AMK-tutkinnoista

Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
69
Vielä on aikaa mietiskellä ennen hakua, joten kysytäänpä täältä tekkiläisten mielipiteitä.

Ajatuksena olisi hakea opiskelemaan insinööriksi monimuotona ja pähkäilen kahden tasavertaisesti kiinnostavan alan välillä; tuotantotalous sekä sähkö- ja automaatiotekniikka.

AMK:n tuotantotaloutta olen lukenut väheksyttävän työmarkkinoilla. Pitääkö tämä paikkansa vai onko vain 'isottelua yliopisto-opiskelijoilta'? Sähkö- ja automaatiotekniikan luulisi työllistävän tulevaisuudessakin?

Onko näiden alojen insinöörien työllistyminen ja arvostus työelämässä millä mallilla? Palkkaus yleisesti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 795
Ensisijaisesti työkokemus on se jota arvostetaan. Ihan sama onko amis, AMK-inssi vai tohtori.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 160
Kannattaa mennä sellaiselle opintosuunnalle, jota on motivaatiota tehdä työkseen tulevaisuudessa. Kyllä pätevä, motivoitunut työntekijä saa töitä.

Älä katsele vaan palkkatilastoja, raha on väärä motivaattori.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Älä katsele vaan palkkatilastoja, raha on väärä motivaattori.
Väärä mutta hyvä motivaattori. :D

Kyllä se 8000 e/kk saa lähtemään vähän paskempaakin insinöörin työtä tekemään, jos vaihtoehtona on 3000 e/kk ja hitusen kiinnostavampi nöörin työ. Ei se kuitenkaan ole niin paljon kiinnostavampi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 160
Väärä mutta hyvä motivaattori. :D

Kyllä se 8000 e/kk saa lähtemään vähän paskempaakin insinöörin työtä tekemään, jos vaihtoehtona on 3000 e/kk ja hitusen kiinnostavampi nöörin työ. Ei se kuitenkaan ole niin paljon kiinnostavampi.
Sitä 8000e/kk työpaikkaa ei saa, jos on vetänyt kaikki opinnot läpi "ei vois vähempää kiinnostaa, antakaa mulle rahaa"-asenteella. Sanon suoraan, että on naurettavaa olettaa, että suoraan AMK:n tuotantotaloudesta mentäisiin jonkun suuren firman henkilöjohtajaksi tai henkilöstöhyvinvointikonsultiksi 200€/h tuntilaskutuksella.. Sen sijaan motivoitunut opiskelija perustaa oman firman, tulee alansa huipuksi, ostetaan isompaan firmaan ja sitten ollaankin se iso pomo sillä 8000e/kk palkalla.
 

etrade

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
146
Onko aloittajalle sähkötekniikka tuttua, tai onko mielenkiintoa siihen?
Insinööriopinnois on hirveä määrä yleistä matemaattista teoriaa ja pitää olla motivoitunut että jaksaa kaiken tuon, ennenkun päästään itse asiaan :) .

Nostan sulle hattua todella korkealle, jos hoidat tuon sähkötekniikan pois, ja sen jälkeen erikoistut kylmätekniikkaan. Sitten sä olet todella erikoismies ja erikoismiehille maksetaan asiallista palkkaa, sekä työ motivoi todella paljon !

Jos tuo edellinen sopii, niin joudut kyllä kouluttamaan itseäs vuosikausia, mutta ne menee työn ohella.

Esim. Kymin tehtailla on Megawatin kylmäkoneet ja vastaavia isoja kylmäkone kokonaisuuksia on lukemattomissa tuotantolaitoksissa, aina ydinvoimaloihin asti. Varmasti saat liksaa kun jaksat erikoistua mielenkiintoiselle alalle sähkötekniikassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
69
Palkkaus ja työllistyminen kiinnostaa ihan sen takia kun nämä alat muuten ovat vielä tasaväkisiä puntarissani. Aito kiinnostus alaan on motivaattorina tietenkin oleellista.

Olen jo aikaisemmin opintotukia hukannut rakennustekniikan opintoihin, mikä ei sitten ehkä ollutkaan se minun juttu vaikka mielenkiintoista osaksi olikin.

Sähkötekniikan parissa ei ole tullut aikaisemmin harrasteltua tai opiskeltua, lukuunottamatta lukion fysiikkaa, josta sain heittämällä erinomaiset arvosanat (johtuen siitä että se kiinnosti). Sieltä se ajatus alasta on jäänytkin kytemään. Matematiikka (pitkä) toisaalta kävi sitä hankalammaksi mitä pidemmälle kursseja kävi.

Aloista monetkin kiinnostaa yleisellä tasolla mutta täysin varmaksi ei voi sanoa mitään ennenkuin hetken on aihetta opiskellut.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Ihan realiteettina: harva jaksaa olla innoissaan alastaan ja opinnoistaan koko opiskeluaikaa saati koko työuransa ajan. Opiskelu on loppujen lopuksi aika syvältä ja etenkin viimeisinä vuosina monelle on tervanjuontia kuluttaa koulunpenkkiä ja kituuttaa kämäisillä opintotuilla ja satunnaisilla kesätyötuloilla. Todennäköistä on, että ennemmin tai myöhemmin ala ja/tai opinnot isessään alkavat tuntua huonolta idealta ja ruoho näyttää kovin paljon vihreämmältä muualla. Silloin tarvitaan päättäväisyyttä ja itsekuria. Sama juttu toistuu kun pääsee kiinni kauan odotettuun työelämään: ei se lopulta niin mahtavaa välttämättä olekaan. Kuvitelmat omista ja muiden kyvyistä murenee ja harvasta on tekemään mitään kovin mullistavaa ja innostavaa ja pitämään yllä kutsumuksen paloa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.

Toki joitakin aloja on, joissa on oikeastaan pakollista tuntea kutsumusta, kuten vaikka koodaaminen.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
69
Ihan realiteettina: harva jaksaa olla innoissaan alastaan ja opinnoistaan koko opiskeluaikaa saati koko työuransa ajan. Opiskelu on loppujen lopuksi aika syvältä ja etenkin viimeisinä vuosina monelle on tervanjuontia kuluttaa koulunpenkkiä ja kituuttaa kämäisillä opintotuilla ja satunnaisilla kesätyötuloilla. Todennäköistä on, että ennemmin tai myöhemmin ala ja/tai opinnot isessään alkavat tuntua huonolta idealta ja ruoho näyttää kovin paljon vihreämmältä muualla. Silloin tarvitaan päättäväisyyttä ja itsekuria. Sama juttu toistuu kun pääsee kiinni kauan odotettuun työelämään: ei se lopulta niin mahtavaa välttämättä olekaan. Kuvitelmat omista ja muiden kyvyistä murenee ja harvasta on tekemään mitään kovin mullistavaa ja innostavaa ja pitämään yllä kutsumuksen paloa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.

Toki joitakin aloja on, joissa on oikeastaan pakollista tuntea kutsumusta, kuten vaikka koodaaminen.
Tämä on varmasti totta. Siihen johtopäätökseen olen kuitenkin tullut, että duunarihommat ei pidemmän päälle nappaa, koska niissä on monesti huonot mahdollisuudet edetä ja kehittyä. Nykyään kun on perhettäkin niin arvostus päivätyötä ja 'illaksi kotiin' -aatetta kohtaan on noussut. Aivotyöskentelyä on ikävä vaikka tietäähän sen että jossain vaiheessa sekin käy taas tukalaksi.

Jospa sitä olisi kuitenkin henkistä kasvua tapahtunut edellisen yrityksen jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Omalla kohdalla ei ainakaan hirveästi ole opiskeluinto laskenut tässä viimesinä vuosina. Viime vuonna varsinkin oli paljon mielenkiintoisia kursseja ja en tainnut olla vapaaehtoisista harkoista ja luennoilta poissa oikeastaan ollenkaan. Riittävän hyvin olen myös toimeenkin tullut ja ehkä sen takia ei ole ollut suurta himoa hypätä työelämään ennen opintojen päätökseen saattamista. Vielä kun saisi valmistuttua töitä tehtävistä, jotka selvästi eniten itseä kiinnostaisi.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
69
Muistuttaisin että haku on vielä pari päivää käynnissä, jos joltakin on unohtunut.

Tulipa sitten tehtyä täyskäännös valinnassa liiketalouden puoleen. Tradenomeja toki valmistuu ehkä enemmän kuin tarpeeksi, mutta jospa tälläkin alalla työllistymiseen voi vaikuttaa itse omalla innokkuudella ja ahkeruudella.

Koin liiketalouden kuitenkin mielenkiintoisemmaksi tällä hetkellä kuin sähkö- ja tuotantotekniikan, pitkän pähkäilyn jälkeen toki. Palkkakin on keskimäärin huonompi kuin insseillä, mutta olen alkanut arvostamaan mielekästä työtä rahaa enemmän viime aikoina.

Aika näyttää, että tuliko iskettyä kätensä paskaan ja pääseekö edes sisään kun aloituspaikkoja ei hirveästi ole monimuotopuolella. :geek:
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
568
Muistuttaisin että haku on vielä pari päivää käynnissä, jos joltakin on unohtunut.

Tulipa sitten tehtyä täyskäännös valinnassa liiketalouden puoleen. Tradenomeja toki valmistuu ehkä enemmän kuin tarpeeksi, mutta jospa tälläkin alalla työllistymiseen voi vaikuttaa itse omalla innokkuudella ja ahkeruudella.

Koin liiketalouden kuitenkin mielenkiintoisemmaksi tällä hetkellä kuin sähkö- ja tuotantotekniikan, pitkän pähkäilyn jälkeen toki. Palkkakin on keskimäärin huonompi kuin insseillä, mutta olen alkanut arvostamaan mielekästä työtä rahaa enemmän viime aikoina.

Aika näyttää, että tuliko iskettyä kätensä paskaan ja pääseekö edes sisään kun aloituspaikkoja ei hirveästi ole monimuotopuolella. :geek:
Oman kokemukseni mukaan tradenomin työllistymiseen vaikuttaa eniten se, mihin pääsee työharjoitteluun. Ne tuntemani tradenomit jotka ovat työllistyneet, ovat yleensä työllistyneet työharjoittelupaikkaan, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Jos mahdollista, kannattaa tehdä opinnäytetyö myös työharjoittelupaikkaan.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
BANNED
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Itsehän hain Yamkiin. Saas nähdä millaiseen kasaan paskaa tuli tuli omat kädet upotettua. Pakko tässä on jotain tehdä, ei noista avoimen yliopistonkaan kursseista mitään hyödy.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Hain amk sähkö- ja automaatiotekniikkaan ja saa nähdä millaiseen kasaan paskaa tuli omat kädet upotettua. :D Toki eihän sitä ole pakko ottaa vastaan jos mieli muuttuu kevään aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Itsehän hain Yamkiin. Saas nähdä millaiseen kasaan paskaa tuli tuli omat kädet upotettua. Pakko tässä on jotain tehdä, ei noista avoimen yliopistonkaan kursseista mitään hyödy.
Itse vasta valmistuin yamk ohjelmasta ja lähes joka paikassa saa olla selittelemässä mitä eroa tässä tapauksessa on ktm ja yamk tutkinnoilla. Yleisesti siis ainakin liiketalouden puolella nuo yamk tutkinnot on hepreaa useimmille.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Itsehän hain Yamkiin. Saas nähdä millaiseen kasaan paskaa tuli tuli omat kädet upotettua. Pakko tässä on jotain tehdä, ei noista avoimen yliopistonkaan kursseista mitään hyödy.
Niistä avoimen opinnoista voi vahingossa löytää polun maisterikoulutukseen ;)

Ainakin oma kokemus on se, ettei yamk-tutkintoa arvosteta, vaikka ne useasti - muodolliselta pätevyydeltään - rinnastuvatkin.

Loppupeleissä kuitenkin kaikki oppi on hyödyksi. Oli se sitten ammattikorkeakoulu- tai yliopistopohjaista, tai mitä hyvänsä. Formaalia, informaalia, nonformaalia...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
No, miten vastaat kysymykseen? Onko eroa?
Riippuu miltä kannalta asiaa arvioidaan. Ei voi käyttää ekonomi/maisteri-titteliä mutta mahdollisuus tutkijan uralle on käytännössä akateemisessa maailmassa. Suomessa vaan moni hämääntyy tuosta että tutkintonimike on edelleen tradenomi.

Jos taas arvioidaan sitä miten eroaa sitten sisällöllisesti ktm:stä niin tietysti yamk tutkinto on enemmän käytännön ja erilaisten projektien kautta hankittua tietoa/taitoa eikä niinkään teoreettista.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Riippuu miltä kannalta asiaa arvioidaan. Ei voi käyttää ekonomi/maisteri-titteliä mutta mahdollisuus tutkijan uralle on käytännössä akateemisessa maailmassa. Suomessa vaan moni hämääntyy tuosta että tutkintonimike on edelleen tradenomi.

Jos taas arvioidaan sitä miten eroaa sitten sisällöllisesti ktm:stä niin tietysti yamk tutkinto on enemmän käytännön ja erilaisten projektien kautta hankittua tietoa/taitoa eikä niinkään teoreettista.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Väärin vastattu.

Oikea vastaus on tietysti: Ei mitään eroa.

Aina kannattaa vastata noin eikä jäädä jauhamaan p:tä jostain "käytännöistä ja teorioista". Vastaat vaan, että "samanlainen ylempi korkeakoulututkinto, valmistuspaikka vaan korkeakoulu eikä uliopisto".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Väärin vastattu.

Oikea vastaus on tietysti: Ei mitään eroa.

Aina kannattaa vastata noin eikä jäädä jauhamaan p:tä jostain "käytännöistä ja teorioista". Vastaat vaan, että "samanlainen ylempi korkeakoulututkinto, valmistuspaikka vaan korkeakoulu eikä uliopisto".
Niin siis tottakai työhaastattelussa painotetaan että ei mitään eroa mutta lähinnä tuo selvitys niille jotka kyselevät muuten vaan. Työhaastattelussa toki tuodaan esiin vaan ne hyvät puolet


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 937
Vielä on aikaa mietiskellä ennen hakua, joten kysytäänpä täältä tekkiläisten mielipiteitä.

Ajatuksena olisi hakea opiskelemaan insinööriksi monimuotona ja pähkäilen kahden tasavertaisesti kiinnostavan alan välillä; tuotantotalous sekä sähkö- ja automaatiotekniikka.

AMK:n tuotantotaloutta olen lukenut väheksyttävän työmarkkinoilla. Pitääkö tämä paikkansa vai onko vain 'isottelua yliopisto-opiskelijoilta'? Sähkö- ja automaatiotekniikan luulisi työllistävän tulevaisuudessakin?

Onko näiden alojen insinöörien työllistyminen ja arvostus työelämässä millä mallilla? Palkkaus yleisesti?
Sähkö ja automaatiotekniikka antaa todella kattavan pohjan työllistyä. Tampere ja PK seudulla ainakin helvetisti jopa mollissa paikkoja. Suunnittelijana saat aloittaessa todennäköisesti kuitenkin alle 3k€ liksan (suunnittelupaikkoja eniten avoimena hakuna). Teollisuudessa sitten oikeista asiantuntijatöistä saa ihan rehellisen palkankin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
Amk kiinnostaisi, tekee mieli opiskella. Sosiaaliala (jolla nyt itse olen) ehkä kiinnostaisi, mutta ei mahdollisuutta täällä Lahdessa opiskella työn ohella. Sosionomi enemmän kuin sairaanhoitaja.

Toisaalta talous ja kaupallinen ala kiinnostaa, joten tradenomi voisi olla vaihtoehto. Sitä olisi ilta/ etäopiskeluna tarjolla.

Työllisyys netin mukaan niin ja näin. Toisaalta ihan sama, mielenkiinnosta opiskeluun ja uuden oppimiseen olisi suurin motivaatio. Toki vaihtaisin jos työpaikka löytyisi.
 

drc

Tukijäsen
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
27
... Ei voi käyttää ekonomi/maisteri-titteliä mutta mahdollisuus tutkijan uralle on käytännössä akateemisessa maailmassa. ...
Jos taas arvioidaan sitä miten eroaa sitten sisällöllisesti ktm:stä niin tietysti yamk tutkinto on enemmän käytännön ja erilaisten projektien kautta hankittua tietoa/taitoa eikä niinkään teoreettista.
Onko tuosta oikeasti mahdollisuus tutkijaksi, jos yhtään ei ole teoriaa tai tutkimusta opiskeltu eikä harjoiteltu?
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Onko tuosta oikeasti mahdollisuus tutkijaksi, jos yhtään ei ole teoriaa tai tutkimusta opiskeltu eikä harjoiteltu?
Yliopistomaailman tuntemukseni on vain pintapuolista ja parin kaverin kautta. Mutta veikkaan, että nihkeää on ellei nyt ole ihan joku kunnon mäihä tai erikoissyy, miksi YAMKkilainen repaistaan tutkijaksi.

Yliopistoilla on omastakin takaa tutkijakandidaatteja jonossa ja koska he itse tuottavat sitä materiaalia, veikkaan että NIH-syndrooma ja hammastelu on huipussaan outojen YAMK otusten suhteen.

Suomalaisten AMKkien ja yliopistojen välejä on muutenkin leimannut epäluulo ja kyräily. Muistetaanpa että yliopistot vastustivat aikoinaan ankarasti koko AMK-koulutuksen järjestämistä ja ei siellä asenteet ole juuri muuttuneet.

Todennäköisin tutkijan paikka on löytää se AMKista mutta niissä taidetaan oikeaa tutkimusta tehdä niin vähän ja ne on varattu yleensä AMKeissa satamäärin pyöriville suhdebroilereille suojatyöpaikoiksi.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 152
Yliopistosta tätä kysyttiin, kun yamk:ssa opiskeltiin. Vastaus tuli nenänvartta pitkin katsellen, että kyllähän yamk-opiskelijoillekin periaatteessa on ne paikat varattu...
Yksi yamk-opiskelija ainakin on tosin lukenut itsensä tohtoriksi.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 178
Toisaalta talous ja kaupallinen ala kiinnostaa, joten tradenomi voisi olla vaihtoehto. Sitä olisi ilta/ etäopiskeluna tarjolla.
Itse vedän parhaillaan tietojenkäsittelyn tradenomin tutkintoa läpi etänä työn ohessa. Homma toimii yllättävänkin hyvin, luennot etänä Webexin yli ja harjoitukset palautetaan Moodleen jne, eipä sitä lähiopetusta paljoa kaipaile ainakaan IT-puolella. Kouluna itsellä HAMK, jossa paikan päällä olen käynyt kerran kun opiskelut alkoivat ja toisen kerran tarvitsee mennä muistaakseni esittelemään opinnäytetyö. Muuten kaikki hoituu ihan oikeasti etänä koneen välityksellä.

Olen tykännyt etäopiskelumallista todella paljon, sopii erityisen hyvin kaltaiselleni introvertille jolla on riittävästi pakollista sosiaalista kanssakäymistä jo työn puolesta. Eroja voi koulujen välillä tietysti olla, mutta HAMKissa ollaan oltu todella joustavia monissa asioissa, otettu hyvin huomioon aikuisten (mahdollisesti perheellisten) täysiaikaisesti työskentelevien opiskelijoiden tarpeet ja velvoitteet, ja homma on toiminut kaikin puolin erinomaisen hyvin. Voin suositella :tup:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
111
Itse vedän parhaillaan tietojenkäsittelyn tradenomin tutkintoa läpi etänä työn ohessa. Homma toimii yllättävänkin hyvin, luennot etänä Webexin yli ja harjoitukset palautetaan Moodleen jne, eipä sitä lähiopetusta paljoa kaipaile ainakaan IT-puolella. Kouluna itsellä HAMK, jossa paikan päällä olen käynyt kerran kun opiskelut alkoivat ja toisen kerran tarvitsee mennä muistaakseni esittelemään opinnäytetyö. Muuten kaikki hoituu ihan oikeasti etänä koneen välityksellä.

Olen tykännyt etäopiskelumallista todella paljon, sopii erityisen hyvin kaltaiselleni introvertille jolla on riittävästi pakollista sosiaalista kanssakäymistä jo työn puolesta. Eroja voi koulujen välillä tietysti olla, mutta HAMKissa ollaan oltu todella joustavia monissa asioissa, otettu hyvin huomioon aikuisten (mahdollisesti perheellisten) täysiaikaisesti työskentelevien opiskelijoiden tarpeet ja velvoitteet, ja homma on toiminut kaikin puolin erinomaisen hyvin. Voin suositella :tup:
Tuli itse taputeltua samat etäopinnot tuossa maalis-huhtikuun taitteessa pakettiin, ja nuo etäkäytännöt toimivat todellakin oikein hyvin - suositukset myös täältä. HAMK tarjoaa aiemmasta alan kokemuksesta hyväksilukuja hyvin. Alunperin aloitin Haaga-Heliassa tradenomin opinnot, mutta siellä oli kaikenlaisia pakollisia iltatunteja joko Malmilla tai Pasilassa jotka olivat varsinkin aiempaan elämäntilanteeseen täysin sopimattomia. Viimeinen pisara HH:lla oli, kuinka hankalaksi AHOTointi oli tehty.

HAMK myös hyväksyi anomukseni virkamiesruotsista vapautumiseen. :D
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 178
HAMK tarjoaa aiemmasta alan kokemuksesta hyväksilukuja hyvin.
Tämä.

Tuolla on AHOT-menettely (Aiemmin Hankitun Osaamisen Tunnistaminen ja tunnustaminen) kyllä aivan uskomattoman sujuvaa. Itse sain vedettyä sivuaineet täyteen kaikenlaista ICT-alkuista erikoiskurssia työhistorialla laajakaistapuolelta. Samaten aiemmista opinnoista sai hyväksilukua tehokkaasti, tuli aiemmin kokeiltua elektroniikan opiskelua AMK:ssa ja vanhoista opinnoista sain AHOToitua elektroniikan sivuaineeksi tutkintoon yhdistelemällä sähkötekniikan, elektroniikan ja insinöörimatikan kursseja pakettiin. Lisäksi kaikki suoritetut äidinkielen ja vieraiden kielten kurssit meni hakemuksen täyttämällä suoraan suorituksiksi, eli vanhat kesken jääneet opinnot sai hyödynnettyä uuteen tutkintoon todella sujuvasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
Jahas, tradenomi monimuoto haku oli tänään LAMKissa. Matematiikan kohdalla pää aivan jäässä. Ei kyllä ollut pelkästään pääteltävissä. Kyllä siinä ihan päässälaskutaitoa tarvitsi. Noh 27.11. näkee miten meni.
Hakijoita näytti olevan paljon. Naispuoleisia enemmistö ainakin mun luokassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 369
Onko kellään kokemusta näistä uusista sähköisistä pääsykokeista? Minkälainen se tarjottu materiaali on siellä vai tarviiko kaavat vieläkin olla päässä?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
Tässä olisi käytännössä kolme alaa jotka kiinnostaa. Hyvä pohja on jo ennestään IT-alalle, vaikka sitä on logistiikkahommissa.

Tieto- ja viestintätekniikka
Sähkö- ja automaatiotekniikka
(Konetekniikka, enemmänkin villi kortti)

Tässä myös mietin työllistymistä noiden koulutuksien jälkeen. Ikää 28v, joten tässä vaiheessa mietittävä tarkkaan mihin polulle sitä itsensä laittaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
Heitetääs tänne. Löytyykö jostain nettisivua jossa olisi hyvin pääsykoetehtäviä? Toki ostamalla kirjan tai sitten yksinkertaisesti hakee avoimesti yläaste matikan kirjaa. Niissä on tosin turhan paljon tietoa. Olisi kiva löytää joku "karsitumpi" setti sellaiseen tehokkaaseen kertaukseen.
 
Liittynyt
03.06.2017
Viestejä
88
Tän kirjan avulla pääsin itse ammattikoulupohjalta ammattikorkeakouluun (2014). Tuli hyvin matematiikka ja fysiikka kerrattua, kemian jätin vähemmälle.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 151
Viestejä
4 209 877
Jäsenet
71 022
Uusin jäsen
Slerbbaliini

Hinta.fi

Ylös Bottom