Apple vs. Android väittely-/vertailu-/vääntöketju

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Joku taisi aiemmin mainitakin mm. siitä bluetoothin ja järjestelmän äänenvoimakkuuden säädöstä erikseen, se on yksi asia mitä itsekin käytän. Mikäli jollekulle jäi epäselväksi, niin se siis tarkoittaa sitä, että äänenvoimakkuusnapin painaminen viakka kuulokkeissa ei vaikuta puhelimen äänentoiston voimakkuuteen, vaan luurien oman. Tämä mahdollistaa huomattavasti tarkemman äänenvoimakkuuden säädön koska voit vielä "hienosäätää" äänenvoimakkuutta kuulokkeissa erikseen järjestelmästä. Nämä kun on naitettu yhteen niin mennään taas jollain valmiilla pykälillä, jotka ainakin mulle on yleensä liian suuria ja äänenvoimakkuudet menee todella nopeasti niin isolle etten ikinä käytä sellaisia voimakkuuksia vaikkapa kuulokkeissa. Tuntuu oudolta, että ainoat käyttökelpoiset äänenvoimakkuuden tasot on 30-pykäläisen asteikon pykälät 3-5 ja kaikki muu huutaa aivan liian lujaa mun korville... noissakin 3 on todella hiljainen, 4 vähän liian hiljainen ja 5 vähän liian kova niin siinä sitä sitten taas ollaan.
Settings / Sounds & Haptics / Change with buttons pois päältä. Tuolla sliderilla voit säätää puhelimen omat äänet ja sen jälkeen ne volumenapit vaikuttavat vain siihen toistettavan äänen voimakkuuteen.

-
Pyyhkäisyeleiden tarkkuus on jotain mitä en ymmärrä. Noihan toimivat todella sulavasti jos ees vähän sinnepäin räpeltää.

Tai ainakin selaimessa backiä ei tarvitse omassa luurissa todellakaan kurottaa sieltä näyttölasin kaarevalta ulkolaidalta, vaan riittää että swipe alkaa jostain aika läheltä näytön reunaa. Tosin mulla onkin kapeampi iPhone XS, jossa ehkä yltää helpommin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Settings / Sounds & Haptics / Change with buttons pois päältä. Tuolla sliderilla voit säätää puhelimen omat äänet ja sen jälkeen ne volumenapit vaikuttavat vain siihen toistettavan äänen voimakkuuteen.
Joo tämä pitikin kääntää päälle jotta saa soitonvoimakkuutta säädettyä napeista (oli defaultina pois), mutta tästä ei ollut kyse.

Tarkoitin nimenomaan järjestelmän toistaman median äänenvoimakkuutta. Android sallii kehittäjäasetuksissa irroittaa bt:n ja järjestelmän äänenvoimakkuudet toisistaan, jolloin voit erikseen säätää järjestelmän ja kuulokkeiden/kaiuttimen äänenvoimakkuuksia toisistaan riippumatta.

Sulla voi siis olla puhelimen päässä äänenvoimakkuus täysillä mutta jos kuulokkeista laittaa äänenvoimakkuuden nollaan niin mitään ei kuulu vaikka luuri lähettää musiikkia kuulokkeisiin täydellä volumella.

Tämä on mulle ollut hyödyllinen toiminto, koska mun makuun etenkin alemman voimakkuuspään säätöpykälät on aivan liian isoja, jolloin musiikkia ei saa koskaan ”täydelliselle” voimakkuudelle vaan usein se on sitten joko liian hiljaisella tai liian kovalla. Etenki tää korostuu jos haluais pitää hiljaista taustamusiikkia tai jos kuuntelee musiikkia nukkumaan mennessä; yksi taso on hiljainen kuin aaveen kuiskaus tuulessa ja toinen häiritsevän kova.

Tää ei kenties useimmille ole ongelma, koska samaa suunnitteluongelmaa (mun näkökulmasta) esiintyy monessa muussakin paikassa. Mulla on esim autossa vissiin 50 pykäläinen äänenvoimakkuudensäätö, ja radio on useimmiten tasolla 3 tai 4 ja öisin ajaessa vituttaa kun 1 on lähes kuulumaton ja 2 liian kova. En käytännössä koskaan laita toosaa yli 6 tasolle, ellen sitten tarkoituksella huudata jotain biisiä jopa 10 voimakkuudella..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Myös käyttöliittymän navigointi tuntuu kankealta, eleet toimii ihan yhtä paskasti kuin androidessakin, eli ei hyvin, koska ovat niin tarkkoja pyyhkäisyeleiden alkukohdista
Tjoo. Ihan kiva lisä nämä eleet vihdoinkin Androidiin ja ios, mutta ei nää nyt oikeen hyvin toimi ja huomaa että vanhan navigoinnin painolastia on vielä mukana monesti.

Tätäkin viestiä lainatessa kun maalasin lainattavaa tekstiä näytön reunassa niin järjestelmä päätti tehdä back komennon...

Edelleekin ainoa hyvä eleisiin perustuva käyttö on Nokian Meegossa, se vaan toimi kuin ajatus.
Noh on tuo Jollan Sailfish myös ihan jees. Sekin on tässä muuttunut ja en ole kokeillut miten nykyään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Noh on tuo Jollan Sailfish myös ihan jees. Sekin on tässä muuttunut ja en ole kokeillut miten nykyään.
Itse käytän pääluurina Sailfishia ja kakkosluurina on Android ja hitto ku tulee heti ikävä noita eleitä, miten loistavasti ne toimii Sailfishissa ku joutuu Anteroo käyttämään vähänkin pitempään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Tjoo. Ihan kiva lisä nämä eleet vihdoinkin Androidiin ja ios, mutta ei nää nyt oikeen hyvin toimi ja huomaa että vanhan navigoinnin painolastia on vielä mukana monesti.

Tätäkin viestiä lainatessa kun maalasin lainattavaa tekstiä näytön reunassa niin järjestelmä päätti tehdä back komennon...

Edelleekin ainoa hyvä eleisiin perustuva käyttö on Nokian Meegossa, se vaan toimi kuin ajatus.
Noh on tuo Jollan Sailfish myös ihan jees. Sekin on tässä muuttunut ja en ole kokeillut miten nykyään.
Hyvinhän nuo eleet toimivat androidilla. Tekstin maalaus ei ole ongelma.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
576
Eniten mua häiritsee se, että minkä h**vetin takia niitä ikoneiden paikkoja ei voi itse vapaasti päättää? Miksi se täyttöjärjestys pitää pakottaa käyttöjärjestelmän puolesta? Itse tykkäisin järjestellä ikoneita (kohtuullisen pienen määrän) eri näytöille alalaitaan (jotta niihin yltää peukalolla kun puhelinta käyttää yhdellä kädellä), mutta eihän tämä toki onnistu iphonen kanssa. Puhumattakaan nyt siitä widgetien puutteesta, joka on lähinnä naurettavan ja surkuhupaisan puolella. Tähän tosin taitaa korjausta tulla seuraavan päivityksen myötä, viimeinkin.
Voit aivan vapaasti liikuttaa niitä ikoneita haluamaasi järjestykseen. Tältä osin iPhone toimii juuri samoin kuin useimmat Androidit. (Riippuen valmistajasta ja launcherista) Lisäksi voit myös luoda kansioita, joihin voit ryhmitellä sisältöä haluammallasi tavalla.


Hämmentävää on myös se, että miksi iphonen kanssa pitää erikseen "käynnistää" apple pay kaksoisklikkaamalla virtanappia vaikkei sen nfc:tä käytetä mihinkään muuhun kuin maksuihin. Androidissa riittää että näyttö on päällä kun vie luurin maksupäätteeseen niin maksu hoituu, yli 50€ maksuilla pitää lukituskin olla auki. Niin ja toki sieltä sai samalla vaikka plussapallot k-kaupan kassalta kun oli plussakortti asennettuna luuriin. Pikkuasia ehkä, mutta ihmetyttää kun on nähnyt että sen voi tehdä toisinkin, vaikka androidissa nfc:tä käytetään laajasta muuhunkin kuin vain maksuihin.
Laitteen avaamisen ja Faceid:n vaatiminen maksettaessa tarkoittaa parempaa tietoturvaa. Apple Pay voisi silti aktivoitua muullakin tavalla, kuin jollain näppäinyhdistelmällä. Vanhat ihmiset eivät ikinä opi muistamaan ulkoa mitään näppäinyhdistelmiä ja nfc:n rajoittaminen pelkästään Applen omiin palveluihin on perseestä. Muutoin Apple Pay kyllä toimiva ja vaivaton ratkaisu moniin Android-maksusovelluksiin verrattuna.

Mekaanisesti tuo iphone 11 on kyllä kuin paluu johonkin 2010 vuoteen noiden jäätävien näytönreunojen kanssa. Saman fiiliksen myös nostattaa käyttöjärjestelmän joka paikassa vallitseva hitaus. Oneplussan kanssa kaikki vaan tuntuu tapahtuvan nopeammin ja sulavammin kuin iphonella. Etenkin kaikki käyttöjärjestelmän animaatiot on ihan raivostuttavan hitaita.
Ulkonäkö, animaatiot ja näytön reunukset ovat täysin makuasioita, mutta oman kokemukseni perusteella kaarevat näytönreunukset huonontavat käyttökokemusta. Joidenkin mielestä animaatiot tekevät iPhonesta sujuvamman, mutta toiset ovat täysin vastakkaista mieltä.

Android ja ios ovat nykyisin melko samanlaisia käyttää, sillä lähes kaikki Android-valmistajat ovat kopioineet iPhonen eleohjauksen, mutta Anroidissa alareunan ohjauspainikkeet saa aina näkyville, jos niin haluaa. Pieniä eroja toki löytyy, molempien käyttöliittymissä on omat heikkoutensa ja vahvuutensa. Loppupeleissä kyse on lähinnä tottumuksista, mihin olet tottunut?
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
576
Jos jotenkin saan ikonit alalaitaan siten että ylälaita on tyhjä niin kerro toki tarkemmin miten. Itse en ole vielä onnistunut...
Se ei kyllä onnistu. Eipä ole ikinä tullut mieleen yrittää moista, sillä sama kai se on aina hyödyntää koko näytön pinta-ala. Eli laittaa sinne ylälaitaan sellaisia ikoneita, joita ei tarvitse usein.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 481
Jos jotenkin saan ikonit alalaitaan siten että ylälaita on tyhjä niin kerro toki tarkemmin miten. Itse en ole vielä onnistunut...
Sun pitää odottaa iOS 14 niin voit laittaa kaikenlaisia widgettejä ylälaitaan mitä keksit ja sit alas ne muutamat sovellukset telakan lisäksi mitä tarvitsee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Kattelin just, että tulis widgetit ja kotiruudun järjestely joo iOS 14. Sen jälkeen ne on hyvä juttu, tähän asti ja tällä hetkellä ainakin tässä keskustelussa ne on turhia ja sekavia eikä niitä tarvitse
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Se ei kyllä onnistu. Eipä ole ikinä tullut mieleen yrittää moista, sillä sama kai se on aina hyödyntää koko näytön pinta-ala. Eli laittaa sinne ylälaitaan sellaisia ikoneita, joita ei tarvitse usein.
Nää on niin makuasioita, sä sanot ”hyödyntää koko näytön pinta-ala”, mä sanon liian täysi sekavan ja ikävän näköinen ruutu.

Itse tykkään mieluummin pitää sen näytön tyhjempänä jotta esim. taustakuva näkyy paremmin eikä ruutu ole niin ”kiireisen” näköinen.

No, katsotaan mitä ios 14 tuo mukanaan..
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Nää on niin makuasioita, sä sanot ”hyödyntää koko näytön pinta-ala”, mä sanon liian täysi sekavan ja ikävän näköinen ruutu.

Itse tykkään mieluummin pitää sen näytön tyhjempänä jotta esim. taustakuva näkyy paremmin eikä ruutu ole niin ”kiireisen” näköinen.

No, katsotaan mitä ios 14 tuo mukanaan..
Sama, mitä tyhjempi näyttö sitä parempi, joko iPhoneen saa minkä tahansa soittoäänet vai vieläkö se pitää pyörittää iTunesin kautta ?
 

Liitteet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
139
Sama, mitä tyhjempi näyttö sitä parempi, joko iPhoneen saa minkä tahansa soittoäänet vai vieläkö se pitää pyörittää iTunesin kautta ?
Itse olen pari soittoääntä tehnyt MP3:sta GarageBandillä ja onhan noita muitakin appseja tarjolla tähän.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
Android-maailmassa ei juuri nyt mene hirveän hyvin. Snapdragon-prosessoreista on löytynyt melkoinen kasa haavoittuvuuksia:

The vulnerabilities can be exploited when a target downloads a video or other content that’s rendered by the chip. Targets can also be attacked by installing malicious apps that require no permissions at all.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
30
...

Mekaanisesti tuo iphone 11 on kyllä kuin paluu johonkin 2010 vuoteen noiden jäätävien näytönreunojen kanssa. Saman fiiliksen myös nostattaa käyttöjärjestelmän joka paikassa vallitseva hitaus. Oneplussan kanssa kaikki vaan tuntuu tapahtuvan nopeammin ja sulavammin kuin iphonella. Etenkin kaikki käyttöjärjestelmän animaatiot on ihan raivostuttavan hitaita.

...
Kokeile tuohon animaation hitauteen asetuksista löytyvää kohtaa Käyttöapu -> Liike -> Vähennä liikettä.

Tuolta käyttöapujen puolelta voi löytää jotakin muuta hyödyllistä. Kannattaa katsoa läpi.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 378
Apple iPad Air 2:n akku on ollut pitkään jo surkeassa kunnossa. Ainoa laite sitten Samsung Galaxy Nexus -puhelimen, jonka kanssa akku on osoittautunut hiipumisen merkkejä. Vaihto maksaa 200e. Ei kiitos Applen laitteille enää ikinä!
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
Apple iPad Air 2:n akku on ollut pitkään jo surkeassa kunnossa. Ainoa laite sitten Samsung Galaxy Nexus -puhelimen, jonka kanssa akku on osoittautunut hiipumisen merkkejä. Vaihto maksaa 200e. Ei kiitos Applen laitteille enää ikinä!
Vaihdat itse niin selviät parilla kympillä?
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 378
Vaihdat itse niin selviät parilla kympillä?
Ellei Apple ole sitä estänyt?
Lisäksi vaihto-operaatio näyttää vaativan kapistuksen purkua atomeiksi:

Jos Apple olisi tehnyt kunnollisen tuotteen, akkua ei tarvitsisi vaihtaa ennen kuin roska päätyy SERriin tarpeettomana ja lopullisen käyttökelvottomana
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 509
Apple iPad Air 2:n akku on ollut pitkään jo surkeassa kunnossa. Ainoa laite sitten Samsung Galaxy Nexus -puhelimen, jonka kanssa akku on osoittautunut hiipumisen merkkejä. Vaihto maksaa 200e. Ei kiitos Applen laitteille enää ikinä!
Kuusi vuotta sitten julkaistun tabletin akku alkaa olla huonossa kunnossa. Siispä et osta enää ikinä kyseisen valmistajan tuotteita. Toki laitteesi voi olla uudempikin, mutta valitettavasti merkistä riippumatta akkujen kunto alkaa heiketä päivittäisessä käytössä, kun ikää alkaa olla yli kolme vuotta.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 378
Kuusi vuotta sitten julkaistun tabletin akku alkaa olla huonossa kunnossa.
Ja lisäksi erittäin epäkäytännöllistä ja/tai kallista vaihtaa, laite uusi 02/2016. Samalta vuodelta on Samsung SM-T580, jossa ei mitään akkuongelmia, vaikka sitä käytetään edelleen päivittäin kaikista tableteista eniten eli 7-14h.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Eikä se tarvi iTunesia. Valitsee iPhonen ja Import pictures and videos. Kyselee tuon jälkeen vielä jotain.



Iphone ei luota Windowsiin tuossa tapauksessa niin joka kerta joutuu tekemään luottosuhteen.
IPhone ei luota windowsiin:rofl:

Todella kätevää tahalleen kiusata ihmisiä
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 509
Ja lisäksi erittäin epäkäytännöllistä ja/tai kallista vaihtaa, laite uusi 02/2016. Samalta vuodelta on Samsung SM-T580, jossa ei mitään akkuongelmia, vaikka sitä käytetään edelleen päivittäin kaikista tableteista eniten eli 7-14h.
Kaipa noissa sitten on yksilökohtaisia eroja, kun täällä 2017 alussa ostetussa iPadin akun kestossa ei juurikaan heikennystä päivittäisessä käytössä. Toki asiat voi muuttua seuraavan vuodenkin aikana.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Kuinka? Kyllä mä välillä otan anteroita työnantajalta testiin onko niistä mihinkään, mutta ei yleensä kauan jaksa. Tämä käyttämäsi perustelukin on niin stereotypisen huono ja kulunut. Käytän myös Win/Linux/macOS, ei tässä mitään yhtä totuutta olla valitsemassa.

Käyttäjäuskollisuus on sinänsä perusteltua koska käyttäjäkokemus on markkinoiden paras itselle (subjektiivinen käsite). Ei kait speksien perusteella aikoinaan XS:n pitänyt olla kovin laite markkinoilla, markkinoilla meni vuosi yrittää kuroa umpeen rakoa, 11 pro teki saman ja tiukkaa tekee ennen seuraavaa julkistusta.

Näiden mallien takia benchmarkkeja ei tarvinnutkaan enää katsoa kuulemma. Olen samaa mieltä, se jokapäiväinen käytön mukavuus ja vaivattomuus ovat ne itselle tärkeimmät tekijät. Kannattaa valita aina itselle mukavin laite, jos ei ole varaa, ostaa kompromissin.
Niin, kysehän ei välttämättä ole varojen riittävyydestä, vaan siitä, ettei näe järkeväksi maksaa järjetöntä ylihintaa (subjektiivinen käsitys) omenalogosta. Itsellä oli kolme Samsungia, joihin en ollut kovin tyytyväinen. Sen jälkeen Huawei Mate 10 Pro ja perään Huawei Mate 20 Pro. Ensimmäisestä maksoin 320 € ja toisesta 390 €. Puhelimet ovat toimineet virheettömästi koko ajan ja akku kestänyt jatkuvasti 2 päivää, vaikka esim. 4 sähköpostia käytössä luurissa.

Mutta jokainen tekee rahoillaan mitä lystää. Voihan olla, että sinulle Apple on tarjonnut niin ylivoimaisen käyttökokemuksen, että olet ollut valmis maksamaan kahdeksasta iPhonesta yhteen todella ison summa vs. että olisit esim. hommannut Androidilta jotain oikeasti hyviä luureja.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Mulla on ollut pelkästään lippulaiva anteroita, nykyisessä on akun koko yli 4000mAh eikä se silti kestä päivää pidempään kiitos valtavan kokoisen näytön. :psmoke:
Jännä homma, kun itsellä nuo yllä mainitut luurit (suht isolla näytöllä) ja akunkesto on se 2 päivää. En tiedä minkäkokoista luuria käytät, mutta aika iso näyttö noissakin on.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 369
että olisit esim. hommannut Androidilta jotain oikeasti hyviä luureja.
Mistäs me tiedetään mitä luureja on testattu? Paraskaan Android ei välttämättä oo yhtä hyvä kuin paras iPhone, koska siinä on Android. Itellä homma on taas toisinpäin, aina välillä niitä omppuja tulee koitettua, mutta ei pysty kuukautta enempää käyttämään.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Mistäs me tiedetään mitä luureja on testattu? Paraskaan Android ei välttämättä oo yhtä hyvä kuin paras iPhone, koska siinä on Android. Itellä homma on taas toisinpäin, aina välillä niitä omppuja tulee koitettua, mutta ei pysty kuukautta enempää käyttämään.
...eikä paraskaan iPhone välttämättä yhtä hyvä kuin paras Android. Molemmissahan on puolensa (esim. Applen kustomoitavuus, huollot jne.) ja kyse loppupeleissä siitä, mistä pitää ja minkä verran siitä on valmis maksamaan.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 681
Mistäs me tiedetään mitä luureja on testattu? Paraskaan Android ei välttämättä oo yhtä hyvä kuin paras iPhone, koska siinä on Android. Itellä homma on taas toisinpäin, aina välillä niitä omppuja tulee koitettua, mutta ei pysty kuukautta enempää käyttämään.
Näinhän se menee pääosin, kyllä minä mielelläni ostaisin välillä jotain muutakin kuin iPhonen, mutta Android ja pääosin Android -valmistajat tekevät homman lopulta melko helpoksi Applelle.

Niin, kysehän ei välttämättä ole varojen riittävyydestä, vaan siitä, ettei näe järkeväksi maksaa järjetöntä ylihintaa (subjektiivinen käsitys) omenalogosta. Itsellä oli kolme Samsungia, joihin en ollut kovin tyytyväinen. Sen jälkeen Huawei Mate 10 Pro ja perään Huawei Mate 20 Pro. Ensimmäisestä maksoin 320 € ja toisesta 390 €. Puhelimet ovat toimineet virheettömästi koko ajan ja akku kestänyt jatkuvasti 2 päivää, vaikka esim. 4 sähköpostia käytössä luurissa.

Mutta jokainen tekee rahoillaan mitä lystää. Voihan olla, että sinulle Apple on tarjonnut niin ylivoimaisen käyttökokemuksen, että olet ollut valmis maksamaan kahdeksasta iPhonesta yhteen todella ison summa vs. että olisit esim. hommannut Androidilta jotain oikeasti hyviä luureja.
Oikeasti hyviä luureja on aika vahva heitto koska olen ottanut testiin välillä Huaweita, Samsungeja ja OnePlussaa. Ei minua hinta sinänsä kiinnosta jos saan mieleisen laitteen, nettotulot mahdollistavat +40 lippulaivamallissa ostamisen tarvittaessa per vuosi, joten jos hommaan uuden yleensä kahden vuoden välein (ennen joka vuosi), niin väliäkö tolla. Yleensä menee äidille vanha malli niin etua hänellekin.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Näinhän se menee pääosin, kyllä minä mielelläni ostaisin välillä jotain muutakin kuin iPhonen, mutta Android ja pääosin Android -valmistajat tekevät homman lopulta melko helpoksi Applelle.



Oikeasti hyviä luureja on aika vahva heitto koska olen ottanut testiin välillä Huaweita, Samsungeja ja OnePlussaa. Ei minua hinta sinänsä kiinnosta jos saan mieleisen laitteen, nettotulot mahdollistavat +40 lippulaivamallissa ostamisen tarvittaessa per vuosi, joten jos hommaan uuden yleensä kahden vuoden välein (ennen joka vuosi), niin väliäkö tolla. Yleensä menee äidille vanha malli niin etua hänellekin.
Ihan sama vaikka tienaisin 1000000000 nettona, niin en näkisi järkeväksi maksaa ylihintaa mistään.

Mutta sovitaan, että sinä pidät Applesta, se on ihan ok. Ihan mielenkiinnosta: mistä ominaisuuksista pidät siinä eniten vs. android?

Ja toinen kyssäri: mitä android-luureja olet kokeillut? Yleensähän valmistajilla on halpismallit ja paremmat erikseen.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Ja vielä tuosta iPhone SE:stä: katsonkohan ihan oikeaa luurin, kun vertaan ominaisuuksia esim. omaani, saman hintaluokan Huawei Mate 20 Prohon? Applessa/-sta:
- on 64 GB tilaa (vs. 128GB)
- 12MP kamera (vs. 40MP + 20MP + 8MP)
- etukamera: 1.2 MP (vs. 24 MP)
- 1642 mAh akku (vs. 4200 mAh)
- 4" näyttö (vs. 6,39")
- 2GB rammia (vs. 6GB)
- single SIM (vs. dual-SIM)
- prossu: Dual core, 1.84 GHz (vs. Octa core (2.6 GHz, Dual core, Cortex A76 + 1.92 GHz, Dual core, Cortex A76 + 1.8 GHz, Quad core, Cortex A55))
- näyttö: IPS (vs. OLED)
- pixel density: 326 ppi (vs. 538 ppi)
- kuvien reso: 4608x2592 (vs. 7360x4912)
- videot: 1280x720 @ 30 fps (vs. 4K @ 30 fps)
- akunkesto 59h (vs. 85h, lähde)

Speksit haettu täältä. Hankala ainakin itselle pitää tuota Applen 400 euron tarjous kovin hääppöisenä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Ja vielä tuosta iPhone SE:stä: katsonkohan ihan oikeaa luurin, kun vertaan ominaisuuksia esim. omaani, saman hintaluokan Huawei Mate 20 Prohon? Applessa/-sta:
- on 64 GB tilaa (vs. 128GB)
- 12MP kamera (vs. 40MP + 20MP + 8MP)
- etukamera: 1.2 MP (vs. 24 MP)
- 1642 mAh akku (vs. 4200 mAh)
- 4" näyttö (vs. 6,39")
- 2GB rammia (vs. 6GB)
- single SIM (vs. dual-SIM)
- prossu: Dual core, 1.84 GHz (vs. Octa core (2.6 GHz, Dual core, Cortex A76 + 1.92 GHz, Dual core, Cortex A76 + 1.8 GHz, Quad core, Cortex A55))
- näyttö: IPS (vs. OLED)
- pixel density: 326 ppi (vs. 538 ppi)
- kuvien reso: 4608x2592 (vs. 7360x4912)
- videot: 1280x720 @ 30 fps (vs. 4K @ 30 fps)
- akunkesto 59h (vs. 85h, lähde)

Speksit haettu täältä. Hankala ainakin itselle pitää tuota Applen 400 euron tarjous kovin hääppöisenä.
Nyt alkaa unohtumaan ehkä se puhelimen tärkein ominaisuus, eli koko ja ylipäätään fyysinen tuntuma kädessä. Vertaat nyt yhtä pienikokoisinta lippulaivamallia yhteen isoon leipälapioon, ja kaiken lisäksi noissa spekseissä on pahoja puutteita, kyllä tuo SE ottaa myös 4K-videoita.

Siitä olen 100% samaa mieltä että nettotulotasolla ja ylihinnan maksamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, tai noh, tähänhän aivopieruun moni "luksus"brändi toki tukeutuu.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Nyt alkaa unohtumaan ehkä se puhelimen tärkein ominaisuus, eli koko ja ylipäätään fyysinen tuntuma kädessä. Vertaat nyt yhtä pienikokoisinta lippulaivamallia yhteen isoon leipälapioon, ja kaiken lisäksi noissa spekseissä on pahoja puutteita, kyllä tuo SE ottaa myös 4K-videoita.

Siitä olen 100% samaa mieltä että nettotulotasolla ja ylihinnan maksamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, tai noh, tähänhän aivopieruun moni "luksus"brändi toki tukeutuu.
TämäKIN subjektiivinen juttu: itse haluan iso puhelimen. En mitään tablettia, mutta näytössä pitää olla kokoa. Eli oma Huaweini täyttää tuonkin tarpeen.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 681
Ihan sama vaikka tienaisin 1000000000 nettona, niin en näkisi järkeväksi maksaa ylihintaa mistään.

Mutta sovitaan, että sinä pidät Applesta, se on ihan ok. Ihan mielenkiinnosta: mistä ominaisuuksista pidät siinä eniten vs. android?

Ja toinen kyssäri: mitä android-luureja olet kokeillut? Yleensähän valmistajilla on halpismallit ja paremmat erikseen.
Mitä ihmeen ylihintaa? Missaat nyt pointin, sinun ylihinta ei välttämättä ole muiden ylihinta, vaan pelkkä hinta. Onhan 1,5t puhelimesta iso määrä rahaa, mutta wanhana sitä muistaa faijan raahattavan, 23t markan puhelimen joka suoraan kääntäen on noin. 4t euroa, rahanarvo myös huomioiden, se lienisi varmaan lähellä kuuden tonnin kampetta kustanteeltaan nykyään. Lisäksi, jos ostaisin jotain muuta enkä pitäisi siitä -> menisi hankinta hukkaan ja lopulta pitäisi ostaa kuitenkin se mieleinen laite.

Minä pidän vaivattomuudesta, sovellukset paremmalla tasolla (tämä korostuu etenkin iPadilla jolla natiivisovellusten määrä lyö anterotabut 100-0), ei perseilyjä, ei boottailuja kuin updaten yhteydessä, hyvin päivityksiä, yleisesti ottaen paras käyttäjäkokemus, käytännön nopeus, design jne. Tähän päälle kodin ekosysteemi joka juttelee täysin keskenään iOS-laitteiden kesken kivasti + kello. Kodin ekosysteemissä lämpötilat yms., valaistus, telkkarista katsottava matsku, pädit ja tietokoneet. Toki ekosysteemin voisi rakentaa halutessaan muuhunkin infraan.

Testissä on käynyt Huaweilta P20 ja P30 Pro, Sampalta aikojen saatossa useita Galaxyja (itseasiassa ostin joskus ’mökkipuhelimeksi’ S6 Edgen) OnePlussalta useampia malleja näitä viimeisimpiä lukuunottamatta, Sonyn Xperiaa pari mallia jne. Kun katsot sitä, että pidän daily driverina Applen kärkimallia aina, ei minun tee edes mieli testata kuin parhaimpia muista leireistä. Joku voi tykätä 200e puhelimista, itse en halua edes kokeilla.

Jos mun pitäisi ostaa jotain muuta kuin iPhone, ostaisin ehkä Huawein jos se se ei olisi Huawei, eli käytännössä sitten varmaan OnePlussalta parasta mitä saa. Sony ehkä muuten, mutta jäänyt kuva laiskasta päivityspolitiikasta ja monella tuttavalla ollut isompiakin ongelmia niiden kanssa joka on sääli. Samsungia tuskin vaikka teknisesti Huawein ohella anteroiden kärkeä mielestäni.

Kiinnostavin Android -hanke oli mielestäni Red -yhtiön kunnianhimoinen hanke tehdä hyvä kameraluuri, sittemminhän Hydrogen kuopattiin täydellisen mahalaskun jälkeen. Todella harmi.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Ok, turha tästä lienee sen kummemmin vääntää. Saahan niistä luureista maksaa mitä haluaa ja uskon, että olet varmasti tyytyväinen ostoksiisi - ei siinä mitään vikaa ole. Siltikään en osaa pitää tuota Gigantin tarjousta kovin hääppöisenä. Itse en tuosta luurista 400 euroa maksaisi. Joku toinen maksaa eikä siinäkään mitään vikaa ole.

Itsellä ei Huawein kanssa ole käynnistyksiä (muuten kuin päivitysten yhteydessä) eikä mitään perseilyjä. Puhelin toimii loistavasti, kamera on loistava, akku kestää jne.. En oikeastaan keksi mitään huonoa puhelimesta. Applen appeista en osaa sanoa, mutta ainakin joillain kavereilla on osa appeista jäänyt käyttämättä, kun Applelle ko. appia ei ole (esimerkkinä tulee mieleen Oruxmaps). Minulla löytyy myös älykotivehkeet, pääosin Xiaomia: kameraa, lämpötilasensoria, ilmanputsaria, ovi-/ikkunatunnistinta. Lisäksi tietysti Chromecastit , äänilaitteet jne.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Köyhät eivät ymmärrä ettei rikkaille merkitse yhtään mitään maksaako puhelin 200€ vai 2000€.
Tälläkin foorumilla taitaa seikkailla pääosin IT-alan ihmisiä, joilla palkkapussi on "riittävä" ostamaan sellaisia leluja mitä haluaa.
Köyhät odottaa 24/7 valmiina näppiksellä että milloin se kiinanluuri tulee tarjoukseen ja hinta putoaa uskomattomat 25€ niin sitten ostan kun saa halvalla!
 
Liittynyt
25.08.2017
Viestejä
18
Itse en tuosta luurista 400 euroa maksaisi.
Tuo linkittämäsi laite on ensimmäinen SE vuodelta 2016


Lisäsin tuohon tuon oikeankin mallin. Ulkoisesti käytännössä sama kuin iPhone 8, mutta prossu on sama kuin iPhone 11:sta
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
576
Seitsemän ohjetta, joilla pääsee pitkälle ; )

  1. Ylihintaista laitetta ei kannata ostaa, vaikka rahaa olisikin.
  2. Logosta ei kannata maksaa.
  3. Jos haluat hyvää hinta/laatusuhdetta, niin unohda laitteen merkki. Ei ole mitään väliä, mikä logo laitteen takana on. (Poliittiset ja vastaavat syyt ovat asia erikseen)
  4. Etsi internetistä monipuolisesti tietoa. Älä luota liikaa yhteen lähteeseen tai testiin.
  5. On tyhmää haukkua sellaista, josta ei itsellä ole tietoa tai kokemusta.
  6. Itselle tuttu käyttöjärjestelmä on aina turvallinen vaihtoehto, mutta joskus kokeilu kannattaa.
  7. Käytä järkeä. Älä anna mainosten kusettaa itseäsi. Esimerkiksi kameran kuvanlaatu ei todellakaan ole kiinni kameroiden tai megapikseleiden lukumäärästä. Laadusta kannattaa maksaa, ei mainospuheista. Valmistajat mainostavat kilvan "speksejä", joilla ei ole käytännön merkitystä.


Esimerkiksi alla olevasta voin kertoa sen verran, että nuo speksit eivät vaikuta juurikaan käyttökokemukseen. (Vertailussa ilmeisen virheellisesti iPhone SE 2016 vs. Huawei Mate 20 Pro 2018)

Ja vielä tuosta iPhone SE:stä: katsonkohan ihan oikeaa luurin, kun vertaan ominaisuuksia esim. omaani, saman hintaluokan Huawei Mate 20 Prohon? Applessa/-sta:
- on 64 GB tilaa (vs. 128GB)
- 12MP kamera (vs. 40MP + 20MP + 8MP)
- etukamera: 1.2 MP (vs. 24 MP)
- 1642 mAh akku (vs. 4200 mAh)
- 4" näyttö (vs. 6,39")
- 2GB rammia (vs. 6GB)
- single SIM (vs. dual-SIM)
- prossu: Dual core, 1.84 GHz (vs. Octa core (2.6 GHz, Dual core, Cortex A76 + 1.92 GHz, Dual core, Cortex A76 + 1.8 GHz, Quad core, Cortex A55))
- näyttö: IPS (vs. OLED)
- pixel density: 326 ppi (vs. 538 ppi)
- kuvien reso: 4608x2592 (vs. 7360x4912)
- videot: 1280x720 @ 30 fps (vs. 4K @ 30 fps)
- akunkesto 59h (vs. 85h, lähde)

Speksit haettu täältä. Hankala ainakin itselle pitää tuota Applen 400 euron tarjous kovin hääppöisenä.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 263
Muistakaahan sitten, että jokaisen Android-puhelimen hinnan voi tuplata, kun sitä vertaa Apple-puhelimeen. Miksi? Koska niitä pitää ostaa kaksi, jotta on kummassakin koko vertailun ajan uusin käyttöjärjestelmä käytössä. :) Ja silti vituttaa Androidin kaatuilu ja hitailu!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 509
Porukka käsittää ylihinnan ihan väärin. Ylihinta on hinta, jolla tuote ei mene kaupaksi. iPhonet ovat täysin oikein hinnoiteltuja ja niissä olisi varmasti varaa jopa korottaa hintalappua. Monet eivät myöskään käsitä sitä, että siinä luurissa maksaa myös muutkin asiat kuin ne fyysiset ominaisuudet. Spekseillä ei ole mitään väliä, vaan ainoastaan sillä, mitä se laite tarjoaa, mihin se pystyy ja miten se suoriutuu siitä mihin se pystyy. Hinnan ratkaisee kokonaisuus palveluineen päivineen. Itsellä on verrattain vähän Androidista kokemusta; muutama vuosi sitten oli pari kuukautta Samsungin Galaxy S-sarjalainen, kun iPhone oli takuuhuollossa. Lisäksi kuukausi OnePlussa käytössä. Lisäksi vanhempien Samsungin Galaxy -pädejä joutunut päivittelemään. Android ei sekavuudellaan ole ainakaan minua vakuuttanut vielä missään ominaisuudessa. Itse haluan, että luuri on yksinkertainen ja toimii ilman mitään ylimääräistä kikkailua arjen apuvälineenä. Tähän vaikuttaa vahvasti kolmannen osapuolten sovellusten laatu, joka on ala-arvoinen Androidissa verrattuna iOS:ään. Suurinpiirtein kaikki eniten käyttämäni sovellukset (auton hallinta, somet, nettipankit, nordnet, wolt, terveystalo, finnair, parkman, loisto mariner yms) toimivat sulavammin iPhonella ja käyttöliittymät näissä ovat hiotumman oloiset. Plus monet näistä toimivat sulavasti älykellossakin. Toki siitä on taas reilu vuosi aikaa, kun viimeksi käyttänyt Androidia, mutta ne kaksi kertaa ovat olleet pettymyksiä, joilla Android ei ole pystynyt vakuuttamaan minua sen hyvyydestä.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Porukka käsittää ylihinnan ihan väärin. Ylihinta on hinta, jolla tuote ei mene kaupaksi. iPhonet ovat täysin oikein hinnoiteltuja ja niissä olisi varmasti varaa jopa korottaa hintalappua. Monet eivät myöskään käsitä sitä, että siinä luurissa maksaa myös muutkin asiat kuin ne fyysiset ominaisuudet. Spekseillä ei ole mitään väliä, vaan ainoastaan sillä, mitä se laite tarjoaa, mihin se pystyy ja miten se suoriutuu siitä mihin se pystyy. Hinnan ratkaisee kokonaisuus palveluineen päivineen. Itsellä on verrattain vähän Androidista kokemusta; muutama vuosi sitten oli pari kuukautta Samsungin Galaxy S-sarjalainen, kun iPhone oli takuuhuollossa. Lisäksi kuukausi OnePlussa käytössä. Lisäksi vanhempien Samsungin Galaxy -pädejä joutunut päivittelemään. Android ei sekavuudellaan ole ainakaan minua vakuuttanut vielä missään ominaisuudessa. Itse haluan, että luuri on yksinkertainen ja toimii ilman mitään ylimääräistä kikkailua arjen apuvälineenä. Tähän vaikuttaa vahvasti kolmannen osapuolten sovellusten laatu, joka on ala-arvoinen Androidissa verrattuna iOS:ään. Suurinpiirtein kaikki eniten käyttämäni sovellukset (auton hallinta, somet, nettipankit, nordnet, wolt, terveystalo, finnair, parkman, loisto mariner yms) toimivat sulavammin iPhonella ja käyttöliittymät näissä ovat hiotumman oloiset. Plus monet näistä toimivat sulavasti älykellossakin. Toki siitä on taas reilu vuosi aikaa, kun viimeksi käyttänyt Androidia, mutta ne kaksi kertaa ovat olleet pettymyksiä, joilla Android ei ole pystynyt vakuuttamaan minua sen hyvyydestä.
Pitääpä mielenkiinnosta testata vaikka kaverin applella noita appeja.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
576
Monet eivät myöskään käsitä sitä, että siinä luurissa maksaa myös muutkin asiat kuin ne fyysiset ominaisuudet. Spekseillä ei ole mitään väliä, vaan ainoastaan sillä, mitä se laite tarjoaa, mihin se pystyy ja miten se suoriutuu siitä mihin se pystyy. Hinnan ratkaisee kokonaisuus palveluineen päivineen.
Tämä osui naulan kantaan, olipa käyttöjärjestelmä, valmistaja tai laite mikä hyvänsä :thumbsup:
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 509
Tämä osui naulan kantaan, olipa käyttöjärjestelmä ja laite mikä hyvänsä :thumbsup:
Tämä liittyy myös näiden valmistajien markkinointiin. En ole aikoihin katsonut enää julkaisutilaisuuksia, mutta ainakin ennen Apple esitteli uuden iPhonen tai iPadin kertomalla mitä sillä pystyy tekemään ja miten se suoriutuu asioista, kun taas kilpailijat keskittyivät kertomaan julkaisutilaisuudessa liiaksi asti speksejä. Tavallinen kuluttaja, joita valtaosa potentiaalisista ostajista on, ei ole kiinnostunut mistään spekseistä yhtään sen enempää vaan häntä kiinnostaa lopulta, mitä sillä laitteella voi tehdä.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
576
Tämä liittyy myös näiden valmistajien markkinointiin. En ole aikoihin katsonut enää julkaisutilaisuuksia, mutta ainakin ennen Apple esitteli uuden iPhonen tai iPadin kertomalla mitä sillä pystyy tekemään ja miten se suoriutuu asioista, kun taas kilpailijat keskittyivät kertomaan julkaisutilaisuudessa liiaksi asti speksejä. Tavallinen kuluttaja, joita valtaosa potentiaalisista ostajista on, ei ole kiinnostunut mistään spekseistä yhtään sen enempää vaan häntä kiinnostaa lopulta, mitä sillä laitteella voi tehdä.
Tuo on juuri se puoli Applessa, mistä olen aina pitänyt. Samsungin ja One Plussan kaltaiset valmistajat rehentelevät kilpaa ram-muistin määrällä, kameranlinssien lukumäärällä ja muilla turhilla spekseillä, kun Apple ei edes viitsi mainita moisista asioista. Ei ole väliä mitä mainoksissa lukee, sillä loppupeleissä vain käytännön toimivuus ratkaisee.

Mutta kuten sanottua, yksikään logo ei takaa hyvää tai huonoa hinta/laatusuhdetta. Parhaan ostoksen tekee, kun avoin kaikille vaihtoehdoille.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 481
Kyllä Apple mainitsee speksejä julkistustilaisuudessa ihan samassa tavalla kuin muutkin valmistajat. Ainut mitä tulee äkkiä mieleen mitä eivät mainitse on akun kapasiteetti. Saattavat vain mainita että se kestää niin ja niin paljon enemmän kuin edellinen malli.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 509
Kyllä Apple mainitsee speksejä julkistustilaisuudessa ihan samassa tavalla kuin muutkin valmistajat. Ainut mitä tulee äkkiä mieleen mitä eivät mainitse on akun kapasiteetti. Saattavat vain mainita että se kestää niin ja niin paljon enemmän kuin edellinen malli.
Eikös Applella vieläkin ole tapana vain mainita speksit siten pääpiirteittäin, että "nyt on näin paljon tehokkaampi prosessori kuin edellissukupolvessa" jne. Eikä siten, että lyödään dia valkokankaalle, jossa on pienellä präntillä kirjoitettu kaikki puhelimen speksit kellotaajuuksia myöten.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 481
Eikös Applella vieläkin ole tapana vain mainita speksit siten pääpiirteittäin, että "nyt on näin paljon tehokkaampi prosessori kuin edellissukupolvessa" jne. Eikä siten, että lyödään dia valkokankaalle, jossa on pienellä präntillä kirjoitettu kaikki puhelimen speksit kellotaajuuksia myöten.
Jotenkin noin tais olla. En muista tarkalleen. Täysiä speksejä ei ainakaan läväytetä ruudulle. Ei tule oikein enää katseltua noita julkaisuja.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
Tuota laitteiden hintavertailua voi tehdä senkin pohjalta, että montako vuotta puhelimet säilyvät käytössä ja miten kauan niihin saa sekä tietoturva- että käyttöjärjestelmäpäivitykset. Tämän pohjalta voi laskea arvioidun vuosikustannuksen puhelimelle. Kumpi vie tässä voiton?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 377
Viestejä
4 159 027
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom