoltiksen pihaan tarkastamaan, ja kun alustasta ei näkynyt mitään irtonaista niin tsekkasin pultit, toisen etupyörän kaikkia viittä pystyi pyörittelemään sormilla :rofl:

Mut veikkaan että tuossa on käynyt just niin että siinä on käynyt rengasliikkeellä käpy ja yksi pyörä on jäänyt kokonaan kiristämättä. Oli niin tai näin, kannattanee tarkastaa...
Toi nopee tarkastaa kuitenkin, ja siinä voi paskimmassakin tapauksessa säästää oman hengen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 694
Pultithan kuuluu kiristää auto maassa ja kyllä se pyörä siihen asettuu, kunhan ei jätetty nostettuna mitenkään vituraan kanittamaan vaan ruuvattiin vastukseen saakka.

Ihmiset tosiaan yleisesti laiminlyövät jälkikiristystarkistuksen. Jos rengasliikkeen jäljiltä tämä tuntuu usein tarpeettomalta koska pultit eivät liikahda yhtään, se kertoo tarpeettomuuden sijaan todennäköisesti siitä, että liikkeen apinat ovat kiristäneet sankarimomenttiin. Toisin sanoen oikea johtopäätös ei ole jättää kiristämättä vaan olla viemättä harrastelijan ruhjottavaksi. Siinä on vanteet ja jarrut kovilla, eikä pultit välttämättä tien poskessa lumihangessa helposti aukea.

Kun itse vaihtaa renkaat tai muuten huollon jälkeen kiinnittää pyöriä momenttiavaimella ohjeen mukaan kiristäen, 100 kilometrin jälkeen aluvanteiden pulteista useimmiten ainakin osa liikkuu, kun jälkikiristää. Eikä momenttiavain toki ole pyöränpultteihin pakollinen kummassakaan vaiheessa, jos on tuntumaa.

Itse jälkikiristän myös peltipyörät.

Tämä ei kuitenkaan kuulu niihin juttuihin, joita käsketään tekemään eikä juuri kukaan tee. Aika moni tekee eikä ohje ole samaan tapaan tyhmä kuin monet vastuuvapausneuvot, vaan peräti tärkeä turvallisuusasia.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
No uusissa autoissa on sentään tuota varten varoittimet jos ne alkaa tyhjeneen.

Renkaisiin liittyen se että aina rengasliikkeessä sanovat renkaidenvaihdon jälkeen "100km jälkeen kiristä pultit". Jumalauta, en muista kertaakaan että yksikään pultti olisi käsipelillä hievahtanutkaan sen 100km jälkeen niinä muutamina kertoina kun olen oikeasti vaivautunut yrittään tuota kiristystä.
Tuo jälkikiristely on tarpeellista lähinnä kevytmetallivanteilla. Noiden rengasliikkeiden on pakko sanoa tuosta jälkikiristyksestä sen takia, että jos pultit sattuvat irtoamaan ajon aikana ei tule mitään kalliita vahinkovaatimuksia.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 959
Pultithan kuuluu kiristää auto maassa ja kyllä se pyörä siihen asettuu, kunhan ei jätetty nostettuna mitenkään vituraan kanittamaan vaan ruuvattiin vastukseen saakka.

Ihmiset tosiaan yleisesti laiminlyövät jälkikiristystarkistuksen. Jos rengasliikkeen jäljiltä tämä tuntuu usein tarpeettomalta koska pultit eivät liikahda yhtään, se kertoo tarpeettomuuden sijaan todennäköisesti siitä, että liikkeen apinat ovat kiristäneet sankarimomenttiin. Toisin sanoen oikea johtopäätös ei ole jättää kiristämättä vaan olla viemättä harrastelijan ruhjottavaksi. Siinä on vanteet ja jarrut kovilla, eikä pultit välttämättä tien poskessa lumihangessa helposti aukea.

Kun itse vaihtaa renkaat tai muuten huollon jälkeen kiinnittää pyöriä momenttiavaimella ohjeen mukaan kiristäen, 100 kilometrin jälkeen aluvanteiden pulteista useimmiten ainakin osa liikkuu, kun jälkikiristää. Eikä momenttiavain toki ole pyöränpultteihin pakollinen kummassakaan vaiheessa, jos on tuntumaa.

Itse jälkikiristän myös peltipyörät.
Pultit kiritään kiinni rengas ilmassa että se on asettunu levyä tai rumpua vasten. Loppukiristys sitten kun alhaalla.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 913
Aika monessa kämpässä liesituuletin on olennainen osa ilmanvaihtoa ja sen pitäisi olla koko ajan päällä ja mielellään ei alimmalla teholla, mutta en oo ikinä nähnyt että kukaan tekis näin
No ei kyllä pitäisi olla mahdollista. Jos liesituuletin on osa ilmanvaihtoa, niin silloin 0-asento pitäisi olla poistettu. Eli on vain asennot 1--max. Toki se taso 1 ei ole suositeltava, vaan yleensä noi kai säädetään niin, että taso 2 on se normaali ja taso 1 on "poissa kotoa" -asento.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
367
Aika monessa kämpässä liesituuletin on olennainen osa ilmanvaihtoa ja sen pitäisi olla koko ajan päällä ja mielellään ei alimmalla teholla, mutta en oo ikinä nähnyt että kukaan tekis näin
Itse törmännyt ainakin näissä kämpissä siihen, että liesituuletin on pakotettuna päällä. Jos siis on aidosti osa ilmanvaihtoa ja esim ohjaa yleisesti esim iltoa. Mutta toinen on sitten ajetaanko esim ykkösellä 24x7 mikä on tarkoitettu ns. poissa-tilaan. Ja jos liesituulettimen saa kokonaan pois päältä, ei se silloin kuulu olla päällä 24x7 (noissa on nimittäin ns. pakkokytkentä asentaessa kyllä ellei jotain ole sitten ryssitty kun liesituuletin on pultattu kiinni). Tuli vain ns. mökin remppaan maksettua oppirahat kun edellisenä kesänä noita jumppailin :D

//edit, jaa olikin Honzon kanssa lähes samalla sekunnilla lähes sama kommentti. Mutta jätetään nyt noin.

Listaan lisäisin lämminvesivaraajan takaisiniskuventtiilin pyöräytyksen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
440
Omassa opiskelijakämpässä oli aikoinaan lisäteho asento. Eli normaalisti veti ja kokatessa hivenen enemmän.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Pultithan kuuluu kiristää auto maassa ja kyllä se pyörä siihen asettuu, kunhan ei jätetty nostettuna mitenkään vituraan kanittamaan vaan ruuvattiin vastukseen saakka.

Ihmiset tosiaan yleisesti laiminlyövät jälkikiristystarkistuksen. Jos rengasliikkeen jäljiltä tämä tuntuu usein tarpeettomalta koska pultit eivät liikahda yhtään, se kertoo tarpeettomuuden sijaan todennäköisesti siitä, että liikkeen apinat ovat kiristäneet sankarimomenttiin. Toisin sanoen oikea johtopäätös ei ole jättää kiristämättä vaan olla viemättä harrastelijan ruhjottavaksi. Siinä on vanteet ja jarrut kovilla, eikä pultit välttämättä tien poskessa lumihangessa helposti aukea.

Kun itse vaihtaa renkaat tai muuten huollon jälkeen kiinnittää pyöriä momenttiavaimella ohjeen mukaan kiristäen, 100 kilometrin jälkeen aluvanteiden pulteista useimmiten ainakin osa liikkuu, kun jälkikiristää. Eikä momenttiavain toki ole pyöränpultteihin pakollinen kummassakaan vaiheessa, jos on tuntumaa.

Itse jälkikiristän myös peltipyörät.
Itse loppukiristän momenttiavaimella renkaanvaihdon yhteydessä 25 vuotta olen autoillut näin ja ei ole kertaakaan pultit irronneet tai löystyneet seuraavaan renkaanvaihtoon mennessä. Tosin puhdistan aina pultit renkaanvaihdon yhteydessä. Olen lähes varma, että suurin osa näistä kenellä on pultit irronneet kesken ajon pulttien jengat ovat olleet täynnä hiekkaa ja kuraa ja ne on silti vedetty paikoilleen tai sitten kiristys on unohtunut kokonaan.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 359
No ei kyllä pitäisi olla mahdollista. Jos liesituuletin on osa ilmanvaihtoa, niin silloin 0-asento pitäisi olla poistettu. Eli on vain asennot 1--max. Toki se taso 1 ei ole suositeltava, vaan yleensä noi kai säädetään niin, että taso 2 on se normaali ja taso 1 on "poissa kotoa" -asento.
Voin vahvistaa. Mulla on juurikin tällainen liesituuletin jonka 0-nappia ei voi painaa.
Onneksi 1-asento on niin hiljainen että sitä ei kuule.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 648
Tuo jälkikiristely on tarpeellista lähinnä kevytmetallivanteilla. Noiden rengasliikkeiden on pakko sanoa tuosta jälkikiristyksestä sen takia, että jos pultit sattuvat irtoamaan ajon aikana ei tule mitään kalliita vahinkovaatimuksia.
No alumiinivanteet on aina ollut alla enkä ole kyllä koskaan huomannut mitään löystymistä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 137
Itse loppukiristän momenttiavaimella renkaanvaihdon yhteydessä 25 vuotta olen autoillut näin ja ei ole kertaakaan pultit irronneet tai löystyneet seuraavaan renkaanvaihtoon mennessä. Tosin puhdistan aina pultit renkaanvaihdon yhteydessä. Olen lähes varma, että suurin osa näistä kenellä on pultit irronneet kesken ajon pulttien jengat ovat olleet täynnä hiekkaa ja kuraa ja ne on silti vedetty paikoilleen tai sitten kiristys on unohtunut kokonaan.
Tällä tavalla olen itsekin tehnyt, renkaat nostettuna ruuvit kireäksi ja sitten 120Nm momenttiin kiristys renkaat maassa. Ei ole oikein hyvää renkaanvaihtopaikkaa kotona (vuosikymmeniä vanha asfaltti ja pihatie) niin tulee vaihdettua renkaat yleensä lähimarketin lämpimässä parkkihallissa, ja siellä vasta muistuu mieleen että ai niin, voisi olla hyvä putsata pultit.

Viimeksi oli neljä renkaanvaihtajaa yhtä aikaa ko. hallissa, suosittu paikka. Niin ja tähän aiheeseen liittyen, olisi varmaan ihan hyvä vaihtaa tunkkiakin välillä, nyt on se joku hinnat alkaen Bilteman 2,5t hallitunkki joka vetelee viimeisiään ja jota ei suositella tällaiseen "aktiivi"käyttöön pari kertaa joka vuosi.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Tällä tavalla olen itsekin tehnyt, renkaat nostettuna ruuvit kireäksi ja sitten 120Nm momenttiin kiristys renkaat maassa. Ei ole oikein hyvää renkaanvaihtopaikkaa kotona (vuosikymmeniä vanha asfaltti ja pihatie) niin tulee vaihdettua renkaat yleensä lähimarketin lämpimässä parkkihallissa, ja siellä vasta muistuu mieleen että ai niin, voisi olla hyvä putsata pultit.
Jos jengoissa on hiekkaa se voi jättää pultin löysälle kun se hiekka ajon aikana jauhautuu pienemmäksi. Itse vaihdan autotallissa missä on kaikki pelit ja vehkeet valmiina niin on varaa hifistellä vähän enemmän. En itsekään varmaan puhdistaisi pultteja jos vaihtaisin jossain ulkona tai ehkä korkeintaan puhaltaisin niista suurimmat hiekat pois tms.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 333
Aika ajoin jossain iltapäivälehdissä joku Talouden Ammattilainen kertoo, että jokaisella olisi hyvä olla se puolen vuoden nettopalkka tilillä pahan päivän varalle. Eittämättä viisas neuvo, ja toivottavasti mahdollisimman monella joku hätävara onkin, mutta luulisinpa että tollaset puolen vuoden nettopalkat on silti monelle kaukana.

Ehkä ei ihan "kukaan ei koskaan tee" materiaalia, mutta kuitenkin.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 428
Tuo mun rengasliike kiskaisee ensin pyssyllä pultit kiinni ja sitten momenttiavaimella loppukiristys. Pultitkin tarkastavat kyllä kun jaksoivat mulle pari vuotta mussuttaa kolhiintuneista peltimuttereista. Tuossa vaan on aika paljon inhimillisen virheen mahdollisuuksia kun siellä häsätään, tulee asiakkaita kyseleen, puhelin soi välillä tms, ja sitten hups keikkaa, johonkin pyörään onkin muistettu vain pyöritellä pultit kiinni eikä kiristetty ollenkaan.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 959
Ton kuran pulteista saa nopeesti pyöräyttämällä jossain rätissä missä vaikka wd40 tms. Eri asia jos on aluista peltivanteisiin vaihtoa tms missä eri pultit jne, ja siinä varastoinnin yhteydessä unohtunu putsata ne mutterit tai pultit. järkee kannattaa käyttää jos näyttää että paskaa kierteissä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 384
"Retain packaging for future reference."

Enpä taaskaan noudattanut.
 
Liittynyt
22.07.2017
Viestejä
671
Vuokra-asuntoni ohjeissa pitäisi joka päivä katsoa ettei patterit vuoda, pakastin pitäisi sulattaa kerran viikossa ja yhtenään imuroida hellan takaa. Kerran kuussa pitäisi testata palovaroittimen toiminta. En ole ikinä kuullut palovaroittimen ääntä naapuriasunnoista.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Aina ennen liikkeellelähtöä tarkistan auton öljyn ja muut nesteet... Renkaat ja valot myös...

Noita valoja saisivat ihmiset kyllä oikeasti tarkistella edes kerran puoleen vuoteen...
Jo 2002 vm pirssi osaa ilmoittaa jos on palanut ajovalon, parkkivalon, jarruvalon tai vilkun polttimo. :confused:
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Esimerkki:

"Kun edessä on muutto uuteen asuntoon, kodin lukot kannattaa sarjoittaa uudelleen."

Käsi ylös kuinkas moni on oikeasti toiminut noin? Veikkaan että ei tainnut kovin montaa kättä nousta.

Aina silloin tällöin vastaavista jutuista saa lukea, eli kehotetaan tekemään jotain jota todellisuudessa ehkä 1% ihmisistä tekee.
Kuinkahan moni vuokranantaja sarjoittaa vuokra-asunnon lukot uudestaan aina kun vuokralainen vaihtuu? Meinaan kun se edellinen vuokralainen on voinut teettää kopion avaimesta jolla asuntoon pääsee, koska tahansa sisään vaikka olisi aikoja sitten muuttanut sieltä pois. Vuokralainen ei edes saa sarjoittaa vuokra-asunnon lukkoja uudestaan, koska ei omista asuntoa.

Olen lähes varma, että juuri kukaan vuokranantaja ei juuri ikinä sarjoita lukkoja uusiksi vaikka vuokra-asunnossa olisi asunut kymmenet eri ihmiset samoilla avaimilla ja lukoilla. :vihellys:
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Lue käyttöohjeet huolellisesti ennen tuotteen käyttöottoa.

Vaihda salasanasi säännöllisesti.

Auton pyyhkmensulkien vaihto puolen vuoden välein:

Palovaroittimen testaus säännöllisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 687
Kuinkahan moni vuokranantaja sarjoittaa vuokra-asunnon lukot uudestaan aina kun vuokralainen vaihtuu? Meinaan kun se edellinen vuokralainen on voinut teettää kopion avaimesta jolla asuntoon pääsee, koska tahansa sisään vaikka olisi aikoja sitten muuttanut sieltä pois. Vuokralainen ei edes saa sarjoittaa vuokra-asunnon lukkoja uudestaan, koska ei omista asuntoa.

Olen lähes varma, että juuri kukaan vuokranantaja ei juuri ikinä sarjoita lukkoja uusiksi vaikka vuokra-asunnossa olisi asunut kymmenet eri ihmiset samoilla avaimilla ja lukoilla. :vihellys:
Jossain kerrostaloyhtiössä tuo sarjoittaminen joka asukkaan jälkeen on muutenkin aika kallis ja iso urakka ellei ole jotain iLOQ-avainta käytössä.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Auton pyyhkmensulkien vaihto puolen vuoden välein:
Hieman huvittavaa kyllä mainostaa kaikille autoilijoille puolenvuoden pyyhkijänsulkien vaihtoväliä kun siinä miten nopeasti ne menevät huonoksi on iso ero sillä miten monta kilometria autoilee vuodessa. Sellaisella, joka ajaa sen 5000km vuodessa ja säilyttää autoaan autotallissa suurimman osan ajasta, jossa sulat eivät altistu kumia haurastuttavalle auringonvalolle sulat kuluvat ihan eri tahtia kuin autoilijalla, jolla auto on aina ulkona auringonvalossa ja jolla ajetaan se 100 000km vuodessa.

Tämä menee samaan kategoriaan kuin väittää, että kaikkien on vaihdettava 200€ juoksulenkkarinsa puolen vuoden välein. Riippumatta siitä, että onko niillä käynyt juoksemassa sen pari kertaa 6kk aikana vai sen 300km joka viikko Paavo Nurmi tyyliin.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 913
Kuinkahan moni vuokranantaja sarjoittaa vuokra-asunnon lukot uudestaan aina kun vuokralainen vaihtuu? Meinaan kun se edellinen vuokralainen on voinut teettää kopion avaimesta jolla asuntoon pääsee, koska tahansa sisään vaikka olisi aikoja sitten muuttanut sieltä pois. Vuokralainen ei edes saa sarjoittaa vuokra-asunnon lukkoja uudestaan, koska ei omista asuntoa.

Olen lähes varma, että juuri kukaan vuokranantaja ei juuri ikinä sarjoita lukkoja uusiksi vaikka vuokra-asunnossa olisi asunut kymmenet eri ihmiset samoilla avaimilla ja lukoilla. :vihellys:
No aika monia avaimia ei pysty ilman avainkorttia edes teettämään. Toki vanhoja lukkojakin on varmaan aika paljon olemassa. Niin ja avainkorttia ei siis vuokralaiselle anneta.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 359
No aika monia avaimia ei pysty ilman avainkorttia edes teettämään. Toki vanhoja lukkojakin on varmaan aika paljon olemassa. Niin ja avainkorttia ei siis vuokralaiselle anneta.
Joskus oli töllössä juttua että viralliset lukkosepät ei tee kopiota suojatuista avaimista, mutta epäviralliset pikkukiskat kopioi minkä vaan avaimen turhia kyselemättä.

Jos joku asia on teknisesti helppoa tehdä, joku myös sulle sen tekee kun kyselet vaan riittävästi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 687
Mitenhän muuten kerrostalojen lukkosysteemit ylipäätään toimii? Asun isossa taloyhtiössä, meillä on muistaakseni 76 asuntoa samassa talossa. Tuohan tarkoittaa että meillä on ainakin 76kpl erilaisia avaimia jotka kaikki osaa avata alaoven ja oman kotioven, mutta ei muita ovia. Onko avaimessa erikseen useita toisistaan riippumattomia osioita?
Onko mitään ylärajaa että kuinka monta uniikkia avainta voi avata saman alaoven?
En ole mikään lukkoseppä joten tämä perustuu ihan omiin tietoihin. Eli omassa asunnossasi on sellainen lukko johon käy oman avaimesi lisäksi yleisavain (plus tuon takia mahdollisesti yksi tai useampi satunnaisella jyrsinnällä oleva avain). Alaovessa taas on sellainen lukko jossa on paljon avainvaihtoehtoja, yleisavain ja kaikkien asuntojen avaimet (ja taas x kpl muitakin yhdistelmiä). Nuo muut yhdistelmät johtuvat siitä että esim Abloy Classic -avaimessa on 6 eri jyrsintäsyvyyttä, 0-5, joista 0 on jyrsimätön kohta ja 5 on 90 asteen kulmaan jyrsitty. Noita sitten on tietty määrä per avain. Tuo sarjoitus olisi varmaan helpompi ymmärtää jos ymmärtää kuinka lukot toimivat. Kuitenkin jos lukko on vain yhdelle avaimelle niin kaikki jyrsinnät pitää osua kohdalleen ja jos lukkoon sopii useampi avain niin jossakin kohdassa saattaa toimia esimerkiksi jyrsinnät 3 ja 4.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 359
En ole mikään lukkoseppä joten tämä perustuu ihan omiin tietoihin. Eli omassa asunnossasi on sellainen lukko johon käy oman avaimesi lisäksi yleisavain (plus tuon takia mahdollisesti yksi tai useampi satunnaisella jyrsinnällä oleva avain). Alaovessa taas on sellainen lukko jossa on paljon avainvaihtoehtoja, yleisavain ja kaikkien asuntojen avaimet (ja taas x kpl muitakin yhdistelmiä). Nuo muut yhdistelmät johtuvat siitä että esim Abloy Classic -avaimessa on 6 eri jyrsintäsyvyyttä, 0-5, joista 0 on jyrsimätön kohta ja 5 on 90 asteen kulmaan jyrsitty. Noita sitten on tietty määrä per avain. Tuo sarjoitus olisi varmaan helpompi ymmärtää jos ymmärtää kuinka lukot toimivat. Kuitenkin jos lukko on vain yhdelle avaimelle niin kaikki jyrsinnät pitää osua kohdalleen ja jos lukkoon sopii useampi avain niin jossakin kohdassa saattaa toimia esimerkiksi jyrsinnät 3 ja 4.
Okay, selvensi. Mutta onko tuossa ylärajaa? Olisiko mahdollista esim taloyhtiö jossa 10 000 uniikkia avainta samassa järjestelmässä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 687
Okay, selvensi. Mutta onko tuossa ylärajaa? Olisiko mahdollista esim taloyhtiö jossa 10 000 uniikkia avainta samassa järjestelmässä?
On tuossa tietty joku yläraja, riippuu millaista lukkoa käytetään. Abloy Classicissa taisi olla 7 jyrsintää x 6 syvyyttä josta taitaa tulla noin 280000 eri vaihtoehtoa avaimen profiiliksi ja tuolloin oletetun alaoven lukkoon kävisi mikä tahansa classic-avain koska kaikki jyrsintäversiot on käytetty. Tuosta oli jotain taulukoita olemasa mikä määrä on mahdollista sarjoittaa mitäkin lukkoa että se on järkevää. Varmaan ainakin nykyisillä lukoilla on 10000 eri avainta mahdollista toteuttaa, en osaa noista oikeista avainmääristä enempää sanoa kun olen etätöissä. Jos kävisin firmalla niin joku lukkoseppä varmaan osaisi tuon tiedon kertoa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 588
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 349
Viestejä
4 280 744
Jäsenet
71 656
Uusin jäsen
Rokirambo

Hinta.fi

Ylös Bottom