Ananaksen kasvatus

Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
796
Kaupasta tarttuu usein kokonaisia ananaksia mukaan ja innostuin kun netistä löytyy ohjeita kotikasvatukseen. Lehtiosan, eli kruunun kun irrottaa ja siistii, niin pitäisi lähteä helposti kasvamaan ja jopa tuottamaan uutta hedelmää joskus vuosien päästä.

Vaan ei mulla, ei edes lähde kasvamaan.

Olen kokeillut kuivattaa tuoretta kruunua pari päivää, pitäisi estää mätänemästä. Ehkä yksi kymmenestä kestää kuivatuksen, muut alkaa mätänemään keskeltä jo kuivatusvaiheessa. Sitten se yksi joka näyttää selviävän, mätänee kaktusmullassa tai vesilasissa. Näyttääkin jo kuivatuksen jälkeen ihan harmaalta, kuolleelta.

Toinen variaatio on laittaa tuore kruunu suoraan vesilasiin tai kaktusmultaan. Olen yhden ainoan kerran onnistunut ja kokeiluja on ainakin 100. Tämä yksi ainoa meni sitten kuolemaan ulkona, taisi ottaa kylmää.
Tässäkin kruunu alkaa mätänemään keskeltä, en ymmärrä miten tuo yksi onnistui.

Kolmas keino, mitä en vielä ole kokeillut, on kasvatus siemenistä. Niitä olen ottanut talteen hedelmästä.

Kaupassakin saa olla tosi tarkkana, kun osa kruunuista on valmiiksi mätiä, vaikka hedelmä on vielä hyvää ja osasta on porattu kruunun keskus pois. Sitä en tiedä laitetaanko kruunuihin jotain myrkkyä, että estetään kasvu matkalla kauppaan.

Eihän tässä ananaksen kotikasvatuksessa järkeä ole mutta sen vaikeus saa yrittämään. Löytyykö täältä siinä onnistuneita?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
774
Mielenkiintoinen juttu, enpä ole koskaan ajatellut koko asiaa että ananastakin voisi kokeilla jatkojalostaa kotioloissa. Lisää keskustelua toivotaan, ja kuvia omista projekteista?

Kommenttina vain, että ananas kuuluu pitsaan.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
796
Enkä ihmettele, ettei isompaa suosiota ole saanut, kun kovin hienoa kasvia ananaksesta ei tule, tuollaisia metrin jokasuuntaan sojottavia lehtiä. Vähän kuin joku aavikon rikkakasvi.
Jos saa edes kasvamaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
110
Itselläni on tällä hetkellä yksi kruunu kookoksessa, ei ole vielä alkanut kasvamaan tai juurtumaan mutta ei ole mädäntyntynytkään ~viikko istutuksesta. En ole kuullut kenenkään onnistuneen vesilasitekniikalla vaikka internetissä on paljon kuvia aiheesta. Eikä tuo ole ennenkuulumatonta että kasvit suihkutetaan jollain myrkyllä mikä estää kasvamisen, hyvin yleistä esim. perunoissa. Pitäisi etsiä luomuna jostain, ehkä niissä ei olisi tuota myrkkyä.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
796
Pitäisi etsiä luomuna jostain, ehkä niissä ei olisi tuota myrkkyä.
Joo tuotakin on kokeiltu. Ongelma vaan, että luomuananakset näyttävät monesti kuin kuukauden hyllyllä maanneet. Tai siis yläosa näyttää, vaikka hedelmäosa vielä hyvä.

Ja tämä pimein vuodenaika ei varmaan ole otollisin aika kasvattaa. Tässä IS-jutussa eräs mummo kasvattaa vesilasissa ja samalla tavoin olen kokeillut huonoin tuloksin.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Itselläni on tällä hetkellä yksi kruunu kookoksessa, ei ole vielä alkanut kasvamaan tai juurtumaan mutta ei ole mädäntyntynytkään ~viikko istutuksesta. En ole kuullut kenenkään onnistuneen vesilasitekniikalla vaikka internetissä on paljon kuvia aiheesta. Eikä tuo ole ennenkuulumatonta että kasvit suihkutetaan jollain myrkyllä mikä estää kasvamisen, hyvin yleistä esim. perunoissa. Pitäisi etsiä luomuna jostain, ehkä niissä ei olisi tuota myrkkyä.
Perunat lähtee kyllä aina kasvamaan, kunhan maahan ne kaivaa. Lähteehän ne jopa jääkaapissa kasvamaan, jos siellä pidempään muhittelee. Kukkapenkkiin noita silloin tällöin on tullut istuteltua ja jopa satoa niistä saanut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
110
Perunat lähtee kyllä aina kasvamaan, kunhan maahan ne kaivaa. Lähteehän ne jopa jääkaapissa kasvamaan, jos siellä pidempään muhittelee. Kukkapenkkiin noita silloin tällöin on tullut istuteltua ja jopa satoa niistä saanut.
Lähtee lähtee, ottaa vain huomattavasti pidemmän ajan kuin siemenperunasta kasvattaessa. Ja mikäs siinä jos omaksi iloksi kasvattelee eikä ole tavotteena saada satoa, itselläkin on useampi tuollainen kasvi. Veikkaan että käytettäessä sen tason myrkkyjä että kasvu oikeasti estyisi, peruna ei olisi enään syömäkelpoinen. Lähes kaikista hevi-osaston tuotteista saa kasvin mutta sadon saanti vaihtelee, ei välttämättä tule ollenkaa, tulee eri lajiketta kuin alkuperäinen tai tulee aivan normaalisti satoa. Pitää myös muistaa että kasvit on eläviä ja voi aina käyttäytyä eri tavalla kuin yleensä.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Lähtee lähtee, ottaa vain huomattavasti pidemmän ajan kuin siemenperunasta kasvattaessa. Ja mikäs siinä jos omaksi iloksi kasvattelee eikä ole tavotteena saada satoa, itselläkin on useampi tuollainen kasvi. Veikkaan että käytettäessä sen tason myrkkyjä että kasvu oikeasti estyisi, peruna ei olisi enään syömäkelpoinen. Lähes kaikista hevi-osaston tuotteista saa kasvin mutta sadon saanti vaihtelee, ei välttämättä tule ollenkaa, tulee eri lajiketta kuin alkuperäinen tai tulee aivan normaalisti satoa. Pitää myös muistaa että kasvit on eläviä ja voi aina käyttäytyä eri tavalla kuin yleensä.
Miksi sitten väitit, että ei lähtisi koska myrkyt? Ei tuossa ole mitään faktaa.

Yleensähän kasvien tuotannossa ne emokasvit on geeneiltään erilaisia kuin ne näiden syötäväksi jalostetuista hedelmistä kasvatetut. Hyviä siemeniä tuottavat eivät välttämättä tuota hyviä hedelmiä. Hybridit jne. Ei mitään tekemistä torjunta-aineiden kanssa.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
796
Kaikki aineet ovat myrkkyä, kun liikaa saa, jopa vesikin. Mutta älkää vetäkö tähän ketjuun muita lajeja, kiitos.

Nyt kun aurinko jo hieman valaisee ikkunalle, niin yhteen koekappaleeseen on tullut elämää; Ehkä se lähtee vielä, vaikka keskusta näytti mädäntyvän:

Kamera ei osannut tarkentaa vesilasiin kovin hyvin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 171
Itsekin olen muutaman kerran kokeillut ananasta kasvattaa. Kaksi ensimmäistä mätäni, mutta kolmas onnistui. Juurruttamisen tein muistaakseni niin, että repisin muutamat alalehdet pois ja trimmasin sitä valkoista runkoa hieman ettei siihen jäänyt itse hedelmälihaa. Sitten vain laitoin pieneen vesilasiin ja annoin olla ikkunalaudalla. Vettä sen verran että se puuosa oli puoliksi vedessä. Kesti todella pitkään ennen kuin mitään tapahtui, joku kuukausi varmaan meni, että alkoi juurta puskemaan esille. Tämän jälkeen laitoin sen vain normaaliin kasvimultaan johon sotkin mukaan hieman vermikuliittia ja perliittia.

Spoilerissa kuva. Mielestäni ihan nätti kasvi ja tykkään rönsyliljoistakin niin ananas sopii hyvin joukkoon
ananas.jpg
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
796
Tämä minun viimeisin yritys oli noin viikon vanha, kun alkoi näkymään juuria. Ne jotka mätänivät, niin tulos näkyi parissa päivässä, kun keskimmäisiä lehtiä vähän kokeili vetää.

Sen olen havainnut, että mitä enemmän juuria on valmiina siellä lehtien välissä, niin sitä heikompi lopputulos, koska ananas kasvattaa kokonaan uudet juuret. Jos valmiita juuria on paljon, niin ananas lienee vanha.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 414
Viestejä
4 217 002
Jäsenet
71 043
Uusin jäsen
pig

Hinta.fi

Ylös Bottom