AMD:n FidelityFX Super Resolution 2.0 julkaistaan käyttöön 12. toukokuuta

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 590


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
AMD esitteli maaliskuussa uuden FidelityFX Super Resolution 2.0 -teknologian. Vaikka nimi viittaa vain versiopäivitykseen, toimii FSR 2.0 täysin eri periaatteella kuin 1.0.

FidelityFX Super Resolution 2.0 on NVIDIAn DLSS:n ja Intelin XeSS:n tavoin ns. temporaalinen skaalain, eli se käyttää lähteenään useamman aiemman ruudun dataa. Teknologia sisältää itse skaalauskomponentin lisäksi valinnaisesti käytettävät reunojenpehmennys- ja RCAS-terävöityskomponentit (Robust Contrast-Adaptive Sharpening), joista jälkimmäisen käytön pitäisi jäädä käyttäjän hallittavaksi.

AMD kertoi Radeon RX 6x50 -näytönohjainten julkaisun yhteydessä vihdoin lisästietoja FSR 2.0:n aikataulusta ja pelituesta. Yhtiön mukaan FSR 2.0 on tarkoitus julkaista kaikelle kansalle 12. toukokuuta eli huomenna Deathloop-pelin päivityksen yhteydessä. Lähikuukausina tuki on luvassa lisäksi Asterigos, Delysium, EVE Online, Farming Simulator 22, Forspoken, Grounded, Microsoft Flight Simulator-, NiShuiHan-, Perfect World Remake-, Swordsman Remake- ja Unknown 9: Awakening -peleihin.

Lähde: AMD

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 317
Ihan mielenkiintoista nähdä saako AMD pakkaansa kasaan tämän osalta. Kilpailu on aina tervetullutta, tosin kovaan kilpailuun AMD tässä joutuukin. DLSS on kuitenkin suorastaan maagisen hyvä värkki ja pelitukea alkaa löytymään jo aika kivasti. Noista mainituista FSR 2.0 tukevista peleistä itseä ei kiinnosta kuin kuin pari.
 
Liittynyt
01.08.2020
Viestejä
5
Eiköhän tuo kummasti ala yleistymään, koska konsoleissa on AMD rautaa sisällä.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 355
Eiköhän tuo kummasti ala yleistymään, koska konsoleissa on AMD rautaa sisällä.
Xboxille tuo on jo vahvistettu, mutta ainakaan tällä hetkellä Sony ei ole vahvistanut mitään FSR-tukea kehityssoftiinsa, ja koska tuosta FSR 2.0:sta on alkuun vain DirectX 12 -yhteensopiva versio (Vulkan-tuki tulee myöhemmin) niin en usko, että ihan hetkeen tuota nähdään PS5-peleissä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Xboxille tuo on jo vahvistettu, mutta ainakaan tällä hetkellä Sony ei ole vahvistanut mitään FSR-tukea kehityssoftiinsa, ja koska tuosta FSR 2.0:sta on alkuun vain DirectX 12 -yhteensopiva versio (Vulkan-tuki tulee myöhemmin) niin en usko, että ihan hetkeen tuota nähdään PS5-peleissä.
Sonyn peleissä on ollut temporaalista ylöspäinskaalausta käyttäviä algoritmeja pitkän aikaa. Siellä ei ole akuuttia tarvetta siis fsr:lle. FSR 2.0 on toki vaihtoehto siinä missä sonyn devaajien omat proprietary ratkaisutkin.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 590

AMD has achieved the unthinkable—the new FidelityFX Super Resolution FSR 2.0 looks amazing, just as good as DLSS 2.0, actually DLSS 2.3 (in Deathloop).
Testasivat RTX 3060:lla, laatu vastaava ja suorituskyky parin FPS:n sisään DLSS:stä eikä tarvetta millekään matriisimurskaimille
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120

Testasivat RTX 3060:lla, laatu vastaava ja suorituskyky parin FPS:n sisään DLSS:stä eikä tarvetta millekään matriisimurskaimille
Nyt on kyllä kova julkaisu..

Tuleeko tästä sitten varsinkien halvimpien korttien kanssa testeihin mukaan FSR/DLSS-luvut, jää nähtäväksi. Mutta tämä voi nostaa kortin 1080p-pelaamisesta 1440p- tai jopa 4K-pelaamiseen. Hyödyllistä, kun alle 500€ näytönohjaimet ovat viime vuosina vain olleet pieniä parannuksia, jos aikoinaan osti tarpeeksi kallista (Vega, GTX1080).
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 317
Joo, nyt on kyllä kova. Omaan silmään FSR 2.0 + sharpening näytti jopa paremmalta kuin DLSS.

Toki tässä on kyseessä vain yksi peli ja implementaatiot voi vähän vaihdella. Ylipäätään avainasemassa on tässä nyt pelituki. Toisaalta, jos miettii tätä pelinkehittäjän näkökulmasta, niin itse kokisin ainakin houkuttelevampana panostaa teknologiaan, joka toimii molemman valmistajan korteilla, ei vaadi mitään ylimääräisiä teknisiä ratkaisuja ja näyttää jokseenkin yhtä hyvällä. Eli siinä mielessä pelituki voi kyllä lähteä laajentumaan hyvinkin nopeasti. Toisaalta AMD:lla on vähän paska track record uusien teknojen kehittämisestä ja pikaisesta hylkäämisestä, mutta toisaalta uskoisin, että tämän kaltaiselle jutulle on niin paljon kysyntää, että luulisi heilläkin olevan motiivia panostaa tämän kehitykseen ja ylläpitoon, varsinkin kun Nvidia tuntuu panostavan DLSS:ään hyvin aggressiivisesti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 430
Joo, nyt on kyllä kova. Omaan silmään FSR 2.0 + sharpening näytti jopa paremmalta kuin DLSS.
Open sourcea tuosta pitäisi tulla:


Ynnä mieluusti näkisin fsr 2.0:n tai intelin xess:stä tulevan de-facto standardin. Ihan siitä syystä, että se toimii niin integroiduilla, kilpailijalla, kuin valmistajan omilla vanhoilla korteilla. Muut toteutukset voi hyvin lisätä siinä sivussa, jos devaajilla on intoa ja aikaa. Samoja suuntavektoreitahan ne käyttää, joten yhden jälkeen muut pitäisi saada suht. helposti lisättyä.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 782
Testasivat RTX 3060:lla, laatu vastaava ja suorituskyky parin FPS:n sisään DLSS:stä eikä tarvetta millekään matriisimurskaimille
Noh, tiedä onko matriisimurskaimien ansiota vai ei mutta aika paljon vilkkui telaketjuissa artefakteja FSR:n molemmilla versioilla kun taas DLSS sai aika stabiilia kuvaa aikaiseksi. Että ilman laajempaa vertailua en lähtisi vielä vastaavaksi kehumaan, mutta voi olla että FSR 2.0 terävöityksineen[1] onnistuu muualla paremmin. Toki nämä on vähän makuasioitakin että mikä häiritsee ketäkin ja minkä verran.

Mutta eiköhän tähän saada pian hyviä vertailukohtia jos porukka innostuu yhtä paljon kuin 1.0:sta jolloin AMD ja pelikehittäjät motivoituu toteutuksiin ja tuki laajenee. Pitäisi olla helppoa lisätä jos joku TAA tai DLSS on jo olemassa.

[1] DLSS sisältää kanssa terävöityksen nykyään käsittääkseni, mutta Deathloop ei vissiin tue sitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Testasivat RTX 3060:lla, laatu vastaava ja suorituskyky parin FPS:n sisään DLSS:stä eikä tarvetta millekään matriisimurskaimille
Nyt myös Hardware Unboxed testannu YouTubessa FSR 2.0:aa Deathloopissa ja lyhyen testin perusteella loppukaneetti on "impressive":
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 430
Toms hardware testaili myös vanhoilla korteilla:

The performance improvements available to the GTX 1080 and RX Vega 64 are relatively consistent with FSR 2.0. Both get just under 20% more performance with FSR 2.0 Quality mode, or a bit more than 30% more performance in Performance mode. The same mostly goes for FSR 1.0, where Quality mode gave the GTX 1080 28% more performance and the Vega 64 26% higher performance, while Performance mode was 47% faster than native on the 1080 and 44% faster on Vega 64.

Going back another generation of GPUs, the gains were lower. The RX 480 only increase fps by 8% with FSR 2.0 Quality mode, or 19% with Performance mode — granted, running at maximum quality probably had something to do with that. FSR 1.0 meanwhile gave the old-timer GPU 19% or 30% more performance. The GTX 970 on the other hand, running high quality settings, was 15% and 24% faster with FSR 2.0, and 24% and 38% faster with FSR 1.0.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 116
Sais laittaa ominaisuuden toimimaan advantage edition koneilla jossa sisuksissa RX6800M..
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 782
Joo HUB jatkoi testailuja kanssa ja ei ole mikään tosi vanhojen korttien pelastaja tämä, vaikka toki parempi kuin ilman. Samoiten jos DLSS on saatavilla niin ainakin puhtaasti FPS-mielessä se on edelleen se parempi ratkaisu. Kuvanlaadulliset makuasiat on sitten vähän oma valinta ja tietysti puhutaan edelleen vain yhden pelin tuloksista, mutta onhan se hyvä että on mistä valita.

 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 442
Viestejä
4 199 556
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom