Apua loppujen osien valinnassa

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
372
Jahas, io-techissä ei taidakaan olla semmoista yleisketjua koneen kasaamiseen joten tehdäänpä oma.

Budjetti:
alle 800€
Käyttöjärjestelmä ja kasaus: Windows 10, kasaan itse
Kellotatko?: En
Kotelon koko: mATX
Koneen käyttötarkoitus: 1440p 144Hz pelaaminen
Valmiina löytyy:
- i7 7700K
- Crucial MX300 525GB
- Seasonic 660W P-660 (XP²)
- Jonsbo C3
- Thermalright Macho 120 rev.A

Tarvitsen apua loppujen osien valinnassa.

- Emolevy, olen pohdiskellut seuraavia:

Emolevyyn pitäisi saada tulevaisuudessa m.2 SSD kiinni. Mikä on järkevin formaatti (2280, 22110 jne) kun en tiedä näistä juuri mitään?
Arvostan myös laadukasta audiocodecia.
Onko Z- ja B-sarjojen välillä laadullista eroa kestävyydessä? En halua panostaa kellotus emoon, mutta haluaisin että B-sarjalainen kuitenkin olisi laadukas ja kestäisi vuosia.

- Näytönohjain, päädyin GTX 1080:piin.

Tuossapa olisi listattuna ylhäältä alas halvin, suosituin hintaluokassaan ja sitten halvin blower tuulettimella oleva.
Nykyinen näytönohjain on kolmella tuulettimella mutta koppa isompi, pohdinkin siis että kannattaisiko ostaa pieneen Jonsbon koppaan blower cooleri?
Modaan kuitenkin Jonsboa todennäköisesti niin että saan siihen 2 x 120 tuulettimet eteen.
Mitä suosittelette?

Muistit:

Ylhäältä alas taas. Halvimmat, CL14 latensseilla ja 3000Mhz.
Tässä mietin että kannattaako maksaa noin paljoa extraa että saa pienemmät CL luvut? 3000Mhz muistit ovat mukana vaikka mielestäni B250 emot eivät tue sitä. Sillä mietinkin että kannattaako panostaa sittenkin Z-sarjan emoon vaikken kellota jotta saisi nopeammat muistit kokoonpanoon? Olen ymmärtänyt että pelihommista nopeista muisteista ei kuitenkaan hyödy kuin Ryzenit nykyään.

Osat ostan Saksasta ellei Suomessa tarjouksia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
475
Youtubesta löytyy aika paljon pelitestejä eri muisteilla ja kyllä intelilläkin muistit vaikuttavat paljon. Itse suosittelisin kyllä Z270 emolevyä ja minimissään 2800 MHz muisteja.

Itse en referenssi tyylisellä jäähyllä olevaa näytönohjainta ostaisi jos vain customin saa mahtumaan koppaan. GTX 1080 on loppuenlopuksi aika vähävirtainen kortti, eli en usko, että lämpöjen kanssa tulee ongelmia, kunhan kortissa on kunnon jäähy.

Itse olen tykästynyt MSI:n gaming X, mutta tuolla hinnalla ottaisin kyllä varmaan tuon Gigabyten.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
372
Itse en referenssi tyylisellä jäähyllä olevaa näytönohjainta ostaisi jos vain customin saa mahtumaan koppaan.
Miksihän noita blowereita sitten tehdään kun aina kuitenkin keskustelu menee tähän?
Olen aina ollut siinä käsityksessä että pieni case nimenomaan hyötyisi tämmöisestä coolerista.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
475
No kyllähän se on totta, että blower jäähyllä varustettu näytönohjain puhaltaa kuumat ilmat pihalle, eikä jätä niitä koteloon. Ongelmana näissä on vaan, että pieni puhallin ei jaksa puhaltaa tarpeeksi ilmaa rivojen läpi, että näytönohjain pysyisi viileänä. Tehoa toki voidaan nostaa pyörittämättä tuuletinta kovempaa, mutta silloin tuuletin pitää kauheata meteliä, joka onkin blower puhaltimien isoin ongelma.

Custom jäähyissä tosiaan kuuma ilma jää kotelon sisälle, mutta tämä ei ole iso ongelma, vaikka kotelo olisi pieni, jos vaan kotelon ilmankierto on asiallisesti suunniteltu. En osaa sanoa kuinka hyvä hyvin kotelosi ilmanvaihto toimii, mutta eiköhän tuostakin googlaamalla testejä löydä.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
771
Itse kyllä panostaisin siihen kellotusemoon kerran on tuo i7700K valmiina. Helppo ottaa vähän extratehoa irti parin vuoden päästä ja saisihan niiden kanssa nopeammat muistit käyttöön. Käsittääkseni esim 2400MHz ja 3000MHz muistien välillä on jo ihan huomattavaa eroa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
372
Koneen osat on nyt valittu.
Neuvoja tuli niin nopeaan ja asiallisesti vanhan forumin puolelta että jäi tämä ketju vähän vähälle käytölle.
Kiitos kuitenkin osallistujille!
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Itse kyllä panostaisin siihen kellotusemoon kerran on tuo i7700K valmiina. Helppo ottaa vähän extratehoa irti parin vuoden päästä ja saisihan niiden kanssa nopeammat muistit käyttöön. Käsittääkseni esim 2400MHz ja 3000MHz muistien välillä on jo ihan huomattavaa eroa.
Gaming on DDR4 Memory: 2133 vs 2666/3200MHz & 8GB vs 16GB | The Tech Buyer's Guru

Jos tohon on uskomista niin erot olikin parin fps:n luokkaa.Ryzenillä sitten tuli se 10fps 2400Mhz->3200Mhz/3600Mhz.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
771
@Melbac Tossa tosin vain yhden sivuston mielipide. Itse kun asiaa tutkiskelin jäi kuva että nopeista muisteista on paikoitellen enemmän hyötyä, Fallout 4 ja Arma 3 pelaamistani peleistä esimerkkinä. Mutta toki useimmissa peleissä ero taitaa jäädä aika pieneksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
475
Itse kun tein ostopäätösiä muisteista skylakea ostaessa 2015 jäi vertailuista kuva, että 3000Mhz saakka nousee joissain peleissä FPS aika reilusti, mutta aika harva hyötyy sitä nopeammasta muistista.
Aika reilusti oli siis luokkaa 5 FPS, joka kyllä itsellä ainakin riitti perusteeksi nopeammille muisteille. Toki prosessoria kellottaessa erot vielä kasvavat.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 657
Viestejä
4 220 776
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom