Apua noin 1000e konepaketin ostoon

Liittynyt
30.12.2022
Viestejä
17
Terve!

Pitäsi uusi kone kasata ja tarvitsisin vähän apua, minulla olisi pari kysymystä näihin (Ostoskori) komponetteihin liittyen, sekä kysyisin onko ostoskorissa parannettavaa, tai joku virhe. Eniten pelaan CS:ssä, mutta yleisesti 1080p pelikone hakusessa. Ihan hirveästi yli tuon 1000e budjetin en mielellään menisi.

Budjettiini sopivat prosessorit vaihtoehdot ovat kai: Ryzen 5600 ja i5 12400f. (Muitakin saa ehdottaa) Benchmarkkeja olen katsonut, mutta suorituskyky erot ovat aika pieniä, joten kun intel on vähän kalliimpi niin siksi ostoskorissa on tuo ryzen. Kysyisin myös kuinka tarpeellinen erillinen prosessorijäähdytin on vai pärjääkö tuon prosessorin mukana tulevalla tässä tapauksessa.

Olen vähän vastahakoinen amd:n näyttikseen siirtymisessä siksi tuo rtx 3060. Vaikka ray tracing ominaisuudet ovat minulle yhdentekeviä nvidian nvenc on kyllä hyvä jos joskus haluaa striimata ja muutenkin tuntuu että nvidia on se "standardi", jolle pelit on optimisoitu. Radeoniin vaihtaminen on kuitenkin mahdollista, jos se on minua enemmän asiasta perillä olevien mielestä parempi vaihtoehto.

Koppa on myös itselleni vähän kysymysmerkki. En oiken tiedä mitä ominaisuuksia kopasta pitäisi hakea, eli jos on jotain suosituksia niin arvostaisin. +en kaipaa mitään rgb-valoja.

Ja jimmsiltä tätä ei ole pakko tilata, mutta mielellään yhdestä paikasta ellei sieltä täältä tilaamisella säästä satoja.

Kiitos!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 997
Tuo näyttiksen windforce-malli on foorumilla parin käyttäjän (3060ti) toimesta todettu susipaskaksi, joten ei sitä mallia mielellään.

Datatronicilta saat noin tonniin 3060-koneen valmiiksi kasattuna ilmaisella kasauskoodilla.

Laittelen jonku ajan päästä esimerkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 246
Näytönohjain on nykymittapuun mukaan alempaa keskisarjaa, mutta kyllä sillä 1080p-pelejä pelaa. Näytönohjaimille tarvitaan myös parempia powereita ja mesh-koteloita, mutta tuo kotelo riittää tuolle näytönohjaimelle. Ehkä pari tuollaista eteen, niin toimii varmasti:

..tai ehkä tämä:
(ei ole asiakaspalautus, jos Jimm'sin logoa sietää..)
Tähänkin laittaisin pari tuuletinta eteen ja en laittaisi mitään 4090:iä, kun ilma ei kierrä tarpeeksi.

Kopan ominaisuudet on siis mesh edessä, ja sitten voit katsella niitä usb-liitäntöjen määrää ja tyyppiä. Kalliimmissa on USB-C. Itse en ostaisi enää hiljennettyjä koteloita, kun niissä ilma kiertää huonosti.

--

Erillinen prosessorijäähdytin on 30€. Intelin kanssa se on tarpeellisempi. Nykyisten prosessoreiden kanssa mietitään, miten paljon se rajoittaa suorituskykyä. Intel käy kuumempana ja enemmän suorituskykyä menetetään, kun prosessori throttlaa. Lisäksi ovat äänekkäämpiä pienet propellit.

Toki stock-jäähyllä kanssa toimii, mutta se ei ole niin yksinkertaista, että joko hankkii satasen Noctuan ja kellottelee tai ajalee sillä mukana tulleella. Ensinnäkin, nykyään prosessori kellottelee itse itseään ja stock-jäähyllä jää huiput saamatta. Toisekseen, 30€ jäähyllä saa riittävää suorituskykyä, 30€ Fera 5 meni io-techin suorituskykytestissä samoihin kuin 100€ NH-D15. Tämä toki 6-ytimellä, mutta sellaista olet hankkimassa. Mukana tuleva on huono ja semmoisen oletussuorituskyvyn saa 20-30€... Sitten enemmän kuluttaviin prosessoreihin parempi jäähy, mutta 30€ perustornijäähy 12cm tuulettimella riittää tuollaiselle hyvin. 5800X/5800X3D ja pitää jo kurkottaa parempiin jäähyihin.

--

3600 ei ole uutena fiksu ostos. Ei sitä. Korissa on kuitenkin 5600 ja oletan, että tuo oli pianovirhe.
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 509
AMD ahdistuksesta huolimatta tuossa 800e budjettiin kelpo kone.

lisää tuulettimia voi halutessaan ottaa.

 
Liittynyt
30.12.2022
Viestejä
17
AMD ahdistuksesta huolimatta tuossa 800e budjettiin kelpo kone.

lisää tuulettimia voi halutessaan ottaa.

Kiitos ehdotuksesta! Päädyin sellaiseen päätökseen, että näyttiksen ostan käytettynä ja loput olisi tässä. Onko tuossa ostoskorissa mitään yhteensopivuus ongelmia ja kokoavatko ne datatronicilla koneen ilman näyttistä?
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 997
Kiitos ehdotuksesta! Päädyin sellaiseen päätökseen, että näyttiksen ostan käytettynä ja loput olisi tässä. Onko tuossa ostoskorissa mitään yhteensopivuus ongelmia ja kokoavatko ne datatronicilla koneen ilman näyttistä?
Virtalähde on sfx kokoinen, joten iso riski, että johtojen pituus ei riitä.

EDIT: Lisäksi kingstoni on tehnyt taas saman tempun kuin aiemmin eli ssd:n muistitekniikka vaihdettu huonommaksi saman mallinimen sisällä, ei voi tietää varmasti onko tuo vielä sitä ns parempaa vanhaa sarjaa.
 
Viimeksi muokattu:

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 509
Kiitos ehdotuksesta! Päädyin sellaiseen päätökseen, että näyttiksen ostan käytettynä ja loput olisi tässä. Onko tuossa ostoskorissa mitään yhteensopivuus ongelmia ja kokoavatko ne datatronicilla koneen ilman näyttistä?
kyllä varmaan sopii yhteen, mutta ottaisin näillä muutoksilla.


1. 5600X on vain 1-2fps nopeampi vaikka maksaa 30€ enemmän.

2. NV2 levyssä riski, että tulee QLC, kuraa + nopeus romuttuu kun 50% täynnä.

3. AG400 aavistuksen parempi ja 2€ halvempi vs. Fera 5

4. Toisen käyttäjän mainitsema SFX-poweri.
 
Liittynyt
30.12.2022
Viestejä
17
Virtalähde on sfx kokoinen, joten iso riski, että johtojen pituus ei riitä.

EDIT: Lisäksi kingstoni on tehnyt taas saman tempun kuin aiemmin eli ssd:n muistitekniikka vaihdettu huonommaksi saman mallinimen sisällä, ei voi tietää varmasti onko tuo vielä sitä ns parempaa vanhaa sarjaa.
kyllä varmaan sopii yhteen, mutta ottaisin näillä muutoksilla.


1. 5600X on vain 1-2fps nopeampi vaikka maksaa 30€ enemmän.

2. NV2 levyssä riski, että tulee QLC, kuraa + nopeus romuttuu kun 50% täynnä.

3. AG400 aavistuksen parempi ja 2€ halvempi vs. Fera 5

4. Toisen käyttäjän mainitsema SFX-poweri.
Kiitos paljon molemmille! Taidan laittaa tilaukseen noilla madin muutoksilla, mutta NZXT:n 750 wattisella virtalähteellä. Kiitos vielä kun jaksoitte tarkaistaa :)
 
Liittynyt
28.11.2019
Viestejä
366
kyllä varmaan sopii yhteen, mutta ottaisin näillä muutoksilla.


1. 5600X on vain 1-2fps nopeampi vaikka maksaa 30€ enemmän.

2. NV2 levyssä riski, että tulee QLC, kuraa + nopeus romuttuu kun 50% täynnä.

3. AG400 aavistuksen parempi ja 2€ halvempi vs. Fera 5

4. Toisen käyttäjän mainitsema SFX-poweri.
Eikö toi PNY:kin voi olla QLC? Tai ainakin mitä itse kattelin, niin mainitaan TLC/QLC eri sivustoilla.
E: Ilmeisesti vain 2Tb lätyt on QLC
 
Viimeksi muokattu:

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 509
Eikö toi PNY:kin voi olla QLC? Tai ainakin mitä itse kattelin, niin mainitaan TLC/QLC eri sivustoilla.
Ainakin omilla sivuillaan pari päivää sitten olin katsovinaan TLC ja revikoissa maininta TLC.

Ainahan se on mahdollista, tuosta QLC tempustahan on Kingstonin lisäksi jäänyt kiinni myös WD ja Crucial. Ilmeisesti myös PNY.

myös aiemmin linkkaamani exceria on tlc ja lisäksi omaa dream, mutta toimitus +12pv

 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 268
Viestejä
4 231 378
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom