AMD:n RDNA-whitepaper avaa arkkitehtuurin saloja aiempaa tarkemmin

Viestiketju alueella 'io-tech.fi uutiset' , aloittaja Kaotik, 26.08.2019.

  1. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    10 110
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    [​IMG]


    AMD on julkaissut odotetusti uuden RDNA-arkkitehtuurinsa whitepaperin. Whitepaper on julkaisu, jossa käydään läpi markkinointidioja syvemmin ja tarkemmin uuden arkkitehtuurin ja piirien toimintaa ja ominaisuuksia.

    RDNA on täysin GCN:n kanssa yhteensopiva uusi arkkitehtuuri, jonka peruskäskykanta on pysynyt samana edeltäjänsä kanssa. RDNA:n sisäinen rakenne on kuitenkin muuttunut selvästi ja AMD on esimerkiksi niputtanut kaksi Compute Unit -yksikköä yhdeksi Dual Compute Unit -yksiköksi.

    Uusien ominaisuuksien puolelta esille nostetaan muun muassa paranneltu asynkroninen laskenta. Uusi Asynchronous Compute Tunneling -ominaisuus mahdollistaa kaikkien perinteisten grafiikkatehtävien jäädyttämisen tarvittaessa, mikäli jonoon ilmestyy aikakriittinen laskentatehtävä, kun aiemmin osa grafiikkapiirin resursseista pysyi grafiikkatehtävien parissa. Whitepaper varmistaa myös, että osassa Navi-piirejä tuetaan uusia sekatarkkuuden päättelylaskuihin (inference) erikoistuneita käskyjä.

    Dokumentti kertoo myös aiempaa yksityiskohtaisemmin Video Core Next- eli VCN-mediayksikön kyvyistä. VCN kykenee pakkaamaan H.264- ja HEVC-videoita parhaimmillaan 360 FPS:n nopeudella 1080p- ja 90 FPS:n nopeudella 4K-tarkkuudella. HEVC-puolella tuettuina ovat sekä 8- että 10-bittisen videot. Purkupuolella HEVC- ja VP9-koodekeilla VCN kykenee 360 FPS:n nopeuteen 1080p-tarkkuudella, 90 FPS:n 4K-tarkkuudella ja 24 FPS:n 8K-tarkkuudella sekä 8- että 10-bittisinä. H.264-koodekilla 1080p-videota voidaan purkaa 600 FPS:n nopeudella ja 4K-videota 150 FPS:n nopeudella.

    Suosittelemme lämpimästi kaikille näytönohjaimen toiminnasta syvällisemmin kiinnostuneille AMD:n tuoreen whitepaperin (PDF) lukua.

    Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)