• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Applen M-piirilliset Macbookit

Juu en tarkoittanut, että pitäisi alkaa muokata macOS:ää Windowsin kaltaiseksi, mutta tuo Alt-Tab-toiminnallisuus on kumminkin perustasolla sama, mutta huomattavasti huonompi ilman erillistä softaa

Juu en tarkoittanut, että pitäisi alkaa muokata macOS:ää Windowsin kaltaiseksi, mutta tuo Alt-Tab-toiminnallisuus on kumminkin perustasolla sama, mutta huomattavasti huonompi ilman erillistä softaa

Mitäs tämä alt tab sitten tuo lisää, kun en ole osannut kaivata?

"Windows-tyylisen" Alt-Tab -valikon, eli eri ikkunat näkyvät, plus preview niistä. Muuten olen pysytellyt aika lailla poissa "macOS-to-Windows" tyylisistä sovelluksista ja virityksistä, mutta tuo löysi paikan sydämestäni välittömästi.

Enpä oo tässä muistanut edes kaivata Alt-Tabia, kun Mission Control ja useat työpöydät toimii niin näppärästi. On kyllä kieltämättä vähän kökkö tää MacOS:n alt-tab, jos sillä tykkää veivata.

"Windows-tyylisen" Alt-Tab -valikon, eli eri ikkunat näkyvät, plus preview niistä. Muuten olen pysytellyt aika lailla poissa "macOS-to-Windows" tyylisistä sovelluksista ja virityksistä, mutta tuo löysi paikan sydämestäni välittömästi.

Vähän tuon tapainen on joku expose tms systeemi kun trackpadillä vetää neljällä sormella ylöspäin (voi olla omiakin konffauksia). Tosin ne ikkunat pläjähtää koko ruudun täyttäen eikä listamuotoon. Enpä tuotkaan ole käyttänyt. Yleensä Cmd-Tab (tai Cmd-h piilottaen nykyisen soveluksen) ja sitten Cmd-<ja Cmd-> jos tarvii sovelluksen omista ikkunoista sisällä vaihtaa.

Tuota jälkimmäistä olen etsinyt niin windowisistakin ja linuxista(*), mutta en ole löytänyt.

* Joku ubuntu perusasennus

Enpä oo tässä muistanut edes kaivata Alt-Tabia, kun Mission Control ja useat työpöydät toimii niin näppärästi. On kyllä kieltämättä vähän kökkö tää MacOS:n alt-tab, jos sillä tykkää veivata.
Meinasin samaa kirjoitella, expose ollut pitkään itsellä tapa hyppiä applikaatioiden instanssien välillä. Konfannut aina niin että kolmen sormen swipe ylös näyttää mission controlin, kolmen sormen swipe alas app-kohtaisen exposen.

Itsellä lähinnä BetterSnapTool käytössä, toi ikkunointi on oikeasti yksi asia joka pitkään käyttäneenä on aina ollut aika kökkö tässä käyttiksessä. Tuo helpottaa jos haluaa esim. rinnakkain kaksi applikaatiota samalle näytölle. Pelkkää läppärin näyttöä käyttäessä tulee tuon sijaan käytettyä enemmän virtuaalityöpöytiä.

Ite käytän alt+tabia / command+tabia pelkästään vanhaan malliin kahden viimeisimmän ikkunan välillä nopeaan vaihtamiseen ja Windowsissa se ei oikein koskaan toimi niin kuin haluaisin. Ei vaan hypi niiden kahden ikkunan välillä vaan joko ei tee mitään tai tekee jotain muuta kuin haluan. Pitäisi ehkä osata conffata jotain tai sitten en osaa käyttää niin kuin nykyisissä versioissa pitäisi. :rolleyes:

MacOSissa on muuten ärsyttävä piirre, että jos on esim. kaksi selainikkunaa auki ja minimoi toisen, niin toinen pomppaa päällimmäiseksi. Pystyykö tätä mitenkään estämään?

Ite käytän alt+tabia / command+tabia pelkästään vanhaan malliin kahden viimeisimmän ikkunan välillä nopeaan vaihtamiseen ja Windowsissa se ei oikein koskaan toimi niin kuin haluaisin. Ei vaan hypi niiden kahden ikkunan välillä vaan joko ei tee mitään tai tekee jotain muuta kuin haluan. Pitäisi ehkä osata conffata jotain tai sitten en osaa käyttää niin kuin nykyisissä versioissa pitäisi. :rolleyes:

Itseasiassa: Windowsissa se alt-tab on oletuksena toiminut tasan samalla tavalla (oikein, konsistentisti) n. 40 vuotta. Vaihtaa aina oletuksena kahden viimeisen päätason ikkunan välillä

Apple on lisännyt omiin käyttiksiinsä näppäinyhdistlemän cmd-tab joka matkii tuota mutta tekee vähän eri asian ja epäkonsistentimmin (taisi mennä sillai, että ei vaihda saman softan eri ikkunoiden välillä vaan grouppaa saman softan eri ikkunat yhteen?).

Ja koska se applen cmd-tab on niin epäkonsistentti, monet asentavat macos X:ään kolmannen osapuolen alt-tab-softan joka toimii konsistentisti.

Mutta toki, jos on jotenkin onnistunut tottunumaan applen epäkonsistenttiin cmd-tabiin, niin se windowsin alt-tabin konsistentti toiminta voi tuntua oudolta.

Alt-tab on nimenomaan about ainoa asia joka windowsissa on tehty paremmin/konsistentimmin kuin Macos X:ssä.

cmd-tab tuntuu lähinnä siltä, että "hei, windowdsissa on alt-tab, selitetään jollekin kesäharjoittelujialle joka ei ole koskaan käyttänyt windowsia mitä se alt-tab tekee ja käsketään sen toteuttaa sama meille"

Viimeksi muokattu:
Vaihdon saman softan eri ikkunoiden välillä?

Ikkunoidun graafisen käyttöliittymän perusasia on ikkuna joka liittyy yhteen dokumenttiin, ei "ohjelma". Sillä, missä ohjelmassa se ikkuna on auki ei pitäisi olla juurikaan väliä.

Molemmat kaupalliset käyttikset nykyään rikkovat tätä periaatetta todella törkeästi grouppaamalla täysin erillisten dokumenttien ikkunoita yhteen, mutta macos X tekee sen pahemmin kuin windows.

(toki windows myös muinaisuuudessa rikkoi tätä periaatetta vastaan MDI-ikkunoinnillaan ennen windows 95sta, mutta windows 95n myötä ja jälkeen, kun MDI-ikkunoinnista käytännössä luovuttiin, Microsoft jonkin aikaa oli hyvin konsistentti tämän suhteen, kunnes alkoi taas viimeisen 10 vuoden aikana rikkoa tätä)

Viimeksi muokattu:
Itseasiassa: Windowsissa se alt-tab on oletuksena toiminut tasan samalla tavalla (oikein, konsistentisti) n. 40 vuotta. Vaihtaa aina oletuksena kahden viimeisen päätason ikkunan välillä

Apple on lisännyt omiin käyttiksiinsä näppäinyhdistlemän cmd-tab joka matkii tuota mutta tekee vähän eri asian ja epäkonsistentimmin (taisi mennä sillai, että ei vaihda saman softan eri ikkunoiden välillä vaan grouppaa saman softan eri ikkunat yhteen?).

Ja koska se applen cmd-tab on niin epäkonsistentti, monet asentavat macos X:ään kolmannen osapuolen alt-tab-softan joka toimii konsistentisti.

Mutta toki, jos on jotenkin onnistunut tottunumaan applen epäkonsistenttiin cmd-tabiin, niin se windowsin alt-tabin konsistentti toiminta voi tuntua oudolta.

Alt-tab on nimenomaan about ainoa asia joka windowsissa on tehty paremmin/konsistentimmin kuin Macos X:ssä.

cmd-tab tuntuu lähinnä siltä, että "hei, windowdsissa on alt-tab, selitetään jollekin kesäharjoittelujialle joka ei ole koskaan käyttänyt windowsia mitä se tekee ja käsketään sen toteuttaa sama"
Ok, sitten olen vaan tottunut Applen tapaan joka itselleni on käytännöllisempi. Itselläni yleensä on tarve työhommissa ja kotihommissa vaihtaa kahden sovelluksen välillä (esim. lähdeaineisto + Word/Excel) kun taas saman softan eri ikkunat on eri näytöillä jos tarvitsee operoida niitä yhtä aikaa (paitsi kotikoneella, jossa vain yksi näyttö, mutta harvoin tarve operoida monia saman softan ikkunoita yhtä aikaa),

Vaihdon saman softan eri ikkunoiden välillä?

Itse käytän aktiivisn softan sisäisten "dokumenttien" eli ikkunoiden vaihtoon Cmd-<. Eli cmd-tab kertaalleen painettuna vaihtaa kahden viimeksi käytetyn sovelluksen välillä, itsellä käytännössä Safari ja Terminaali. Sovelluksesta jos täytyy tietty ikkuna etsiä, niin näppäimistöltä nopeasti cmd-< kunnes on targetti kohdalla. Mielestäni konsistenttia.

Tätä samaa samaa olen kaivannut sovelluksen sisällä hyppimistä windowssiinkin, mutta en ole keksinyt mistä näppäimistä sen saisi tulemaan, tosin mulla puuttuu Windows95-näppäimet pc:stä.

Penaltakin on tulossa Mäcceihin varmaan aika nätisti sopiva 27" 5K näyttö
Hinta luultavasti hirmuinen.

Halpaa Asus Proart 5K 27" ei vaan vieläkään näytä saavan Euroopasta yhtään mistään. Näyttäisi olevan tulossa ranskalaiseen ldlc.comiin 14.1. mutta en tiedä onko luotettava arvio. Hinta sentit vajaa 800 e eli kohtuuhinnoissa mennään euroalueellakin. Tuplanäytöt yhden Studio Displayn hinnalla.

Ei ole mikään supernäyttö mutta varmaan tarpeeksi hyvä meille muille kuin kovan tason pro-jannuille (ja action-pelaajille).

Minusta tuo AltTab ei ole kovin merkittävä, sen sijaan Rectangle Pro on. Nythän uusimmissa macOS:ssä on jo jonkinlaista ikkunoiden hallintaa, mutta edellisissä ei juuri mitään verrattuna Windowsiin. Siihen Rectangle Pro oli massiivinen parannus, ja on se uusimpaankin macOS:ään iso parannus. Ei varmaan merkitystä, jos käyttää kannettavan pikkuruutua, mutta jos isolla 4K-näytöllä johon mahtuu ikkunoita tai useita isoja näyttöjä käytössä, niin mieletön aputyökalu presetteineen.

Penaltakin on tulossa Mäcceihin varmaan aika nätisti sopiva 27" 5K näyttö
Hinta luultavasti hirmuinen.

Halpaa Asus Proart 5K 27" ei vaan vieläkään näytä saavan Euroopasta yhtään mistään. Näyttäisi olevan tulossa ranskalaiseen ldlc.comiin 14.1. mutta en tiedä onko luotettava arvio. Hinta sentit vajaa 800 e eli kohtuuhinnoissa mennään euroalueellakin. Tuplanäytöt yhden Studio Displayn hinnalla.

Ei ole mikään supernäyttö mutta varmaan tarpeeksi hyvä meille muille kuin kovan tason pro-jannuille (ja action-pelaajille).
Asus oli hetken aikaa saatavilla tuolta - ASUS ProArt PA27JCV 68.33cm(16:9)IPS UHD HDMI DP.
Benq tulee olemaan luultavastin huomattavastin kalliimpi.

Itse käytän aktiivisn softan sisäisten "dokumenttien" eli ikkunoiden vaihtoon Cmd-<. Eli cmd-tab kertaalleen painettuna vaihtaa kahden viimeksi käytetyn sovelluksen välillä, itsellä käytännössä Safari ja Terminaali. Sovelluksesta jos täytyy tietty ikkuna etsiä, niin näppäimistöltä nopeasti cmd-< kunnes on targetti kohdalla. Mielestäni konsistenttia.

Tätä samaa samaa olen kaivannut sovelluksen sisällä hyppimistä windowssiinkin, mutta en ole keksinyt mistä näppäimistä sen saisi tulemaan, tosin mulla puuttuu Windows95-näppäimet pc:stä.

Sillä, onko kaksi eri dokumenttia auki samassa softassa vai eri softassa, ei pitäisi olla mitään väliä.

Minä haluan vaihtaa kahden eri ikkunan (kahden eri dokkarin) välillä, riippumatta/piittaamatta siitä, missä softissa ne on auki.

Tätä macos X ei oletuksena mahdollista, vaan toimii aivan eri logiikalla sen mukaan, onko ne dokkarit/ikkunat saman softan vai eri softan ikkunoita. Tämä eri logiikka on nimenomaan epäkonsistenttiuttta. Kaikkien päätason ikkunoiden kuuluu olla "tasavertaisia", mitä ne macos X:ssä eivät ole.

Ja toinen asia, mitä macos X:n cmd-tab ja cmd-< eivät mahdollista on vaihto suoraan toisen softan ei-viimeiseen ikkunaan. Windowsissa taas voi painaa altin pohjaan ja painaa tabia niin moneen kertaan että se toisen softan ei-viimeinen ikkuna on valittuna.

Mikäli macos X:ssä saisi käynnistettyä saman softan moneen kertaan, ongelma olisi pienempi, mutta valitettavasti uuden dokkarin aukominen jo auki olevassa softassa saa aikaan sen, että se aina auotaan uudeksi ikkunaksi siihen jo käynnissä olevaan softaan eikä softasta käynnistettä uutta prosessia tekee ongelmasta suuremman.

Viimeksi muokattu:
Sillä, onko kaksi eri dokumenttia auki samassa softassa vai eri softassa, ei pitäisi olla mitään väliä.

Minä haluan vaihtaa kahden eri ikkunan (kahden eri dokkarin) välillä, riippumatta/piittaamatta siitä, missä softissa ne on auki.

Tätä macos X ei oletuksena mahdollista, vaan toimii aivan eri logiikalla sen mukaan, onko ne dokkarit/ikkunat saman softan vai eri softan ikkunoita. Tämä eri logiikka on nimenomaan epäkonsistenttiuttta. Kaikkien päätason ikkunoiden kuuluu olla "tasavertaisia", mitä ne macos X:ssä eivät ole.

Ja toinen asia, mitä macos X:n cmd-tab ja cmd-< eivät mahdollista on vaihto suoraan toisen softan ei-viimeiseen ikkunaan. Windowsissa taas voi painaa altin pohjaan ja painaa tabia niin moneen kertaan että se toisen softan ei-viimeinen ikkuna on valittuna.

Mikäli macos X:ssä saisi käynnistettyä saman softan moneen kertaan, ongelma olisi pienempi, mutta valitettavasti uuden dokkarin aukominen jo auki olevassa softassa saa aikaan sen, että se aina auotaan uudeksi ikkunaksi siihen jo käynnissä olevaan softaan eikä softasta käynnistettä uutta prosessia tekee ongelmasta suuremman.
Minusta tämä taas on hyvin loogista, että cmd+tab liikkuu ohjelmien välillä ja toinen shortcut sitten ohjelmien sisällä olevien ikkunoiden välillä. Molempia tulee käytettyä jatkuvasti.

Niin MacOS:ssä ohjelmat voi olla päällä vaikka niillä ei olisi yhtään ikkunaan. Tämä on se iso ero Windowsiin. Cmd-tab "vaan" vaihtaa aktiivista ohjelmaa, oli sillä ikkunoita tai ei. Ikkunoiden välillä siirtymiseen on siten omat niksinsä, kuten jo todettu tässäkin keskustelussa.

• Tykkää
Reactions: dmn
Niin MacOS:ssä ohjelmat voi olla päällä vaikka niillä ei olisi yhtään ikkunaan. Tämä on se iso ero Windowsiin. Cmd-tab "vaan" vaihtaa aktiivista ohjelmaa, oli sillä ikkunoita tai ei. Ikkunoiden välillä siirtymiseen on siten omat niksinsä, kuten jo todettu tässäkin keskustelussa.

Macos X:ssä ei edelleenkään ole mitään näppäimistöoikoteitä siihen että valitaan vapaasti suoraan ikkunoiden välillä piittaamatta siitä, mille ohjelmalle ne kuuluvat.

Ikkunointijärjestelmän peruskäsite on ikkuna, ei ohjelma.

Minusta tämä taas on hyvin loogista, että cmd+tab liikkuu ohjelmien välillä ja toinen shortcut sitten ohjelmien sisällä olevien ikkunoiden välillä. Molempia tulee käytettyä jatkuvasti.

Ei, koska ikkunointijärjestelmässä peruskäsite on ikkuna, ei ohjelma.

Jos minulla on auki kolme eri dokumenttia, jokainen omassa ikkunassaan, minä haluan vaihdella niiden dokumenttien välillä, minä en halua vaihdella "ohjelmien" välillä.

Se, että logiikka on erilainen sen mukaan missä ohjelmassa dokkarit on auki on vaan typerää,.

Macos X:ssä ei edelleenkään ole mitään näppäimistöoikoteitä siihen että valitaan vapaasti suoraan ikkunoiden välillä piittaamatta siitä, mille ohjelmalle ne kuuluvat.

Ikkunointijärjestelmän peruskäsite on ikkuna, ei ohjelma.
Mun käsittääkseni Mission Control (kolme sormea ylös tai F3) on tarkoitettu juuri tähän vapaasti ikkunoiden välillä siirtymiseen, ei cmd + tab jolla vaihdetaan ohjelmaa.

Jos pelkällä näppiksellä pitää pärjätä, niin sitten erikoisempi cmd + tab + ylös tai alas, jolloin pääsee myös valitsemaan ikkunoita nuolinäppäimillä, voisi toimia.

Nämä on ihan kiinni siitä mihin on ite tottunut.

Ei, koska ikkunointijärjestelmässä peruskäsite on ikkuna, ei ohjelma.

Jos minulla on auki kolme eri dokumenttia, jokainen omassa ikkunassaan, minä haluan vaihdella niiden dokumenttien välillä, minä en halua vaihdella "ohjelmien" välillä.

Se, että logiikka on erilainen sen mukaan missä ohjelmassa dokkarit on auki on vaan typerää,.
Käyttöjärjestelmien logiikka on aika usein jotain muuta kuin "minä haluan" -osastoa. Siihen löytyy onneksi vaihtoehtoiset ohjelmat (tai käyttöjärjestelmät) joilla kaiken toimimaan kuten tykkää. Riippuu ihmisestä onko se oletus looginen vai ei. Minusta Windowsin tapa hoitaa asiat on kaikkea muuta kuin sitä :) Töissä käytän Linuxin i3-ikkunamanageria jossa tuollaista mahdollisuutta ikkunoiden selaamiseen ei ole oletuksena lainkaan. Meitä on moneen junaan.

macOS:ssä on kätevämpi käyttää Mission Controlia, jos haluaa kaikki ikkunat näkyville yhtä aikaa. Samalla välttyy cmd/alt+tabin pyörittämiseltä.

Mun käsittääkseni Mission Control (kolme sormea ylös tai F3) on tarkoitettu juuri tähän vapaasti ikkunoiden välillä siirtymiseen, ei cmd + tab jolla vaihdetaan ohjelmaa.

Juuri näin. Itsellä on toista vuosikymmentä ollut käytössä näytön aktivointikulmat hiiren huitaisulla. Ylävasen kaikki ikkunat. Alavasen auki olevan ohjelman kaikki ikkunat ja niin edelleen

Näyttökuva 2025-01-02 kello 19.26.10.png

Saako muuten Macilla vielä(kään?) ikkunoita puolelle näytölle muuten kuin raahaamalla niitä hiirellä vs. Windowsin Windows+<jokin nuolinäppäimistä>? Olisi vaikeaa elää ilman, jos nyt joku keksisi jostain taikoa Macin eteeni tuohon pöydälle 🤔 Omat kokemukset ovat hieman vanhempien käyttisversioiden ajalta, joten tuli vain mieleen, että onkohan tuohon tullut mitään uutta?

Saako muuten Macilla vielä(kään?) ikkunoita puolelle näytölle muuten kuin raahaamalla niitä hiirellä vs. Windowsin Windows+<jokin nuolinäppäimistä>? Olisi vaikeaa elää ilman, jos nyt joku keksisi jostain taikoa Macin eteeni tuohon pöydälle 🤔 Omat kokemukset ovat hieman vanhempien käyttisversioiden ajalta, joten tuli vain mieleen, että onkohan tuohon tullut mitään uutta?
Mulla on työkoneessa tuota varten erillinen apuohjelma nimeltään VEEER.

Tällä sivulla keskustelua asiasta, ja myös linkki YT-videoon missä esitelty uusimman macOS ominaisuudet, pikanäppäimetkin siellä näkyy. Rectangle Pro:lla sitten onnistuu melkein kaikki mahdollinen ikkunoihin liittyen.

Statistiikka

Viestiketjuista
263 672
Jäsenet
75 228
Uusin jäsen
bunimehku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom