Tässä tullaan mielestäni juuri siihen että APPL on onnistunut tekemän todella responsiivisia ja intuitiivia kosketuspintoja. Hiiri itsessään on todella kehno kaksiulotteinen työkalu IMHO mutta sitä käyttää paremman puutteessa. Kaikkien ohjaimien on tarkoitus välittää hermojärjestelmän käskyt koneelle mahdollisimman tarkasti ja nopeasti. Se että VR/AR-laitteisiin on rakennettu ohjaimia on mielestäni vain pakollinen välivaihe mistä toivottavasti päästään eroon. Se että vaaditaan legacy-ohjaimia uusimpiin laitteisiin on tarpeen vain ellei parempaan pystytä.
Itse uskon käyttäjä palautteiden perusteella että apple on voinut saada iiris-tunnistuksen, sekä käsien eletunnistuksen viimein riittävälle tasolle. Loput on kiinni sovelluksesta. Jos pitäisi toivoa jotain rajapintaa niin neuralink-yhteys olisi mukava
Päästäisiin näistä hemmetin hitaista ja kömpelöistä raajoista eroon kun pitää telepaattisesti olla toisiin yhteydessä ja tuntopalaute saadaan yksiulotteisia haptisia virityksiä laajempaan käyttöön. No jos seuraavan 10v päästä...
Hiiri on parasta mitä ollaan keksitty 2-ulotteisten valikoiden kontrolloimiseen ergonomisesti ja tarkasti. Tästä todiste on se että koko maailma joka tällaisia ominaisuuksia kuin tarkkuus ja ergonomia kaipaa, nojaa hiireen. Myös touchpadeilla pelaavat eSports tähdet ovat vielä kovin vähässä. Ymmärrän kyllä toki mitä haet takaa, mutta en allekirjoita rivien välistä viittausta siihen että Apple olisi nyt keksinyt jonkin paremman korvikkeen.
---
XR-laitteiden ohjaimet eivät ole välivaihe niin kauan kuin meillä ei ole mitään NerveGear tasoisia laseja, jotka simuloi ohjaimia paremmin fyysisiä esineitä käsissämme. Jossain määrin kattavan kokemuksen pohjalta tiedän sanoa selväksi, että ohjaimet ovat oleellinen osa modernia XR-järjestelmää, jolla on tarve olla enemmän kuin interaktiivinen medialaite.
Ohjaimet tuottavat fyysisen palautteen toiminnoista. Esimerkiksi kun maalaat, vaikkapa Meta Pro ohjaimet palauttaa käsiisi tunteen miten pensseli kääntyilee virtuaalisella kankaalla. VR-peleissä konsepti on vielä helpompi; kun otat asioita käsiisi, saat palautteen siitä kun käyt interaktiota esineen kanssa. Samoin jos ammuskelet, tunnet laukaukset käsissäsi. Kun olet kalastamassa, tiedätkö kuinka vapa nykii kun kala syö syöttiä? Jeps, tunnet sen kädessäsi. Nämä ei ole mitään subjektiivisia etuja, vaan konkreettisia, mitattavia hyötyjä jotka edesauttaa suoriutumistasi. Pelaaminen on tällä hetkellä ainut tunnettu ns "killer app" VR-laseille ja tuo killer app huutaa ohjaimia.
Mitä tulee kaksiulotteisiin tasoihin, kuten valikot, siellä osoittaminen tai silmin valikointi sopii. Tämän takia esimerkiksi Meta on päätynyt tarjoamaan molemmat: ohjaimet ja ilman ohjaimia ratkaisun.
Ohjaimien puute ei ole mikään subjektiivinen hyvä tai huono juttu. Se on huono juttu. Se rajaa pois valtavat määrät mahdollisuuksia. Se, tarjoaako Apple myöhemmin ohjaimia, tai jokin kolmas osapuoli, on toistaiseksi vain tyhjää spekulointia. Puute on puute.
---
Itse uskon että ohjaimien puute on strateginen valinta Applelle. He eivät näe VR-laseja samaan tapaan kuin Meta. Heille lasit ovat toistaiseksi ensisijaisesti medialasit, vähän samaan tapaan kuin Oculus Go. Sellaiset joilla nautitaan kaksiulotteista sisältöä, tai vaihtoehtoisesti kolmiulotteista, mutta ikkunassa. Yleensä yksin. Heidän demot suoraan viittasivat tähän.
Tämä ei ole mitenkään väärä strategia tai suuntaus, se on vain erilainen. On jokaisen oma päätös mikä on itselle tärkeää.