Apple aikoo hylätä Imagination Technologiesin PowerVR-grafiikkaohjaimet

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559



Imagination Technologies ja etenkin sen PowerVR-jaosto on nykyään tuttu yritys lähinnä mobiilipuolen grafiikkaohjaimistaan, vaikka PowerVR:n ura alkoikin PC-näytönohjaimista. Yhtiön suunnittelemia mobiilikäyttöön suunnattuja grafiikkaohjaimia ovat käyttäneet lukuisat eri järjestelmäpiirien ja prosessoreiden valmistajat, kuten Apple, Intel ja Samsung. PowerVR-grafiikkaohjainten lisäksi Imagination Technologies kehittää muun muassa MIPS-prosessoriarkkitehtuuria.

Nykyisin Imagination selvästi suurin asiakas on Apple, joka käyttää PowerVR-grafiikkaohjaimia itse suunnittelemissaan A-sarjan järjestelmäpiireissä. Imaginationin tuoreen lehdistötiedotteen mukaan pitkään jatkunut yhteistyö tulee kuitenkin loppumaan lähitulevaisuudessa. Apple on kertonut Imaginationille, että se uskoo hylkäävänsä PowerVR-grafiikkaohjaimet 15 – 24 kuukauden kuluessa.

Lontoon pörssissä listautuneen Imaginationin osakekurssille uutinen oli todellista myrkkyä, sillä sen arvo laski kertarysäyksellä noin 270 pennystä noin 100 pennyyn (1 punta on 100 pennyä). Alimmillaan osake on käynyt tänään noin 77 pennyssä ja uutista kirjoitettaessa osakkeen arvo on noin 97 pennyä.

Imaginationin lehdistötiedote asian tiimoilta herättää lukuisia kysymyksiä Applen järjestelmäpiirien tulevaisuudesta. Applen itsensä mukaan se olisi työskennellyt jo jonkin aikaa oman grafiikkaohjaimensa parissa, mutta tarkempia tietoja suunnitelmistaan se ei ole paljastanut pitkäaikaiselle kumppanilleen.

Kuten Imagination toteaa tiedotteessaan, on täysin uuden arkkitehtuurin kehittäminen rikkomatta sen patentteja erittäin vaikeaa ja kun soppaan lisätään esimerkiksi AMD:n, ARM:n ja NVIDIAn patentit, on sellaisen kehittäminen yksin liki mahdotonta. Realistisesti ajatellen Applen on siis solmittava kattava lisensointisopimus jonkun edellä mainitun yrityksen kanssa tai lisensoitava niiltä valmiita IP-blokkeja tai kokonainen grafiikkaohjain.

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 

Dygaza

Platinum-jäsen
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
694
Jos arpapelillä mennään niin veikkaan että tulevat sopimaan patenttisopimukset AMD:n kanssa. Ei järkeviä syitä perusteluun.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Jos arpapelillä mennään niin veikkaan että tulevat sopimaan patenttisopimukset AMD:n kanssa. Ei järkeviä syitä perusteluun.
AMD on ollut ongelmissa ja pääsemässä taas peliin mukaan. Vaikuttaa hintaan laskevasti. Lisäksi uutta arkkitehtuuria pukkaamassa parin kk aikana => onko hyödynnettävissä?

Voi olla että on amd tai sitten ei. Jäädään odottelemaan lisätietoja.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Jätin Intelin pois huhuista toistaiseksi koska myös se on riippuvainen lisenssisopimuksista AMD:lle tai NVIDIAlle että voi niitä grafiikkaohjaimiaan tehdä, eikä tällä hetkellä ole tietoa sallivatko heidän lisensointisopimukset esim tuollaisen Apple-custom-piirin valmistamista vai onko sen suhteen kenties rajoitteita (tässä tapauksessahan Intel ei vain myisi valmista tuotetta, vaan Apple olisi taatusti mukana suunnittelussa jolloin lisensointisopimusten kiemurat voivat tulla vastaan)
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 843
Onhan se tavallaan erikoista jos grafiikkaliukuhihnaa ei pysty tekemään nykymaailman aikaan. Luulis että jokin FRAND tyyppinen pool olisi tälläkin teollisuusalalla olemassa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Onhan se tavallaan erikoista jos grafiikkaliukuhihnaa ei pysty tekemään nykymaailman aikaan. Luulis että jokin FRAND tyyppinen pool olisi tälläkin teollisuusalalla olemassa.
On siellä joku FRAND-tyyppinen patenttikasa vissiin olemassa, mutta se ei kata edes etäisesti moderneja juttuja tms
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
511
Apple ostaa ton imaginationin, kun nyt saivat arvon alas. RIP pover vr kyro III :sevil:
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 843
Onhan se tavallaan erikoista jos grafiikkaliukuhihnaa ei pysty tekemään nykymaailman aikaan. Luulis että jokin FRAND tyyppinen pool olisi tälläkin teollisuusalalla olemassa.
On siellä joku FRAND-tyyppinen patenttikasa vissiin olemassa, mutta se ei kata edes etäisesti moderneja juttuja tms
No sitten se ei ole FRAND ... Tosin aikoinaan Nokiakin väänsi Applen kanssa termin määritelmän kattavuudesta oikeudessa oikein urakalla. En yllättyisi jos Apple käyttäisi finanssimuskeleitaan tässäkin tapauksessa.
Olisi muuten mielenkiintoista tietää keneltä ARM lisensoi Mali ytimien IP kun kuitenkin uudelleenlisensioivat niitä IP lohkoina edelleen.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
No sitten se ei ole FRAND ... Tosin aikoinaan Nokiakin väänsi Applen kanssa termin määritelmän kattavuudesta oikeudessa oikein urakalla. En yllättyisi jos Apple käyttäisi finanssimuskeleitaan tässäkin tapauksessa.
Olisi muuten mielenkiintoista tietää keneltä ARM lisensoi Mali ytimien IP kun kuitenkin uudelleenlisensioivat niitä IP lohkoina edelleen.
ARM:lla on luultavasti kyllin kattava patenttisalkku (osin Falanxilta saatu) ihan itsellään Malin suhteen.

Yhdellä foorumilla nostettiin myös vaihtoehdoksi että Apple ostaisi ImgTecin tai ainakin niiden PowerVR-jaoston pois kuleksimasta, laskivat vain osakkeen arvoa ensin helpottaakseen valloitusta. Applella on jo valmiiksi jonkinmoinen osuus ImgTecistä
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Apple taitaa olla ainoa puhelinvalmistaja joka oikeasti suunnitteleekin jotain?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Apple taitaa olla ainoa puhelinvalmistaja joka oikeasti suunnitteleekin jotain?
Myös Samsungilla, Huaweilla ja Xiaomilla on omat järjestelmäpiirinsä, LG:kin ehti pari suunnitella mutta lopettivat sen touhun. Tosin Samsung ja Apple ovat ainoat noista jotka myös suunnittelevat omat ytimensä, Huawei ja Xiaomi käyttää ARM:n suunnittelemia ytimiä custom-SoCeissaan. Custom ARM-ytimiä suunnittelevat myös Qualcomm ja NVIDIA mutta ne ei valmista itse luureja
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Myös Samsungilla, Huaweilla ja Xiaomilla on omat järjestelmäpiirinsä, LG:kin ehti pari suunnitella mutta lopettivat sen touhun. Tosin Samsung ja Apple ovat ainoat noista jotka myös suunnittelevat omat ytimensä, Huawei ja Xiaomi käyttää ARM:n suunnittelemia ytimiä custom-SoCeissaan. Custom ARM-ytimiä suunnittelevat myös Qualcomm ja NVIDIA mutta ne ei valmista itse luureja
Eikun joo Samsung mukana myös. Nehän taitaa olla isoimpia puolijohdevalmistajiakin.

Taitaa kohtuullisen helppoa olla puhelimen "valmistaminen" nykyaikana kun osat löytyy suoraan hyllystä. Taitaa noi "custom-soc:t" perustua Snapdragoniin jollakin tapaa?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Taitaa kohtuullisen helppoa olla puhelimen "valmistaminen" nykyaikana kun osat löytyy suoraan hyllystä. Taitaa noi "custom-soc:t" perustua Snapdragoniin jollakin tapaa?
Ei vaan ARM:n suunnittelemiin Cortex-Axx-ytimiin. Qualcomm ei lisensoi omia custom-corejaan (Kryo uusin) mitä ne käyttää Snapdragoneissaan
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Mutta ydin on vain pieni osa socia?
Juu, SoCissa on paljon muitakin osia tietenkin, grafiikkaohjaimia tulee ARM:lta (Mali) ja ImgTeciltä (PowerVR) kaikille paitsi Qualcommille (Adreno) ja NVIDIAlle (GeForce) joilla on omansa. Qualcomm suunnittelee kaikki muutkin osansa itse, Applesta ja NVIDIAsta en tiedä, Samsung, Huawei ja Xiaomi taitavat käyttää ARM:n yhdyskäytäviä ja muita palikoita
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Applella oli muistaakseni joku 8% osuus imaginationista(vuosi sitten tais yrittää ostaa koko paskaa intelin kanssa tai ilman), aikookos se myödä osuutensa poies sitten vai?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Applella oli muistaakseni joku 8% osuus imaginationista(vuosi sitten tais yrittää ostaa koko paskaa intelin kanssa tai ilman), aikookos se myödä osuutensa poies sitten vai?
Yksi spekulaation kohde, kuten pari viestiä sitten totesin, on uusi ostoyritys vetämällä osakkeiden arvot alas ensin
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 843
Yksi spekulaation kohde, kuten pari viestiä sitten totesin, on uusi ostoyritys vetämällä osakkeiden arvot alas ensin
Ei ole ainakaan lyhyellä aikavälillä todennäköinen kulma, kun tuosta joutuisi isolla todennäköisyydellä markkinoiden vääristelystä oikeuteen. Vahingonkorvausvaateet osakkeenomistajilta ja viranomaissanktiot jenkkilässä kasvaisivat siihen kokoluokkaan että säästöt jäisivät kauas taakse. Pörssiyhtiötä ei myöskään niin vain osteta, jos omistajat eivät halua myydä. Pakkolunastusoikeus taitaa olla saatavilla vasta sitten kun muiden osakeomistajien yhteenlaskettu omistusosuus laskee alle 5%.

Mitä lueskelin aiheesta niin itselleni uskottavin vastaan tullut selitys on että Apple haluaa tehdä GPU:lla jotakin sellaista mihin lisensioiduilla värkeillä ei pysty.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Mitä lueskelin aiheesta niin itselleni uskottavin vastaan tullut selitys on että Apple haluaa tehdä GPU:lla jotakin sellaista mihin lisensioiduilla värkeillä ei pysty.
Vaan kenen IP:llä? Applella ei ole mitään mahdollisuuksia kehittää täysin omaa uutta GPU-arkkitehtuuria rikkomatta muiden patentteja

edit: ImgTeciin liittyviä juttuja puoltaisi myös kaikki panostus mitä Apple on tehnyt softapuolella juuri ImgTecin PowerVR-arkkitehtuuriin (kuten se Metal-rajapinta joka on rakennettu juuri PowerVR:lle)
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 843
Vaan kenen IP:llä? Applella ei ole mitään mahdollisuuksia kehittää täysin omaa uutta GPU-arkkitehtuuria rikkomatta muiden patentteja
Ei se välttämättä ole tarkoituskaan. Anandtechin foorumilta selvisi että Malin IP:n omistaa ARM itse joten tuo voisi olla yksi vaihtoehtoinen lähtökohta erikoistetulle GPU:lle vähän samaan tapaan kuin Applen CPU:t ovat ARM yhteensopivia, mutta ilmeisen rajusti muokattuja. Olennaista ei varmaankaan ole se kenelle pitää lisenssimaksuja maksaa vaan se että voi tehdä jotakin(tm) mitä ei peruspalikoilla saa aikaan. Se mitä jotakin(tm) on ei varmaankaan selviä kuin vasta siinä vaiheessa kun jotakin(tm) on oikeasti kaupoissa.

Edit:
Sen verran piti Intelistä kommentoida, että uskoisin kyseessä olevan foundry yhteistyö, ei varsinaisesti piirisuunniteluun liittyvä kuvio. Intel ei ole perinteisesti avannut puolijohdekapasiteeettiaan ulkopuolisille, mutta ajat muuttuvat.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Ei se välttämättä ole tarkoituskaan. Anandtechin foorumilta selvisi että Malin IP:n omistaa ARM itse joten tuo voisi olla yksi vaihtoehtoinen lähtökohta erikoistetulle GPU:lle vähän samaan tapaan kuin Applen CPU:t ovat ARM yhteensopivia, mutta ilmeisen rajusti muokattuja. Olennaista ei varmaankaan ole se kenelle pitää lisenssimaksuja maksaa vaan se että voi tehdä jotakin(tm) mitä ei peruspalikoilla saa aikaan. Se mitä jotakin(tm) on ei varmaankaan selviä kuin vasta siinä vaiheessa kun jotakin(tm) on oikeasti kaupoissa.
Niin no, Applen viimeisimmät GPU:t olivat jo aika selvästi PowerVR:n virallisesta tarjonnasta poikkeavia kuten tuossa Anandin uutisessakin kerrotaan, joten pelkästään se omiin tarpeisiin kustomoitavuus ei yksin kelpaa selitykseksi, se onnistui ImgTec-yhteistyölläkin. ARM:n Maliin perustuen ei kukaan ole tehnyt mitään vastaavaa, vaan valkannut vaan mallistosta omaan tarpeensa sopivan mallin. Mali on myös monin tavoin hyvin erilainen PowerVR-arkkitehtuurien suhteen, ja kaikki niihin panostettu työ Applen osalta menisi hukkaan rajapintojen jne osalta.

Huomion arvoista on myös se fakta, ettei ARM-yhteensopivan CPU:n tekeminen ole ollenkaan sama asia kuin "Mali-yhteensopivan" GPU:n. Mali ei ole mikään ARM:n tai x86:n kaltainen käskykanta, vaan yksi (tai oikeastaan useampi koska onhan se päivittinyt ja uudistunut monesti) GPU-arkkitehtuuri, joka tukee lukuisia standardeja rajapintoja (sekä mahdollisesti suljettuja päälle).

Edit:
Sen verran piti Intelistä kommentoida, että uskoisin kyseessä olevan foundry yhteistyö, ei varsinaisesti piirisuunniteluun liittyvä kuvio. Intel ei ole perinteisesti avannut puolijohdekapasiteeettiaan ulkopuolisille, mutta ajat muuttuvat.
Itseasiassa Intel on jo tovi sitten avannut puolijohdekapasiteettiaan ulkopuolisille tahoille, se on sitten toinen juttu onko niillä avoimet ovet ihan uusimpiin prosesseihin mutta esim Spreadtrumin piirit valmistetaan käsittääkseni Intelin tehtailla (niillä on toki muutenkin yhteistyötä nykyään, käyttävät Intelin ytimiä uusimmissa järjestelmäpiireissään)
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 843
Huomion arvoista on myös se fakta, ettei ARM-yhteensopivan CPU:n tekeminen ole ollenkaan sama asia kuin "Mali-yhteensopivan" GPU:n. Mali ei ole mikään ARM:n tai x86:n kaltainen käskykanta, vaan yksi (tai oikeastaan useampi koska onhan se päivittinyt ja uudistunut monesti) GPU-arkkitehtuuri, joka tukee lukuisia standardeja rajapintoja (sekä mahdollisesti suljettuja päälle).
Lähinnä meinasin että ARM:n lisenssiehdot voivat olla Applelle tarkoituksenmukaisempia kuin Imaginationin. Jos Apple on perustanut kokonaisen GPU osaston niin kovin pintapuolisesta ja kosmeettisesta säädöstä tuskin on kyse. Lisätään tämä täky vielä tähän LPGPU.org
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Lähinnä meinasin että ARM:n lisenssiehdot voivat olla Applelle tarkoituksenmukaisempia kuin Imaginationin. Jos Apple on perustanut kokonaisen GPU osaston niin kovin pintapuolisesta ja kosmeettisesta säädöstä tuskin on kyse. Lisätään tämä täky vielä tähän LPGPU.org
Veikkaisin että ainakaan oletuksena ARM ei tarjoa Mali-grafiikkaohjaimiaan kuin valmiissa konfiguraatioissa, mikä on jo vähemmän kuin mitä ImgTec tarjoaa. Toki voihan se olla että Apple saisi neuvoteltua paremman diilin, mutta kaikki se työ PowerVR:n valtavirrasta poikkeavien TDBR-grafiikkaohjainten eteen valuisi hukkaan.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 843
kaikki se työ PowerVR:n valtavirrasta poikkeavien TDBR-grafiikkaohjainten eteen valuisi hukkaan.
Jos lyhenne oli TBDR niin ARM/Malissa on tuki, QC:lla on tuki ilmeisesti periytyen jo BB ajoilta, ja NVidialla on tuki ominaisuudelle. Lukisin että Tile Based Deferred Rendering on enemmänkin normi kuin poikkeus saatavilla olevissa mobiilipuolen graffaraudoissa ARM Mali/ QC Adreno/NV Pascal/IVR Rogue.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 022
Vaan kenen IP:llä? Applella ei ole mitään mahdollisuuksia kehittää täysin omaa uutta GPU-arkkitehtuuria rikkomatta muiden patentteja

edit: ImgTeciin liittyviä juttuja puoltaisi myös kaikki panostus mitä Apple on tehnyt softapuolella juuri ImgTecin PowerVR-arkkitehtuuriin (kuten se Metal-rajapinta joka on rakennettu juuri PowerVR:lle)
Mitkä ovat niiden oleellisimpien patenttien raukeamisajat? Entä ketkä ovat omistajat? Onko Applella mahdollisuus tehdä ristiinlisensointidiilejä?

en oma GPU- ja SOC-tuotekehitystiimi varmasti luovat sille itselleen ihan kiinnostavaa patenttipoolia, sillä ainakin CPU-puolella Apple on aika kova tekijä ja ties vaikka muutkin voisivat hyötyä sen teknologioista.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Jos lyhenne oli TBDR niin ARM/Malissa on tuki, QC:lla on tuki ilmeisesti periytyen jo BB ajoilta, ja NVidialla on tuki ominaisuudelle. Lukisin että Tile Based Deferred Rendering on enemmänkin normi kuin poikkeus saatavilla olevissa mobiilipuolen graffaraudoissa ARM Mali/ QC Adreno/NV Pascal/IVR Rogue.
juu typo minulla siinä. Voi olla että tietoni ei ole ihan ajan tasalla mutta käsittääkseni powervrn eroaisi edelleen muista, ja toisin kuin muissa rajapinnoissa metallissa olisi myös huomioitu asian hyödyntäminen parhaalla mahdollisella tasolla
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 103
Viestejä
4 191 361
Jäsenet
70 864
Uusin jäsen
Joonas123

Hinta.fi

Ylös Bottom