Välimuistisysteemiä voidaan kehittää, joten kyllä se osittain on siitä piiristä johtuva ja sitä kehitetään, kunhan siitä on hyötyä, eli meillä on käytössä nopeampi väylä.
Jos noiden kontrollerien kehittelijät toimisivat yhteistyössä tiedostojärjestelmien kehittäjien kanssa, niin ainankin lukupuolella nuo aloitusviiveet saataisiin niin pieniksi, kuin nopeimmissa muisteissa vain on mahdollista. Nyt noita konrollereita joudutaan kehittämään ja niihin tarpeettoman isoja nopeita välimuisteja, toiminnan nopeuttamiseksi ja viiveiden piilottamiseksi..
Tosin ihan esim pelien boottiaikoja saadaan pudotettua sillä, että olennaisista osista tehdään isompia jöötejä, jotka sitten ladataan nopeasti kerralla. Ei enää satoja pikkutiedostoja vaan yksi iso. Lisäksi voi olla, että pakkauksen purku kannattaa olla vähemmän prossutehoa vaativa, vaikka tiedoston koko jonkinverran kasvaakin.. Optimoiti on turhaa, jos meillä ei ole sitä nopeasti lukevaa asemaa siellä, joka taas vaatii sen nopean väylän sinne. Eli kehitys menee järjestykseesä: Väylän kehitys -> Asemien kehitys -> Ohjelmistojen kehitys. Kun maksimoidaan hyöty. Muu järjestys ei oikein toimi.
-----------------------------
Myös nopeita tallennusratkaisuja kehitetään, sikäli, kun kysyntää on ja kyllä sitä on, kun joku tuo vain markkinoille ja toteaa, että meilläpä on nyt nopein. Niin on aina ollut.
Hitaammat halppisratkaisut tulevat sitten perässä (niinkuin ainan ennenkin).