Fonecta Callerin kuka soittaa -ominaisuus on kyllä ollut jo muutaman vuoden iPhonessakin. Pitää toki antaa lupa sovellukselle päästä puhelintietoihin käsiksi.
Ja mitä tuohon alkusäätöön on tullut, niin enpä ole oikeastaan ikinä joutunut räpeltämään asetuksia uutta iPhonea käyttöönottaessa. Vanhan iPhonen asetukset ovat aina siirtyneet hienosti uuteen ja käyttö on jatkunut muutamassa minuutissa uudella luurilla siitä mihin vanhalla jäätiin. Tietty jos jotain uusia ominaisuuksia on tullut, niin niistä on sitten voinut mieluisat valita, kuten tumma teema.
Ja mitä siihen Android-kokemukseen tulee, niin ensimmäinen kokemus mulla oli Samsungin S4. iPhonen kosketusnäyttö tuntui olevan valovuosia edellä ja S4 tuntui jotenkin tahmealta. Lisäksi käyttöönotossa luuri oli täynnä turhia sovelluksia. Onhan itselleni turhia sovelluksia iPhonessakin, mutta jos on esimerkiksi kaksi eri sovelluskauppaa ja kaksi eri videosoitinta uudessa luurissa, niin metsään mennään. Saa heti sen sekavan kuvan koko luurista. Sillon mulle sanottiin, että mun pitäisi kokeilla jotain puhdasta Androidia tai rootata puhelin, niin ymmärtäisin Androidin hienouden. Samsungin silloinen lippulaiva, ja metsään mentiin. Toinen Android-kokemus on OnePlussasta, jossa perus valikon selaus sujuu miellyttävästi muutamia kosketusbugeja lukuunottamatta. Kamera tuossa oli vain todella heikko ja suorastaan hidas. Kolmas kokemus Samsungin Tab S3 ja S4, jotka eivät onneksi olleet minun mutta teknisenä tukena vanhemmilleni jouduin niitä käyttämään. Ero on kuin yöllä ja päivällä iPadin kanssa.. Oikeastaan kaikki sovellukset ovat huomattavasti paremmin toimivia ja miellyttävämpiä käyttää iPadillä. Lisäksi muutamat aikaisemmin S3:lle ostetut sovellukset eivät toimineetkaan sitten enää S4 mallissa. Ja naurettavinta oli, että Google Play storesta ostettu elokuva ei pyörinyt suoraan tabletilla vaan vaati kolmannen osapuolen sovelluksia. Myös pienet kokemukset Samsungin S9:stä, joka ihan hyvä edistysaskel S4:een verrattuna. Edelleen nuo Androidin sovellukset ovat melkoista kuraa iPhonen sovelluksiin verrattuna. Natiivisovelluksista itselleni ehkä tärkein on kamera ja iPhonen kameran nopeus on valttikortti. Nuorta sukupolvea kun olen, niin instagrammit ja snäpchatit ovat todellista kuraa Androidilla. Snäppivideot ovat kuin perunamaalta otettuja Android-luureissa. Lisäksi useat sovellukset on tungettu täyteen mainoksia.
Tällaiset pienet asiat ja sekavuudet pitävät minut mahdollisimman kaukana Androidista. Niinkun aikaisemmin mainitsin, niin haluan luurin olevan mahdollisimman yksinkertainen arjen työkalu ja haluan kaiken toimivan mahdollisimman simppelisti out-of-the-box.
Ja mitä tuohon valikkoihin ja widgetteihin tulee, niin en todellakaan haluaisi sekottaa sovelluksia ja widgettejä samalle sivulle. Se on yksi asia, mikä tekee Androidista jotenkin sekavamman näköisen. Yhdeltä omalta sivulta kerran vasemmalle päin swaipatessa näen kyllä omat widgetit ja tulevat kalenteritapahtumat ja se on todella hyvä. Kotivalikossa on sitten vain ne sovellukset.