Applen M-piirilliset Macbookit

Väitän kyllä, että nyky-Airilla 90% planeetan tietotyöläisistä hoitaa duunihommansa semmoisella. Aika kapean sektorin hommia mitkä vaatii enemmän jerkkua.
Jep.. tälle perus M4:lle jää kakkoseksi käytännössä kaikki normaalit työkone Windows-PC:t joilla ihmiset koodailee ja tekee muita vastaavia duuneja.

Itse tein reilun vuoden 16GB M1 Airilla softahommia ja vaihdoin ainoastaan 256GB tallennustilan takia Pro-mallin tilalle, eikä tuottavuuden osalta ollut kyllä eroa. Pro:ssa isoin etu reilusti parempi näyttö ja useamman ulkoisen näytön tuki, jossa koneen oma näyttö toimii työpöytäkäytössä hyvin kolmantena näyttönä. Taitaa tuo ulkoisten näyttöjen tuki olla nyt korjattuna M4:ssa.

Väitän kyllä, että nyky-Airilla 90% planeetan tietotyöläisistä hoitaa duunihommansa semmoisella. Aika kapean sektorin hommia mitkä vaatii enemmän jerkkua.
Joo aivan varmasti. On helposti tuplasti tehokkaampi kone kuin se ihan uusi kone minkä oma työnantajani käyttööni antoi pari kuukautta sitten.

Nuo opiskelut ja kotikäytöt tuli nyt vaan siksi mieleen päällimmäisenä käyttötarkoituksena kun aika harva firma Suomessa taitaa liisata/hankkia Macceja työntekijöiden käyttöön. Tosin varmaan on muunkinlaisia käytäntöjä ja jopa valinnan varaa, luovalla puolella saattaa Macit olla edelleen aika paljonkin suosiossa ja tiedän itsekin jopa yhden epäluovan jäykän tietotyöalan pk-yrityksen jossa ihan kaikki kalusto on firman omalla rahalla taseeseen hankittua Applea kun yrittäjä itse tykkää niistä.

Tosin varmaan on muunkinlaisia käytäntöjä ja jopa valinnan varaa, luovalla puolella saattaa Macit olla edelleen aika paljonkin suosiossa ja tiedän itsekin jopa yhden epäluovan jäykän tietotyöalan pk-yrityksen jossa ihan kaikki kalusto on firman omalla rahalla taseeseen hankittua Applea kun yrittäjä itse tykkää niistä.
Softapuolen hommissa oon kuudessa eri firmassa ollut töissä, joista ainoastaan nykyisessä (edit: selkeästi isoin yritys tähän asti) on pitänyt BYODina ottaa Mac - mutta kuitenkin nykyiselläkin on ihan työnantajan puolesta IT:n tuki Maceille.

Aiemmat työnantajat on antaneet valita, ja itse asiassa kahdesta firmasta on koneen vaihtuessa voinut lunastaa vanhan Macin muutamalla kympillä sen vaihtuessa uuteen.

Softapuolen hommissa oon kuudessa eri firmassa ollut töissä, joista ainoastaan nykyisessä (edit: selkeästi isoin yritys tähän asti) on pitänyt BYODina ottaa Mac - mutta kuitenkin nykyiselläkin on ihan työnantajan puolesta IT:n tuki Maceille.

Aiemmat työnantajat on antaneet valita, ja itse asiassa kahdesta firmasta on koneen vaihtuessa voinut lunastaa vanhan Macin muutamalla kympillä sen vaihtuessa uuteen.
Mulla on itselläni selvästikin päässyt vanhentumaan käsitys työelämän ict-käytännöistä. Pitäisi varmaan vaihtaa työpaikkaa vähän useammin. :rolleyes: Tosin softapuoli ei ole tuttua muutenkaan.

Mutta noinhan sen pitäisi periaatteessa mennä. Jos samalla rahalla voi tarjota työntekijälle sen vaihtoehdon jolla hän kykenee tuottavimmin työtä tekemään, niin järkevähän ne vaihtoehdot on tarjota ellei ole käytössä jotain järjestelmäspesifejä työkaluja, joita ei saa kuin esim. Windows-ympäristöön.

Auttakaas noviisia. Tarkoituksena hommata ulkoista kovalevyä ylimääräisiin filuihin + mahdollisesti ehkä joskus asentaa jotain ohjelmiakin. Koneena MacBook Pro M4. Törmäsin kuitenkin useisiin vaihtoehtoihin. Hommaanko vain ulkoisen SSD-kovalevyn USB-C liittimellä ja kaikki toimii? Jotkut taas suosittaa verkossa hommaavan jotain ssd-koteloita johon asentaa muistit itse ja, että siinä olisi thunderbolt-liitäntä. Käytännön erot näissä, onko merkitystä ja mitä suosittelette :hmm:?

Auttakaas noviisia. Tarkoituksena hommata ulkoista kovalevyä ylimääräisiin filuihin + mahdollisesti ehkä joskus asentaa jotain ohjelmiakin. Koneena MacBook Pro M4. Törmäsin kuitenkin useisiin vaihtoehtoihin. Hommaanko vain ulkoisen SSD-kovalevyn USB-C liittimellä ja kaikki toimii? Jotkut taas suosittaa verkossa hommaavan jotain ssd-koteloita johon asentaa muistit itse ja, että siinä olisi thunderbolt-liitäntä. Käytännön erot näissä, onko merkitystä ja mitä suosittelette :hmm:?
Kirjoitus- ja lukunopeutta tuollaisella Thunderbolt-kotelolla saadaan, mutta sen tarpeellisuus riippuu käyttötarkoituksesta.
Itselläni on tämä Thunderbolt 4 SSD Enclosure + Samsung 980 Pro.

Statistiikka

Viestiketjuista
270 143
Jäsenet
76 562
Uusin jäsen
ruuwari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom