AMD:n tunnistamaton Gonzalo-ES-prosessori vuodon kohteena

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 256
amd-gonzalo-es-apisak-20190118.jpg



Vaikka virallisia julkistuksia ei ole vielä tehty suuntaan tai toiseen voidaan pitää jo varmana, että AMD tulee valmistamaan sekä Microsoftin että Sonyn seuraavan sukupolven konsoleiden järjestelmäpiirit.

Luotettavista vuodoistaan Twitterissä tutuksi tullut Tum Apisak uskoo löytäneensä viitteen ensimmäisestä seuraavan sukupolven konsolin APU-piiristä. AMD Gonzalo -koodinimellä tunnistuvan prosessorin Engineering Sample -tunnisteet noudattavat pääosin tuttua kaavaa, mutta sen loppuosa poikkeaa totutusta. Purimme koodinimen osiin alla olevassa kuvassa.





Kuten yltä selviää, koodinimi noudattaa pohjimmiltaan tuttua kaavaa, mutta siinä on useita tunnistamattomia osia. Esimerkiksi G-kirjaimella merkityn alustan on tulkittu monien tahojen toimesta viittaavaan konsoleihin, mutta varmuutta tästä ei ole. Samoin lopun 10 ja 10_1359 ovat toistaiseksi mysteerejä. Apisak itse epäilee 10_1359:n viittaavan Navi-grafiikkaohjaimeen mutta mitään varsinaista näyttöä tästä ei ole.

Päivitys:

Tarkempien selvitysten perusteella voitaneen pitää varmana ainakin sitä, että kyseessä on jonkin konsolin APU-piiri, sillä sekä Microsoftin että Sonyn aiempien AMD-piirien tunnistekoodin toinen merkki on ollut G. Myös kiinalaisen Subor Z+ -konsolin APU-piiri noudattaa samaa käytäntöä.

Lähde: Tum Apisak @ Twitter

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokattu:
Aiheeseen liittyen Komachi Ensakan tulkinta samasta aiheesta, poikkeaa jonkun verran allekirjoittaneen tulkinnasta:



edit: aiemmissa Sony/AMD-piireissä konsolipiireissä on ollut toinen merkki G, mikä voisi vihjata että kyseessä on jonkun tulevan konsolin APU-piiristä
edit: korjattu lisää
 
Viimeksi muokattu:
Voihan noi pitää paikkansa jos uudet konsoolit julkaistaan ensi vuonna ja toivotaan että saavat kaivattua gpu nopeutta runsaasti lisää muuten kohta joutuu konsoolipelajat tottumaan 4K 24fps nopeuksiin.
 
Voihan noi pitää paikkansa jos uudet konsoolit julkaistaan ensi vuonna ja toivotaan että saavat kaivattua gpu nopeutta runsaasti lisää muuten kohta joutuu konsoolipelajat tottumaan 4K 24fps nopeuksiin.
Kyllähän 60 fps saadaan melko heikollakin raudalla pyörimään, mikäli asetukset ovat sillä tasolla, ettei juuri skaalattua 1080p kuvaa paremmaksi tule ja alempia renderöintitarkkuuksia ympäristöissä voivat hyvinkin käyttää.
Voi myös olla, että taas tulee perusversio ja "pro". Perusversiolla pyörii 4k @30 fps ja Pro tulee myöhemmin, jolla 60fps tavoite ja lisää karkkia.
 
24 fps:hän on riittävästi, kysy vaikka elokuvapuolen fossiileilta.

Konsoleissa ärsyttävää aina ollutkin kun ei saa päättää että ottaako komeammat graffat vai isommat fps:t.

Xbox 1:stä aikanaan tämä ei koskenut ja onkin minun lemppari konsolini koskaan.

Sitten kun hypättiin Xbox 360:n niin yritettiin siitä repiä vaikka väkisin nättejä grafiikoita ja sitten oli paljon pelejä joissa fps lukemat dippaa sinne alta 20fps:n.
Mikä itseltäni pilasi peli kokemuksen täydellisesti.

Nykyisiä konsoleita en omista joten niistä en voi sanoa mitään. Mutta varmaan mennään samalla linjalla vieläkin kuin x360:n kanssa?
 
Konsoleissa ärsyttävää aina ollutkin kun ei saa päättää että ottaako komeammat graffat vai isommat fps:t.

Xbox 1:stä aikanaan tämä ei koskenut ja onkin minun lemppari konsolini koskaan.

Sitten kun hypättiin Xbox 360:n niin yritettiin siitä repiä vaikka väkisin nättejä grafiikoita ja sitten oli paljon pelejä joissa fps lukemat dippaa sinne alta 20fps:n.
Mikä itseltäni pilasi peli kokemuksen täydellisesti.

Nykyisiä konsoleita en omista joten niistä en voi sanoa mitään. Mutta varmaan mennään samalla linjalla vieläkin kuin x360:n kanssa?
Xbox One X:llä ja PS4 Pro:lla saa vissiin aika monessa pelissä valita 60 FPS tai paremmat karkit/resot kuin peruskonsoleilla
 
Mielenkiintoista on se että kun PS5 ja XBoX mikälie tulee niin onko yhteensopiva alaspäin ja josko pikkuhiljaa saataisiin hiirikin noihin ihan vakiona toimimaan. Itsellä ainakin suurin kynnys on ollut se että nohin pitää kikkailemalla laittaa hiiri ja näppis. Tatti sopii joihinkin peleihin ok; tasohyppely, NHL, FIFA jne. mutta kunnon FPS peleihin hiiri ja näppis on ainoa oikea vaihtoehto...
 
Mielenkiintoista on se että kun PS5 ja XBoX mikälie tulee niin onko yhteensopiva alaspäin ja josko pikkuhiljaa saataisiin hiirikin noihin ihan vakiona toimimaan. Itsellä ainakin suurin kynnys on ollut se että nohin pitää kikkailemalla laittaa hiiri ja näppis. Tatti sopii joihinkin peleihin ok; tasohyppely, NHL, FIFA jne. mutta kunnon FPS peleihin hiiri ja näppis on ainoa oikea vaihtoehto...
Ei se ainakaan Xboxilla ole kuin pelinkehittäjistä enää kiinni kun lisäsivät niille virallisen tuen, joissain peleissä tuki onkin jo ja lisää tulossa.
 
Mielenkiintoista on se että kun PS5 ja XBoX mikälie tulee niin onko yhteensopiva alaspäin ja josko pikkuhiljaa saataisiin hiirikin noihin ihan vakiona toimimaan. Itsellä ainakin suurin kynnys on ollut se että nohin pitää kikkailemalla laittaa hiiri ja näppis. Tatti sopii joihinkin peleihin ok; tasohyppely, NHL, FIFA jne. mutta kunnon FPS peleihin hiiri ja näppis on ainoa oikea vaihtoehto...

Xbox one sai pari kuukautta sitten virallisen tuen näppis-hiiri-kombolle. Tukee tällä hetkellä vain kourallista pelejä (mm.fortnite, jossa vieläpä pääsee samoille servuille ohjainpelaajia vastaan), mutta muuttunee joskus pakolliseksi.

Pitäis toimia suurimalla osalla usb-liitännäisistä vehkeistä, mutta vain Razzerilla on muutamia virallisia xbox one settejä
 
Konsoleissa ärsyttävää aina ollutkin kun ei saa päättää että ottaako komeammat graffat vai isommat fps:t.
Ps4:llä The Last of Us pelissä sai valittua paremmat varjot ja 30fps tai huonommat varjot ja 60fps.
 
Eli rinnakkaisohjelmointi ei tule paranemaan seuraavaan viiteen vuoteenkaan, kiitos konsolimoukkien.
 
Eli rinnakkaisohjelmointi ei tule paranemaan seuraavaan viiteen vuoteenkaan, kiitos konsolimoukkien.

Sehän on juuri Xbox One:n ja PS4:n myötä parantunut kun nehän käyttävät vähän muunneltua AMD FX prossua tai enemmänkin lähempänä ovat FM2 alustan APU:t mitkä ovat pohjimmiltaan FX prossuja.


Xbox One X:llä ja PS4 Pro:lla saa vissiin aika monessa pelissä valita 60 FPS tai paremmat karkit/resot kuin peruskonsoleilla

Ps4:llä The Last of Us pelissä sai valittua paremmat varjot ja 30fps tai huonommat varjot ja 60fps.

Oho. Tilanne sitten on huomattavasti parantunut ja hyvä niin.

Pitää myötää että Xbox One X olen miettinyt kun sillähän pystyy nykyään pelaamaan Xbox 1 ja Xbox 360 pelejä (ainakin osaa pelejä). Kun hyllyssä olisi 149kpl Xbox 1 ja Xbox 360 peliä.
Vois sillä päästää noi vanhukset eläkkeelle.
 
Sehän on juuri Xbox One:n ja PS4:n myötä parantunut kun nehän käyttävät vähän muunneltua AMD FX prossua tai enemmänkin lähempänä ovat FM2 alustan APU:t mitkä ovat pohjimmiltaan FX prossuja.
No ehkä "vuoteen" olisi ollut korrektimpi sanamuoto. Mutta olihan PS3:ssakin muistaakseni 7 corea ja X360:ssa 3/6? Eli jonkun verran niistä parannettiin, mutta nyt pysytään täysin samassa core määrässä?
 
No ehkä "vuoteen" olisi ollut korrektimpi sanamuoto. Mutta olihan PS3:ssakin muistaakseni 7 corea ja X360:ssa 3/6? Eli jonkun verran niistä parannettiin, mutta nyt pysytään täysin samassa core määrässä?
Harva peli tukee hyvin vielä 8 säiettäkään ja zen2 pohjaiseen 8 ytimiseen voi helposti (tai on jopa todennäköistä) tulla 16 säiettä käyttöön. Kahdeksan ydintä mahdollisesti on taaksepäin yhteensopivuuden takia (tai se on tehokkain AMD CPU jonka saa edukkaasti; huikea hyppäys aiemmasta), jotta voidaan legasypelejä ehkä jopa ajaa säikeistys pois päältä.
 
Harva peli tukee hyvin vielä 8 säiettäkään ja zen2 pohjaiseen 8 ytimiseen voi helposti (tai on jopa todennäköistä) tulla 16 säiettä käyttöön. Kahdeksan ydintä mahdollisesti on taaksepäin yhteensopivuuden takia (tai se on tehokkain AMD CPU jonka saa edukkaasti; huikea hyppäys aiemmasta), jotta voidaan legasypelejä ehkä jopa ajaa säikeistys pois päältä.
Täytyy tosiaan toivoa 16 säiettä, jolloin hyppäys olisi isompi.
 
Sehän on juuri Xbox One:n ja PS4:n myötä parantunut kun nehän käyttävät vähän muunneltua AMD FX prossua tai enemmänkin lähempänä ovat FM2 alustan APU:t mitkä ovat pohjimmiltaan FX prossuja.
Ei kai jaguaareja ikinä FX-sarjalaisina myyty?
 
No eikös Jaquarit olleet todella läheistä sukua FM2 alustan Kavereille ? Vai onko muistini muka niin surkea asian suhteen ?
Ei, Kaveri käytti Steamrollereita (Bulldozer-johdannaisia). Jaguareja käytettiin Kabinissa ja Temashissa ja nähtiin työpöydällä AM1-kantaisina Athloneina ja Semproneina, kannettavissa ja joissain mini-pc-ratkaisuissa A- ja E-sarjalaisina
 
No eikös Jaquarit olleet todella läheistä sukua FM2 alustan Kavereille ? Vai onko muistini muka niin surkea asian suhteen ?
Käsittääkseni Bulldozer johdannaiset olivat se "tehoversio" ja jaguarit heikko "vähävirtainen" ydin. Eli Huikea loikka tehoissa jos tulee zen 2 edes samoilla kelloilla ja nekin voivat nousta kiitos kehittyneemmän valmistustekniikan.
 
No eikös Jaquarit olleet todella läheistä sukua FM2 alustan Kavereille ? Vai onko muistini muka niin surkea asian suhteen ?
Jaguarit on bobcat-arkkitehtuurin jatkokehitelmä, vähävirtaisia ja todella pieniä ytimiä toisinkuin bulldozerit. Bobcat tehtiin atomia vastaan aikanaan ensimmäiseksi apuksi. Mikroarkkitehtuuri noissa on perinteisempi kuin bulldozerissa. Lisäksi konsoleissa ei ole varsinaisesti yhtä 8-ydintä vaan kaksi 4-ydin rypästä kuten zenissä.
3084387-8639677878-dieco.jpg
 
Eli rinnakkaisohjelmointi ei tule paranemaan seuraavaan viiteen vuoteenkaan, kiitos konsolimoukkien.
Kyllä se suurin este PC-pelien lisäytimien käytön kehitykselle on ollut Intelin vuosikymmenen pituinen maks. neljä ydintä high endiin ja Pirkka-halpikset kahdella ytimellä rahastus.

Päinvastoin nykyisten konsolien tablettiprossuthan pakottivat pelinkehittäjät säikeistämään koodin, että niillä olisi pyörinyt mikään.
Ja nyt sitten siirrytään käytännössä täysin PC-luokan prossutehoihin.
Enkä näe minkä takia AMD menisi disabloimaan hyper-threadingin, jota olisi kiinteän alustan huomioiden helppo hyödyntää.
Siihen sitten konsolien paljon vähäisempi bloatware softaoverhead vielä päälle, niin potentiaalia tulee olemaan paljon hyödynnettäväksi.
 
Kyllä se suurin este PC-pelien lisäytimien käytön kehitykselle on ollut Intelin vuosikymmenen pituinen maks. neljä ydintä high endiin ja Pirkka-halpikset kahdella ytimellä rahastus.

Päinvastoin nykyisten konsolien tablettiprossuthan pakottivat pelinkehittäjät säikeistämään koodin, että niillä olisi pyörinyt mikään.
Ja nyt sitten siirrytään käytännössä täysin PC-luokan prossutehoihin.
Enkä näe minkä takia AMD menisi disabloimaan hyper-threadingin, jota olisi kiinteän alustan huomioiden helppo hyödyntää.
Siihen sitten konsolien paljon vähäisempi bloatware softaoverhead vielä päälle, niin potentiaalia tulee olemaan paljon hyödynnettäväksi.
No joo totta tämäkin, tosin yhden säikeen suorituskyvyn pysähtyminen myös ajanut rinnakkaisuuteen. Mutta jarruna seuraava konsolisukupolvi tulee silti olemaan 8/16 suorittimillaan, ja täytyy nyt toivoa edes sitä 16 säiettä, kun työpöydällä on kohtapuoliin jo 16/32 "halpis" prossuja ennen sitä.

Lähinnä mieleen tässä tulee KCD ja se yksi pelintekijän haastattelu, missä sanoi ainoaksi ongelmaksi massataistelut, ja miten niistä ei saatu tarpeeksi massiivisia kun tehot loppuivat (konsoli) prossuista kesken. Samaa valittelivat Bannerlordin kehittäjät, ja sitäkin on nyt huononnettu ennen julkaisua kun tehoja ei ole tarpeeksi. Massataisteluiden koon kuitenkin pitäisi olla käsittääseni aika suoraan verrannollisia ytimien määrään tai kokonaislaskentatehoon, ja helposti rinnastettavia pelin ominaisuuksia.
 
Kyllä se suurin este PC-pelien lisäytimien käytön kehitykselle on ollut Intelin vuosikymmenen pituinen maks. neljä ydintä high endiin ja Pirkka-halpikset kahdella ytimellä rahastus.

Päinvastoin nykyisten konsolien tablettiprossuthan pakottivat pelinkehittäjät säikeistämään koodin, että niillä olisi pyörinyt mikään.
Ja nyt sitten siirrytään käytännössä täysin PC-luokan prossutehoihin.
Enkä näe minkä takia AMD menisi disabloimaan hyper-threadingin, jota olisi kiinteän alustan huomioiden helppo hyödyntää.
Siihen sitten konsolien paljon vähäisempi bloatware softaoverhead vielä päälle, niin potentiaalia tulee olemaan paljon hyödynnettäväksi.
No joo totta tämäkin, tosin yhden säikeen suorituskyvyn pysähtyminen myös ajanut rinnakkaisuuteen. Mutta jarruna seuraava konsolisukupolvi tulee silti olemaan 8/16 suorittimillaan, ja täytyy nyt toivoa edes sitä 16 säiettä, kun työpöydällä on kohtapuoliin jo 16/32 "halpis" prossuja ennen sitä.

Lähinnä mieleen tässä tulee KCD ja se yksi pelintekijän haastattelu, missä sanoi ainoaksi ongelmaksi massataistelut, ja miten niistä ei saatu tarpeeksi massiivisia kun tehot loppuivat (konsoli) prossuista kesken. Samaa valittelivat Bannerlordin kehittäjät, ja sitäkin on nyt huononnettu ennen julkaisua kun tehoja ei ole tarpeeksi. Massataisteluiden koon kuitenkin pitäisi olla käsittääseni aika suoraan verrannollisia ytimien määrään tai kokonaislaskentatehoon, ja helposti rinnastettavia pelin ominaisuuksia.
8 ytimisillä tuskin tulevat minään jarruna olemaan, vaan jarruna on enemmän ne budjetti-pc pelaajat, joilla on kohtuu uudehko intelin 4 ytiminen (i5 tai i3), jotka tuskin päivittävät ihan heti ellei ole pakko ja, jos ovat tarpeeksi suurehko ryhmä, kehittäjät eivät tuota pakkoa yleisesti luo.
 
8 ytimisillä tuskin tulevat minään jarruna olemaan, vaan jarruna on enemmän ne budjetti-pc pelaajat, joilla on kohtuu uudehko intelin 4 ytiminen (i5 tai i3), jotka tuskin päivittävät ihan heti ellei ole pakko ja, jos ovat tarpeeksi suurehko ryhmä, kehittäjät eivät tuota pakkoa yleisesti luo.
Mjoo, ihmisillä on niitä 4/8 prossuja koska parempia halpisprossuja ei pitkään aikaan ollut. Nyt kuitenkin kehitys ollut niin nopeaa että yht'äkkiä ollaankin jo hyppäämässä 16/32 halpisprossuihin, jolloin niihin siirtyminen voi olla hyvinkin nopeaa massoittain. Ja sitten pelejä jarruttaakin se 8 ydintä seuraavat 5+ vuotta.
 
No joo totta tämäkin, tosin yhden säikeen suorituskyvyn pysähtyminen myös ajanut rinnakkaisuuteen. Mutta jarruna seuraava konsolisukupolvi tulee silti olemaan 8/16 suorittimillaan, ja täytyy nyt toivoa edes sitä 16 säiettä, kun työpöydällä on kohtapuoliin jo 16/32 "halpis" prossuja ennen sitä.

Lähinnä mieleen tässä tulee KCD ja se yksi pelintekijän haastattelu, missä sanoi ainoaksi ongelmaksi massataistelut, ja miten niistä ei saatu tarpeeksi massiivisia kun tehot loppuivat (konsoli) prossuista kesken. Samaa valittelivat Bannerlordin kehittäjät, ja sitäkin on nyt huononnettu ennen julkaisua kun tehoja ei ole tarpeeksi. Massataisteluiden koon kuitenkin pitäisi olla käsittääseni aika suoraan verrannollisia ytimien määrään tai kokonaislaskentatehoon, ja helposti rinnastettavia pelin ominaisuuksia.
Sekoitat nyt suorituskyvyn ja rinnakkaisuuden aika tehokkaasti keskenään tässä.
Konsolit nimenomaan ovat saaneet kehittäjät panostamaan siihen että kaikki mitä vaan voidaan tehdään rinnakkain koska yhden ytimen suorituskyky on rajallinen mutta niitä on monta. Joissain tapauksissa varmasti tulee ongelmia suorituskyvyn kanssa, mutta sillä ei nyt ole mitään tekemistä sen rinnakkaisuuden kanssa vaan Jaguarien rajallisten tehojen.
16/32 "halpis"prossuja ei ole markkinoilla nyt ja vaikka Zen 2 Ryzeneiden paketointi voisi sellaiset mahdollistaa, sellaisten tuloa markkinoille ei ole vielä varmistettu ja jos/kun sellaisia tuleekin, ei ne tule olemaan halpiksia edes lainausmerkeissä.
Lisäksi unohdat taas aika lahjakkaasti sen että konsoliraudasta saadaan yksinkertaisesti enemmän tehoja irti, koska sovellukset tehdään just eikä melkein sille raudalle mitä siellä on.

edit:
Ja myöhempään viestiisi viitaten: Se että kuluttajaluokkaan saadaan mahdollisesti tulevaisuudessa 16/32-prossuja ei tarkoita että niihin "siirryttäisiin massoina nopeasti". Tässä on nyt 8-ytimiset* kuluttajaluokan prossut olleet myynnissä 2 vuotta ja sinä aikana niille on siunaantunut Steamissa 1,73% osuus (en mielellään käytä Steamia lähteenä koska sen tulosten luotettavuus on erittäin kyseenalaista, mutta ei tullut muuta lähdettä tähän hätään mieleen)

*jos jätetään FX:t pois laskuista, mutta nekin 4 moduliset käsittääkseni lasketaan Steamissa 8-ytimisiin
 
Sekoitat nyt suorituskyvyn ja rinnakkaisuuden aika tehokkaasti keskenään tässä.
Konsolit nimenomaan ovat saaneet kehittäjät panostamaan siihen että kaikki mitä vaan voidaan tehdään rinnakkain koska yhden ytimen suorituskyky on rajallinen mutta niitä on monta. Joissain tapauksissa varmasti tulee ongelmia suorituskyvyn kanssa, mutta sillä ei nyt ole mitään tekemistä sen rinnakkaisuuden kanssa vaan Jaguarien rajallisten tehojen.
16/32 "halpis"prossuja ei ole markkinoilla nyt ja vaikka Zen 2 Ryzeneiden paketointi voisi sellaiset mahdollistaa, sellaisten tuloa markkinoille ei ole vielä varmistettu ja jos/kun sellaisia tuleekin, ei ne tule olemaan halpiksia edes lainausmerkeissä.
Lisäksi unohdat taas aika lahjakkaasti sen että konsoliraudasta saadaan yksinkertaisesti enemmän tehoja irti, koska sovellukset tehdään just eikä melkein sille raudalle mitä siellä on.

edit:
Ja myöhempään viestiisi viitaten: Se että kuluttajaluokkaan saadaan mahdollisesti tulevaisuudessa 16/32-prossuja ei tarkoita että niihin "siirryttäisiin massoina nopeasti". Tässä on nyt 8-ytimiset* kuluttajaluokan prossut olleet myynnissä 2 vuotta ja sinä aikana niille on siunaantunut Steamissa 1,73% osuus (en mielellään käytä Steamia lähteenä koska sen tulosten luotettavuus on erittäin kyseenalaista, mutta ei tullut muuta lähdettä tähän hätään mieleen)

*jos jätetään FX:t pois laskuista, mutta nekin 4 moduliset käsittääkseni lasketaan Steamissa 8-ytimisiin
En ainakaan tarkoituksella sekoittanut, ehkä kirjoitin hiukan sekavasti. Suorituskyvyn kasvu kuitenkin tulee tulevaisuudessa olemaan rinnakkaisuudessa, koska yhden säikeen suorituskyky on jäänyt paikoilleen. Ja mielestäni nyt ollaan ns. kriittisessä tilanteessa, jolloin voitaisiin tosissaan alkaa kehittämään rinnakkaisuutta, koska ytimien määrä on kasvamassa sellaiseen tahtiin, ts. kokonaissuorituskykypotenttiaali on kasvamassa hurjasti ja sen täyttäminen vaatii rinnakkaisuutta. Esim. nyt ollaan menty 8 corella PS4/XBOX One nykyinen konsolisukupolvi ja 8 säikeellä se 8 vuotta sitten Sandy Bridgen. Nyt yht'äkkiä vastaavassa hintaluokassa hyppäys onkin tapahtumassa 32 säikeeseen, jolloin suorituskyvyn cappaaminen 16 säikeeseen on mielestäni kehityksen jarruttamista seuraavaksi 5 vuodeksi, 8/8 olisi totaalinen blokki. Noh ehkä täytyy olla tyytyväinen että Zen 2 pohjainen konsoli CPU tulee olemaan kuitenkin hurjasti nopeampi nykyistä konsolipolvea.
 
En ainakaan tarkoituksella sekoittanut, ehkä kirjoitin hiukan sekavasti. Suorituskyvyn kasvu kuitenkin tulee tulevaisuudessa olemaan rinnakkaisuudessa, koska yhden säikeen suorituskyky on jäänyt paikoilleen. Ja mielestäni nyt ollaan ns. kriittisessä tilanteessa, jolloin voitaisiin tosissaan alkaa kehittämään rinnakkaisuutta, koska ytimien määrä on kasvamassa sellaiseen tahtiin, ts. kokonaissuorituskykypotenttiaali on kasvamassa hurjasti ja sen täyttäminen vaatii rinnakkaisuutta. Esim. nyt ollaan menty 8 corella PS4/XBOX One nykyinen konsolisukupolvi ja 8 säikeellä se 8 vuotta sitten Sandy Bridgen. Nyt yht'äkkiä vastaavassa hintaluokassa hyppäys onkin tapahtumassa 32 säikeeseen, jolloin suorituskyvyn cappaaminen 16 säikeeseen on mielestäni kehityksen jarruttamista seuraavaksi 5 vuodeksi, 8/8 olisi totaalinen blokki. Noh ehkä täytyy olla tyytyväinen että Zen 2 pohjainen konsoli CPU tulee olemaan kuitenkin hurjasti nopeampi nykyistä konsolipolvea.
Puhut kuin niitä olisi tulossa kauppoihin ihan just nyt, vaikka ei tiedetä tuleeko niitä lainkaan tänä vuonna tai ensi vuonnakaan ja jos/kun niitä tulee, tuskin ne hinnat nyt mitään ihan edullisia tulevat olemaan.
Puhut myös saatavilla olleista säikeistä ihan kuin kaikilla tai ainakin suurimmalla osalla olisi sellaisia, vaikka todellisuus on jotain ihan muuta. Juu, 8 säiettä on ollut saatavilla Sandysta lähtien, mutta ennen Ryzeneitä suurimmalla osalla (edes pelaajista) ei kuitenkaan ollut mitään kahdeksaa säiettä käytössään, vaan korkeintaan neljä (i3 HT:lla ja i5 ilman)
 
No joo totta tämäkin, tosin yhden säikeen suorituskyvyn pysähtyminen myös ajanut rinnakkaisuuteen. Mutta jarruna seuraava konsolisukupolvi tulee silti olemaan 8/16 suorittimillaan, ja täytyy nyt toivoa edes sitä 16 säiettä, kun työpöydällä on kohtapuoliin jo 16/32 "halpis" prossuja ennen sitä.

Lähinnä mieleen tässä tulee KCD ja se yksi pelintekijän haastattelu, missä sanoi ainoaksi ongelmaksi massataistelut, ja miten niistä ei saatu tarpeeksi massiivisia kun tehot loppuivat (konsoli) prossuista kesken. Samaa valittelivat Bannerlordin kehittäjät, ja sitäkin on nyt huononnettu ennen julkaisua kun tehoja ei ole tarpeeksi. Massataisteluiden koon kuitenkin pitäisi olla käsittääseni aika suoraan verrannollisia ytimien määrään tai kokonaislaskentatehoon, ja helposti rinnastettavia pelin ominaisuuksia.
Sekoitat nyt suorituskyvyn ja rinnakkaisuuden aika tehokkaasti keskenään tässä.
Konsolit nimenomaan ovat saaneet kehittäjät panostamaan siihen että kaikki mitä vaan voidaan tehdään rinnakkain koska yhden ytimen suorituskyky on rajallinen mutta niitä on monta. Joissain tapauksissa varmasti tulee ongelmia suorituskyvyn kanssa, mutta sillä ei nyt ole mitään tekemistä sen rinnakkaisuuden kanssa vaan Jaguarien rajallisten tehojen.
16/32 "halpis"prossuja ei ole markkinoilla nyt ja vaikka Zen 2 Ryzeneiden paketointi voisi sellaiset mahdollistaa, sellaisten tuloa markkinoille ei ole vielä varmistettu ja jos/kun sellaisia tuleekin, ei ne tule olemaan halpiksia edes lainausmerkeissä.
Lisäksi unohdat taas aika lahjakkaasti sen että konsoliraudasta saadaan yksinkertaisesti enemmän tehoja irti, koska sovellukset tehdään just eikä melkein sille raudalle mitä siellä on.

edit:
Ja myöhempään viestiisi viitaten: Se että kuluttajaluokkaan saadaan mahdollisesti tulevaisuudessa 16/32-prossuja ei tarkoita että niihin "siirryttäisiin massoina nopeasti". Tässä on nyt 8-ytimiset* kuluttajaluokan prossut olleet myynnissä 2 vuotta ja sinä aikana niille on siunaantunut Steamissa 1,73% osuus (en mielellään käytä Steamia lähteenä koska sen tulosten luotettavuus on erittäin kyseenalaista, mutta ei tullut muuta lähdettä tähän hätään mieleen)

*jos jätetään FX:t pois laskuista, mutta nekin 4 moduliset käsittääkseni lasketaan Steamissa 8-ytimisiin
Jep... Jos 16 ytiminen Ryzen tulee jo nyt, niin sen voi hinnoitella helposti tuonne 800-900 egen luokkaan, kun intelillä ei ole mitään sinne vastaan paitsi enthusiast puolella. Jopa joku 8 ytiminen jossain 300-400 egen hintaluokassa taitaa olla aika arvokas konsolikäyttöön. Mutta saas nähdä mitä keittelevät kasaan.
 
Puhut kuin niitä olisi tulossa kauppoihin ihan just nyt, vaikka ei tiedetä tuleeko niitä lainkaan tänä vuonna tai ensi vuonnakaan ja jos/kun niitä tulee, tuskin ne hinnat nyt mitään ihan edullisia tulevat olemaan.
Puhut myös saatavilla olleista säikeistä ihan kuin kaikilla tai ainakin suurimmalla osalla olisi sellaisia, vaikka todellisuus on jotain ihan muuta. Juu, 8 säiettä on ollut saatavilla Sandysta lähtien, mutta ennen Ryzeneitä suurimmalla osalla (edes pelaajista) ei kuitenkaan ollut mitään kahdeksaa säiettä käytössään, vaan korkeintaan neljä (i3 HT:lla ja i5 ilman)
Halvin 4/8 Kaby ennen Zeniä maksoi 325€ vajaa kaksi vuotta sitten, nyt halvin 8/16 Zen maksaa 170€, aika suuri harppaus kun vertaa aikaisempaa kuuden vuoden kehitystä. Ja en nyt näe syytä miksi se tähän loppuisi koska Zen-arkkitehtuurin pitäisi juuri helpottaa ydinmäärien skaalaamista, ts. kokonaislaskentatehon skaalautumista.
 
Eikös seuraavat konsolit tule joskus 2020... eli siihen on aikaa ja PC puolella moni vetelee 4 ytimisillä vielä seuraavat 5 vuotta... Mutta pikkuhiljaa tilanne muuttuu kyllä.
Itse odotan AMD AM5 kantaa ja intelin kilpailijaa samoihin aikoihin. Silloin voi olla jo ytimiä enemmänkin molemmilla leireillä. Sekin menee sinne 2020-2021 käsittääkseni. Marketti-mikrot vielä erikseen tuohonkin aikaan.
 
Halvin 4/8 Intel ennen Zeniä maksoi 325€ vajaa kaksi vuotta sitten, nyt halvin 8/16 Zen maksaa 170€, aika suuri harppaus kun vertaa aikaisempaa kuuden vuoden kehitystä. Ja en nyt näe syytä miksi se tähän loppuisi koska Zen-arkkitehtuurin pitäisi juuri helpottaa ydinmäärien skaalaamista, ts. kokonaislaskentatehon skaalautumista.
Se että vaikka niitä chiplettejä voidaan lätkiä "niin paljon kuin tilaa on" ei tarkoita että se olisi millään tasolla järkevää tai että AMD tulisi niin tekemään heti kuin mahdollista. Voi olla että Ryzen 3000 tai 4000 sarjaan saadaan 16-ytimiset kuluttajavehkeet, mutta en usko että ne korvaisivat hintataulukossa nykyisiä huippumalleja vaan korkeintaan tulisivat päälle. Ehkä sitten kun kanta vaihtuu olisi otollinen hetki seuraavalle "hyppäykselle" eli 2021 tms
 
Se että vaikka niitä chiplettejä voidaan lätkiä "niin paljon kuin tilaa on" ei tarkoita että se olisi millään tasolla järkevää tai että AMD tulisi niin tekemään heti kuin mahdollista. Voi olla että Ryzen 3000 tai 4000 sarjaan saadaan 16-ytimiset kuluttajavehkeet, mutta en usko että ne korvaisivat hintataulukossa nykyisiä huippumalleja vaan korkeintaan tulisivat päälle. Ehkä sitten kun kanta vaihtuu olisi otollinen hetki seuraavalle "hyppäykselle" eli 2021 tms
Tosiaan tuo saattaa olla este nopeammalle kehitykselle, ja se että Intel ei pysty vastaamaan, jolloin AMD:n ei tarvitse hirveästi nokittaa. Mutta 8/16 on tällä hetkellä niin halpaa, että aika paljon saa 16/32:ssa olla katetta jos kovinkin kalliilla meinaavat myydä.
 
Eli nehalem.


-wikipedia

Nehalem on arkkitehtuuri, ei prosessorin koodinimi joka taas Lynnfield on. Bloomfield (josta puhutaan Nehalemina yleisesti) oli HEDT. Lynnfield taas desktop kamaa.

Sandy Bridge taas on sekä prosessorin koodinimi että mikroarkkitehtuurin nimi.
 
8 ytimisillä tuskin tulevat minään jarruna olemaan, vaan jarruna on enemmän ne budjetti-pc pelaajat, joilla on kohtuu uudehko intelin 4 ytiminen (i5 tai i3), jotka tuskin päivittävät ihan heti ellei ole pakko ja, jos ovat tarpeeksi suurehko ryhmä, kehittäjät eivät tuota pakkoa yleisesti luo.
Joka sekin on Intelin ja sen että kyllä se Intel on parempi hypen ansiota.
Sehän alkaa lähestyä kahden vuoden ikää, milloin neliytimiset prossut tippuivat pois high endistä, vaikka Intel jatkoikin rahastusta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 099
Viestejä
4 435 029
Jäsenet
73 483
Uusin jäsen
baumeister

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom