Applen siirtymä x86:sta Arm-arkkitehtuuriin näkyy myös sovellustuessa

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 443
apple-universal-app-rosetta-2-ios-compatibility-20201111.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Apple julkaisi eilen ensimmäiset Arm-arkkitehtuuriin perustuvat Mac-tietokoneensa. Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun Apple vaihtaa käskykantaa, mutta viime kerrasta on jo liki 15 vuotta. Mitä käskykannan vaihtuminen käytännössä merkitsee sovellusten näkökulmasta?

Applen uusin macOS-versio, Big Sur, on luonnollisesti optimoitu yhtiön uudelle M1-järjestelmäpiirille ja Arm-arkkitehtuurille. Yhtiön mukaan sen Safari-selain suorittaa JavaScriptiä M1:llä 1,5-kertaisella nopeudella edelliseen Safari-versioon ja x86-prosessoriin verrattuna ja olevan noin 1,9-kertaa responsiivisempi. Natiivit sovellukset ovat kuitenkin vain pieni osa kokonaisuutta.

Kolmansien osapuolten sovelluksille Apple tarjoaa uudet Universal Apps -sovellukset, joissa on paketoitu samaan pakettiin x86- ja Arm-versiot sovelluksesta. Tällöin sovellukset toimivat natiiveina kummallakin alustalla siirtymäkauden ajan ja niin kauan kuin Apple haluaa x86-prosessoreita tukea. Muutos ei tapahdu kuitenkaan päivässä ja esimerkiksi Adobe on kertonut, että sen ensimmäinen Universal Apps -sovellus tulee olemaan joulukuussa julkaistava versio Lightroomista, mutta muut sovellukset tulevat perästä vasta ensi vuonna.

Suurin mahdollinen kompastuskivi siirtymässä tuleekin olemaan Rosetta 2. Rosetta on emulaatiokerros, joka mahdollistaa x86-sovellusten ajamisen Arm-prosessorilla. Apple ei kertonut käytännössä mitään yksityiskohtia Rosettan suorituskyvystä, vaikka kehuikin joidenkin sovellusten toimivan M1:llä jopa nopeammin, kuin vastaavilla Intel-Maceilla, kiitos nopeamman integroidun grafiikkaohjaimen. Tiettävästi esimerkiksi Microsoftin Office-perhe tulee toimimaan aluksi Rosettan kautta, vaikka yhtiö valmisteleekin Universal App -versiota taustalla. Vasta ulkopuoliset testit tulevat paljastamaan, onko Rosettan suorituskyky sovelluksissa riittävällä tasolla.

Viimeinen temppu Applen taskussa siirtymäkaudelle ja tulevaisuuteen on macOS:n yhteensopivuus iOS-sovellusten kanssa. Tämä tuo koko laajan AppStore-sovelluskaupan valikoiman pelejä ja sovelluksia myös Mac-käyttäjien käsiin, mitä ainakin osa käyttäjistä pitää epäilemättä suurena kilpailuvalttina.

Lähde: Apple

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Suorituskyky tuskin tulee ongelmaksi niin kauan, kun päästään ajamaan natiivia ARM-softaa mutta x86-softan ajaminen onkin sitten eri asia. Windows on ARM:lla suorituskyky putoaa noin 40% kun ajetaan ARM:n sijaan sovelluksen x86-versiota ainakin Geekbench 4:n perusteella. Mielenkiinnolla seuraan, miten Rosetta2 suoriutuu x86-emulaatiosta

Apple on tosiaan jyrännyt mobiilipuolella jo vuosia, joten siinä mielessä yhtiön lupaukset M1:n suorituskyvystä eivät ole yllättäviä. Kannattaa kuitenkin huomioida, että suorituskyky saattaa heikentyä aikalailla, jos ei päästä ajamaan natiivia ARM-softaa.

Windowsin puolella Qualcommin järjestelmäpiireihin perustuvat ratkaisut laittavat hyvin kampoihin Intel-laitteille omassa tuotesegmentissään mutta x86-softaa ajettaessa suorituskyky matelee. Esimerkiksi SQ1 asettuu Geekbench 4 -testissä i5-6300U:n ja i5-7200U:n välimaastoon yhden ytimen osalta, kun käytössä on testin ARM-versio. x86-versiolla suorituskyky on Pentium Gold 4425Y:n tasolla. Nähtäväksi jää, miten kehittäjät kääntävät sovellukset ARM:lle ja kuinka hyvin Rosetta2 hoitaa homman macOS:lla.

GeekBench 4 on Windows
DeviceCPUSingle coreMulti core
Surface Pro 6i5-8250U428714031
Surface Laptop 2i5-8250U420313233
Surface Laptopi5-7200U37257523
Surface Pro X (ARM)SQ1350511727
Surface Pro 4i5-6300U33196950
Samsung Galaxy Book2 (ARM)SD85022627405
Surface Pro X (x86)SQ121826822
HP Envy x2 (ARM)SD83521116314
Surface GoPentium Gold 4425Y20783934
Samsung Galaxy Book2 (x86)SD85013454164
Surface 3Atom x7-Z870010782777

Alla vielä vertailuksi Android- ja iOS-laitteilla ajettuja tuloksia. OnePlus 5 puhelimessa on sama prosessori kuin HP Envyssä. Näyttäisi, että Androidilla ajettu tulos vastaa Windowsilla ARM-sovelluksen tulosta.

GeekBench 4 on Android
DeviceCPUSingle coreMulti core
OnePlus 8SD865427612541
OnePlus 7 ProSD855346010814
OnePlus 6SD84524709049
OnePlus 5SD83519476682

GeekBench 4 on iOS
DeviceCPUSingle coreMulti core
Apple iPhone 11 Pro MaxA13 Bionic547313820
Apple iPhone XS MaxA12 Bionic478011396
Apple iPhone XA11 Bionic422910189
Apple iPhone 7A10 Fusion34065902
 
Suorituskyky tuskin tulee ongelmaksi niin kauan, kun päästään ajamaan natiivia ARM-softaa mutta x86-softan ajaminen onkin sitten eri asia. Windows on ARM:lla suorituskyky putoaa noin 40% kun ajetaan ARM:n sijaan sovelluksen x86-versiota ainakin Geekbench 4:n perusteella. Mielenkiinnolla seuraan, miten Rosetta2 suoriutuu x86-emulaatiosta
Mielenkiintoista tosiaan nähdä tosielämän testeissä, mutta jos Geekbenchia katsotaan, niin Applella on varaa ottaa vaikka se 40% hitti ja silti kilpailla ihan tasaväkisesti x86 prossujen kanssa. Varsinkin kun M1 on kuiteenkin aika paljon äreämpi kuin A13.

Toki Geekbench ei ole kovin eksakti tapa käytännön suorituskykyä arvioida, joten käytännön ero jää nähtäväksi. Ja tietysti erityisesti niiden suosituimpien raskaiden sovellusten nopeus (ja muuten emuloinnin toimivuus), iso osa sovelluksista on tietyisti myös niin kevyitä, että prosenttuaalisesti suurellakaan erolla ei ole välttämättä käytännössä merkitystä, kunhan homma toimii.
 
macOS:n yhteensopivuus iOS-sovellusten kanssa. Tämä tuo koko laajan AppStore-sovelluskaupan valikoiman pelejä ja sovelluksia myös Mac-käyttäjien käsiin
Tuo ei ihan pidä paikkaansa. Noi uudet Macit eivät täytä kaikkia UIRequiredDeviceCapabilities-vaatimuksia, joten kaikki iOS-sovellukset eivät toimi. Lisäksi devaajat voivat estää omien sovellusten julkaisun Mac-puolelle, ja varsinkin metriikkahakuiset pelifirmat eivät halunne huonosti rahaa käyttäviä Mac-pelaajia huonontamaan tilastojaan.
 
Laitetaan tännekin maininta Rosetta2:n suorituskyvystä Applen Developer Transition Kit (A12Z).
Geekbenchin tietokannasta löytyi A12Z Bionic -järjestelmäpiiriin perustuvalla Developer Transition Kitillä ajettuja tuloksia sekä macOS AArch64 että x86 (64-bit) versiolla.
Developer Transition Kit (A12Z)
  • ARM: 1143/4870
  • x86: 844/2957
Noiden lukujen perusteella suorituskyky putoaa Rosetta2:lla single coressa 26% ja multi coressa 39%. x86:lla prosessori tosin tunnistuu "1 processor, 4 cores", kun ARM:lla se on "1 processor, 8 cores". A12Z on 4+4 big.LITTLE prosessori.
Lisäksi kyseisellä kitillä löytyy testiajoja myös Geekbenchin iOS versiolla. Suorituskyky (1098/4555) on käytännössä sama kuin macOS:n ARM versiolla.
 
Mielenkiinnolla odotan, koska Avid yhtiö julkaisee Pro Tools ja Media Composer ohjelmille päivitykset. Varsinkin Media Composer ei toimine emuloituna tehokkaasti, vaikka Rosetta 2 -emulaattori on varmaakin hyvä.
 
Affinity softien valmistaja lisäsi tuen Apple Silicon laitteille.
Affinity apps are the first professional creative applications to offer native M1 support
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 781
Viestejä
4 483 654
Jäsenet
74 000
Uusin jäsen
ohmydaysf

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom