Apple Mini vs MacBook Air

Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 023
Olisi tarkoitus hankkia dedikoitu kuvankäsittelykone. Mulla on pöytäkone tällä hetkellä käytössä, kaapissa toki läppärikin, mutta harvoin tarvetta). Käytän pääasiallisesti Kubuntua tekemisiini. Kuvankäsittely on alkanut kiinnostaa ja sitä pikkasen olen tehnytkin. Ongelma vain, että en ole oppinut millään käyttää GIMP:ä ja Darktable (ja rawthepietä vai minkä niminen oli tuon kilpailija) ohjelmistoja, vaikka koittanut YouTuben opetusvideoita katsoa. No olen ratkaissun ongelman, että mulla on myös Windows asennettu ja sitten ihmetykseni osaan käyttää Capture Onea ja Photoshoppia. En tiedä olenko vain mainonnan uhri vai ovatko ohjelmat niin paljon käyttäjäystävällisempiä tai sitten noiden opetusvideot ovat vain huomattavan paljon parempia. Noh, mä olen ajatellut jos hommaisi kakkoskoneen kuvankäsittelyyn. Mietinnässä olisi joko Mini tai sitten MacBook Airi, eli kummankin kategorian halvin kone. Kotona on kyllä iso nas-levypalvelin, eli levytila varmasti riittää tuo 256 gigaa, tuskin tarvetta isompaan, kun voin siirtää sitten niitä verkkoon. 8 gigan keskusmuisti on kysymysmerkki, saako noihin itse asennettua lisämuistia vai onko kotelot ns. avaamattomia? Kokeilin nopeasti googlata, niin tulosten perusteella ainakin Miniin ei voisi lisätä vaan kuulemma prossussa kiinteästi? Ja Airissakin kuulemma pitäisi vaihtaa joku logic board eli ei mitään halpaa lystiä ole. Tuntuu vain nihkeältä tuo 8 gigaa, mutta tuskin photoshop/Capture One kauheasti muistia kuluttaa.

Onko kokeneimilla mitään vinkkiä antaa? Läppäri olisi kätevä ottaa mukaan, en sitten tiedä onko noiden prosessoritehoissa mitään eroa? Osaako Airi käyttää ulkoista näyttöä erillisenä, eli olisi omassa ja ulkoisessa näytössä eri kuvat? Toista konetta siis kaipaan sen vuoksi, ettei aina tarvitsisi boottailla windowssin puolelle ja sitten takasin, olen huomannut että jätän sitten kuvia käsittelemättä kun en jaksa tuota tehdä. Mulla oli joskus 2004 tms. iBookki, käyttis muistaakseni 10.3. Pantteri, ellei .2 Jaquar, eli pikkasen on Applen käyttiskin tuttu.

Eli näiden välillä pitäsi tehdä valinta: Mac Mini M2 256Gt (2023) ja MacBook Air M2 256Gt
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 023
Nyt tuli myös vaihtoehdoksi windows-kannettava. Ihan vain siitä syystä, että ei oikein iske tuo Applen politiikka, ettei keskusmuistia voi lisätä jälkeenpäin eikä budjetti anna ostaa samantien riittävästi sitä ainakaan Apple-puolella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 042
Nyt tuli myös vaihtoehdoksi windows-kannettava. Ihan vain siitä syystä, että ei oikein iske tuo Applen politiikka, ettei keskusmuistia voi lisätä jälkeenpäin eikä budjetti anna ostaa samantien riittävästi sitä ainakaan Apple-puolella.
Apple-koneiden kanssa ratkaisu voisi olla ostaa käytetty 16GB Air tai Mac Mini tai kärkkyä jotain alea…

16GB M1 ei käytännössä ole juuri hitaampi missään kuin M2.

Aja windowssia virtuaalikoneessa siinä sun pääkoneessa?
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 023
Apple-koneiden kanssa ratkaisu voisi olla ostaa käytetty 16GB Air tai Mac Mini tai kärkkyä jotain alea…

16GB M1 ei käytännössä ole juuri hitaampi missään kuin M2.

Aja windowssia virtuaalikoneessa siinä sun pääkoneessa?
Itse en ole kovin innokas käytettyjen tuotteiden ostaja. Pitää tutkia onko alennuksia lähiaikoina tulossa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 005
Viestejä
4 209 893
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom