Apua RAM:in valintaan

Terve! Tarvitsisin myös apua uusien muistikampojen valinnassa, ja olen aika noviisi näissä tietokone asioissa

Minulla on siis taitonetistä ostettu käytetty/kunnostettu pelikone.

Speksit:
Prosessori : Intel(R) Xeon(R) CPU E5-1660 v4 @ 3.20GHz
Näytönohjain : GeForce RTX 4060 8GB
Emolevy : HP Z440 Workstation Motherboard
Muisti : (1x) 16 GB DDR4 ECC DIMM
Järjestelmä : Windows 11 Pro

Tilasin nyt sitten Black Friday huumassa Gigantista Kingston FURY Beast 64 GB DDR4 (2x 32GB) muistikammat

Rupesin nyt jälkikäteen miettimään ovatko nuo tilaamani kammat sittenkään sopivat tähän tietokoneeseen

Eroina mm noihin uusiin kampoihin

Nykisessä kammassa 1.2V jännite - Noissa Kingstoneissa 1.35V jännite
Nykyinen kampa on ECC - käsittääkseni nuo Kingstonit on non - ECC
Nykyisessä kammassa nopeus 2400MHz - Kingstonit 3200MHz

Eli oliko tämä nyt sitten täysin turha ostos. Kammat eivät ole vielä saapuneet perille joten mietin kannattaako ne laittaa paluupostina takaisin?
Käsitinkö oikein että nykyinen emolevy ja prosessori tukevat maksimissaan tuota 2400MHz nopeutta ja 1.2V jännitettä?
Vai pystynkö jotenkin alikellottamaan (?) nuo uudet kammat BIOS:issa ja onko siinä mitään järkeä?
Tarkoituksena oli siis ottaa tuo vanha muisti pois ja laittaa nämä uudet tilalle.

Anteeksi kun kyselen tyhmiä, mutta olen tosiaan aika noviisi näissä tietokone hommissa. Olisin kuitenkin kiitollinen jos joku osaisi auttaa!

Viimeksi muokattu:
Ja näyttäisi syövän vielä rekisteröityä, eli bufferoitua ECC DDR4:sta. Lähtisin itse katselemaan noita ebaysta käytettynä. Tarkkana vaan sitten, että on rekisteröityä, eli RDIMM:iä, eikä UDIMM:iä.
1732732415887.png

Ja voi olla, että toimii vain 4 GB, 8 GB ja 16 GB palikat. 32 GB palikoiden kanssa en välttämättä uskaltaisi lähteä koittamaan onnea.

Edit:
Tässä pari esimerkkiä Ebaysta. Toki toimivuudesta en ota mitään vastuuta vaikka spekseihin meneekin:

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 601
Jäsenet
74 441
Uusin jäsen
Antti Hongisto

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom