Apua kaivataan i7-7700K setin kanssa

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 697
Kasasin pari päivää sitten i7-7700K setin ja nyt olisi kysymyksiä ja ongelmia, joiden kanssa kaipaan apua konkareilta. Itselläni ei ole ollut Inteliä yli 10 vuoteen, joten esim. bios on suurilta osin utopia. Kunniaa sille, joka osaa auttaa. Kokoonpano on seuraava:

i7-7700K
ASUS Prime Z270-A
16GB G.Skill DDR4 3200MHz
Sapphire Nitro Radeon R9 390 8GB
Crucial BX200 240gb SSD
Evga Supernova G2 750W

Ongelmia:

1) Näytönohjain pudottelee Coren kelloja ja GPU usagea. Esim. pelatessa GPU-usage voi sahata seuraavasti: 100->60->0->100->60->0 %. Tämä näkyy luonnollisesti siinä, että pelatessa fps on huonompi kuin vanhalla AMD:n prossulla. Lisäksi diagnostiikka-ohjelmat (esim. HWMonitor ja CPU-Z) näyttävät näyttiksen osalta osittain höpöjä. Esim. CPU-Z väittää näytönohjaimen muistiksi vain 4 GB. Nämä höpölukemat korjaantuivat osittain bios-päivityksellä. Mistähän nämä ongelmat voivat johtua? En usko, että kortti on fyysisesti rikki. Tuntuu, että näyttis ja prossu eivät vain jotenkin pelaa saumatta yhteen.

2) Muistejen pitäisi olla 3200MHz, mutta vakiona bios näyttää niille kelloiksi 2400MHz. Onko jotain vialla vai pitääkö näin olla? Biosista voi toki muuttaa kellotaajuutta, mutta esim. 3200 MHz valinnalla valikossa näkyy, että voltit nousevat liian koviksi.

3) Prossun lämmöt sahailevat aika paljon. Esim. tätä kirjoittaessa coret käyvät siinä 33-36 asteen tuntumassa, mutta saattavat piikata välillä jopa parikymmäntä astetta ylemmäs. Jossain Counter Strikessäkin voi prossu käydä 80 asteessa ja kovassa rääkissä (Prime) päästään aika äkkiä jopa 90 asteeseen. Tiedän, että Kaby Laket käyvät kuumana, mutta ovatko nämä lukemat normaaleja? Toki tahnat voisi vaihtaa, kun käyttämäni tuubi oli avattu noin puoli vuotta sitten, mutta auttaneeko tämä lopulta muutoin kuin marginaalisesti?

Näitä on jo kokeiltu:
- Windows 10 uudelleenasennus.
- GPU-ajureiden poisto DDU:lla ja uudelleenasennus. Kokeiltu uusia ja vanhempia ajureita.
- Näytönohjaimen irrottaminen ja uudelleen kiinnitys, liitäntöjen tarkastus.

Arvostan kovin, jos joku osaa auttaa tuossa GPU-ongelmassa. Kaipailisin myös vinkkejä bios-asetuksiin. Tässä vaiheessa ei ole kellotus mielessä, kunhan saisi nyt toimimaan oikein vakioilla...
 
Saiskos näihin kysymyksiin vastausta:

Mitä näytönohjaimen ajureita käytetty?
Missä peleissä tehnyt sahausta GPU kuorman kanssa?
Mitkä muistit tarkalleen?

En välttämättä ite osaa näihin kaikkiin vastata mutta noi olisi hyvä tietää muita ajatellakin:)
 
Osaan (ehkä) vastata ongelmiin 2 ja 3.

2. XMP eli extreme memory profile pitää laittaa päälle BIOSista. Paremmat/tarkemmat ohjeet netistä tai videolla youtubesta.

3. Mikä jäähdytin? Vakiolla varmasti peakkaa 80-90 jos rasittaa, suosittelisin vaihtamaan jotain muuta tilalle jos vakiolla mennään.

Lisäksi kannattaa tarkistaa prossun kellotaajuudet, niiden pitäisi olla 4.2-4.5GHz, jos ovat tämän yli niin jotain on pielessä.
 
2) Muistejen pitäisi olla 3200MHz, mutta vakiona bios näyttää niille kelloiksi 2400MHz. Onko jotain vialla vai pitääkö näin olla? Biosista voi toki muuttaa kellotaajuutta, mutta esim. 3200 MHz valinnalla valikossa näkyy, että voltit nousevat liian koviksi.
2400Mhz on Kaby Lakella muistien vakiotaajuus. Kaikki siitä yli on käytännössä kellotusta vaikka muistit olisikin speksattu toimimaan korkeammalla taajuudella. Kun sanoit että BIOS:sta valittaessa 3200Mhz niin voltit nousevat liian koviksi, tarkoitat varmaan XMP profiilia? Kyllä korkeammilla nopeuksilla on voltteja pakko nostaa mutta eivät ne pääsääntöisesti nouse liian koviksi ja niitä voltteja voi todennäköisesti myös manuaalisesti tuunata vähän alemmas jos asia huolettaa.

3) Prossun lämmöt sahailevat aika paljon. Esim. tätä kirjoittaessa coret käyvät siinä 33-36 asteen tuntumassa, mutta saattavat piikata välillä jopa parikymmäntä astetta ylemmäs. Jossain Counter Strikessäkin voi prossu käydä 80 asteessa ja kovassa rääkissä (Prime) päästään aika äkkiä jopa 90 asteeseen. Tiedän, että Kaby Laket käyvät kuumana, mutta ovatko nämä lukemat normaaleja? Toki tahnat voisi vaihtaa, kun käyttämäni tuubi oli avattu noin puoli vuotta sitten, mutta auttaneeko tämä lopulta muutoin kuin marginaalisesti?
Se on normaalia että prossun lämmöt piikkailee välillä vaikka verkkoa selatessakin sen 15-20 astetta idleä ylempänä. Kuuluu näiden kivien ja hyperthreading:in ominaisuuksiin. Yksi asia joka yleensä emolevyillä on oletuksena väärin on että ne antavat automaattiasetuksilla ihan liikaa voltteja vcorelle. Itse näin Skylakella jopa vajaa 1.4V automaattisella vcorella ilman kellotuksia ja samaa esiintyy myös joidenkin Kaby Lake emolevyjen automaattiasetuksilla. Jos prosessoria ei halua kellottaa niin vcorea voi lyödä manuaalisesti vaikka jonnekin 1.2V tai allekin jolloin lämmöt putoavat huomattavasti. Toki myös käytössä oleva prosessorijäähdytin vaikuttaa kovastikin siihen miten kuumana prosessori käy.

Toinen asia joka vaikuttaa korkeisiin lämpöihin on Intelin käyttämä purukumi varsinaisen prosessorisirun ja lämmönlevittäjän (se metallinen levy prosessorin päällä) välillä. Tapa miten se lämmönlevittäjä on liimattu aiheuttaa efektin, että lämpötahna ei saa hyvää kontaktia lämmönlevittäjään jolloin hyväkään jäähdytin ei kykene siirtämään lämpöä pois itse sirulta. Tämän ei pitäisi vakionopeuksilla olla mikään suuri ongelma mutta erityisesti kellotettaessa prosessoria on monesti melkein välttämätöntä "korkata" prosessori eli irroittaa lämmönlevittäjä, poistaa liimajämät, laittaa sirun ja lämmönlevittäjän väliin nestemetallia ja asentaa prosessori takaisin ilman liimaa jolloin nestemetalli saa lämmönlevittäjään kunnollisen kontaktin ja kykenee tehokkaasti johtamaan lämpöä pois itse sirulta.

Mikä prossujäähy oli käytössä?

Se mitä voisit nyt tässä vaiheessa kokeilla BIOS:sta:
- Lyö ihan rauhassa se XMP 3200Mhz. Jos voltit huolettavat niin tule tänne kertomaan mitä ovat DRAM VOLTAGE, VCCIO VOLTAGE ja CPU SYSTEM AGENT VOLTAGE asetukset kun XMP on päällä.
- Lisäksi voisit prosessorin Vcore volttia säätää niin että laita asetus automaattiselta adaptivelle, anna "ADDITIONAL TURBO MODE CPU CORE VOLTAGE" vaikka 1.20V ja sen alla "OFFSET VOLTAGE" 0.002V.

Noilla saisit ainakin muistit pelittämään halutulla nopeudella ja prosessoriltakin turhaa lämpökuormaa pois. Näyttiksen kanssa en osaa auttaa. Kaverilla oli joskus tuo sama näytönohjain ja sama ongelma mutta en tiedä miten sen ongelman aikanaan ratkaisi. Nuo 390 ratukat käyvät varsin kuumana mutta tuommoinen sahaus ei kuulosta lämpöjen aiheuttamalta throttlaamiselta vaan joltain ajureihin liittyvästä ongelmasta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Nuo uudet amd ajurit ovat välillä vähän bugisia näillä vanhemmilla näyttiksillä, kokeile eri versioita (ja poista aina ddu:lla vanhat, boottaa ja asenna jokin muu versio). Lisäksi jos on jotain kolmannen osapuolen näyttis softaa, nollaa asetukset niistä ja poista ne (msi afterburener, evga precision x ja mitä näitä nyt on).
 
Mahtaako valittu "power plan" vaikuttaa mitenkään näytönohjaimen toimintaan (Control Panel\All Control Panel Items\Power Options)? Eipä tuo ainakaan mitään maksa, jos laitat High performance modelle ja katsot, jatkuuko hyppely.
 
Tuon GPU:n sahauksen saa pois näkyvistä ainakin Afterburnerissa kun laittaa Settings > General > Enable unified GPU usage monitoring. Itse en tosin huomannut RX480:llä mitään suorituskykyongelmaa vaikka se tuota tekikin.
 
Kiitos kommenteista ja neuvoista tähän mennessä. Tässäpä lisää tietoa...

Saiskos näihin kysymyksiin vastausta:

Mitä näytönohjaimen ajureita käytetty?
Missä peleissä tehnyt sahausta GPU kuorman kanssa?
Mitkä muistit tarkalleen?

Näyttiksen ajureina tällä hetkellä käytössä Crimson Relive 17.1.2. Kokeiltu myös ainakin 16.12.1 ja reilusti vanhempi Crimson 16.9.2.

GPU sahausta esiintyy erityisesti CS:GO:ssa, mutta myös Star Wars Battlefrontissa ja 3D Markia ajettaessa. Äsken kokeilin Witcher 3 ja Metro Last Light Reduxia, mitkä taas vaikuttivat toimivan ok. Ihan hirveästi en ole nyt ehtinyt kuitenkaan pelejä pyörittelemään.

Muistit on G.Skill 16GB (2x8GB), Ripjaws V, DDR 3200MHz, CL16

Osaan (ehkä) vastata ongelmiin 2 ja 3.

3. Mikä jäähdytin? Vakiolla varmasti peakkaa 80-90 jos rasittaa, suosittelisin vaihtamaan jotain muuta tilalle jos vakiolla mennään.

Lisäksi kannattaa tarkistaa prossun kellotaajuudet, niiden pitäisi olla 4.2-4.5GHz, jos ovat tämän yli niin jotain on pielessä.

Jäähdytin on SilentiumPc Fera 2. Ei paras mahdollinen, mutta varmasti vakioropellia parempi.
Fera 2 HE1224

2400Mhz on Kaby Lakella muistien vakiotaajuus. Kaikki siitä yli on käytännössä kellotusta vaikka muistit olisikin speksattu toimimaan korkeammalla taajuudella. Kun sanoit että BIOS:sta valittaessa 3200Mhz niin voltit nousevat liian koviksi, tarkoitat varmaan XMP profiilia? Kyllä korkeammilla nopeuksilla on voltteja pakko nostaa mutta eivät ne pääsääntöisesti nouse liian koviksi ja niitä voltteja voi todennäköisesti myös manuaalisesti tuunata vähän alemmas jos asia huolettaa.

Se on normaalia että prossun lämmöt piikkailee välillä vaikka verkkoa selatessakin sen 15-20 astetta idleä ylempänä. Kuuluu näiden kivien ja hyperthreading:in ominaisuuksiin. Yksi asia joka yleensä emolevyillä on oletuksena väärin on että ne antavat automaattiasetuksilla ihan liikaa voltteja vcorelle. Itse näin Skylakella jopa vajaa 1.4V automaattisella vcorella ilman kellotuksia ja samaa esiintyy myös joidenkin Kaby Lake emolevyjen automaattiasetuksilla. Jos prosessoria ei halua kellottaa niin vcorea voi lyödä manuaalisesti vaikka jonnekin 1.2V tai allekin jolloin lämmöt putoavat huomattavasti. Toki myös käytössä oleva prosessorijäähdytin vaikuttaa kovastikin siihen miten kuumana prosessori käy.

Toinen asia joka vaikuttaa korkeisiin lämpöihin on Intelin käyttämä purukumi varsinaisen prosessorisirun ja lämmönlevittäjän (se metallinen levy prosessorin päällä) välillä. Tapa miten se lämmönlevittäjä on liimattu aiheuttaa efektin, että lämpötahna ei saa hyvää kontaktia lämmönlevittäjään jolloin hyväkään jäähdytin ei kykene siirtämään lämpöä pois itse sirulta. Tämän ei pitäisi vakionopeuksilla olla mikään suuri ongelma mutta erityisesti kellotettaessa prosessoria on monesti melkein välttämätöntä "korkata" prosessori eli irroittaa lämmönlevittäjä, poistaa liimajämät, laittaa sirun ja lämmönlevittäjän väliin nestemetallia ja asentaa prosessori takaisin ilman liimaa jolloin nestemetalli saa lämmönlevittäjään kunnollisen kontaktin ja kykenee tehokkaasti johtamaan lämpöä pois itse sirulta.

Mikä prossujäähy oli käytössä?

Se mitä voisit nyt tässä vaiheessa kokeilla BIOS:sta:
- Lyö ihan rauhassa se XMP 3200Mhz. Jos voltit huolettavat niin tule tänne kertomaan mitä ovat DRAM VOLTAGE, VCCIO VOLTAGE ja CPU SYSTEM AGENT VOLTAGE asetukset kun XMP on päällä.
- Lisäksi voisit prosessorin Vcore volttia säätää niin että laita asetus automaattiselta adaptivelle, anna "ADDITIONAL TURBO MODE CPU CORE VOLTAGE" vaikka 1.20V ja sen alla "OFFSET VOLTAGE" 0.002V.

Noilla saisit ainakin muistit pelittämään halutulla nopeudella ja prosessoriltakin turhaa lämpökuormaa pois. Näyttiksen kanssa en osaa auttaa. Kaverilla oli joskus tuo sama näytönohjain ja sama ongelma mutta en tiedä miten sen ongelman aikanaan ratkaisi. Nuo 390 ratukat käyvät varsin kuumana mutta tuommoinen sahaus ei kuulosta lämpöjen aiheuttamalta throttlaamiselta vaan joltain ajureihin liittyvästä ongelmasta.

Kiitos tästä! Kokeilen tätä kun ehdin ja raportoin, mikäli ongelmia. Ainakin muistien osalta voisin varmistaa täältä, että on ok...

Mahtaako valittu "power plan" vaikuttaa mitenkään näytönohjaimen toimintaan (Control Panel\All Control Panel Items\Power Options)? Eipä tuo ainakaan mitään maksa, jos laitat High performance modelle ja katsot, jatkuuko hyppely.

On kokeiltu, mielestäni ei eroa.

Tuon GPU:n sahauksen saa pois näkyvistä ainakin Afterburnerissa kun laittaa Settings > General > Enable unified GPU usage monitoring. Itse en tosin huomannut RX480:llä mitään suorituskykyongelmaa vaikka se tuota tekikin.

Kiitos! Kokeillaan...
 
Nonniin, testailu on jatkunut...

Aloitin laittamalla biosin vakioasetuksille ja kokeilin pelejä ja tarkkailin lämpöjä. Suurimmaksi murheenkryyniksi peleistä osoittautui GS:GO. Siinä esiintyi tuota näytönohjaimen kellojen sahailua ja lisäksi prossun tuuletin huusi aika äänekkäästi (lämmöt voi olla yli 80 astetta). En oikein keksi tälle nyt muuta selitystä kun sen, että peli on "liian kevyt". Se pyörii lähes jatkuvasti sillä 300 fps:llä, mikä on käsittääkseni maksimi, vaikka näyttis pystyisi parempaankin. Prossun osalta ihmettelen vaan, että miten cooleri pyörii niin kovaa, kun CPU-usage ei kuitenkaan ole lähellekään tapissa. Tuota GPU kellojen heittelyä esiintyy myös 3D Markissa, mutta toisaalta niissä tulokset ovat kuitenkin sitä mitä tällä kokoonpanolla pitääkin. Ns. modernimmat pelit pyörivät ongelmitta, eli näytönohjaimen kellot ja usage pysyy tapissa ja prossun lämmöt pysyy noin 60-70 välillä. Testasin myös parikymmentä minuuttia Primeä vakioasetuksilla ja siinä korkein piikki oli 94 astetta. Idlessä lämmöt noin 35 eli jäähdytys lienee kuitenkin ok.

Näiden testien jälkeen kävin muuttelin biosista asetuksia @akselic :n neuvojen perusteella, mutta huomasin että muistejen kellojen nostaminen nostaa myös lämpöjä. Kun muistit kävi 3200 MHz, nousi lämmöt Primellä hyvin nopeasti 100 asteeseen.

Jännitteet näyttivät muistien kellojen osalta muutoin tältä:
DRAM VOLTAGE 1.3530 V (tämä näkyy biosissa keltaisena)
VCCIO VOLTAGE 0.928 V
CPU SYSTEM AGENT VOLTAGE 1.088 V

Muutin myös ADDITIONAL TURBO MODE CPU CORE VOLTAGE ja OFFSET VOLTAGE -asetukset, kuten edellä neuvottiin, mutta en huomannut käytännön eroa lämmöissä verrattuna automaattiasetukseen. Näistä asetuksista huolimatta voltit ja kellot muuten laskevat Windowsissa itsekseen. Pitääkö näin olla vai onko jokin väärin?
 
Muistin jänöt ihan ok, mutta ei tuon kellottamattomana pitäisi (CPU) kyllä noin kuumana käydä :eek:
Ehkä prossujänöjä voisi laskea?

Eikä tuosta näyttiksen kelloista kannata välittää, ihan normaalistihan nuo näyttää menevän.
 
No sehän tässä vähän on, kun tuntuu olevan tähän prossuun liittyen niin erilaista informaatiota liikkeellä. Toiset on sitä mieltä, että lämmöt on liian kovat ja toiset taas kommentoi tyyliin "ihan sama mitä ne on, kunhan pysyy alle 100 asteen". Nähtävästi joissain määrin emosta ja muistejen kelloistakin kiinni tämä asia. Mutta kaippa sitä voisi jossain vaiheessa uudet tahnat ruikata prossun ja jäähdyttimen väliin. Nyt on kone ollut tuntikausia päällä ja tässä näppäillessä on lämmöt vajaat 35 astetta.
 
Laitoin nyt sitten uudet tahnat tulemaan. Huomenna sitten näkee, että auttaako miten lämpöihin.
 
ASUS Prime Z270-A + 16GB G.Skill DDR4 3200MHz

Ainakin tällä kombolla taitaa olla jotain ongelmia tuon ylimääräisen lämmön kanssa, kun XMP käytössä. Tuolla toisessa ketjussa mainitsinkin, että kaikki yli 1.2v (rammille) nostaa lämpöjä huomattavasti. Pistin eilen Asukselle kyselyä asiasta. Toistaseks ajelen 2666mhz/1.2v ja lämmöt on ok.
 
Tostahan on ollut puhetta että Asukset nostaa pll jännitettä suhteessa muistien kelloihin ja tätä myöten lämmöt nousee.
IX lankkujen biosista tweakers paradisen alta löytyy pll oc säätö ja muista taas ei.
 
Mahtaako valittu "power plan" vaikuttaa mitenkään näytönohjaimen toimintaan (Control Panel\All Control Panel Items\Power Options)? Eipä tuo ainakaan mitään maksa, jos laitat High performance modelle ja katsot, jatkuuko hyppely.

Power Plan on suositeltavaa olla "High Performance".
Ainakin PCI Express -> Link State Power Management "Off" tilaan.

Nonniin, testailu on jatkunut...
....

Muutin myös ADDITIONAL TURBO MODE CPU CORE VOLTAGE ja OFFSET VOLTAGE -asetukset, kuten edellä neuvottiin, mutta en huomannut käytännön eroa lämmöissä verrattuna automaattiasetukseen. Näistä asetuksista huolimatta voltit ja kellot muuten laskevat Windowsissa itsekseen. Pitääkö näin olla vai onko jokin väärin?

Processor power management asetuksia itse olen säätänyt niin että "Minimum processor state" on 50%, "System cooling policy" Active.

Nimenomaan Windows 10:ssä tuo "Minimum processor state" laskee kellotaajuutta kuorman muuttuessa pienemmäksi jne.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään laitoin koneen valmiiksi osiin ja toivottavasti huomenna olisi uusi tahna hyppysissä. Näki kyllä, että tahnaa oli tullut ruutattua liikaa, mikä varmasti osasyyllinen lämpöihin.
 
Tänään laitoin koneen valmiiksi osiin ja toivottavasti huomenna olisi uusi tahna hyppysissä. Näki kyllä, että tahnaa oli tullut ruutattua liikaa, mikä varmasti osasyyllinen lämpöihin.

Tahnan liikakäytön ei pitäisi vaikuttaa lämpöihin. Sen sijaan jos sitä on liian vähän niin se vaikuttaa.
 
Tahnan liikakäytön ei pitäisi vaikuttaa lämpöihin. Sen sijaan jos sitä on liian vähän niin se vaikuttaa.

Käsittääkseni liikaa tahnaa on huono homma siinä missä liian vähäkin. Kun tahnaa on tarpeeksi paksu mälli coolerin ja kiven välissä, alkaa se toimia pikemminkin eristeenä.
 
Käsittääkseni liikaa tahnaa on huono homma siinä missä liian vähäkin. Kun tahnaa on tarpeeksi paksu mälli coolerin ja kiven välissä, alkaa se toimia pikemminkin eristeenä.
Silloin sitä pitää olla ihan oikeasti jo hirvittävän paljon. Ihan normaali truuttaus ekstraa ei riitä tuohon. Jos se perusohje on herneen verran tahnaa ja sitä lipeääkin kahden herneen verran niin se ei silti ole niin paljon että rupeaa eristämään. Itse jos olisin sinä kokeilisin tuolla aiemmin @pyp antamaa neuvoa samalla lankulla ja laskisin muistikelloja sekä muistivoltteja. Voisit ainakin testata onko itselläsi sama vaikutus prossun lämpöihin.
 
Käsittääkseni liikaa tahnaa on huono homma siinä missä liian vähäkin. Kun tahnaa on tarpeeksi paksu mälli coolerin ja kiven välissä, alkaa se toimia pikemminkin eristeenä.

Kyllä sinne voi sitä tahnaa lyödä vaikka ruokalusikallisen. Se on sitten toinen asia että tykkääkö siivota niitä sieltä emolevyltä ja socketista. Nimimerkillä kokeiltu. Korkeintaan jonkun Kryonaut yms tönkön tahnan kanssa voi saada hiukan parempia tuloksia levittämällä tahnan hyvin ohueksi kerrokseksi.
 
Mitä nyt tuohon GPU kellojen sahailuun tulee niin 3Dmarkissa ne tuppaa laskemaan kun testi on sen verta raskas että kortin powerlimitti on pullonkaulana --> kellot laskee.

CS:GO sen verran kevyt peli että kellot tuppaa olemaan mitä sattuu. Kunhan ei stutteroi yms niin homma ok. EX RX470 teki samaa uusimmilla ajureilla että MSI afterburner näytti GPU usageksi kaikkea 0-100% edes takasin hyppelehtien. Koita esim pitää GPU-Z loggaamassa GPU usagea ja tarkasta lyhyehkön pelisession jälkeen että tippuuko pidemmäksi ajaksi alle normilukemien pelitilanteessa ( ei loading screeneissä jne.)

Jonkun sortin tarkennus tuon kellojen sahailun määrästä olisi jees esim 3Dmark kohdalla. Tippuuko yli 150MHz? Tietenkin voi vaan ajella testin ja katsoa että GPU score vastaa muitten benchaamia lukemia.

@venalaine
 
No tämä asia selviää tänään illalla. Voihan se toki olla myös, että runsaan tahnan määrän lisäksi cooleri on ollut jotenkin huonosti kiinni (vinossa, löysällä...). Kun nämä minun prossun lämmöt on olleet näinkin kovat ihan vakiokelloilla ja ilman xmp:tä, niin ensiksi epäilen omaa kohellusta.

Illalla testailua ja raportointia, kuinka käy. Täytyy myös kokeilla @pyp vinkit noihin muisteihin liittyen.
 
Linustechtips testasi tuon liiallisen tahnan käytön haitat, lopputulos: Sotkuista, mutta ei vaikuta negatiivisesti jäähdytykseen.
 
Linustechtips testasi tuon liiallisen tahnan käytön haitat, lopputulos: Sotkuista, mutta ei vaikuta negatiivisesti jäähdytykseen.
Tuo ei olisi ensimmäinen testi jonka tyyppi kussut pahoin.:vihellys: Täytyypäs tsekata.:geek:
 
Käsittääkseni liikaa tahnaa on huono homma siinä missä liian vähäkin. Kun tahnaa on tarpeeksi paksu mälli coolerin ja kiven välissä, alkaa se toimia pikemminkin eristeenä.

Juurikin näin, kaikki tahnat ja pädit ovat oikeastaan eristeitä joita käytetään vain siksi että ne ovat kuitenkin paljon parempia lämmönjohtimia kuin se ilma. Jos kohde puristetaan oikeaoppisesti paikoilleen liiat pursuavat kyllä välistä pois joten normisovelluksissa välissä ei todellisuudessa ole liikaa vaan sopivasti. Ympärillä sitten sotkua varmasti...
 
Juurikin näin, kaikki tahnat ja pädit ovat oikeastaan eristeitä joita käytetään vain siksi että ne ovat kuitenkin paljon parempia lämmönjohtimia kuin se ilma. Jos kohde puristetaan oikeaoppisesti paikoilleen liiat pursuavat kyllä välistä pois joten normisovelluksissa välissä ei todellisuudessa ole liikaa vaan sopivasti. Ympärillä sitten sotkua varmasti...

Miten tiukalle coolerin uskaltaa veivata?
 
Miten tiukalle coolerin uskaltaa veivata?
Joku tietävä osaa sanoa :)

Mutta epäilen että niin tiukalle kuin saa.

edit:
Just postipate toi emon, prossun ja muistit.
Purin tuon vanhan koneen ja kokosin vanhan jäähyn uuteen emolevyyn. Aika kireällä oli ruuvit kun ei käsin saanut auki, mutta ruuvimeisselillä aukesi. Tuossa jääsyssä on kaksi jousta, eli ruuvit saa ruuvata aivan pohjaan ja jouset pitää sen oikean "jäykkyyden", eikä emolevy (tai prossu) pääse menemään rikki.

Käsin pyöritin Socketin kiinnitys palikat ja nuo kaksi kiinnitysruuvia kiristin meisselillä niin paljon kun oi kierrettä. Ei niitä liian kireälle siis saa väännettyä, ei ainakaan tuossa jäähyssä.

Kävi sama jäähy, vaikka kiinnitysreijät oli eri kohtaa. Oli kolme eri säätöä ruuvien etäisyydelle, niissä kahdessa palikassa.
Korkattu i5-3570k prossu tuli ostettua ja MSI:n emolevy.

edit2:
En päässyt vielä katsomaan lämpötiloja koska Samsungin 1TB kiintolevy kuulostaa olevan nyt lopullisesti paskana :facepalm:
On kyllä mahtava tuo "uusi" uefi bios :)
 
Viimeksi muokattu:
skylake ja kabylake on molemmat ohkasella pcb:llä, eli apinanraivolla ei kannata jäähyä kiinnittää. Omassa on sormikiristetty, ei ole ollut ongelmia.
 
Tahnat vaihdettu ja rasituslämmöt tuli alas noin 10 astetta. Siinä missä Primessä päästiin ennen heti kättelyssä yli 90 asteen, ollaan nyt 80 asteen tuntumassa. Myös pelatessa alemmat lämmöt, joskin cs:gon lukemat edelleen ihmeen korkeat, mitä en ymmärrä.

Mistä muuten tulee esim. Afterburnerissa cpu lämpötila? Tarkoitan siis kun siellä on corekohtaiset lukemat cpu1, cpu2, cpu3 jne... ja sitten pelkkä cpu, joka näyttää corekohtaisia lukemia korkeampaa lukemaa...
 
Mystistä on kyllä tämä homma. Nyt otin sellaisen puolen tunnin session cs:go peliä ja lämmöt jäivät alle 70 asteen. Mitään fps cappia tai v-syncciä en käyttänyt, vaan framet pyöri siellä 300 paikkeilla. Ymmärtäisin, jos olisin säätänyt jotakin, mutta kun en ole. Eilen kuitenkin nousi vielä 80 asteen tuntumaan. :)
 
Mystistä on kyllä tämä homma. Nyt otin sellaisen puolen tunnin session cs:go peliä ja lämmöt jäivät alle 70 asteen. Mitään fps cappia tai v-syncciä en käyttänyt, vaan framet pyöri siellä 300 paikkeilla. Ymmärtäisin, jos olisin säätänyt jotakin, mutta kun en ole. Eilen kuitenkin nousi vielä 80 asteen tuntumaan. :)
Jimms myypi korkkaus välinettä:)
 
Mystistä on kyllä tämä homma. Nyt otin sellaisen puolen tunnin session cs:go peliä ja lämmöt jäivät alle 70 asteen. Mitään fps cappia tai v-syncciä en käyttänyt, vaan framet pyöri siellä 300 paikkeilla. Ymmärtäisin, jos olisin säätänyt jotakin, mutta kun en ole. Eilen kuitenkin nousi vielä 80 asteen tuntumaan. :)
Hyvä juttu että lämmöt jostain ihme syystä laskivat 10 C :)

Melkoisia "kiukaita" kyllä nää prossut ja näyttikset :D "Vähän" pelasin Assetto Corsaa pelaamisen jälkeen kävin laittamassa talosta lämpöjä vähän pienemmälle :)

Ei kannata korkata kun kerran nyt hyvin toimii :) Lisäksi on vähän liian kallis prossu räpellettäväksi :)
 
Hyvä juttu että lämmöt jostain ihme syystä laskivat 10 C :)

Melkoisia "kiukaita" kyllä nää prossut ja näyttikset :D "Vähän" pelasin Assetto Corsaa pelaamisen jälkeen kävin laittamassa talosta lämpöjä vähän pienemmälle :)

Ei kannata korkata kun kerran nyt hyvin toimii :) Lisäksi on vähän liian kallis prossu räpellettäväksi :)

No tämäpä juuri, meitsin taidoilla olisi prossu äkkiä entinen. Kun lämmöt on aisoissa ja kellotuksen tarvettakaan ei varsinaisesti ole (prossu varmaan jaksaisi leikiten vaikka olisi 2 kpl gpu:ta), niin mennään näillä... Toki aina voivähän testimielessä kokeilla. :)
 
Laskee tuskaa ei tarvi kärvistellä,ite hommaan heti, kun saan mania :)
Vähän hitaammassa prossussa tuo korkkaus voi olla tosiaan fiksumpaa. Saa kellotettua enemmän ja ei tarvitse ostaa uusia osia :)

7700K on niin nopea prossu, että tehot riittää hyvin vaikka pitää vakiokelloilla. Mullakin on nyt i5-3570K ihan vakiokelloilla, samoin näyttis. En huomannut prossun kellotuksesta yhtään mitään huomattavaa hyötyä? Samoin i7-920 oli sekin oikeastaan ihan tarpeeksi nopea (esim Dirt peli). Toki varmaan riippuu niin pelistäkin (sekä näyttiksestä).

Mulla on käytetty korkattu prossu, mutta en ole tohtinut avata sitä sockettia, koska ei mulla mitään sopivia tahnoja ole laittaa sinne väliin. Eli itse pitäisin räpeltämättä ja vaihtaa sitten tehokkaampaan jos tökkii liikaa.
 
7700K on niin nopea prossu, että tehot riittää hyvin vaikka pitää vakiokelloilla. Mullakin on nyt i5-3570K ihan vakiokelloilla, samoin näyttis. En huomannut prossun kellotuksesta yhtään mitään huomattavaa hyötyä?
Tähänhän on aika helppo vastata.

Oletetaan, että 7700k toimii peleissä vähintään 4400MHz taajuudella. Jos kellotat prosessoria 100MHz, eli lopputulos on 4500MHz, nousee ytimen kellotaajuus vaivaiset 2,27%. Suorituskyky ei varmastikaan skaalaudu 1:1 suhteessa kellotaajuuden nousuun.

Mitäs jos prossun kellottaakin 4800MHz lukemille? Tällöin kellotaajuus nousee ~9,1% joka tarkoittaa sitä, että prosessoririippuvaisessa pelissä, joka antaa keskimäärin 50fps fps-lukeman, on lopputulos 54,5fps JOS suotituskyky skaalautuisi 1:1 kellotaajuuden noston kanssa.

Jos näihin haluaisi todella huomattavia eroja, pitäisi suorituskyvyn kasvaa 20% tai enemmän (50fps -> 60fps), jotta se rupeaisi ihan oikeasti erottumaan silmälle sulavampana kokemuksena.
 
Ihan puhdasta harrasteluahan se kellottelu on, ei sillä tavan tallaaja taida käytännön hyötyä saada. Olipa gpu mikä tahansa, niin prossu ei rajoita menoa.
 
Ihan puhdasta harrasteluahan se kellottelu on, ei sillä tavan tallaaja taida käytännön hyötyä saada. Olipa gpu mikä tahansa, niin prossu ei rajoita menoa.
Paitsi pelien ulkopuolella! Monessakin hommassa cpu merkkaa enemmän kuin gpu. Tosin vakavassa työssä jossa prossujen tehot on elinehto, ei sitä yksittäisen koneen prossua silloinkaan lähetä kellottamaan, vaan serverin prossut hoitaa homman samalla kun local koneella tekee jotain ihan muuta...
 
Paitsi pelien ulkopuolella! Monessakin hommassa cpu merkkaa enemmän kuin gpu. Tosin vakavassa työssä jossa prossujen tehot on elinehto, ei sitä yksittäisen koneen prossua silloinkaan lähetä kellottamaan, vaan serverin prossut hoitaa homman samalla kun local koneella tekee jotain ihan muuta...

Tähänpä viittasinkin tuolla tavan tallaajalla. Tavallinen kotikäyttäjä tarvitsee sitä tehoa lähes poikkeuksetta pelaamiseen.
 
Nyt on muuten tullut esiin sellainen ongelma, että kun kone menee lepotilaan, ei se enää herää sieltä kuten pitäisi. Tai siis virrat kyllä ovat päällä, mutta näyttöön ei tule kuvaa. Toisin sanoen, jos kone pääsee vaipumaan lepotilaan, on ainoa keino uudelleen käynnistämiseen virtanapin kautta, mikä taas aiheuttaa sen, että ensimmäisenä tarjoillaan vaihtoehdoksi safe modea. Onko kukaan törmännyt samaan ja onko ideoita, että miten tästä pääsisi eroon?
 
Nyt on muuten tullut esiin sellainen ongelma, että kun kone menee lepotilaan, ei se enää herää sieltä kuten pitäisi. Tai siis virrat kyllä ovat päällä, mutta näyttöön ei tule kuvaa. Toisin sanoen, jos kone pääsee vaipumaan lepotilaan, on ainoa keino uudelleen käynnistämiseen virtanapin kautta, mikä taas aiheuttaa sen, että ensimmäisenä tarjoillaan vaihtoehdoksi safe modea. Onko kukaan törmännyt samaan ja onko ideoita, että miten tästä pääsisi eroon?
Palauta vehkeet liikkeeseen?
 
Nyt on muuten tullut esiin sellainen ongelma, että kun kone menee lepotilaan, ei se enää herää sieltä kuten pitäisi. Tai siis virrat kyllä ovat päällä, mutta näyttöön ei tule kuvaa. Toisin sanoen, jos kone pääsee vaipumaan lepotilaan, on ainoa keino uudelleen käynnistämiseen virtanapin kautta, mikä taas aiheuttaa sen, että ensimmäisenä tarjoillaan vaihtoehdoksi safe modea. Onko kukaan törmännyt samaan ja onko ideoita, että miten tästä pääsisi eroon?
Omituista.

Onko kone varmasti "sammuksissa"? Kokeile laittaa näytöstä virrat pois ja sitten virrat päälle? Ja katso tuleeko näyttöön jotain kuvaa vai "no signal"?

Mulla jos kone menee 30 minuutin päästä "unitilaan", niin kone käynnistyy normaalisti uudelleen kun painaa yhden kerran tietokoneen virtanappia. Tai voi se joskus käynnistyä jos liikuttaa hiirtä tai pianaa näppäimistöä. Mutta ilmeisesti kone katkaisee virrat myös usb-paikoista kokonaan, eli näppis / hiiri ei silloin tietenkään enää toimi. Siksi täytyy painaa kerran lyhyesti virtanappia ja kone "herää". Mulla win 10 pro 64 bit.


Jos ei mitään auta niin poista unitila käytöstä. Normaalisti näyttö kai sammui 10 min päästä ja kone meni nukkumaan 30 min päästä.
 
Nyt on muuten tullut esiin sellainen ongelma, että kun kone menee lepotilaan, ei se enää herää sieltä kuten pitäisi. Tai siis virrat kyllä ovat päällä, mutta näyttöön ei tule kuvaa. Toisin sanoen, jos kone pääsee vaipumaan lepotilaan, on ainoa keino uudelleen käynnistämiseen virtanapin kautta, mikä taas aiheuttaa sen, että ensimmäisenä tarjoillaan vaihtoehdoksi safe modea. Onko kukaan törmännyt samaan ja onko ideoita, että miten tästä pääsisi eroon?

Win10 perus ongelma, poista lepotila käytöstä kokonaan. Meillä kannettavassa ja pöytäkoneessa sama ongelma, eikä ainakaan silloin kun viimeksi tarkistin ollut mitään muuta ratkaisua tuohon.
 
Win10 perus ongelma, poista lepotila käytöstä kokonaan. Meillä kannettavassa ja pöytäkoneessa sama ongelma, eikä ainakaan silloin kun viimeksi tarkistin ollut mitään muuta ratkaisua tuohon.

Ok. Outoa, että ei ole tullut ennen vastaan.
 
Muistelen et 5min se lepäs ihan ok, mut sen jälkeen ei enää palauttanu kummassakaan koneessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 320
Viestejä
4 535 117
Jäsenet
74 789
Uusin jäsen
anykanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom