Apple esitteli 3500 dollarin Vision Pro -XR-lasit

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 495
apple-vision-pro-otsikko-060623.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Apple on esitellyt World Wide Developer Conference- eli WWDC-tapahtumassaan uusia Maceja, prosessoreita sekä käyttöjärjestelmiä. Yhtiön astumista mukaan virtuaali- ja lisätyn todellisuuden (VR ja AR, yhdessä XR) lasien maailmaan odottaneetkaan eivät joutuneet onneksi pettymään.

Applen uudet lasit tottelevat nimeä Vision Pro. Kuten jo nimikin vihjaa, kuluttajat eivät ole olleet ensimmäisenä yhtiön mielessä laseja suunniteltaessa ja se näkyy myös 3499 dollarin suositushinnassa. Odottavan aika on kuitenkin pitkä ja lasit tulevat todellisuudessa saataville vasta ensi vuonna.

Vision Pro -lasien rautapuoli jää valitettavasti ainakin tässä vaiheessa vielä osin mysteeriksi. Yhtiön mukaan se tarjoaa kahden micro-OLED-näytön voimin kummallekin silmälle yli 4K-resoluution ja yhteensä 23 miljoonaa pikseliä. Kuvaa tuotetaan M2-järjestelmäpiirin ja uuden R1-piirin avulla. R1 on erikoistunut käsittelemään 12 kameran, viiden muun sensorin ja kuuden mikrofonin syötteitä, jotta M2:n voimavarat voidaan säästää muuhun.



XR-laseista ei löydy kuulokkeita, mutta siinä on kaksi korvien läheisyyteen sijoitettua kaiutinta. Niiden luvataan toistavan ensiluokkaista tilaääntä ja sovittavan ääntä kulloisenkin ympäristön mukaan optimaaliseksi. Äänten säädössä käytetään ”äänen säteenseurantaa”, jonka kehutaan tunnistavan paitsi ympäristön muodot, myös eri materiaalien akustiset ominaisuudet.

Vision Pro -laseissa on käytössä uusi visionOS-käyttöjärjestelmä ja käyttäjä ohjaa sitä ja lasien toimintoja sekä silmillään että liikkeillään; erillisiä ohjaimia ei ole. Kummankin näytön ympärille on sijoitettu joukko LEDejä sekä kaksi infrapunakameraa, jotka tunnistavat silmien liikkeet, kun ulospäin suunnatut kamerat lasien ulkopinnalla seuraavat käsiä, päätä ja ympäristöä. Sensoreiden ja kameroiden kerrotaan kykenevän paitsi 3D-kartoittamaan ympäristön reaaliajassa, seuraamaan samanaikaisesti tarkkaan käsien eleitä ja liikkeitä sekä pään asentoa.

Lähde: Apple

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Kiinnostunut. Vielä kun saataisiin oikeasti tämmöisissä toimiva 3d-suunnitteluohjelma niin ois kiva. Jospa vielä mun työuran aikana
 
Roskiin ainakin moneen käyttötapaan, jos ei saa 3,5mm tai vastaavalla laadukkaalla/matalalatenssisella tavalla ulkoisia kuulokkeita käyttöön. Varmasti käyttöä löytyy silti, mutta Pro laitteissa pitäisi olla kyllä liitännät sitten sen mukaiset jolloin käyttötapoja voisi olla laajemmalla kirjolla.

Mielenkiinnolla toki odotan mitä kaikkea AR käyttöön tuossa on ja kuinka kauan akku kestää käyttöä ennen kuin pitää ladata/vaihtaa akkua.
 
Täytyy vaan muistaa, kun lähtee lasten kanssa rannalle, että tulee varmasti oikeat lasit mukaan.
 
Roskiin ainakin moneen käyttötapaan, jos ei saa 3,5mm tai vastaavalla laadukkaalla/matalalatenssisella tavalla ulkoisia kuulokkeita käyttöön. Varmasti käyttöä löytyy silti, mutta Pro laitteissa pitäisi olla kyllä liitännät sitten sen mukaiset jolloin käyttötapoja voisi olla laajemmalla kirjolla.

Mielenkiinnolla toki odotan mitä kaikkea AR käyttöön tuossa on ja kuinka kauan akku kestää käyttöä ennen kuin pitää ladata/vaihtaa akkua.

Hyvä olis saada sarja-ja rinnakkaisportti, 3.5” korppuasema myös? Eikö nyt oikeasti 2024 ole muuta audioväylää kuin antiikkinen 3,5mm? Tuskinpa tuohon latenssiin kaatuu.
Eiköhän näiden käytössä tila-ja avaruudellisuus (spatial) ole se olennaisin asia tehostamaan immersiota?

Kuka hitto noihin muutenkaan haluaa enää ylimääräisiä piuhoja haitaksi, virtapiuha riittää.
 
? Eikö nyt oikeasti 2024 ole muuta audioväylää kuin antiikkinen 3,5mm? Tuskinpa tuohon latenssiin kaatuu.
Eiköhän näiden käytössä tila-ja avaruudellisuus (spatial) ole se olennaisin asia tehostamaan immersiota?

Kuka hitto noihin muutenkaan haluaa enää ylimääräisiä piuhoja haitaksi, virtapiuha riittää.

Toki muitakin vaihtoehtoja on. Esimerkkinä noissa tonnin Pro laseissa on usein mahdollisuus käyttää myös usbin kautta langattomia matalalatenssisia ääniratkaisuja jos niitä haluaa käyttää (joissakin on myös 3,5mm liitännät molemmille puolille erikseen). Siis mukana tulevien kaiuttimien tms. lisäksi, ei niiden tilalla.
 
On kyllä jännä nähdä miten hyvän ovat saaneet tuosta silmien ja käsien avulla tehtävästä sisällön ohjaamisesta. Applella on kuitenkin ihan kohtuu kova track record laadukkaiden ja innovatiivisten ohjaimien luonnissa.
 
On kyllä jännä nähdä miten hyvän ovat saaneet tuosta silmien ja käsien avulla tehtävästä sisällön ohjaamisesta. Applella on kuitenkin ihan kohtuu kova track record laadukkaiden ja innovatiivisten ohjaimien luonnissa.

Tämä oli se mikä ilahdutti erityisesti eilisessä keynotessa. Applen tuntien se tulee olemaan hyvä. Mikään tuskin harmittaisi enempää jos käsiin pitäisi jotain härveleitä laittaa.

Aika hyviä ensivaikutelmia näkynyt hands-on maistiaisista eilisen osalta WWDC:stä. Onhan tämä kuin auringonnousu tähän segmenttiin joka on tähän asti kulkenut kynttilän valossa ja semmoinen ns. salatieteen asemassa ollut outous. Kyllähän tämä tulee lopulta myymään, sama minkä Apple II, iPod, iPhone ja iPad ovat tehneet aiemmin. Eihän niidenkään pitänyt myydä ensivaikutelmien mukaan.
 
Olisi hurjaa jos Meta olisi julkaissut tällaiset lasit. Olisi nimittäin pitkä liuta vihaisia Internet-kansalaisia Markun ovella.

Kahden tunnin akkukesto ulkoisen tiiliskiven kanssa? Toistaiseksi ainoaksi killer appiksi nousseet VR-pelit loistavat poissaolollaan? Yli kolmen tonnin hintalappu? Ei kunnollisia ohjaimia? Arvioiden mukaan varsin painavat ja mahdollisesti ikävät käyttää puolen tunnin jälkeen?

Edes Pro-käyttöön nämä ei oikein mahdu maailmassa jossa meillä on Varjo XR-3:t, joiden softa on oikeasti räätälöity ammattilaiskäyttöön, eikä mihinkään 3D-kuviin ja elokuviin, 70 PPD:llä.

Epäuskoisena olen seurannut miten media kirjoittaa nämä onnistuneiksi VR/MR laseiksi.
 
Kahden tunnin akkukesto ulkoisen tiiliskiven kanssa? Toistaiseksi ainoaksi killer appiksi nousseet VR-pelit loistavat poissaolollaan? Yli kolmen tonnin hintalappu? Ei kunnollisia ohjaimia? Arvioiden mukaan varsin painavat ja mahdollisesti ikävät käyttää puolen tunnin jälkeen?

Edes Pro-käyttöön nämä ei oikein mahdu maailmassa jossa meillä on Varjo XR-3:t, joiden softa on oikeasti räätälöity ammattilaiskäyttöön, eikä mihinkään 3D-kuviin ja elokuviin, 70 PPD:llä.

Epäuskoisena olen seurannut miten media kirjoittaa nämä onnistuneiksi VR/MR laseiksi.

Olipa XR-3:sissa paperilla miten mahtavat speksit hyvänsä, tämä iskee nimenomaan siihen yli 2000 dollarin markkinasegmenttiin missä Varjo, Microsoft ja kumppanit on tähän asti saaneet suhteellisen rauhassa kuoria kermat päältä myymällä yritysasiakkaille.

Kaiken hypetyksen jälkeenkin on selvää että Applen lasit on oikeasti hyvin pitkälle mietitty ja teknisesti korkeatasoinen tuote. Ensimmäistä iPhoneakin moitittiin megapikkelsien puutteesta, mutta niin vaan ylivertaisella käyttäjäkokemuksella Nokia ja moni muu iso peluri oli alle kymmenessä vuodessa vähin äänin ajettu ulos älypuhelinmarkkinoilta. Jos Apple onnistuu tässäkin saamaan momentumin puolelleen, voi olla että Varjolle koittaa ahtaat ajat.
 
Olipa XR-3:sissa paperilla miten mahtavat speksit hyvänsä, tämä iskee nimenomaan siihen yli 2000 dollarin markkinasegmenttiin missä Varjo, Microsoft ja kumppanit on tähän asti saaneet suhteellisen rauhassa kuoria kermat päältä myymällä yritysasiakkaille.

Kaiken hypetyksen jälkeenkin on selvää että Applen lasit on oikeasti hyvin pitkälle mietitty ja teknisesti korkeatasoinen tuote. Ensimmäistä iPhoneakin moitittiin megapikkelsien puutteesta, mutta niin vaan ylivertaisella käyttäjäkokemuksella Nokia ja moni muu iso peluri oli alle kymmenessä vuodessa vähin äänin ajettu ulos älypuhelinmarkkinoilta. Jos Apple onnistuu tässäkin saamaan momentumin puolelleen, voi olla että Varjolle koittaa ahtaat ajat.
VR:n ja AR:n kannalta olisi toki hieno juttu jos Apple todella onnistuu myymään ne suurelle yleisölle samaan tapaan kuin älypuhelinten kanssa tapahtui. Silti se että Apple on aiemmin onnistunut on vähän väsynyt argumentti joka kerta tuoda vastaväitteeksi kun eritellään tuotteiden heikkouksia. Ei Applekaan aivan kaikista tuotteistaan ole jättimenestystä tehnyt.

Sanoisin että joitain asioita esimerkiksi käyttöliittymäpuolella vaikuttaisi olevan kyllä mietitty hyvin viimeistellylle tasolle mutta on tässä konseptissa merkittäviä heikkouksiakin.
 
Roskiin ainakin moneen käyttötapaan, jos ei saa 3,5mm tai vastaavalla laadukkaalla/matalalatenssisella tavalla ulkoisia kuulokkeita käyttöön. Varmasti käyttöä löytyy silti, mutta Pro laitteissa pitäisi olla kyllä liitännät sitten sen mukaiset jolloin käyttötapoja voisi olla laajemmalla kirjolla.

Apple ei mielellään laita standardien mukaisia liittimiä. Ja tuossa haetaan selvästi myös mahdollisimman pientä kokoa.
 
Roskiin ainakin moneen käyttötapaan, jos ei saa 3,5mm tai vastaavalla laadukkaalla/matalalatenssisella tavalla ulkoisia kuulokkeita käyttöön.
3,5mm liitäntä vuonna 2023? Käyttääköhän kukaan tämän tuotteen ostaja enää? Äänenlaatu ja latenssit ovat kuitenkin olleet pitkään jo täysin riittävällä tasolla langattomin keinoin siirrettynä.
Apple ei mielellään laita standardien mukaisia liittimiä.
Onko jotain tukea väitteelle? Omasta Macbook Pro:sta ei muita löydykkään kuin standardiliittimiä. Lisänä toki Magsafe mukavamman lataamisen puolesta.
 
? Äänenlaatu ja latenssit ovat kuitenkin olleet pitkään jo täysin riittävällä tasolla langattomin keinoin siirrettynä.

Toki ovat, mutta ei niihin mikään Bluetoothin tapainen standardi riitä kun latenssia on vaan liikaa. Toki muitakin langattomia äänensiirtotapoja on ja niitä on tosiaan noissa tonnin laitteissa mahdollista usein käyttääkin (esim. juuri usbilähettimen tms. avulla).

Ajattelin, että tätä voisi myös audiohommissa käyttää (siksi 3,5mm) mutta ei sitten ilmeisesti (tai tarkemmin kohderyhmää on rajattu).
 
Toki ovat, mutta ei niihin mikään Bluetoothin tapainen standardi riitä kun latenssia on vaan liikaa. Toki muitakin langattomia äänensiirtotapoja on ja niitä on tosiaan noissa tonnin laitteissa mahdollista usein käyttääkin (esim. juuri usbilähettimen tms. avulla).
Itse olen pitkään katsellut elokuvia Apple TV:n kautta siten, että äänet tulee Airpodien kautta (tilaäänen takia), ja minkään näköstä latenssiviivettä ei kyllä ole. Tai sitten kuvan siirtymisessä HDMI:tä pitkin telkkariin on sama viive.
 
Onhan siinä tosiaan viivettä, vähän riippuen toteutustavasta aika paljonkin (lähinnä prosessoinnissa toki).
 
VR:n ja AR:n kannalta olisi toki hieno juttu jos Apple todella onnistuu myymään ne suurelle yleisölle samaan tapaan kuin älypuhelinten kanssa tapahtui. Silti se että Apple on aiemmin onnistunut on vähän väsynyt argumentti joka kerta tuoda vastaväitteeksi kun eritellään tuotteiden heikkouksia. Ei Applekaan aivan kaikista tuotteistaan ole jättimenestystä tehnyt.

Sanoisin että joitain asioita esimerkiksi käyttöliittymäpuolella vaikuttaisi olevan kyllä mietitty hyvin viimeistellylle tasolle mutta on tässä konseptissa merkittäviä heikkouksiakin.
Eihän se tietenkään niin mene että mikä tahansa tuote Applen lanseeraamana on automaattisesti menestys.

Pointtini olikin lähinnä siinä että kun teknisesti orientoituneet käyttäjät, ns. Nokia-insinöörin mentaliteetilla helposti keskittyy vertailemaan speksejä ja megapikseleitä, samalla usein missataan se että tavallisen käyttäjän näkökulmasta oleellisin asia on kuitenkin se käyttäjäkokemus. Itse on pakko myöntää että historian valossa tulokset puhuu puolestaan.

2000-luvun Apple on myös yleensä ollut merkittävien tuotelanseerausten kanssa suhteellisen ketterä tarvittaessa refokusoimaan ja iteroimaan tuotekehitystään niin että pahimmat puutteet on jo parin seuraavan version jälkeen saatu korjattua. Näinhän kävi mm. alkuperäisen iPhonen, Macbook Airin, Mapsin ja Watchin kanssa.
 
Itse olen pitkään katsellut elokuvia Apple TV:n kautta siten, että äänet tulee Airpodien kautta (tilaäänen takia), ja minkään näköstä latenssiviivettä ei kyllä ole. Tai sitten kuvan siirtymisessä HDMI:tä pitkin telkkariin on sama viive.
Todennäköisesti apple tv osaa synkata äänet kuvan kanssa viiveen huomioiden. Näin ainakin oma philips tekee.
 
Olipa XR-3:sissa paperilla miten mahtavat speksit hyvänsä, tämä iskee nimenomaan siihen yli 2000 dollarin markkinasegmenttiin missä Varjo, Microsoft ja kumppanit on tähän asti saaneet suhteellisen rauhassa kuoria kermat päältä myymällä yritysasiakkaille.

Kaiken hypetyksen jälkeenkin on selvää että Applen lasit on oikeasti hyvin pitkälle mietitty ja teknisesti korkeatasoinen tuote. Ensimmäistä iPhoneakin moitittiin megapikkelsien puutteesta, mutta niin vaan ylivertaisella käyttäjäkokemuksella Nokia ja moni muu iso peluri oli alle kymmenessä vuodessa vähin äänin ajettu ulos älypuhelinmarkkinoilta. Jos Apple onnistuu tässäkin saamaan momentumin puolelleen, voi olla että Varjolle koittaa ahtaat ajat.
Varjo on huomattavasti avoimempi systeemi. Standardi-case lasien kanssa lienee asiakkaan tarpeisiin räätälöity toiminnallisuutta sisältävä 3D-ympäristö. Näitä pystyy edistynyt käyttäjä työstämään, vaikka asiantuntemus olisi enemmän siellä sisällön kuin devaamisen puolella. Tällainen konsepti voi olla "vähän" haastava toteuttaa Applen äärimmäisen suljetuissa ekosysteemeissä. Toisaalta Applen lasit veisi kyllä huomattavasti mieluisammin asiakkaalle kuin varjon vaatiman setupin. MS:n puolivillaisesti toteutettuja teknologiarävellyksiä ei viitsi ottaa tähän kilpailuun edes mukaan.
 
On kyllä jännä nähdä miten hyvän ovat saaneet tuosta silmien ja käsien avulla tehtävästä sisällön ohjaamisesta. Applella on kuitenkin ihan kohtuu kova track record laadukkaiden ja innovatiivisten ohjaimien luonnissa.
Ainakin Marques Brownlee/mkbhd Youtubessa oli erittäin vaikuttunut miten hyvin nuo toimivat päästyään kokeilemaan - ”magical” taisi olla arvio.

Vielä ehtii hyvin lueskella käyttökokemuksia ja seurata miten softapuoli etenee ennenkuin kakkulat kaupoissa, mutta kieltämättä alkoivat houkuttelemaan...
 
Olisi hurjaa jos Meta olisi julkaissut tällaiset lasit. Olisi nimittäin pitkä liuta vihaisia Internet-kansalaisia Markun ovella.

Kahden tunnin akkukesto ulkoisen tiiliskiven kanssa? Toistaiseksi ainoaksi killer appiksi nousseet VR-pelit loistavat poissaolollaan? Yli kolmen tonnin hintalappu? Ei kunnollisia ohjaimia? Arvioiden mukaan varsin painavat ja mahdollisesti ikävät käyttää puolen tunnin jälkeen?

Edes Pro-käyttöön nämä ei oikein mahdu maailmassa jossa meillä on Varjo XR-3:t, joiden softa on oikeasti räätälöity ammattilaiskäyttöön, eikä mihinkään 3D-kuviin ja elokuviin, 70 PPD:llä.

Epäuskoisena olen seurannut miten media kirjoittaa nämä onnistuneiksi VR/MR laseiksi.

3500e hintaluokassa ei hirveästi ole laseja, joilla ei tee mitään. Tähän rakoon Apple nyt iskee.
 
Parempi kai se on tehdä kallis laite mistä kokeilijat sanoo "ihan mahtava, liian kallis" kuin halpa mistä kokeilijat sanoo "halpa, ihan paska". Toisella ratkaisulla saadaan kiinnostus teknologiaan lopahtamaan ns. heti, toisella menee jalat odotusämpäriin, että tulis halvempi yhtä hyvä tuote tarjolle.

Pitää olla tosi vr fani, että oculuksen dk1,dk2,rift jne. vakuutti. Laatu oli mitä oli ja tarvi katsoa aika monen heikkouden yli kohti tulevaisuuden lupausta. Nimimerkillä vr laite ollut kotona dk2:sta lähtien ja edelleen odotellaan jeesuslaitetta millä saisi tv:n ja monitorin korvattua. Vision Pro vaikuttaa ensimmäiseltä laitteelta mikä pääsee lähelle monitorin laatua.
 
Eipä näitä ole tavalliselle kuluttajalle tehty, kallis ensimmäisen sukupolven laite auraa tietä myös peruskäyttäjälle suunnatuille laitteille jollaisia varmasti jo pyörii suunnittelupöydillä.

Nopealla katsaukselle tämä laite jo nykymuodossaan, vähintään puoli vuotta ennen julkaisua ja ilman että ulkopuoliset kehittäjät ovat päässeet rakentamaan omia sovelluksiaan ja lisälaitteitaan, on ihan omassa luokassaan.

En koe että tälle olisi itselläni vielä käyttöä, mutta kyllä testaamaan täytyy ehdottomasti päästä ja suurella innolla seuraan myös kehitystä nyt, kun Apple on tehnyt oman pelinavauksensa.
 
Onko jotain tukea väitteelle? Omasta Macbook Pro:sta ei muita löydykkään kuin standardiliittimiä. Lisänä toki Magsafe mukavamman lataamisen puolesta.

Lightning, MagSafe, Thunderbolt, ADB, Firewire… hmm sitten se joku Lightningin edeltäjä jonka nimeä en muista, onhan näitä ollut.
 
Erittäin todennäköisesti laatua pukkaa jälleen. Esittelyvideo vakuutti kaikin puolin.
Akunkesto ei itselle ole ongelma kuin pidemmillä lennoilla, harvemmin työskentelen tai katson viihdettä liikkuessani. Parhaassa tapauksessa tämä korvaa fyysisen näytön kotikonttorissa ja TV:n saa poistaa seinältä rumentamasta asuntoa.

Kuluttajakokemuksia ja tulevaa kuluttajaversiota odotellessa.
 
Lightning, MagSafe, Thunderbolt, ADB, Firewire… hmm sitten se joku Lightningin edeltäjä jonka nimeä en muista, onhan näitä ollut.
Lähinnä väitettä sille, ettei standardiliittimiä haluta laittaa laitteisiin. USB:t, HDMI:t ja 3,5mm liitännät ovat olleet arkipäivää isossa osassa laitekatalogia. Lightning tai MagSafe ei toki olleet standardeja, mutta Lightningin laajuus on Applen laitteiden levikin takia lähes standardiliittimen veroinen ja käyttötuki montaakin kilpailijoiden käyttämää USB-standardin liitäntää laajempi ja verrattain pitkäikäinen. MagSafe on nykyään lisäämässä käyttäjäystävällisyyttä, puhelinpuolella liitin on täysin qi-standardin mukainen ja tietokonepuolella lataaminen onnistuu myös USB-C:n kautta PD-standardia noudattaen. Thunderbolt on sinänsä tukenut ihan standardi liitäntöjä, ensin mini displayport ja nykyään USB-C, joten ei nyt ihan poropietarista voida puhua. Firewirekin taisi olla ihan standardiliitäntä, ja USB:tä nopeampi väylä sen huippuvuosina.
 
Huvittavia nämä kommentit missä ollaan käyttämässä ensin laseja 8h töihin ja sitten vielä katsellaan yksin sohvalla/sängyssä leffoja. Ymmärrän että voi olla kovakin laite satunnaisena matka/viihdelaitteena kun unohdetaan hinta mutta se että pitäisin laskettelulaseja toistakymmentä tuntia päivässä päässä :rofl: Voi uutuudenviehätys kadota nopsaan.
 
Olisi hurjaa jos Meta olisi julkaissut tällaiset lasit. Olisi nimittäin pitkä liuta vihaisia Internet-kansalaisia Markun ovella.

Kahden tunnin akkukesto ulkoisen tiiliskiven kanssa? Toistaiseksi ainoaksi killer appiksi nousseet VR-pelit loistavat poissaolollaan? Yli kolmen tonnin hintalappu? Ei kunnollisia ohjaimia? Arvioiden mukaan varsin painavat ja mahdollisesti ikävät käyttää puolen tunnin jälkeen?

Edes Pro-käyttöön nämä ei oikein mahdu maailmassa jossa meillä on Varjo XR-3:t, joiden softa on oikeasti räätälöity ammattilaiskäyttöön, eikä mihinkään 3D-kuviin ja elokuviin, 70 PPD:llä.

Epäuskoisena olen seurannut miten media kirjoittaa nämä onnistuneiksi VR/MR laseiksi.
Samaa mieltä. Vuosikymmen vikinää siitä kuinka Apple ylihinnoittelee tuotteita, mutta nyt kun julkaistaan tuote historian kirjat räjäyttävällä riistohinnalla joka ylittää 10 kertaisesti kaikki räkeimmätkin kohtuuttomuuden ylärajat niin apologisteja on kaikkialla ja jengi lukee Applen markkinointipropagandaa kuin raamattua.

Varmasti on siistit lasit ja ihan mielellään noita voi testata jossain, mutta loppupeleissä nuo on vain lasit joilla ajetaan litteitä iOS sovelluksia tarpeettomasti 3D ympäristössä ja katsellaan jotain Disney-viihdettä/Netflixiä. Yli 4000e hinnalla, jolla nuo lasit alkaa veroineen Euroopassa, noiden pitäisi olla avoimet Mac tyyliin eli voi itse vapaasti ajella softia. iOS tyylistä rajoitettua app store kartellia kuukausimaksullisineen kusetusovelluksineen on mahdotonta hyväksyä tuolla hintalapulla.

Saa nähdä tuleeko näistä laseista se käännekohta historiassa josta Applen alamäki alkaa, kuoleeko nämä vain pois vai alkaako tästä oikeasti jonkinlainen AR-markkina. Ainakin viimein markkinoille tulee tuote joka saa 4090 näyttämään halvalta.

Huvittavia nämä kommentit missä ollaan käyttämässä ensin laseja 8h töihin ja sitten vielä katsellaan yksin sohvalla/sängyssä leffoja. Ymmärrän että voi olla kovakin laite satunnaisena matka/viihdelaitteena kun unohdetaan hinta mutta se että pitäisin laskettelulaseja toistakymmentä tuntia päivässä päässä :rofl: Voi uutuudenviehätys kadota nopsaan.
Nimenomaan. Ei noista vaan saa mukavia vaikka mikä olisi. Tuubaaja MKDHB jo itseasiassa vahvisti että lasit on metalliset ja painavat.
 
Huvittavia nämä kommentit missä ollaan käyttämässä ensin laseja 8h töihin ja sitten vielä katsellaan yksin sohvalla/sängyssä leffoja. Ymmärrän että voi olla kovakin laite satunnaisena matka/viihdelaitteena kun unohdetaan hinta mutta se että pitäisin laskettelulaseja toistakymmentä tuntia päivässä päässä :rofl:
En löytänyt yhtään kommenttia jossa olisi kirjoitettu kuten väitit, mutta näin ne asiat koetaan.
Itse en näe ongelmaa pitää työpäivää laseja päässä, pois luettua tauot eli noin 6,5h päivässä.
 
En löytänyt yhtään kommenttia jossa olisi kirjoitettu kuten väitit, mutta näin ne asiat koetaan.
Itse en näe ongelmaa pitää työpäivää laseja päässä, pois luettua tauot eli noin 6,5h päivässä.
Ja kokemusta käytöstä on tähän mennessä, että voit tuollaista väittää?
 
Eipä näitä ole tavalliselle kuluttajalle tehty, kallis ensimmäisen sukupolven laite auraa tietä myös peruskäyttäjälle suunnatuille laitteille jollaisia varmasti jo pyörii suunnittelupöydillä.

Nopealla katsaukselle tämä laite jo nykymuodossaan, vähintään puoli vuotta ennen julkaisua ja ilman että ulkopuoliset kehittäjät ovat päässeet rakentamaan omia sovelluksiaan ja lisälaitteitaan, on ihan omassa luokassaan.

En koe että tälle olisi itselläni vielä käyttöä, mutta kyllä testaamaan täytyy ehdottomasti päästä ja suurella innolla seuraan myös kehitystä nyt, kun Apple on tehnyt oman pelinavauksensa.
Jos nämä ei ole tehty tavalliselle kuluttajalle niin sitten herää kysymys että kenelle nämä on tehty?

Apple harvoin targetoi ammattilaismarkkinaan ja eilisen demonstraation perusteella siitä ei ole pelkoa tälläkään kertaa. Jengi selaa jotain lomavalokuvia sohvalla ja lapset katsoo Disney videoita. Tässä on tuote joka on hinnoiteltu ammatti/yrityskäyttöön, mutta ekosysteemi ja tuote joka on tehty tavallisille kuluttajille. Jos tätä ei tosiaan saa alle 3499 (ilman ALV) niin ehkä tätä ei olisi kannattanut ylipäätään lanseerata.
 
No nyt on mielenkiintonen tuote. Apple vielä kyseessä niin tuskin on ihan susi.
 
Hyvä että viedään taas asioita eteenpäin. Ei tule itse ostettua, mutta aina hyvä kun teknologia kehittyy.
 
Jos nämä ei ole tehty tavalliselle kuluttajalle niin sitten herää kysymys että kenelle nämä on tehty?

Lisätään hyberbop:in vastaukseen, että sovelluskehittäjille tarkoitettu laite. On appsit ja pelit valmiina kun myöhemmin tulee kuluttajahintaluokkaan vastaava laite. Unity esimerkiksi porttaa pelienginensä ja työkalut applen alustalle ja pelikehittäjät seuraavat perästä.

Jossain ehkä kaukaisessa tulevaisuudessa luurien näytöt korvaantuvat ar-laitteilla. vision pro tarjoaa applelle mahdollisuuden kehittää ja patentoida tulevaisuuden teknologiaa tän hetkisessä maailmassa. Applella on niin paksu lompakko, että voi pelata peliä pitkällä tähtäimellä versus voitto pitää tehdä just, nyt, heti.

Miettii vaikka pokemon peliä ar-laseilla versus pokemon nykyisillä luureilla. AR laseilla navigointi autolla ajaessa/kävellessä, ar laseihin hyppää kontaktin nimet ja viimeisin facebook päivitys niin helppo aloittaa keskustelu kun ei koskaan enää unohda nimeä jne. vision pro lienee melko mielenkiintoinen tulevaisuuden kehitysalusta. Jos olisin nyt laittamassa startuppia pystyyn niin kokeellista ar-softaa applen alustalle kyhäisin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuonhan Google teki jo, mutta hautasi lasinsa jostain syystä. Lisätty ar ei tosiaan ole mikään uusi juttu kun itsekin jo melkein 10v sitten pidin Toshiban laseja päässä joissa esineiden ja asioiden päälle tuli tekstiä (esim..teollisuudessa käytössä että asentaja löytää oikean piuhan yms.).

Mutta hyvä kun tähänkin markkinaan tulee uusia julkaisijoita.
 
Tuonhan Google teki jo, mutta hautasi lasinsa jostain syystä. Lisätty ar ei tosiaan ole mikään uusi juttu kun itsekin jo melkein 10v sitten pidin Toshiban laseja päässä joissa esineiden ja asioiden päälle tuli tekstiä (esim..teollisuudessa käytössä että asentaja löytää oikean piuhan yms.).

Mutta hyvä kun tähänkin markkinaan tulee uusia julkaisijoita.
Googlen lasit oli niin paskat ettei niillä tehny mitään. Eka versiossa oli pieni värisevä ruutu eikä v2.0 ollut juurikaan parempi. Pitää olla just applen ratkaisun kaltainen ison alueen näkökentästä täyttävä laite. Applen tapauksessa myös kasa sensoreita mitkä googlelta puuttui. Lidar, 3d syvyyskamera, rgb kamerat. Softapuolella neuroverkoilla kohteiden tunnistaminen alkaa olemaan kiinnostavaa. Voi reaaliajassa tunnistaa mitä käyttäjä näkee ja augmentoida todellisuutta minkä käyttäjä näkee. Vaikka navigointiohjeet maailman sekaan, pokemonit kurkkimaan postilaatikosta tai vaikka kotona pöytätennispöytä olkkkariin virtuaalisesti.

googlen lasit v2.0 oli pienen 2d postikorttiruudun tarjoava ratkaisu
AGCO1.jpg


Qualcom esitteli allaolevan näköisen ar-devaajaraudan viime vuonna. Mä arvelen, että ehkä 10v päästä voitaisiin olla pisteessä missä aletaan korvaamaan luurien näyttöjä ar-laitteilla. 10vuotta karkea arvio missä on vuosia suuntaan tai toiseen virhemarginaali. Vision pro:sta liikkeelle lähtenyt softa+sensorit menee ennemmin tai myöhemmin puhelimen näytön korvaaviin ar-laseihin. Puhelin akku+laskentayksikkö mikä kulkee taskussa mukana ja koko ajan näyttö silmissä.

hero_image_for_wireless_xr2_ar_viewer_resized_0
 
Viimeksi muokattu:
Olipa XR-3:sissa paperilla miten mahtavat speksit hyvänsä, tämä iskee nimenomaan siihen yli 2000 dollarin markkinasegmenttiin missä Varjo, Microsoft ja kumppanit on tähän asti saaneet suhteellisen rauhassa kuoria kermat päältä myymällä yritysasiakkaille.

Kaiken hypetyksen jälkeenkin on selvää että Applen lasit on oikeasti hyvin pitkälle mietitty ja teknisesti korkeatasoinen tuote. Ensimmäistä iPhoneakin moitittiin megapikkelsien puutteesta, mutta niin vaan ylivertaisella käyttäjäkokemuksella Nokia ja moni muu iso peluri oli alle kymmenessä vuodessa vähin äänin ajettu ulos älypuhelinmarkkinoilta. Jos Apple onnistuu tässäkin saamaan momentumin puolelleen, voi olla että Varjolle koittaa ahtaat ajat.
No, sen mitä itse olen työskennellyt laseilla noissa segmenteissä, niin heti ensimmäisenä märkää rättiä naamalle tarjoaa ohjaimien puute. Haptinen palaute ja ergonominen ote jostain on tärkeää kun manipuloidaan kohteita esimerkiksi 3D-editoreissa tai 2D-puolella VR:ssä. Toki Varjolta, Metalta ja muilta myös löytyy sormi- ja silmähommat. Yleensä niitä ei vaan moni huomaa kun on aika mukavaa rullata valikoita sillä ohjaimella, ilman pyörittelyn sijaan.

Toisekseen, esitelty softwarestäkki ei ollut kyllä lainkaan sille yleisölle ketkä Varjoja käyttää. Applen esittelemä ekosysteemi näytti nojaavan 2D-viihdekäyttöön, sellaiseen varovaiseen Oculus Go segmenttiin. Oli kalenteria, kuvien katselua ja "immersiivistä videota". Nämä löytyy kaikki kilpailijoiden tuotteista, kauniisti paketoituna. Myös Mac-tuki, joskin silmäänosuvasti demosivat MacOS:ää jostain syystä vain yhdellä virtuaalityöpöydällä, siinä missä Metalla onnistuu useat.

En tavallisena ohjelmistokehittäjänä ymmärrä miksi laitteen huutavat puutteet huuhtoutuvat tuon logon alle ja ihmiset toistelevat "mutta muistatko iPhonen?". iPhone tuli hyvin erilaiseen maailmaan, erilaiseen kilpailutilanteeseen ja eri johdon vetämänä. Pöytään tarjottiin jotain mitä muut eivät ymmärtäneet: software oli fokuksessa ja sitä suunnitteli designerit eikä insinöörit. Meta ja kumppanit kyllä tajuaa softan.
 
Qualcom esitteli allaolevan näköisen ar-devaajaraudan viime vuonna. Mä arvelen, että ehkä 10v päästä voitaisiin olla pisteessä missä aletaan korvaamaan luurien näyttöjä ar-laitteilla. 10vuotta karkea arvio missä on vuosia suuntaan tai toiseen virhemarginaali. Vision pro:sta liikkeelle lähtenyt softa+sensorit menee ennemmin tai myöhemmin puhelimen näytön korvaaviin ar-laseihin. Puhelin akku+laskentayksikkö mikä kulkee taskussa mukana ja koko ajan näyttö silmissä.

hero_image_for_wireless_xr2_ar_viewer_resized_0
Ehkäpä sinua kiinnostaa Metan Aria projekti: Esittelyssä Aria-projekti | Meta tuota on jo pidempään Meta väsäillyt, mutta tosiaan varmasti vielä pitkässä kuusessa.
VR-puolella ehkä harrastajien vinkkelistä mielenkiintoisin projekti on Metan Mirror Lake, jonka on arvioitu olevan "helposti" tällä vuosikymmenellä:



Mielenkiintoista settiä, mutta harmillisesti Meta ei oikein osaa löytää niitä kanavia mistä ihmiset näkisi noita kehitysaskeliaan.
 
No, sen mitä itse olen työskennellyt laseilla noissa segmenteissä, niin heti ensimmäisenä märkää rättiä naamalle tarjoaa ohjaimien puute. Haptinen palaute ja ergonominen ote jostain on tärkeää kun manipuloidaan kohteita esimerkiksi 3D-editoreissa tai 2D-puolella VR:ssä. Toki Varjolta, Metalta ja muilta myös löytyy sormi- ja silmähommat. Yleensä niitä ei vaan moni huomaa kun on aika mukavaa rullata valikoita sillä ohjaimella, ilman pyörittelyn sijaan.

Toisekseen, esitelty softwarestäkki ei ollut kyllä lainkaan sille yleisölle ketkä Varjoja käyttää. Applen esittelemä ekosysteemi näytti nojaavan 2D-viihdekäyttöön, sellaiseen varovaiseen Oculus Go segmenttiin. Oli kalenteria, kuvien katselua ja "immersiivistä videota". Nämä löytyy kaikki kilpailijoiden tuotteista, kauniisti paketoituna. Myös Mac-tuki, joskin silmäänosuvasti demosivat MacOS:ää jostain syystä vain yhdellä virtuaalityöpöydällä, siinä missä Metalla onnistuu useat.

En tavallisena ohjelmistokehittäjänä ymmärrä miksi laitteen huutavat puutteet huuhtoutuvat tuon logon alle ja ihmiset toistelevat "mutta muistatko iPhonen?". iPhone tuli hyvin erilaiseen maailmaan, erilaiseen kilpailutilanteeseen ja eri johdon vetämänä. Pöytään tarjottiin jotain mitä muut eivät ymmärtäneet: software oli fokuksessa ja sitä suunnitteli designerit eikä insinöörit. Meta ja kumppanit kyllä tajuaa softan.
Olen monessa samaa mieltä, mutta pidän silti erittäin positiivisena että alalle tulee muita yrittäjiä varsinkin näin mittavalla kehitystyöllä. Laite on PoC ja myydään rikkaille hupilaitteeksi, alan ohjelmistokehittäjille sekä eri mediatuotantoon jotka hankkivat vaikka hinta olisi ollut tuplat. 3v ja non-pro tulee toivottavasti puolet kevyempänä ja 2.gen pro-malliin saa lisää lisälaitteita kiinni. Näin toimineet muiden laitteiden kanssa järjestäen.

Kaksi asiaa pidemmästä esityksestä että tukee langattomia ohjaimia ja kuulokkeita markkinointimateriaalin mukaan. Vain laitetoimittajien kädessä mille tekevät tuen uusille kakkuloille. Toisekseen perus kansalaiset ketkä testanneet ovat pitäneet mukavempina ja kevyempinä eli ei VR/AR-ammattilaiset saattaa hyvin näitä kotiinsa kantaa vaikka iso ja painava onkin. Muutamissa klipeissä näkyy optiona päälaelle tuki minkä puuttumista myös kritisoitu.

Itselle majakoiden puute ja "langattomuus" eli voi vapaasti kävellä on kuvanlaadun lisäksi syy miksi todennäköisesti tulen kokeilemaan laitetta ja hankkimaan jos lupaukset täyttyvät. Varsinkin jos väläytetty directX tuki saadaan kuntoon ja pelaaminen myös onnistuu.
 
Jos niitä ohjaimia kaipaa, niin eiköhän tämä tue jos jonkinlaista ohjainta. Teaserissa nähtiin kuitenkin jo näppäimistön ja hiiren lisäksi ainakin PS5 ohjain. Aika laajalla skaalalla Applen muutkin laitteet tukevat kaikenlaisia peliohjaimia ja joystickejä.
 
Jos niitä ohjaimia kaipaa, niin eiköhän tämä tue jos jonkinlaista ohjainta. Teaserissa nähtiin kuitenkin jo näppäimistön ja hiiren lisäksi ainakin PS5 ohjain. Aika laajalla skaalalla Applen muutkin laitteet tukevat kaikenlaisia peliohjaimia ja joystickejä.
VR/AR-järjestelmän liikeohjaimet ei ole ihan samanlainen juttu kuin pelkkä bluetooth gamepad koska niiden seurantaa pitää koordinoida yhdessä keskusyksikön eli lasien kanssa. On hyvin epätodennäköistä että tähän tulisi mitään kolmannen osapuolen sellaisia.
 
VR/AR-järjestelmän liikeohjaimet ei ole ihan samanlainen juttu kuin pelkkä bluetooth gamepad koska niiden seurantaa pitää koordinoida yhdessä keskusyksikön eli lasien kanssa. On hyvin epätodennäköistä että tähän tulisi mitään kolmannen osapuolen sellaisia.
Kuka tietää vaikka liikeohjaimina voisi käyttää esimerkiksi AppleTV:n kaukosäätimiä tai tietenkin erikseen myytäviä lisävarustekapuloita.. Mahdollisuuksia on vaikka mihin eikä me juurikaan tiedetä tästä laitteesta kuin pintaraapaisu. Jotenkaan en jaksa kuvitella, että Apple pyrkisi lanseeraamaan juosten kusten mitään tuotetta. Ja mitä sovellustukeen tulee, niin vaikkei visionOS:lle varmastikaan ole montaakaan kolmannen osapuolen sovellusta vielä, niin sovellukset kääntyvät melko flexiibelisti nykyään Applen alustojen välillä ja sovelluksia saadaan nopeallakin aikataululla. Ja ristituki alustojen välillä myös ilman natiivitukeakin toimii varsin hyvin.
 
Jos nämä ei ole tehty tavalliselle kuluttajalle niin sitten herää kysymys että kenelle nämä on tehty?

Apple fanboylle ja niille markkinoinnin uhreille joilla on löysää rahaa (näitä on paljon USA:ssa).

Teslaakin osti jengi joka ei edes tiennyt että sitä pitää ladata…
 
Hienoa että tulee jotain uutta tällekin alueelle. VR-liekki on ollut vähän sellaista tasaisen heikkoa lepatusta jo monta vuotta, niin ei tee pahaa että saadaan uusi yrittäjä markkinoille olkoonkin sitten Apple. Silti olen hieman skeptinen näidenkin suhteen; jonkin verran uutta, ehkä jopa toimivaa AR:ää vihdoin, mutta edelleen se möykky päässä.

Itselläni on ollut aikanaan Elsa Revelator, TV/projektori-3D-laseja ja nyt uudemmista Oculuksen Rift S sekä Quest 2. On myös tullut testattua PSVR:ää, HTC:n laseja sekä Valve Indexiä useampaan otteeseen. Tällä maallikon kokemuksella sanoisin alkuun, että ehdoton vaatimus nykyään on langattomuus ja myös majakattomuus. Niin kauan kun pitää vetää kaapeleita ympäri olohuonetta, varoa kompastumasta omaan kaapeliin ja kaveriksi tarvitaan vielä tehokas tietokone, niin ei tule isoa bisnestä ikinä. Toinen vaatimus on huomaamattomuus. Apple vie tämän nyt pisimmälle tuoden käyttäjän naaman tavallaan näkyville, siirtämällä akun pois pääosasta, kutistamalla/keventämällä silmikkoa ja tarjoamalla toivottavasti korkealaatuista pass-through-näkymää AR:n pohjaksi. Silti epäilen ettei tule mitään isompaa tästäkään...vaikka olisi paljonkin pienempi hintalappu. Niin kauan kun päähän tarvitsee vetää yhtään mitään silmälaseja isompaa, niin en jaksa uskoa että tulee valtavirtaa. Näitä laseja kun on ollut erilaisia vaikka kuinka kauan ja moneen kertaan, niin leffa/kotiteattereissa, tietokoneissa ja aina ne on pienen innostuksen ja hypen jälkeen painuneet taka-alalle. Askel oikeaan suuntaan silti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 733
Viestejä
4 496 990
Jäsenet
74 275
Uusin jäsen
rillo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom