Apple vs. Android väittely-/vertailu-/vääntöketju

Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 533
Apple iPad Air 2:n akku on ollut pitkään jo surkeassa kunnossa. Ainoa laite sitten Samsung Galaxy Nexus -puhelimen, jonka kanssa akku on osoittautunut hiipumisen merkkejä. Vaihto maksaa 200e. Ei kiitos Applen laitteille enää ikinä!
Kuusi vuotta sitten julkaistun tabletin akku alkaa olla huonossa kunnossa. Siispä et osta enää ikinä kyseisen valmistajan tuotteita. Toki laitteesi voi olla uudempikin, mutta valitettavasti merkistä riippumatta akkujen kunto alkaa heiketä päivittäisessä käytössä, kun ikää alkaa olla yli kolme vuotta.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 389
Kuusi vuotta sitten julkaistun tabletin akku alkaa olla huonossa kunnossa.
Ja lisäksi erittäin epäkäytännöllistä ja/tai kallista vaihtaa, laite uusi 02/2016. Samalta vuodelta on Samsung SM-T580, jossa ei mitään akkuongelmia, vaikka sitä käytetään edelleen päivittäin kaikista tableteista eniten eli 7-14h.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Eikä se tarvi iTunesia. Valitsee iPhonen ja Import pictures and videos. Kyselee tuon jälkeen vielä jotain.



Iphone ei luota Windowsiin tuossa tapauksessa niin joka kerta joutuu tekemään luottosuhteen.
IPhone ei luota windowsiin:rofl:

Todella kätevää tahalleen kiusata ihmisiä
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 533
Ja lisäksi erittäin epäkäytännöllistä ja/tai kallista vaihtaa, laite uusi 02/2016. Samalta vuodelta on Samsung SM-T580, jossa ei mitään akkuongelmia, vaikka sitä käytetään edelleen päivittäin kaikista tableteista eniten eli 7-14h.
Kaipa noissa sitten on yksilökohtaisia eroja, kun täällä 2017 alussa ostetussa iPadin akun kestossa ei juurikaan heikennystä päivittäisessä käytössä. Toki asiat voi muuttua seuraavan vuodenkin aikana.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Kuinka? Kyllä mä välillä otan anteroita työnantajalta testiin onko niistä mihinkään, mutta ei yleensä kauan jaksa. Tämä käyttämäsi perustelukin on niin stereotypisen huono ja kulunut. Käytän myös Win/Linux/macOS, ei tässä mitään yhtä totuutta olla valitsemassa.

Käyttäjäuskollisuus on sinänsä perusteltua koska käyttäjäkokemus on markkinoiden paras itselle (subjektiivinen käsite). Ei kait speksien perusteella aikoinaan XS:n pitänyt olla kovin laite markkinoilla, markkinoilla meni vuosi yrittää kuroa umpeen rakoa, 11 pro teki saman ja tiukkaa tekee ennen seuraavaa julkistusta.

Näiden mallien takia benchmarkkeja ei tarvinnutkaan enää katsoa kuulemma. Olen samaa mieltä, se jokapäiväinen käytön mukavuus ja vaivattomuus ovat ne itselle tärkeimmät tekijät. Kannattaa valita aina itselle mukavin laite, jos ei ole varaa, ostaa kompromissin.
Niin, kysehän ei välttämättä ole varojen riittävyydestä, vaan siitä, ettei näe järkeväksi maksaa järjetöntä ylihintaa (subjektiivinen käsitys) omenalogosta. Itsellä oli kolme Samsungia, joihin en ollut kovin tyytyväinen. Sen jälkeen Huawei Mate 10 Pro ja perään Huawei Mate 20 Pro. Ensimmäisestä maksoin 320 € ja toisesta 390 €. Puhelimet ovat toimineet virheettömästi koko ajan ja akku kestänyt jatkuvasti 2 päivää, vaikka esim. 4 sähköpostia käytössä luurissa.

Mutta jokainen tekee rahoillaan mitä lystää. Voihan olla, että sinulle Apple on tarjonnut niin ylivoimaisen käyttökokemuksen, että olet ollut valmis maksamaan kahdeksasta iPhonesta yhteen todella ison summa vs. että olisit esim. hommannut Androidilta jotain oikeasti hyviä luureja.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Mulla on ollut pelkästään lippulaiva anteroita, nykyisessä on akun koko yli 4000mAh eikä se silti kestä päivää pidempään kiitos valtavan kokoisen näytön. :psmoke:
Jännä homma, kun itsellä nuo yllä mainitut luurit (suht isolla näytöllä) ja akunkesto on se 2 päivää. En tiedä minkäkokoista luuria käytät, mutta aika iso näyttö noissakin on.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 371
että olisit esim. hommannut Androidilta jotain oikeasti hyviä luureja.
Mistäs me tiedetään mitä luureja on testattu? Paraskaan Android ei välttämättä oo yhtä hyvä kuin paras iPhone, koska siinä on Android. Itellä homma on taas toisinpäin, aina välillä niitä omppuja tulee koitettua, mutta ei pysty kuukautta enempää käyttämään.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Mistäs me tiedetään mitä luureja on testattu? Paraskaan Android ei välttämättä oo yhtä hyvä kuin paras iPhone, koska siinä on Android. Itellä homma on taas toisinpäin, aina välillä niitä omppuja tulee koitettua, mutta ei pysty kuukautta enempää käyttämään.
...eikä paraskaan iPhone välttämättä yhtä hyvä kuin paras Android. Molemmissahan on puolensa (esim. Applen kustomoitavuus, huollot jne.) ja kyse loppupeleissä siitä, mistä pitää ja minkä verran siitä on valmis maksamaan.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 757
Mistäs me tiedetään mitä luureja on testattu? Paraskaan Android ei välttämättä oo yhtä hyvä kuin paras iPhone, koska siinä on Android. Itellä homma on taas toisinpäin, aina välillä niitä omppuja tulee koitettua, mutta ei pysty kuukautta enempää käyttämään.
Näinhän se menee pääosin, kyllä minä mielelläni ostaisin välillä jotain muutakin kuin iPhonen, mutta Android ja pääosin Android -valmistajat tekevät homman lopulta melko helpoksi Applelle.

Niin, kysehän ei välttämättä ole varojen riittävyydestä, vaan siitä, ettei näe järkeväksi maksaa järjetöntä ylihintaa (subjektiivinen käsitys) omenalogosta. Itsellä oli kolme Samsungia, joihin en ollut kovin tyytyväinen. Sen jälkeen Huawei Mate 10 Pro ja perään Huawei Mate 20 Pro. Ensimmäisestä maksoin 320 € ja toisesta 390 €. Puhelimet ovat toimineet virheettömästi koko ajan ja akku kestänyt jatkuvasti 2 päivää, vaikka esim. 4 sähköpostia käytössä luurissa.

Mutta jokainen tekee rahoillaan mitä lystää. Voihan olla, että sinulle Apple on tarjonnut niin ylivoimaisen käyttökokemuksen, että olet ollut valmis maksamaan kahdeksasta iPhonesta yhteen todella ison summa vs. että olisit esim. hommannut Androidilta jotain oikeasti hyviä luureja.
Oikeasti hyviä luureja on aika vahva heitto koska olen ottanut testiin välillä Huaweita, Samsungeja ja OnePlussaa. Ei minua hinta sinänsä kiinnosta jos saan mieleisen laitteen, nettotulot mahdollistavat +40 lippulaivamallissa ostamisen tarvittaessa per vuosi, joten jos hommaan uuden yleensä kahden vuoden välein (ennen joka vuosi), niin väliäkö tolla. Yleensä menee äidille vanha malli niin etua hänellekin.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Näinhän se menee pääosin, kyllä minä mielelläni ostaisin välillä jotain muutakin kuin iPhonen, mutta Android ja pääosin Android -valmistajat tekevät homman lopulta melko helpoksi Applelle.



Oikeasti hyviä luureja on aika vahva heitto koska olen ottanut testiin välillä Huaweita, Samsungeja ja OnePlussaa. Ei minua hinta sinänsä kiinnosta jos saan mieleisen laitteen, nettotulot mahdollistavat +40 lippulaivamallissa ostamisen tarvittaessa per vuosi, joten jos hommaan uuden yleensä kahden vuoden välein (ennen joka vuosi), niin väliäkö tolla. Yleensä menee äidille vanha malli niin etua hänellekin.
Ihan sama vaikka tienaisin 1000000000 nettona, niin en näkisi järkeväksi maksaa ylihintaa mistään.

Mutta sovitaan, että sinä pidät Applesta, se on ihan ok. Ihan mielenkiinnosta: mistä ominaisuuksista pidät siinä eniten vs. android?

Ja toinen kyssäri: mitä android-luureja olet kokeillut? Yleensähän valmistajilla on halpismallit ja paremmat erikseen.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Ja vielä tuosta iPhone SE:stä: katsonkohan ihan oikeaa luurin, kun vertaan ominaisuuksia esim. omaani, saman hintaluokan Huawei Mate 20 Prohon? Applessa/-sta:
- on 64 GB tilaa (vs. 128GB)
- 12MP kamera (vs. 40MP + 20MP + 8MP)
- etukamera: 1.2 MP (vs. 24 MP)
- 1642 mAh akku (vs. 4200 mAh)
- 4" näyttö (vs. 6,39")
- 2GB rammia (vs. 6GB)
- single SIM (vs. dual-SIM)
- prossu: Dual core, 1.84 GHz (vs. Octa core (2.6 GHz, Dual core, Cortex A76 + 1.92 GHz, Dual core, Cortex A76 + 1.8 GHz, Quad core, Cortex A55))
- näyttö: IPS (vs. OLED)
- pixel density: 326 ppi (vs. 538 ppi)
- kuvien reso: 4608x2592 (vs. 7360x4912)
- videot: 1280x720 @ 30 fps (vs. 4K @ 30 fps)
- akunkesto 59h (vs. 85h, lähde)

Speksit haettu täältä. Hankala ainakin itselle pitää tuota Applen 400 euron tarjous kovin hääppöisenä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Ja vielä tuosta iPhone SE:stä: katsonkohan ihan oikeaa luurin, kun vertaan ominaisuuksia esim. omaani, saman hintaluokan Huawei Mate 20 Prohon? Applessa/-sta:
- on 64 GB tilaa (vs. 128GB)
- 12MP kamera (vs. 40MP + 20MP + 8MP)
- etukamera: 1.2 MP (vs. 24 MP)
- 1642 mAh akku (vs. 4200 mAh)
- 4" näyttö (vs. 6,39")
- 2GB rammia (vs. 6GB)
- single SIM (vs. dual-SIM)
- prossu: Dual core, 1.84 GHz (vs. Octa core (2.6 GHz, Dual core, Cortex A76 + 1.92 GHz, Dual core, Cortex A76 + 1.8 GHz, Quad core, Cortex A55))
- näyttö: IPS (vs. OLED)
- pixel density: 326 ppi (vs. 538 ppi)
- kuvien reso: 4608x2592 (vs. 7360x4912)
- videot: 1280x720 @ 30 fps (vs. 4K @ 30 fps)
- akunkesto 59h (vs. 85h, lähde)

Speksit haettu täältä. Hankala ainakin itselle pitää tuota Applen 400 euron tarjous kovin hääppöisenä.
Nyt alkaa unohtumaan ehkä se puhelimen tärkein ominaisuus, eli koko ja ylipäätään fyysinen tuntuma kädessä. Vertaat nyt yhtä pienikokoisinta lippulaivamallia yhteen isoon leipälapioon, ja kaiken lisäksi noissa spekseissä on pahoja puutteita, kyllä tuo SE ottaa myös 4K-videoita.

Siitä olen 100% samaa mieltä että nettotulotasolla ja ylihinnan maksamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, tai noh, tähänhän aivopieruun moni "luksus"brändi toki tukeutuu.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Nyt alkaa unohtumaan ehkä se puhelimen tärkein ominaisuus, eli koko ja ylipäätään fyysinen tuntuma kädessä. Vertaat nyt yhtä pienikokoisinta lippulaivamallia yhteen isoon leipälapioon, ja kaiken lisäksi noissa spekseissä on pahoja puutteita, kyllä tuo SE ottaa myös 4K-videoita.

Siitä olen 100% samaa mieltä että nettotulotasolla ja ylihinnan maksamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, tai noh, tähänhän aivopieruun moni "luksus"brändi toki tukeutuu.
TämäKIN subjektiivinen juttu: itse haluan iso puhelimen. En mitään tablettia, mutta näytössä pitää olla kokoa. Eli oma Huaweini täyttää tuonkin tarpeen.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 757
Ihan sama vaikka tienaisin 1000000000 nettona, niin en näkisi järkeväksi maksaa ylihintaa mistään.

Mutta sovitaan, että sinä pidät Applesta, se on ihan ok. Ihan mielenkiinnosta: mistä ominaisuuksista pidät siinä eniten vs. android?

Ja toinen kyssäri: mitä android-luureja olet kokeillut? Yleensähän valmistajilla on halpismallit ja paremmat erikseen.
Mitä ihmeen ylihintaa? Missaat nyt pointin, sinun ylihinta ei välttämättä ole muiden ylihinta, vaan pelkkä hinta. Onhan 1,5t puhelimesta iso määrä rahaa, mutta wanhana sitä muistaa faijan raahattavan, 23t markan puhelimen joka suoraan kääntäen on noin. 4t euroa, rahanarvo myös huomioiden, se lienisi varmaan lähellä kuuden tonnin kampetta kustanteeltaan nykyään. Lisäksi, jos ostaisin jotain muuta enkä pitäisi siitä -> menisi hankinta hukkaan ja lopulta pitäisi ostaa kuitenkin se mieleinen laite.

Minä pidän vaivattomuudesta, sovellukset paremmalla tasolla (tämä korostuu etenkin iPadilla jolla natiivisovellusten määrä lyö anterotabut 100-0), ei perseilyjä, ei boottailuja kuin updaten yhteydessä, hyvin päivityksiä, yleisesti ottaen paras käyttäjäkokemus, käytännön nopeus, design jne. Tähän päälle kodin ekosysteemi joka juttelee täysin keskenään iOS-laitteiden kesken kivasti + kello. Kodin ekosysteemissä lämpötilat yms., valaistus, telkkarista katsottava matsku, pädit ja tietokoneet. Toki ekosysteemin voisi rakentaa halutessaan muuhunkin infraan.

Testissä on käynyt Huaweilta P20 ja P30 Pro, Sampalta aikojen saatossa useita Galaxyja (itseasiassa ostin joskus ’mökkipuhelimeksi’ S6 Edgen) OnePlussalta useampia malleja näitä viimeisimpiä lukuunottamatta, Sonyn Xperiaa pari mallia jne. Kun katsot sitä, että pidän daily driverina Applen kärkimallia aina, ei minun tee edes mieli testata kuin parhaimpia muista leireistä. Joku voi tykätä 200e puhelimista, itse en halua edes kokeilla.

Jos mun pitäisi ostaa jotain muuta kuin iPhone, ostaisin ehkä Huawein jos se se ei olisi Huawei, eli käytännössä sitten varmaan OnePlussalta parasta mitä saa. Sony ehkä muuten, mutta jäänyt kuva laiskasta päivityspolitiikasta ja monella tuttavalla ollut isompiakin ongelmia niiden kanssa joka on sääli. Samsungia tuskin vaikka teknisesti Huawein ohella anteroiden kärkeä mielestäni.

Kiinnostavin Android -hanke oli mielestäni Red -yhtiön kunnianhimoinen hanke tehdä hyvä kameraluuri, sittemminhän Hydrogen kuopattiin täydellisen mahalaskun jälkeen. Todella harmi.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Ok, turha tästä lienee sen kummemmin vääntää. Saahan niistä luureista maksaa mitä haluaa ja uskon, että olet varmasti tyytyväinen ostoksiisi - ei siinä mitään vikaa ole. Siltikään en osaa pitää tuota Gigantin tarjousta kovin hääppöisenä. Itse en tuosta luurista 400 euroa maksaisi. Joku toinen maksaa eikä siinäkään mitään vikaa ole.

Itsellä ei Huawein kanssa ole käynnistyksiä (muuten kuin päivitysten yhteydessä) eikä mitään perseilyjä. Puhelin toimii loistavasti, kamera on loistava, akku kestää jne.. En oikeastaan keksi mitään huonoa puhelimesta. Applen appeista en osaa sanoa, mutta ainakin joillain kavereilla on osa appeista jäänyt käyttämättä, kun Applelle ko. appia ei ole (esimerkkinä tulee mieleen Oruxmaps). Minulla löytyy myös älykotivehkeet, pääosin Xiaomia: kameraa, lämpötilasensoria, ilmanputsaria, ovi-/ikkunatunnistinta. Lisäksi tietysti Chromecastit , äänilaitteet jne.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Köyhät eivät ymmärrä ettei rikkaille merkitse yhtään mitään maksaako puhelin 200€ vai 2000€.
Tälläkin foorumilla taitaa seikkailla pääosin IT-alan ihmisiä, joilla palkkapussi on "riittävä" ostamaan sellaisia leluja mitä haluaa.
Köyhät odottaa 24/7 valmiina näppiksellä että milloin se kiinanluuri tulee tarjoukseen ja hinta putoaa uskomattomat 25€ niin sitten ostan kun saa halvalla!
 
Liittynyt
25.08.2017
Viestejä
18
Itse en tuosta luurista 400 euroa maksaisi.
Tuo linkittämäsi laite on ensimmäinen SE vuodelta 2016


Lisäsin tuohon tuon oikeankin mallin. Ulkoisesti käytännössä sama kuin iPhone 8, mutta prossu on sama kuin iPhone 11:sta
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
577
Seitsemän ohjetta, joilla pääsee pitkälle ; )

  1. Ylihintaista laitetta ei kannata ostaa, vaikka rahaa olisikin.
  2. Logosta ei kannata maksaa.
  3. Jos haluat hyvää hinta/laatusuhdetta, niin unohda laitteen merkki. Ei ole mitään väliä, mikä logo laitteen takana on. (Poliittiset ja vastaavat syyt ovat asia erikseen)
  4. Etsi internetistä monipuolisesti tietoa. Älä luota liikaa yhteen lähteeseen tai testiin.
  5. On tyhmää haukkua sellaista, josta ei itsellä ole tietoa tai kokemusta.
  6. Itselle tuttu käyttöjärjestelmä on aina turvallinen vaihtoehto, mutta joskus kokeilu kannattaa.
  7. Käytä järkeä. Älä anna mainosten kusettaa itseäsi. Esimerkiksi kameran kuvanlaatu ei todellakaan ole kiinni kameroiden tai megapikseleiden lukumäärästä. Laadusta kannattaa maksaa, ei mainospuheista. Valmistajat mainostavat kilvan "speksejä", joilla ei ole käytännön merkitystä.


Esimerkiksi alla olevasta voin kertoa sen verran, että nuo speksit eivät vaikuta juurikaan käyttökokemukseen. (Vertailussa ilmeisen virheellisesti iPhone SE 2016 vs. Huawei Mate 20 Pro 2018)

Ja vielä tuosta iPhone SE:stä: katsonkohan ihan oikeaa luurin, kun vertaan ominaisuuksia esim. omaani, saman hintaluokan Huawei Mate 20 Prohon? Applessa/-sta:
- on 64 GB tilaa (vs. 128GB)
- 12MP kamera (vs. 40MP + 20MP + 8MP)
- etukamera: 1.2 MP (vs. 24 MP)
- 1642 mAh akku (vs. 4200 mAh)
- 4" näyttö (vs. 6,39")
- 2GB rammia (vs. 6GB)
- single SIM (vs. dual-SIM)
- prossu: Dual core, 1.84 GHz (vs. Octa core (2.6 GHz, Dual core, Cortex A76 + 1.92 GHz, Dual core, Cortex A76 + 1.8 GHz, Quad core, Cortex A55))
- näyttö: IPS (vs. OLED)
- pixel density: 326 ppi (vs. 538 ppi)
- kuvien reso: 4608x2592 (vs. 7360x4912)
- videot: 1280x720 @ 30 fps (vs. 4K @ 30 fps)
- akunkesto 59h (vs. 85h, lähde)

Speksit haettu täältä. Hankala ainakin itselle pitää tuota Applen 400 euron tarjous kovin hääppöisenä.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 287
Muistakaahan sitten, että jokaisen Android-puhelimen hinnan voi tuplata, kun sitä vertaa Apple-puhelimeen. Miksi? Koska niitä pitää ostaa kaksi, jotta on kummassakin koko vertailun ajan uusin käyttöjärjestelmä käytössä. :) Ja silti vituttaa Androidin kaatuilu ja hitailu!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 533
Porukka käsittää ylihinnan ihan väärin. Ylihinta on hinta, jolla tuote ei mene kaupaksi. iPhonet ovat täysin oikein hinnoiteltuja ja niissä olisi varmasti varaa jopa korottaa hintalappua. Monet eivät myöskään käsitä sitä, että siinä luurissa maksaa myös muutkin asiat kuin ne fyysiset ominaisuudet. Spekseillä ei ole mitään väliä, vaan ainoastaan sillä, mitä se laite tarjoaa, mihin se pystyy ja miten se suoriutuu siitä mihin se pystyy. Hinnan ratkaisee kokonaisuus palveluineen päivineen. Itsellä on verrattain vähän Androidista kokemusta; muutama vuosi sitten oli pari kuukautta Samsungin Galaxy S-sarjalainen, kun iPhone oli takuuhuollossa. Lisäksi kuukausi OnePlussa käytössä. Lisäksi vanhempien Samsungin Galaxy -pädejä joutunut päivittelemään. Android ei sekavuudellaan ole ainakaan minua vakuuttanut vielä missään ominaisuudessa. Itse haluan, että luuri on yksinkertainen ja toimii ilman mitään ylimääräistä kikkailua arjen apuvälineenä. Tähän vaikuttaa vahvasti kolmannen osapuolten sovellusten laatu, joka on ala-arvoinen Androidissa verrattuna iOS:ään. Suurinpiirtein kaikki eniten käyttämäni sovellukset (auton hallinta, somet, nettipankit, nordnet, wolt, terveystalo, finnair, parkman, loisto mariner yms) toimivat sulavammin iPhonella ja käyttöliittymät näissä ovat hiotumman oloiset. Plus monet näistä toimivat sulavasti älykellossakin. Toki siitä on taas reilu vuosi aikaa, kun viimeksi käyttänyt Androidia, mutta ne kaksi kertaa ovat olleet pettymyksiä, joilla Android ei ole pystynyt vakuuttamaan minua sen hyvyydestä.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Porukka käsittää ylihinnan ihan väärin. Ylihinta on hinta, jolla tuote ei mene kaupaksi. iPhonet ovat täysin oikein hinnoiteltuja ja niissä olisi varmasti varaa jopa korottaa hintalappua. Monet eivät myöskään käsitä sitä, että siinä luurissa maksaa myös muutkin asiat kuin ne fyysiset ominaisuudet. Spekseillä ei ole mitään väliä, vaan ainoastaan sillä, mitä se laite tarjoaa, mihin se pystyy ja miten se suoriutuu siitä mihin se pystyy. Hinnan ratkaisee kokonaisuus palveluineen päivineen. Itsellä on verrattain vähän Androidista kokemusta; muutama vuosi sitten oli pari kuukautta Samsungin Galaxy S-sarjalainen, kun iPhone oli takuuhuollossa. Lisäksi kuukausi OnePlussa käytössä. Lisäksi vanhempien Samsungin Galaxy -pädejä joutunut päivittelemään. Android ei sekavuudellaan ole ainakaan minua vakuuttanut vielä missään ominaisuudessa. Itse haluan, että luuri on yksinkertainen ja toimii ilman mitään ylimääräistä kikkailua arjen apuvälineenä. Tähän vaikuttaa vahvasti kolmannen osapuolten sovellusten laatu, joka on ala-arvoinen Androidissa verrattuna iOS:ään. Suurinpiirtein kaikki eniten käyttämäni sovellukset (auton hallinta, somet, nettipankit, nordnet, wolt, terveystalo, finnair, parkman, loisto mariner yms) toimivat sulavammin iPhonella ja käyttöliittymät näissä ovat hiotumman oloiset. Plus monet näistä toimivat sulavasti älykellossakin. Toki siitä on taas reilu vuosi aikaa, kun viimeksi käyttänyt Androidia, mutta ne kaksi kertaa ovat olleet pettymyksiä, joilla Android ei ole pystynyt vakuuttamaan minua sen hyvyydestä.
Pitääpä mielenkiinnosta testata vaikka kaverin applella noita appeja.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
577
Monet eivät myöskään käsitä sitä, että siinä luurissa maksaa myös muutkin asiat kuin ne fyysiset ominaisuudet. Spekseillä ei ole mitään väliä, vaan ainoastaan sillä, mitä se laite tarjoaa, mihin se pystyy ja miten se suoriutuu siitä mihin se pystyy. Hinnan ratkaisee kokonaisuus palveluineen päivineen.
Tämä osui naulan kantaan, olipa käyttöjärjestelmä, valmistaja tai laite mikä hyvänsä :thumbsup:
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 533
Tämä osui naulan kantaan, olipa käyttöjärjestelmä ja laite mikä hyvänsä :thumbsup:
Tämä liittyy myös näiden valmistajien markkinointiin. En ole aikoihin katsonut enää julkaisutilaisuuksia, mutta ainakin ennen Apple esitteli uuden iPhonen tai iPadin kertomalla mitä sillä pystyy tekemään ja miten se suoriutuu asioista, kun taas kilpailijat keskittyivät kertomaan julkaisutilaisuudessa liiaksi asti speksejä. Tavallinen kuluttaja, joita valtaosa potentiaalisista ostajista on, ei ole kiinnostunut mistään spekseistä yhtään sen enempää vaan häntä kiinnostaa lopulta, mitä sillä laitteella voi tehdä.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
577
Tämä liittyy myös näiden valmistajien markkinointiin. En ole aikoihin katsonut enää julkaisutilaisuuksia, mutta ainakin ennen Apple esitteli uuden iPhonen tai iPadin kertomalla mitä sillä pystyy tekemään ja miten se suoriutuu asioista, kun taas kilpailijat keskittyivät kertomaan julkaisutilaisuudessa liiaksi asti speksejä. Tavallinen kuluttaja, joita valtaosa potentiaalisista ostajista on, ei ole kiinnostunut mistään spekseistä yhtään sen enempää vaan häntä kiinnostaa lopulta, mitä sillä laitteella voi tehdä.
Tuo on juuri se puoli Applessa, mistä olen aina pitänyt. Samsungin ja One Plussan kaltaiset valmistajat rehentelevät kilpaa ram-muistin määrällä, kameranlinssien lukumäärällä ja muilla turhilla spekseillä, kun Apple ei edes viitsi mainita moisista asioista. Ei ole väliä mitä mainoksissa lukee, sillä loppupeleissä vain käytännön toimivuus ratkaisee.

Mutta kuten sanottua, yksikään logo ei takaa hyvää tai huonoa hinta/laatusuhdetta. Parhaan ostoksen tekee, kun avoin kaikille vaihtoehdoille.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 541
Kyllä Apple mainitsee speksejä julkistustilaisuudessa ihan samassa tavalla kuin muutkin valmistajat. Ainut mitä tulee äkkiä mieleen mitä eivät mainitse on akun kapasiteetti. Saattavat vain mainita että se kestää niin ja niin paljon enemmän kuin edellinen malli.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 533
Kyllä Apple mainitsee speksejä julkistustilaisuudessa ihan samassa tavalla kuin muutkin valmistajat. Ainut mitä tulee äkkiä mieleen mitä eivät mainitse on akun kapasiteetti. Saattavat vain mainita että se kestää niin ja niin paljon enemmän kuin edellinen malli.
Eikös Applella vieläkin ole tapana vain mainita speksit siten pääpiirteittäin, että "nyt on näin paljon tehokkaampi prosessori kuin edellissukupolvessa" jne. Eikä siten, että lyödään dia valkokankaalle, jossa on pienellä präntillä kirjoitettu kaikki puhelimen speksit kellotaajuuksia myöten.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 541
Eikös Applella vieläkin ole tapana vain mainita speksit siten pääpiirteittäin, että "nyt on näin paljon tehokkaampi prosessori kuin edellissukupolvessa" jne. Eikä siten, että lyödään dia valkokankaalle, jossa on pienellä präntillä kirjoitettu kaikki puhelimen speksit kellotaajuuksia myöten.
Jotenkin noin tais olla. En muista tarkalleen. Täysiä speksejä ei ainakaan läväytetä ruudulle. Ei tule oikein enää katseltua noita julkaisuja.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 369
Tuota laitteiden hintavertailua voi tehdä senkin pohjalta, että montako vuotta puhelimet säilyvät käytössä ja miten kauan niihin saa sekä tietoturva- että käyttöjärjestelmäpäivitykset. Tämän pohjalta voi laskea arvioidun vuosikustannuksen puhelimelle. Kumpi vie tässä voiton?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 402
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 287
Tuota laitteiden hintavertailua voi tehdä senkin pohjalta, että montako vuotta puhelimet säilyvät käytössä ja miten kauan niihin saa sekä tietoturva- että käyttöjärjestelmäpäivitykset. Tämän pohjalta voi laskea arvioidun vuosikustannuksen puhelimelle. Kumpi vie tässä voiton?
Tästä mainitsin jo viime sivulla. Kummasti kukaan ei ole kiinnostunut tästä keskustelusta. Ainakaan Android-fanit. :)

Itse en enää nykyään suosittele Androidia kellekään. Ne, jotka ostavat 200-300e puhelimia saa käännettyä 500e SE:n omistajaksi kertomalla 2x pitemmästä käyttöajasta ja moninkertaisesta tehosta. Ei tartte myöskään jatkuvasti sitten korjata niitä puhelimia suvussa ja kaikki on ollu paljo tyytyväisempiä elämäänsä SE:n ostettuaan.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 541
Tästä mainitsin jo viime sivulla. Kummasti kukaan ei ole kiinnostunut tästä keskustelusta. Ainakaan Android-fanit. :)

Itse en enää nykyään suosittele Androidia kellekään. Ne, jotka ostavat 200-300e puhelimia saa käännettyä 500e SE:n omistajaksi kertomalla 2x pitemmästä käyttöajasta ja moninkertaisesta tehosta. Ei tartte myöskään jatkuvasti sitten korjata niitä puhelimia suvussa ja kaikki on ollu paljo tyytyväisempiä elämäänsä SE:n ostettuaan.
Kyllä se vaan niin menee että hinta on oleellisempi asia kuin se että kuinka kauan joku puhelin saa päivityksiä.

Ja 200-300€ androidit on ihan käyttökelpoisia joka päiväisiin asioihin eivätkä ne töki ja takkua niin kuin muutama vuosi sitten.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 287
Kyllä se vaan niin menee että hinta on oleellisempi asia kuin se että kuinka kauan joku puhelin saa päivityksiä.

Ja 200-300€ androidit on ihan käyttökelpoisia joka päiväisiin asioihin eivätkä ne töki ja takkua niin kuin muutama vuosi sitten.
Omassa lähipiirissä on onneksi sen verran älykkäitä ihmisiä, että hoksasivat sen pidemmän käyttöiän tuoman edun, kun samalla saa huomattavasti tehokkaamman puhelimen.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 541
Omassa lähipiirissä on onneksi sen verran älykkäitä ihmisiä, että hoksasivat sen pidemmän käyttöiän tuoman edun, kun samalla saa huomattavasti tehokkaamman puhelimen.
No hintaakin on reilusti enemmän. Toki kukin tyylillään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Omassa lähipiirissä on onneksi sen verran älykkäitä ihmisiä, että hoksasivat sen pidemmän käyttöiän tuoman edun, kun samalla saa huomattavasti tehokkaamman puhelimen.
Pidempi käyttöikä puhelimessa on vähän niin ja näin. On, jos säilyy ehjänä, ja hajotessa 2v jälkeen Applen korjaaminen maksaa uuden Androidluurin verran. Tablettien puolella Applessa onkin jo jotain järkeä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 402
Ja 200-300€ androidit on ihan käyttökelpoisia joka päiväisiin asioihin eivätkä ne töki ja takkua niin kuin muutama vuosi sitten.
En tiedä mihin kategoriaan Galaxy Note8 menee, mutta kyseisen luurin ostin julkaisussa ihan omalla rahalla (1039€ taisi olla) ja käyttökokemus järjestelmän ja sovellusten sulavuuden osalta on miltei järkyttävän huono verrattuna työpuhelimeksi 1½ vuotta sitten saatuun iPhone XR:ään (julkaisuhinta 879€).
Todella hyvä esimerkki on YouTube videoiden kelaus kaksoisnapauttamalla, missä XR skippailee noita 10sec pätkiä lähes reaaliajassa, kun taas Note8 tuntuu miettivän lähestulkoon joka skippausta ja useamman perättäisen kanssa joutuu antamaan sille aikaa miettiä missä kohtaa videota pitäisi olla.
Toinen esimerkki voisi olla sovelluspäivitykset, mitä Androidille saattaa tulla se parisen kymmentäkin päivässä tai jos ei ole hetkeen tarkistanut, niin niitä voi olla se 40-60. Päivitä kaikki -napin painalluksen jälkeen laite näennäisesti ainakin laittaa niitä latautumaan, mutta ihan laturissakin istuessaan useamman tunnin jälkeen sovelluksia saattaa olla latausjonossa. Netin nopeudesta ei pitäisi olla kiinni, sillä 1Gbit kuitu WLAN:in päässä ja laitteessa oma 50M data-SIM lisänä.

Toki iPhone on noin vuoden tuoreempi kampe, mutta epäilen että XR:n kanssa saman ikäinen Note9:kään huomattavaa parannusta toisi käyttökokemukseen. FaceID:n nopeus ja vaivattomuus on myös huomattavasti parempi kuin Note8:n iiris-skanneri tai sormenjälkilukija, jotka molemmat tuppaavat olemaan epätarkkoja.
Tietysti Note8:sta löytyy hyviäkin puolia, kuten iso ja laadukas OLED näyttö, mutta tuokin korjaantuisi iPhone puolella hankkimalla Pro Maxin.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
310
wow, tuohan on lähes yhtä mullistavaa kuin Facetime. Kellään ei ollut videopuheluita vielä tuolloin.
Onhan se nyt parempi että tulee mukana monipuolinen softa valmiina kuin että pitäisi kymmeniä epämääräisiä softia latailla Google play kaupasta.
Sehän on yllättävän monipuolinen tuo Garageband, onnistuu kitaran mallinnokset ja syntikkasoittelut midin kautta ja erikseen, biisien suunnittelu ja väsäily, äänittelyt, hupisoittelut ja tuo soittoäänten teko.

Sanottiin ettei Android tarvi erillisiä ohjelmia, kyllä tarvii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 713
Onhan se nyt parempi että tulee mukana monipuolinen softa valmiina kuin että pitäisi kymmeniä epämääräisiä softia latailla Google play kaupasta.
Jaa a, se on ihan siinä ja siinä että mennäänkö bloatwaren puolelle. Ja se ei ole toivottavaa, edes Applelta.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 541
En tiedä mihin kategoriaan Galaxy Note8 menee, mutta kyseisen luurin ostin julkaisussa ihan omalla rahalla (1039€ taisi olla) ja käyttökokemus järjestelmän ja sovellusten sulavuuden osalta on miltei järkyttävän huono verrattuna työpuhelimeksi 1½ vuotta sitten saatuun iPhone XR:ään (julkaisuhinta 879€).
Todella hyvä esimerkki on YouTube videoiden kelaus kaksoisnapauttamalla, missä XR skippailee noita 10sec pätkiä lähes reaaliajassa, kun taas Note8 tuntuu miettivän lähestulkoon joka skippausta ja useamman perättäisen kanssa joutuu antamaan sille aikaa miettiä missä kohtaa videota pitäisi olla.
No Samsungeissa on aika raskaasti kustomoitu käyttöliittymä jonka takia se voi ja osalla onkin hidastunut ajan kanssa. Ei noidenkaan pitäisi hidastua käyttökelvottomaksi ajan kanssa. Yleensä tuo hidastelu ja käyttöliittymän tökkiminen havaitaan android versio päivityksen jälkeen jolloin siihen on ratkaisu laittaa puhelin tehdasasetuksille ja aloittaa käyttö uudelleen. Sitä suositellaan android versio päivityksen jälkeen ongelmien välttämiseksi, mutta ei pakollista jos ei ongelmia esiinny. Välimuistin tyhjentäminen recoverystä voi myös auttaa jos päivityksen jälkeen isoja ongelmia esiintyy.

Toinen esimerkki voisi olla sovelluspäivitykset, mitä Androidille saattaa tulla se parisen kymmentäkin päivässä tai jos ei ole hetkeen tarkistanut, niin niitä voi olla se 40-60. Päivitä kaikki -napin painalluksen jälkeen laite näennäisesti ainakin laittaa niitä latautumaan, mutta ihan laturissakin istuessaan useamman tunnin jälkeen sovelluksia saattaa olla latausjonossa. Netin nopeudesta ei pitäisi olla kiinni, sillä 1Gbit kuitu WLAN:in päässä ja laitteessa oma 50M data-SIM lisänä.
Tämä riippuu ihan siitä kuinka paljon on sovelluksia asennettuna ja miten niihin sitten päivityksiä tulee. Itsellä ei taida olla edes 30 sovellusta asennettuna. Jos on isoja päivityksiä niin kyllähän niissä kestää pikkusen kauemmin.

Play kaupassahan on asetus joka mahdollistaa automaattisen sovelluksien päivityksen niin niitä ei tarvitse käydä erikseen katsomassa.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
310
Jaa a, se on ihan siinä ja siinä että mennäänkö bloatwaren puolelle. Ja se ei ole toivottavaa, edes Applelta.
Saahan sen ohjelman poistettua, tulee muuten mukana myös video-editointi ohjelmisto ja monipuolinen muistiinpanosovellus jolla voi muistiinpanojen lisäksi ns. skannata kuvia ja rajata niitä, tehdä muistiinpanoja kuvien kera sekä ruksitus laatikot teksteihin jne. näitäkään en androidissa valmiina ole nähnyt vaan Androidiin joutuu nämäkin lataamaan erikseen.
Viivakoodinlukijakin pitää vissiin Androidille erikseen ladata.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 713
Saahan sen ohjelman poistettua, tulee muuten mukana myös video-editointi ohjelmisto ja muistiinpanosovellus.
Niin, sehän taas ei muuta sitä asiaa että bloattia tulee mukana. Mutta sama ongelma se monella Android-valmistajallakin on. Parempi se kuitenkin on että ne tarvitsemansa softat latailee Play-kaupasta kuin että tyrkytetään luurin mukana ties mitä roskaa, ihan sama onko se mahtava Apple vai joku Android-valmistajista.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
310
Niin, sehän taas ei muuta sitä asiaa että bloattia tulee mukana. Mutta sama ongelma se monella Android-valmistajallakin on. Parempi se kuitenkin on että ne tarvitsemansa softat latailee Play-kaupasta kuin että tyrkytetään luurin mukana ties mitä roskaa, ihan sama onko se mahtava Apple vai joku Android-valmistajista.
Vai on se parempi latailla ympäriinsä epämääräisiä ohjelmia kymmeniä kuin saada valmiina ohjelma joka kykenee kaikkeen ja on taatusti turvallinen, sen tosiaan saa poiskin ja olikohan jopa niin että sen alussa sai valita asentaako vai ei.

Tuohan on jo ihan eri asia kuitenkin kuin mistä alunperin oli kyse
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 402
No Samsungeissa on aika raskaasti kustomoitu käyttöliittymä jonka takia se voi ja osalla onkin hidastunut ajan kanssa. Ei noidenkaan pitäisi hidastua käyttökelvottomaksi ajan kanssa. Yleensä tuo hidastelu ja käyttöliittymän tökkiminen havaitaan android versio päivityksen jälkeen jolloin siihen on ratkaisu laittaa puhelin tehdasasetuksille ja aloittaa käyttö uudelleen. Sitä suositellaan android versio päivityksen jälkeen ongelmien välttämiseksi, mutta ei pakollista jos ei ongelmia esiinny. Välimuistin tyhjentäminen recoverystä voi myös auttaa jos päivityksen jälkeen isoja ongelmia esiintyy.
Onhan tuota tehdasasetusten palautusta tarkoitus olla kokeilla jo pelkästään melkoisen akun kulutuksen vuoksi, mutta luuri kun on ollut XR:n saamisen jälkeen lähestulkoon käyttämättömänä, niin ei ole tullut tehtyä.
Sovelluksia tosin ei ole taustalla pyörimässä ja käyttikseen leivottua optimoi -nappia tulee silloin tällöin painettua, mutta kyllä tuo melko tahmaamista on iPhonen käytön jälkeen.

Tämä riippuu ihan siitä kuinka paljon on sovelluksia asennettuna ja miten niihin sitten päivityksiä tulee. Itsellä ei taida olla edes 30 sovellusta asennettuna. Jos on isoja päivityksiä niin kyllähän niissä kestää pikkusen kauemmin.
Play kaupassahan on asetus joka mahdollistaa automaattisen sovelluksien päivityksen niin niitä ei tarvitse käydä erikseen katsomassa.
Ongelma noiden sovellusten kanssa ei siis tosiaan ole niiden lataus, vaan jotenkin tuntuu että luuri laittaisi niiden latauksen ja asennuksen "horrostilaan", kun laitteen näyttö menee kiinni, vaikka Play kaupan jättäisi avoimeksi.
Automaattiset sovelluspäivitykset on päällä, mutta tuntuu ettei se toimi kuten pitäisi, kun lähestulkoon aina omiin sovelluksiin Play kaupassa mentäessä sinne ilmaantuu läjä päivityksiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 713
Vai on se parempi latailla ympäriinsä epämääräisiä ohjelmia kymmeniä
Älä lataa epämääräisiä ohjelmia.

kuin saada valmiina ohjelma joka kykenee kaikkeen ja on taatusti turvallinen
Just joo. Ohjelma joka kykenee kaikkeen ja on taatusti turvallinen, sekä muut Speden parhaat.

sen tosiaan saa poiskin ja olikohan jopa niin että sen alussa sai valita asentaakomvaimei.
Kuten saa ne sovelluskaupankin softat, ja parempaa vielä, voi olla kokonaan asentamatta.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 541
Ongelma noiden sovellusten kanssa ei siis tosiaan ole niiden lataus, vaan jotenkin tuntuu että luuri laittaisi niiden latauksen ja asennuksen "horrostilaan", kun laitteen näyttö menee kiinni, vaikka Play kaupan jättäisi avoimeksi.
Automaattiset sovelluspäivitykset on päällä, mutta tuntuu ettei se toimi kuten pitäisi, kun lähestulkoon aina omiin sovelluksiin Play kaupassa mentäessä sinne ilmaantuu läjä päivityksiä.
Kyllähän se luuri toimii silloin kuten pitääkin. Ei minkään sovelluksen ole toivottavaa rällätä taustalla silloin kun näyttö on kiinni.

Eli noin sen kait kuuluukin toimia. Voisi kokeilla itsekin tekeekö saman kun näytön sulkee. Jos tuolla kaupassa nyt mitään päivitettävää on :lol:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 402
Kyllähän se luuri toimii silloin kuten pitääkin. Ei minkään sovelluksen ole toivottavaa rällätä taustalla silloin kun näyttö on kiinni.

Eli noin sen kait kuuluukin toimia. Voisi kokeilla itsekin tekeekö saman kun näytön sulkee. Jos tuolla kaupassa nyt mitään päivitettävää on :lol:
Kyllä muistikuva olisi, että tuo olisi ainakin joskus osannut näyttö kiinni nuo päivitykset tehdä ja miten muutenkaan nuo automaattiset päivityksetkään pitäisi toimia, jos niitä ei voida tausta-ajona tehdä. Kuulostaa hieman oudolta jos näyttöä pitäisi loimuttaa päällä päivitysten ajan.
Ehkä tuokin korjaantuisi tehdasasetusten palautuksella, mutta eipä kyllä sekään mitään vakuuttavaa mielikuvaa anna, että pitäisi olla joka käyttisversion jälkeen luuria tyhjäämässä.

Note8:han ei myöskään Android 10 saanut, joka on myös pitkä miinus yli tonnin luurissa ja todennäköisesti tässä loppuvuodesta tulee molemmat viskattua pois (XR firman alati ärsytystä aiheuttavien turvallisuuspolitiikan muutosten vuoksi) ja hankittua iPhone 12 Pro Max, josta pitäisi olla luuria moneksi vuodeksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 580
Viestejä
4 205 000
Jäsenet
70 920
Uusin jäsen
Bruski

Hinta.fi

Ylös Bottom