Apple esitteli uudet iPhonet - 5,6 mm paksu Air ja uudelleen muotoillut 17 Prot

Redditistä
  • iPhone 17: 3692mAh
  • iPhone 17 Air: 3036mAh
  • iPhone 17 Air (eSIM): 3149mAh
  • iPhone 17 Pro: 3988mAh
  • iPhone 17 Pro(eSIM): 4252mAh
  • iPhone 17 Pro Max: 4823mAh
  • iPhone 17 Pro Max (eSIM): 5088mAh
Hyvä listaus, tuollainen 6-7% akkua on kyllä jo jotain.

Monen ahdistuksen suuruudelle on varmaan merkitystä, että onko akkua jäljellä 25% vai 19%... Tai 15% vs. 8%.

Varsinkin jos haluaisi ostaa luurilla sen joukkoliikennelipun ja pitää sen käytettävissä sen 30min matkan ajan tjsp.
 
Applen tiedotteessa todettiin näin, eli Suomeen ei pitäisi olla tulossa eSIM-only-mallia:

"eSIM-only models of iPhone 17 Pro and iPhone 17 Pro Max will be available in Bahrain, Canada, Guam, Japan, Kuwait, Mexico, Oman, Qatar, Saudi Arabia, the UAE, the U.S., and the U.S. Virgin Islands. These models feature an even larger battery, taking advantage of the space formerly occupied by the physical SIM to provide two additional hours of video playback, getting up to 39 hours."
Todella harmi ettei tätä ilmeisesti siis tule edes valittavaksi, vaikka oletuksena voisikin myydä retro-sim versioita niin olisi edes listalla myös eSIM-mallit joita voisi tilata.
 
Todella harmi ettei tätä ilmeisesti siis tule edes valittavaksi, vaikka oletuksena voisikin myydä retro-sim versioita niin olisi edes listalla myös eSIM-mallit joita voisi tilata.
Ei taida jälleenmyyjät olla kovin innostuneita pitämään monia variantteja samasta laitteesta varastoissaan. Apple itse sen voisi toki tehdä, mutta en sitten tiedä onko noissa eSIM-only malleissa jotkut eri taajuusalueet käytössä mobiiliverkoissa tms (yksikään listattu maa ei ainakaan ole eurooppalainen).
 
Tuo sim -paikan roikuttaminen on yhtä hölmöä, kun lisäisi paikan 3.5mm stereoplugille, joku sen perään itkee, mutta harva oikeasti tarvitsee. Toinen mistä mielellään luopuisi kans on tuo usb-c, kun lataus kuitenkin magsafella 100%, turhia pölynkerääjiä tuollaiset kolot nykypäivänä.
 
On kyllä jäätävän ruma, mutta eiköhän nämä lähes kaikilla päädy jonkin kotelon sisuksiin. En taida tietää ketään kellä puhelin olisi ilman kuoria ja paksut nahkalompakot ovat niitä kaikkein suositumipia kun sinne voi survoa myös korttikokoelman
Ei koskaan kuoria. Puhelin aina luomuna kädessä.

Tavallinen malli on positiivisin yllätys odotuksiin ja huhuihinkin nähden. Toki aika iso ero tuo 799 dollaria vrs täkäläinen 999 euroa, etenkin kun euro on todella vahva dollariin nähden...
 
Tuo sim -paikan roikuttaminen on yhtä hölmöä, kun lisäisi paikan 3.5mm stereoplugille, joku sen perään itkee, mutta harva oikeasti tarvitsee. Toinen mistä mielellään luopuisi kans on tuo usb-c, kun lataus kuitenkin magsafella 100%, turhia pölynkerääjiä tuollaiset kolot nykypäivänä.
Ei muista (tai jaksa kaivella), että oliko tuo EU:n USB-C direktiivi ihan pakotus, että USB-C pitää löytyä vai että oliko siinä porsaanreikä jättää latausliitin kokonaan pois.
Täällä ainakin ihan boldattuna "all new devices sold in the EU must now support USB-C charging" EU common charger rules: Power all your devices with a single charger

Pro:ssa tuon nyt toki ymmärtää ihan datansiirtoväylänä, kun on USB 3.2 Gen2 versiota DisplayPortilla, mutta Airista (USB 2.0 ilman DP ilmeisesti) tai perusmallista (USB 2.0 + DP) variantti ilman porttia voisi olla toimiva joillekin
 
Pro oli ennakkoon mielessä, mutta perusmalli onkin yllättävän samantasoinen. Prossa kiinnostaa edelleen laajemmat kameraominaisuudet ja isompi RAM, mutta pelkästään niiden takia onkin vaikeampi perustella hintaeroa vaikka vuosiksi tuleekin taas käyttöön.

Perusmalli on myös n 30g kevyempi ja pienen aavistuksen pienempi joka suuntaan, mikä on piste sen laariin.
 
Aika kovaa puhetta että tuossa Airissa kestäisi akku koko päivän kun ei se kestä muissakaan, edes pro maxeissa. Toki jos puhelimella ei tee mitään, tai on pelkästään kevyttä käyttöä, pari uutista ja kellon vilkaisua per päivä, niin kestää mutta muuten ei. Luokattoman huonot akkukestot iponeissa on siitä ei pääse yhtään mihinkään.
Höpöhöpö, menee liioittelun puolelle. 16 Pro Max pärjännyt testeissä ihan hyvin ja on linjassa muiden lippulaivapuhelimien akunkeston kanssa (ellei jopa parempi), esim S25 Ultra. "Pari uutista ja kellon vilkaisua per päivä, niin kestää mutta muuten ei". Viestihistoriasi perusteellakin taidatkin olla vaan klassinen apple-vihaaja :D
 
Aika kovan hintaset luurit. Edullisin vaihtoehto alk. 999€. Eikös 15 ja 16 sarjan kanssa käynyt niin, että jopa halpeni hieman edellisestä generaatiosta. Entisenä Apple käyttäjänä katsoin liven, jos siel olisi ollut jotain mielenkiintoista, mutta ei ja hintakin oli liian huikea. Pysytään nykyisessä 0+ vielä ainakin yhden generaation ajan :tup:
 
Höpöhöpö, menee liioittelun puolelle. 16 Pro Max pärjännyt testeissä ihan hyvin ja on linjassa muiden lippulaivapuhelimien akunkeston kanssa (ellei jopa parempi), esim S25 Ultra. "Pari uutista ja kellon vilkaisua per päivä, niin kestää mutta muuten ei". Viestihistoriasi perusteellakin taidatkin olla vaan klassinen apple-vihaaja :D
Kyllä. Juuri tästä syystä hankin ensin ipone 14 pron ja sen jälkeen 15 pro maxin :tup: Ja vielä äpölTV:n. En tiedä mitä teette puhelimillanne mutta itse en katsele videoita 16h päivässä mitä nämä kuulemma kestää ja muuta sitten ei varmaan tehdäkään. Itselläni ei akku päivää kestä. Ja en edes käytä puhelinta jatkuvasti saati pelaile pelejä.
 
Tuo sim -paikan roikuttaminen on yhtä hölmöä, kun lisäisi paikan 3.5mm stereoplugille, joku sen perään itkee, mutta harva oikeasti tarvitsee. Toinen mistä mielellään luopuisi kans on tuo usb-c, kun lataus kuitenkin magsafella 100%, turhia pölynkerääjiä tuollaiset kolot nykypäivänä.
Jos puhelimesta menee esim. näyttö rikki vaikka ulkomailla, tipahtaa puroon retkeillessä (kastuu ja menee pilalle) tms.
Varapuhelinta voi pitää mukana tai sitten voit ostaa sellaisen, ja fyysisen SIMmin voi helposti siirtää uudelle puhelimelle, mikä onkin ollut koko SIM-kortin idea.
Mutta miten saat eSIMmin sille uudelle puhelimelle (kun vanhalla ei voi edes soittaa tai laittaa sähköpostia operaattorillesi)?

Vanhoissa analogisissa puhelimissa (NMT, AMPS, TACS) puhelinnumero koodattiin operaattorin liikeessä suoraan puhelimeen, eikä sen vaihtaminen omatoimisesti onnistunut.
SIM-kortti ratkaisi tämän ongelman. Voit helposti vaihtaa puhelinta vaikka 10 kertaa päivässä siirtämällä SIM-kortin uudelle puhelimelle.
 
Ei povaa hyvää Airille se, että julkaisussa jo mainostetaan langattomasti toimivaa akkupakettia ja kaiken lisäksi kun tiedetään, langaton lataus rasittaa akkua muutenkin enemmän vs. normi koska luuri (=akku) lämpenee. Koska Air on niin ohut, niin ei voinut tehdä alumiinistakaan, koska mahdollinen bendgate, niin pakko mennä titaanilla, jonka lämpöjähdettavuus on heikompaa. Toivottavasti olen väärässä, Air mielenkiintoisin näistä.
 
Jos puhelimesta menee esim. näyttö rikki vaikka ulkomailla, tipahtaa puroon retkeillessä (kastuu ja menee pilalle) tms.
Varapuhelinta voi pitää mukana tai sitten voit ostaa sellaisen, ja fyysisen SIMmin voi helposti siirtää uudelle puhelimelle, mikä onkin ollut koko SIM-kortin idea.
Mutta miten saat eSIMmin sille uudelle puhelimelle (kun vanhalla ei voi edes soittaa tai laittaa sähköpostia operaattorillesi)?

Vanhoissa analogisissa puhelimissa (NMT, AMPS, TACS) puhelinnumero koodattiin operaattorin liikeessä suoraan puhelimeen, eikä sen vaihtaminen omatoimisesti onnistunut.
SIM-kortti ratkaisi tämän ongelman. Voit helposti vaihtaa puhelinta vaikka 10 kertaa päivässä siirtämällä SIM-kortin uudelle puhelimelle.
Tarkoitat että liittymä on lukittu eSIM ja sitä ei voi esim operaattorilta pyytää uutta? Mä selvisin hyvin kun reissulla hajosi puhelin ja piti uusi saada. Pari klikkausta ja homma toimi ihan samanlailla kuin ennen. Mitä jos reissulla puhelin palaa niin ettei sitä fyysistä lätkää saa pelastettua, eli eSIM on kaikinpuolin parempi ratkaisu vanhaan fyysiseen korttiin nähden.
 
Itse näkisin yhden puoltavan edun Airissa ja se tulisi suojakuoresta, joka samalla tasoittaisi laitteen profiilia takaa, ettei kamerasaareke pullista esiin. Tällöin suojakuoren kanssa kokonaispaksuus olisi sitä luokkaa, mitä tavallisen mittaluokan puhelin ilman suojakuorta.
Tämä on hyvä huomio, mietin samaa. :tup:

Mielestäni Pro -mallissa on huonompi värivalikoima kuin Air / perus iPhone 17:ssa.
Makuasioitahan nämä ovat, mutta mielestäni Pro-mallien värivalikoima on heikoin koskaan.
Sikäli samaa mieltä, että Pro-mallien värit jakanevat aiempaa enemmän mielipiteitä. Mutta Cosmic Orange on virkistävä uutuusväri ja Deep Blue on kyllä hillityn tyylikäs.

Tavallinen malli on positiivisin yllätys odotuksiin ja huhuihinkin nähden. Toki aika iso ero tuo 799 dollaria vrs täkäläinen 999 euroa, etenkin kun euro on todella vahva dollariin nähden...
Dollarihinnat ovat toki verottomia. Mahdolliset tullikorotukset saattavat vaikuttaa tässä.

Tosiaan perusmalli iPhone 17 näyttää olevan kokonaisuutena kiinnostavin ja tarjoaa nähdäkseni parhaan vastineen rahalle. Värit ovat hieman tylsät, mutta hillityn asialliset. Edullisimman perusmallin hinta on pysynyt ennallaan ja edelleen korkeahko, mutta tallennustila on tuplaantunut 256 gigatavuun, näyttönä on 120 hertsin mukautuva LTPO ProMotion OLED -paneeli ja langallinen latausnopeus on noussut 40 wattiin. Nämä kolme ovat merkittäviä parannuksia. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida jälleenmyyjät olla kovin innostuneita pitämään monia variantteja samasta laitteesta varastoissaan. Apple itse sen voisi toki tehdä, mutta en sitten tiedä onko noissa eSIM-only malleissa jotkut eri taajuusalueet käytössä mobiiliverkoissa tms (yksikään listattu maa ei ainakaan ole eurooppalainen).
Huoh että ärsyttää tämä ratkaisu. Akunkesto ehkä tärkein kriteeri itselle ja raivostuttaa että tämän fyysisen simin takia täällä takapajulassa myydään rajoitettua mallia. Täytyy nyt selvittää mistä helpoiten saa tilattua puhelimen täydellä akulla.
 
Huoh että ärsyttää tämä ratkaisu. Akunkesto ehkä tärkein kriteeri itselle ja raivostuttaa että tämän fyysisen simin takia täällä takapajulassa myydään rajoitettua mallia. Täytyy nyt selvittää mistä helpoiten saa tilattua puhelimen täydellä akulla.
Bahrain, Kanada, Guam, Japani, Kuwait, Meksiko, Oman, Qatar, Saudi Arabia, UAE ja USA on maat mistä ainakin löytyy eSim only mallit.
 
Ja myöhemmin Apple varmaan julkaisee sen taittuvan puhelimen. Ovat nyt Airin kanssa todistaneet ja testaavat, miten tuommoinen ohut laite kestää. Ehkäpä taittuva laite on sitten kaksi tuommoista airia yhdessä. Melkein kaikki rauta Airissa on ympätty tuohon kameravisiiriin. Saa nähdä käykö kuumana.
Eikös puhelimen paksuus pitäisi silloin mitata siitä visiiristä?
 
Ja kun tuohon yhdistetään se, että akku on ehkä kolmasosa tilavuudesta(kapasiteetista) mitä se voisi olla niin tuota saa olla latailemassa päivittäin vaikka applen laitteet virtapihejä onkin.
iPhone 17 Air (3 149 mAh) verrattuna iPhone 17 (3 692 mAh) ei nyt mikään suuriero ole.
 
Aika kovaa puhetta että tuossa Airissa kestäisi akku koko päivän kun ei se kestä muissakaan, edes pro maxeissa. Toki jos puhelimella ei tee mitään, tai on pelkästään kevyttä käyttöä, pari uutista ja kellon vilkaisua per päivä, niin kestää mutta muuten ei. Luokattoman huonot akkukestot iponeissa on siitä ei pääse yhtään mihinkään.
Minulla ja vaimolla kestää iPhone 16E:ssä akku kaksi päivää ja käytetään ihan normaalisti luureja.
 
Makuasioita, minusta nämä uudet ovat hienompia kuin viimevuotiset ja ilman, että aiemmissa mitään vikaa olisi.
Juu toki aivan täysin makuasioita. Itseä ei miellytä tuo vaakasuuntainen puhelimen levyinen moduuli, en tiedä edes mikä siinä on. Tulee mieleen X-MENistä se silmistään laseria ampuva ukko. :D
 
iPhone 17 Air (3 149 mAh) verrattuna iPhone 17 (3 692 mAh) ei nyt mikään suuriero ole.
Ero tuossa noin 17%, eli uskaltaisin väittää että kyllä suuri ero on. Vaikka akunkestossa on monia muitakin tekijöitä kuin pelkkä akun koko, niin on naiivia väittää etteikö tuo olisi suuri ero, kun puhutaan tämmösistä luvuista. Aiemmin harmiteltiin jo noin 8% eroa sim vs esim mallien erolla (joka voisi olla n. pari tuntia playbackia applen mitoissa), niin 17% on jo paljon.
 
Tarkoitat että liittymä on lukittu eSIM ja sitä ei voi esim operaattorilta pyytää uutta? Mä selvisin hyvin kun reissulla hajosi puhelin ja piti uusi saada. Pari klikkausta ja homma toimi ihan samanlailla kuin ennen. Mitä jos reissulla puhelin palaa niin ettei sitä fyysistä lätkää saa pelastettua, eli eSIM on kaikinpuolin parempi ratkaisu vanhaan fyysiseen korttiin nähden.
Ei, kun miten pyydät uutta eSIMmiä kun puhelin ei ole soittokunnossa, jossakin ulkomailla tai keskellä metsää?
 
Tarkoitat että liittymä on lukittu eSIM ja sitä ei voi esim operaattorilta pyytää uutta? Mä selvisin hyvin kun reissulla hajosi puhelin ja piti uusi saada. Pari klikkausta ja homma toimi ihan samanlailla kuin ennen. Mitä jos reissulla puhelin palaa niin ettei sitä fyysistä lätkää saa pelastettua, eli eSIM on kaikinpuolin parempi ratkaisu vanhaan fyysiseen korttiin nähden.
Ei, kun miten pyydät uutta eSIMmiä kun puhelin ei ole soittokunnossa, jossakin ulkomailla tai keskellä metsää?
Jos sinulla on sen palaneen puhelimen tilalla varapuhelin, niin et saa sitä varapuhelinta toimimaan käytitpä sitten eSIMmiä tai fyysistä SIMmiä.
 
Itse kun olin Afrikan reissussa vaihdoin käyttämään eSIMiä, jotta pystyin asentaa paikallisen operaattorin nano-SIMin puhelimeeni. Kävi kuitenkin niin, että puhelimeni meni rikki reissussa ja ostin uuden tilalle.

DNA:lle soitin silloin ja piti pyytää, että "vapauttavat" sen eSIMin. Mulla oli kuitenkin mukana se luottokortin kokoinen läpyskä, josta se QR-koodi löytyy. Hotellin Wi-Fissä piti olla sitten kiinni ja rekisteröinti onnistui.

Ei tuo muuta vaatinut!
 
Itsekkin näen fyysisen SIM kortin kätevänä, kun sen voi vaan heittää toiseen laitteeseen ilman mitään tarvetta puheluille, interneteille ja operaattorin tekemisille. Toki nyt moni sanoo, että elämme vuotta 2025 ja WiFi on kaikkialla, mutta eipä ainakaan minulla mökillä ole :geek:

Mobiilivarmenteen puuttuminen eSIM liittymistä on jotain uskomatonta takapajuisuutta ja toivottavasti Elisa ja kumppanit korjaavat tämän ongelman mitä pikemmin, muuten en itse eSIM:iin siirtyisi. Mutta tietenkin jos SIM-korttikelkasta luopuminen antaa paljon enemmän akkukapasiteettia, niin moni varmasti priorisoi toisin ja käyttää pankkitunnuksia jatkossa.
 
Tarkoitat että liittymä on lukittu eSIM ja sitä ei voi esim operaattorilta pyytää uutta? Mä selvisin hyvin kun reissulla hajosi puhelin ja piti uusi saada. Pari klikkausta ja homma toimi ihan samanlailla kuin ennen. Mitä jos reissulla puhelin palaa niin ettei sitä fyysistä lätkää saa pelastettua, eli eSIM on kaikinpuolin parempi ratkaisu vanhaan fyysiseen korttiin nähden.
SIM-kortti on teknisesti älykortti, jolla käyttäjä tunnistautuu verkkoon. Jos puhelinta ei ole käytössä, pitää olla jokin muu tunnistussiru kuten sirullinen henkilökortti, joka kelpaa ainakin Telian kanssa asiointiin. Sähköpostiin voi myös tarvita pääsyn, mihin voi käyttää vaikka Yubikeytä. Lisäksi pitää olla ainakin väliaikaisesti päätelaite, jolla näitä käytetään.
 
Applen tiedotteessa todettiin näin, eli Suomeen ei pitäisi olla tulossa eSIM-only-mallia:

"eSIM-only models of iPhone 17 Pro and iPhone 17 Pro Max will be available in Bahrain, Canada, Guam, Japan, Kuwait, Mexico, Oman, Qatar, Saudi Arabia, the UAE, the U.S., and the U.S. Virgin Islands. These models feature an even larger battery, taking advantage of the space formerly occupied by the physical SIM to provide two additional hours of video playback, getting up to 39 hours."
Sitten taas Telia kertoo toista, että Airin myötä e-simmit lähtevät lentoon kun ei ole fyysistä simmiä.

Eikö Telialla tajuttu vaiko miten?

 
Sitten taas Telia kertoo toista, että Airin myötä e-simmit lähtevät lentoon kun ei ole fyysistä simmiä.

Eikö Telialla tajuttu vaiko miten?

Tässähän puhutaan kahdesta ihan eri puhelimesta. Airissa vain eSIM mahdollisuus maailmanlaajuisesti (myös meillä) mihin Telia viittaakin. Kun taas 17 ja 17 Pro molempina. Meille 17 ja 17 Prosta vain sim-kortilliset versiot, yllä mainituille maille taas eSIM.
 
Tässähän puhutaan kahdesta ihan eri puhelimesta. Airissa vain eSIM mahdollisuus maailmanlaajuisesti (myös meillä) mihin Telia viittaakin. Kun taas 17 ja 17 Pro molempina. Meille 17 ja 17 Prosta vain sim-kortilliset versiot, yllä mainituille maille taas eSIM.
Ah, ajattelin että meille survotaan Airistakin simmiversiot. E-sim version akku on hieman parempi. Lienee Air proto senkin suhteen onko ensi vuonna perusmallit myös vain esimmejä
 
Sitten taas Telia kertoo toista, että Airin myötä e-simmit lähtevät lentoon kun ei ole fyysistä simmiä.

Eikö Telialla tajuttu vaiko miten?

Aiemmin puhuttiin Pro-malleista. Airista on tarjolla globaalisti ainoastaan eSIM-versio, koska sisään ei mahdu SIM-korttipaikkaa.
 
Ei, kun miten pyydät uutta eSIMmiä kun puhelin ei ole soittokunnossa, jossakin ulkomailla tai keskellä metsää?
Jos sinulla on sen palaneen puhelimen tilalla varapuhelin, niin et saa sitä varapuhelinta toimimaan käytitpä sitten eSIMmiä tai fyysistä SIMmiä.
Okei, voitit. Eli yksin keskellä metsää ulkomailla varapuhelinta perätaskussa kantaessa on fyysinen sim-kortti ylivoimaisesti parempi. _Kaikissa_ muissa tilanteissa aivan helvetin turha, joten eiköhän tämä todista sen että toi fyysinen sim-kortti vois lentää jo nevadaan näistä uusista älylaitteista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 530
Viestejä
4 919 513
Jäsenet
79 212
Uusin jäsen
uncali

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom