AMD:n Ryzen 7000 -sarjan X3D-prosessorit myyntiin 28. helmikuuta - hinnat julki

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 581


Sampsa kirjoitti uutisen/artikkelin:
AMD on ilmoittanut myyntiitulopäivät ja hinnat uusille Zen 4 -arkkitehtuuriin perustuville 3D-välimuistillisille Ryzen 7000 -sarjan prosessoreilleen. Ensimmäisenä myyntiin saapuvat 28. helmikuuta 16-ytiminen Ryzen 9 7950X3D -lippulaivamalli ja 12-ytiminen Ryzen 9 7900X3D, joista ensin mainitun veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 699 dollaria ja jälkimmäisen 599 dollaria. Nykyisellä euron kurssilla ja Suomen 24 % arvonlisäverolla 7950X3D tulee löytymään Suomesta kauppojen hyllyltä noin 790 euron hinnalla ja 7900X3D noin 675 eurolla.

Kun kalliimmilla Ryzen 9 -malleilla on saatu innokkaimmilta kuluttajilta rahat pois, saapuu edullisempi 8-ytiminen Ryzen 7 7800X3D myyntiin 6. huhtikuuta 449 dollarin eli noin 510 euron hinnalla.

Vertailun vuoksi Intelin suorituskykyisimmät Core i9-13900K ja hiljattain lanseerattu 13900KS maksavat 689 ja 850 euroa, kun taas edellisen sukupolven 5800X3D:tä saa AM4-kantaan 370 eurolla.



Uudet Ryzen 7000 -sarjan X3D-prosessorit toimivat nykyisillä AM5-kantaisilla emolevyillä piirisarja-ajureiden ja biosin päivittämisellä. AMD suosittelee 120 watin TDP-arvolla varustettujen prosessoreiden kanssa käytettäväksi vähintään 280 millimetrin jäähdyttimellä varustettua AIO-nestekiertoa.



AMD esitteli Ryzen 7000 -sarjan X3D-prosessorit tammikuun alussa CES-messuilla ja kertoi tuolloin omiin testeihinsä perustuen Ryzen 7 7800X3D peittoavan viime sukupolven 5800X3D:n peleissä 21-30 %:n erolla, kun käytössä on 1080p-resoluutio. Järempi Ryzen 9 7950X3D taas peittoaisi yhtiön mukaan Core i9-13900K:n peleissä 1080p-resoluutiolla 9-24 %:n erolla, kun hyötyohjelmissa eroa kertyy laajemmalla skaalalla 4-52 prosenttia.

Ryzen 7000 -sarjan X3D-prosessoreissa on käytössä yksi 64 megatavun 3D-välimuisti, joka on 5800X3D:n tavoin 7800X3D-mallissa ladottu 8-ytimisen CCD-piirin päälle. Ryzen 9 -prosessoreissa on käytössä kaksi CCD-piiriä, mutta 3D-välimuisti on vain toisen piirin päällä. 64 megatavun 3D-välimuistilla varustetun CCD-piirin ytimet toimivat samalla alhaisemmalla kellotaajuudella kuin toisen CCD-piirn ytimet ilman 3D-välimuistia.

AMD on kertonut työskentelevänsä Microsoftin kanssa niin, että 3D-välimuistilla varustetut Ryzen 9 -prosessorit saataisiin toimimaan Windowsissa siten, että L3-välimuistista hyötyviä pelejä ajettaisiin 3D-välimuistilla varustetuilla ytimillä ja kellotaajuudesta hyötyviä pelejä korkeammalla kellotaajuudella toimivilla ytimillä ilman 3D-välimuistia.

Odotamme uusia 3D-välimuistilla varustettuja Ryzen 9 -prosessoreita io-techin testiin helmikuun aikana.

Päivitys: AMD on kertonut samassa yhteydessä sen kumppaneiden tulevan tuomaan ensimmäisen vuosineljänneksen aikana markkinoille uusia B650-emolevyjä kattamaan entistä laajemman hintahaarukan. Netissä on liikkunut lisäksi hiljattain huhuja A620-piirisarjasta, joka mahdollistaisi vielä edullisemmat emolevyt.

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 055
Jos AMD:n markkinointi pitää edes osittain paikkansa, tuossahan on taas nopeimmat peliprosessorit.

Itse ostaisin "vain" 7800X3D:n ja laitan jo nyt ennustuksen, että se ei ole peleissä paljoa hitaampi kuin kalliimmat sisarensa. Eli 7900X3D ja 7950X3D ovat 5% marginaalin sisässä (iso testisetti, keskiarvo). Tämä ihan oma ennustus, mutta en usko, että lisäsäikeistä on hyötyä suurimmassa osassa pelejä.

edit: Itse asiassa, ennustan, että tuo 7800X3D voittaa nuo muut peleissä. Ei paljolla, mutta voittaa kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
954
Himottaisi kyllä nämä, mutta ottaen huomioon uutisoinnin Intelin aggressiivisesta hinnoittelusta ja viimeaikaset muutokset yleisesti (X-malleja saa halvemmalla mitä non-x malleja). Niin hätäisimmät saa lompakko auki testailla ensin :kahvi:
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 780
AMD on kertonut työskentelevänsä Microsoftin kanssa niin, että 3D-välimuistilla varustetut Ryzen 9 -prosessorit saataisiin toimimaan Windowsissa siten, että L3-välimuistista hyötyviä pelejä ajettaisiin 3D-välimuistilla varustetuilla ytimillä ja kellotaajuudesta hyötyviä pelejä korkeammalla kellotaajuudella toimivilla ytimillä ilman 3D-välimuistia.
Toivottavasti tämä on on vain käännösepätarkkuus ja oikeasti AMD on työskennellyt jo pitkään Microsoftin kanssa että jo julkaisuhetkellä pelit ajetaan jne. Muussa tapauksessa onnea betatestaajille ja toivotaan että päivitys tulee edes tämän vuoden puolella. Onneksi se varmasti "oikein" toimiva yhden CCD:n malli tulee vasta viiveellä niin kukaan ei pääse valitsemaan sitä vahingossa ostokiimassaan.

Välillä tuntuu että (teknologiafirmasta riippumatta) oikein tahallaan valitaan se kaikista pöljin lähestymistapa näihin juttuihin, sen sijaan että tehtäisiin kaikki mahdollinen että homma menisi sujuvasti ja ongelmitta. Toivottavasti näin sattuu tuurilla käymään tälläkin kertaa, sillähän ne laivatkin...
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
873
Toivottavasti tämä on on vain käännösepätarkkuus ja oikeasti AMD on työskennellyt jo pitkään Microsoftin kanssa että jo julkaisuhetkellä pelit ajetaan jne. Muussa tapauksessa onnea betatestaajille ja toivotaan että päivitys tulee edes tämän vuoden puolella. Onneksi se varmasti "oikein" toimiva yhden CCD:n malli tulee vasta viiveellä niin kukaan ei pääse valitsemaan sitä vahingossa ostokiimassaan.

Välillä tuntuu että (teknologiafirmasta riippumatta) oikein tahallaan valitaan se kaikista pöljin lähestymistapa näihin juttuihin, sen sijaan että tehtäisiin kaikki mahdollinen että homma menisi sujuvasti ja ongelmitta. Toivottavasti näin sattuu tuurilla käymään tälläkin kertaa, sillähän ne laivatkin...
No ne "beta testaajat" jotka vähänkään osaa, voi itse nakutella sen pelin cpu affinityt haluamalleen CCD:lle. Ei nyt mikään iso ongelma.

Ne jotka ei osaa, niin pelailee sitten silleen ku toimii, kunnes wintendoa päivitetään.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 581
Toivottavasti tämä on on vain käännösepätarkkuus ja oikeasti AMD on työskennellyt jo pitkään Microsoftin kanssa että jo julkaisuhetkellä pelit ajetaan jne. Muussa tapauksessa onnea betatestaajille ja toivotaan että päivitys tulee edes tämän vuoden puolella. Onneksi se varmasti "oikein" toimiva yhden CCD:n malli tulee vasta viiveellä niin kukaan ei pääse valitsemaan sitä vahingossa ostokiimassaan.

Välillä tuntuu että (teknologiafirmasta riippumatta) oikein tahallaan valitaan se kaikista pöljin lähestymistapa näihin juttuihin, sen sijaan että tehtäisiin kaikki mahdollinen että homma menisi sujuvasti ja ongelmitta. Toivottavasti näin sattuu tuurilla käymään tälläkin kertaa, sillähän ne laivatkin...
Näin kerrottiin tammikuussa kun prosessorit esiteltiin. Suora lainaus Tom's Hardwarelta:

"AMD is working with Microsoft on Windows optimizations that will work in tandem with a new AMD chipset driver to identify games that prefer the increased L3 cache capacity and pin them into the CCD with the stacked cache. Other games that prefer higher frequencies more than increased L3 cache will be pinned into the bare CCD. AMD says that the bare chiplet can access the stacked L3 cache in the adjacent chiplet, but this isn’t optimal and will be rare."
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
136
AMD on kertonut työskentelevänsä Microsoftin kanssa niin, että 3D-välimuistilla varustetut Ryzen 9 -prosessorit saataisiin toimimaan Windowsissa siten, että L3-välimuistista hyötyviä pelejä ajettaisiin 3D-välimuistilla varustetuilla ytimillä ja kellotaajuudesta hyötyviä pelejä korkeammalla kellotaajuudella toimivilla ytimillä ilman 3D-välimuistia.
Tätä odotellessa lyhyt ohje miten tämän (pitäisi) voida tehdä manuaalisesti process lassolla:
1. Avaa process lasso ja käynnistä peli, jonka haluat optimoida.
2. Etsi pelin executable "active processes" tabista ja klikkaa oikealla.
3. Valitse CPU Affinity -> Always -> Klikkaa aktiiviseksi coret joilla on/ei ole 3D kakku pelistä riippuen.
4. Valitse ylhäältä Options -> General -> Configure startup.... -> Tarkista että core engine service käynnistyy automaattisesti koneen käynnistyessä (tämän pitäisi olla defaulttina).

Sama onnistuu myös lasson sijaan tehtävienhallinnalla, mutta täytyy tehdä joka kerta kun peli käynnistetään.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Uutiseen päivitetty jotta AMD lupailee uusia B650-lankkuja Q1:n aikana kattamaan nykyistä leveämpi hintahaitari. Lisäksi huhuissa on pyörinyt A620 karvalakkiemoihin.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 780
No ne "beta testaajat" jotka vähänkään osaa, voi itse nakutella sen pelin cpu affinityt haluamalleen CCD:lle. Ei nyt mikään iso ongelma.
Vitsi, olispa tiedetty Alder Laken julkkiksessa tämä niin ei olisi tarvinnut Inteliäkään moittia hybridiarkkitehtuureista. Helppoa ja kätevää!

Itse kyllä mieluusti näkisin että softa toimisi hardiksen kanssa ilman manuaalista interventiota, ehkä vielä joku päivä.
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
873
Vitsi, olispa tiedetty Alder Laken julkkiksessa tämä niin ei olisi tarvinnut Inteliäkään moittia hybridiarkkitehtuureista. Helppoa ja kätevää!

Itse kyllä mieluusti näkisin että softa toimisi hardiksen kanssa ilman manuaalista interventiota, ehkä vielä joku päivä.
No yleisesti ottaen on naivia olettaa, että joku aivan uusi juttu, joka poikkeaa edeltäjistään toimii välittömästi oikein, mutta yleensä joku järkevä work-around löytyy. Toinen vaihtoehto olisi stallata CPU:n julkaisua, kunnes Redmontissa on keritty piperrellä kernelin (tjsp) parissa.

Kyllä tuo Alderikin twerkki hommissa vaati hieman tuhraamista. VMWare workstation näet näpäkästi päätteli, että on parasta ajaa VM:ää vain E-coreilla. Ei tuo nyt kovin hankala ollut affinityjä puljata sille.

Harrastajat osaa nuo puljata. Keskiverto sukankuluttaja tuskin on heti 28.2.2023 ostamassa näitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
143
Itseäni ehdottomasti eniten kiinnostaa 7600X3D jos sellanen ikinä tulossa.
En paljoa ytimiä tarvitse, mutta toi iso cache kyllä auttaisi todella paljon strategiapeleissä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
754
Saa nähdä miten Microsoft saa Windowsit toimimaan että osaavat valita oikean CCD:n riippuen task:ista vai meneekö käyttäjän valittavaksi. :hmm:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 824
Itseäni ehdottomasti eniten kiinnostaa 7600X3D jos sellanen ikinä tulossa.
En paljoa ytimiä tarvitse, mutta toi iso cache kyllä auttaisi todella paljon strategiapeleissä.
Vaikea uskoa jotta moista tulisi vielä 7000-sarjaisiin?
Premium-tuotteeksihan X3D on vieläkin hinnoiteltu, eikä asia muuttune ellei moista ylimääräisen cachen pinoamista saada tehtyä vielä nykyistä halvemmaksi. Ostajathan saattaisivat jopa vahingossa huomata jottei 8-ytimisestä ole vieläkään mitään hyötyä pelikäytössä, vaan 6-ytiminenkin riittää.
Mutta eiköhän massiivisen välimuistin edut ole jo vihdoin nähty joten toivottavasti isommat välimuistit yleistyvät myös Intelin puolella jossain vaiheessa :cool:
Mielenkiintoista nähdä mitä näistä saadaan revittyä koska ylikellotustahan ei käsittääkseni ole enää estetty kuten vielä 5800X3D-mallissa? Ylikellotettu 7800X3D lienee aika villi joten testejä odotellen...
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 780
Mielenkiintoista nähdä mitä näistä saadaan revittyä koska ylikellotustahan ei käsittääkseni ole enää estetty kuten vielä 5800X3D-mallissa? Ylikellotettu 7800X3D lienee aika villi joten testejä odotellen...
"Manuaalikellotus" on estetty mutta pbo ja curve optimizer pitäisi olla käytössä. Mitkä varmaan riittää ottaen huomioon edellisestä versiosta tutun heikomman lämmönsiirron vs ilman kakkua ytimien päällä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Kuusi ytiminen riittää ja joku 460+ egen 7600x3d lienee aika marginaalituote, marginaalituotteiden sisällä, joten on ymmärrettävää etteivät ota sitä tuotantoon. Olen suorastaan yllättynyt, että ottavat 7900 ja 7950 malleihin tuon 3d cachen vaikka sen toimivuus on paljon epävarmempi kuin 7800 malli, jossa on vai se yksi optio shedulerille. Ovat ilmeisen varmoja että sheduleri saadaan kuntoon ennen julkaisua, tai kysyntää on siitä huolimatta?

Mutta pelaajalle 6 tai 8 ytiminen riittää heittämällä, ilman että eroa on juuri mitään. Katsoo vaikka normaaleja 7600 ja 7700 malleja. Mutta jos rendaa ja tekee muuta raskaampaa, niin voi noille 7900/7950 malleille olla käyttöä vaikka ihan optimaalisesti ei käyttis osaisikaan määrittää kuormia erilaisille cpu siruille ihan vain antamalla kaikkea enemmän käyttöön kuin 8 ytimisessä mallissa.

Jos taas tekee vain töitä, niin perus 7950 on se oikea valinta ilman mitää 3dcache virityksiä, vaikka cachesta joissain harvinaisissa tilanteissa hyötyä olisikin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 232
Aina puhutaan, että pelaajalle riittää vain 6-8 corea, mutta onko näin muutaman vuoden päästä? Yksittäisten corejen suorituskykyä on enää vaikea merkittävästi parantaa, jolloin tyhmempi voisi kuvitella, että peleissäkin painopiste menee useampien corejen hyödyntämiseen? Ilmeisesti ainoa syy mikä tätä hidastaa on se, että useampien corejen hyödyntäminen tehokkaasti on ohjelmointimielessä hankalampaa, vai olenko aivan väärässä?
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
1 133
Aina puhutaan, että pelaajalle riittää vain 6-8 corea, mutta onko näin muutaman vuoden päästä? Yksittäisten corejen suorituskykyä on enää vaikea merkittävästi parantaa, jolloin tyhmempi voisi kuvitella, että peleissäkin painopiste menee useampien corejen hyödyntämiseen? Ilmeisesti ainoa syy mikä tätä hidastaa on se, että useampien corejen hyödyntäminen tehokkaasti on ohjelmointimielessä hankalampaa, vai olenko aivan väärässä?
Käsittääkseni ongelma on juuri tuo rinnakkaisuus, jota on vaikea jakaa järkevästi usealle ytimelle, kun ne taskit ovat riippuvaisia keskenään. Toisin kuin vaikka renderöinti, jokka jokainen kuvanpalanen voidaan laskea muista riippumatta omaa tahtia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 232
Käsittääkseni ongelma on juuri tuo rinnakkaisuus, jota on vaikea jakaa järkevästi usealle ytimelle, kun ne taskit ovat riippuvaisia keskenään. Toisin kuin vaikka renderöinti, jokka jokainen kuvanpalanen voidaan laskea muista riippumatta omaa tahtia.
Itse ainakin mietin kovasti kuinka pitkälle 8 corea riittää tulevaisuuteen pelikäytössä, kun konetta tulee vaihdettua tyyliin kuuden vuoden välein. Jotenkin tuo 8 corea tuntuu vähältä. Esimerkiksi Unreal Engine 5 saattaa joidenkin väitteiden mukaan tukea jopa 64 corea, mutta mitä se sitten todellisuudessa tulee olemaan onkin mysteeri.
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 005
Itse ainakin mietin kovasti kuinka pitkälle 8 corea riittää tulevaisuuteen pelikäytössä, kun konetta tulee vaihdettua tyyliin kuuden vuoden välein. Jotenkin tuo 8 corea tuntuu vähältä. Esimerkiksi Unreal Engine 5 saattaa joidenkin väitteiden mukaan tukea jopa 64 corea, mutta mitä se sitten todellisuudessa tulee olemaan onkin mysteeri.
Jos pelkästään pelaa, on todennäköisesti kannattavampaa ostaa 3 vuoden välein hieman halvempi kone 2x vs ostaa 6 vuoden välein kalleimmasta päästä. Toki historia ei ole tae tulevaisuudesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 232
Jos pelkästään pelaa, on todennäköisesti kannattavampaa ostaa 3 vuoden välein hieman halvempi kone 2x vs ostaa 6 vuoden välein kalleimmasta päästä. Toki historia ei ole tae tulevaisuudesta.
Toisaalta hyvä CPU voi riittää parinkin näytönohjainpäivityksen yli. Itse haaveilin näistä uusista seiskasarjan X3D -prossuista, mutta en ole enää aivan varma, kun hinnat julkaistiin ja lisäksi tuo nestejäähysuositus ei kuulosta houkuttavalta. Kokonaisuudelle tulee huomattavasti enemmän hintaa kuin edellisen sukupolven 5800X3D -setille.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 780
Aina puhutaan, että pelaajalle riittää vain 6-8 corea, mutta onko näin muutaman vuoden päästä? Yksittäisten corejen suorituskykyä on enää vaikea merkittävästi parantaa, jolloin tyhmempi voisi kuvitella, että peleissäkin painopiste menee useampien corejen hyödyntämiseen?
Tähän kuvaan jos saat vedettyä viivat jotka erottelee prosessorit ytimien mukaan selkeisiin suorituskykyryhmiin niin saat MS Paint Master -kunniamerkin:


(stokkina tilanne vääntyy väkisin "liikaa" suurempien ytimien suuntaan kun niillä on korkeammat boostikellot ja pelatessa boostaus onnistuu niiltäkin)

Asiasta puhutaan koska ytimien määrät ei ole tähänkään asti määritellyt keskiarvoista suorituskykyä vaan enemmän kyse on summasta työtä jonka ytimet saavat pureksittua läpi. Yhden ytimen suorituskyky ei ole vielä tapissaan, ja muitakin keinoja löytyy kiriä kuten isommat kakut jne erilliset parannukset.

On toki pelejä joissa oikeasti ytimillä on etua mutta vähän, siksi kuusikin ydintä vielä riittää yleiseen pelailuun varsin mainiosti.

Siksi myös 6-ydin 3D-kakkukin olisi niin kiinnostava, joskin se varmaan on totta että hinta tekisi siitä vähän pöljän.

Pitää myös muistaa että vaikka pelit yhtäkkiä kahden vuoden päästä "vaatisi" 8 ydintä (saati enemmän), pelaajan olisi silti varmaan kannattavempaa ostaa nyt selvästi halvempi 6-ytiminen ja vasta tarvittaessa päivittää välirahalla siitä ylöspäin koska silloin olisi taas seuraava prosessorisukupolvi saatavilla. Toki emolevytilanne huomioiden, AMD:n kanssa onnistuu perinteisesti helpommin kuin Intelillä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 697
Viestejä
4 189 320
Jäsenet
70 783
Uusin jäsen
tolvmaister

Hinta.fi

Ylös Bottom