Apple esitteli 3500 dollarin Vision Pro -XR-lasit

Hienoa että tulee jotain uutta tällekin alueelle. VR-liekki on ollut vähän sellaista tasaisen heikkoa lepatusta jo monta vuotta, niin ei tee pahaa että saadaan uusi yrittäjä markkinoille olkoonkin sitten Apple. Silti olen hieman skeptinen näidenkin suhteen; jonkin verran uutta, ehkä jopa toimivaa AR:ää vihdoin, mutta edelleen se möykky päässä.

Itselläni on ollut aikanaan Elsa Revelator, TV/projektori-3D-laseja ja nyt uudemmista Oculuksen Rift S sekä Quest 2. On myös tullut testattua PSVR:ää, HTC:n laseja sekä Valve Indexiä useampaan otteeseen. Tällä maallikon kokemuksella sanoisin alkuun, että ehdoton vaatimus nykyään on langattomuus ja myös majakattomuus. Niin kauan kun pitää vetää kaapeleita ympäri olohuonetta, varoa kompastumasta omaan kaapeliin ja kaveriksi tarvitaan vielä tehokas tietokone, niin ei tule isoa bisnestä ikinä. Toinen vaatimus on huomaamattomuus. Apple vie tämän nyt pisimmälle tuoden käyttäjän naaman tavallaan näkyville, siirtämällä akun pois pääosasta, kutistamalla/keventämällä silmikkoa ja tarjoamalla toivottavasti korkealaatuista pass-through-näkymää AR:n pohjaksi. Silti epäilen ettei tule mitään isompaa tästäkään...vaikka olisi paljonkin pienempi hintalappu. Niin kauan kun päähän tarvitsee vetää yhtään mitään silmälaseja isompaa, niin en jaksa uskoa että tulee valtavirtaa. Näitä laseja kun on ollut erilaisia vaikka kuinka kauan ja moneen kertaan, niin leffa/kotiteattereissa, tietokoneissa ja aina ne on pienen innostuksen ja hypen jälkeen painuneet taka-alalle. Askel oikeaan suuntaan silti.
Eipä kyllä 3d lasitkaan lyöneet itseään läpi vaikka eipä ne painaneet mitään... Että kuinka paljon se loppupelissä edes on koostakaan kiinni. Tarvitaan vissiin joku siru aivoihin että menee jengille läpi.
 
1686219064193.png
 
Zuckerberg kommentoi laseja. Lähde: The Verge
“Apple finally announced their headset, so I want to talk about that for a second. I was really curious to see what they were gonna ship. And obviously I haven't seen it yet, so I'll learn more as we get to play with it and see what happens and how people use it.

From what I've seen initially, I'd say the good news is that there's no kind of magical solutions that they have to any of the constraints on laws and physics that our teams haven't already explored and thought of. They went with a higher resolution display, and between that and all the technology they put in there to power it, it costs seven times more and now requires so much energy that now you need a battery and a wire attached to it to use it. They made that design trade-off and it might make sense for the cases that they're going for.

But look, I think that their announcement really showcases the difference in the values and the vision that our companies bring to this in a way that I think is really important. We innovate to make sure that our products are as accessible and affordable to everyone as possible, and that is a core part of what we do. And we have sold tens of millions of Quests.
More importantly, our vision for the metaverse and presence is fundamentally social. It's about people interacting in new ways and feeling closer in new ways. Our device is also about being active and doing things. By contrast, every demo that they showed was a person sitting on a couch by themself. I mean, that could be the vision of the future of computing, but like, it's not the one that I want. There's a real philosophical difference in terms of how we're approaching this. And seeing what they put out there and how they're going to compete just made me even more excited and in a lot of ways optimistic that what we're doing matters and is going to succeed. But it's going to be a fun journey.”
 
Kuka tietää vaikka liikeohjaimina voisi käyttää esimerkiksi AppleTV:n kaukosäätimiä tai tietenkin erikseen myytäviä lisävarustekapuloita.. Mahdollisuuksia on vaikka mihin eikä me juurikaan tiedetä tästä laitteesta kuin pintaraapaisu. Jotenkaan en jaksa kuvitella, että Apple pyrkisi lanseeraamaan juosten kusten mitään tuotetta. Ja mitä sovellustukeen tulee, niin vaikkei visionOS:lle varmastikaan ole montaakaan kolmannen osapuolen sovellusta vielä, niin sovellukset kääntyvät melko flexiibelisti nykyään Applen alustojen välillä ja sovelluksia saadaan nopeallakin aikataululla. Ja ristituki alustojen välillä myös ilman natiivitukeakin toimii varsin hyvin.
Jos joku julkaisisi tietokoneen ilman hiirtä, mutta voit käyttää vaikkapa kaukosäädintä Counter-Striken pelaamiseen, niin eipä tuosta varmaan mitään oikeasti tulisi?

Virtuaalilasien liikeohjaimet tosiaan ovat huomattavasti monimutkaisempi kokonaisuus kuin pelkkä osoita ja klikkaa. On molemmat kädet, haptiikkaa, sormien tunnistusta, analogisia painikkeita, ergonomiaa, ja ennen kaikkea äärettömän viiveetöntä ja virheetöntä suorituskykyä kolmiulotteisessa tilassa.

On aina mahdollista että Apple joutuu häntä koipien välissä laittamaan ohjaimet lopulta mukaan (alkuperäinen Oculus Rift tuli myyntiin ilman ohjaimia ja joutui juuri tuon tekemään HTC Viven painostuksesta), mutta itse näen Applen kohtalaisen jääräpäisenä oman visionsa pakottajana. Jos ei saada edes kunnollista hiirtä ulos, niin mitkä ovat odotukset korkean suorituskyvyn liikeohjaimille, kun fokuksessa ei ole pelit?

Eipä kyllä 3d lasitkaan lyöneet itseään läpi vaikka eipä ne painaneet mitään... Että kuinka paljon se loppupelissä edes on koostakaan kiinni. Tarvitaan vissiin joku siru aivoihin että menee jengille läpi.
Nähdylle vaivalle on oltava riittävän suuri palkinto. Jos telkkarien 3D olisi toiminut ihmisten mielikuvia vastaavalla tavalla ilman laseja, niin eiköhän tänään suurin osa myydyistä telkkareista olisi juuri sellaisia. 3D antaa lopulta aika vähän, jos vaakakupissa painaa erillisten kakkuloiden päähän laittaminen etukäteen.

Minäkään en usko että väki jaksaa Applen painavilla laseilla leffoja alkuinnostuksen jälkeen katsella. Sama pätee virtuaalisiin kalentereihin, 3D-kuviin ja muihin esiteltyihin elementteihin. Etenkin, jos niitä pitää katsoa yksin. Uskon kyllä että sille voisi olla kysyntää että kaukaisen kaverin kanssa voi pitää virtuaalista leffailtaa. Se ei onnistuisi millään muulla tavalla. Apple ei sellaista meille mielikuvituksen puutteen ja varman päälle pelaamisen seurauksena esitellyt.

Näyttäisi siltä että toistaiseksi VR:n ainut puskutraktori, korkean immersion ja interaktiivisuuden pelit, jatkavaa puskemistaan myös tulevaisuudessa.
 
Jos joku julkaisisi tietokoneen ilman hiirtä, mutta voit käyttää vaikkapa kaukosäädintä Counter-Striken pelaamiseen, niin eipä tuosta varmaan mitään oikeasti tulisi?

Virtuaalilasien liikeohjaimet tosiaan ovat huomattavasti monimutkaisempi kokonaisuus kuin pelkkä osoita ja klikkaa. On molemmat kädet, haptiikkaa, sormien tunnistusta, analogisia painikkeita, ergonomiaa, ja ennen kaikkea äärettömän viiveetöntä ja virheetöntä suorituskykyä kolmiulotteisessa tilassa.

On aina mahdollista että Apple joutuu häntä koipien välissä laittamaan ohjaimet lopulta mukaan (alkuperäinen Oculus Rift tuli myyntiin ilman ohjaimia ja joutui juuri tuon tekemään HTC Viven painostuksesta), mutta itse näen Applen kohtalaisen jääräpäisenä oman visionsa pakottajana. Jos ei saada edes kunnollista hiirtä ulos, niin mitkä ovat odotukset korkean suorituskyvyn liikeohjaimille, kun fokuksessa ei ole pelit?
Kuten sanoin, ei tiedetä vielä kuin pintaraapaisu laitteesta. Ja tiedämme, että ainakin PS5 ohjain vilahti trailerissa mukana, joten kenties Apple voi tehdä pelaamisen osalta Sonyn kanssa yhteistyötäkin. Sonyn ohjaimissa on hyvät haptiset palautteet ja liiketunnistimet, joten en usko sen olevan suuri vaiva Applelta antaa täysi tuki Sonyn lisävarusteille sen sijaan, että lähtevät itse tekemään marginaalisen pelaajaryhmän toiveiden mukaisesti omia ohjaimia. Applen omissa kaukosäätimissä on hyvä liiketunnistus, mutta haptinen palaute puuttuu, mikä toisaalta löytyisi vaikka iPhonesta (nykyään liian isoja pidettäväksi yhdessä kädessä). Applen kaukosäädin luultavasti soveltuisi hyvin vaikka johonkin CAD:iin tai 3D-mallinnukseen. Vaihtoehtoja on monia, ja perus näppikset ja hiiret nyt tietenkin toimivat vähän kaikkien Applen laitteiden kanssa, niin en näe syytä miksei tämänkin kanssa.

Toistaiseksi näiden lasien ohjaimeton käsittely on kerännyt pääasiassa kehuja, joten ei nyt ennen tuomita sitäkään. Vaikka ymmärrän, että haptisen palautteen puute on peleissä ongelma. Pystyyköhän tuota jotenkin simuloimaan laseilla itsellään (näet kuitenkin "omat" kätesi pelissä ja tämä yhdistettynä laseista saatavaan pieneen tärskyyn eli jonkinlaisella hämäysvaikutuksella vrt. se testi jossa hakataan vasaralla feikkikättä, mutta ihminen luulee sen olevan oma, koska näkee sen edessään)?
 
Jos ei saada edes kunnollista hiirtä ulos, niin mitkä ovat odotukset korkean suorituskyvyn liikeohjaimille, kun fokuksessa ei ole pelit?
Niin, hyvä se on jossitella, vaan ei nyt ihan täsmää tähän, kun Apple kuitenkin on saanut useammankin kunnollisen hiiren ulos.
 
But look, I think that their announcement really showcases the difference in the values and the vision that our companies bring to this in a way that I think is really important. We innovate to make sure that our products are as accessible and affordable to everyone as possible, and that is a core part of what we do. And we have sold tens of millions of Quests.

Meta: Tiedämme että meidän headsetit ovat halpaa kuraa mutta pakko tehdä näin koska excel sanoo ettemme voi tehdä voittoa oikeasti kovatasoisilla laseilla.

Ihan loogista, mutta ne jotka ovat valmiit maksamaan extraa ei-kurasta raudasta jäävät asiakasryhmän ulkopuolelle. Toisaalta Meta on nyt muutenkin shitlistalla sen jälkeen mitä tekivät Oculuksen tuotteille (pakko-meta-account).

Toivoksi jää että Valven Index 2 olisi kelvollinen.

Applen tuote on siinä mielessä hyvä että se kirittää kilpailijoita tekemään parempaa rautaa ja softaa.
 
Meta: Tiedämme että meidän headsetit ovat halpaa kuraa mutta pakko tehdä näin koska excel sanoo ettemme voi tehdä voittoa oikeasti kovatasoisilla laseilla.

Ihan loogista, mutta ne jotka ovat valmiit maksamaan extraa ei-kurasta raudasta jäävät asiakasryhmän ulkopuolelle. Toisaalta Meta on nyt muutenkin shitlistalla sen jälkeen mitä tekivät Oculuksen tuotteille (pakko-meta-account).

Toivoksi jää että Valven Index 2 olisi kelvollinen.

Applen tuote on siinä mielessä hyvä että se kirittää kilpailijoita tekemään parempaa rautaa ja softaa.
Näinpä. Kirittäjinä materiaali ja teknisissä toteutuksissa tosiaan toimivat ja saavat pitkässä juoksussa kys ratkaisuiden hinnat laskemaan.

Hieman eritavalla vastasi eilen Lexin podcastissa. ja täysversio haastattelusta tuossa missä muitakin mielenkiintoisia pointteja .

Haapoja oli ottanut aikaa demon jälkeen että ajatukset tasoittuisivat, mutta silti melko fiiliksissään oli toteutuksen tasosta. On kilpailevia tuotteita käyttänyt ettei mikään nyyppä ja videoalan uutuuksista hyvin perillä.
 
Niin, hyvä se on jossitella, vaan ei nyt ihan täsmää tähän, kun Apple kuitenkin on saanut useammankin kunnollisen hiiren ulos.
Aidosti kiinnostuksesta, voitko linkata näitä malleja? Kaikki mitä itse olen kokenut on ollut melko oi voi -tasoa. Toki ihmisillä on erilaiset odotukset ja vaatimukset ergonomian, funktionaalisuuden ja suorituskyvyn osalta, mutta kyllä Applen kohdalla ihmiset tuntuu aika helpolla katsovan asioita läpi sormien — kuten tällä kertaa tuo ohjaimien puute joka ei menisi kellään muulla innovaationa läpi.

220px-Magic_Mouse.jpg

apple_magic_mouse_charging.jpg

:facepalm:
 
Aidosti kiinnostuksesta, voitko linkata näitä malleja? Kaikki mitä itse olen kokenut on ollut melko oi voi -tasoa. Toki ihmisillä on erilaiset odotukset ja vaatimukset ergonomian, funktionaalisuuden ja suorituskyvyn osalta, mutta kyllä Applen kohdalla ihmiset tuntuu aika helpolla katsovan asioita läpi sormien — kuten tällä kertaa tuo ohjaimien puute joka ei menisi kellään muulla innovaationa läpi.

220px-Magic_Mouse.jpg

apple_magic_mouse_charging.jpg

:facepalm:
Monet eivät tajua tuon hiiren jujua. Perinteisessä hiiressä käsi makaa kokonaan hiiren päällä ja ranne on ilmassa. Tuon hiiren kanssa pidetään ranne/kämmensyrjä lepäämässä pöydällä eikä todellakaan makuuteta kättä siinä päällä. Tämä hiiri vertautuu itsellä ainakin enemmän ergonomialtaan ja käden asennoltaan niihin möhköihin vertikaalihiiriin. Mä käytän mielummin tätä kuin perinteistä hiirtä, tosin Applen trackpad on vielä miellyttävämpi omassa käytössä.

Ja mitä lataamiseen tulee, niin ongelmia saattaa tulla jos käyttää tietokonetta 24/7/365 nukkumatta silmäystäkään. Tuohan lataa tunnissakin varmasti useamman kuukauden edestä käyttöaikaa.
 
Monet eivät tajua tuon hiiren jujua. Perinteisessä hiiressä käsi makaa kokonaan hiiren päällä ja ranne on ilmassa. Tuon hiiren kanssa pidetään ranne/kämmensyrjä lepäämässä pöydällä eikä todellakaan makuuteta kättä siinä päällä. Tämä hiiri vertautuu itsellä ainakin enemmän ergonomialtaan ja käden asennoltaan niihin möhköihin vertikaalihiiriin. Mä käytän mielummin tätä kuin perinteistä hiirtä, tosin Applen trackpad on vielä miellyttävämpi omassa käytössä.

Ja mitä lataamiseen tulee, niin ongelmia saattaa tulla jos käyttää tietokonetta 24/7/365 nukkumatta silmäystäkään. Tuohan lataa tunnissakin varmasti useamman kuukauden edestä käyttöaikaa.
Siis täh?

Käyttääkö joku oikeasti hiirtä niin että leijuttaa kättä ilmassa eikä ranne osu pöytään? Miten tuo on edes mahdollista ilman että lepuuttaa parin minuutin päästä kättä?
 
Pitkään olen toivonut, että 3d vr videot/leffat/dokkarit/podcastit löis itsensä läpi. Ehkä apple.tv yrittää tota kera disneyn tosissaan ja tapahtuis jotain. Toki aikuisviihde on 3d vr:aan siirtynyt, mutta sais olla muutakin sisältöä. En välttämättä koko 4h JRE podcastia jaksais vr:ssa katsoa, mutta kiva olis ainakin joistain episodeista katsoa kohokohdat "Kuin olisi paikanpäällä" laadulla kera 3d audion. Ehkä ei jotain netflixin 8-osaista sarjaa jaksaisi 3d vr:ssa, mutta behind the scenes, making of ja vr spesifisä lyhyempää sisältöä niin kelpais. Vaikka marvelous mrs maisel sarjasta komediasetti 5min vr:ssa niin kelpais,...

Jos omistaa metan lasit niin ilmainen viereen linkattu 3d vr kuvalla oleva kiipeilydokumentti on sellaista mitä haluaisin lisää. Jääkiekko, ufc jne. vr videona, kyllä kiitos: Alex Honnold : The Soloist VR

Harmittavan kalliita on ees kohuullista laatua tekevät 3d vr 180 videokamerat. Vakavasti joutuu miettimään, että kunhan canon päivittää r5:en uudelle mark II raudalle niin ostaisi vempeleet ja alkaisi omaksi iloksi tekeen pieniä vr-pätkiä/muistoja

1686312254791.png
 
Viimeksi muokattu:
Monet eivät tajua tuon hiiren jujua. Perinteisessä hiiressä käsi makaa kokonaan hiiren päällä ja ranne on ilmassa. Tuon hiiren kanssa pidetään ranne/kämmensyrjä lepäämässä pöydällä eikä todellakaan makuuteta kättä siinä päällä. Tämä hiiri vertautuu itsellä ainakin enemmän ergonomialtaan ja käden asennoltaan niihin möhköihin vertikaalihiiriin. Mä käytän mielummin tätä kuin perinteistä hiirtä, tosin Applen trackpad on vielä miellyttävämpi omassa käytössä.

Ja mitä lataamiseen tulee, niin ongelmia saattaa tulla jos käyttää tietokonetta 24/7/365 nukkumatta silmäystäkään. Tuohan lataa tunnissakin varmasti useamman kuukauden edestä käyttöaikaa.
Tässä tullaan mielestäni juuri siihen että APPL on onnistunut tekemän todella responsiivisia ja intuitiivia kosketuspintoja. Hiiri itsessään on todella kehno kaksiulotteinen työkalu IMHO mutta sitä käyttää paremman puutteessa. Kaikkien ohjaimien on tarkoitus välittää hermojärjestelmän käskyt koneelle mahdollisimman tarkasti ja nopeasti. Se että VR/AR-laitteisiin on rakennettu ohjaimia on mielestäni vain pakollinen välivaihe mistä toivottavasti päästään eroon. Se että vaaditaan legacy-ohjaimia uusimpiin laitteisiin on tarpeen vain ellei parempaan pystytä.

Itse uskon käyttäjä palautteiden perusteella että apple on voinut saada iiris-tunnistuksen, sekä käsien eletunnistuksen viimein riittävälle tasolle. Loput on kiinni sovelluksesta. Jos pitäisi toivoa jotain rajapintaa niin neuralink-yhteys olisi mukava :D Päästäisiin näistä hemmetin hitaista ja kömpelöistä raajoista eroon kun pitää telepaattisesti olla toisiin yhteydessä ja tuntopalaute saadaan yksiulotteisia haptisia virityksiä laajempaan käyttöön. No jos seuraavan 10v päästä...
 
Siis täh?

Käyttääkö joku oikeasti hiirtä niin että leijuttaa kättä ilmassa eikä ranne osu pöytään? Miten tuo on edes mahdollista ilman että lepuuttaa parin minuutin päästä kättä?
Eihän se nyt kokonaan "makaa" siinä päällä ellei ihan pientä kättä omista, mutta enemmän ranne siinä perinteisellä hiirellä rasittuu kämmenen ollessa osittain hiiren selässä kuin esimerkiksi vertikaalihiirellä ja siksi perinteisille hiirille on niitä rannetukihiirimattojakin.
 
Tässä tullaan mielestäni juuri siihen että APPL on onnistunut tekemän todella responsiivisia ja intuitiivia kosketuspintoja. Hiiri itsessään on todella kehno kaksiulotteinen työkalu IMHO mutta sitä käyttää paremman puutteessa. Kaikkien ohjaimien on tarkoitus välittää hermojärjestelmän käskyt koneelle mahdollisimman tarkasti ja nopeasti. Se että VR/AR-laitteisiin on rakennettu ohjaimia on mielestäni vain pakollinen välivaihe mistä toivottavasti päästään eroon. Se että vaaditaan legacy-ohjaimia uusimpiin laitteisiin on tarpeen vain ellei parempaan pystytä.

Itse uskon käyttäjä palautteiden perusteella että apple on voinut saada iiris-tunnistuksen, sekä käsien eletunnistuksen viimein riittävälle tasolle. Loput on kiinni sovelluksesta. Jos pitäisi toivoa jotain rajapintaa niin neuralink-yhteys olisi mukava :D Päästäisiin näistä hemmetin hitaista ja kömpelöistä raajoista eroon kun pitää telepaattisesti olla toisiin yhteydessä ja tuntopalaute saadaan yksiulotteisia haptisia virityksiä laajempaan käyttöön. No jos seuraavan 10v päästä...
Tuossa Haapojan videolla ainakin kovasti äijä kehui tuota silmillä (ja käsieleillä) ohjaamista, joten olen toiveikas tämän suhteen.
 
Eihän se nyt kokonaan "makaa" siinä päällä ellei ihan pientä kättä omista, mutta enemmän ranne siinä perinteisellä hiirellä rasittuu kämmenen ollessa osittain hiiren selässä kuin esimerkiksi vertikaalihiirellä ja siksi perinteisille hiirille on niitä rannetukihiirimattojakin.

En tiedä yhtään henkilöä, joka käyttää kyseisiä rannetukihiirimattoja
 
Aidosti kiinnostuksesta, voitko linkata näitä malleja? Kaikki mitä itse olen kokenut on ollut melko oi voi -tasoa. Toki ihmisillä on erilaiset odotukset ja vaatimukset ergonomian, funktionaalisuuden ja suorituskyvyn osalta, mutta kyllä Applen kohdalla ihmiset tuntuu aika helpolla katsovan asioita läpi sormien — kuten tällä kertaa tuo ohjaimien puute joka ei menisi kellään muulla innovaationa läpi.

220px-Magic_Mouse.jpg

apple_magic_mouse_charging.jpg

:facepalm:
Se, että sinä et jostain pidä, on vielä hyvin hyvin kaukana siitä että se on kelvoton.
:facepalm:
 
Eihän se nyt kokonaan "makaa" siinä päällä ellei ihan pientä kättä omista, mutta enemmän ranne siinä perinteisellä hiirellä rasittuu kämmenen ollessa osittain hiiren selässä kuin esimerkiksi vertikaalihiirellä ja siksi perinteisille hiirille on niitä rannetukihiirimattojakin.
Vähän maalitolpat siirtyy.
Olen käyttänyt kumpaakin eikä omasta mielestäni Applen lituska ole mitenkään parempi verrattuna hyvään normihiireen. Jos omenahiiri olisi niin erinomainen, niin kyllä markkinat seuraisivat perässä ja samanlaista littua olisi kaupat täynnä. Esim Logitech on tehnyt vuosien saatossa kaikenlaisia härpättimiä, mutta kyllä se perusmalli edelleen on samanlainen. Onhan niitä pallohiirtä, vertikaalihiirtä, mousetrappperiä yms, mutta nicheä ne ovat kuitenkin.

Jos se käsi alkaa väsyä ja tulehtua liiallisesta rasituksesta, niin jonkun verran pidemmälle voi erilaisella hiirellä päästä, ja ehkä se tsägällä riittääkin, mutta pitää sen handun antaa kuitenkin palautua ennen pitkää. Itse olen ottanut tavaksi vuorotella välillä vasemmalle kädelle ja se on auttanut oikein paljon. Peleissä vaikeampaa mutta toisaalta peleissä sitä näpyttelyä usein onkin eniten. Puhelinselailussa pääpeukalon vaihto tasoittaa myös hyvin kuormitusta.
 
Viimeksi muokattu:
Aijaa? Jostain syystä pc-valmistajat eivät ole onnistuneet kopioimaan erinomaisesti toimivaa Macbookin kosketuslevyäkään vaikka sen tuntuma ja käytettävyys on täysin omaa luokkaansa, ollut jo ensimmäisistä Macbookeista alkaen. Uudemmissa ei ole edes mekaanisia osia enää.
Ääh, kyllä niitä oikein hyviä kosketuslevyjä löytyy muistakin kuin Applen koneista. Kannattaa kokeilla. Ei tehdä tästä nyt taas jotain aatetaistelua niin kuin tämän Applen kanssa usein käy.
 
Aijaa? Jostain syystä pc-valmistajat eivät ole onnistuneet kopioimaan erinomaisesti toimivaa Macbookin kosketuslevyäkään vaikka sen tuntuma ja käytettävyys on täysin omaa luokkaansa, ollut jo ensimmäisistä Macbookeista alkaen. Uudemmissa ei ole edes mekaanisia osia enää.
Toki käyttiskin painaa vaakakupissa melkoisesti, mutta tuo kosketuslevy yksinään on jo syy sille, että itselleni en PC-läppäriä huoli.

Eikä siinä, ei tuo Magic Mouse mikään jumalhiiri ole, sen ergonomia ei kyllä pitkäkestoista käyttöä ajatellen ole mitenkään erinomainen. Jos sen ergonomia on itselle sopiva, on se nimenomaan macOS:n osoitinlaitteena ihan hemmetin hyvä.
 
Ääh, kyllä niitä oikein hyviä kosketuslevyjä löytyy muistakin kuin Applen koneista. Kannattaa kokeilla. Ei tehdä tästä nyt taas jotain aatetaistelua niin kuin tämän Applen kanssa usein käy.
Ei ole aatekeskustelua. Ei vaan ole PC-puolelta tullut vielä hyviä trackpadeja vastaan.
 
Toki käyttiskin painaa vaakakupissa melkoisesti, mutta tuo kosketuslevy yksinään on jo syy sille, että itselleni en PC-läppäriä huoli.

Eikä siinä, ei tuo Magic Mouse mikään jumalhiiri ole, sen ergonomia ei kyllä pitkäkestoista käyttöä ajatellen ole mitenkään erinomainen. Jos sen ergonomia on itselle sopiva, on se nimenomaan macOS:n osoitinlaitteena ihan hemmetin hyvä.
Mighty mouse sekä uudemmat ovat julkaisu aikanaan todella olleet erinomaisia kapineita.

Kosketuslevyt ovat usein samoista pajoista wintel ja Mac leirissä mutta aikanaan windows osoitinajurit oli keskeneräisiä. Parhaiten huomasi kun ajoi winukkaa intel mäkillä ja sama erinomainen kosketuslevy muuttui ihan sudeksi. Windows osoitinlevyjen toiminta on viimein ihan ok, mutta yli 10v jälkijunassa. Oma kokemus 2v välein uusista 2000-3000Eur business kannettavista ja aina niitä harmitti pyyhkiä sormella verrattuna omenoihin. Vähän sama asia kuin MBP äänentoisto missä näkyi panostuksen taso nimenomaan softapuolella.
 
Mighty mouse sekä uudemmat ovat julkaisu aikanaan todella olleet erinomaisia kapineita.

Kosketuslevyt ovat usein samoista pajoista wintel ja Mac leirissä mutta aikanaan windows osoitinajurit oli keskeneräisiä. Parhaiten huomasi kun ajoi winukkaa intel mäkillä ja sama erinomainen kosketuslevy muuttui ihan sudeksi. Windows osoitinlevyjen toiminta on viimein ihan ok, mutta yli 10v jälkijunassa. Oma kokemus 2v välein uusista 2000-3000Eur business kannettavista ja aina niitä harmitti pyyhkiä sormella verrattuna omenoihin. Vähän sama asia kuin MBP äänentoisto missä näkyi panostuksen taso nimenomaan softapuolella.
Juu, vaan ei ole pelkästään ajurikysymys. Pelkästään tuntuma on aina ollut halvimmissakin omppuläpysköissä ihan eri luokkaa kui edes kalleimmissa PC-läppäreissä. Tänäpäivänä, kun sijoittaa reilusti, on mahdollisuudet saada hyvä levy myös PC-koneeseen, mutta oletusarvo se ei vieläkään ole.
 
Windows osoitinlevyjen toiminta on viimein ihan ok, mutta yli 10v jälkijunassa. Oma kokemus 2v välein uusista 2000-3000Eur business kannettavista ja aina niitä harmitti pyyhkiä sormella verrattuna omenoihin. Vähän sama asia kuin MBP äänentoisto missä näkyi panostuksen taso nimenomaan softapuolella.
Jep, itsellä vaihtuu myös 2-3 vuoden välein työläppäri. Ei nyt kovin laajaa otantaa eri valmistajista, mutta pääasiassa ollut noita parin tonnin Dellejä ja vuosia sitten Fujitsua. Nykyinen kone on joku parin tonnin Delli viime vuoden mallistosta ja 12 vuotta vanhaa karvalakkimallin MB Airikin on edelleen mukavampi käyttää kosketuslevyllä.

Tuo vain esimerkkinä Dellin takamatkasta. Nyt uuden sukupolven MB Pro:lla taas muutkin ominaisuudet jättävät tuon työkoneen pitkälle takamatkalle. Kaiuttimet ja näyttö ansaitsevat trackpadin lisäksi vähintään yhtä suuren kiitoksen.
 
VR/AR kontekstissa väittäisin, että erillisen peliohjaimen funktio on fyysiset napit, liipaisimet ja tatit. Joissain peleissä nuo on a-ok. olla olemassa. En näe mitään ongelmaa siinä, että joku tekisi 3rdparty "liikepeliohjaimen" vision pro:lle. Vision pro:ssa on hyvin kattavasti sensoreita millä tunnistaa "peliohjain", lidar, 3d syvyyskamera, rgb kamerat ja laskentatehoa runsaasti erilaisten neuroverkkojen ajamiseen.


Quest2 ohjain missä iso rinkula ja siinä infraledit
1686319942103.png


Quest3 ohjain mistä rinkula+ir ledit on poistettu. Hankalampaa ohjaimen seurattavuutta kompensoidaan käsien seurannalla + ohjaimen sisäisillä sensoreilla. Apple tai joku 3rdparty voisi lähteä tälle tielle vision pro:n kanssa.
1686319888811.png


Mulla on etsystä ostettu 3d printattu "erikoisohjain" table tennis 11 peliä varten. Vois kuvitella, että applen sensoreilla vois seurata oikeaa pingismailaa, muovista pyssyä jne. Jos applen vr/ar kypärällä pelaaminen menee mainstreamiin niin nähtäneen kasa erilaisia pelityyppikohtaisia ohjaimia
1686320065746.png
 
Viimeksi muokattu:
Mighty mouse sekä uudemmat ovat julkaisu aikanaan todella olleet erinomaisia kapineita.
Siis tämä?
1686324355759.png


Tolla ei voinu edes klikata ja raahata kunnolla, ku jos joutu nostaan hiirtä, nii "klikki irtos", ku tolla klikattiin tasoa vasten. Magic mouset on "hauskoja", mut kyl ne eleet rasitti rannetta. Ne, jotka ei oo kokeneet, nii ottakaa hiirestä kii ja "swaippailkaa" etu- ja keskisormia sivuttain. Hyi. Tuhat kertaa mielummin hiireen peukalolle nappeja, kuin että niiden tilalle muille sormille eleitä.

Mäkki-läppärillä ei kyl hiirtä edes kaipaa, paitsi kun ulkoiseen näyttöön liittää.
 
Viimeksi muokattu:
Mäkki-läppärillä ei kyl hiirtä edes kaipaa, paitsi kun ulkoiseen näyttöön liittää.
Jep, ja siis jos käyttää vain sitä ulkoista näyttöä tai läppäri telineessä tms. Enemmän kuin usein tulee käytettyä macbookkia ”sellaisenaan” ja lisäksi vielä edessä ulkoinen näyttö, eikä tosiaan ole hiirtä ikävä.
 
Quest2 ohjain missä iso rinkula ja siinä infraledit
1686319942103.png


Quest3 ohjain mistä rinkula+ir ledit on poistettu. Hankalampaa ohjaimen seurattavuutta kompensoidaan käsien seurannalla + ohjaimen sisäisillä sensoreilla. Apple tai joku 3rdparty voisi lähteä tälle tielle vision pro:n kanssa.
1686319888811.png
Pieni korjaus, Quest 3:n ohjaimissa on myös IR-ledit, vaan vähemmän. Yhdistetty käsimalliin seuranta.

Vielähän ei tiedetä kuinka hyvällä tasolla Quest 3:n ohjainten seuranta on. Metan omilla sivuilla jo mainittiin että "Premium kokemus" irtoaa erikseen ostettavilla Quest Pro -ohjaimilla.

Toivotaan parasta, pelätään pahinta.
 
Pieni korjaus, Quest 3:n ohjaimissa on myös IR-ledit, vaan vähemmän. Yhdistetty käsimalliin seuranta.

Vielähän ei tiedetä kuinka hyvällä tasolla Quest 3:n ohjainten seuranta on. Metan omilla sivuilla jo mainittiin että "Premium kokemus" irtoaa erikseen ostettavilla Quest Pro -ohjaimilla.

Toivotaan parasta, pelätään pahinta.
Quest pro ohjaimet on mainiot. Niissähän on kamerat ohjaimissa niin ohjain osaa paikallistaa itse itsensä. Ei tule katvealueita. Samankaltaisen idean vois saada applen vision pron kanssa myös saada toimimaan. Negatiivista ohjaimen akunkulutus+hinta versus yksinkertaisempi ohjain.

Luulen, että helposti tunnistettavat pingismaila, muoviase, muovimiekka(beat saber) yms. ohjaimet riittäs mainiosti vision pro:lle ja useimmille peleille. Käsientunnistus toimii niin hyvin, että half life alyx tyylinen käsien käyttö pelimekaniikassa saattas toimia ilman mitään ohjaintakin. Yksi vähän typerältä kuulostava mahdollisuus vois olla sormikkat joissa värit sellaiset, että helpompi kameralle seurata mikä sormi on missä+ranne. Tosin alyx tyylisessä pum pumissa vaikka käsien tunnistus toimis optimaalisesti niin nappi aseella ampumista varten on kova juttu ettei tarvi huutaa "piu piu, pew, pew, grenade, grenade".
 
Viimeksi muokattu:
Tässä tullaan mielestäni juuri siihen että APPL on onnistunut tekemän todella responsiivisia ja intuitiivia kosketuspintoja. Hiiri itsessään on todella kehno kaksiulotteinen työkalu IMHO mutta sitä käyttää paremman puutteessa. Kaikkien ohjaimien on tarkoitus välittää hermojärjestelmän käskyt koneelle mahdollisimman tarkasti ja nopeasti. Se että VR/AR-laitteisiin on rakennettu ohjaimia on mielestäni vain pakollinen välivaihe mistä toivottavasti päästään eroon. Se että vaaditaan legacy-ohjaimia uusimpiin laitteisiin on tarpeen vain ellei parempaan pystytä.

Itse uskon käyttäjä palautteiden perusteella että apple on voinut saada iiris-tunnistuksen, sekä käsien eletunnistuksen viimein riittävälle tasolle. Loput on kiinni sovelluksesta. Jos pitäisi toivoa jotain rajapintaa niin neuralink-yhteys olisi mukava :D Päästäisiin näistä hemmetin hitaista ja kömpelöistä raajoista eroon kun pitää telepaattisesti olla toisiin yhteydessä ja tuntopalaute saadaan yksiulotteisia haptisia virityksiä laajempaan käyttöön. No jos seuraavan 10v päästä...
Hiiri on parasta mitä ollaan keksitty 2-ulotteisten valikoiden kontrolloimiseen ergonomisesti ja tarkasti. Tästä todiste on se että koko maailma joka tällaisia ominaisuuksia kuin tarkkuus ja ergonomia kaipaa, nojaa hiireen. Myös touchpadeilla pelaavat eSports tähdet ovat vielä kovin vähässä. Ymmärrän kyllä toki mitä haet takaa, mutta en allekirjoita rivien välistä viittausta siihen että Apple olisi nyt keksinyt jonkin paremman korvikkeen.

---

XR-laitteiden ohjaimet eivät ole välivaihe niin kauan kuin meillä ei ole mitään NerveGear tasoisia laseja, jotka simuloi ohjaimia paremmin fyysisiä esineitä käsissämme. Jossain määrin kattavan kokemuksen pohjalta tiedän sanoa selväksi, että ohjaimet ovat oleellinen osa modernia XR-järjestelmää, jolla on tarve olla enemmän kuin interaktiivinen medialaite.

Ohjaimet tuottavat fyysisen palautteen toiminnoista. Esimerkiksi kun maalaat, vaikkapa Meta Pro ohjaimet palauttaa käsiisi tunteen miten pensseli kääntyilee virtuaalisella kankaalla. VR-peleissä konsepti on vielä helpompi; kun otat asioita käsiisi, saat palautteen siitä kun käyt interaktiota esineen kanssa. Samoin jos ammuskelet, tunnet laukaukset käsissäsi. Kun olet kalastamassa, tiedätkö kuinka vapa nykii kun kala syö syöttiä? Jeps, tunnet sen kädessäsi. Nämä ei ole mitään subjektiivisia etuja, vaan konkreettisia, mitattavia hyötyjä jotka edesauttaa suoriutumistasi. Pelaaminen on tällä hetkellä ainut tunnettu ns "killer app" VR-laseille ja tuo killer app huutaa ohjaimia.

Mitä tulee kaksiulotteisiin tasoihin, kuten valikot, siellä osoittaminen tai silmin valikointi sopii. Tämän takia esimerkiksi Meta on päätynyt tarjoamaan molemmat: ohjaimet ja ilman ohjaimia ratkaisun.

Ohjaimien puute ei ole mikään subjektiivinen hyvä tai huono juttu. Se on huono juttu. Se rajaa pois valtavat määrät mahdollisuuksia. Se, tarjoaako Apple myöhemmin ohjaimia, tai jokin kolmas osapuoli, on toistaiseksi vain tyhjää spekulointia. Puute on puute.

---

Itse uskon että ohjaimien puute on strateginen valinta Applelle. He eivät näe VR-laseja samaan tapaan kuin Meta. Heille lasit ovat toistaiseksi ensisijaisesti medialasit, vähän samaan tapaan kuin Oculus Go. Sellaiset joilla nautitaan kaksiulotteista sisältöä, tai vaihtoehtoisesti kolmiulotteista, mutta ikkunassa. Yleensä yksin. Heidän demot suoraan viittasivat tähän.

Tämä ei ole mitenkään väärä strategia tai suuntaus, se on vain erilainen. On jokaisen oma päätös mikä on itselle tärkeää.
 
Viimeksi muokattu:
Itse uskon että ohjaimien puute on strateginen valinta Applelle. He eivät näe VR-laseja samaan tapaan kuin Meta. Heille lasit ovat toistaiseksi ensisijaisesti medialasit, vähän samaan tapaan kuin Oculus Go. Sellaiset joilla nautitaan kaksiulotteista sisältöä, tai vaihtoehtoisesti kolmiulotteista, mutta ikkunassa. Yleensä yksin. Heidän demot suoraan viittasivat tähän.

Tämä ei ole mitenkään väärä strategia tai suuntaus, se on vain erilainen. On jokaisen oma päätös mikä on itselle tärkeää.

En näkis mitään pahaa applen linjassa, jos/kun 3rdparty ohjaimen saa toimimaan tarpeen vaatiessa. Vision pro:han tukee ainakin xbox ja ps5 pad ohjaimia, langatonta hiirtä ja langatonta näppistä. Ei vaikuta siltä, että jos joku tekisi erillisen ohjaimen niin sille ajurin/tuen tekemistä yritettäisiin estää.

Ymmärrän täysin ettei 3500$+verot hintaista laitetta myydä peliominaisuudet edellä. Apple halusi varmaankin paaluttaa iphone tyyliin, että ollaan niin hyviä että "uusi" tapa käyttää laitetta toimii. iphonessa kosketusnäyttö, vision pro:ssa silmienseuranta + kädet + ääni ohjausmekanismina.
 
Aidosti kiinnostuksesta, voitko linkata näitä malleja? Kaikki mitä itse olen kokenut on ollut melko oi voi -tasoa. Toki ihmisillä on erilaiset odotukset ja vaatimukset ergonomian, funktionaalisuuden ja suorituskyvyn osalta, mutta kyllä Applen kohdalla ihmiset tuntuu aika helpolla katsovan asioita läpi sormien — kuten tällä kertaa tuo ohjaimien puute joka ei menisi kellään muulla innovaationa läpi.

:facepalm:
No samahan se oli ensimmäisen iPhonen kohdalla. Paska puhelin, kun ei ollut näppäimiä, eikä kynää millä ohjata. Nykyää on tosi vaikee enää löytää hyviä puhelimia, mutta Doro onneks teille vielä niitä tekee.
 
En näkis mitään pahaa applen linjassa, jos/kun 3rdparty ohjaimen saa toimimaan tarpeen vaatiessa. Vision pro:han tukee ainakin xbox ja ps5 pad ohjaimia, langatonta hiirtä ja langatonta näppistä. Ei vaikuta siltä, että jos joku tekisi erillisen ohjaimen niin sille ajurin/tuen tekemistä yritettäisiin estää.

Ymmärrän täysin ettei 3500$+verot hintaista laitetta myydä peliominaisuudet edellä. Apple halusi varmaankin paaluttaa iphone tyyliin, että ollaan niin hyviä että "uusi" tapa käyttää laitetta toimii. iphonessa kosketusnäyttö, vision pro:ssa silmienseuranta + kädet + ääni ohjausmekanismina.
Valitettavasti pleikkariohjaimet sun muut ovat teknisesti aika erilainen haaste kuin liikeohjaimet. Sen pohjalta ei voi oikein sanoa mitään laitteen mahdollisista kyvyistä kunnollisille ohjaimille. Voisiko sensorein toteuttaa jotain Meta Quest 3 ohjaimien kaltaista? Uskoisin, mutta en usko että Apple sille tielle lähtee ellei tämä nyt valittu suunta ole floppi. Kolmannen osapuolen (hyvät) ratkaisut vaatisivat suoraa yhteistyötä Applen kanssa. Tämä ei tosiaan ole nyt sama tilanne kuin uuden näppiksen julkaisu PC:lle.

Mark Zuckerberg oli "jostain" kuullut että Visionia tuotettaisiin alustavasti noin miljoonan kappaleen erä. Se on kohtuu varovainen aloitus ja mielestäni kielii siitä että Apple pyrkii Visionilla hieman kokeilemaan reaktioita. Pieni erä on myös varmasti vaikutin merkittävään hintaan. Olisi Applen etu, jos heidän Metasta poikkeava lähestymistapa menestyisi, koska se siirtäisi aloitteen Metalta heille. Olisi hyvin vaikeaa lähteä kilpailemaan Metan kanssa korkean immersion sisällöstä, kuten VR-peleistä. Metan etumatka siellä on kuitenkin melkoinen.

No samahan se oli ensimmäisen iPhonen kohdalla. Paska puhelin, kun ei ollut näppäimiä, eikä kynää millä ohjata. Nykyää on tosi vaikee enää löytää hyviä puhelimia, mutta Doro onneks teille vielä niitä tekee.
Kosketusnäyttö älypuhelimiin on erinomainen innovaatio. En tiedä miten se kyllä liittyi tuohon mitä lainasit.
 
Valitettavasti pleikkariohjaimet sun muut ovat teknisesti aika erilainen haaste kuin liikeohjaimet. Sen pohjalta ei voi oikein sanoa mitään laitteen mahdollisista kyvyistä kunnollisille ohjaimille. Voisiko sensorein toteuttaa jotain Meta Quest 3 ohjaimien kaltaista? Uskoisin, mutta en usko että Apple sille tielle lähtee ellei tämä nyt valittu suunta ole floppi. Kolmannen osapuolen (hyvät) ratkaisut vaatisivat suoraa yhteistyötä Applen kanssa. Tämä ei tosiaan ole nyt sama tilanne kuin uuden näppiksen julkaisu PC:lle.

Mark Zuckerberg oli "jostain" kuullut että Visionia tuotettaisiin alustavasti noin miljoonan kappaleen erä. Se on kohtuu varovainen aloitus ja mielestäni kielii siitä että Apple pyrkii Visionilla hieman kokeilemaan reaktioita. Pieni erä on myös varmasti vaikutin merkittävään hintaan. Olisi Applen etu, jos heidän Metasta poikkeava lähestymistapa menestyisi, koska se siirtäisi aloitteen Metalta heille. Olisi hyvin vaikeaa lähteä kilpailemaan Metan kanssa korkean immersion sisällöstä, kuten VR-peleistä. Metan etumatka siellä on kuitenkin melkoinen.


Kosketusnäyttö älypuhelimiin on erinomainen innovaatio. En tiedä miten se kyllä liittyi tuohon mitä lainasit.
Pleikkariohjaimen ja näppiksen toin esiin esimerkkinä 3rdparty ohjaimesta joka toimii vision pro:ssa. Ei ole mahdotonta, että joku tekisi pelikäyttöön optimoidun vr ohjaimen vision pro:lle.

iphonen toin keskusteluun avaamaan miksi apple demosi nimenomaan silmienseuranta, kädet, ääni ohjaustapaa. Apple haluaa paaluttaa mikä on applen mielestä seuraava uusi käyttöliittymä ja siihen ei kuulu peliohjain. Apple tulee väittämään, että keksi optimaalisen käyttöliittymän ar-laitteille.
 
Kosketusnäyttö älypuhelimiin on erinomainen innovaatio. En tiedä miten se kyllä liittyi tuohon mitä lainasit.
Jos en ihan väärin tuota sinun viestiä ymmärtänyt, niin sanoit ettei tuo ohjaimeton sisällön ohjaaminen ole innovaatio lasien kanssa. Tämähän on siis täsmälleen sama asia, kuin kynätön/näppäimetön puhelin. Toki sen täytyy sitten toimia tosi hyvin ja siitä saadaan vahvistus joskus myöhemmin miten toimii.
 
Kosketusnäyttö älypuhelimiin on erinomainen innovaatio. En tiedä miten se kyllä liittyi tuohon mitä lainasit.
Mutta Apple ei tässäkään asiassa ollut eka, vaan se kuka toteutti tämän erinomaisesti (hardis + softa). Miksei sama voisi käydä nyt näiden lasien kanssa?
 
Mutta Apple ei tässäkään asiassa ollut eka, vaan se kuka toteutti tämän erinomaisesti (hardis + softa). Miksei sama voisi käydä nyt näiden lasien kanssa?

Koska haptisen palautteen puute on fundementaalinen ja ratkaisematon ongelma missä tahansa ohjaimettomassa ohjaintavassa. Otti aikansa että älypuhelinten näytön pinnoite, virhepainallusten suodatus ja värinäpalaute saatiin tasolle jolla laitteella pystyi kirjoittamaan yhtä hyvin (ja usein paremmin) kuin fyysisillä puhelinnäppiksillä ja varsinkaan ennakoivalla tekstinsyötöllä, mutta se oli kuitenkin konseptitasolla mahdollista. Ennen sitä neurolinkkiä ei kuitenkaan mitään tuntumaa saada käsille ilman ohjaimia.
 
Koska haptisen palautteen puute on fundementaalinen ja ratkaisematon ongelma missä tahansa ohjaimettomassa ohjaintavassa. Otti aikansa että älypuhelinten näytön pinnoite, virhepainallusten suodatus ja värinäpalaute saatiin tasolle jolla laitteella pystyi kirjoittamaan yhtä hyvin (ja usein paremmin) kuin fyysisillä puhelinnäppiksillä ja varsinkaan ennakoivalla tekstinsyötöllä, mutta se oli kuitenkin konseptitasolla mahdollista. Ennen sitä neurolinkkiä ei kuitenkaan mitään tuntumaa saada käsille ilman ohjaimia.
En tiedä onko laseissa itsessään mitään värinämoottoria, mutta uskoisin aivojen hämäämisen olevan sinänsä mahdollista myös siten, että haptinen palaute annettaisiin vaikka ohimolle samanaikaisesti kun silmät näkevät virtuaalitodellisuudessa käsissä jonkin värinälähteen. Se kuinka autenttiseksi tämä saadaan kehitettyä, onkin sitten toinen juttu. Mutta aivot ovat loppujen lopuksi todella tyhmät ja niitä on helppo hämätä. Youtubesta löytää paljon niitä feikkikäsi-illuusioita esimerkiksi.
 
Kuten sanoin, ei tiedetä vielä kuin pintaraapaisu laitteesta. Ja tiedämme, että ainakin PS5 ohjain vilahti trailerissa mukana, joten kenties Apple voi tehdä pelaamisen osalta Sonyn kanssa yhteistyötäkin. Sonyn ohjaimissa on hyvät haptiset palautteet ja liiketunnistimet, joten en usko sen olevan suuri vaiva Applelta antaa täysi tuki Sonyn lisävarusteille sen sijaan, että lähtevät itse tekemään marginaalisen pelaajaryhmän toiveiden mukaisesti omia ohjaimia. Applen omissa kaukosäätimissä on hyvä liiketunnistus, mutta haptinen palaute puuttuu, mikä toisaalta löytyisi vaikka iPhonesta (nykyään liian isoja pidettäväksi yhdessä kädessä). Applen kaukosäädin luultavasti soveltuisi hyvin vaikka johonkin CAD:iin tai 3D-mallinnukseen. Vaihtoehtoja on monia, ja perus näppikset ja hiiret nyt tietenkin toimivat vähän kaikkien Applen laitteiden kanssa, niin en näe syytä miksei tämänkin kanssa.

Toistaiseksi näiden lasien ohjaimeton käsittely on kerännyt pääasiassa kehuja, joten ei nyt ennen tuomita sitäkään. Vaikka ymmärrän, että haptisen palautteen puute on peleissä ongelma. Pystyyköhän tuota jotenkin simuloimaan laseilla itsellään (näet kuitenkin "omat" kätesi pelissä ja tämä yhdistettynä laseista saatavaan pieneen tärskyyn eli jonkinlaisella hämäysvaikutuksella vrt. se testi jossa hakataan vasaralla feikkikättä, mutta ihminen luulee sen olevan oma, koska näkee sen edessään)?
Niin, hyvä se on jossitella, vaan ei nyt ihan täsmää tähän, kun Apple kuitenkin on saanut useammankin kunnollisen hiiren ulos.
Aidosti kiinnostuksesta, voitko linkata näitä malleja? Kaikki mitä itse olen kokenut on ollut melko oi voi -tasoa. Toki ihmisillä on erilaiset odotukset ja vaatimukset ergonomian, funktionaalisuuden ja suorituskyvyn osalta, mutta kyllä Applen kohdalla ihmiset tuntuu aika helpolla katsovan asioita läpi sormien — kuten tällä kertaa tuo ohjaimien puute joka ei menisi kellään muulla innovaationa läpi.

220px-Magic_Mouse.jpg

apple_magic_mouse_charging.jpg

:facepalm:
Aivan kelvoton ratkaisu, ottaen huomioon että lataaminen kestää n. 2 tuntia ja sillä saa useamman kuukauden toiminta-aikaa.
Monet eivät tajua tuon hiiren jujua. Perinteisessä hiiressä käsi makaa kokonaan hiiren päällä ja ranne on ilmassa. Tuon hiiren kanssa pidetään ranne/kämmensyrjä lepäämässä pöydällä eikä todellakaan makuuteta kättä siinä päällä. Tämä hiiri vertautuu itsellä ainakin enemmän ergonomialtaan ja käden asennoltaan niihin möhköihin vertikaalihiiriin. Mä käytän mielummin tätä kuin perinteistä hiirtä, tosin Applen trackpad on vielä miellyttävämpi omassa käytössä.

Ja mitä lataamiseen tulee, niin ongelmia saattaa tulla jos käyttää tietokonetta 24/7/365 nukkumatta silmäystäkään. Tuohan lataa tunnissakin varmasti useamman kuukauden edestä käyttöaikaa.
Siis täh?

Käyttääkö joku oikeasti hiirtä niin että leijuttaa kättä ilmassa eikä ranne osu pöytään? Miten tuo on edes mahdollista ilman että lepuuttaa parin minuutin päästä kättä?
Tässä tullaan mielestäni juuri siihen että APPL on onnistunut tekemän todella responsiivisia ja intuitiivia kosketuspintoja. Hiiri itsessään on todella kehno kaksiulotteinen työkalu IMHO mutta sitä käyttää paremman puutteessa. Kaikkien ohjaimien on tarkoitus välittää hermojärjestelmän käskyt koneelle mahdollisimman tarkasti ja nopeasti. Se että VR/AR-laitteisiin on rakennettu ohjaimia on mielestäni vain pakollinen välivaihe mistä toivottavasti päästään eroon. Se että vaaditaan legacy-ohjaimia uusimpiin laitteisiin on tarpeen vain ellei parempaan pystytä.

Itse uskon käyttäjä palautteiden perusteella että apple on voinut saada iiris-tunnistuksen, sekä käsien eletunnistuksen viimein riittävälle tasolle. Loput on kiinni sovelluksesta. Jos pitäisi toivoa jotain rajapintaa niin neuralink-yhteys olisi mukava :D Päästäisiin näistä hemmetin hitaista ja kömpelöistä raajoista eroon kun pitää telepaattisesti olla toisiin yhteydessä ja tuntopalaute saadaan yksiulotteisia haptisia virityksiä laajempaan käyttöön. No jos seuraavan 10v päästä...
Eihän se nyt kokonaan "makaa" siinä päällä ellei ihan pientä kättä omista, mutta enemmän ranne siinä perinteisellä hiirellä rasittuu kämmenen ollessa osittain hiiren selässä kuin esimerkiksi vertikaalihiirellä ja siksi perinteisille hiirille on niitä rannetukihiirimattojakin.
Tuossa Haapojan videolla ainakin kovasti äijä kehui tuota silmillä (ja käsieleillä) ohjaamista, joten olen toiveikas tämän suhteen.
En tiedä yhtään henkilöä, joka käyttää kyseisiä rannetukihiirimattoja
Se, että sinä et jostain pidä, on vielä hyvin hyvin kaukana siitä että se on kelvoton.
:facepalm:
Itsehän sanoisin että suurin osa tietämistäni ihmisistä käyttää sellaista. Joten tämän takia oman suppean katsannon myötä ei yleensä kannata muodostaa hirveän universaaleja totuuksia.
Vähän maalitolpat siirtyy.
Olen käyttänyt kumpaakin eikä omasta mielestäni Applen lituska ole mitenkään parempi verrattuna hyvään normihiireen. Jos omenahiiri olisi niin erinomainen, niin kyllä markkinat seuraisivat perässä ja samanlaista littua olisi kaupat täynnä. Esim Logitech on tehnyt vuosien saatossa kaikenlaisia härpättimiä, mutta kyllä se perusmalli edelleen on samanlainen. Onhan niitä pallohiirtä, vertikaalihiirtä, mousetrappperiä yms, mutta nicheä ne ovat kuitenkin.

Jos se käsi alkaa väsyä ja tulehtua liiallisesta rasituksesta, niin jonkun verran pidemmälle voi erilaisella hiirellä päästä, ja ehkä se tsägällä riittääkin, mutta pitää sen handun antaa kuitenkin palautua ennen pitkää. Itse olen ottanut tavaksi vuorotella välillä vasemmalle kädelle ja se on auttanut oikein paljon. Peleissä vaikeampaa mutta toisaalta peleissä sitä näpyttelyä usein onkin eniten. Puhelinselailussa pääpeukalon vaihto tasoittaa myös hyvin kuormitusta.
Aijaa? Jostain syystä pc-valmistajat eivät ole onnistuneet kopioimaan erinomaisesti toimivaa Macbookin kosketuslevyäkään vaikka sen tuntuma ja käytettävyys on täysin omaa luokkaansa, ollut jo ensimmäisistä Macbookeista alkaen. Uudemmissa ei ole edes mekaanisia osia enää.
Ääh, kyllä niitä oikein hyviä kosketuslevyjä löytyy muistakin kuin Applen koneista. Kannattaa kokeilla. Ei tehdä tästä nyt taas jotain aatetaistelua niin kuin tämän Applen kanssa usein käy.
Toki käyttiskin painaa vaakakupissa melkoisesti, mutta tuo kosketuslevy yksinään on jo syy sille, että itselleni en PC-läppäriä huoli.

Eikä siinä, ei tuo Magic Mouse mikään jumalhiiri ole, sen ergonomia ei kyllä pitkäkestoista käyttöä ajatellen ole mitenkään erinomainen. Jos sen ergonomia on itselle sopiva, on se nimenomaan macOS:n osoitinlaitteena ihan hemmetin hyvä.
Ei ole aatekeskustelua. Ei vaan ole PC-puolelta tullut vielä hyviä trackpadeja vastaan.
Mighty mouse sekä uudemmat ovat julkaisu aikanaan todella olleet erinomaisia kapineita.

Kosketuslevyt ovat usein samoista pajoista wintel ja Mac leirissä mutta aikanaan windows osoitinajurit oli keskeneräisiä. Parhaiten huomasi kun ajoi winukkaa intel mäkillä ja sama erinomainen kosketuslevy muuttui ihan sudeksi. Windows osoitinlevyjen toiminta on viimein ihan ok, mutta yli 10v jälkijunassa. Oma kokemus 2v välein uusista 2000-3000Eur business kannettavista ja aina niitä harmitti pyyhkiä sormella verrattuna omenoihin. Vähän sama asia kuin MBP äänentoisto missä näkyi panostuksen taso nimenomaan softapuolella.
Juu, vaan ei ole pelkästään ajurikysymys. Pelkästään tuntuma on aina ollut halvimmissakin omppuläpysköissä ihan eri luokkaa kui edes kalleimmissa PC-läppäreissä. Tänäpäivänä, kun sijoittaa reilusti, on mahdollisuudet saada hyvä levy myös PC-koneeseen, mutta oletusarvo se ei vieläkään ole.
Jep, itsellä vaihtuu myös 2-3 vuoden välein työläppäri. Ei nyt kovin laajaa otantaa eri valmistajista, mutta pääasiassa ollut noita parin tonnin Dellejä ja vuosia sitten Fujitsua. Nykyinen kone on joku parin tonnin Delli viime vuoden mallistosta ja 12 vuotta vanhaa karvalakkimallin MB Airikin on edelleen mukavampi käyttää kosketuslevyllä.

Tuo vain esimerkkinä Dellin takamatkasta. Nyt uuden sukupolven MB Pro:lla taas muutkin ominaisuudet jättävät tuon työkoneen pitkälle takamatkalle. Kaiuttimet ja näyttö ansaitsevat trackpadin lisäksi vähintään yhtä suuren kiitoksen.
Siis tämä?
1686324355759.png


Tolla ei voinu edes klikata ja raahata kunnolla, ku jos joutu nostaan hiirtä, nii "klikki irtos", ku tolla klikattiin tasoa vasten. Magic mouset on "hauskoja", mut kyl ne eleet rasitti rannetta. Ne, jotka ei oo kokeneet, nii ottakaa hiirestä kii ja "swaippailkaa" etu- ja keskisormia sivuttain. Hyi. Tuhat kertaa mielummin hiireen peukalolle nappeja, kuin että niiden tilalle muille sormille eleitä.

Mäkki-läppärillä ei kyl hiirtä edes kaipaa, paitsi kun ulkoiseen näyttöön liittää.
Jep, ja siis jos käyttää vain sitä ulkoista näyttöä tai läppäri telineessä tms. Enemmän kuin usein tulee käytettyä macbookkia ”sellaisenaan” ja lisäksi vielä edessä ulkoinen näyttö, eikä tosiaan ole hiirtä ikävä.
Ei kyllä ole. Aivan karmeita vehkeitä 2000-luvulla ja sen jälkeen.

Ei kaipaa edes silloin. Magic trackpad on tarjolla.
Magic trackpad lähentelee kyllä täydellisyyttä :love:
Hiiri on parasta mitä ollaan keksitty 2-ulotteisten valikoiden kontrolloimiseen ergonomisesti ja tarkasti. Tästä todiste on se että koko maailma joka tällaisia ominaisuuksia kuin tarkkuus ja ergonomia kaipaa, nojaa hiireen. Myös touchpadeilla pelaavat eSports tähdet ovat vielä kovin vähässä. Ymmärrän kyllä toki mitä haet takaa, mutta en allekirjoita rivien välistä viittausta siihen että Apple olisi nyt keksinyt jonkin paremman korvikkeen.

---

XR-laitteiden ohjaimet eivät ole välivaihe niin kauan kuin meillä ei ole mitään NerveGear tasoisia laseja, jotka simuloi ohjaimia paremmin fyysisiä esineitä käsissämme. Jossain määrin kattavan kokemuksen pohjalta tiedän sanoa selväksi, että ohjaimet ovat oleellinen osa modernia XR-järjestelmää, jolla on tarve olla enemmän kuin interaktiivinen medialaite.

Ohjaimet tuottavat fyysisen palautteen toiminnoista. Esimerkiksi kun maalaat, vaikkapa Meta Pro ohjaimet palauttaa käsiisi tunteen miten pensseli kääntyilee virtuaalisella kankaalla. VR-peleissä konsepti on vielä helpompi; kun otat asioita käsiisi, saat palautteen siitä kun käyt interaktiota esineen kanssa. Samoin jos ammuskelet, tunnet laukaukset käsissäsi. Kun olet kalastamassa, tiedätkö kuinka vapa nykii kun kala syö syöttiä? Jeps, tunnet sen kädessäsi. Nämä ei ole mitään subjektiivisia etuja, vaan konkreettisia, mitattavia hyötyjä jotka edesauttaa suoriutumistasi. Pelaaminen on tällä hetkellä ainut tunnettu ns "killer app" VR-laseille ja tuo killer app huutaa ohjaimia.

Mitä tulee kaksiulotteisiin tasoihin, kuten valikot, siellä osoittaminen tai silmin valikointi sopii. Tämän takia esimerkiksi Meta on päätynyt tarjoamaan molemmat: ohjaimet ja ilman ohjaimia ratkaisun.

Ohjaimien puute ei ole mikään subjektiivinen hyvä tai huono juttu. Se on huono juttu. Se rajaa pois valtavat määrät mahdollisuuksia. Se, tarjoaako Apple myöhemmin ohjaimia, tai jokin kolmas osapuoli, on toistaiseksi vain tyhjää spekulointia. Puute on puute.

---

Itse uskon että ohjaimien puute on strateginen valinta Applelle. He eivät näe VR-laseja samaan tapaan kuin Meta. Heille lasit ovat toistaiseksi ensisijaisesti medialasit, vähän samaan tapaan kuin Oculus Go. Sellaiset joilla nautitaan kaksiulotteista sisältöä, tai vaihtoehtoisesti kolmiulotteista, mutta ikkunassa. Yleensä yksin. Heidän demot suoraan viittasivat tähän.

Tämä ei ole mitenkään väärä strategia tai suuntaus, se on vain erilainen. On jokaisen oma päätös mikä on itselle tärkeää.
No samahan se oli ensimmäisen iPhonen kohdalla. Paska puhelin, kun ei ollut näppäimiä, eikä kynää millä ohjata. Nykyää on tosi vaikee enää löytää hyviä puhelimia, mutta Doro onneks teille vielä niitä tekee.
Jos en ihan väärin tuota sinun viestiä ymmärtänyt, niin sanoit ettei tuo ohjaimeton sisällön ohjaaminen ole innovaatio lasien kanssa. Tämähän on siis täsmälleen sama asia, kuin kynätön/näppäimetön puhelin. Toki sen täytyy sitten toimia tosi hyvin ja siitä saadaan vahvistus joskus myöhemmin miten toimii.
Voitteko jatkaa kosketuslevy keskustelua jossain aivan muualla??? Ei liity näihin laseihin yhtään millään tavalla. Modetkin vois nyt olla hieman enemmän hereillä kun tämäkin topicci pilattu off topic viesteillä.
 
Voitteko jatkaa kosketuslevy keskustelua jossain aivan muualla??? Ei liity näihin laseihin yhtään millään tavalla. Modetkin vois nyt olla hieman enemmän hereillä kun tämäkin topicci pilattu off topic viesteillä.
No mitä sie sitä loppunutta offtopikkia uudelleen nostat esiin lainaamalla jokaista offtopic-viestiä?
 
Viimeksi muokattu:
Koska haptisen palautteen puute on fundementaalinen ja ratkaisematon ongelma missä tahansa ohjaimettomassa ohjaintavassa. Otti aikansa että älypuhelinten näytön pinnoite, virhepainallusten suodatus ja värinäpalaute saatiin tasolle jolla laitteella pystyi kirjoittamaan yhtä hyvin (ja usein paremmin) kuin fyysisillä puhelinnäppiksillä ja varsinkaan ennakoivalla tekstinsyötöllä, mutta se oli kuitenkin konseptitasolla mahdollista. Ennen sitä neurolinkkiä ei kuitenkaan mitään tuntumaa saada käsille ilman ohjaimia.
Mielestäni haptisen palautteen puute vaivaa edelleen kosketusnäyttöjä sekä hipaisukytkimiä, eikä tätä ongelmaa ole vielä saatu ratkaistua tavalla, joka olisi yhtä yleinen kuin itse kosketusnäytöt. Kosketusnäyttöjen hyödyt ovat kuitenkin monesti isommat kuin haitat, ja siksi ne ovat menestyneet esim. älypuhelimissa.

Esityksen perusteella Applehan nyt ihan selkeästi luottaa, että ainakin peruskäytössä ohjaimettomuus on ratkaistu riittävän hyvin. Tämä saattaa nyt siis olla hyvin samankaltainen keissi kuin stylus-kynä vs. sormi reilun 15 vuoden takaa.

Ja Matrix jutut on sitten hyvin pitkällä tulevaisuudessa.
 
Mielestäni haptisen palautteen puute vaivaa edelleen kosketusnäyttöjä sekä hipaisukytkimiä, eikä tätä ongelmaa ole vielä saatu ratkaistua tavalla, joka olisi yhtä yleinen kuin itse kosketusnäytöt. Kosketusnäyttöjen hyödyt ovat kuitenkin monesti isommat kuin haitat, ja siksi ne ovat menestyneet esim. älypuhelimissa.

Esityksen perusteella Applehan nyt ihan selkeästi luottaa, että ainakin peruskäytössä ohjaimettomuus on ratkaistu riittävän hyvin. Tämä saattaa nyt siis olla hyvin samankaltainen keissi kuin stylus-kynä vs. sormi reilun 15 vuoden takaa.

Ja Matrix jutut on sitten hyvin pitkällä tulevaisuudessa.
No ei ole. Se palaute on aika oleellinen ohjailussa. Joku ilmaratti varmaan hyvä autosimuiluunkin.
 
Kyllähän tuo miten Apple on suunnitellut lasien sisällön ohjaamisen on ihan oleellinen asia laseihin liittyen ja sinänsä vertaaminen siihen miten he olivat ensimmäinen firma joka sai puhelimiin tehtyä kunnollisen sormilla ohjaamisen on vertailukohtana näihin kunnes joku pääsee näitä enemmän testaamaan.
 
No mitä sie sitä loppunutta offtopikkia uudelleen nostat esiin lainaamalla jokaista offtopic-viestiä?
No ehkä vittuilakseni pistin kun kokonaisen sivun jengi vääntää jostain hiiristä ja tasolevyistä. Ja eikä loppunut mihinkään kun seuraava viesti jatkaa samaa rataa... Tais peukuttajat olla näitä vääntäjiä.

Edelleen topicin aihe on applen uudet lasit eikä mikään hiton tasohiiret.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 754
Viestejä
4 497 955
Jäsenet
74 279
Uusin jäsen
Muskotti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom