AMD Software -ajurit Radeon-näytönohjaimille (2025)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Haloo. Saa olla aika kovan luokan fanboy, että puolustaa tuommosta möhläystä ja vertaa edelleen nykyaikaista arkkitehtuuria johonkin levykkeisiin.

Ok, korjaan, että rampauttaa.
Ei oikeasti kannata vaivautua, jotkut puolustavat kaikkia AMD:n päätöksiä vaikka hautaan saakka, vaikka ne olisivat kuinka älyttömiä tai kuluttajavastaisia.

Kyseessähän ei ole mitään uutta tällä saralla, AMD:n graffapuoli ampuu itseään jalkaan säännöllisin väliajoin, nyt vain sattui kuluneen pidempi väli edellisestä laukauksesta.

niin mikäs tässä on sitten käytännössä ongelmana kun ei tunnu nvidian ajuripäivitysten tekevän yhtään mitään. Kunhan lisäillään bugeja joita sitten korjaillaan seuraavassa päivityksessä ja välillä vaaditaan päivtystä nvidia app toiminnallisuuden kanssa.

Juuri tuli vastaan ettei Adrenaliinin Chill fps-käppäys toimi Tormented Souls 2:ssa. Siinä sitten miettimään että taasko pitäisi asennella Afterburner/RTSS (pelkällä RTSS:n asentamisella ja sitä kautta käppäys ei toiminut sekään). Oliskohan itse pelissä sitten jotain omituista ettei onnistu Adrenaliinin kautta.

Haloo. Saa olla aika kovan luokan fanboy, että puolustaa tuommosta möhläystä ja vertaa edelleen nykyaikaista arkkitehtuuria johonkin levykkeisiin.
Haloo, täällä kerrotaan faktana jonkun kolmannen osapuolen juttua ennenkuin AMD on edes kommentoinut koko asiaa ja sinusta AMD mokasi? Ihan oikeasti?

Haloo, täällä kerrotaan faktana jonkun kolmannen osapuolen juttua ennenkuin AMD on edes kommentoinut koko asiaa ja sinusta AMD mokasi? Ihan oikeasti?

Kannattaa katsoa nuo pätkät aiheesta niin tietää mistä puhutaan. Sinusta AMD ei jo mokannut surullisen surkealla ja epäselvällä viestinnällään, josta koko sopan saivat taas kerran aikaiseksi? Ihan oikeasti? Mutta tämä tuntuu kohdallasi vaan tuuleen huutamiselta, niin jatketaan aiheesta keskustelua tuolla kyseisen uutisen keskustelussa.

onko tuo ihan normaalia että adrenalin katoaa tehtäväpalkista useamman kerran päivässä ja satunnaisesti sulkeutuu avatessa ? ihan niiin kuin kaatuisi, mutta ei näy luotettavuushistoriassa tai ilmoita kaatuneen.
ja jos alt + R avaa pelin aikana overlayn niin suurella todennäköisyydella näppäimistön ja hiiren toiminta loppuu kun sulkee tuon overlayn.

onko tuo ihan normaalia että adrenalin katoaa tehtäväpalkista useamman kerran päivässä ja satunnaisesti sulkeutuu avatessa ? ihan niiin kuin kaatuisi, mutta ei näy luotettavuushistoriassa tai ilmoita kaatuneen.
ja jos alt + R avaa pelin aikana overlayn niin suurella todennäköisyydella näppäimistön ja hiiren toiminta loppuu kun sulkee tuon overlayn.

Ei ole ainakaan oman kokemuksen perusteella normaalia. On toi joskus harvoin kaatunut/hävinnyt tehtäväpalkista, mutta ei kyllä häiritsevissä määrin. Eikä ole pelin aikana tehnyt tuota mitä sanoit. Monesti avannut overlayn silloin.

vaihdoin median tallennus paikan takaisin vakioksi, siirsin adrenalinin luoman Radeon ReLive kansion Videot kansiosta Kuvat kansioon ja valitsin tuon median tallennus sijainniksi niin kaikki ongelmat katosi.
Viimeiset 6 tuntia Adrenalin pysynyt pystyssä ja overlay toiminut ongelmitta kun aiemmin tuppasi kaatumaan viimeistään sitä avatessa/sulkiessa aiheuttaen tuon näppiksen ja hiiren sekoilun.

Adrenalin ei ilmeisesti tykkää jos itse luo Radeon ReLive nimisen kansion esim Kuvat kansioon ja käyttää sitä median tallennus paikkana.

muok. ei auttanut. on vieläkin sulkeutunut itsestään satunnaisesti.

Viimeksi muokattu:
Tuotaaa ehkä nyt hieman mennään aiheen ohi mutta... Adrenalin näyttää arc ridersissa fps jtn 200 hujakoilla ja steamin laskuri pyörii 90 tienoilla. Kumpi näyttää oikeen? Peli pyörii kuitenki todella sujuvasti (9060xt 16Gt)

Tuotaaa ehkä nyt hieman mennään aiheen ohi mutta... Adrenalin näyttää arc ridersissa fps jtn 200 hujakoilla ja steamin laskuri pyörii 90 tienoilla. Kumpi näyttää oikeen? Peli pyörii kuitenki todella sujuvasti (9060xt 16Gt)
Onko sulla afmf käytössä? Steamin fps-laskuri ei huomioi sen generoimia frameja, adrenaline laskee nekin mukaan.

Nyt alan ymmärtää nää amd ajuri öyhötykset kun on itelläki punanen kortti.
Kyllä se vaan on vihreällä leirillä nää ajurit paremmin hanskassa.
Eiköhän tän kans pysty elämään

Eilen asensin 25.11.1-ajurit, DDU:lla ensin vanhat pois. Hetken toimi hyvin, sitten menin klikkaamaan ajuripäivitysohjelmaa. Ruutu välähti mustana ja kun yritti avata Adrenalia, herjaa, että lataa oikeat ajurit netistä. Ööh... No, poistin ne jälleen DDU:lla ja uudestaan, sanoi teletapit. Tällä kertaa taas toimi hetken ja Adrenalin auki, taas välähdys ja lataas poika netistä ajurit. No en lataa niitä enää uudestaan, kiitos vaan. Pelit toimii (tai ainakin tämänhetkinen) niin saa olla näin seuraavaan julkaisuun asti, mutta sitli käsittämätöntä.

Eilen asensin 25.11.1-ajurit, DDU:lla ensin vanhat pois. Hetken toimi hyvin, sitten menin klikkaamaan ajuripäivitysohjelmaa. Ruutu välähti mustana ja kun yritti avata Adrenalia, herjaa, että lataa oikeat ajurit netistä. Ööh... No, poistin ne jälleen DDU:lla ja uudestaan, sanoi teletapit. Tällä kertaa taas toimi hetken ja Adrenalin auki, taas välähdys ja lataas poika netistä ajurit. No en lataa niitä enää uudestaan, kiitos vaan. Pelit toimii (tai ainakin tämänhetkinen) niin saa olla näin seuraavaan julkaisuun asti, mutta sitli käsittämätöntä.
Ensimmäinen virhe on tuo DDU. Se on työkalu mikä tiedetysti aiheuttaa vähintään satunnaisesti ongelmia ihan sama mitä ajureita on poistamassa. Siihen kannattaa turvautua vasta jos normaalien metodien (joko ajureiden normaali päivitys vain tai poisto valmistajan suosittelemilla metodeilla ja sitten uusien asennus, noin oletuksena esim AMD Cleanup Utilityä pitäisi tarvita vain jos haluaa palata vanhempiin ajureihin) jälkeen on ongelmia.

Ensimmäinen virhe on tuo DDU. Se on työkalu mikä tiedetysti aiheuttaa vähintään satunnaisesti ongelmia ihan sama mitä ajureita on poistamassa. Siihen kannattaa turvautua vasta jos normaalien metodien (joko ajureiden normaali päivitys vain tai poisto valmistajan suosittelemilla metodeilla ja sitten uusien asennus, noin oletuksena esim AMD Cleanup Utilityä pitäisi tarvita vain jos haluaa palata vanhempiin ajureihin) jälkeen on ongelmia.
Okei, olen kyllä ollut siinä käsityksessä, että DDU on jopa suositeltu metodi. Olen tehnyt noin tällä näyttiksellä noin vuoden verran ja se on toiminut tähän asti ilman ongelmia. No, pitänee vähän kaivella lisää.

Okei, olen kyllä ollut siinä käsityksessä, että DDU on jopa suositeltu metodi. Olen tehnyt noin tällä näyttiksellä noin vuoden verran ja se on toiminut tähän asti ilman ongelmia. No, pitänee vähän kaivella lisää.
Minä olen käyttänyt DDU:ta vuosikaudet monen AMD:n ja usean Nvidian näyttiksen kanssa, ml. 5700G:n integroitu, siis käytännössä joka ajuripäivityksen yhteydessä vetänyt wanhat pois DDU:lla ja uudet puhtaaseen pöytään.
Ikinä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.

Minä olen käyttänyt DDU:ta vuosikaudet monen AMD:n ja usean Nvidian näyttiksen kanssa, ml. 5700G:n integroitu, siis käytännössä joka ajuripäivityksen yhteydessä vetänyt wanhat pois DDU:lla ja uudet puhtaaseen pöytään.
Jos DDU.ta pitää käyttää, että joku toimii, niin ongelma on ihan jossain muualla kuin ajureissa. Itse asentaisin Windowsin uusiksi, koska siellä on luultavasti jotain oleellista paskana. En ole koskaan joutunut ko. softaa käyttämään missään tilanteessa, että saisin näytönohjaimen tai minkään muunkaan ajurit toimimaan

Itse olen asentanut ajurit aina ilman ongelmia vanhan päälle. Kerran joutunut käyttämään DDU:ta jossain kaverin koneessa varmuuden vuoksi. Ei näistä aina tiedä, kokoonpanosta pitkälti riippuu.

Kertoisitko vähän lisää?
Ongelmat ovat satunnaisia eikä niille tunnu olevan mitään järkevää selitystä tai tapaa toistaa ongelma varmasti.
Pahin mitä tiedän sen aiheuttaneen on jonkin rikkominen niin pahasti, ettei uusien NVIDIAn ajureiden asentaminen yksinkertaisesti vain enää onnistunut (ajureiden asennusohjelman mielestä koneessa ei NVIDIAn näytönohjainta ollut olemassakaan) ennen kuin koko kortti otettiin pois koneesta, käytettiin integroidulla päällä, putsattiin uusiksi DDU:lla ja asennettiin lopulta kortti uudelleen. Vastaavaa olen lukenut myös käyneen AMD:n korteilla. Pienempiä esimerkkejä on sama, mutta vaatii syystä tai toisesta uuden putsauksen välissä safe moden puolella ennen kuin suostuu asentumaan sekä ihan vain epämääräisiä kaatumisongelmia.

Joillain toki homma toimii aina, kuten tuossa @rushi totesi omalle kohdalleen, mutta ei se siitä silti millään tasolla suositeltua metodia tee. Oletuksena sitä ei pitäisi ikinä tarvita.

En ole mielestäni mitenkään ”joutunut” käyttämään DDU:ta. Käytän sitä siksi, että haluan pitää käyttöjärjestelmäni mahdollisimman puhtaana. Muutenkin Windowsit mulla todella paljo karsittuja ja siistittyjä kaikesta turhasta

Et ilmeisesti käytä Adrenaline Overlayssa CPU temppiä?
Tuo menee rikki lähes jokaisessa ajuripäivityksessä minkä ajaa normaalisti Adrenalinen päivitystyökalulla.
Pitääpä koittaa heti tänään tai jos en ehdi pelaamaan niin huomenna toimiiko
T. Windows 7 > 8 >8.1 > 10 > 11 pelkkiä päivitysasennuksia niin käyttöjärjestelmälle kuin ajureillekin, pois lukien näytönohjainten vaihdot jolloin poistettu vanhat ajurit valmistajan suosittelemalla metodilla ennen näytönohjaimen vaihtoa.

Statistiikka

Viestiketjuista
292 091
Jäsenet
80 203
Uusin jäsen
TheRose

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom