Art Of Rally

Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
28
maxresdefault.jpg


Tämmöinen hauska top down rallipeli ois tulossa ja demokin on jo ladattavissa osoitteessa: gamejolt.com

Steam linkkiä: art of rally steam

Kotisivut: art of rally.com

Twitter: Dune - art of rally

Tietoja Pelistä:
• Edisty rallin kultaisten vuosien läpi Career Modessa
• 30+ ikonista ralliautoa 60-, 70- ja 80-luvuilta, sekä B- ja S-ryhmistä
• Täysin uudistettu käsittelymalli ja ajotuntuma Absolute Driftin autofysiikka-järjestelmästä
• 50 ralli tasoa Suomessa, Sardiniassa, Norjassa, Japanissa ja Saksassa
• Korjaa vaurioita tasojen välillä
• Päivittäiset ja viikoittaiset haasteet leaderboardeilla
• Tatrealin alkuperäinen ääniraita
 
Viimeksi muokattu:
Nostetaas tämä ylös. Pelihän julkaistiin muutama päivä sitten, ja näyttäisi ainakin Steamin arvosanat hyviltä.
Itse demoa pelalleena aion kyllä ostaa lähiaikoina. Ajotuntumassa haettu osittain realismia, joten hana pohjassa ei pysty, eikä kannata mennä koko ajan.
 
Nostetaas tämä ylös. Pelihän julkaistiin muutama päivä sitten, ja näyttäisi ainakin Steamin arvosanat hyviltä.
Itse demoa pelalleena aion kyllä ostaa lähiaikoina. Ajotuntumassa haettu osittain realismia, joten hana pohjassa ei pysty, eikä kannata mennä koko ajan.


Mistäs tuon demon saa? Steamissa haku sen löytää, mutta en löydä mistään mistä sen saisi ladattua :confused:
 
Kävin ajelemassa ja huomiot:

Sikamaisen raskas, minimiasetuksille piti laittaa että pyöri sulavasti siinä missä esim. nyt peluussa oleva grid2 näyttää uskomattomalta ja pyörii maksimiasetuksilla 4koona sulavasti.

Ajaessa korkeuseroja ei voi havaita mitenkään, yhtäkkiä auto vaan on ilmalennossa etkä edes tajua sitä ennenkuin se on pöpelikössä kun ei tottele ohjausta.

Nohh...ei oikein vakuuttanut, mutta ehkä tää tästä, jäädään seuraileen joskos kehittys oikeaan suuntaan. Potentiaalia kivaan ja rentoon peliin On.
 
Tuli ostettua eilen Steamista. Ihan hauskaa kevyttä rallattelua. Vaikeusasteena normal on ylihelppo, mutta aluksihan tuolla ajaa että saa autot ja radat auki. Moninpeliähän tämä huutaa kyllä, daily tai weekly challenget eivät oikein aja sitä asiaa.
 
Kävin ajelemassa ja huomiot:

Sikamaisen raskas, minimiasetuksille piti laittaa että pyöri sulavasti siinä missä esim. nyt peluussa oleva grid2 näyttää uskomattomalta ja pyörii maksimiasetuksilla 4koona sulavasti.

Ajaessa korkeuseroja ei voi havaita mitenkään, yhtäkkiä auto vaan on ilmalennossa etkä edes tajua sitä ennenkuin se on pöpelikössä kun ei tottele ohjausta.

Nohh...ei oikein vakuuttanut, mutta ehkä tää tästä, jäädään seuraileen joskos kehittys oikeaan suuntaan. Potentiaalia kivaan ja rentoon peliin On.

Itselläni vähän eriävät kokemukset. En kokenut peliä mitenkään erityisen raskaaksi, oma pari vuotta vanha koneeni (i7-8700 + 1080) pyörittää peliä max. asetuksilla oikein sujuvasti.
Ja korkeuserot/hyppyrit erotan ainakin ihan selvästi radalta. On niissä kohdissa mielestäni graafista eroa normaaliin tasaiseen rataan.
 
On tuo saattanut tuossa pari vuoden sisään kehittyäkin, mutta toisaalta kaipa tuota nyt voisi pitää myös kohtuullisen raskaana kun ulkoasu on noin tyyliltelty. Itselläni on kyllä tällä hetkellä melko nykyaikainen kone (5800X ja RX 6650 XT), mutta toisaalta vain 1080@60hz näyttö niin sinällään fps:n pitäisi riittää, mutta tämä saattaa olla psykosomaattistakin, mutta joten tuntui pientä stutteria tulevan, kunnes otin Simultaneous Multithreadingin (eli AMD versio siitä mitä Intel kutsuu Hyperthreadingiksi) pois päältä. Kyseessä siis Linux-natiivi.

Joillekin on tosiaan tullut takavuosien suomiklassikko Rally Sport mieleen, itselleni taas kaupallinen julkaisu Ignition vuodelta 1997, mutta tämä näennäinen yhtäläisyys loppui ensimmäiseen mutkaan ja fysiikkamalliin tutustumiseen. Oikeastaan en muista itse pelanneeni mitään tällaisen top down -arcade ja simulaattorin sekasikiötä millään alustalla. Mukaansatempaava kyllä. Kaikki, eri rallien isäntämaista autojen käyttäytymiseen on jonkinlaisen karikatyyrina paikalla, mutta autot kyllä eroavat toisistaan ja mm. keskimoottoriset takamoottorivehkeet ovat perin kiikkeriä. Moottorin äänetkin ovat ainakin sinne päin ja turboautoissa hukkaportti laulaa.

B-ryhmähän tässä varmaan se pornoin houkutin kaikille on mutta, nyt on pari viikkoa ajellut lähinnä satunnaista time attackia kolmosryhmän autoilla. Fiat 131 Abarth ja Mazda RX-3 (salanimillään tietysti) ovat vielä ihmisen hallittavissa ja ajo on miehen ja auton taistelu tietä vastaan eikä miehen taistelu autoa ja tietä vastaan... Stratos on tietysti oma lukunsa, mutta niin siitä oikeastikin on sanottu, että se vaihtaa suuntaan ratin syötteestä, kaasusta, jarrusta, jos tiellä on jotain ja ihan vittuillakseen.

Sitä olen miettinyt, että mikä tähän nyt olisi optimaalinen ohjain. Näppiksellä olen ajanut kun ei nyt muuta edes tähän hätään ole, mutta tuleehan siellä usein tehtyä liian isoja korjausliikkeitä, sellainen pieni kaasun nostaminen sutimisen hillitsemiseksi ei onnistu ja niin edespäin. Muinaisessa elämässäni oli Grand Prix Legends ja rattiohjaimia, sellainen tuntuisi tähän väärältä kuten in-car kamerakulma ja kartanlukijakin, musiikin poiskytkemisestä puhumattakaan. Ehkä jokin Xbox-tyyppinen ohjain, jolla saisi kaasun ja jarrun analogisille liipasimille?
 
On tuo saattanut tuossa pari vuoden sisään kehittyäkin, mutta toisaalta kaipa tuota nyt voisi pitää myös kohtuullisen raskaana kun ulkoasu on noin tyyliltelty. Itselläni on kyllä tällä hetkellä melko nykyaikainen kone (5800X ja RX 6650 XT), mutta toisaalta vain 1080@60hz näyttö niin sinällään fps:n pitäisi riittää, mutta tämä saattaa olla psykosomaattistakin, mutta joten tuntui pientä stutteria tulevan, kunnes otin Simultaneous Multithreadingin (eli AMD versio siitä mitä Intel kutsuu Hyperthreadingiksi) pois päältä. Kyseessä siis Linux-natiivi.

Joillekin on tosiaan tullut takavuosien suomiklassikko Rally Sport mieleen, itselleni taas kaupallinen julkaisu Ignition vuodelta 1997, mutta tämä näennäinen yhtäläisyys loppui ensimmäiseen mutkaan ja fysiikkamalliin tutustumiseen. Oikeastaan en muista itse pelanneeni mitään tällaisen top down -arcade ja simulaattorin sekasikiötä millään alustalla. Mukaansatempaava kyllä. Kaikki, eri rallien isäntämaista autojen käyttäytymiseen on jonkinlaisen karikatyyrina paikalla, mutta autot kyllä eroavat toisistaan ja mm. keskimoottoriset takamoottorivehkeet ovat perin kiikkeriä. Moottorin äänetkin ovat ainakin sinne päin ja turboautoissa hukkaportti laulaa.

B-ryhmähän tässä varmaan se pornoin houkutin kaikille on mutta, nyt on pari viikkoa ajellut lähinnä satunnaista time attackia kolmosryhmän autoilla. Fiat 131 Abarth ja Mazda RX-3 (salanimillään tietysti) ovat vielä ihmisen hallittavissa ja ajo on miehen ja auton taistelu tietä vastaan eikä miehen taistelu autoa ja tietä vastaan... Stratos on tietysti oma lukunsa, mutta niin siitä oikeastikin on sanottu, että se vaihtaa suuntaan ratin syötteestä, kaasusta, jarrusta, jos tiellä on jotain ja ihan vittuillakseen.

Sitä olen miettinyt, että mikä tähän nyt olisi optimaalinen ohjain. Näppiksellä olen ajanut kun ei nyt muuta edes tähän hätään ole, mutta tuleehan siellä usein tehtyä liian isoja korjausliikkeitä, sellainen pieni kaasun nostaminen sutimisen hillitsemiseksi ei onnistu ja niin edespäin. Muinaisessa elämässäni oli Grand Prix Legends ja rattiohjaimia, sellainen tuntuisi tähän väärältä kuten in-car kamerakulma ja kartanlukijakin, musiikin poiskytkemisestä puhumattakaan. Ehkä jokin Xbox-tyyppinen ohjain, jolla saisi kaasun ja jarrun analogisille liipasimille?

Kyllä jengi nykyään käyttää PC:lläkin ohjaimia, ihan vaikka Xboxin tai PS:n ohjain, ei niiden tyylinen vaan juuri niitä. Suora yhteensopivuus kuitenkin kun löytyy. Kannattaa tutustua, parilla kympillä kuitenkin kun noita saa, muuttuu ajaminen peleissä aivan täysin kun ei tarvitse näppiksen on-off nappuloilla koittaa ohjailla.
 
Kyllä jengi nykyään käyttää PC:lläkin ohjaimia, ihan vaikka Xboxin tai PS:n ohjain, ei niiden tyylinen vaan juuri niitä. Suora yhteensopivuus kuitenkin kun löytyy. Kannattaa tutustua, parilla kympillä kuitenkin kun noita saa, muuttuu ajaminen peleissä aivan täysin kun ei tarvitse näppiksen on-off nappuloilla koittaa ohjailla.

Oikeastaan tämä saattaa olla meikäläisen henkilökohtainen ongelma, mutta gamepadhan on kompromissi, joka lähti kaksiruutuisesta elektroniikkapelistä (ensimmäinen D-padhan löytyy Donkey Kong Game & Watchista) ja sitten sitä jatkettiin sillä ajatuksella, että pelaaja istuu sohvalla ja pitää ohjainta kädessään ja tämä tarkoittaa tietysti, että peukalot saavat koko ajan enemmän hommaa – ja minusta homma meni käteen siinä vaiheessa kun sinne lyötiin analogisia ohjaimia. Minulla on nimittäin kaksi asiaa: tietokonepöytä ja melko tönköt peukalot. Siinä mielessä nykyinen konffis, jossa vasemman peukalon täytyy selvitä lähinnä käsijarrusta (space) ja oikean jarrusta (nuoli taakse), on optimaalinen.

80-luvulla PC:lle sai sellaisia hyvin simppeleitä analogisia joystickeja, sellainenhan voisi olla kokeilemisen arvoinen, varsinkin jos homma toteutettaisiin niin, että imukuppien sijaan pohjassa olisi kirjaimellinen kilo rautaa, joka taattaisiin paikallaan pysymisen. Valitettavasti nekin kehittyivät pelkiksi lentotikuiksi.
 
Pari tuntia pelasin tätä viime vuonna ja totesin ettei ole minulle. Odotin että luvassa ois jotain 90-luvun Rally Sport:n tapaista hauskaa arcade menoa, mutta tämä ei edes yritä olla sellainen. Ajettavuus on "simumainen", tarkoitan sillä sitä ettei autoa saa kääntymään tai pysähtymään kuten kolmannesta persoonasta kuvatussa pelissä voisi odottaa. En kertakaikkiaan näe tai tunne 3rd person kuvakulmasta onko vauhtia liikaa seuraavaan mutkaan, ja pelaaminen/ohjattavuus jää tunnottomaksi. Ehkä en vain osaa, mutta uninstall.

En myöskään tykännyt samantekijän edellisestä pelistä Absolute Drift:stä joka oli joskus Epic Storen ilmaispeli. Sekin oli liian tunnoton ohjata.

Nyt sen vasta huomaa kuinka kovatasoinen Suomen sharewareskene oli 90-luvulla. Jos se ei ole tuttu ei välttämättä edes tiedä kuinka hauskoja pelejä ois mahdollista tehdä.
 
, tselleni taas kaupallinen julkaisu Ignition vuodelta 1997, mutta tämä näennäinen yhtäläisyys loppui ensimmäiseen mutkaan ja fysiikkamalliin tutustumiseen

Ignition tästä tuli itsellekin ensimmäisenä mieleen ja pettymys oli suuri (ja refund nopea) ensimmäisen mutkan jälkeen.

Ei ollut hauska peli tämä. Simulaattorit erikseen.
 
Kyllä jengi nykyään käyttää PC:lläkin ohjaimia, ihan vaikka Xboxin tai PS:n ohjain, ei niiden tyylinen vaan juuri niitä. Suora yhteensopivuus kuitenkin kun löytyy. Kannattaa tutustua, parilla kympillä kuitenkin kun noita saa, muuttuu ajaminen peleissä aivan täysin kun ei tarvitse näppiksen on-off nappuloilla koittaa ohjailla.

Tulihan sitäkin kokeiltua, mutta eihän se itselleni mikään vastaus tähän pulmaan ole, vaikka tietysti muutos huonompaan suuntaan on muutos sekin. Minusta noin yleisesti moderni joypad analogitateilla on ollut huono kompromissi ihmisille, jotka haluavat väkisin pelata sohvalta, ja sitten iso kasa sormia, jotka voisivat tehdä jotain järkevää, käytetään ohjaimen pitämiseen paikoillaan, ja sitten puolet asioista pitäisi tehdä noilla tönköillä peukaloilla (jos olisi hommannut uudemman Xbox-ohjaimen kuin 360 siinä olisi kai tuon kai sitten ollutkin vielä pari nappia pohjan puolella). Ei se minulta ole pois, jos jonkun peukalot venyvät siihen, mutta se on, että nuo vehkeet ovat syöneet kaikki muut yleiskäyttöiset analogijoystickit markkinoilta.
 
Nyt kun tuossa on tullut joku toistasataa tuntia ajeltua ja päästyä siellä sun täällä time attackissa ihan sinne nopeimpaan prosenttiin (toki totaalisen kaukana kärjen alieneista silti) vastaan on tullut opettavainen pelisuunnittelupulma: reset zonet eli kuinka paljon saa oikeista. Pelihän nimittäin myy hyvin sellaisen ajatuksen noin purkista, että tie on lähinnä suuntaa antava rakenne, ojia ei ole ja ihan ajatuksenakin on etsiä nopein reitti huomioiden lähinnä se, että maaston puolella vauhti kyllä hiipuu nopeasti. Toisaalta ihan mistä tahansa ei saa mennä, tämä tulkitaan ulosajoksi, mistä seuraa vauhdin nollaus, auton palautus keskelle tietä ja 5s aikasakko.

En tiedä tarkalleen miten tuo reset zonejen tunkkaus on pelitestauksessa mennyt, mutta lopputulos ei ole monellakaan pätkällä konsistentti – mutkissa saa oikoa ihan surutta, paitsi sitten yhdessä tai kahdessa yhtäkkiä ei saakaan, ilman mitään selvää logiikkaa. Käytännössä peliin tulee muistipelimekaniikka, kun pitää yksinkertaisesti tietää missä näkymättömät miinat sijaitsevat. Ja siis pelissä kyllä on myös runsaasti mutkia, joissa oikaisu estetty ihan millä tahansa tukkirekoista teräksisiin antilooppeihin.

Eikä tuota tietenkään voi jälkikäteen korjata ainakaan helposti rikkomatta nykyisiä ennätyslistoja, mutta selvästi jälkikäteen julkaistun Indonesian rallin klaustrofobisissa putkissa haisee sellainen "jotain on taidettu oppia".

(toinen asia jonka porukka keksi ilmeisen jälkikäteen on kytkimen luova käyttö, pelissä on mekanismi "clutch kickille" (mitä nimitystä suomalainen ralliväki käyttää kytkimen nopeasta käytöstä ilman vaihteen vaihtamista, tarkoituksena nostaa kierroksia), se ei toimi ollenkaan kuten oikeassa elämässä ja porukkaa spämmää sitä suoraan kiihdyttäessään saadakseen lisäbuustia.)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 438
Viestejä
4 537 847
Jäsenet
74 798
Uusin jäsen
STW1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom