AMD:n uudet AFMF-ajurit lisäävät tuen kaikille DX11- ja 12 -peleille sekä RX 6000 -sarjalle.

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 668
AMD on julkaissut uudet Fluid Motion Frames Preview -ajurit. Kyseessä ovat jo neljännet versiot AFMF-ajureista.
Uusimmassa AFMF-ajuriversiossa teknologia on käytettävissä missä tahansa DX11- tai DX12-pelissä, jonka lisäksi teknologia toimii nyt myös Radeon RX 6000 -sarjalla.
Lisäksi ajureissa on mukana alustava HDR-tuki teknologialle ja parannettu ruutujen tahdistusta ja laatua. Myös Anti-Lag+-tukea on laajennettu joukkoon uusia pelejä, mutta moninpeleissä teknologiaa ei tässä vaiheessa voida suositella käytettäväksi.

 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 331
Siis tämä on osa fsr 3, jolla luodaan ruutuja tyhjästä ohi pelimoottorin.

Tän olisi voinut uutisessa mainita, sillä jouduin googlaamaan mikä tuo Fluid motion frames on.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 668
Siis tämä on osa fsr 3, jolla luodaan ruutuja tyhjästä ohi pelimoottorin.

Tän olisi voinut uutisessa mainita, sillä jouduin googlaamaan mikä tuo Fluid motion frames on.
Ei ole. Tämä on AMD Fluid Motion Frames, ajureiden ominaisuus joka on toki samankaltainen kuin FSR 3 mutta ei ole FSR 3 tai osa sitä. Toimii millä tahansa DX11/12 pelillä, ei vaadi tukea peliltä.
Lyhyiden uutisten konseptin puolella oletetaan enemmän omaa tietoa ja kiinnostusta aiheesta, tai sitten tutustumista aiheeseen esim lähdelinkin takana
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 331
Ei ole. Tämä on AMD Fluid Motion Frames, ajureiden teknologia joka on toki samankaltainen kuin FSR 3 mutta ei ole FSR 3 tai osa sitä. Toimii millä tahansa DX11/12 pelillä, ei vaadi tukea peliltä.
Eli tämä on kuin fsr 3 mutta toisin kuin fsr3, joka pitää implementoida peliin ja toimii kaikilla ei kovin vanhoilla näytönohjaimilla, niin tämä taasen toimii nykyään kaikilla 7000 ja 6000 sarjan näytönohjaimella kaikissa dx11 ja dx12 peleissä.

Tästä pitäisi siis erityisesti hyötyä alemman pään radeoneilla ja peleissä joihin fsr ei ole implementoitu.

Suorituskyky lienee vastaava kuin fsr 3:lla?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 668
Eli tämä on kuin fsr 3 mutta toisin kuin fsr3, joka pitää implementoida peliin ja toimii kaikilla ei kovin vanhoilla näytönohjaimilla, niin tämä taasen toimii nykyään kaikilla 7000 ja 6000 sarjan näytönohjaimella kaikissa dx11 ja dx12 peleissä.

Tästä pitäisi siis erityisesti hyötyä alemman pään radeoneilla ja peleissä joihin fsr ei ole implementoitu.

Suorituskyky lienee vastaava kuin fsr 3:lla?
Samansuuntainen muttei sama, tämä ei tee ihan samoja juttuja koska tällä on vain lopullinen kuva käsissään mikä samalla laskee kuvanlaatua.
 
Liittynyt
23.08.2023
Viestejä
233
Lisäksi tämä ei erottele HUD-elementtejä erikseen vaan interpoloi niitäkin luotuihin frameihin, FSR kykenee erottelemaan nämä
 
Liittynyt
16.10.2018
Viestejä
465
Eli tämä on kuin fsr 3 mutta toisin kuin fsr3, joka pitää implementoida peliin ja toimii kaikilla ei kovin vanhoilla näytönohjaimilla, niin tämä taasen toimii nykyään kaikilla 7000 ja 6000 sarjan näytönohjaimella kaikissa dx11 ja dx12 peleissä.

Tästä pitäisi siis erityisesti hyötyä alemman pään radeoneilla ja peleissä joihin fsr ei ole implementoitu.

Suorituskyky lienee vastaava kuin fsr 3:lla?
Lisäyksenä edellisiin, että AFMF kytkeytyy hetkellisesti pois päältä jos havaitaan nopeaa hiiren/ohjaimen liikettä, koska kuva menee muuten aivan suttuun.

Tässä katsausta aiheesta:

 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 723
Niin, tämä AFMF:han on käsittääkseni saamassa virallisen julkaisun 2024 alussa eli testejä katselleena youtubessa moni unohtaa korostaa että nämähän on edelleen ahkeran kehitystyön alla. Olikohan tämä jo 4:s versio eli laatu paranee koko ajan. Tuosta ylläolevasta Hardware Boxedinkin testiversosta on jo menty askel taas eteenpäin. Työtähän tuon kanssa on vielä paljon verrattuna Nvidian vastaavaan mutta AMD työntää uutta testiversiota ihan hyvällä tahdilla ulos, kohti sitä Adrenalin kanssa tulevaa julkaisua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 701
Olisiko tästä iloa emuloidessa vanhoja pelejä, joissa fps on lukittu esim. 30:een ja pieninkään korotus nopeuttaa mm. fysiikkalaskentaa?
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 774
Vilkaisin testin uusimmalla versiolla ja eteenpäin on menty, mutta eihän tämä ikinä voi eikä yritäkään päästä FSR3n tasoiseen laatuun. Kyllä tästä työkalu tulee jos haluaa lisää ruutuja. Minnen itse halua, mutta monille muille näyttäisi kelpaavan!
Ja ensi kevääseen, jolloin tämä poistuu beetasta, on vielä kotvan aikaa jäljellä.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 784
Tästä pitäisi siis erityisesti hyötyä alemman pään radeoneilla ja peleissä joihin fsr ei ole implementoitu.
Ei oikeastaan, ellei kysy ole tosi kevyestä pelistä tai sellasesta missä inputlagi ei näyttele suurta roolia. Lähtökohta on se että inputlagi kasvaa vähintään ruudun verran, käytännössä aavistuksen enemmän.

Vähintään yhtä suuri ongelma matalalla ruudunpäivityksellä on väliruutujen laatu, sillä toisin kuin FSR FG, AMFM ei oikeastaan edes yritä luoda uskottavaa ruutua vaan väliruutu on aika roisin näköistä tavaraa jossa hitaammat kohteet blurrautuu ja ui elementit voi kahdentua yms. Tekniikka toimii silti jos nämä on ruudulla vain lyhyen aikaa "hyvien" ruutujen välissä mutta alhaisilla ruudunpäivitysnopeuksilla tulos ei varmasti ole miellyttävän näköistä.

Suorituskyky lienee vastaava kuin fsr 3:lla?
Riippuu vähän mitä suorituskyvyllä tarkoitetaan tässä mutta algoritmisesti kyse on huomattavasti kevyemmästä operaatiosta joten siinä mielessä on suorituskykyisempi kuin FSR FG.

P. S. vaikka NVIDIA ja AMD markkinoi versionumeroilla kattotermejään niin yksittäisistä tekniikoista puhuessa kannattaa käyttää tekniikan nimeä eikä numeroa.
 
Liittynyt
20.04.2021
Viestejä
186
Lisäyksenä edellisiin, että AFMF kytkeytyy hetkellisesti pois päältä jos havaitaan nopeaa hiiren/ohjaimen liikettä, koska kuva menee muuten aivan suttuun.

Tässä katsausta aiheesta:

Oho, en tiennytkään että tuo Anti-Lag +, on nuin isossa osassa tuota latenssin tippumista, toivottavasti tuki paranee jatkossa entisestää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 555
Viestejä
4 236 505
Jäsenet
71 224
Uusin jäsen
breiska

Hinta.fi

Ylös Bottom