Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tiedä sitten miten toteutetaan kun yhteistyö kumppani on kuitenkin Nvidia.Saas nähdä kuinka hyvin Cyberpunk 2077 sitten pyörii RDNA 2 korteilla ja tuleeko RT coreille käyttöä. Erityisen jännäksi käy tuleeko uuteen koneeseen sitten Ryzen 4000 ja RDNA2 teknologiat, vai julkaiseeko kilpailijat vielä jotain houkuttelevampaa.
Mutta siellä on juuri se mitä väitinkin, eli codec ei ole syypää viiveisiin.Eipä ole yhtä ainoaa lukua tehokkuudesta tai kuvausta algorimista tuolla.
Se videokodekki nimenomaan helposti on se viiveen aiheuttaja
Mutta siellä on juuri se mitä väitinkin, eli codec ei ole syypää viiveisiin.
Alkuperäinen väite kun kuului näin:
hkultala sanoi:Se videokodekki nimenomaan helposti on se viiveen aiheuttaja
Kodekki on lähes 100% varmuudella h264/h265 ja todistin että h264 voidaan pakata raudalla alle 10ms viiveellä. H265 puolella löytyy yhtä lailla nopeita pakkauskeinoja.
Se että millaista kuvanlaatua tuolla ja 35Mbps saadaan, onkin toinen kysymys.
Paljon huonompaa kuin 2-pass ajolla ja high preseteillä, mutta silti tuo voi olla riittävää monelle pelaajalle. Youtube 4k60 on monelle riittävä kuvanlaatu. Sitä ei tosin tuolla 35Mbps low-latencyllä tehdä, ellei siellä ole oikeasti jotain laadukasta encoderia väsätty. Siksi sanoin että eiköhän sieltä vielä tule 40-60Mbps vaihtoehdotkin tarjolle. Aivan turha silti maalailla 150ms viiveitä vain siksi että "ei videota voi pakata nopeammin".![]()
Mutta siellä on juuri se mitä väitinkin, eli codec ei ole syypää viiveisiin.
Alkuperäinen väite kun kuului näin:
Kodekki on lähes 100% varmuudella h264/h265 ja todistin että h264 voidaan pakata raudalla alle 10ms viiveellä. H265 puolella löytyy yhtä lailla nopeita pakkauskeinoja.
Se että millaista kuvanlaatua tuolla ja 35Mbps saadaan, onkin toinen kysymys. Paljon huonompaa kuin 2-pass ajolla ja high preseteillä, mutta silti tuo voi olla riittävää monelle pelaajalle. Youtube 4k60 on monelle riittävä kuvanlaatu. Sitä ei tosin tuolla 35Mbps low-latencyllä tehdä, ellei siellä ole oikeasti jotain laadukasta encoderia väsätty. Siksi sanoin että eiköhän sieltä vielä tule 40-60Mbps vaihtoehdotkin tarjolle. Aivan turha silti maalailla 150ms viiveitä vain siksi että "ei videota voi pakata nopeammin".![]()
Viiveestä ei voida liikaa karsia, koska peli ei olisi pelattava.Meillä on kolmen asian tradeoff.
* matala viive
* matala kaistantarve
* kelvollinen kuvanlaatu
Näistä voidaan valita kaksi, ei kolmea.
Jotain netflixiä ei todellakaan kannata verrata mihinkään pelaamiseen. Netflixissä viive saa olla vaikka 5000 millisekuntia ja se ei haittaa ketään. Ja jos silti ei saada, kuin paska kuvanlaatu, niin se kertoo ainoastaan sen, että reaaliaikaisen (FPS) pelaamisen kanssa ei todellakaan kannata vaivautua.Viiveestä ei voida liikaa karsia, koska peli ei olisi pelattava.
Kaistantarpeelle on rajat, niistä ei voi karsia.
Kelvollinen kuvanlaatu, subjektiivinen asia josta voidaan varsinkin alkuun joustaa.
Silloin kun spotify tuli markkinoille sen äänenlaatu oli täyttä kuraa. Ei ole enää.
Netflix/hbo tulo markkinoille asetti uusia vaateita nettiliityymille ja ihmisille halun maksaa paremmasta kaistasta. Kuvanlaatu ei ole hääppöistä varsinkaan hbo:lla. Ehkä se 5 vuoden päästä on kelvollisempaa.
Google Stadia... alkuun varmasti rajoitteita ja "ongelmia". 5-10 vuoden päästä se voi silti olla jo korvannut monet muut pelialustat.
Viiveestä ei voida liikaa karsia, koska peli ei olisi pelattava.
Kaistantarpeelle on rajat, niistä ei voi karsia.
Kelvollinen kuvanlaatu, subjektiivinen asia josta voidaan varsinkin alkuun joustaa.
Silloin kun spotify tuli markkinoille sen äänenlaatu oli täyttä kuraa. Ei ole enää.
Netflix/hbo tulo markkinoille asetti uusia vaateita nettiliityymille ja ihmisille halun maksaa paremmasta kaistasta. Kuvanlaatu ei ole hääppöistä varsinkaan hbo:lla. Ehkä se 5 vuoden päästä on kelvollisempaa.
Google Stadia... alkuun varmasti rajoitteita ja "ongelmia". 5-10 vuoden päästä se voi silti olla jo korvannut monet muut pelialustat.
Ja ennen spotifytä/netflixiä oli vuosikaudet muita stream palveluita.Näitä palveluita on ollut jo 10v
Videonpakkaus 15 vuotta sitten oli DivX/Xvid pikselimössöä. Meinaatko oikeasti että h265 ei olisi suorastaan mullistus verrattuna vanhoihin.Voi olla, että se muuttuu, mutta en pidättelisi hengitystä.
Google on maailman yrityksistä juuri se jolla on tähän rahkeet. Edes microsoft, amazon tai yksikään muu firma ei pääse yhtä kattavaan datakeskusverkkoon. Jos Google failaa niin sitten voidaan katsoa 20 vuoden päästä uudelleen.Ainakin ne serverit pitäisi saada hajautettua lähelle käyttäjiä
Meinaat että kaikki pelaisi aina juuri samana päivänä ja samaan aikaan. Ne 3+ kertaa viikossa pelaavat on taas siinä alle 5% vähemmistössä, joille on edelleen ne 1000-2000€ pelitietokoneet.Se, että Haminasta ajetaan kymmeniätuhansia 30 Mbps striimejä reaaliaikavaatimuksella ilman puskurointia koko Suomeen tai vielä Venäjälle ja Pohjoismaihin ei oikein kuulosta vahvalta idealta. 10 000 tuollaista striimiä on 300 Gbps 100 000 on 3 Tbps.
Ja ennen spotifytä/netflixiä oli vuosikaudet muita stream palveluita.
Videonpakkaus 15 vuotta sitten oli DivX/Xvid pikselimössöä. Meinaatko oikeasti että h265 ei olisi suorastaan mullistus verrattuna vanhoihin.
Google on maailman yrityksistä juuri se jolla on tähän rahkeet. Edes microsoft, amazon tai yksikään muu firma ei pääse yhtä kattavaan datakeskusverkkoon. Jos Google failaa niin sitten voidaan katsoa 20 vuoden päästä uudelleen.
Meinaat että kaikki pelaisi aina juuri samana päivänä ja samaan aikaan. Ne 3+ kertaa viikossa pelaavat on taas siinä alle 5% vähemmistössä, joille on edelleen ne 1000-2000€ pelitietokoneet.
Meinaat että kaikki pelaisi aina juuri samana päivänä ja samaan aikaan. Ne 3+ kertaa viikossa pelaavat on taas siinä alle 5% vähemmistössä, joille on edelleen ne 1000-2000€ pelitietokoneet.
Mistä johtuu, että Nvidia ja AMD näin yhtä aikaa panostavat säteenseurantaan? Onko tästä sovittu, vai onko syynä esim. se MS:n aloite että DirectX:ään tuli säteenseuranta?
Tuo on mielestäni ihan hemmetin turha ominaisuus ja syö suorituskykyä ihan törkeästi saavutettuun hyötyyn verrattuna..
Eivätkö pelit toisaalta ole myös helpompia pakata kuin videokuva koska codecin ei tarvitse tehdä mitään kömpelöä motion estimationia videokuvasta, vaan se saa suoraan peliltä vektorit miten mikäkin objekti ruudulla liikkuu? Tämän lisäksi koska peleissä on rajallinen määrä tekstuureja ja objekteja, tuossa voisi varmaan käyttää jotain AI:ta parantamaan kuvanlaatua kuten siinä nvidian antialiasoinnissa.
Mikä ihmeen säteenseuranta?
Onhan metrossa nyt aika huimaavia parannuksia globaalin valaistuksen realistisuudessa.Totuus on, että pelikehittäjät ovat vuosien varrella oppineet toteuttamaan valaistuksen varsin näyttävästi ns. keinotekoisesti vs reaaliaikainen säteenseuranta. Nämä ensimmäiset käytännön toteutukset eivät myöskään säteenseurantaa varsinaisesti mairittele, mutta eiköhän tässä lähivuosina tulla näkemään jotain ihan mielenkiintoisiakin toteutuksia.
Säteenseurannasta kannattaa huomioida, että se on ollut iät ja ajat se tapa, jolla valaistus hoidetaan ammattimaisessa renderöinnissä. Nyt ollaan siten pikkuhiljaa siirtymässä peleissäkin siihen oikeaan tapaan hoitaa tuo asia.
Varsinkin JOS tuota rautaa tulee myös konsoleihin, niin kannattaa varautua siihen, että näyttikset ilman ko ominaisuutta alkavat mennä kohti kierrätyskeskuksia.
Kyseinen asia on ensimmäinen merkittävä kehitysasken näyttisten historiassa, pitkään aikaan. Vähän, niinkuin SSD levy oli käyttislevynä huomattava muutos.
Säteenseurannan järkevä hyödyntäminen vain nyt vaatiin peliengineiden uudestaanrakentamista, melko raskaalla kädellä tietyiltä osin ja siinä, että tulee kunnollisia sovelluksia kestää muutamia vuosia, tuosta ensirautajulkaisusta..
Q2 pyörii 1080p resolla käpättynä 60fps:ssä jo RTX2070:lla.Jos nyt olen ymmärtänyt okein niin näissä toteutuksissa tosin sitä koko kuvaa ei renderöidä ray tracingillä kuten tehdään jollakin 3d maxilla tai lightwavella vaan sillä raytracingillä tehdään jotain kerroksia sen perinteisesti renderöidyn kuvan päälle.
Koko kuvan ray tracing taitaa olla edelleen aivan liian raskasta touhua normiresoluutioilla.
Jos en nyt väärin muista niin Quakeenhan oli ihan joku karttaeditori ja staattisen valaistuksen puuhaaminen onnistui ihan kotikoneellakin?Ray tracingin-tyyppisillä ratkaisuilla ne kenttien staattiset valaistukset on tehty ainakin jostain Quake 1 ajoista alkaen.
Ei dynaamisesti ajon aikana, vaan serverifarmissa pelistudiossa.
Jep. Kun teet levelin, niin sen jälkeen staattiset valaistukset lasketaan offlinenä ja ”baketetaan” kiinteinä tekstuureina kenttädatan kyytiin.Jos en nyt väärin muista niin Quakeenhan oli ihan joku karttaeditori ja staattisen valaistuksen puuhaaminen onnistui ihan kotikoneellakin?
Sellainen pienen pieni yksityiskohta kannattaa kuitenkin muistaa että metrossa lasketaan säteillä valaistusta vain yhdellä valonlähteellä (skylight "aurinko"), ei tuhansillaEdit: Koitappa ladata UE:hen joku monimutkainen kartta tuhansilla valoilla ja lasken sen valot.
Ja mieti sitä, että metrossa lasketaan reaaliaikaisesti samaa.
Juu lisää skeneen yksi taskulamppu ja siinä meni offline rendaushyöty. Alan Wake olisi varmaan painajainen pelimoottorilleSellainen pienen pieni yksityiskohta kannattaa kuitenkin muistaa että metrossa lasketaan säteillä valaistusta vain yhdellä valonlähteellä (skylight "aurinko"), ei tuhansilla
Videonpakkaus 15 vuotta sitten oli DivX/Xvid pikselimössöä. Meinaatko oikeasti että h265 ei olisi suorastaan mullistus verrattuna vanhoihin.
Niin tuntuu tytöiltä unohtuvan se että kehitystä tapahtuu myös pakkausrintamalla ja veikkaan että toi googlen käikäre tulee käyttämään AV1 ja pakkaus tapahtuu AMD:n jollain julkaisemattomalla custom raudalla. CPU:lla toi AV1 on vielä aivan tolkuttoman hidas.
Eiköhän pakkausformaatti ole H264/h265 ihan vain rautatuen takia. Nopeampi ja kevyempi purkaa.Niin tuntuu tytöiltä unohtuvan se että kehitystä tapahtuu myös pakkausrintamalla ja veikkaan että toi googlen käikäre tulee käyttämään AV1 ja pakkaus tapahtuu AMD:n jollain julkaisemattomalla custom raudalla. CPU:lla toi AV1 on vielä aivan tolkuttoman hidas.
Tämä on haluttu ominaisuus offline medialla mutta reaaliaikapakkaus on parempi olla symmetrinen tai jopa kevyempi pakata kuin purkaa.Eiköhän pakkausformaatti ole H264/h265 ihan vain rautatuen takia. Nopeampi ja kevyempi purkaa.
Eiköhän pakkausformaatti ole H264/h265 ihan vain rautatuen takia. Nopeampi ja kevyempi purkaa.
Windowsiin dxr tuki tuli viime syksyn 1809 päivityksessä ja nvidia julkaisi ensimmäiset rt näytönohjaimet hieman aiemmin. Mitä isot edellä sitä pienet perässä, uutisen otsikko on hieman provosoiva koska amd leluihin rautatason rt tuki on tulossa vasta ensi vuosikymmenellä.Mistä johtuu, että Nvidia ja AMD näin yhtä aikaa panostavat säteenseurantaan? Onko tästä sovittu, vai onko syynä esim. se MS:n aloite että DirectX:ään tuli säteenseuranta?
Lähinnä se että jos halutaan "tukea kaikkia laitteita joissa pyörii chrome", niin vaihtoehdot on aika vähissä. H264 on tuettu lähes kaikkialla ja kuten todettu sen pakkaus ei sopivilla algoritmeilla aiheuta niitä 100ms viiveitäkään. Rautapurku on vain pakollista ihan siksi että toimisi chromecastilla, kevyellä läppärillä yms eikä tappaisi akunkestoa aivan täydellisesti. Rautapurku on myös vakaampi ja tasaisempi purkaja kuin kuorman mukaan vaihteleva softalaskenta.Tämä on haluttu ominaisuus offline medialla mutta reaaliaikapakkaus on parempi olla symmetrinen tai jopa kevyempi pakata kuin purkaa.
Noilla ajankohdilla nyt ei ole sen kysymyksen kanssa yhtään mitään tekemistä.Windowsiin dxr tuki tuli viime syksyn 1809 päivityksessä ja nvidia julkaisi ensimmäiset rt näytönohjaimet hieman aiemmin. Mitä isot edellä sitä pienet perässä, uutisen otsikko on hieman provosoiva koska amd leluihin rautatason rt tuki on tulossa vasta ensi vuosikymmenellä.
Lähinnä se että jos halutaan "tukea kaikkia laitteita joissa pyörii chrome", niin vaihtoehdot on aika vähissä. H264 on tuettu lähes kaikkialla ja kuten todettu sen pakkaus ei sopivilla algoritmeilla aiheuta niitä 100ms viiveitäkään. Rautapurku on vain pakollista ihan siksi että toimisi chromecastilla, kevyellä läppärillä yms eikä tappaisi akunkestoa aivan täydellisesti. Rautapurku on myös vakaampi ja tasaisempi purkaja kuin kuorman mukaan vaihteleva softalaskenta.
AV1 tulee tietysti tuetuksi heti kun sille alkaa tukea tulla. H264/H265 siihen asti.
Kytke konsoli vähän vanhempaan telkkaan ja koita pelata. Ihan sama efekti.Ne keiden mielestä tuollanen 50-100ms viive voisi olla vielä pelikelpoinen, niin laittakaahan jossain räiskintäpelissä triple frame buffering päälle ja vaikka 60 fps lukitus päälle. Tuollaisilla asetuksilla hiiren liikuttamisen jälkeen kamera liikkuu vielä hyvän tovin. En ainakaan itse pysty pelaamaan tuollaisilla asetuksilla.
Onhan metrossa nyt aika huimaavia parannuksia globaalin valaistuksen realistisuudessa.
Aika harvassa paikkaa kuitenkin ja mitä noista saa maksaa FPS. Karu totuus on se että edes hybridirendauksella voidaan tehdä GI, varjot tai heijaustukset reaallajassa. Kun todellisessa raytracingissä nuo pitäisi olla kaikki yhtä aikaa realtime joten aika kaukana vielä ollaa 60fps pelaamisesta.
Muistaakseni H.264 referenssienkooderissa taisi olla niin että dekoodattiin yhtenä enkoodausvaiheena, pakkauksessa kuitenkin pitää tietää paljonko purettu kuva eroaa oikeasta eli miltä streamattu kuva näyttää.Tämä on haluttu ominaisuus offline medialla mutta reaaliaikapakkaus on parempi olla symmetrinen tai jopa kevyempi pakata kuin purkaa.
Pelit ovat videoiden pakkausalgoritmien kannalta täysin epäennustettavia. Video on kaksiulotteista rasterikuvaa, joka ei ymmärrä pelin tapahtumista mitään. Kaikki pidemmät ennustusyritykset kaatuvat yksinkertaisesti vaikka siihen kun pelaaja päättää randomina painaa jotain pikamenunappia esim. aseen vaihtoon joka tuo jonkun pikavalikkoympyrän esiin peittäen 60% pelikuvasta.