Arduinosta tjsp webbiservo

Liittynyt
02.11.2021
Viestejä
132
Eli otsikon mukaista projektia olen joskus miettinyt aloittavani jos joskus tarvitsisi puuhastella pelkän puuhastelun vuoksi.
Vuonna 1999 löysin juttuja joiden mukaan commodore 64:sesta joku tehnyt www-palvelimen niin kai se sitten onnistuisi Arduinoilla tai Atmelilla tai jollain vastaavalla kanssa.

Jotain Arduino-kirjaa olen kirjastossa selaillut sen verran jotta huomasin tuon Serial-olion ja muistaakseni sillä ide:llä pystyisi A:n kanssa kommunikoimaan kyseistä oliota hyödyntäen, usb:in yli kulkisi bittejä 9600 bps nopeudella. Kun alkeellisen servon saisi aikaiseksi niin sitten ide:stä käsin sanomaan "GET index.html" .

Seuraava juttu olisi tietenkin että pääsisi tietsikalla, ei ide:llä vaan selaimella, juttelemaan sen servon kanssa.
Mahtaisikohan olla niin jotta helpoin tapa päästä em. tavoitteeseen olisi laittaa tietsikan ja A:n väliin Raspberry Pi yhdyskäytäväksi?

Pi poimisi siis ip-paketit ja lähettäisi ne edelleen vaikkapa SLIP-protokollalla servollE ja samaan tapaan takaisinpäin.

Tai mitenköhän mahtaisi Arduinolla tai Atmelilla riittää resurssit TCP/IP:n kanssa?
Jos pyynnöt ja vastaukset pysyisivät tarpeeksi lyhyinä niin vaihtaisi TCP:n UDP:ksi siellä "yhdyskäytävällä" ?-)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 423
Eiköhän tuo olisi helpompi toteuttaa suoraan laittamalla mikrokontrolleriin suoraan ethernet-modulin kiinni ja ajamalla kontrollerissa itsessään TCP-stäkkiä. Aika moneen mikrokontrolleriin kun nykyään löytyy suoraan TCP niin ei tarvitse millään serial-virityksillä keksiä pyörää uudelleen. Muutenkin tuosta menee järki jos väliin sotketaan joku RPi, eihän se mikrokontrolleri enää mikään webbiserveri sen jälkeen ole jos joku muu laite hoitaa käytännössä kaiken työn.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 094
Perusarduinosta loppuu ensimmäisenä muisti jos sielä pitää weppisivuja :)
Ainakin langallinen verkko onnistuu, olen kerran kokeillut.
Jos lähtee avr- linjalle niin varmaan kannattaa ottaa mega tai näytettävät jutut sd- kortille.

Toinen ehkä helpompi vaihtoehto on esp8266 (tai esp32) joissa riittää paremmin resursseja ja wifi on valmiina.
Ohjelmointi samalla idellä (muitakin löytyy) onnistuu.

Valinta riippuu oikeastaan siitä mitä pitää saada aikaan.

Esimerkkinä minulla on paljun kyljessä esp8266 joka hoitaa suodatuksen ajastuksen ja sen kautta saa myös valot päälle. Toimii itsenäisesti ja voi säätää asetuksia selaimella. Lisäksi se lähettää lämpötiloja kotiserverille.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 878
Viestejä
4 205 411
Jäsenet
70 996
Uusin jäsen
empqu

Hinta.fi

Ylös Bottom