Tätä aihetta sivuttiin aiemmin yhdessä toisessa ketjussa, mutta nyt kun tästä osui uusi artikkeli Hesarissa silmiin, niin ajattelin josko muitakin kiinnostaisi asiasta keskustella.
Lainaan aloitusviestiksi omaa aiempaa viestiäni sekä pätkää Hesarin artikkelista
Itse ole herännyt antibioottiresistenssin vaaraan noin vuosikymmen sitten, ja olen omalta osaltani yrittänyt pitää antibioottien syönnin minimissään. Olen myös parhaani mukaan yrittänyt kertoa asiasta lähipiirissä kun antibioottien käytöstä on keskusteltu.
Jotenkin tuntuu, että monilta ihmisiltä tämän asian suuremman skaalan riski tuntuu jäävän tajuamatta. Ei voida käsittää tilannetta, että yhtäkkiä muka antibiootit eivät toimisikaan enää sairauksia vastaan. Suomessahan onneksi antibiootteja määrätään aika vähän ja pääsääntöisesti vain tarpeeseen, mutta tilanne on syytä tiedostaa täälläkin.
Lainaan aloitusviestiksi omaa aiempaa viestiäni sekä pätkää Hesarin artikkelista
Jokainen syöty antibiootti kasvattaa jäljelle jääneen bakteerikannan antibioottiresistenssiä. Bakteerit ovat erittäin mukautuvaisia, ja mitä enemmän antibiottien kanssa hölvätään, sitä nopeammin bakteeristo mukautuu siihen ja lakkaa kuolemasta käytettyyn antibioottiin. Tässä aiheesta hyvin kuvaava video jonka on tehnyt Harvard Medical School.
Tämä on se syy minkä takia esim. sairaaloissa (ja monilla Eurooppalaisilla lihatiloilla) pyörii noita osuvasti "sairaalabakteereiksi" nimettyjä bakteerikantoja kuten MRSA, jotka ovat resistenttejä yleisimmin käytetyille antibiooteille. Kyseisiä bakteerikantoja on erittäin paljon Suomea enemmän monissa muissa maissa, joissa sekä ihmisille, että eläimille syötetään antibiootteja melko surutta. Eläimille "varmuuden vuoksi" ja ihmisille täysin turhaan kausiflunssaan ja muihin virusinfektioihin.
Suomessa sekä ihmisiä, että eläimiä pyritään lääkitsemään vasta kun sairaus iskee, koska täällä on jo sentään lääkärikunnassa yleisesti ymmärretty, että jos nykyisenlainen meininki antibioottien kanssa jatkuu, ovat ne kohta täysin turhia.
Jos mitään ratkaisevaa ei keksitä, edessä on paluu antibiootteja edeltävään aikaan.
”Ihmiskunta kyllä säilyy, mutta meidän täytyy jälleen tottua siihen, että lapsia kuolee. Yksi tai kaksi viidestä kuolee, ja infektiot invalidisoivat. Tulee paljon lisää kärsimystä maailmaan.”
Itse ole herännyt antibioottiresistenssin vaaraan noin vuosikymmen sitten, ja olen omalta osaltani yrittänyt pitää antibioottien syönnin minimissään. Olen myös parhaani mukaan yrittänyt kertoa asiasta lähipiirissä kun antibioottien käytöstä on keskusteltu.
Jotenkin tuntuu, että monilta ihmisiltä tämän asian suuremman skaalan riski tuntuu jäävän tajuamatta. Ei voida käsittää tilannetta, että yhtäkkiä muka antibiootit eivät toimisikaan enää sairauksia vastaan. Suomessahan onneksi antibiootteja määrätään aika vähän ja pääsääntöisesti vain tarpeeseen, mutta tilanne on syytä tiedostaa täälläkin.