Ammattikorkeakoulut - kehuja/haukkuja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Legacy
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    amk
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
115
Korkeakoulujen hakuaika lähestyy kovaa vauhtia, joten laitetaas pystyyn ajankohtainen lanka. Hyviä ja huonoja puolia eri AMK:keista ja niiden eri linjoista.

Itsellä on kiinnostuksena Seinäjoen ja Vaasan konetekniikka-linja, kummasta mahtaa löytyä parempia opettajia ja laitekantaa. Ja toki molempien huonot puolet olis myös hyvä kuulla. Molempiin menee haku sisään, mutta pitäisi valita kumpaa pitää ensisijaisena vaihtoehtona.
 
Seinäjoen ammattikorkeakoulu on Suomen huonoin. Sinne on pesiytynyt jostain syystä todella kummallinen, välinpitämätön asenne suurelle osalle henkilökunnasta.
 
Seinäjoen ammattikorkeakoulu on Suomen huonoin. Sinne on pesiytynyt jostain syystä todella kummallinen, välinpitämätön asenne suurelle osalle henkilökunnasta.

Jostain syystä? Eikö se syy ole ihan selvä, kun on jämähtänyt opettajaksi Seinäjoen AMK:hon. Kyllä siinä varmasti motivaatio koetuksella sekä henkilökunnalla että opiskelijoilla. :D
 
Jos lujuusoppi, värähtelyt ja simulointi kiinnostaa, niin suosittelen Seinäjoen AMK:ta. Tosin Vaasallakin on etunsa, koska se on tiiviisti naimisissa alueen isojen yritysten kuten Wärtsilä ja ABB kanssa.

En ole opiskellut kummassakaan, mutta yhteyksiä molempiin oppilaitoksiin on.
 
Itse menisin Seinäjoelle jos juuri nuo kaksi ovat vaihtoehtoja ja ihan kelit syynä. Oulussa asuneena ei paljoa pohjoisille rannoille huvita mennä. Oulua en hauku tällä toteamuksella, päinvastoin pidin siitä, mutta kylmähän siellä. Mereltä tuulee.
 
Korkeakoulujen hakuaika lähestyy kovaa vauhtia, joten laitetaas pystyyn ajankohtainen lanka. Hyviä ja huonoja puolia eri AMK:keista ja niiden eri linjoista.

Itsellä on kiinnostuksena Seinäjoen ja Vaasan konetekniikka-linja, kummasta mahtaa löytyä parempia opettajia ja laitekantaa. Ja toki molempien huonot puolet olis myös hyvä kuulla. Molempiin menee haku sisään, mutta pitäisi valita kumpaa pitää ensisijaisena vaihtoehtona.
Ammattikorkeasaari on vähän ammattikorkeasaari. Konetekniikkaan on kohtuullisen matalat pääsyrajat oikeissakin yliopistoissa (varsinkin LUT ja Oulu), oletko miettinyt että hakisit sinne? https://dia.fi/media/26668/pistelistat_282018.pdf
Toki varsinkin koneella sisäänpääsy on aika läpihuutoa mutta sitten se varsinainen valmistuminen vaatiikin jo aika paljon töitä. Siihen verrattuna AMK:n laskut vaikuttavat aika yläasteelta.
 
Ammattikorkeasaari on vähän ammattikorkeasaari. Konetekniikkaan on kohtuullisen matalat pääsyrajat oikeissakin yliopistoissa (varsinkin LUT ja Oulu), oletko miettinyt että hakisit sinne? https://dia.fi/media/26668/pistelistat_282018.pdf
Toki varsinkin koneella sisäänpääsy on aika läpihuutoa mutta sitten se varsinainen valmistuminen vaatiikin jo aika paljon töitä. Siihen verrattuna AMK:n laskut vaikuttavat aika yläasteelta.

Jos olisin vasta toisen asteen koulusta valmistunut juniori, niin koulun perässä muutto ei olisi ongelma. Mutta kun ikää on 30, löytyy vaimo ja omakotitalo, niin monimuoto-opiskelu työn ohella lähistön oppilaitoksessa, on paljon realistisemmin toteutettavissa. :D
+varsinaisista kouluvuosista on senverran paljon aikaa kulunut, että yläaste tason laskuilla aloittaminen sopii ihan hyvin :D
 
Päivitetääs tännekin, kun tekniikan monimuodon valintakokeet on käytynä vamkissa ja seamkissa.

Vamkin koe oli naurettavan helppo, tuntui kuin olisi ala-astelaisen ”pärjäänkö ylä-asteella”-kokeessa tai muuta vastaavaa.
Seamkin koe taas oli oikeastikin aika haastava ja päätä sai laskujen kanssa käyttää ihan kunnolla (ainakin näin amis-pohjalla ja pitkän tauon jälkeen). Vamkkiin verrattuna vaikeustaso x10.

Ei tietoa antaako kokeiden vaikeustaso osviittaa koulutuksen laadusta vai ei, mutta vähän kyllä herättää huonoja epäilyksiä Vamkin suhteen.
 
Päivitetääs tännekin, kun tekniikan monimuodon valintakokeet on käytynä vamkissa ja seamkissa.

Vamkin koe oli naurettavan helppo, tuntui kuin olisi ala-astelaisen ”pärjäänkö ylä-asteella”-kokeessa tai muuta vastaavaa.
Seamkin koe taas oli oikeastikin aika haastava ja päätä sai laskujen kanssa käyttää ihan kunnolla (ainakin näin amis-pohjalla ja pitkän tauon jälkeen). Vamkkiin verrattuna vaikeustaso x10.

Ei tietoa antaako kokeiden vaikeustaso osviittaa koulutuksen laadusta vai ei, mutta vähän kyllä herättää huonoja epäilyksiä Vamkin suhteen.
Täh, eikö se valintakoe ole enään valtakunnallinen?
 
Tässä on varmaan sopiva ketju kysellä, osaako kukaan sanoa mikä viranomaistaho valvoo ammattirkorkeakouluja itse koulun ulkopuolelta?
 
Tässä on varmaan sopiva ketju kysellä, osaako kukaan sanoa mikä viranomaistaho valvoo ammattirkorkeakouluja itse koulun ulkopuolelta?

Riippuu miltä osin pitäisi valvoa: Opetuksen laatu? Opiskelijoiden kohtelu? Opiskeluhuolto? Yhtiötoiminta ja talous?

Periaatteessa aika vähän valvotaan eikä OKM:stä tulla huutamaan, jos homma vähän kusee. Karvi tekee arvionsa, joo. Opiskelijoiden kohtelu opetuksessa ja ohjauksessa riippuu ihan planeettojen asennosta ja työntekijän fiiliksistä. Opiskeluhuolto kai pitäisi nykyään pelata hyvin tai hyvin huonosti YTHS:n toimesta. Talous on jännä setti, kun rahoitus muodostuu kaiken maailman valtionavustuksista ja -osuuksista, puhumattakaan hankerahoituksista eri tahoilta...
 
Riippuu miltä osin pitäisi valvoa: Opetuksen laatu? Opiskelijoiden kohtelu? Opiskeluhuolto? Yhtiötoiminta ja talous?

Periaatteessa aika vähän valvotaan eikä OKM:stä tulla huutamaan, jos homma vähän kusee. Karvi tekee arvionsa, joo. Opiskelijoiden kohtelu opetuksessa ja ohjauksessa riippuu ihan planeettojen asennosta ja työntekijän fiiliksistä. Opiskeluhuolto kai pitäisi nykyään pelata hyvin tai hyvin huonosti YTHS:n toimesta. Talous on jännä setti, kun rahoitus muodostuu kaiken maailman valtionavustuksista ja -osuuksista, puhumattakaan hankerahoituksista eri tahoilta...

Pitäisi valvoa yhdenvertaisuuslain noudattamista/noudattamattomuutta mukautusten kannalta.
 
Sieltä ei pystytä tässä tilanteessa auttaa.

Hankala on tarkemmin ottaa kantaa tietämättä yksityiskohtia. Periaatteessa (etenkin viranomaisen) päätöksistä pystyy valittamaan tai pyytämään oikaisua jollakin aikavälillä. OKM valvoo joltakin osin yhdenvertaisuutta koulutuksessa, mutta en usko sen voivan ulottua yksittäisiin arviointeihin tai yksittäisen opiskelijan tilanteeseen.

Oletko koulutusalan/laitoksen/osaamisalan/mikä-ikinä-teillä-onkaan-termi päällikön/johtajan kanssa keskustellut asiasta? Toisin sanoen, oletko yrittänyt käyttää ne keinot, joilla tilanteessa pitäisi ja voisi edetä oppilaitoksen sisällä?
 
Oletko koulutusalan/laitoksen/osaamisalan/mikä-ikinä-teillä-onkaan-termi päällikön/johtajan kanssa keskustellut asiasta? Toisin sanoen, oletko yrittänyt käyttää ne keinot, joilla tilanteessa pitäisi ja voisi edetä oppilaitoksen sisällä?

Tilanne on siis nimenomaan se ettei asiat tunnu millään tasolla edistyvän mihinkään suuntaan koulun sisällä. Juuri sen vuoksi etsinkin oikeaa valvovaa viranomaista.
 
Onko Suomessa sellaista korkeakoulua, jonka opetukseen (ja varsinkin näin koronapoikkeusaikana etäopetukseen) voi osallistua ilman Android|iOS-älypuhelinta ja supertehokasta tietokonetta, johon joutuu vielä asentamaan Windowsin ja ison määrän koulun vaatimia suljetun koodin vakoiluohjelmia?
 
Perustason tietokonekin riittänee suurimpaan osaan opiskelujutuista supertehokkaan supertietokoneen sijaan.
 
Zoom ainakin vaatii tosi paljon koneelta. Moodlessa taas ei voi lukea kaikkia viestejä ilman sitä älypuhelimeen asennettavaa "appia". Savoniassa myös vaaditaan käyttämään Microsoftin Activesync-protokollaa tukevaa sähköpostiohjelmaa, jotta pääsee lukemaan sähköpostiviestejä.
 
Zoom ainakin vaatii tosi paljon koneelta. Moodlessa taas ei voi lukea kaikkia viestejä ilman sitä älypuhelimeen asennettavaa "appia". Savoniassa myös vaaditaan käyttämään Microsoftin Activesync-protokollaa tukevaa sähköpostiohjelmaa, jotta pääsee lukemaan sähköpostiviestejä.

Moodlessa ei voi lukea kaikkia viestejä ihan selaimella käytettävästä käyttöliitymästä? Sähköpostejakaan ei pysty lukemaan selainkäyttöliittymällä (mikä lie M365 onkaan nykyään)?

Vaikka varsinaiset opinnot pystyisikin suorittamaan käyttöjärjestelmä- ja sovellusriippumattomasti, tullaan useimmiten opintojen loppuvaiheessa kohtaan, jossa edellytetään Windows-käyttöjärjestelmää ja Microsoft Word -ohjelmistoa opinnäytetyön viimeistelyyn (Hesarin juttu yliopistomaailman vastaavasta tilanteesta).

Onhan se varsinaista perseilyä vaatia tietyn toimittajan käyttöjärjestelmää ja sovelluksia (juu juu, opiskelijat saa ladata käyttöönsä ilmaiseksi), kun unohtuu kokonaan se, miten opiskelija joutuu antamaan virtuaalisen munuaisensa henkilötietojen muodossa toimittajalle...
 
Onko Suomessa sellaista korkeakoulua, jonka opetukseen (ja varsinkin näin koronapoikkeusaikana etäopetukseen) voi osallistua ilman Android|iOS-älypuhelinta ja supertehokasta tietokonetta, johon joutuu vielä asentamaan Windowsin ja ison määrän koulun vaatimia suljetun koodin vakoiluohjelmia?

Kaikki ne taitaa käyttää joko Zoomia, Teamsia tai Google Meet. Suurinosa taitaa myös käyttää Office 365:ttä. En oo missään Suomalaisessa AMK:ssa vielä nähnyt, että käytettäisiin G-suitea.
 
Metropolian tekniikan pääsykokeet oli kyllä ihan täysi pannukakku, joidenkin teknisten ongelmien vuoksi koko messukeskuksen kutossalin aamun kööriä istutettiin ylimääräiset tunti ja kolme varttia ennen kuin kokeita päästiin aloittamaan.
Onneksi tästä sentään annettiin kuulutus jo reilun tunnin istumisen jälkeen ettei tarvinnut ihmetellä :thumbsup:
 
Itsellä kokemusta Mikkelin ammattikorkeakoulusta (nyk. XAMK) ja Lahden ammattikorkeakoulusta (nyk. LAB). Opiskelen tietojenkäsittelyä, eli koodarin ura olisi toiveissa. Mikkelissä ehdottomasti hyviä puolia oli koulutussuunnitelman tekninen painotus eli pääsi opiskelemaan niitä asioita, joita tietää työelämässä tarvitsevansa ja mistä on oikeasti kiinnostunut. Oli useita hyviä ohjelmoinnin opintojaksoja, mutta myös graafista suunnittelua, 3D-mallinnusta jne. Myös ammattitaitoinen opetushenkilökunta oli tosi jees ja opettajatuutorilta sai apua, jos opinnoissa tahmasi.

Lahteen muuttaessani kuvittelin, että koulutussuunnitelma olisi yhtä teknillispainotteinen, mutta pettymyksekseni sain todeta, että täällä LAB:issa "tietojenkäsittely" on vain uudelleenbrändätty liiketalouden koulutusohjelma. Olen suorittanut läpi aika monta liiketalouden kurssia, jotka vaikka sinällään semi-kiinnostavia ovatkin, tulevat todennäköisesti olemaan työelämässä täysin turhaa nippelitietoa, kuten markkinoinnin alkeet, liiketoiminnan juridiikka, toimitusverkostot, esimiestyö jne. Minulle kerrottiin, että meidän vuosikurssi on viimeinen joka vetää näin liiketalouspainotteisella kaavalla eli tietojenkäsittelyn koulutukseen tehdään isoja muutoksia ja tulevaisuudessa aloittavat opiskelijat pääsevät enemmän ohjelmoimaan jne. Jotain hyvää sentään LAB:issa on se, että opettajat on ammattitaitoisia ja varsinkin opinnäytetyöohjaajani on avittanut tosi paljon kun on tullut kysyttävää.

Voin suositella XAMKia varauksetta, LAB:ia jos liiketalous(kin) kiinnostaa koodaamisen sivussa.
 
Seinäjoen ammattikorkeakoulu on Suomen huonoin. Sinne on pesiytynyt jostain syystä todella kummallinen, välinpitämätön asenne suurelle osalle henkilökunnasta.
Jostain syystä? Eikö se syy ole ihan selvä, kun on jämähtänyt opettajaksi Seinäjoen AMK:hon. Kyllä siinä varmasti motivaatio koetuksella sekä henkilökunnalla että opiskelijoilla. :D

käsittääkseni sitä jatkuvasti väitetään Suomen parhaaksi
propaganda toimii
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 985
Viestejä
4 417 860
Jäsenet
73 257
Uusin jäsen
Vepe21

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom