Applen T2-piiri rajaa sitä käyttävien tietokoneiden korjaamisen virallisiin huoltopisteisiin

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 963
Tuoreiden The Verge -sivuston saamien tietojen mukaan Apple on estänyt kolmansien osapuolien tekemät huollot T2-piirillä varustettuihin uusimpiin Mac-tietokoneisiin. T2-piiri kontrolloi Sirin ja Touch ID:n ohella myös laitteessa käytettäviä komponentteja. Tämä koskee iMac Prota, MacBook Prota sekä uutta MacBook Airia ja Mac Miniä.

Apple on vahvistanut, että T2-piirin sisältävät koneet ajavat käynnistyessään läpi diagnostiikkarutiinin ja jos se havaitsee koneeseen epävirallisesti asennettua rautaa, menee laitteisto pysyvästi jumiin. Apple ei kuitenkaan suostunut antamaan tarkempaa listaa laitteista tai korjauskohteista, jotka ovat diagnostiikan piirissä. On myös epäselvää, onko ominaisuus jo aktiivisena kaikissa T2-piirin sisältävissä laitteissa.

Applen virallisen dokumentin mukaan keskeisimpiin komponentteihin liittyvien huolto-osien on oltava peräisin Applen hyväksymän ASP-toimijan (Authorized Service Provider) kautta ja korjausten yhteydessä on ajettava diagnostiikkatyökalu, joka on vain ASP-huoltojen ja Apple Service Centereiden käytössä.

Lähde:
Apple confirms its T2 security chip blocks some third-party repairs of new Macs
iMac Pro and 2018 MacBook Pro Systems Must Pass Apple Diagnostics to Function After Certain Repairs [Updated]
 
Pian varmaan saadaan näihinkin autoista tutut OBD-laitteet :sbsmile:
 
Pian varmaan saadaan näihinkin autoista tutut OBD-laitteet :sbsmile:
Ei muuten saada kun asiakas voisi nähdä sen OBD:n kautta että laiteesta on palanut yhden sentin sulake mutta se on muutoin täysin kunnossa ...

... nääs kun se asiakas olisi kärmeissään kun Apple Huolto kertoisi sille asiakkaalle
että sille laitteelle täytyy tehdä Pyhitetty Apple Huoltorituaali
jonka saa suorittaa vain Yber Head Genious
tämä Rituaali maksaa 1200€.


Tuon T2-piirin ainoa todellinen tarkoitushan on se että Apple kykenee varmistaman sen että asiakaiden on pakko maksaa Apple laitteidensa "Huollosta" järjettömiä summia ilman mitään todellista syytä.

Tai no on sillä T2-piirillä toinenkin käyttötarkoitus sillä varmistetaan se että Apple pystyy takuuvarmasti tappamaan Apple laitteet Applen päätämän laitteen sallitun käyttöiän tullessa täyteen.



PS Sallikkohan se T2-piiri sen käytetyn Apple laiteen myymisen suoraan toiselle kuluttalle ...
ilman että se laite kierrätetään Applen Pyhitetyn Omistajanvaihdon kauttaa
joka maksaa 1200€
 
Viimeksi muokattu:
Ei mee todennäköisesti pitkään, kun samanlainen piiri ilmaantuu Applen uusiin tabletteihin kuin puhelimiin. Tää karsii aika paljon huoltoja.

Kauankohan menee, kun joku keksii takaportin ohjelmistoihin?
 
Hyvä puoli - et saa enää peran ruuvaamaa "uudenveroista laitetta" tietämättäsi historiaa.
Huono puoli - loput....
 
Applella vaan ajatellaan erikoisemmin. :rofl: Vähän lisää nauloja "oikeus korjata omistamansa laitteet" -arkkuun. :geek::greedy:
 
Ikinä ei ole noista piireistä kuluttajalle ole hyötyä, vaikka Apple sanoisi mitä.

Nyt ihan kohta tämän kohun laannuttua estetään kuitenkin käyttäjää päivittämästä itse muistia ja kovalevytilaa. Ja nämä päivitysoptiot saa vaan oston yhteydessä tai virallisilta Apple-jälleenmyyjiltä ja hinta on kolminkertainen.

Seuraavassa vaiheessa siellä on sensori, joka estää jo koneen avaamisen kokonaan. Nyt jo käytetään Apple-turvaruuveja, joita ei tavallisella ruuvimeisselillä saa auki. Avattu kone ei enää toimi.

Ja lopuksi viedään käyttäjiltä myös oheislaitteet, jotka eivät ole Applen hyväksymiä. Varsinkin tallennustilarajoituksia kiertävät ulkoiset SSD-asemat tulevat olemaan iso "no can do".

Tätä viedään ihan niin pitkälle, kuin kuluttajat ovat valmiita maksamaan näistä.
 
Hyvä puoli - et saa enää peran ruuvaamaa "uudenveroista laitetta" tietämättäsi historiaa.
Huono puoli - loput....

Niin paitsi ne Applen "korjaamat" vehkeet ovat korjattua kirjaimellisesti purkkapatenteilla. Koskee esim iphone 6:sta suuresti.

 
Viimeksi muokattu:
Tietoturva vaatii aina uhrauksia käyttäjäystävällisyydestä, ihan kiva nähdä että rautatason turvallisuus aletaan ottaa vakavammin huomioon. Tiedä sitten onko tällä jotain yhteyttä niihin väitettyihin kiinalaisiin vakoilupiireihin.
 
Tietoturva vaatii aina uhrauksia käyttäjäystävällisyydestä, ihan kiva nähdä että rautatason turvallisuus aletaan ottaa vakavammin huomioon. Tiedä sitten onko tällä jotain yhteyttä niihin väitettyihin kiinalaisiin vakoilupiireihin.
Tällä ei ole yhtään mitään tekemistä minkään tietoturvan kanssa.
Ainoa tarkoitus on lukita käyttäjät Applen ylihintaisiin "korjauksiin", kun jokin suunniteltu heikkous pettää:


Apple alkaa olla olemaan "tekijän"oikeus-Mafiaakin röyhkeämpi.

Hyvä puoli - et saa enää peran ruuvaamaa "uudenveroista laitetta" tietämättäsi historiaa.
Ne Applen omat "korjauksetkin" on suunniteltu lähinnä pettämään:
 
Saa nähä missä vaiheessa EU puuttuu tähän applen touhuun. Kuitenkin osaltaan kilpailun rajoittamista ja esim autoalalla valmistajat eivät saa rajata korjauksia vain merkkikorjaamoihin. En tiedä onko tietotekniikka alalla vastaavaa, mutta ihmettelen mikäli ei ole.
 
Ihan älytöntä syöpää. Ja ihan varmasti laitonta ainakin EU-alueella. Jossain vaiheessa kuluttajat saa pakosti tarpeekseen.
 
Saa nähä missä vaiheessa EU puuttuu tähän applen touhuun. Kuitenkin osaltaan kilpailun rajoittamista ja esim autoalalla valmistajat eivät saa rajata korjauksia vain merkkikorjaamoihin. En tiedä onko tietotekniikka alalla vastaavaa, mutta ihmettelen mikäli ei ole.

Well Jenkeissä on jo ennakkotapauksia ”users right to fix own devices” eli siellä on mennyt läpi esityksiä, joiss käyttäjälle pitää antaa mahdollisuus huoltaa omia laitteitaan, vaikka valmistaja olisi mahdollisuuden lukinnut pois. Eli hassun saumaan tämä ”uudistus” osuu.
 
MacOS ja IOS ollut lienee vuosia niin hyvä combo että voi koittaa nylkiä uskollisilta käyttäjältä enemmän rahaa. Etenkin kun aikoinaan mac opiskelijat siirtyneet työelämään ja fani kunnalla enemmän rahaa käytettävissä.

Toisaalta autoissakin ECU on yleensä suljettua koodia ja suljettu sinetöity loota, mitä on vaikea päästä räpeltämään. Ja sekin on tehty laittomaksi päästöjen takia. Toisaalta tuli mieleen tämä dokumentti:

 
Nykyään näyttää MBP:ta vastaavan, aikalailla samantasoisen Linux/Windows läppärin saavan lähes puoleen hintaan. Tarvittavien muutaman ohjelmistolisenssinkin jälkeen jää voitolle.

Kyllähän uutta MBP:tä tai Airia vastaava Dell tai Lenovo -konfiguraatio nousee ihan samoihin hintoihin. Esim ThinkPad X380 tai Latitude 7390 maksaa jopa enemmän kuin vastaavan konfiguraation MacBook Pro (i5 Coffee Lake, PCIe SSD, yli FHD näyttö, TB3-liitännät).
Toki kun tosta tiputtaa kalliit NVMe-levyt, näytön, pari wattituntia ja Thunderboltin pois niin hinta tippuu helposti puoleen, mutta eihän se sitten ole enää vastaava kone.

Kyllä itseäkin tää T2 touhu silti harmittaa. Tähän asti iso osa Macin kiinnostavuutta on ollut oletettavasti pitkä elinkaari. Vaikea kumminkin luottaa siihen elinkaareen jos takuuajan jälkeisistä huolloista tehdään mahdottomia.
 
Tällä ei ole yhtään mitään tekemistä minkään tietoturvan kanssa.
Ainoa tarkoitus on lukita käyttäjät Applen ylihintaisiin "korjauksiin", kun jokin suunniteltu heikkous pettää:
Niin, piirin tarkoituksena on estää muita kuin Applea korvaamasta tiettyjä komponentteja, joka aivan selvästi parantaa laitteen tietoturvaa sellaista hyökkääjää vastaan joka pyrkii suorittamaan rautatason hyökkäyksiä, joten miten tässä ei ole kyse tietoturvasta?
 
Kyllähän uutta MBP:tä tai Airia vastaava Dell tai Lenovo -konfiguraatio nousee ihan samoihin hintoihin. Esim ThinkPad X380 tai Latitude 7390 maksaa jopa enemmän kuin vastaavan konfiguraation MacBook Pro (i5 Coffee Lake, PCIe SSD, yli FHD näyttö, TB3-liitännät).
Toki kun tosta tiputtaa kalliit NVMe-levyt, näytön, pari wattituntia ja Thunderboltin pois niin hinta tippuu helposti puoleen, mutta eihän se sitten ole enää vastaava kone.

Kyllä itseäkin tää T2 touhu silti harmittaa. Tähän asti iso osa Macin kiinnostavuutta on ollut oletettavasti pitkä elinkaari. Vaikea kumminkin luottaa siihen elinkaareen jos takuuajan jälkeisistä huolloista tehdään mahdottomia.
Niin no toisalta ei Apple koneessa tuon i5:n voi vahtaa i7:aan ilman että hinta muutuu (silloin kun puhutaan i5 ja i7 mallista jossa on TB3-liitännät).

Eli se ei Apple kone on suhteellisesti kallis vain siksi kun vartasten rajaa raudan valinnat yhtä heikoiksi kuin on siinä Applessa.
 
Niin no toisalta ei Apple koneessa tuon i5:n voi vahtaa i7:aan ilman että hinta muutuu (silloin kun puhutaan i5 ja i7 mallista jossa on TB3-liitännät).

Eli se ei Apple kone on suhteellisesti kallis vain siksi kun vartasten rajaa raudan valinnat yhtä heikoiksi kuin on siinä Applessa.

Kyllähän tuo hinta pompsahtaa ihan saman verran ThinkPadin X-sarjassa ja Dellin XPS:ssä kun konffikseen lisätään i7.

Latitude 7390 ja ThinkPad X380 olikin vähän huonoja vertailukohtia kun niihin ei saa parempia näyttöjä, joskin maksavat silti lähes saman verran kuin MBP.
Mutta kun otetaan vertailuun vastaavaa näyttötekniikkaa tarjoovat X1 Yoga ja XPS 13, niin hinnat on ihan linjassa Applen kanssa.

Kun speksit on i7-8550U, 16Gt RAM, 512Gt NVMe SSD ja WQHD tai parempi näyttö, niin hinnat menee:
XPS 13 - 2 100€
ThinkPad X1 - 2 600€
MacBook Pro - 2 650€

Ja vaikka ottaisi sen kalliimman i9 Macbookin, niin silti kilpaileva Dell Precision 5530 maksaa 200€ tarkkuudella saman verran.

Toki noissa hinnoissa on vähän heittoa, mutta ei nyt mitään kohtuutonta. Kumminkin myös rungoissa, touchpadissa ja käyttiksen lisensoinnissa on aika isoja eroja.
 
Hyvä puoli - et saa enää peran ruuvaamaa "uudenveroista laitetta" tietämättäsi historiaa.
Huono puoli - loput....
Niin no paljonko siinä Geniousin ruuvaamassa purkalla paikatussa virallissa viritelmässä on eroa siihen peran ruuvaaman ...
 
Kuinkakohan kauvan menee kun suurimmatkin Apple fanit hokaavat kuinka Apple perseilee niitten kustannuksella?

Nimittäin se kun tapahtuu niin sitten myynti romahtaa ja sitä samalla itse Apple mukana. Sieltä sitten onkin vaikea tehdä enää paluuta kun maine on mennyt.

Onhan sitä sanonut hyvin esim toi apple vehkeitten korjaaja Louis Rossmamn että käyttäjäkunta on liian lojaalia ja kieltää kaikki ongelmat jatkuvasti. Ainakun jotain vikaa on niin se on käyttäjän vika kun on sitä väärin käyttänyt, eikä vika ole itse Apple tuotteessa.
Tietenkin uskotaan kaikki Applen tyhmimmätkin selitykset asioista.
 
Tietoturvaa arvostavalle oikeastaan ainoa ilo tuosta T2 lastusta, vastaava järjestelyhän on jollain tasolla jo kaikissa touch/face id mobiililaitteissakin että ei tuossa sinänsä mitään uutta ole.
 
Tietoturva vaatii aina uhrauksia käyttäjäystävällisyydestä, ihan kiva nähdä että rautatason turvallisuus aletaan ottaa vakavammin huomioon. Tiedä sitten onko tällä jotain yhteyttä niihin väitettyihin kiinalaisiin vakoilupiireihin.
Tietoturvassa tämä ruuvien vääntäminen on se paskin ratkaisu jos katsotaan pitkällä kaavalla. Tämä sama on kuin embedded laitteissa joissa korjauksien tekeminen on jopa mahdotonta.

Tietoturvasta puhuminen tässä yhteydessä on kyllä ehkä ok, mutta kyllä se enemmän menee siihen että Applella on ideat loppu miten pitää kontrollia enemmän käsissään.

Kokonaistietoturvan ratkaisut pitäisi tulla siten, että T2 chip ei käänny liiketoiminnan kannalta rajoitteeksi kun katsotaan koko elinkaarta. Nyt tuo chipin käyttö käytännössä johtaa vielä siihen että EU:n oikeudessa tätä tullaan varmasti käsittelemään.
 
Apple MacBook Air 13" Retina 128 Gt SSD -kannettava, tähtiharmaa, MRE82 1 378,90 €
Dell XPS 13 - 13,3" -kannettava, Ubuntu 1 479,90 €

Valintojen maailmaa, Applessa on kyllä parempi näyttö ja parempi touchpad ja MacOS pysyy todennäköisesti paremmin "kuosissa" vuosien saatossa ilman uudelleenasennuksia. Muuten varmaan kestää aikaa mutta voiko siitä enää akkua helposti vaihtaa?
Applen hinta myös hieman hypähtää, kun iskee vastaavan määrän keskusmuistia ja ssd-tilaa. 750€ 512GB ssd:stä ja 16GB ddr4:sta - turvapiiriä laitellaan :D
 
Apple MacBook Air 13" Retina 128 Gt SSD -kannettava, tähtiharmaa, MRE82 1 378,90 €
Dell XPS 13 - 13,3" -kannettava, Ubuntu 1 479,90 €

Valintojen maailmaa, Applessa on kyllä parempi näyttö ja parempi touchpad ja MacOS pysyy todennäköisesti paremmin "kuosissa" vuosien saatossa ilman uudelleenasennuksia. Muuten varmaan kestää aikaa mutta voiko siitä enää akkua helposti vaihtaa?
Voi vaihtaa mutta kokonaan toinen kysymys kannattaako. Alkuperäisiä akkuja ei voi ostaa irtonaisina ja tarvikkeet on järjestään vähän arpaa.

Applella kannettavan akun vaihtaminen alkuperäislaatuiseen takuullisena työnä on mallista riippuen 2-300€ töineen.

Itse tämän kanssa monesti paininut ja tuo kunnollisten ja varmasti laadukkaiden akkujen puute saa kyllä herkästi laittamaan koneen valtuutettuun huoltoon jollonka saa sen orkkis osan. Tässä hiljattain tuli vastaan tapaus jossa netistä tilattu 80 euron tarvikeakku macbook pro koneeseen oli todelliselta kapasiteetiltaan heikompi kuin koneessa ollut kulunut orkkisakku :D

..noh, eihän se myyjä sille mitään kapasiteettia luvannutkaan...
 
Jos tarvii vain 2 youtube videota osoittamaan jonku paskuuden niin tällä tavalla saa minkätahansa paskaksi.
Louis Rossmannilla on päälle sata videota joista käy selväksi Applen tuotteiden ja korjausten laatu.

Esimerkkitapaus: Asiakas vie läppärin Applen "Genius" -jantterille koska näyttö ei toimi. Applen ääliö menee takahuoneeseen ja tulee 10 minuutin päästä ulos ja kertoo, että koneeseen pitää vaihtaa vähintään emolevy, joka maksaa 1200 dollaria, ja ehkä myös näyttö joka on joitakin satasia päälle. Sitten se sanoo että "meillä olisi tässä uusia koneita jotka maksaa about saman verran, oletko harkinnut sellaista vaihtoehtoa?..."
Asiakas vie saman koneen epäauktorisoituun huoltoon. Emolevyltä on yhden liittimen pinni vinossa. Korjaaja suoristaa pinnin, jonka jälkeen kaikki toimii taas täydellisesti. Ei maksanut mitään, koska osia ei tarvinnut vaihdella.

Voiko joku väittää, että Applen "Genius" -tyypit on mitään muuta kuin uusien laitteiden myyjiä? Joka ikinen korjaus maksaa aina lähes saman verran kuin joku uusi kone, vaikka oikeasti ei tarvitsisi tehdä muuta kuin vaihtaa joku parin euron osa. Ja nyt tätä järkevää korjaamista ollaan estämässä niin, että vain nuo Applen ääliöt voi "korjata" koneen vaihtamalla käytännössä koko koneen sisuskalut vaikka vika olisi jossain pienessä yksittäisessä komponentissa, joka on helposti vaihdettavissa uuteen.
 
Louis Rossmannilla on päälle sata videota joista käy selväksi Applen tuotteiden ja korjausten laatu.

Esimerkkitapaus: Asiakas vie läppärin Applen "Genius" -jantterille koska näyttö ei toimi. Applen ääliö menee takahuoneeseen ja tulee 10 minuutin päästä ulos ja kertoo, että koneeseen pitää vaihtaa vähintään emolevy, joka maksaa 1200 dollaria, ja ehkä myös näyttö joka on joitakin satasia päälle. Sitten se sanoo että "meillä olisi tässä uusia koneita jotka maksaa about saman verran, oletko harkinnut sellaista vaihtoehtoa?..."
Asiakas vie saman koneen epäauktorisoituun huoltoon. Emolevyltä on yhden liittimen pinni vinossa. Korjaaja suoristaa pinnin, jonka jälkeen kaikki toimii taas täydellisesti. Ei maksanut mitään, koska osia ei tarvinnut vaihdella.

Voiko joku väittää, että Applen "Genius" -tyypit on mitään muuta kuin uusien laitteiden myyjiä? Joka ikinen korjaus maksaa aina lähes saman verran kuin joku uusi kone, vaikka oikeasti ei tarvitsisi tehdä muuta kuin vaihtaa joku parin euron osa. Ja nyt tätä järkevää korjaamista ollaan estämässä niin, että vain nuo Applen ääliöt voi "korjata" koneen vaihtamalla käytännössä koko koneen sisuskalut vaikka vika olisi jossain pienessä yksittäisessä komponentissa, joka on helposti vaihdettavissa uuteen.

Katselkaas myös SnazzyLabsin Mac Pro video aiheesta. (Kirjoitus asusta en ole varma)
Hiukan kusasivat Vesa mountin kanssa.
 
Onhan Rossmanilla toki hieman tuota Apple-vastaisuutta "veressä", mutta ei se joka tapauksessa muuta niitä lukuisia faktoja joita mies on videoillaan esittänyt.

Kaikista lafkoista saa tollasen ryssimislistan jos ne pistää suurennuslasin alle. Ei poikkea normaalista. Tää on vain jotain ihan käsittämätöntä miten jaksaa Applen kans tehä noita videoita.
 
Onhan Rossmanilla toki hieman tuota Apple-vastaisuutta "veressä", mutta ei se joka tapauksessa muuta niitä lukuisia faktoja joita mies on videoillaan esittänyt.
Itseäni ihmetyttää eniten se, että Apple ei suojaa piirilevyjään mitenkään kosteudelta. Yleensä jos katsoo vaikka emolevyä tai näyttistä, niin pinta on kiiltävä, kun siihen on vedetty polymeeri-/lakkakerros päälle suojaamaan komponentteja korroosiolta. Applen piirilevyillä komponentit hapettuu kun ei ole mitään suojausta.
 
Kaikista lafkoista saa tollasen ryssimislistan jos ne pistää suurennuslasin alle. Ei poikkea normaalista. Tää on vain jotain ihan käsittämätöntä miten jaksaa Applen kans tehä noita videoita.
Näkisin että ongelma ei ole ensisijaisesti nuo "ryssimiset" tai ongelmat, vaan se miten Apple on niiden suhteen havaitsemisen/tapahtuneen/yms jälkeen toiminut. Siinä olet toki oikeassa, että sopivia yksittäistapauksia esiin nostamalla asian saa näyttämään todellista pahemmalta, mutta läheskään kaikissa noista Rossmanin jutuista ei ole ollut sellaisesta kyse.
 
Kaikista lafkoista saa tollasen ryssimislistan jos ne pistää suurennuslasin alle. Ei poikkea normaalista. Tää on vain jotain ihan käsittämätöntä miten jaksaa Applen kans tehä noita videoita.
Muut lafkat ei veloita asiakkailtaan "korjauksesta" enemmän kuin mitä uusi laite maksaa. Muut lafkat ei kieltäydy korjaamasta tuotettaan. Muut lafkat ei tee purkkaviritelmäkorjauksia, joissa huonon suunnittelun seurauksena piirilevyltä irtoava piiri puristetaan piirin ja koneen rungon väliin liimattavalla kuminpalasella takaisin paikoilleen. Muut lafkat ei kiellä kolmansia osapuolia, tai asiakkaitaan itse, korjaamasta tuotteitaan. Muut lafkat ei suunnittele tuotteitaan niin, että niitä on lähes mahdoton huoltaa. Eikä muut lafkat varsinkaan asentele tuotteisiinsa piirejä, joiden ainoa tarkoitus on tunnistaa milloin tuotetta on korjattu, ja sitten tee tuotteesta 2k€:n kirjapainoa.

Ihan rauhassa tietysti saa fanittaa firmaa, jonka toiminta vaikuttaa tätä nykyä olevan pelkkää asiakkaiden oikeuksien polkemista, kyykyttämistä ja rahastamista. Tässähän voi olla kyseessä vähän samanlainen juttu kuin niillä, jotka elää väkivaltaisessa parisuhteessa, mutta eivät silti halua pois parisuhteesta. Sellaisia syitä on esim:

  • Embarrassment or Shame: It’s often difficult for someone to admit that they’ve been abused. They may feel they’ve done something wrong by becoming involved with an abusive partner. They may also worry that their friends and family will judge them.
Joutuu myöntämään olleensa väärässä firman suhteen, joten kun sitä ei halua tehdä, jää jumiin firman asiakkaaksi.
  • Low Self-Esteem: When an abusive partner constantly puts someone down and blames them for the abuse, it can be easy for the victim to believe those statements and think that the abuse is their fault.
Applehan yleensä syyttää aina käyttäjää, vaikka kyseessä olisi vain huonosti suunniteltu tai viallinen tuote.
  • Love: So often, the victim feels love for their abusive partner. They may have children with them and want to maintain their family. Abusive people can often be charming, especially at the beginning of a relationship, and the victim may hope that their partner will go back to being that person. They may only want the violence to stop, not for the relationship to end entirely.
Applella on vahva brändi ja imago, ja sen asiakkaat tuppaavat olemaan lojaaleja.
 
Kaikista lafkoista saa tollasen ryssimislistan jos ne pistää suurennuslasin alle. Ei poikkea normaalista. Tää on vain jotain ihan käsittämätöntä miten jaksaa Applen kans tehä noita videoita.

No kun tuo nimenomaan poikkeaa just raakasti normaalista, ja T2 piirillä koittavat saada lypsettyä monopolin korjauksiin. B luokan rautaa ja laatua hirmu hinnalla, mutta kyllä noille se tietty ostajakunta viellä toistaiseksi on.
 
Katselkaas myös SnazzyLabsin Mac Pro video aiheesta. (Kirjoitus asusta en ole varma)
Hiukan kusasivat Vesa mountin kanssa.
Juu se Snazzylabsin tyypi on kymmenien vuosien Apple uskovainen jonka usko sai melkoisne kolauksen ... ja siitähuolimatta viimeisessä videossaa oli jo toistamassa samaa vanhaa kaanoninmuksiata tunustusta.
 
Tätä viedään aina vain pidemmälle niin kauan kun kuluttajat ostavat applen rautaa. Itse vedin omat johtopäätökseni omasta parin vuoden takaisesta macbook-perseilystä ja totesin, että omia rahojani en tuolle lafkalle enää kanna.
 
Muut lafkat ei veloita asiakkailtaan "korjauksesta" enemmän kuin mitä uusi laite maksaa. Muut lafkat ei kieltäydy korjaamasta tuotettaan. Muut lafkat ei tee purkkaviritelmäkorjauksia, joissa huonon suunnittelun seurauksena piirilevyltä irtoava piiri puristetaan piirin ja koneen rungon väliin liimattavalla kuminpalasella takaisin paikoilleen. Muut lafkat ei kiellä kolmansia osapuolia, tai asiakkaitaan itse, korjaamasta tuotteitaan. Muut lafkat ei suunnittele tuotteitaan niin, että niitä on lähes mahdoton huoltaa. Eikä muut lafkat varsinkaan asentele tuotteisiinsa piirejä, joiden ainoa tarkoitus on tunnistaa milloin tuotetta on korjattu, ja sitten tee tuotteesta 2k€:n kirjapainoa.
...
Hyvä summaus siitä mikä on tämä uusi Apple joka on syntynyt pääasiassa vuoden 2017 jälkeisenä aikana.
 
Applen osakekin on näköjään näiden syksyn kuukausien jälkeen pudonnut samalle tasolle, jolla se oli 6kk sitten. Mikä lie sitten vaikuttaapi asiaan, mutta ainakin oma näkemys firman toiminnasta on muuttunut semineutraalista erittäin negatiiviseksi tässä viimeisten muutaman kuukauden aikana.
 
Tää olikin mennyt ohi. Mä en oikein ymmärrä miksi Apple lähtee tämmöiseen. Itsekin tilasin ifixitin akun omaan ja sukulaisen macbook airiin, koska valtuutettu ilmoitti hinnaksi 230e. 5minuutin homma ekaa kertaa suorittavalle, 2 minuutin jos on toinen kerta. Tietysti nuo ruuvit oli mallia missään ei ole tuollaisia, mutta meisselit nyt ei älyttömiä kustanna.

Applehan on aika usein tehnyt saman tapaista esim. noita iphonen näyttöjä. Vaikka Applea onkin nykyisin jo kaikki laitteet, on vaikea nähdä tätä positiivisena kehityksenä.
Omakohtainen kokemus koskee 2kpl macbook aireja, yhtä macbook prota, iphone 6, iphone 8 ja nyt viimeisin hankinta iMac 27". Macbookit ovat vuodelta 2013 ja tämä iMac on reippaan vuoden ollut käytössä. Kaikki toimii hyvin ja edelleen ainakin omaan käyttöön nuo macbookit ovat ihan eri planeetalla kuin zenbookit. (toki on kokemus vaan n. 1,5v vanhasta zenbookista) Käytettynä kun ostaa, niin ei putoa niin korkealta. iMacin tosin ostin uutena ja hankin siihen päälle tuon lisätakuun. (just in case)

@Kepe lle tuosta pinni vinossa-casesta: Täällä paikallisessa Apple huollossa se huoltaja on eri kuin myyjät, joten tuskin ainakaan itselle tuollaista osuisi kohdalle. Vaikuttaa lähinnä ko. myyjän virheeltä. Mutta nää on näitä.

OT: Mulla kodinkonekorjaaja takuu-huoltoa suorittaessa löysi sihdistä yhden roskan, joka esti pumpun toiminnan ja lasku lankesi itselle. Tämä siis siitä huolimatta, vaikka koneessa on erillinen merkkivalo siihen, kun suutin on tukossa. Korjaaja totesi vaan "mutta ei nää valot oikein toimi" :D Ja löi 150e laskun käteen.
 
Epäilen että Eu:ssa on jo työn alla tuosta T2 piirin estoista mutta voi kestää hetken ennen kun siitä ilmoitetaan virallisesti.
 
ei varmaan tuota mutta ehkä estää sen että valmistaja pakottaa korjaamaan laitteet vain yhdessä paikassa ( vrt. autopuolella merkkihuolto vs muut korjaamot )
Juu nykysellään kannatan kyllä jotain right to repair tyylistä viritelmää ihan maailmanlaajuisena juttuna. Ei ne autonvalmistajatkaan hyvää hyvyyttään niitä varaosia, tietoa ja osakuvia jaa 3. osapuolelle vaan niitä siihen sitoo ihan laki.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 088
Viestejä
4 468 656
Jäsenet
73 894
Uusin jäsen
sampo_af

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom