- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 90
Eiköhän ne syyt ole selkeät. Toinen CCD on paljon halvempi ja muussa kuin peli käytössä nopeampi.AMD aikoinaan testasi kakkua molempien chiplettien päällä, mutta tarkemmin tuntemattomasta syystä näitä ei koskaan markkinoille tuotu.
Oma veikkaus olisi, että tuossa tapahtuu juurikin sama ilmiö, että suorituskyky tippuu, jos toinen ydin haluaisikin lainata toiselta lisää välimuistia ja tämä ratkaistiin vasta 7000-sarjassa ohjelmallisesti (Windowsin scheduler yms. ei ollut vielä valmis tähän tuolloin).
AMD showed off two functional high-core counts Zen 3 X3D prototypes to Gamers Nexus, including a 16-core and 12-core model featuring 3D-VCache on both CCDs.
Alverson and Mehra didn’t disclose AMD’s exact reasons for not shipping out 12-core and 16-core Ryzen 5000X3D CPUs, however, they did highlight the disadvantages of 3D-VCache on Ryzen CPUs with two CCD, since there is a large latency penalty that occurs when two CCDs talk to each other through the Infinity Fabric, nullifying any potential benefits the 3D-VCache might have when an application is utilizing both CCDs.
AMD Shows Off Original Ryzen 9 5950X3D V-Cache Prototype
16 cores with two V-Cache chiplets were tested, but not realistic for the mainstream marketwww.tomshardware.com
Tuota eri CCD ohjausta on tehty suht alusta asti käyttiksellä ja ajureilla. Syystä tai toisesta tarvittiin vielä lisäkikkare kun CCD:t eivät olleet symmetriset. Menee aika arvailuiksi miten asia olisi muissa tilanteissa.
E: ja selvästikään kikkailu ei toimi täydellisesti. Muuten 7950 olisi nopeampi peleissä, jos osattaisiin täydellisesti jakaa säikeet.